eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
853 دنبال‌کننده
401 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پیرو دغدغه مقام معظم رهبری درباره «امتداد عملی فلسفه اسلامی» ⭕ به نظر می رسد، می توان «فلسفه چگونگی اسلامی» را همان «امتداد عملی» دانست که مبتنی بر مبانی فکری و اعتقادی توحیدی، خواهان تصرف در عینیت و جریان یابی مفاهیم نظری اسلامی در صحنه عملی است. ⭕ «فلسفه چگونگی غربی» امروزه توانسته است، صحنه عمل و ساحات متعدد زندگی بشری را تحت تصرف خود قرار دهد، و اندیشه و نظام فکری الحادی را در بستر عینی امتداد بخشد. فلسفه چگونگی اسلامی در برابر فلسفه چگونگی غربی قرار می گیرد و مبتنی بر توحید وارد عینیت و عمل می شود. ⭕ اگر به موضوع «چگونگی» نیاندیشیم و فرآیند چگونگی در «عمل و عین» را مورد تحلیل فلسفی قرار ندهیم، نمی توانیم مفاهیم بلند حکمی و فلسفی اسلامی را در عینیت و عمل امتداد دهیم. @monir_ol_din
جلسه چهاردم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
14جلسه چهاردهم؛ 97،11،24.mp3
25.2M
✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/235
⚫️ السلام علیک یاعلی بن محمد ایها الهادی النقی. عرض تسلیت به پیشگاه ولی عصر(ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء)⚫️ @monir_ol_din
⭕چکیده مطالب جلسه چهاردهم؛ - کل مرکب، تصویر هر امر متعین مبتنی بر اصالت ربط - توصیف هر امر متعین یا کل مرکب در سه بعد - پیدایش مفهوم «نظام» در مرحله اصالت ربط @monir_ol_din
🔸🔸🔸 آخرین جلسه در سال ۱۳۹۷ فردا چهارشنبه ساعت ۱۷ برقرار است. ضمنا جلسه فردا سومین و آخرین جلسه از خواهد بود. @monir_ol_din
🔸🔸🔸 فهرست جلسات دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" 🔽🔽🔽 ✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ضرورت، موضوع، هدف https://eitaa.com/monir_ol_din/6 ✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/23 ✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت https://eitaa.com/monir_ol_din/33 ✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت" https://eitaa.com/monir_ol_din/41 ✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱ اصل "تغایر فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/53 ✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲ اصل "تغییر فی الجمله" اصل "هماهنگی فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/64 ✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین" https://eitaa.com/monir_ol_din/74 ✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" اولین پاسخ؛ اصالت شیء https://eitaa.com/monir_ol_din/80 ✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" دومین پاسخ؛ اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/126 ✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/156 ✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/170 ✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/185 ✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها. https://eitaa.com/monir_ol_din/201 ✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/235
⭕️فهرست که در کانال نشر داده شده است. 📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است. 🔸🔸🔸 ۱ ⭕️موضوع کار فرهنگستان چیست؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/9 ۲ ⭕️ به فلسفه چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/14 ۳ ⭕️به روش چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/29 ۴ ⭕️تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/37 ۵ ⭕️تبیین "اصول انکارناپذیر" https://eitaa.com/monir_ol_din/70 ۶ ⭕️توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/87 ۷ ⭕️توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/139 ۸ ⭕️تبیین حقیقت "اصالت ربط" https://eitaa.com/monir_ol_din/196 @monir_ol_din
جلسه پانزدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سید منیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
15جلسه پانزدهم؛97،12،1.mp3
23.57M
✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/281
⭕️چکیده مطالب جلسه پانزدهم؛ - نقد اصالت ربط به "ناتوانی در تفسیر تغییر و حرکت" - ضرورت عبور از ربط به تعلق به دلیل «تبیین حقیقت ربط در مرحله تعلق» - اشاره ای به مسئله حرکت در فلسفه سینوی و صدرایی - آیا مباحث حرکت در فلسفه سینوی و صدرایی ظرفیت "فلسفه چگونگی اسلامی" را دارد؟ @monir_ol_din
🌸🌸🌸🌸 اسعدالله ایامکم. میلاد پربرکت ابن الرضا جوادالائمه الامام محمد التقی (سلام الله علیه) به محضر امام عصر (ارواحنافداه و عجل الله تعالی فی فرجه الشریف) و شیعیان و موالیان و محبین حضرتش تبریک و تهنیت باد. 🌸🌸🌸🌸 @monir_ol_din
