⭕️ چکیده مطالب جلسه هجدهم؛
- تولد "شدن" از بستر تعلق
- بحث از طرف تعلق یا "جهت سیر و شدن"
- طرف تعلق بیرون از ذات شی است.
- طرف تعلق باید موجود باشد.
- طرف تعلق باید قدرت تحریک داشته باشد.
@monir_ol_din
#گزین_گویه_فلسفی_4
⭕️ #شبهات_عینی
🔸 دین مبین اسلام و مذهب حقه جعفری در طول قرنهای حیات خود در مواجهه با #شبهات_نظری قرار داشت.
شبهاتی که بنیانهای اعتقادی و ایدئولوژیک و اساسا #حقانیت این دین و مذهب را مورد نقد و خدشه قرار میدادند.
🔸بعد از پیروزی انقلاب ایران و #ظهور_اسلام در قامت حکومتداری، هجومی که از ناحیه اعداء دین برجسته تر شد، #شبهات_عینی بود. شبهاتی که #کارآمدی_نظام_اسلامی را هدف قرار داده بودند که؛
❓آیا اسلام قدرت اداره یک حکومت و تامین سعادت دنیوی و اخروی انسانها را دارد❓
🔸 تاسیس #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم توسط استاد علامه حسینی (ره) از طریق تاسیس مکتب #فلسفه_چگونگی_اسلامی پاسخی آکادمیک به #شبهات_عینی بود. این مکتب فلسفی قدرت امتداد عقلانیت دینی تا صحنه عمل را دارد.
#شبهات_عینی
#امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی
#فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم
https://eitaa.com/monir_ol_din/449
⭕#مرحله_نوزدهم
#صوت جلسه نوزدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استادسیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان.
🔽🔽🔽
19جلسه نوزدهم؛ 98،1،21.mp3
16.55M
#صوت
✅ جلسه نوزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: نقد "اصالت تعلق" و ورود به «مرحله فاعلیت»
https://eitaa.com/monir_ol_din/460
⭕️ پياده شدنِ #مدل_سرمايهداري در ایران، بستر شکلگیریِ #شکاف_طبقاتی و تحميلِ محروميتهای اقتصادی و فرهنگی و محرومیتهای جنسی است.
🔷 استاد سید منیرالدین حسینیِ هاشمی(ره):
🔸پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران بستر تحميل محروميتهاي سياسي و فرهنگي شده، و مشکلات اقتصادی و اختلاف طبقاتی بهوجود آورده است.
🔸در ايران، [فرضا]ً ۲۰ درصد از جامعه، هم پول دارند و هم مقام دارند و هم ارضاء جنسي دارند؛ ۳۰ درصد بهصورت متوسط در فشار هستند ولي اينها را تا حدودی دارا هستند. و ۵۰ درصد هم در فقر اقتصادي، فقر جنسي و فقر هويتي زندگي ميكنند. چون آنها دارند تحقيرشأن ميكنند! جامعه دارد تحقيرشان ميكند!
🔸بَعد، غرب به اين جمعيت بزرگ (به این ۵۰ درصد) ميگويد: شما آزاديد! شما آدم هستيد! اختيار شما به دست خودتان است! اينها چكاره هستند؟! اين ارزشها هستند كه شما را اينطور محدود كردهاند!!
🔸يك بار نميگويد «انگيزش مادي» و «اختلاف طبقاتي» و «نظام سرمايهداري» شما را اينطور كرده است! يك بار نميگويد غلط بودنِ «نظامِ توزيع ثروت، قدرت، اطلاعات»، شما را اينگونه كرده است! مرتب میگويد «وابستگي شما به ارزشها» شما را اينطور كرده است!
🔸بنابراين، طبيعي است كه در جامعه ناهنجارهاي تلخي بهوجود آيد كه براي دشمن مايهٔ اميدواري میشود و او میتواند ارزشهاي اسلامی را، بهدليل محروميتهايي كه خودِ نظام سرمايهداري در عمل براي مردم ايجاد كرده است، مورد هجوم قرار بدهد!»
@monir_ol_din
May 11
✅استادسیدمنیرالدین حسینی (ره):
گاهی يک عده از مقدّسين که میخواهند به آیتالله خامنهای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) میکنند!
