#گفتگو
💥«فلسفه چگونگی» راه نجات از رکود در «تحول علم» و «علم دینی»
✅دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، رئیس پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه شیراز
📎http://www.isaq.ir/vdcgrt9n4ak9t.pra.html
@monir_ol_din
جلسه سوم.mp3
11.77M
#صوتجلسهسوم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه7 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ ضرورت «معیار صحت» برای ارزیابی "پاسخ" به "پرسش چگونگی"
2⃣ ویژگیهای معیار صحت؛
- انکارناپذیری
- شمولیت
- حقیقی بودن در مقابل اعتباری بودن
- ثبات در مقابل نسبی بودن
https://eitaa.com/monir_ol_din/1615
#یادداشت
💥از فلسفه #چرایی و #چیستی تا فلسفه #چگونگی
✅حجة الاسلام دکتر مصطفی جمالی.
📎http://www.isaq.ir/vdcgr39u4ak9z.pra.html
@monir_ol_din
#گفتگو
💥فلسفه در آزمون #کارآمدی
✅دکتر سید حسین نصر
«در علوم جدید، بودن و نبودن خداوند یکسان است. از لحاظ فلسفی و علمی خداوند هیچ سهمی در علوم جدید ندارد، استغفرالله. در دانشگاهی که خودم در آن خدمت میکردم، دانشگاه شریف فعلی، اگر کسی دستگاه جدیدی اختراع کند فخر ملت و بزرگی اسلام میشود. اینطور نیست! بله، فخر ملت از لحاظ تکنولوژی میشود، ولی از لحاظ اسلام نیست. درست برعکس است. اگر اسلام بخواهد باقی بماند باید جهانبینی و علومی را مطابق خود درست کند نه اینکه تمدن دیگر و یک علم لاادری را اتخاذ کند.»
http://farhikhtegandaily.com/news/34700/
#صرفاًجهتاطلاع
@monir_ol_din
جلسه چهارم.mp3
16.22M
#صوتجلسهچهارم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 سه شنبه10 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ مقایسه تطبیقی «انکارناپذیری» با «بداهت»
- بداهت یعنی؛ وضوح ذهنی
- انکارناپذیری یعنی؛ تعجیز عملی و عدم امکان انکار
https://eitaa.com/monir_ol_din/1621
#گفتگو
💥فلسفه اسلامی در انحصار #الهیات
✅ دکتر محمد فنایی اشکوری
«تمرکز فلاسفه ما بیشتر در #مابعدالطبیعه بوده و کمتر درباره مسائل عینی زندگی در فلسفه اسلامی بحث شده است. بیشتر مباحث فلسفه، ذهنی و انتزاعی است، درنتیجه محدود به اقلیت خواص است. درحالیکه فلسفه فقط مباحث ماورایی نیست، گرچه این مباحث هم لازم است و البته فلسفه اسلامی ازاینجهت قوی است، ولی فلسفه به الهیات محدود شده و وارد مباحث #اجتماعی و زندگی نشده است؛ فلاسفه غرب بیشتر به این جنبه توجه کردند و حالا فلسفه اسلامی اگر بخواهد وارد مباحث اجتماعی شود، باید در آن یک #تحولی رخ دهد.»
https://article.tebyan.net/453230
#صرفاًجهتاطلاع
@monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨
🌸🌸 آمدم ای شاه پناهم بده....
🌸🌸
اللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي
اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ
وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ
و َمَن تَحت الثَّري
اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ
صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً
مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة
كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ.
