eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
277 دنبال‌کننده
614 عکس
373 ویدیو
17 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه ارتباط با ما @Mozemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
انواع چراغ های سوختی
،ائل بیلیمی،دانش عامه بدون شک یکی از مهمترین کشفیات انسان نخستین،آتش و استفاده از آن بوده است.یعنی انسان با کشف آتش،هم امنیت جانی خودرا، در برابر سرما تامین نموده است و هم سلامت خویش را، باپختن موادغذایی، در برابر موجودات ذره بینی، حفظ کرده است. بااین حال، فواید آن فقط به موارد فوق محدود نمی شود بلکه فواید زیادی برآن مترتب است ازجمله ایجاد روشنایی که آن نیز، یکی از مهمترین فواید آتش برای انسان محسوب می گردد زیرا، در ظلمت شب، موجب بینایی انسان می شود. مسلماًانسان اولیه صرفاً از روشنایی آتش،باسوزاندن هیزم استفاده می کرده است اما به مرور زمان با اخترع وسایل و ابزارآلات جدید، استفاده از شعله به طرق مختلف، ممکن شده است ازجمله اینکه شعله کنترل شده و قابل حمل گردیده است. احتمالاً اولین آنها، بوده که می توانسته است با استفاده از الیاف و پی و روغن حیوانی،ایجادشده باشد که نهایتاً موجب ساخته شدن گردیده است. امایقیناً چراغ پی سوز،نمی توانسته است همه نیازهای بشر را،تامین کند زیرا،اولاً منابع آن محدود بوده است ثانیاً برای آن که پی ذوب شود نیاز به حرارت داشته که باید با سوختن وحرارت خود آن تامین می شده است. لذا نمی توانسته است چندان قابل حمل باشد. ازآنجا که یکی از عوامل اصلی اختراعات نیاز انسان بوده است لذا همین امر باعث شده است تا اولاً به فکر تامین منابع سوخت جدید باشد ثانیاً چراغی اختراع کند که قابل حمل باشد. باتوجه به شرحی که داده شد باید اولین وسیله روشنایی قابل حمل باشد که با استفاده از یک فتیله از الیاف پنبه و روغن مایع گیاهی،قابلیت ساخت داشته است اما این چراغ فقط درفضای بسته که جریان باد وجودنداشت قابل حمل بودلذا برای فضای باز باید فکری می شد. به مرورزمان وبا کشف نفت وتصفیه آن،تحول شگرفی،برای ساخت چراغ های جدید وایجاد روشنایی حاصل شدزیرا نفت نه تنها،سوخت مناسب تری برای چراغهای موشی بودبلکه موجب ساخت چراغ های مختلف یکی پس از دیگری شدکه اولین آن چراغ دستی بود. یا فانوس چراغی قابل حمل بود که در فضای آزاد و جریان باد به سادگی خاموش نمی شد زیرا،اطراف شعله را،لامپی شیشه ای احاطه کرده بود واز برخوردمستقیم جریان باد جلوگیری می نمود.دارای مخزن سوختی قسمت پایین بودکه فتیله ای تخت برآن تعبیه شده بودتا نفت را،به سمت بالا بمکد وبه نوکش برساندتا شعله درداخل لامپ،قرارگیرد. اگرچه این چراغ نسبت به چراغ موشی، خیلی پیشرفته تر بود اما به جهت کوچک بودن عرض فتیله روشنایی فاحشی نسبت به چراغ موشی تولید نمی کرد. برای ایجاد روشنایی بالاتر، نیاز به چراغ دیگری بود که (لامپا) همان چراغی است که با فناوری چراغ دستی، با فتیله ای پهن تر و با روشنایی بیشتری، منتها قابل استفاده