eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
285 دنبال‌کننده
671 عکس
387 ویدیو
18 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه ارتباط با ما @Mozemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
بماند به یادگار! تصاویر از سمت راست شادروانان: مختوم دهقانی، آقاسیدجلال موسوی، ملارمضانعلی محمدی، آقاسیدحسین حسینی، درمراسم عروسی آقای سید محمود موسوی روحشان شاد ویاد ونامشان گرامی باد! ارسالی جناب آقای براتعلی شاربی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۱ https://t.me/hammamghaleh
بماند به یادگار! دورهمی همکلاسیها و تجدید خاطره بعد از ۲۷ سال ارسالی جناب آقای محمد رشیدیان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۱ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
،ائل بیلیمی،دانش عامه و رسمها (یاوری) یوآر فعالیتی دسته جمعی برای اتمام کاری درکمترین زمان ممکن، بودکه معمولاًدر یک روز انجام می گرفت نمادی از همدلی، هم افزایی، همکاری، تعاون واتحاد بود در این رسم بسیار زیباکه بدون چشم داشت و دریافت مزد، با نیت کمک رسانی انجام می گرفت گره از مشکلات بسیاری ازکسانی را که بر اثر ضیق وقت در تنگنا قرار می گرفتند، بازمی شد. بخصوص در برداشت محصولات کشاورزی که با فرارسیدن فصل سرما و بارندگی از بین می رفتند لذا کسی که نیاز به کمک داشت ناهاری را، تهیه کرده فراخوان می داد و از بستگان و دوستان خود استمداد می طلبید آنان نیز، با کمال میل حضور می یافتند و کار را، در اسرع وقت به پایان می رساندند. این رسم در مواردی مانند:جمع آوری محصولات کشاورزی، درو، محصولات باغی، ساختن خانه، کاهگل، ابریشم کشی، پشم چینی، سمنوپزان، لحاف دوزی، هیزم مصرفی جشن عروسی، و ...انجام می گرفت. رسمی که هم اکنون نیز، کم و بیش در حمام قلعه انجام می گیرد. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 ۱۴۰۲/۷/۲۲ https://t.me/hammamghaleh
Hamid_Hematyar_-_Hamdeli_[128].mp3
2.82M
همدلی حمیدهمتیار موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۲ https://t.me/hammamghaleh
،ائل بیلیمی،دانش عامه و مشاغل،در گذشته بر خلاف نسل امروزی،که به شدت،به هوش مصنوعی وابسته است حتی برای پیدا کردن، آدرسی،اگر گوشی به همراهشان، نباشد با چالش روبرو هستند.اسلاف ما در حمام قلعه، گرچه از دانش وتکنولوژی امروزی محروم بودند اما ازهوش خدادادی خود،استفاده بهینه می نمودند ودرتمام بخش های زندگی، از تربیت و آموزش گرفته تا،مسایل اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی و ...بسیار هوشمندانه عمل می کردند. از جمله در بحث اقتصاد که معتقد بودند مرد باید از چند چشمه درآمد داشته باشد تا بتواند اقتصاد خانواده خویش را،سرپا نگه داشته وحداقل رفاه را،برای خانواده کلان آن روزی خود فراهم نماید.به بیان امروزی تمام تخم مرغهای خود را دریک سبد قرار نمی دادند که اگر با حوادثی غیر مترقبه روبرو شدند با بحران یا معضلی غیر قابل حل مواجه نشوند. به همین جهت،همزمان هم به کشاورزی وباغداری، هم دامداری وهم برخی صنایع دستی مشغول می شدند تا به قول اقتصاددانان،درصد ریسک را پایین بیاورند وبه قول ساده خودشان اگر چشمه ای خشک شد،از چشمه های دیگر بتوان استفاده کرد واز مرگ حتمی نجات یافت. بااین حال، به علت نبودن جاده و وسایل نقلیه که موجب کندی ارتباط با جوامع دوردست می شد، کشاورزی و دامداری محور اصلی فعالیتشان را، تشکیل می داد.لذا در این مبحث به بخش کشاورزی خواهیم پرداخت که احتمالا درچند قسمت، ارایه خواهد شد.اما قبل از آن که،به مبحث کشاورزی بپردازیم بهتر است بدانیم علاوه بر،کشاورزی ودامداری چه شغل های دیگری رایج بوده است؟ که برخی از آن ها,عبارتند از: *دؤواربئجرماق(دامپروری) *پادابانچیلیق,گؤآره چیلیق(گاوچرانی) *ایلخیچی(اسب وقاطرچرانی) *چوپانچیلیق(چوپانی،گوسفندچرانی) *دیخانچیلیق(دهقانی) *باغبانچیلیق(باغبانی) *هشیی کارلیق(هشتیک کاری) *اوراقچیلیق(دروگری) *دارغه لیق(داروغگی) *قوزقاخماق(گردوتکانی) *دشتوآنچیلیق(دشتبانی) *خویبانچیلیق(خوکبانی) *پالئزبانچیلیق(پالیزبانی) *دییرمانچیلیق(آسیابانی) *مئرابلیق(میرآبی) *قورت گؤترماق(پرورش کرم ابریشم) *پیله چکماق(ابریشم کشی) *یاغ چکماق(روغنکشی) *ناجارلیق(نجاری وابزارسازی) *دمیرچلیق,هنگرچیلیق(آهنگری ونعل بندی,ابزارسازی) *غلبیرچی،چیغیلچی(غربال وچغیل سازی) *پالن تیکماق(پالاندوزی) *چیراغ قییرتماق(چراغسازی) *لخه چیلیق,کؤش تیکماق(کفاشی) *چاروق تیکماق(چاروقدوزی) *میسگرلیق(مسگری) *تاش دوشماق،تاش سیندیرماق(سنگ تراشی) *بناچیلیق(بنایی) *عمله لیق،فعله لیق(گارگری) *حامماللیق(باربری) *چاه قازماقلیق،مقنی لیق(چاه کنی) *بیچیمچی لیق,تیکیشچی لیق,خیاط لیق(خیاطی) *اشیرچیلیق (بندزنی) *ایپ ییرماق(نخریسی) *تیتیمچی لیق(پنبه زنی وحلاجی) *کئچی سالماق،شال اوماق (نمدمالی) *شال تؤخیماق(شالبافی) *پوستئن تیکماق(پوستین دوزی) *قلئ قلئچه توخیماق(قالی وقالیچه باقی) *دارا,تره تؤخیماق(ابریشم بافی) *تخته تؤخیماق(تخته بافی،چادرسیاه بافی), *پالاس تؤخیماق(پلاس بافی) *نقشلی پالاس تؤخیماق(گلیمبافی) *تؤرتؤخیماق،ارقمچی توخئماق(تور وریسمان بافی) *دؤشی و یؤرقان تیکماق( تشک ولحافدوزی) *حامامچیلیق(حمامی) *سلمانچیلیق(سلمانی) *بزکچیلیق،بوءزیچیلیق(مشاطه گری،آرایشگری) *ساغونچیلیق(شیردوشی) *کئنیزلیق(پیشخدمتی) *آشپزلیق(آشپزی) *توقغارلیق(گماشته گی) *موللالیق,مللملیق(معلمی) *آخئنلیق(آخوندی) *خادئملیق(خادمی) *کتخداچیلیق(کدخدایی) *قازاقلیق(قزاقی،نظامی گری) *پئشخرلیق(سلفخری) *چودارلیق(چوبداری) *بوندارلیق(کارفرمایی) *عاطارلیق(عطاری) *دوکان دارلیق(مغازه داری) *بزازلیق(پارچه فروشی) *تات بولماق(دوره گردی) *زغل کشلیق(زغال کشی) *اودئن چیلیق(خارکنی وهیزم شکنی) *مامالیق(مامایی) *آشیقلیق(مطربی,سازندگی) *جارچیلیق,خبرچیلیق(خبرچی) *مرگانلیق،اوچیلیق(شکارچی) *کئره کشلیق(کرایه کشی) *دوعایازماق(دعانویسی) *بندبئرماق(بندپیچی) *چولیقلیق(وردست چوپان) *چاله بانچیلیق(چاله بانی) *آنغوزه چیلیق(جمع آوری آنغوزه) *زیره یغماق(جمع آوری زیره) *آهه ی وگچ بیشیرماق(پخت گچ و آهک) و... کشاورزی را،به دو شیوه کشت آبی وکشت دیم انجام می دادند.در کشت آبی،به باغداری و زراعت،در دیمکاری فقط به زراعت می پرداختند که به کم کیف آن درقسمت های بعدی خواهیم پرداخت. .....ادامه دارد👈 ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۳ https://t.me/hammamghaleh
abbas Tahery_Maldari.mp3
4.83M
مالداری شغل مایه خواننده:عباس طاهری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۳ https://t.me/hammamghaleh
هشدار!❗️هشدار!❗️هشدار!🔥 باتوجه به این که فصل سرما،درحال فرارسیدن است و شکرخدا بسیاری از روستاهای کلات ازجمله حمام قلعه از نعمت شبکه گازرسانی برخوردارشده اند و از طرفی امکانات اطفاء حریق ازجمله ماشین های آتش نشانی،نمی توانند به راحتی وبه موقع دربرخی از قسمت های روستا، حضور یابند یا دسترسی داشته باشند لذا لازم است جهت به چند نکته،در استفاده از وسایل گرمایشی توجه ویژه گردد تا انشاءالله از بروز هرگونه حادثه ناگوار و خطرات جانی جلوگیری به عمل آید. ۱-از سالم بودن وسیله گرمایشی، به خصوص شیلنگ گاز و محل اتصال آن اطمینان حاصل نماییم. ۲-مسیر لوله های دودکش را،بررسی کنیم تا مسدود نباشند بخصوص در روستاها که ممکن است پرندگان در داخل دودکش لانه سازی کنند یا به سبب مرتبط بودن