این دعا ازقبیلِ گریههایِ مقدّسینِ نهروان است.
@monir_ol_din
⭕️ گاهی يک عده از مقدّسين که میخواهند به آیتالله خامنهای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) میکنند!
این دعا ازقبیلِ گریههایِ مقدّسینِ نهروان است.
@monir_ol_din
✅ استادسید مُنیرالدّین حسینیِ (ره):
🔸در زمان شاه، فردی بود که با یک "پاسبان" خُردهحساب پيدا کرده بود. او میخواست دقدلی خودش را بر سر پاسبان در بياورد. میگفت زنده باد شاه، و توی گوش پاسبان میزد! دادوقال میکرد و پُشتِسرِهم میگفت زنده باد شاه! پاسبان که دستپاچه شده بود میگفت: من که به شاه جسارتی نکردم. ولی او میگفت "این پدرسوخته، احترام به شاه نگذاشت" و توی گوشِ پاسبان میزد!
🔸حالا گاهی يک عده از مقدسين که میخواهند به آیتالله خامنهای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) میکنند! میگویند: مظالم چقدر زياد است! آقا خودت بيا و درست کن؛ هيچ کس نمیتواند. به نظر ما اين حرف، بهمعنای نفی آن حکومتی است که حضرت ولی عصر(عج) ايجاد فرمودهاند.
🔸ای بیانصاف! در دنيا نور اسلام درخشيده، و رئيس کفار، از [نورِ] اسلام دارد پِلک میزند. رژیم صهیونیستی که، در سالی که جنگ ششروزه اعراب و اسرائيل بود، در نزدِ يک عده بهعنوان قدرت لايزال شناخته میشد، حالا به دست بچههای حزبالله به ذلّه درآمده؛ سرمايهداران يهودی امريکا به ذلّه در آمدهاند. آمریکا تحريم اقتصادی میکند، در بوق هم میکند، ولی شکسته میشود؛ نفوذ کلمهاش از بين رفته. خدا میداند، آنهايی که اهل عبادتاند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیتالله خامنهای و دعایِ به اين پرچم بکنند.
🔸آن [نوع] دعایِ به امام زمان(عج)، از دعاهای خطرناک است. در آن دعایِ به امام زمان (عج)، شکرانه لطف امام زمان (عج) نیست. آن دعا، از قبیل گریه های مقدسین نهروان است.
۷۵/۵/۳۰
@monir_ol_din
هدایت شده از الهادی
* #یس #شعبان #حفظ #آیت_الله_کشمیری
🔻در روايت دارد كه شب نيمه شعبان هر كسی سه سوره يس بخواند خدای متعال تا سال آينده او را در حفظ و حراست و نگهداری خودش بيمه میكند.
گويا برای سه حاجت مهم هم میتوان خواند؛ چه خود انسان و چه خانواده انسان هر كدام میتوانند بخوانند.
🔸اين عمل شب نيمه شعبان است.
براي گشايش كار، امنيت خود انسان و برای جهات كاری و جهات روحی، همچنین برای خانواده انسان، مفید است.
🔹مرحوم آیت الله کشمیری قدس سره خيلی به خواندن سه سوره يس در شب نيمه شعبان سفارش میكردند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir
✨✨✨اسعدالله ایامکم✨✨✨
🌸 السلام عليك يا بقية الله في ارضه
@monir_ol_din
✨✨ السلام علیک يابقية الله✨✨
🌸دَخَلْتُ عَلَى سَيِّدِي مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقَائِمِ أَ هُوَ الْمَهْدِيُّ أَوْ غَيْرُهُ فَابْتَدَأَنِي فَقَالَ لِي يَا أَبَا الْقَاسِمِ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَجِبُ أَنْ يُنْتَظَرَ فِي غَيْبَتِهِ وَ يُطَاعَ فِي ظُهُورِهِ وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِي وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً ص بِالنُّبُوَّةِ وَ خَصَّنَا بِالْإِمَامَةِ إِنَّهُ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ فِيهِ فَيَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ كَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ كَلِيمِهِ مُوسَى ع إِذْ ذَهَبَ لِيَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِيٌّ ثُمَّ قَالَ ع أَفْضَلُ أَعْمَالِ شِيعَتِنَا انْتِظَارُ الْفَرَجِ.
