eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
853 دنبال‌کننده
401 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه پانزدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سید منیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
15جلسه پانزدهم؛97،12،1.mp3
23.57M
✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/281
⭕️چکیده مطالب جلسه پانزدهم؛ - نقد اصالت ربط به "ناتوانی در تفسیر تغییر و حرکت" - ضرورت عبور از ربط به تعلق به دلیل «تبیین حقیقت ربط در مرحله تعلق» - اشاره ای به مسئله حرکت در فلسفه سینوی و صدرایی - آیا مباحث حرکت در فلسفه سینوی و صدرایی ظرفیت "فلسفه چگونگی اسلامی" را دارد؟ @monir_ol_din
🌸🌸🌸🌸 اسعدالله ایامکم. میلاد پربرکت ابن الرضا جوادالائمه الامام محمد التقی (سلام الله علیه) به محضر امام عصر (ارواحنافداه و عجل الله تعالی فی فرجه الشریف) و شیعیان و موالیان و محبین حضرتش تبریک و تهنیت باد. 🌸🌸🌸🌸 @monir_ol_din
مرحله اصالت تعلق.pdf
355.7K
۹ ⭕️اصالت تعلق ✅ متن پیش روی، حاصل زحمات و مدیریت برادر عزیزم حجة الاسلام آقای محمدی است که با همکاری جمعی از محققین دفتر فرهنگستان علوم اسلامی تهیه و تنظیم شده است. ✅ این متن حاوی فیشهایی از جلسات فلسفی دو استاد بزرگوار، حسینی (ره) و میرباقری(زیدعزه) است. . ✅باتوجه به اینکه سلسله دروس به رسیده است، مطالعه این جزوه به دوستان پیشنهاد می شود. https://eitaa.com/monir_ol_din/290
🌹🌹اسعدالله ایامکم سعیدا🌹🌹 شعری از دیوان "عمان سامانی" ..... 🌸علی است آنکه عصا زد به آب و دریارا شکافت از هم و زد در میان دریا گام 🌸علی است آنکه نشست اندر آتش نمرود علی است آنکه به آتش سرود، برد و سلام 🌸علی است آنکه به طوفان نشست درکشتی معاشران را از بیم غرق، داد آرام 🌸غرض که آدم و ادریس وشیث وصالح و هود شعیب ویونس ولوط ودگر رسل به تمام 🌸به وحدتند، علی کز برای رونق دین ظهور کرده به هر دوره ای به دیگرنام ..... @monir_ol_din
🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸 ✨✨✨✨ سال ۹۸ سال را خدمت عزیزان تبریک میگویم. به امید ظهور که با آمدنش جانها و جهانها زنده خواهند شد. @monir_ol_din
⚫️آجرک الله یابقیه الله⚫️ قال السجاد(سلام الله علیه): "عمتی انْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة" @monir_ol_din
⭕️عرض سلام و ادب محضر دوستان عزیز؛ ✅امیدوارم که سال را به شادکامی آغاز کرده باشید و لحظات پربرکتی را پیش رو داشته باشید. ✅قصد دارم در این کانال همراه با بارگذاری سلسله دروس و که به رسیده است، عبارات کوتاهی با عنوان به محضر عزیزان فرهیخته تقدیم کنم. ✅امید دارم که حقیر را از نقادی خود بی بهره نخواهید گذاشت. 🙏🙏 @monir_ol_din
جلسه شانزدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استادسیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
16جلسه شانزدهم؛97،12،8.mp3
20.12M
✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/314
⭕️چکیده مطالب جلسه شانزدهم؛ - علت تعین ربط در "تعلق" -علت نسبت بین درون و بیرون در "تعلق بین درون و بیرون" - علت وحدت و کثرت ترکیبی در "میل ترکیبی" - تعلق و کشش علت "تغییر و حرکت" @monir_ol_din