پشت بام منازل روستایی به همدیگر،کودکان کلاهکها را، دستکاری نمایند یا اشیایی را، در داخل لوله قراردهند. :مسیر لوله، با قراردادن آینه ای کوچک از دریچه دودکش، قابل کنترل است زیرا، بادیده شدن نور آسمان درقطر کامل لوله، مطمئن می شویم که مسیر باز است. ۳-ازبخاری و اجاق ترموکوبلدار استفاده کنیم چنانچه به هر دلیلی از اجاق معمولی استفاده می نماییم اولاً باید منواکسید حاصل از آن، به وسیله هود یا فن به بیرون از آشپزخانه منتقل گردد ثانیاً پس از اتمام کار،علاوه برشیر اجاق گاز،شیرانشعاب لوله گاز را نیز، قطع نماییم. ۴-منافذ پنجره ها را،به هیچ عنوان کاملاً با درز گیر نبندیم تا از ورود هوا به داخل ساختمان جلوگیری نشود. ۵-هرگز بخاریها را، بخصوص هنگام خواب،با حداکثر شعله روشن نگه نداریم. ۶-ازاتصال درست لوله ها به بخاری و دودکش، اطمینان حاصل کنیم. ۷-به هیچ عنوان،از لوله های آکاردئونی استفاده نکنیم. ۸-ازبرخی پیشنهادهای بی اساس مانند گذاشتن سر لوله بخاری در آب جداً اجتناب نماییم. ۹-به هیچ عنوان،ازاجاق گاز یا اجاق پلوپز،برای گرم کردن خانه استفاده نکنیم. ۱۰-ازنصب آبگرمکن دراتاق ها خودداری نماییم. ۱۱-برای گرم کردن فضای حمام از هر گونه وسیله گازسوز، اجتناب کنیم. ۱۲-مسیر لوله های دودکش باید مستقیم باشد ازنصب لوله ها با پیچ وخم زیاد خودداری کنیم. ۱۳-ارتفاع لوله دودکش حداقل باید یک متر ازسطح بام بالاتر،باشد. ۱۴-کلاهک دودکش را، از نوع اچ (H) تعبیه نماییم. ۱۵-تحت هیچ شرایطی از لوازم آبرسانی، به جای لوازم گازرسانی، استفاده نکنیم. ۱۶-درهمه حال مراقب کودکان خود باشیم تا با وسایل گازسوز بازی نکنند. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۴ https://t.me/hammamghaleh
کشاورزان گرامی سلام علیکم 🔶آیا می دانید هر گیاهی برای رشد مناسب و تولید محصول خوب، نیازمند دمای خاصی می باشد؟ به عنوان مثال گندم باید تا قبل از شروع سرماهای زمستانه، به مرحله پنجه زنی برسد درغیراینصورت به دلیل مواجه شدن مراحل اولیه رشد با سردی خاک دچار کاهش چشمگیر عملکرد خواهدشد. بنابراین رعایت تاریخ کاشت به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مدیریتی مؤثر بر عملکرد باید مورد توجه خاص زارعین زحمتکش قرار گیرد. طبق آمار وسوابق هواشناسی در شهرستان کلات، بهترین تاریخ کاشت گندم وجو تیپ زمستانه ازنیمه مهرماه تا ۲۰ آبان ماه، ورقمهای بهاره از ابتدای آبان تا نیمه آذر می باشد. لذا از عموم کشاورزان محترم که امکان آبیاری مزرعه را دارند درخواست می‌شود تا در مناسب‌ترین زمان نسبت به کشت غلات آبی پاییزه اقدام کنند. در حال حاضر گندمهای گواهی شده رقم حیدری وپیشگام در انبار اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان موجود می باشد. 🔶همچنین رعايت موارد زیر می تواند در کسب عملکرد بالای ٨ تن در هکتار، نقش بسزایی داشته باشد : استفاده از بذر اصلاح شده و ضدعفونی شده کاربرد کودهای فسفره و پتاسه قبل از کاشت استفاده از کود بذرمال در زمان کشت رعایت عمق کاشت بذر وتوزیع کود با کاشت مکانیزه مقدار مناسب بذر و کود مصرفی تجهیز اراضی زراعی به سیستم‌های نوین آبیاری مصرف اسید هیومیک در آبیاری 🌐روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان کلات
