هدایت شده از منابع امتداد حکمت و فلسفه
دومین دوره "کلیات #فلسفه_چگونگی_اسلامی در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در ۲۱ جلسه برگزار شد. صوت جلسات در کانال #فلسفه_چگونگی_اسلامی بارگذاری میشد. بعد از اتمام دوره فهرست تمام صوتها به همراه لینک مربوطه تهیه شده و در این کانال در اختیار عزیزان قرار میگیرد.
👇👇👇👇👇
@monir_ol_din
هدایت شده از منابع امتداد حکمت و فلسفه
🔸🔸🔸
🔊 فهرست #جلسات_تدریس دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
🔽🔽🔽
✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: ضرورت، موضوع، هدف
https://eitaa.com/monir_ol_din/6
✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/23
✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت
https://eitaa.com/monir_ol_din/33
✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت"
https://eitaa.com/monir_ol_din/41
✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱
اصل "تغایر فی الجمله"
https://eitaa.com/monir_ol_din/53
✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲
اصل "تغییر فی الجمله"
اصل "هماهنگی فی الجمله"
https://eitaa.com/monir_ol_din/64
✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین"
https://eitaa.com/monir_ol_din/74
✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین"
اولین پاسخ؛ اصالت شیء
https://eitaa.com/monir_ol_din/80
✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین"
دومین پاسخ؛ اصالت شرایط
https://eitaa.com/monir_ol_din/126
✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین
سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط
https://eitaa.com/monir_ol_din/156
✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی
اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/170
✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/185
✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها.
https://eitaa.com/monir_ol_din/201
✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/235
✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/281
✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/314
✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: مرحله اصالت تعلق۲ "تقوم زمان و مکان"
https://eitaa.com/monir_ol_din/378
✅ جلسه هجدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: مرحله اصالت تعلق۳- «بحث از طرف تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/439
✅ جلسه نوزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: نقد "اصالت تعلق" و ورود به «مرحله فاعلیت»
https://eitaa.com/monir_ol_din/460
✅ جلسه بیستم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تبیین مرحله "نظام فاعلیت"
https://eitaa.com/monir_ol_din/501
✅جلسه بیست و یکم«کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین نظام فاعلیت
https://eitaa.com/monir_ol_din/535
هدایت شده از منابع امتداد حکمت و فلسفه
📖فهرست #متون_فلسفی که در کانال #دروس_فلسفه_چگونگی_اسلامی نشر داده شده است.
📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است.
🔸🔸🔸
#متن_فلسفی_۱
📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/9
#متن_فلسفی_۲
📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/14
#متن_فلسفی_۳
📖به روش چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/29
#متن_فلسفی_۴
📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/37
#متن_فلسفی_۵
📖تبیین "اصول انکارناپذیر"
https://eitaa.com/monir_ol_din/70
#متن_فلسفی_۶
📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/87
#متن_فلسفی_۷
📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/139
#متن_فلسفی_۸
📖تبیین حقیقت "اصالت ربط"
https://eitaa.com/monir_ol_din/196
#متن_فلسفی_۹
📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق"
https://eitaa.com/monir_ol_din/290
#متن_فلسفی_10
📖مبانی فلسفی «نظام ولایت»
https://eitaa.com/monir_ol_din/491
🔉 صوت جلسات دورهعلمی #هستیشناسیاجتماع که در تابستان ۱۳۹۸ برگزار شد، تقدیم عزیزان میگردد.
🔽🔽🔽
🔉جلسه اول؛ دکترقائمینیک
موضوع: نظریات اندیشمندان غربی
https://eitaa.com/monir_ol_din/957
🔉 جلسه دوم؛ دکترقائمینیک
موضوع: نظریات اندیشمندان غربی
https://eitaa.com/monir_ol_din/958
🔉 جلسه سوم؛ حجةالاسلام علیمحمدی
موضوع: نظریات اندیشمندان مسلمان
https://eitaa.com/monir_ol_din/978
🔉 جلسه چهارم؛ حجةالاسلام علیمحمدی
موضوع: نظریات اندیشمندان مسلمان
https://eitaa.com/monir_ol_din/979
🔉 جلسه پنجم؛ حجةالاسلام محمدمتقیان
موضوع: نظریه استاد علامه حسینی(ره)
https://eitaa.com/monir_ol_din/993
🔉 جلسه ششم؛ حجةالاسلام محمدمتقیان
موضوع: نظریه استاد علامه حسینی(ره)
https://eitaa.com/monir_ol_din/993
#اطلاعیه
🔸 برخی از دوستان پیگیر #مطالعاتفلسفی بودند و جویای منابعی برای آموزش و تدرس فلسفه اسلامی.
خدمت عزیزان توصیه میشود؛ بعد از تعلّم و تدرّس یک کتاب منطقی - منطق مظفر مناسب و جامع است - کتاب #بدایهالحکمه علامه طباطبایی را درس بگیرند و برای ادامه راه به صورت #حضوری از اساتید فلسفه مشورت بگیرند.
🔺 لینک کانال #بانکصوتیفلسفی را در اختیار عزیزان قرار میدهم. صوت تدریس #علامهمصباح و #استادفیاضی(دام ظلهما) و برخی دیگر از اساتید در این کانال موجود است.
👇👇👇
@falsafe2
امکان و گستره معرفت از منظر قرآن کریم.docx
61.6K
#مقالات_فلسفی_3
"امکان و گستره معرفت بشری از منظر قرآن کریم"
🔸مؤلف: حجة الاسلام محمد متقیان
🔸تاریخ نگارش؛ شهریور ۱۳۹۵
https://eitaa.com/monir_ol_din/1111
🔸گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال 1395 برای دومین بار اقدام به برگزاری همایش #قرآنومعرفتشناسی می نماید.
🔸بنده مقاله «امکان و گستره معرفت بشری از منظر قرآن کریم» را برای این همایش ارسال کردم. ابتدائاً چکیده مقاله مورد پذیرش قرار گرفت اما در داوری نهایی اصل مقاله مردود اعلام شد.
🔸در رد این مقاله، چنین عنوان شده بود که، روش تحقیق مقاله مورد نظر چندان مشخص نیست که آیا عقلی است یا نقلی؟ این چنین ردیه ای برای بنده #خاطرهانگیز شد. زیرا عنوان همایش «قرآن و معرفت شناسی» بود و بالطبع به دلیل حضور قرآن در دامنه پژوهشی، بخشی از مقاله با روش تحقیق نقلی انجام می گشت و در حقیقت داور محترم به عنوان همایش ایراد گرفته بودند.
🔸البته به نظر میرسد، که داور محترم بیش از آنکه اشکال به روش تحقیق داشته باشند به نتیجه مقاله معترض بودند که، چرا گفتهام؛ قدرت عقلانی انسان محدودیت دارد.
@monir_ol_din
◾️ آجرک الله یا بقیةالله.
السلام علیک یا حسن بن علی ایها المجتبی یابن رسول الله.◾️
صبر بر #صلححسنی مقدمهای بود برای #کربلایحسینی. آنان که با حسن ماندند سپر بلای حسین شدند.
@monir_ol_din