eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
828 دنبال‌کننده
407 عکس
22 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
• | حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای | • واقعاً برویم ببینیم براساس فلسفه ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای ، در فلسفه چه پاسخی داریم. . @monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
• | مَجمعِ‌عالیِ‌حِکمَتِ‌اِسلامی | • یکی از مسائل واقعی پیش‌روی فلاسفه و اساتید حکمت این است؛ #آیا
🔸عطف به آنچه که از دغدغه مقام معظم رهبری درباره امتداد حکمت در مسائل حکومت اشاره شد، در یکی از نشست‌های گروه جلسه‌ای با عنوان «صورت‌بندی دولت در جامعه اسلامی در؛ تعامل فلسفه و جامعه‌شناسی‌سیاسی» با ارائه “حجت الاسلام دکتر محمد جواد نوروزی“ منعقد می‌گردد. http://hekmateislami.com/?p=1076 🔸 با تقدیم احترام محضر بزرگواران و تواضع تمام در برابر طرح‌های فکری ایشان، اما این سؤال برای حقیر مطرح است که؛ «با وجود اینکه، بنابر عنوان جلسه، سخن از تعامل فلسفه و جامعه شناسی سیاسی در دولت اسلامی، رفته است پس چرا در این ارائه که خلاصه آن در سایت موجود است، نشانی از مبانی فلسفی نیست؟ اینکه می‌فرمایند؛ دولت اسلامی در تعامل امام و امت صورت‌بندی می‌شود، این صورت‌بندی به کدام مبنای فلسفی بازگشت می کند؟ امتداد کدام مبنای حکمی فلسفی است؟» . @monir_ol_din
▫در غیبت اندیشه‌های اصیل اسلامی، حتماً ایده‌های فلسفی غریب غربی، مجال ترجمه و تدریس و آموزش را پیدا خواهند کرد. ▫اینکه، حضرت آقا می‌فرمایند؛ دانشجویان ما را بیشتر از می‌شناسند، درباره هم صدق می‌کند. ▫اساتید و محققین برجسته‌ای در این زمینه‌ها فعالیت دارند (شکرالله مساعیهم) اما آنگونه که باید و شاید در برابر فلسفه غرب محکم نایستاده‌ایم. @monir_ol_din
🔺به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی، پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و انجمن مطالعات سیاسی، همایش علمی روز پنجشنبه سوم بهمن 87، با سخنرانی حکیم متأله حضرت و تنی چند از اساتید و کارشناسان، در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گردید. https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6435/6879/82731 🔸 خبر فوق را از این جهت به اطلاع رسانیدم که گزارش از فعالیت‌های اساتید و محققین گرامی هم صورت گرفته باشد و جانب انصاف رعایت شود. علاوه بر برگزاری همایش فوق نشریه‌ای با عنوان نیز راه‌اندازی شده است که با سردبیری آقای فعالیت می‌کند. http://sm.psas.ir/ و همچنین بسیاری طرح‌های پژوهشی، سخنرانی‌ها، مقالات و کتبی که در این راستا نوشته شده است. کتاب معروف سیاست متعالیه در ۳ جلد از آثار این همایش می‌باشد. @monir_ol_din
🔸 ان‌شاءالله در فرصت‌هایی که پیش می‌آید گزارش و بررسی از کتابهای سه‌گانه صورت خواهد گرفت. با این وجود، از سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی برای این طلبه فلسفه، ابهامی و سوالی ایجاد می‌شود که، آن را بازگو می‌کنم. ایشان در بخشی از سخنان خود می فرمایند: «کسی نباید توقع داشته باشد که با اصالت وجود و حرکت جوهری، جسمانیة الحدوث و با قانون علیت، سیاست را پیدا کند؛ چون باید و نباید جایش در حکمت عملی است، منتها مبانی فطری و ادله اولی را حکمت نظری تأمین می‌کند.» 🔺همانطور که پیداست ایشان بیان می‌دارند که، مقصود از سیاست متعالیه، مستخرجات و مستنبطاتی است که از بخش حکمت عملی نه از مبانی مختصه صدرایی، به دست می‌آید و همین امر سؤالات و ابهاماتی را ایجاد می‌کند. 🔺اگر قرار است که، مبانی مختصه صدرایی مانند اصالت وجود بارور نباشند و در سیاست و عینیت امتداد پیدا نکنند، پس چه اصراری بر ملاصدرا وجود دارد؟ آیا اختصاصاتی دارد که از آن بتوان سیاست را استخراج نمود؟ آیا حکمت عملی غنی‌تر و اقوی از حکمت عملی صدرایی نیست؟ 🔺البته ایشان فرموده‌اند که، مقصود از متعالیه معنایی اعم و اوسع از حکمت ملاصدرا است، لیکن ثقل الکلام بر اندیشه‌های صدرایی قرار گرفته است. و واقعاً همچنان جای سؤال باقی است که، اگر مبنای اصالت وجود، امکان امتداد در سیاست و عینیت ندارد، چه اصراری است برای تحفظ آن در صحنه عمل و عینیت؟ @monir_ol_din
• | حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای | • ما برای در فلسفه چه پاسخی داریم. نمی‌شود بگوییم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ . به نظر من بخش عمده از جاذبه فلسفه غرب، مربوط به این است. @monir_ol_din
🔺با وجود نقدهایی که به عملکرد در پیگیری دغدغه بسیار مهم وجود دارد، اما در عین حال نمی‌توان از برخی اتفاقات مهم که در این مجمع رخ می‌دهد چشم‌پوشی کرد. یکی از همین اتفاقات، در گروه فلسفه سیاسی مجمع، جلساتی است که، با اهتمام به امتداد حکمت در مسائل کلان حکومتی، برگزار می‌شود. 🔺در این گزارش، می خواهم جناب آقای دکتر را خدمت دوستان معرفی کنم. ایشان عضو هستند و در این گروه ارائه‌ها و نشست‌هایی داشتند. یکی از این نشست ها با عنوان «حکمت مدنی در ارتقای کار آمدی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شده است. چکیده مطالب ایشان را در این سایت پیگیری نمایید. http://hekmateislami.com/?p=5201 🔺با مراجعه به سایت شخصی ایشان، دامنه فعالیت‌ها در حدود فلسفه سیاست روشن می‌شود و این هم بحمدالله از ظرفیت‌های علمی انقلاب اسلامی است. http://www.alirezasadra.ir/Content/CONTENTLIST.ASPX?CATID=2608 @monir_ol_din
🔺جناب آقای صدرا با هدف نظریه پردازی در حوزه فلسفه سیاست، برخی پژوهش ها و تحقیقات را عرضه کرده اند که، یکی از آنها کتاب است. در معرفی این کتاب چنین آمده است: «کتاب علم مدنی فارابی، نظریه پردازی در زمینه نقد فلسفه علم سیاست مدرنیستی، به ویژه دانش پوزیتیویستی با خاستگاه، جایگاه و نقش و آثار همچنان تأثیرگذار و بلکه تعیین کننده آن بوده و در عین حال بازآمدی فلسفه و نظریه علمی- سیاسی فاضله و متعالی فارابی تا صدرایی به عنوان رهیافت و بلکه پارادایم رقیب و مدعی است. در این اثر، وجوه گوناگون این نظریه و نظام علمی- سیاسی مورد واکاوی شالوده‌ای قرار می‌گیرند. طرح و تبیین مبسوط علم سیاست یا علم مدنی متعالی فارابی، عموماً و خصوصاً سیر و ساختار فلسفه و علم متعالی سیاسی صدرایی و تا فلسفه و علم سیاسی متعالی و راهبردی امام خمینی(ره)، خود موضوع بحث مستقلی دیگر در این کتاب می‌باشد.» 🔺علاقمندان به حوزه فلسفه سیاست، بهتر است این کتاب را مورد مطالعه و نقادی‌های مجدانه و منصفانه قرار دهند، چرا که نقد آنها در پرورش و رویش انگاره‌های نوین در راستای دستیابی به بسیار تأثیرگذار است. @monir_ol_din
• | حضرت‌آیت‌الله‌جوادی‌آملی | • «کسی نباید توقع داشته باشد که با و ، و با ، سیاست را پیدا کند؛ چون باید و نباید جایش در است، منتها مبانی فطری و ادله اولی را حکمت نظری تأمین می‌کند.» @monir_ol_din
💥 برخی از نشست‌های علمی در مجمع عالی حکمت در زمینه برگزار شده است که، به نظر می‌رسد علاقمندان به موضوع بسیار مهم امتداد حکمت، باید به آنها توجه داشته باشند. 🔺یکی از این نشست‌ها با عنوان «چیستی حکمت‌عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر» با حضور اساتید؛ و برگزار شد. استاد یزدان پناه در این جلسه پیرامون ضرورت احیای حکمت عملی چنین می‌گویند: «1- کم فروغی حکمت عملی حاصل دلایل متعددی است که دو مورد از اهم آنها چنین هستند: نخست آنکه آثار به عنوان اصلی‌ترین فردی که به این حوزه پرداخته است، به صورت کتاب درسی در مجامع علمی شناخته نشد. در حالیکه متون اصلی این حوزه باید به عنوان متن درسی معرفی شوند. دوم آنکه در طول تاریخ حاکمیت بیشتر از فقها بهره برده است و حکما سهم مناسبی در اداره جامعه و حکومت نیافته‌اند. در حالیکه فقیه و حکیم هر دو باید در یک نسبت متناسب پشتوانه فکری اداره جامعه باشند. 2- در باب ضرورت احیاء حکمت عملی به چند نکته باید توجه داشت: اول آنکه کمال حکمت در حکمت عملی است و حکمت بدون حکمت عملی ناقص است. دوم آنکه از این طریق می‌توان پایه‌های یقینی احکام فعل انسان را در فضای اصولی و اجتهادی تبیین و جایگزین بنای عقلا نمود. سوم آنکه عقل عملی تدبیری و نیز ذات‌یاب اهمیت تمدنی فراوانی دارند که باید به آنها پرداخت و چهارم آنکه این دانش می‌تواند نقش نظام‌ساز در برداشت از متون دینی ایفا کند.» @monir_ol_din