#گفتگو
💥فلسفه اسلامی در انحصار #الهیات
✅ دکتر محمد فنایی اشکوری
«تمرکز فلاسفه ما بیشتر در #مابعدالطبیعه بوده و کمتر درباره مسائل عینی زندگی در فلسفه اسلامی بحث شده است. بیشتر مباحث فلسفه، ذهنی و انتزاعی است، درنتیجه محدود به اقلیت خواص است. درحالیکه فلسفه فقط مباحث ماورایی نیست، گرچه این مباحث هم لازم است و البته فلسفه اسلامی ازاینجهت قوی است، ولی فلسفه به الهیات محدود شده و وارد مباحث #اجتماعی و زندگی نشده است؛ فلاسفه غرب بیشتر به این جنبه توجه کردند و حالا فلسفه اسلامی اگر بخواهد وارد مباحث اجتماعی شود، باید در آن یک #تحولی رخ دهد.»
https://article.tebyan.net/453230
#صرفاًجهتاطلاع
@monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨
🌸🌸 آمدم ای شاه پناهم بده....
🌸🌸
اللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي
اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ
وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ
و َمَن تَحت الثَّري
اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ
صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً
مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة
كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ.
@monir_ol_din
جلسه پنجم.mp3
12.95M
#صوتجلسهپنجم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه 14 تیر 1399
🔹 مدرس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣توضیح سه اصل غیرقابل انکار به عنوان معیار صحت؛
- اصل تغایر فی الجمله
- اصل تغییر فی الجمله
- اصل هماهنگی فی الجمله
https://eitaa.com/monir_ol_din/1625
1355967_146.jpg
190.3K
#گفتگو
✅ دکتر نصرالله حکمت؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی
1⃣ تاریخ فلسفه اسلامی موجود در دانشگاهها؛ مجعول و قلابی
2⃣ در وضعیت توقف تفکریم نه امتناع آن
3⃣ سیطره متد بر انسان در فلسفه غرب
4⃣ بازخوانی سنت فلسفی؛ راه پاسخ به نیاز جوانان
5⃣ مهمترین دغدغه فارابی؛ دغدغه امروز جامعه
📎https://iqna.ir/fa/news/3808018
@monir_ol_din
6516_200_278.jpg
10.2K
#گزیدهکلام
💥هماهنگی فلسفه چگونگی اسلامی با فلسفه اسلامی
✅استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره)، بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم
«فلسفه چگونگیاي که ما ميگوييم هماهنگ با فلسفه #هستيشناسي است. ملاحظه فرموديد چه عرض ميکنم؟ فلسفه چگونگي ما قطع نشده که بگوييم کاري به خدا ندارد که مثل غربيها بخواهيم بحث کنيم. آنچه را که در فلسفه هستي گفتيد، هماهنگ با فلسفه چگونگياي است که ما ميگوييم. صحبت از اين است که ما فلسفه چرايي (صدرایی) را با فلسفه چگونگي تکمیل میکنیم. البته در فلسفه چگونگي اثبات ميکنيم که کليه اشياء و تغييرشان و ذوات و اينها، به تبع يک حرکت تکاملي است. اتفاقاً اين مبنايي که دارم عرض ميکنم، با #اصالتوجود بسيار نزديک است و با اصالت ماهيت نميسازد. يعني براي ذوات اشياء، خاصيت ذاتي منفصل قائل نميشويم؛ ولي اگر در خاطر مبارکتان باشد در فلسفه اصالت وجود، چون خواص را مال ذوات ماهيات نميدانند و ماهيت را انتزاع از مراتب وجود ميدانند، «وجود» متحرکي را که در اينجا بيان ميکنيم بعداً ميشود تولي و ولايت، اين سازگار با آن هست. ممکن است مباحث بعيده اصالت وجود را ما نپذيريم. يعني به عبارت ديگر اصل مطلب را بسيار نزديک با صحبت خودمان ميدانيم. اگر اينطوري بشود، بحث ما ميشود #تکاملفلسفهوجود در مکانيزم هستي.»