@monir_ol_din
جلسه پنجم.mp3
12.95M
#صوتجلسهپنجم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه 14 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣توضیح سه اصل غیرقابل انکار به عنوان معیار صحت؛
- اصل تغایر فی الجمله
- اصل تغییر فی الجمله
- اصل هماهنگی فی الجمله
https://eitaa.com/monir_ol_din/1625
1355967_146.jpg
190.3K
#گفتگو
✅ دکتر نصرالله حکمت؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی
1⃣ تاریخ فلسفه اسلامی موجود در دانشگاهها؛ مجعول و قلابی
2⃣ در وضعیت توقف تفکریم نه امتناع آن
3⃣ سیطره متد بر انسان در فلسفه غرب
4⃣ بازخوانی سنت فلسفی؛ راه پاسخ به نیاز جوانان
5⃣ مهمترین دغدغه فارابی؛ دغدغه امروز جامعه
📎https://iqna.ir/fa/news/3808018
@monir_ol_din
6516_200_278.jpg
10.2K
#گزیدهکلام
💥هماهنگی فلسفه چگونگی اسلامی با فلسفه اسلامی
✅استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره)، بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم
«فلسفه چگونگیاي که ما ميگوييم هماهنگ با فلسفه #هستيشناسي است. ملاحظه فرموديد چه عرض ميکنم؟ فلسفه چگونگي ما قطع نشده که بگوييم کاري به خدا ندارد که مثل غربيها بخواهيم بحث کنيم. آنچه را که در فلسفه هستي گفتيد، هماهنگ با فلسفه چگونگياي است که ما ميگوييم. صحبت از اين است که ما فلسفه چرايي (صدرایی) را با فلسفه چگونگي تکمیل میکنیم. البته در فلسفه چگونگي اثبات ميکنيم که کليه اشياء و تغييرشان و ذوات و اينها، به تبع يک حرکت تکاملي است. اتفاقاً اين مبنايي که دارم عرض ميکنم، با #اصالتوجود بسيار نزديک است و با اصالت ماهيت نميسازد. يعني براي ذوات اشياء، خاصيت ذاتي منفصل قائل نميشويم؛ ولي اگر در خاطر مبارکتان باشد در فلسفه اصالت وجود، چون خواص را مال ذوات ماهيات نميدانند و ماهيت را انتزاع از مراتب وجود ميدانند، «وجود» متحرکي را که در اينجا بيان ميکنيم بعداً ميشود تولي و ولايت، اين سازگار با آن هست. ممکن است مباحث بعيده اصالت وجود را ما نپذيريم. يعني به عبارت ديگر اصل مطلب را بسيار نزديک با صحبت خودمان ميدانيم. اگر اينطوري بشود، بحث ما ميشود #تکاملفلسفهوجود در مکانيزم هستي.»
✔️مراجعه شود؛ به دوره پژوهشی #فلسفهحکومت، جلسه 6- کد پژوهشی ۳۲۱
@monir_ol_din
جلسه ششم.mp3
17.01M
#صوتجلسهششم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه 21 تیر 1399
🔹 مُدرّس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ بررسی تطبیقی «اصل واقعیت» علامه طباطبائی با اصول غیرقابل انکار
https://eitaa.com/monir_ol_din/1628
90b355942948bc9b72e6737130374157.jpg
87.8K
#معرفیکتاب
💥طرح فلسفه های مضاف
✅ استاد عبدالحسین خسروپناه
ایده #فلسفههایمضاف، یکی از طرحهایی است که ذیل گفتمان کلان #امتدادحکمت جای میگیرد و سعی دارد با این ایده، فلسفه اسلامی را به مرزهای عینیت نزدیک سازد. اینکه چقدر در این امر مصیب بوده است، نیاز به بحث و بررسی دارد اما اشارهای به فهرست مطالب این کتاب، خالی از فایده نیست؛
✳ مقالات مندرج در جلد اول:
– فلسفه مضاف(علی اکبر رشاد)
– فلسفه فلسفه اسلامی(عبدالحسین خسروپناه)
– دورنمایی از منطق،فرامنطق و فلسفه منطق(عسکری سلیمانی امیری)
– فلسفه علم کلام(محمدصفر جبرئیلی)
– چیستی فلسفه فقه(جابر توحیدی اقدم و عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی)
– جایگاه فلسفه اقتصاد اسلامی ومعرفی برخی از عناصر آن(علی اصغر هادوی نیا)
– فلسفه اقتصاد اسلامی؛ مبانی فلسفی(سیدحسین میرمعزی)
– آسیب شناسی فلسفه سیاسی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(محسن مهاجرنیا)
– درباره فلسفه تاریخ(حسین کلباسی اشتری)
✳ مقالات مندرج در جلد دوم:
– فلسفه دین(ابوالفضل ساجدی)
– فلسفه فقه(ابوالقاسم علیدوست)
– فلسفه حقوق(محمود حکمت نیا)
– فلسفه اخلاق(حسن معلمی)
– درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی(دکتر سعید بهشتی)
– فلسفه تعلیم و تربیت در جهان امروز(سعید بهشتی)
– فلسفه سیاست اسلامی(غلامرضا بهروز لک)
– فلسفه پزشکی(احمدرضا همتی مقدم)
– فلسفه ریاضی(ابوالحسن حسنی)
– درآمدی بر فلسفه هنر از دیدگاه فیلسوفان مسلمان(حسین هاشم نژاد)
– مبانی نظری هنر(خیال و زیبایی) در آراء صدرالمتألهین شیرازی(حسن بلخاری قهی)
@monir_ol_din
#یادداشت
💥فلسفه، حد و مرز ندارد.