⭕به نیاز داریم. ✅ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره): «اگر بخواهیم رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» را معلوم نماییم و نحوه تعامل آنها را باهم مشخص کنیم دو احتمال و نظر می توانیم ارائه نماییم؛ یک احتمال این است که؛ یک حوزه مخصوص «دین»،یک حوزه مخصوص «عقل نظری» و یک حوزه هم مخصوص «تجربه» و «دانش تجربی» است. براساس این احتمال، این سه حوزه مستقل از یکدیگر بوده و با هم ربطی ندارند. حوزه دین، «ارزش» را معین می کند. حوزه فلسفه نیز درباره «هستی» صحبت می کند. یک حوزه هم مربوط به دانش تجربی و محصولاتی است که مربوط به «جهان ماده» است. احتمال دوم این است که؛ این سه حوزه نمی توانند از یکدیگر منفک و مستقل باشند به گونه ای که با هم هیچ تعاملی نداشته باشند.در این احتمال و نظر بیان می شود که علاوه بر فلسفه چرایی و فلسفه چیستی به فلسفه دیگری به نام «فلسفه چگونگی» نیز محتاج هستیم. منظور از چگونگی هم «چگونگی شُدَن» می باشد و نه در شکل اصل حول و قوه و در چرایی حول و قوه بلکه در چگونگی حرکت و تبدیل.» 🔺سخنرانی در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد، دی ماه ۱۳۷۹ ✅ احتمال دوم، احتمال درست است. عدم ترابط میان حوزه های سه گانه در نهایت به در عرصه های زیستی بشر منجر شده و موجب جامعه خواهد شد. توانسته است تا حدودی مبتنی بر این ترابط را برقرار کند و مانیز برای اداره نیازمند هستیم که بتواند حوزه های سه گانه(دین، عقل نظری، دانش تجربی) قرار بگیرد. https://eitaa.com/monir_ol_din/320
⭕️ 🔸 متن واقعیت دارای سه بعد غیر قابل انکار است: . 🔸عدم ملاحظه هرکدام از این سه بعد به معنای است. اعراض از واقعیت به معنای در نظام فکری است. 🔸حال چنانچه این سه بعد به همدیگر ملاحظه شوند نیاز به داریم. فلسفه چیستی و چرایی درباره؛ چیستی دین، چیستی عقل، چیستی تجربه بحث میکند. اما از فلسفه چگونگی تقوم میان سه بعد غیرقابل انکار بحث میکند، و روش چگونگی تقوم ابعاد سه گانه را در اختیار میگذارد. . https://eitaa.com/monir_ol_din/334
⚫️ قال موسي بن جعفر الکاظم (سلام الله علیه): "تفقهوا فی دین الله فان الفقه مفتاح البصیرة و تمام العبادة و السبب الي المنازل الرفيعة و الرتب الجليلة في الدين و الدنيا" ⚫️ در دین خدا به فقه و فهم عمیق بپردازید، زیرا فقه کلید کسب بصیرت است و به سبب آن عبادت کمال می یابد و طریقی برای رسیدن به جایگاه های بلند مرتبه در دنیا و آخرت است. ⚫️ عرض تسلیت به محضر حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(سلام الله علیهما) و شفیعه محشر کبری فاطمه معصومه (سلام الله علیها) @monir_ol_din
🌹🌹 بنیانگذار حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه): «جمهوری اسلامی» را رسماً اعلام میکنم. 🌹🌹 @monir_ol_din
💐💐💐💐✨✨✨✨ 🌸🌸🌸✨✨✨✨ 🌺🌺✨✨✨✨ ✨✨ اسعدالله ایامکم ✨✨ السلام علیك یا محمد، السلام علیك یا احمد، السلام علیك ايها السراج المنير، السلام عليك ايها السفير بين الله و بين خلقه. ✨✨ عرض تبریک به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیةالله الاعظم ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء ✨✨ @monir_ol_din