..منظومه "تئرسعلی" مجموعه ای از موضوعات مختلف است که حقایقی از، پدیده های اجتماعی را، با بیانی غیرعادی از زبان فردی لایعقل به نام تئرسعلی، با درونمایه طنز، ارائه می نماید و با یادآوری برخی از رسومات، بازی های فولکلوریک و اصطلاحات آنها،خاطرات گذشته رازنده می نماید باشد که مورد توجه شما گرامیان واقع گردد.                  تئرسعلئ                                 ۵       به لهجه حمام قلعه تئرسعلئ، ناخوش بولدئ، حالئ نزار یوخیدئ، گئجه گوندئر، اونده قرار الغرض، ارته باشئ، گئتدئ شره زولپعلئ، تیپ اورودئ گئلدئ چره زولپئنئ، آتودئ باشدن، گوءزئنه قئر توءکئب، جولان بئرئیدی، اوءزئنه باغلودئ، دالئنده توک، آت قویروغئ تیپئ قورغون یوخیدئ، هئچ دوروقئ عطراورودئ،ئیس بئرئیدی،گولئ یاس کله ده توکلرئ، پئر، اورته سئ تاس شیلبارئ،بله قئ دار،خیشته یئ گئنگ نئچه ییرتئق،کئینده،نئچه سئ اوءنگ آسئلندئ، توربه دی، پاقئ کلته گوءرئنئیدئ، بیرنیشان، نئچه ملته گوءیه رودئ، بودئنده، دوروشئنن نجئر بیر، یئر آلمه له، قومموشئننن کوءیله ئی،بیریانئ گوءی، بیریانئ آغ ئله بیل، بیر قولئ باغ، بیر قولئ داغ تئرسعلئ، گئتدئ اوءنگه، دئدی سالام ایشتانی، قوممئشدن ییرتئقدئ، بالام اوره یی، خوش ئدئبسن، تیپپه زولپو چاله سن، ایشبئ لی اوخیسن هیلو بیریانئ، بئ کیمسه لئق، ناخوشلئقدن بیر ترپ، بئ پوللئق، ئلئ بوشلئقدن تئرسعلی، کورتئ لتدی، خاده مئرئم زولپعلئ، دئدئ بیا، خانه برئم بئ خبر، تیرسه نئ، ئلتی ئویئنه کارت یازئب،دعوت ئتسئن،اوءزتویئنه قاپئ، سسلندئ قمر، آچدئ ئشی گوءزلرئ، هیلتیلله دئ، دله پیشی هیمله دئ گوءز، قمره گئه، تئرسعلئ یانئ کی، گئلئپبن، سئنئ ئلته لئ تئرسعلئ، گوءردئ قمر، زولپعلینئ قئچئردئ، یانینه، کئسدئ پلئنئ مئن دئدئم، دعوت ئده ی، اوستعلئنئ گئتئریپسن، مئن اوچئن، بو ده لئنئ!؟ تئرسعلئ دئدئ، قمر! باریشماقه گئه گئدئی، ییلق لره، دانیشماقه سئن بولوت بو،مئن یاغیش،یاغه یاغه زولپعلئ، اوستعلئ نم، قوی قئراغه ایندی یم، گئه میندئرئم، یاقچ آته گئدئیلئن، اوءز ئوی بئزه، قاچه قاچه دئدئ زولپو،گوءرکیمه،کارت بئره دئ؟ بیرکس کی، گوءزلری، آلمه دئره دئ گئه تئرسه، بیرنئچه توت، آل قاره دن آپاقه کی، تاپدی، سورئل آره دن یو قولاغی، توته من، مئن چئکه من دونگانی،دوءیره سینده، یول ئلته من دئدئ کوءپ، ذوق ئتمه یی، او قمره مئنبئلن، اوءزی گئده سن، سپره گئه گئدئی، یوسئن توءکرسن، قانئمئ یوکئ مئن، گری ساتئم، توممانئمئ ایندی بئه، قاره اورئم، مئن بدنه احتیاج، بولمه سین، دوختئر گئدنه بیر و ایککی اوچ، گئلئم، گئل گئلئشه گئلمه سی، گئتگئنه ی، گئتگن گئلئشه سیفعلی، گئه گئدیلئن، تئرسه بئلن آخشام، دوممالئب، تورئی ارته بئلن باشئنه، ترق چئکئی، حسن کلی خلئتئی، کیسه سئنئ، علی علی نئرئسن، گئی مشده ، هوتئل لره بولمه سه، بئجه تشلئی، خاتئل لره یو آلسئن، گولصنمئ، بخش خوجه یوکی، قئز بئرسئن مئنه، مئرزه قوجه اوننن مئن، دورئم سوئه، گول بئرماقه میرسن هم، مئرزه یه، پول بئرماقه علی کوهستانی اسیق سو(سئودا)🌹 سوءزلوک: *ناخوش:بیمار *نزار:ضعیف و ناتوان *شره:به شهر *دوروقئ:ایستادنش *پئر:فر *شیلبارئ،شیلوارئ:شلوارش *پاقئ:فاقش *نیشان:توشله ای راکه دراولین خانه درتوشله بازی،از ملته به عنوان هدف،قرارمی دادند. *ملته:خط ومحلی که دیگران با توشله به نیشان،تیر می زدند *دوروش:ایستادن *نئجئر:چه جور،عجب *قومموش:باسن،نشینمنگاه *ئله بیل:این گونه فرض کن *بیرقولئ:یک طرفش *ایشتانی:شلوارت *بالام:فرزندم *زولپو:مختصرشده زلفعلی *ئیشبی لی:سوت *هیلو:آواز خواندن،وام واژه کرمانجی *بئ کیمسه:بئ کس *ترپ:طرف،درلهجه حمام قلعه حروف همصدا،یک صدا دارند و حرف"ف"مطلقاً وجود ندارد به جایش از"پ"استفاده می شود. *ئلئ بوش:دست خالی،بی پول *کورتئ لتدئ:به کردی گفت *خاده مئرئم:خداجان می میرم،به لهجه کرمانجی *ئشی:درب *هیلتیلله دئ:برق زد *دله پیشی:گربه وحشی *گوءز هیمله دئ:باچشم اشاره کرد *کئسدی پلئنی:درکنارش ایستاد *باریشماقه:برای آشتی کردن *ییلق لره:ییلاقات،ییلاق وام واژه ترکی در زبان فارسی است *گوءزلرئ آلمه دیره دئ:عوضی می بیند، معادل چشمانت آلبالو گیلاس می چیند. *قاره:مراد از آن تریاک است *آپاقه:افاقه،بهبودی،ایهام دارداول بهبودی بعداز بیماری،دوم هوشیاری بعدازدیوانگی ومستی *سورئل:برو،گم شو،دررو *سَپَره:به سفر،مسافرت،یعنی خودت هم بامن می آیی *لوپپاق:زدن به لپ بازنده،در اذای تیر، درتوشله بازی *دوممالماق:خوابیدن برروی پیشانی *بئجه:قرعه موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۵ https://t.me/hammamghaleh