✔️مراجعه شود؛ به دوره پژوهشی #فلسفهحکومت، جلسه 6- کد پژوهشی ۳۲۱
@monir_ol_din
جلسه ششم.mp3
17.01M
#صوتجلسهششم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 شنبه 21 تیر 1399
🔹 مُدرّس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ بررسی تطبیقی «اصل واقعیت» علامه طباطبائی با اصول غیرقابل انکار
https://eitaa.com/monir_ol_din/1628
90b355942948bc9b72e6737130374157.jpg
87.8K
#معرفیکتاب
💥طرح فلسفه های مضاف
✅ استاد عبدالحسین خسروپناه
ایده #فلسفههایمضاف، یکی از طرحهایی است که ذیل گفتمان کلان #امتدادحکمت جای میگیرد و سعی دارد با این ایده، فلسفه اسلامی را به مرزهای عینیت نزدیک سازد. اینکه چقدر در این امر مصیب بوده است، نیاز به بحث و بررسی دارد اما اشارهای به فهرست مطالب این کتاب، خالی از فایده نیست؛
✳ مقالات مندرج در جلد اول:
– فلسفه مضاف(علی اکبر رشاد)
– فلسفه فلسفه اسلامی(عبدالحسین خسروپناه)
– دورنمایی از منطق،فرامنطق و فلسفه منطق(عسکری سلیمانی امیری)
– فلسفه علم کلام(محمدصفر جبرئیلی)
– چیستی فلسفه فقه(جابر توحیدی اقدم و عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی)
– جایگاه فلسفه اقتصاد اسلامی ومعرفی برخی از عناصر آن(علی اصغر هادوی نیا)
– فلسفه اقتصاد اسلامی؛ مبانی فلسفی(سیدحسین میرمعزی)
– آسیب شناسی فلسفه سیاسی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(محسن مهاجرنیا)
– درباره فلسفه تاریخ(حسین کلباسی اشتری)
✳ مقالات مندرج در جلد دوم:
– فلسفه دین(ابوالفضل ساجدی)
– فلسفه فقه(ابوالقاسم علیدوست)
– فلسفه حقوق(محمود حکمت نیا)
– فلسفه اخلاق(حسن معلمی)
– درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی(دکتر سعید بهشتی)
– فلسفه تعلیم و تربیت در جهان امروز(سعید بهشتی)
– فلسفه سیاست اسلامی(غلامرضا بهروز لک)
– فلسفه پزشکی(احمدرضا همتی مقدم)
– فلسفه ریاضی(ابوالحسن حسنی)
– درآمدی بر فلسفه هنر از دیدگاه فیلسوفان مسلمان(حسین هاشم نژاد)
– مبانی نظری هنر(خیال و زیبایی) در آراء صدرالمتألهین شیرازی(حسن بلخاری قهی)
@monir_ol_din
#یادداشت
💥فلسفه، حد و مرز ندارد.
✅ استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی
«فلسفه، حد ندارد؛ فلسفه، پایان ندارد؛ فلسفه، مرز ندارد؛ فلسفه مرز تعیین نمیکند و هر اندازه درباره اندیشهی بزرگان تفکر شود، هنوز راه باز است؛ البته نه برای #تقلید و تکرار. میتوان دربارهی ملاصدرا #انتقاد کرد یا در مورد آثار او شرح نوشت، در هر دو زمینه راه برای همه باز است، اگر میتوانند، سخنی بالاتر از سخن ملاصدرا بگویند!
هر کسی حرفی دارد میتواند براحتی آنرا بیان کند. ملاصدرا هم آراء و عقاید خود را مطرح کرده است و اگر به آراء او نیز ایرادی وارد شده، ایرادها مطرح شدهاند و به آنها پاسخ دادهاند. ما از انتقاد خوشحال میشویم و انتقاد هم میکنیم. من دوست دارم کسی پیدا شود که بتواند به همه سخنان ملاصدرا انتقاد کند،
شخصی چون #میرزاحکیمجلوه به نقد ملاصدرا پرداخته است، او مردانگی داشته است؛ خداوند او را بیامرزد. #ملاصالحسمنانی که اهل نظیر سمنان است، درباره حکمت بوعلی کتاب نوشته است و کمی هم مخالف ملاصدراست؛ بعبارتی ابنسینایی و ضدصدرایی است.
ملاصدرا یکی از فیلسوفانی است که چون وجودی فکر میکرده، الهی فکر میکند و چون الهی فکر میکند، #متأله است و در اثبات متأله بودن خود نیز بخوبی از عهده ی کار برآمده است. تا آنجاییکه من در اینباره مطالعه کردم و در این زمینه تخصص دارم و عمری طولانی در این راه گذاشتهام، به جرأت میگویم لقب متأله برای ملاصدرا، لقب زیادی نیست.»