✅ استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی
«فلسفه، حد ندارد؛ فلسفه، پایان ندارد؛ فلسفه، مرز ندارد؛ فلسفه مرز تعیین نمیکند و هر اندازه درباره اندیشهی بزرگان تفکر شود، هنوز راه باز است؛ البته نه برای #تقلید و تکرار. میتوان دربارهی ملاصدرا #انتقاد کرد یا در مورد آثار او شرح نوشت، در هر دو زمینه راه برای همه باز است، اگر میتوانند، سخنی بالاتر از سخن ملاصدرا بگویند!
هر کسی حرفی دارد میتواند براحتی آنرا بیان کند. ملاصدرا هم آراء و عقاید خود را مطرح کرده است و اگر به آراء او نیز ایرادی وارد شده، ایرادها مطرح شدهاند و به آنها پاسخ دادهاند. ما از انتقاد خوشحال میشویم و انتقاد هم میکنیم. من دوست دارم کسی پیدا شود که بتواند به همه سخنان ملاصدرا انتقاد کند،
شخصی چون #میرزاحکیمجلوه به نقد ملاصدرا پرداخته است، او مردانگی داشته است؛ خداوند او را بیامرزد. #ملاصالحسمنانی که اهل نظیر سمنان است، درباره حکمت بوعلی کتاب نوشته است و کمی هم مخالف ملاصدراست؛ بعبارتی ابنسینایی و ضدصدرایی است.
ملاصدرا یکی از فیلسوفانی است که چون وجودی فکر میکرده، الهی فکر میکند و چون الهی فکر میکند، #متأله است و در اثبات متأله بودن خود نیز بخوبی از عهده ی کار برآمده است. تا آنجاییکه من در اینباره مطالعه کردم و در این زمینه تخصص دارم و عمری طولانی در این راه گذاشتهام، به جرأت میگویم لقب متأله برای ملاصدرا، لقب زیادی نیست.»
@monir_ol_din
جلسه هفتم.mp3
18.53M
#صوتجلسههفتم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 یکشنبه 29 تیر 1399
🔹 مُدرّس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ تقریر اولین پاسخ به چگونگی فلسفی؛
➖ تقریر دیدگاه اصالت ذات یا اصالت شیء
2⃣ نقد و بررسی دیدگاه اصالت ذات
➖ مغایرت دیدگاه اصالت ذات با اصول غیرقابل انکار
https://eitaa.com/monir_ol_din/1635
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 لوح | امام جواد(ع) الگوی حركت ملّت ايران بود
◾ آیتالله خامنهای: امام جواد(علیهالسلام) مظهر مبارزهی با باطل بود او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد. او از قدرت ها نمیترسید. او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند. ۶۲/۶/۱۷
◾ سالگرد شهادت امام جواد
💻 @Khamenei_ir
#معرفیِکتاب
🔹نام؛ قلب، در منظومه حکمت اسلامی
(بررسی انتقادی انسانشناسی فلسفی)
🔹نویسنده؛ محمد متقیان
🔹نشر؛ تمدن نوین اسلامی
متن پشت جلد کتاب؛
«طرح #انسانعقلانی تصویری از انسان است که بخش اعظم هویت انسان و به عبارتی مهمترین بخش هویتی انسان را به «ادراکات ذهنی» او تعریف میکند. در این طرح انسان به #عقل تعریف میشود و قوه عاقله در میان قوای نفسانی برحستگی پیدا میکند، به گونهای که قوه عقل نظری مخدوم تمام قوا میگردد و توانایی همه قوا مصروف خدمت به این قوه میگردد. این طرح از انسان، تمام انسانشناسی فلسفه اسلامی است که بر تمام مواضعی که مرتبط با هویت انسانی است سایه میاندازد. فلاسفه مسلمان در تبیین ابعاد و زوایای نفس انسانی جایگاهی برای #قلبمعنوی در نظر نگرفتهاند. آنها در عین آنکه، به ادراکات و عقلانیت انسان بسیار پرداخته و علم انسان را در قوای حیوانی و انسانی به خوبی و با ملاحظه جوانب مختلف طرح کردهاند، اما قلب معنوی در تحلیل ایشان غایب است.»