1.15M
.           تئرسعلی                          ۵     به لهجه حمام قلعه سس:علی کوهستانی اسیق سو(سئودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۵ https://t.me/hammamghaleh
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پدری که قطعات فرزندانشان در کیسه جمع کرده... هیچ جای دنیا چنین فاجعه‌ای رخ نداده، این حجم از مصیبت ندیده و جامعه جهانی در سکوت مطلق! @AkhbareFori
،ائل بیلیمی،دانش عامه حمام قلعه متروک ومهجور: به کلماتی،گفته می شوند که کاربرد خود را،از دست داده اند یاخیلی کم به کار می روند ویا اینکه، درعباراتی خاص،در معنایی دورتر،استعمال می شوند.ذیلا،به برخی ازآنها،اشاره خواهیم نمود. *چورک(نان) *سوغان(پیاز) *یرآلماسی(سیب زمینی) *قندوز(چغندر) *اریک(زردآلو) *سول(چپ،متضادساق) *یاناق(گونه،لپ) *قارشی(روبرو)امروزه"چره"به کارمیرود *باشماق(کفش)امروزه"کوءش" *آلت یا,آست (زیر،متضاد اوست)امروزه به جای آلت،از کلمه ی"تی"استفاده می شود که همان"ته"فارسی است *قاباخ با تلفظ قباق(جلو) *آشاقه(پایین) *اوشاق(بچه)چاقه به کارگرفته میشود *شامامه(شالگردن،دستار)،دراص نام میوه ای است که درفارسی دستنبو گفته می شود. *ساقدوش(ملازم داماد)به جای آن،از "قارداشلیق"استفاده می شود *ایلغار(غارت) *توقغار(گماشته) *پالتار(لباس) *کونل(قلب) *اروج(روزه) *پاپاق(کلاه)،به صورت مصدر "پاپاقلنماق"ودرمعنای مجازی"آماده شدن" به کار می رود که معنی حقیقی آن،شال وکلاه کردن است *تونیکه(شورت) *چیچی،چیچک(گل)،به معنی مجازی"آبله" استعمال می شود *چای(رود)در،برخی ترکیبها،مانند:قوری چای،چایلاق، به کار گرفته می شود *بوقا،باتلفظ بوقه(گاونر) *یال(سگسان یاگربه سان نر)هر دو در هنگام فحلی نوع ماده استفاده می شود مانند:بوقاده دی، یالده دی،به جای آنها،کلمات سیغئر و کوپی،به کار می رود *لامپا(چراغ) *شپکه (کلاه چراغ) *آپشقه (دریچه،پنجره) *آنا،با تلفظ آنه(مادر،ننه) *آتا،با تلفظ آته(پدر،بابا)،در کلمات مرکبی مانند:قینانه،قیناته به کار می رود هر چندکه قینانه را،هم گاهی قیننه تلفظ می نمایند *آغاج،با تلفظ یاغاچ (درخت،چوب)،درگویش حمام قلعه،به معنی چوب به کار می روداما در ترکیبهایی مانند: قارایاغاچ،به معنی درخت استفاده می شود *یارپاق(برگ)به جایش"شلپه"به کارمیرود *جیران(آهو) *مارال(گوزن) *اوجا(بلند) *دنجه(عدس) *بوءهوءی(بزرگ،بزرگی) *ایلش(بفرما،بنشین) *گونش (خورشید)،به جایش"گون" بکارمی رودگونش به معنی "آفتابگیر"استعمال می شود *گوزگی(آینه) *یولداش(دوست،همراه) *ایلچی(خواستگار) *ایلخیچی(اسب چران) *دنگیز یا دنیز(دریا)،بیشتر در معنی برکه،به کار گرفته می شود *بولاغ(چشمه) در، ترکیبهایی مانند:باش بولاغ،یعنی، سرچشمه *کند(روستا)درترکیبهایی مانند:باغکند، اورتکند *ار(مرد،قهرمان)ازکیشی استفاده می شود کوموش(نقره)، *قیزیل(طلا)،قیزیل(قرمز،سرخ)،مانند: قیزیل قان *باقیر با تلفظ بقئر(جگر) *بووز(یخ)،به معنی یخچال قله کوه استفاده می شود. *بوءز(پارچه ی بافته شده از نخ پنبه ای درجه۲) *کرباس(پارچه ی بافته شده از نخ پنبه ای درجه ی ۱) *پاختا،باتلفظ پخته(پنبه,مانند: قولاقینه پخته سالیپدی) *ایشتان(شلوار،در ضرب المثل:ئوزایل، ایشتان سیزگیذرم،بیله ایشتانلردن،بیزارم) *بیلرزی(النگو) *سئرقه (گوشواره)، ازگوءشبره استفاده می شود. *بویونلق،بویمینجاق(گردن بند) *بئلباق،با تلفظ بئلماق(کمربند) *قورد، باتلفظ قورت(گرگ)از"جمنده"استفاده میشود *قئلماق(انجام دادن) *سئوماق(عشق ورزیدن)در ترکیبهایی مانند:سئوگول،به معنی معشوق و سئودا،به معنی عشق وعاشق.و...    ادامه دارد. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۶ https://t.me/hammamghaleh