درفضای بسته تا حدودی، انتظار استفاده کنندگان را، در زمان خودش برآورده می ساخت اما چنگی هم به دل نمی زد بنابراین باز هم باید چراغی دیگر ساخته می شد تا روشنایی بالاتری را، ایجاد نماید. برای این منظور چراغ ، با همان فناوری لامپا، با فتیله ای گرد، مقصود را حاصل می کرد اما تا اینجا، تمام چراع هایی که از آنها یادشد نور زرد تولید می کردند لازم بود برای روشنایی بیشتر، از چراغی استفاده شود که نور سفید تولید می کند.لذا چراغ توری تولید شد. همان چراغ لاکچری ای بود که قبل از شبکه برق رسانی،در شهرها و روستاهای کشور،خانه شهروندان و روستاوندان متمکن را، روشن می نمود پس از آن استفاده عمومی پیدا کرد که البته در اکثر روستاهای شهرستانهایی مانندکلات، از جمله حمام قلعه، تا سه دهه قبل از این، نوراین چراغ هم جمال روستاییان را،روشن می کرد هم چشم اکثر اهالی به جمال این چراغ روشن بود. :امروزه این نوع چراغها را، فقط می توان در موزه ها یا در نقاط دور افتاده که شبکه برق رسانی وجود ندارد کم و بیش مشاهده کرد هرچند که در همان مناطق هم، یا از ژنراتورهای سیار، یا چراغهای شارژی، استفاده می نمایند. با این حال اگر،از این نوع وسایل هنوز دراختیار دارید دور نیندازید زیرا،اولاً درموارد قطعی برق چنانچه سوختش را،داشته باشید قابل استفاده است ثانیاً یادآور خاطرات گذشته وگذشتگانمان است ثالثاً می توانید به موزه ها،اهدا کنید که حاوی پیامهایی در طول تاریخ باشند. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۱۷ https://t.me/hammamghaleh
Rahim Shahryari - Nahid [320].mp3
6.44M
آخشاملار، چیراخ یانار آلوده لر، دولانار ناهیدسینین گوءزلرین دئده ندن سولانار اوخویان:رحیم شهریاری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۱۷ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نخستین همایش بزرگداشت زنده یاد بخشی اولیا قلی یگانه با حضور گروه های هنری از تهران، گلستان، همدان، تبریز و هنرمندان استان خراسان رضوی و شمالی قوچان، فاروج، نیشابور، درگز، بجنورد در روز دوشنبه ۱۷ مهرماه ساعت ۱۸ الی ۲۱ در محل سالن همایش این اداره برگزار گردید. ✍️روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی 📗📘👇 چالان و اوخویان: زنده یاد استاد بخشی اولیاقلی یگانه _ تار ابریشمی 📘📗👇 @xorasanturk 📗📘🙏
همایش بزرگداشت زنده یاد بخشی اولیا قلی یگانه به پاس زنده نگاه داشتن یاد وهنر این هنرمند فاخر در حوزه موسیقی مقامی در شهر زادگاهش، درگز برگزار شد.   جواد حیدری گفت:در این همایش گروه‌های هنری از تهران، گلستان، همدان، تبریز و هنرمندان استان خراسان رضوی وشمالی "قوچان، فاروج، نیشابور، درگز، بجنورد" به اجرای موسیقی محلی و سنتی پرداختند.   وی افزود : از سوی خانه عاشیق‌های ایران به هنرمندان فعال در حوزه موسیقی‌های آیینی؛ بومی و محلی و بخشی‌ها که در این همایش به اجرای موسیقی منطقه‌ای خود پرداختند با اهدا تندیس و لوح، قدردانی شد.   اولیاقلی یگانه متولد ۱۲۹۵ در روستای خیرآباد، شهرستان درگز معروف به (اولیا قلی بخشی) نوازندهٔ دوتار بود. از آنجا که محل زندگی او در مرز میان ایران و ترکمنستان قرار دارد، سبک موسیقی او نیز به موسیقی ترکمنی نزدیک است. در ایران و ترکمنستان، اولیا قلی یگانه به عنوان یکی از بزرگان دوتارنوازی شهرت دارد. از او چند اثر صوتی به جا مانده‌است. وی در سال ۱۳۵۸ از دنیا رفت.  📘📗👇 @xorasanturk 📗📘🙏🌴