🌸حضرت عبدالعظيم علیهالسلام فرمود: خدمت حضرت جواد عليه السلام مشرف شدم و مى خواستم از آن جناب سئوال كنم آيا قائم كه مهدى موعود است اوست يا غير او؟ پس آن بزرگوار ابتداء فرمود و گفت: اى ابوالقاسم، قائم ما آن مهدى است كه انتظار غيبت او واجب است، و وقتى كه ظاهر مى شود مطاع است، و سوّمِ از فرزندان من است. به حق آن كسى كه محمّد را به نبوت فرستاد و مخصوص كرد ما را به امامت! اگر باقى نماند از دنيا مگر يك روز، خداوند طولانى مى كند اين روز را تا آن كه بيرون آيد آن بزرگوار، و پر كند زمين را از عدل و داد چنان كه از جور و ستم پر شد[ه باشد]. و خداوند سبحان امر او را اصلاح مى كند در همان شبى كه فرداى آن ظاهر مى شود چنان كه اصلاح فرمود امر حضرت موسى عليه السلام را در وقتى كه رفت آتش از براى عيالش بياورد، پس مراجعت كرد در حالتى كه پيغمبر خدا بود بعد از آن فرمود: افضل اعمال شيعه ما انتظار فرج است.
🌸كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج 2، ص 377؛ كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، على بن محمد خزاز قمى، ص 280؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج 51، ص 156.
@monir_ol_din
مبانی فلسفی.pdf
235.3K
#متن_فلسفی_10
⭕ مبانی فلسفی «نظام ولایت»
✅ متن پیش روی، چکیده ای است از سیر و فرآیند دستیابی به نظام فاعلیت که زیرساخت شکل گیری «نظام ولایت» می باشد.
✅ این متن مختصر بوده و فاقد ادله مطول و مفصل است، و تنها کارکرد آن اشراف به سیر و فرآیند مراحل فلسفی است.
https://eitaa.com/monir_ol_din/491
⭕️#مرحله_بیستم
#صوت جلسه بیستم دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استادسیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان.
🔽🔽🔽
20جلسه بیستم؛ 98،1،28.mp3
18.36M
#صوت
✅ جلسه بیستم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تبیین مرحله "نظام فاعلیت"
https://eitaa.com/monir_ol_din/501
🔸🔸🔸
🔊 فهرست #جلسات_تدریس دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
🔽🔽🔽
✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: ضرورت، موضوع، هدف
https://eitaa.com/monir_ol_din/6
✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/23
✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت
https://eitaa.com/monir_ol_din/33
✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت"
https://eitaa.com/monir_ol_din/41
✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱
اصل "تغایر فی الجمله"
https://eitaa.com/monir_ol_din/53
✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲
اصل "تغییر فی الجمله"
اصل "هماهنگی فی الجمله"
https://eitaa.com/monir_ol_din/64
✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین"
https://eitaa.com/monir_ol_din/74
✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین"
اولین پاسخ؛ اصالت شیء
https://eitaa.com/monir_ol_din/80
✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین"
دومین پاسخ؛ اصالت شرایط
https://eitaa.com/monir_ol_din/126
✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین
سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط
https://eitaa.com/monir_ol_din/156
✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی
اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/170
✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/185
✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها.
https://eitaa.com/monir_ol_din/201
✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/235
✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/281
✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/314
✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: مرحله اصالت تعلق۲ "تقوم زمان و مکان"
https://eitaa.com/monir_ol_din/378
✅ جلسه هجدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: مرحله اصالت تعلق۳- «بحث از طرف تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/439
✅ جلسه نوزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: نقد "اصالت تعلق" و ورود به «مرحله فاعلیت»
https://eitaa.com/monir_ol_din/460
✅ جلسه بیستم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تبیین مرحله "نظام فاعلیت"
https://eitaa.com/monir_ol_din/501
📖فهرست #متون_فلسفی که در کانال #دروس_فلسفه_چگونگی_اسلامی نشر داده شده است.
📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است.