Zaban Madari-Amir Siavoshi.mp3
7.6M
آنادیلیم،(زبان مادری) خواننده:امیر سیاوشی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۶ https://t.me/hammamghaleh
هدایت شده از امیر رستمی
هدایت شده از امیر رستمی
هدایت شده از امیر رستمی
هدایت شده از امیر رستمی
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور زمینه معرفی هنرهای دستی کلات خراسان رضوی به بازارهای جهانی فراهم شده است معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: اکنون زمینه معرفی هنرهای دستی شهرستان کلات خراسان رضوی به بازارهای جهانی فراهم شده و در مسیر پیشرفت قرار دارد. به گزارش آفتاب توس، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، مریم جلالی در پنجمین همایش ملی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توانمندسازی زنان روستایی و عشایری کلات نادری که امروز چهارشنبه 26 مهرماه 1402 در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: شهرستان کلات پارک موضوعی بزرگ فرهنگ ایران زمین است و در جای جای این منطقه ادبیات فردوسی، زیبایی‌های زمین‌شناسی، علم و خرد تجلی یافته است. معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اکنون زمینه معرفی هنرهای دستی شهرستان کلات خراسان رضوی به بازارهای جهانی فراهم شده و در مسیر پیشرفت قرار دارد. او تصریح کرد: در این راستا زمینه معرفی رشته‌های نوار بافی و ابریشم‌بافی ۲ شهر «لائین و زاوین» و نیز گلیم‌ روستای «آغداش» در شهرستان کلات از طریق رایزنان فرهنگی به بازارهای جهانی فراهم شده است. جلالی گفت: بیان ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان کلات به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به توضیح، تشریح و اقدام برای معرفی این ظرفیت‌ها پرداخت. معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این‌که هنرهای دستی شهرستان کلات تشنگانی در آن سوی مرزها دارد، گفت: اعلام هفته فرهنگی کلات در کاخ نیاوران یا سعدآباد با هدف ارائه و معرفی دستاوردهای فرهنگی شهرستان کلات برای اتصال این دستاوردها به اقتصاد در دستور کار است. او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه زنان روستایی و عشایر توانمند هستند، افزود: توانمندسازی به معنای اتصال حوزه‌های ظرفیتی به یکدیگر است که باید از این بخش رفع موانع شود. جلالی تاکید کرد: زنان روستایی این قابلیت را دارند که بار دیگر پرچمدار در حوزه صادرات غیرنفتی باشند و برای این منظور باید به بازارهای جهانی متصل شوند. معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، زنان روستایی و عشایری را نمادی از آواها، نواها، قصه‌ها و روح بخشی به زندگی دانست و گفت: روستا یک جغرافیا نیست بلکه یک فرهنگ و زمینه برای رشد است و در این میان شهرستان کلات با وجاهت تاریخی سربندی بر پیشانی ایران زمین است. او سهم زنان روستایی در تولید را بالاترین در مناطق روستایی دانست و افزود: باید به سمت توسعه خانواده محور حرکت کنیم و در این نقطه است که زنان روستایی با نقشهای متفاوت خواهرانه، زنانه، مادرانه و همسرانه خود بیشترین نقش را می‌توانند در این زمینه ایفا کنند. همچنین جلالی از مجموعه تاریخی عمارت خورشید و نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات کلات که در محل این اثر تاریخی عمارت برگزار شده است، بازدید کرد. این نمایشگاه با 30 غرفه به مدت چهار روز در کاخ خورشید به‌مناسبت روز جهانی زن روستایی در حال برگزاری است. https://t.me/aftabtos https://eitaa.com/aftabtos