@monir_ol_din
جلسه هفتم.mp3
18.53M
#صوتجلسههفتم
#دورهچهارمفلسفهچگونگیاسلامی
🔹 یکشنبه 29 تیر 1399
🔹 مُدرّس؛ حجةالاسلام متقیان
🔸موضوعات؛
1⃣ تقریر اولین پاسخ به چگونگی فلسفی؛
➖ تقریر دیدگاه اصالت ذات یا اصالت شیء
2⃣ نقد و بررسی دیدگاه اصالت ذات
➖ مغایرت دیدگاه اصالت ذات با اصول غیرقابل انکار
https://eitaa.com/monir_ol_din/1635
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 لوح | امام جواد(ع) الگوی حركت ملّت ايران بود
◾ آیتالله خامنهای: امام جواد(علیهالسلام) مظهر مبارزهی با باطل بود او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد. او از قدرت ها نمیترسید. او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند. ۶۲/۶/۱۷
◾ سالگرد شهادت امام جواد
💻 @Khamenei_ir
#معرفیِکتاب
🔹نام؛ قلب، در منظومه حکمت اسلامی
(بررسی انتقادی انسانشناسی فلسفی)
🔹نویسنده؛ محمد متقیان
🔹نشر؛ تمدن نوین اسلامی
متن پشت جلد کتاب؛
«طرح #انسانعقلانی تصویری از انسان است که بخش اعظم هویت انسان و به عبارتی مهمترین بخش هویتی انسان را به «ادراکات ذهنی» او تعریف میکند. در این طرح انسان به #عقل تعریف میشود و قوه عاقله در میان قوای نفسانی برحستگی پیدا میکند، به گونهای که قوه عقل نظری مخدوم تمام قوا میگردد و توانایی همه قوا مصروف خدمت به این قوه میگردد. این طرح از انسان، تمام انسانشناسی فلسفه اسلامی است که بر تمام مواضعی که مرتبط با هویت انسانی است سایه میاندازد. فلاسفه مسلمان در تبیین ابعاد و زوایای نفس انسانی جایگاهی برای #قلبمعنوی در نظر نگرفتهاند. آنها در عین آنکه، به ادراکات و عقلانیت انسان بسیار پرداخته و علم انسان را در قوای حیوانی و انسانی به خوبی و با ملاحظه جوانب مختلف طرح کردهاند، اما قلب معنوی در تحلیل ایشان غایب است.»
@monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
#معرفیِکتاب 🔹نام؛ قلب، در منظومه حکمت اسلامی (بررسی انتقادی انسانشناسی فلسفی) 🔹نویسنده؛ محمد مت
#معرفیِکتاب_1
✅ کتاب: #قلبدرمنظومهحکمتاسلامی
✳ از: محمد متقیان
🔹 مسأله کتاب چیست؟
این کتاب در حقیقت، تحقیق و پژوهشی است پیرامون جایگاه و منزلت #قلبِمعنوی - یعنی قلب غیرطبیعی و غیر ادراکی که موطن حب و بغض است- در متون فلسفی و نزد فلاسفه مسلمان.
آیا فلاسفه به این بُعد وجودی انسان پرداختهاند، همانگونه که پیرامون جایگاه ادراکات و قوای ادراکی بسیار بحث نمودهاند؟
🔹 ویژگی خاص این تحقیق چیست؟
براساس جستجویی که در تحقیقات مختلف اعم از کتاب و مقاله صورت گرفت، تحقیقی که مسأله مذکور را مدنظر قرار دهد یافت نشد. هرچند بعید نیست که در لابلای متونی که پیرامون «علم النفس» یا «نفس شناسی فلسفی» نگاشته شدهاند، نکاتی به دست آید. و این در حالی است که، مقالات و تحقیقات متعددی پیرامون منزلت قلب در عرفان اسلامی موجود بوده و قابل دستیابی است. پس به عبارتی، میتوان این تحقیق را برخوردار از مزیت #نوآوری دانست. چنانچه تحقیقی نیز درباره این مسئله انجام گرفته باشد، در مرآ و منظر نویسنده نبوده است و تمام فهرست و محتویات کتاب از نویسنده است.
🔹روش تحقیق مورد نظر در این کتاب چیست؟
با توجه به اینکه، برای دستیابی به یک نتیجه اطمینانآور، ناچار از فحص و استقراء حداکثری و قریب به تمام هستیم، و از آنجا که نگاه نویسنده به متون فلسفی، نگاهی انتقادی بوده است، فلذا میتوان روش تحقیق این کتاب را #ترکیبی دانست؛ ترکیبی از استقراء کتابخانهای، تحلیل انتقادی.
@monir_ol_din