مژده ای دل، که مسیحا نفسی می آید که زانفاس خوشش بوی کسی می آید از غم هجر، مکن ناله و فریاد که من زده ام، فالی و فریاد رسی می آید روز بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی گرامی باد! موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۰ https://t.me/hammamghaleh
📸 فال حافظ 🔹ادوارد براون در جلد سوم کتاب «تاریخ ادبیات ایران» اشاره می‌کند که پس از درگذشت حافظ، عده‌ای بر آن می‌شوند تا با تکفیر او از دفن پیکر «لسان‌الغیب» در گورستان ممانعت کنند و سرانجام نظر جمع این‌گونه می‌شود تا با تفأل از کلام حافظ از خودش در این باره کمک بگیرند. 🔹براون در کتاب خود آورده: این گروه پس از آن تمامی غزل‌های حافظ را نوشتند و در سبدی ریختند و از کودکی می‌خواهند تا یکی را برگزیند و با کمال تعجب، پاسخی باورنکردنی و شگفت‌آور از حافظ می‌شنوند که بیتی از آن غزل این است: قدم دریغ مدار از جنازه حافظ / که‌گر چه غرق گناهست، می‌رود به بهشت.. این گزارش و عکس‌ها از احمدرضا مداح به بهانۀ ۲۰ مهر روز حافظ تهیه شده. موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۰ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دانیشیق آذربایجان عاشیقلاری تبریزدا خوراسان درگز جشنواره اولیاقلی یگانه ۱۷_ میزان آیی 📗👇 @xorasanturk 📗🙏📘
۱-محمد رشیدی اسیق سو، فرزند محمود، آموزش ابتدایی بجنورد ۲-معصومه شمس، فرزند محمد، ریاضیات وکاربردها، دانشگاه سبزوار ۳-فاطمه نادری فرزندعیسی،روزانه سبزوار ۴-مهدی پاسبان فرزندحسین، روزانه سبزوار ۵-افشین درآویخت پور، فرزند جلیل، روزانه گناباد ۶-زهرا نوری،فرزندحسن،رشته جامعه شناسی، دانشگاه آرمان رضوی افتخارآفرینهای حمام قلعه انشالله در سالهای آینده دورقمی شدن قبول شده هاروشاهد باشیم!💐👏👏👏 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۱۵ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موسیقی مقامی خوراسان جشنواره آشیق بخشی های تورک باکوشش علی پولاد واستاد سلجوق شهبازی دراستان خوراسان شهرستان درگز اجرای آهنگ ججوخان توسط گروه استاد:حسن یزدانی خواننده 🕊کانال شاعرانه های فرزندان درگز🕊 @abdollgheibishaeraney
بماند به یادگار! تصاویر از سمت راست شادروانان: مختوم دهقانی، آقاسیدجلال موسوی، ملارمضانعلی محمدی، آقاسیدحسین حسینی، درمراسم عروسی آقای سید محمود موسوی روحشان شاد ویاد ونامشان گرامی باد! ارسالی جناب آقای براتعلی شاربی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۱ https://t.me/hammamghaleh