41.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بازدید سرکار خانم خز علی معاون محترم ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده از نمایشگاه توانمند سازی های زنان روستایی و عشایری 🎥مدت زمان فیلم : ۳:۳۰ ☑️ روابط عمومی فرمانداری شهرستان کلات 🌐سایت خبری فرمانداری شهرستان کلات 🌐 https://kalat.khorasan.ir 🔸️ایتا 👇 https://eitaa.com/Kalatnadernews
۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه حمایت مشاغل روستایی و عشایری کلات اختصاص یافت کد خبر: ۱۸۹۸۰۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۲ فرماندار کلات گفت: تفاهم نامه ای به مبلغ ۲۷۰میلیارد تومان با استانداری خراسان رضوی برای حمایت از تولیدکنندگان در کلات امضا شده است. علی صلاحی در حاشیه برگزاری پنجمین همایش علمی ظرفیت ها و محدودیت های توانمندسازی زنان روستا و عشایری در گفتگو با شهرآرا نیوز اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان کلات ظرفیت‌های زیادی در حوزه دامداری و کشاورزی و صنایع دستی دارد و بار زیادی از تولیدات و فرآوری این محصولات بر دوش زنان است از این رو کلات می تواند به عنوان محور توسعه روستا و اشتغال قرار گیرد و برای افراد تولید ثروت داشته و درآمد پایداری را ایجاد کند. صلاحی در خصوص مشارکت دانشگاه فردوسی با این همایش بیان کرد: آنچه در محور توسعه روستایی نیز در کلات مد نظر بود احیای برخی صنعت ها در حوزه گیاهان دارویی، دام سبک، زنبور عسل و صنایع دستی بود تا مشاغل تولیدمحور را راه اندازی کنیم و در کنار اینها از مباحث علمی نیز بهره ببریم و بخشی از این همایش با حضور و ارائه مباحث علمی اساتید و دانشجویان دانشگاه در این همایش برگزار می شود. وی به رویکرد علمی همایش اشاره کرد و افزود: نزدیک به ۶۰ مقاله علمی به دست دبیرخانه رسیده و حدود ۱۸ مقاله از سراسر کشور تایید شده و قابل ارائه در همایش است. سطوح مقالات بالاست و اساتید مختلف از دانشگاه‌های مختلف و معتبر و دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد در این همایش مباحث خود را در بخش علمی برنامه ارائه خواهند داد. فرماندار کلات تصریح کرد: امیدواریم در این همایش پیوند بین دانشگاه و روستا صورت گیرد و از نظرات علمی برای توسعه و مشارکت روستاها استفاده کنیم. صلاحی در پاسخ به این سوال که همایش علمی ظرفیت ها و محدودیت های توانمندسازی زنان روستا و عشایر در کاهش مهاجرت روستاییان به شهر چه تاثیری می تواند داشته باشد گفت: روستا زمانی به توسعه و درآمد پایدار می رسد که به سمت تولید پایدار و ثروت حرکت کنیم و اینگونه می توانیم افراد را در روستا ماندگار کنیم و از مهاجرت آنها جلوگیری کنیم. وی ادامه داد: ایجاد شبکه‌های زنجیره ای تولید در سند تحول کشاورزی و روستایی، مانند نخ تسبیح می تواند بین تولیدکنندگان و فروشندگان ارتباط برقرار کند و تلاش داریم این شبکه سازی را رونق دهیم. صلاحی بر حمایت های مالی از تولیدات شهرستان کلات تاکید کرد و گفت: تفاهم نامه ای میان فرمانداری کلات و استانداری خراسان رضوی با اعتباری بالغ بر ۲۷۰میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزان قیمت حمایتی برای پشتیبانی از تولیدکنندگان محصولات روستا و شهرستان کلات امضا شده است که از این مبلغ، ۱۵۰میلیارد تومان تخصیص صورت گرفته است و امیدوارم به جهشی مفید در عرصه تولیدات روستایی منجر شود. وی در خصوص اعتبار ۲۷۰میلیارد تومانی گفت: تا کنون ۲هزار طرح اقتصادی به قرارگاه اشتغال و تولید رسیده است. اولویت با افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) است و سپس افرادی که در دهک درآمدی اول تا پنجم قرار دارند. فرماندار کلات با بیان این مطلب که ارزیابی یکی از فرایندهای تخصیص اعتبار به طرح های ارائه شده است تاکید کرد: این افراد به صورت دقیق مورد شناسایی و ارزیابی قرار می گیرند تا تسهیلات در اختیار متقاضیان حقیقی و تولیدکنندگانی که منجر به کارآفرینی می شود قرار گیرد. یکی از شرایط این تسهیلات تولید پایدار و اثربخش است تا بودجه در جای درست خرج شود و برای کسب و کارهای خرد و کلان اثر بخش باشد. کلات چه خبر
. " عاببسعل کاته "، نام مجموعه ای از حکایاتی است که برمبنای برخی از گفتار و رفتارهای افراد مختلف، درجامعه ای روستایی با درونمایه طنز و به صورت نثر ترکی با لهجه حمام قلعه ارائه می شود که در گذشته در روستای حمام قلعه یا ایسیق سو به وقوع پیوسته و به صورت شفاهی بر سر زبانها افتاده است. این حکایات حاصل تخیل نویسنده نیست بلکه واقعیتهایی هستند که از نسلی به نسل دیگر، روایت شده است و حاوی پیامهایی آموزنده، درعین حال خاطره انگیز می باشد صدالبته نویسنده نام افراد ومکان ها را، فرضی انتخاب نموده و حکایت را،بسط داده است لذا تمام حکایات مربوط به فرد خاصی نمی باشد.امید آن داریم که مورد پسند شما گرامیان واقع گردد. عاببسعل کاته ۱ به لهجه حمام قلعه بیرئ یوخیدئ،بیرئ باریدئ،قدئم زامانده،حاممام قله ده،ایسیق سوده بیر باریدئ کی آدئ عاببسعلیدئ اویه لاقاب بئرودئلن. نئچه بابتدن کاته دئیدیلن.بیرئ بوکی هیکلئ کاته ییدئ،اوننن کئچدی کاته کاته دانیشئیدی، بیرئ دغئنم بوکی بیرگئجه اونئ کاته لرئ مئیلئسینه دعبت ئده دئلن کی حیکایتئ بوقراردندئ. بیرگون آخشم چاقئ،خبرچئ گئله دئ دئیدی عاببسعل عمئ بوگئجه قئز،اوغلن لرئ،تل بئ تل ئدللن سئنم گری، کاته لری مییلئسئنده بولی. عاببسعلئ،کی خیال ئده دئ بیر کسی حساب بولئپدئ، گئده دئ اوءیینه شال و کوله ئدئب،تیپپئنئ قورغئن دوزلتئب، خاتئنئنه دئیدئ، شاصصو بوگئجه شام بیر زاتی، قییرتمئیسن ها! خاتئنئ کی تا او گونه بئله رفتار اوننن گوءرمودئ، دئدی عاببسعلئ،نئمه خبردئ؟بوگون بئله اوءزیه یئتئشئب، دئرییه سئقمئیسن، حوکم ئدسنکی گری مئنم شام قییرتمئم؟بیرخبری باردئ؟ دئدئ هه خاتئن مئنم ایندئ کاته لردن، حساب بوله من نه؟ آخشم بئز کاتاله ییغئله بئز، بیلمئیمن قراردئ کی نئمه قرارکئسمت ئدی.مئنه خیال قئز اوغلن لرئ،تل بئ تل ئده بئز. بوگئجه مئن مئیلئسده،اوءزئمنن بیر خودای رحمتئلئق قویه من، اوءز قئزئمئ، نایبل حوکمه نی اوغلئبئلن، قاردشئم قئزئنی کتخدا اوغلئبئلن،کلبعلئنئ قیزئنی،شپتلئنئ اوغلئبئلن،گولجو خطرئ قئزئنئ، ایبوخیچه نی اوغلئبئلن،صنم دئقلئنی قیزئنئ،مموگیلدیری اوغلئبئلن،خولسه تامام بیر،قیز اوغلنلرئ تل بئ تل ئده من. نئمه باشییزئ آغرئتئم،عاببسعلئ آخشم گئتدئ مئیلئسه،کتخدا دئدی عاببسعلئ عمئ خوش گئلدی!یئشئتپبن کی گنه کاته کاته دانیشئی کندی، ایندئیم سئنئ ایسته تئپبز بوسبه کی قمر، تئرسعلئدن ایرئلئپدی، شویه خطئر سئنن طمع کارلئقئ باردئ،بئز کاته له ییغئلدی،صلاح مصلحتدن سونگ، قرار قورولدئ کی سئن گری قئزیئ ،تئرسعلیه بئری مئیریه سئیم،بیر دست ئیدیش ایق، بیر دست یئر یورقن، بیر پالس، ایکی گئچئ دی.بئزی شئرنئ بئز،یاددن چئخمه سئن. موبره ی بولسئن،ایشاللا!💐👏👏👏 ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 سوءزلوک: *پوممئل:بزرگ توخالی *پلبان:پهلوان *دغئن:دیگر،غیر *شاصصو: مختصرشده ی شاه صنم *موبره ی بولسئن:مبارک باشد موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۸ https://t.me/hammamghaleh
993.3K
. عاببسعل کاته ۱ به لهجه حمام قلعه سس:علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۷/۲۸ https://t.me/hammamghaleh