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
#معرفیِکتاب 🔹نام؛ قلب، در منظومه حکمت اسلامی (بررسی انتقادی انسانشناسی فلسفی) 🔹نویسنده؛ محمد مت
#معرفیِکتاب_1
✅ کتاب: #قلبدرمنظومهحکمتاسلامی
✳ از: محمد متقیان
🔹 مسأله کتاب چیست؟
این کتاب در حقیقت، تحقیق و پژوهشی است پیرامون جایگاه و منزلت #قلبِمعنوی - یعنی قلب غیرطبیعی و غیر ادراکی که موطن حب و بغض است- در متون فلسفی و نزد فلاسفه مسلمان.
آیا فلاسفه به این بُعد وجودی انسان پرداختهاند، همانگونه که پیرامون جایگاه ادراکات و قوای ادراکی بسیار بحث نمودهاند؟
🔹 ویژگی خاص این تحقیق چیست؟
براساس جستجویی که در تحقیقات مختلف اعم از کتاب و مقاله صورت گرفت، تحقیقی که مسأله مذکور را مدنظر قرار دهد یافت نشد. هرچند بعید نیست که در لابلای متونی که پیرامون «علم النفس» یا «نفس شناسی فلسفی» نگاشته شدهاند، نکاتی به دست آید. و این در حالی است که، مقالات و تحقیقات متعددی پیرامون منزلت قلب در عرفان اسلامی موجود بوده و قابل دستیابی است. پس به عبارتی، میتوان این تحقیق را برخوردار از مزیت #نوآوری دانست. چنانچه تحقیقی نیز درباره این مسئله انجام گرفته باشد، در مرآ و منظر نویسنده نبوده است و تمام فهرست و محتویات کتاب از نویسنده است.
🔹روش تحقیق مورد نظر در این کتاب چیست؟
با توجه به اینکه، برای دستیابی به یک نتیجه اطمینانآور، ناچار از فحص و استقراء حداکثری و قریب به تمام هستیم، و از آنجا که نگاه نویسنده به متون فلسفی، نگاهی انتقادی بوده است، فلذا میتوان روش تحقیق این کتاب را #ترکیبی دانست؛ ترکیبی از استقراء کتابخانهای، تحلیل انتقادی.
@monir_ol_din
جلسه هشتم.mp3
12.15M
#صوتجلسههشتم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 یکشنبه 5 مرداد 1399
🔹 مُدرّس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ تقریر دومین پاسخ به چگونگی فلسفی؛
➖ تقریر دیدگاه اصالت شرایط
2⃣ نقد و بررسی دیدگاه اصالت شرایط
➖مغایرت دیدگاه اصالت شرایط با اصول غیرقابل انکار
https://eitaa.com/monir_ol_din/1641
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🏴 شهادت مظلومانه امام محمدباقر علیهالسلام تسلیت باد 🏴
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️... شعار سیاسی و استقلال و بقای حکومت برخی از فرقهها بر خرابکردن قبور بزرگان ائمهی بقیع علیهمالسلام بوده و هست…
▫️یک مشت دزد با این سابقهی کار که هادمالحرمین(تخریب کننده حرمها) هستند، خود را خادمالحرمین میدانند!
📚 رحمت واسعه، ص٢۵٢ (مجموعه فرمایشات حضرت آیتالله بهجت قدسسره پیرامون سیدالشهدا علیهالسلام و اصحاب آن حضرت، تهیه از فروشگاه اینترنتی بهجت آوا، متعلق به مرکز نشر آثار حضرت آیتالله بهجت www.Bahjatava.com )
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
امتداد حکمت و فلسفه
#معرفیِکتاب 🔹نام؛ قلب، در منظومه حکمت اسلامی (بررسی انتقادی انسانشناسی فلسفی) 🔹نویسنده؛ محمد مت
#معرفیِکتاب_2
✅ کتاب: #قلبدرمنظومهحکمتاسلامی
✳ از: محمد متقیان
🔹نوآوریهای کتاب
1⃣ نوآوری در اصل تحقیق که مسبوق به سابقه نیست، که گذشت.
2⃣ نوآوری در بخش «ایضاح مفهومی واژگان مرتبط» در این بخش، سه مفهوم #نفس، #روح، #عقل مورد بررسی قرار گرفته و گزارشی از این سه مفهوم در سه مکتب فلسفی؛ مشاء، اشراق و متعالیه ارائه میشود. طبقهبندی که، پیرامون روح و اقسام آن در فلسفه ارائه میشود، از نوآوریهای این تحقیق است که، پیشینه تحقیقی ندارد. در این بخش، همه تعابیر و کلمات فلاسفه پیرامون روح، نفس و عقل ملاحظه شده و طبقهبندی شده است.