بماند به یادگار! دورهمی همکلاسیها و تجدید خاطره بعد از ۲۷ سال ارسالی جناب آقای محمد رشیدیان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۱ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
،ائل بیلیمی،دانش عامه و رسمها (یاوری) یوآر فعالیتی دسته جمعی برای اتمام کاری درکمترین زمان ممکن، بودکه معمولاًدر یک روز انجام می گرفت نمادی از همدلی، هم افزایی، همکاری، تعاون واتحاد بود در این رسم بسیار زیباکه بدون چشم داشت و دریافت مزد، با نیت کمک رسانی انجام می گرفت گره از مشکلات بسیاری ازکسانی را که بر اثر ضیق وقت در تنگنا قرار می گرفتند، بازمی شد. بخصوص در برداشت محصولات کشاورزی که با فرارسیدن فصل سرما و بارندگی از بین می رفتند لذا کسی که نیاز به کمک داشت ناهاری را، تهیه کرده فراخوان می داد و از بستگان و دوستان خود استمداد می طلبید آنان نیز، با کمال میل حضور می یافتند و کار را، در اسرع وقت به پایان می رساندند. این رسم در مواردی مانند:جمع آوری محصولات کشاورزی، درو، محصولات باغی، ساختن خانه، کاهگل، ابریشم کشی، پشم چینی، سمنوپزان، لحاف دوزی، هیزم مصرفی جشن عروسی، و ...انجام می گرفت. رسمی که هم اکنون نیز، کم و بیش در حمام قلعه انجام می گیرد. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 ۱۴۰۲/۷/۲۲ https://t.me/hammamghaleh
Hamid_Hematyar_-_Hamdeli_[128].mp3
2.82M
همدلی حمیدهمتیار موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۲ https://t.me/hammamghaleh
،ائل بیلیمی،دانش عامه و مشاغل،در گذشته بر خلاف نسل امروزی،که به شدت،به هوش مصنوعی وابسته است حتی برای پیدا کردن، آدرسی،اگر گوشی به همراهشان، نباشد با چالش روبرو هستند.اسلاف ما در حمام قلعه، گرچه از دانش وتکنولوژی امروزی محروم بودند اما ازهوش خدادادی خود،استفاده بهینه می نمودند ودرتمام بخش های زندگی، از تربیت و آموزش گرفته تا،مسایل اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی و ...بسیار هوشمندانه عمل می کردند. از جمله در بحث اقتصاد که معتقد بودند مرد باید از چند چشمه درآمد داشته باشد تا بتواند اقتصاد خانواده خویش را،سرپا نگه داشته وحداقل رفاه را،برای خانواده کلان آن روزی خود فراهم نماید.به بیان امروزی تمام تخم مرغهای خود را دریک سبد قرار نمی دادند که اگر با حوادثی غیر مترقبه روبرو شدند با بحران یا معضلی غیر قابل حل مواجه نشوند. به همین جهت،همزمان هم به کشاورزی وباغداری، هم دامداری وهم برخی صنایع دستی مشغول می شدند تا به قول اقتصاددانان،درصد ریسک را پایین بیاورند وبه قول ساده خودشان اگر چشمه ای خشک شد،از چشمه های دیگر بتوان استفاده کرد واز مرگ حتمی نجات یافت. بااین حال، به علت نبودن جاده و وسایل نقلیه که موجب کندی ارتباط با جوامع دوردست می شد، کشاورزی و دامداری محور اصلی فعالیتشان را، تشکیل می داد.لذا در این مبحث به بخش کشاورزی خواهیم پرداخت که احتمالا درچند قسمت، ارایه خواهد شد.