جلسه هفدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
17جلسه هفدهم؛97،12،15.mp3
21.56M
✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق ۲- تقوم زمان و مکان https://eitaa.com/monir_ol_din/378
⭕چکیده مطالب جلسه هفدهم؛ - تولد مفهوم «زمان» در بستر «تغییر» -تغییر بستر «تقوم زمان و مکان» -حقیقت تغییر؛ صیرورت متوالی تراکیب - اصالت تغییر نسبت به ترکیب، و زمان نسبت به مکان -تعلق و کشش؛ عامل شدن و تغییر @monir_ol_din
✨✨✨ اسعدالله ایامکم✨✨✨ 🌸🌸 عن ابی جعفر(سلام الله علیه) قال، قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): مَن أرادَ أن يَتَمَسَّكَ بِعُروَةِ اللّه ِ الوُثقَی الَّتي قالَ اللّه ُ تَعالی في كِتابِهِ، فَليُوالِ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ وَالحَسَنَ وَالحُسَينَ عليهماالسلام، فَإِنَّ اللّه َ يُحِبُّهُما مِن فَوقِ عَرشِهِ. هر كه می خواهد به دستگیره محكم خداوند كه خدای متعال در كتاب خود فرموده است، چنگ در زند، پس از ولایت علی بن ابی طالب و حسن وحسین، تبعیت کند؛ زیرا كه خداوند متعال حسنین را از فراز عرش دوست می دارد. 🌸🌸 کامل الزیارات، الباب الرابع عشر. @monir_ol_din
#اطلاعیه ✅ عرض سلام محضر دوستان عزیز؛ در ادامه جلسات دروس #فلسفه_چگونگی_اسلامی، جلسه نوزدهم فردا چهارشنبه ساعت ۱۹ عصر در ساختمان #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم برگزار می شود. ✨✨✨
✨✨✨اسعدالله ایامکم✨✨✨ 🌸🌸قال السجاد (سلام الله علیه): رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. خداوندعزوجل عباس را رحمت كند! حقا كه برادرش را بر خويشتن مقدم داشت و جان خود را فداى آن حضرت نمود تا اينكه دستهاى مباركش قطع شد. و خداى مهربان در عوض دستهاى عباس، دو بال به وى عطا كرد تا بوسيله آنها در بهشت با ملائكه پرواز نمايد. كما اينكه اين نعمت را نيز به جعفر بن ابى طالب عطا كرد. عباس در بهشت مقام ومنزلتی دارد که جمیع شهدا به او غبطه میخورند. 🌸🌸 منبع؛ خصال شیخ صدوق @monir_ol_din
⭕️ چرا فرهنگستان تشکیل شد؟ استاد(ره): 🔸در سال 1342 حضرت امام (رحمة الله علیه) به معنای را طرح نمودند. تا آن زمان فلسفه اسلامی تنها در مقابل سؤالات مربوط به بحث «چرایی و چیستی» عالم پاسخگو بود. 🔸 اگردر بحث چگونگی و شیوه عملکرد صحیح اجتماعی و حکومتی هم در آن زمان فلسفه ای پاسخگو داشتیم، انحرافات فکری گروه هایی همچون مجاهدین خلق، به لحاظ ریشه ای به وجود نمی آمد و یا لااقل تا این حد عمق نمی یافت. نفوذ تفکرات چپ گرای کمونیست و سوسیالیست در آن زمان را هم می توان به عنوان نمونه دیگری از آثار خلأ مذکور مد نظر قرار داد. 🔸در تمام سالهای آغازین انقلاب اسلامی از دهه چهل به بعد تا پیروزی انقلاب شکوهمندمان شبهات، عموماً شبهات مربوط به و بود. در اردیبهشت ماه سال 1359 که حضرت امام (رحمة الله علیه) مسئله را مطرح فرمودند، جان تازه ای گرفتیم و تقریباً پس از اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی بود که کار اصلی خود را با تأسیس آغاز نمودیم.‌ https://eitaa.com/monir_ol_din/385