مرحله اصالت تعلق.pdf
355.7K
۹ ⭕️اصالت تعلق ✅ متن پیش روی، حاصل زحمات و مدیریت برادر عزیزم حجة الاسلام آقای محمدی است که با همکاری جمعی از محققین دفتر فرهنگستان علوم اسلامی تهیه و تنظیم شده است. ✅ این متن حاوی فیشهایی از جلسات فلسفی دو استاد بزرگوار، حسینی (ره) و میرباقری(زیدعزه) است. . ✅باتوجه به اینکه سلسله دروس به رسیده است، مطالعه این جزوه به دوستان پیشنهاد می شود. https://eitaa.com/monir_ol_din/290
🌹🌹اسعدالله ایامکم سعیدا🌹🌹 شعری از دیوان "عمان سامانی" ..... 🌸علی است آنکه عصا زد به آب و دریارا شکافت از هم و زد در میان دریا گام 🌸علی است آنکه نشست اندر آتش نمرود علی است آنکه به آتش سرود، برد و سلام 🌸علی است آنکه به طوفان نشست درکشتی معاشران را از بیم غرق، داد آرام 🌸غرض که آدم و ادریس وشیث وصالح و هود شعیب ویونس ولوط ودگر رسل به تمام 🌸به وحدتند، علی کز برای رونق دین ظهور کرده به هر دوره ای به دیگرنام ..... @monir_ol_din
🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸 ✨✨✨✨ سال ۹۸ سال را خدمت عزیزان تبریک میگویم. به امید ظهور که با آمدنش جانها و جهانها زنده خواهند شد. @monir_ol_din
⚫️آجرک الله یابقیه الله⚫️ قال السجاد(سلام الله علیه): "عمتی انْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة" @monir_ol_din
⭕️عرض سلام و ادب محضر دوستان عزیز؛ ✅امیدوارم که سال را به شادکامی آغاز کرده باشید و لحظات پربرکتی را پیش رو داشته باشید. ✅قصد دارم در این کانال همراه با بارگذاری سلسله دروس و که به رسیده است، عبارات کوتاهی با عنوان به محضر عزیزان فرهیخته تقدیم کنم. ✅امید دارم که حقیر را از نقادی خود بی بهره نخواهید گذاشت. 🙏🙏 @monir_ol_din
جلسه شانزدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استادسیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
16جلسه شانزدهم؛97،12،8.mp3
20.12M
✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/314
⭕️چکیده مطالب جلسه شانزدهم؛ - علت تعین ربط در "تعلق" -علت نسبت بین درون و بیرون در "تعلق بین درون و بیرون" - علت وحدت و کثرت ترکیبی در "میل ترکیبی" - تعلق و کشش علت "تغییر و حرکت" @monir_ol_din
⭕به نیاز داریم. ✅ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره): «اگر بخواهیم رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» را معلوم نماییم و نحوه تعامل آنها را باهم مشخص کنیم دو احتمال و نظر می توانیم ارائه نماییم؛ یک احتمال این است که؛ یک حوزه مخصوص «دین»،یک حوزه مخصوص «عقل نظری» و یک حوزه هم مخصوص «تجربه» و «دانش تجربی» است. براساس این احتمال، این سه حوزه مستقل از یکدیگر بوده و با هم ربطی ندارند. حوزه دین، «ارزش» را معین می کند. حوزه فلسفه نیز درباره «هستی» صحبت می کند. یک حوزه هم مربوط به دانش تجربی و محصولاتی است که مربوط به «جهان ماده» است. احتمال دوم این است که؛ این سه حوزه نمی توانند از یکدیگر منفک و مستقل باشند به گونه ای که با هم هیچ تعاملی نداشته باشند.در این احتمال و نظر بیان می شود که علاوه بر فلسفه چرایی و فلسفه چیستی به فلسفه دیگری به نام «فلسفه چگونگی» نیز محتاج هستیم. منظور از چگونگی هم «چگونگی شُدَن» می باشد و نه در شکل اصل حول و قوه و در چرایی حول و قوه بلکه در چگونگی حرکت و تبدیل.» 🔺سخنرانی در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد، دی ماه ۱۳۷۹ ✅ احتمال دوم، احتمال درست است. عدم ترابط میان حوزه های سه گانه در نهایت به در عرصه های زیستی بشر منجر شده و موجب جامعه خواهد شد. توانسته است تا حدودی مبتنی بر این ترابط را برقرار کند و مانیز برای اداره نیازمند هستیم که بتواند حوزه های سه گانه(دین، عقل نظری، دانش تجربی) قرار بگیرد. https://eitaa.com/monir_ol_din/320
⭕️ 🔸 متن واقعیت دارای سه بعد غیر قابل انکار است: . 🔸عدم ملاحظه هرکدام از این سه بعد به معنای است. اعراض از واقعیت به معنای در نظام فکری است. 🔸حال چنانچه این سه بعد به همدیگر ملاحظه شوند نیاز به داریم. فلسفه چیستی و چرایی درباره؛ چیستی دین، چیستی عقل، چیستی تجربه بحث میکند. اما از فلسفه چگونگی تقوم میان سه بعد غیرقابل انکار بحث میکند، و روش چگونگی تقوم ابعاد سه گانه را در اختیار میگذارد. . https://eitaa.com/monir_ol_din/334
⚫️ قال موسي بن جعفر الکاظم (سلام الله علیه): "تفقهوا فی دین الله فان الفقه مفتاح البصیرة و تمام العبادة و السبب الي المنازل الرفيعة و الرتب الجليلة في الدين و الدنيا" ⚫️ در دین خدا به فقه و فهم عمیق بپردازید، زیرا فقه کلید کسب بصیرت است و به سبب آن عبادت کمال می یابد و طریقی برای رسیدن به جایگاه های بلند مرتبه در دنیا و آخرت است. ⚫️ عرض تسلیت به محضر حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(سلام الله علیهما) و شفیعه محشر کبری فاطمه معصومه (سلام الله علیها) @monir_ol_din