اما قبل از آن که،به مبحث کشاورزی بپردازیم بهتر است بدانیم علاوه بر،کشاورزی ودامداری چه شغل های دیگری رایج بوده است؟ که برخی از آن ها,عبارتند از: *دؤواربئجرماق(دامپروری) *پادابانچیلیق,گؤآره چیلیق(گاوچرانی) *ایلخیچی(اسب وقاطرچرانی) *چوپانچیلیق(چوپانی،گوسفندچرانی) *دیخانچیلیق(دهقانی) *باغبانچیلیق(باغبانی) *هشیی کارلیق(هشتیک کاری) *اوراقچیلیق(دروگری) *دارغه لیق(داروغگی) *قوزقاخماق(گردوتکانی) *دشتوآنچیلیق(دشتبانی) *خویبانچیلیق(خوکبانی) *پالئزبانچیلیق(پالیزبانی) *دییرمانچیلیق(آسیابانی) *مئرابلیق(میرآبی) *قورت گؤترماق(پرورش کرم ابریشم) *پیله چکماق(ابریشم کشی) *یاغ چکماق(روغنکشی) *ناجارلیق(نجاری وابزارسازی) *دمیرچلیق,هنگرچیلیق(آهنگری ونعل بندی,ابزارسازی) *غلبیرچی،چیغیلچی(غربال وچغیل سازی) *پالن تیکماق(پالاندوزی) *چیراغ قییرتماق(چراغسازی) *لخه چیلیق,کؤش تیکماق(کفاشی) *چاروق تیکماق(چاروقدوزی) *میسگرلیق(مسگری) *تاش دوشماق،تاش سیندیرماق(سنگ تراشی) *بناچیلیق(بنایی) *عمله لیق،فعله لیق(گارگری) *حامماللیق(باربری) *چاه قازماقلیق،مقنی لیق(چاه کنی) *بیچیمچی لیق,تیکیشچی لیق,خیاط لیق(خیاطی) *اشیرچیلیق (بندزنی) *ایپ ییرماق(نخریسی) *تیتیمچی لیق(پنبه زنی وحلاجی) *کئچی سالماق،شال اوماق (نمدمالی) *شال تؤخیماق(شالبافی) *پوستئن تیکماق(پوستین دوزی) *قلئ قلئچه توخیماق(قالی وقالیچه باقی) *دارا,تره تؤخیماق(ابریشم بافی) *تخته تؤخیماق(تخته بافی،چادرسیاه بافی), *پالاس تؤخیماق(پلاس بافی) *نقشلی پالاس تؤخیماق(گلیمبافی) *تؤرتؤخیماق،ارقمچی توخئماق(تور وریسمان بافی) *دؤشی و یؤرقان تیکماق( تشک ولحافدوزی) *حامامچیلیق(حمامی) *سلمانچیلیق(سلمانی) *بزکچیلیق،بوءزیچیلیق(مشاطه گری،آرایشگری) *ساغونچیلیق(شیردوشی) *کئنیزلیق(پیشخدمتی) *آشپزلیق(آشپزی) *توقغارلیق(گماشته گی) *موللالیق,مللملیق(معلمی) *آخئنلیق(آخوندی) *خادئملیق(خادمی) *کتخداچیلیق(کدخدایی) *قازاقلیق(قزاقی،نظامی گری) *پئشخرلیق(سلفخری) *چودارلیق(چوبداری) *بوندارلیق(کارفرمایی) *عاطارلیق(عطاری) *دوکان دارلیق(مغازه داری) *بزازلیق(پارچه فروشی) *تات بولماق(دوره گردی) *زغل کشلیق(زغال کشی) *اودئن چیلیق(خارکنی وهیزم شکنی) *مامالیق(مامایی) *آشیقلیق(مطربی,سازندگی) *جارچیلیق,خبرچیلیق(خبرچی) *مرگانلیق،اوچیلیق(شکارچی) *کئره کشلیق(کرایه کشی) *دوعایازماق(دعانویسی) *بندبئرماق(بندپیچی) *چولیقلیق(وردست چوپان) *چاله بانچیلیق(چاله بانی) *آنغوزه چیلیق(جمع آوری آنغوزه) *زیره یغماق(جمع آوری زیره) *آهه ی وگچ بیشیرماق(پخت گچ و آهک) و... کشاورزی را،به دو شیوه کشت آبی وکشت دیم انجام می دادند.در کشت آبی،به باغداری و زراعت،در دیمکاری فقط به زراعت می پرداختند که به کم کیف آن درقسمت های بعدی خواهیم پرداخت. .....ادامه دارد👈 ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۳ https://t.me/hammamghaleh
abbas Tahery_Maldari.mp3
4.83M
مالداری شغل مایه خواننده:عباس طاهری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۳ https://t.me/hammamghaleh