3⃣ نوآوری در بخش «قلب در منظومه حکمت اسلامی». در این بخش، تمام متون فلسفی، مورد جستجو قرار گرفته و هر تعبیری که درباره «قلب انسان» مطرح شده است، جمعآوری شده و در سه لایه؛ #قلبطبیعی، #قلبادراکی، #قلبمعنوی طبقهبندی شده است. این استقراء و طبقهبندی از قلب انسانی نیز در هیچ تحقیق دیگری انجام نپذیرفته است.
@monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم ✨✨
🌸🌸🌸
✅ حضرت آیتالله بهجت (قدسسره):
🔸از خدا میخواهیم که عیدی ما را در اعیاد شریفۀ اسلام و ایمان، موفقیت به عزم راسخِ ثابتِ دائم بر ترک معصیت قرار بدهد، که مفتاح(کلید) سعادت دنیویه و اُخرویه است!
ر.ک. به سوی محبوب، ص ٣۵
🌸🌸🌸
@monir_ol_din
جلسه نهم.mp3
17.21M
#صوتجلسهنهم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 یکشنبه 12 مرداد 1399
🔹 مُدرّس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ نقد و رد دیدگاه سوم؛ تلفیق اصالت ذات و اصالت شرایط
2⃣ بیان اولین پاسخ ایجابی؛
➖ تقریر دیدگاه «اصالت ربط»
https://eitaa.com/monir_ol_din/1645
#گزیدهگفتاراستاد
💥چرا فرهنگستانعلوماسلامی، تأسیس شد؟
✅ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره):
1⃣ آنچه در ابتدا باعث شد که من متوجه نیاز مبرم جامعه اسلامی به تأسیس چنین مجموعهای (#فرهنگستانعلوماسلامی) بشوم، به سالهای اولیه آغاز انقلاب اسلامی باز میگردد. در سال 41 که امام (رحمة الله علیه) قیام کردند شرایط خاصی برای ایشان به وجود آمده بود و ایشان در فکر راه حلی اساسی برای #ادارهجامعهمسلمین بودند.
2⃣ در آن زمان خلاء وجود یک بینش تاریخی و جهانبینی که بتواند #شدن را به دست بگیرد، برای ما محرز شده بود. در عین حال مسئله #شدنغربی را هم به هیچ وجه مورد قبول نمیدانستیم.
3⃣ در سال 1342 حضرت امام (رحمة الله علیه)#فلسفهشدن به معنای «اسلام در عمل» را طرح نمودند. تا آن زمان فلسفه اسلامی تنها در مقابل سؤالات مربوط به بحث چرایی و چیستی عالم پاسخگو بود. اگردر بحث #چگونگی و شیوه عملکرد صحیح اجتماعی و حکومتی هم در آن زمان فلسفهای پاسخگو داشتیم، انحرافات فکری گروههایی همچون مجاهدین خلق، به لحاظ ریشهای به وجود نمیآمد و یا لااقل تا این حد عمق نمییافت.
4⃣ در اردیبهشت ماه سال 1359 که حضرت امام (رحمة الله علیه) مسئله #انقلابفرهنگی را مطرح فرمودند، جان تازهای گرفتیم و تقریباً پس از اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی بود که کار اصلی خود را با تأسیس فرهنگستان علوم اسلامی آغاز نمودیم.
5⃣ خلاصه اینکه؛ به صرف داشتن اخلاق فردی و این نظر که همه را موظف کنید از یک سری انسانشناسی، جهانبینی، اخلاق آن هم از بهترینها مجهز شوند و خواسته قلبی آنها هم تابع خواستههای متعالی اسلام باشد؛ و بدون داشتن راهکارها، معادلهها و مدلهای جهت توزیع قدرت و ثروت در جامعه به شکل الهی و اسلامی به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید.
@monir_ol_din
#غدیریه_1
🔅 ولایةامیرالمؤمنین(سلاماللهعلیه)، نورالله عزوجل است.
«أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ مُوسَى بْنِ عُمَرَ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى "يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللّٰهِ بِأَفْوٰاهِهِمْ"، قَالَ: يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا وَلَايَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع بِأَفْوَاهِهِمْ، قُلْتُ: قَوْلُهُ تَعَالَى "وَ اللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ" قَالَ: يَقُولُ: وَ اللَّهُ مُتِمُّ الْإِمَامَةِ وَ الْإِمَامَةُ هِيَ النُّورُ، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- فَآمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنٰا، قَالَ: النُّورُ هُوَ الْإِمَامُ.»
الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 196
@monir_ol_din