🔸🔸🔸
#متن_فلسفی_۱
📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/9
#متن_فلسفی_۲
📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/14
#متن_فلسفی_۳
📖به روش چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/29
#متن_فلسفی_۴
📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/37
#متن_فلسفی_۵
📖تبیین "اصول انکارناپذیر"
https://eitaa.com/monir_ol_din/70
#متن_فلسفی_۶
📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/87
#متن_فلسفی_۷
📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/139
#متن_فلسفی_۸
📖تبیین حقیقت "اصالت ربط"
https://eitaa.com/monir_ol_din/196
#متن_فلسفی_۹
📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق"
https://eitaa.com/monir_ol_din/290
#متن_فلسفی_10
📖مبانی فلسفی «نظام ولایت»
https://eitaa.com/monir_ol_din/491
🔸🔸🔸
فهرست👌 #گزین_گویه_فلسفی که در کانال بارگذاری شده است.
🔽🔽🔽
#گزین_گویه_فلسفی_1
👌 به #فلسفه_چگونگی_اسلامی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/320
#گزین_گویه_فلسفی_2
👌 ترابط #وحی_عقل_تجربه
https://eitaa.com/monir_ol_din/334
#گزین_گویه_فلسفی_3
👌 چرا فرهنگستان تشکیل شد؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/385
#گزین_گویه_فلسفی_4
👌#شبهات_عینی
https://eitaa.com/monir_ol_din/449
#گزیده_کلمات_استاد_۱
✅استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره):
1⃣ مابحمدالله موفق شده ایم فوندانسیون سه شهر بزرگ علمی را در مسیر تحولات علم و دانش پی ریزی کنیم که نقشه این بنا نیز موجود است. طبعاً اگر این بنا ساخته نشود، مسلمانان در ساختمان بیگانه زندگی خواهند کرد.
2⃣ در زمان بیماری خاصی که داشتم، اگر از من سؤال می شد که از خدا چه می خواهید بلافاصله جواب می دادم؛ اگر عمر دنیایی من منقضی باشد تنها خوف این را دارم که شما کار را رها کنید، لذا آرزوی من این است که ادامه کار را باهمت زیاد از خدای خود بخواهید و توقع هم نداشته باشید که امرا یا امنا یا ارباب قدرت و ثروت به شما کمک کنند. مسلماً خداوند آنچه را که در جهت طرفداری از دین خود می داند، پشتیبان است.
3⃣ اگر شما روند رشد و تحول علمی غرب را بنگرید، می بینید که دستیابی آنها به «فلسفه شدنِ» مورد نظرشان در یک زمان و دستیابی ایشان به قدرت محاسبه کمی، در زمانی دیگر بوده است. یعنی آنچه که هگل در فلسفه شدن مطرح کرد، همراه با محاسبه و ریاضیات خاص نبود، ولی «فلسفه شدن انیشتین» توانست «معادله» را نیز تحویل دهد. ولی ما اکنون مدعی رسیدن به «مرحله دوم» هستیم و حاضریم آنرا در ساختن مدل بکار بگیریم. اینها سیری است که بحمدالله انجام گرفته است. آنهم با محرومیتهای شدید «سیاسی، فرهنگی، اقتصادی»
دی ماه 1379
https://eitaa.com/monir_ol_din/524
⭕#مرحله_بیست_یکم
#صوت جلسه بیست و یکم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استادسیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان.
🔽🔽🔽
21جلسه بیست و یکم؛ 98،2،4.mp3
19.44M
#صوت
✅جلسه بیست و یکم«کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین نظام فاعلیت
https://eitaa.com/monir_ol_din/535
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون ⚫️
برای اعتلاء روح برادر طلبه شهید حجه الاسلام قاسمی فاتحه ای قرائت کنیم.
#روحانیت_شهادت
@monir_ol_din
n00000328-b.jpg
15.5K
#مقالات_فلسفی_1
📖 تحقیقی مختصر پیرامون «ایمانی بودن حرکت فلسفه اسلامی»
🔸 مؤلف؛ حجة الاسلام محمد متقیان
🔸 تاریخ نگارش؛ آبان 1391
#تاریخ_تکاملی_فلسفه_اسلامی
لینک یادداشت در سایت فرهنگستان؛
http://www.isaq.ir/vdcgr79w4ak9x.pra.html
https://eitaa.com/monir_ol_din/544