eitaa logo
مروج توحید
7.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
453 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
38.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در محضر ✨میلاد با سعادت امام علی (ع) مبارک باد✨ در دایره ی وجود موجود علیست اندر دو جهان مقصد و مقصود علیست گر خانه ی اعتقاد ویران نشدی من فاش بگفتمی که معبود علیست کلیپ_تصویری_کوتاه 🆔 @moravej_tohid
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی دوستان و همراهان عزیز سلام خداوند حکیم را شاکریم که توفیق نصیب ما کرد تا بر خوان گسترده و پر نعمت شرح داستان اول مثنوی نشسته و دست در دست عارف کامل، استاد حمیدرضا مروجی، گذری بر گوشه های پیدا و پنهان این دریای کرانه ناپدید داشته باشیم. ⛔️دوستان توجه بفرمائید نطق برداری و کپی از مطالب حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشات نمی باشد. اثر ارزشمند 📜 لطفا با ما همراه باشید.‌ (🙏💐) @moravej_tohid 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
💎📖💎📖💎📖💎📖💎 📖 کتاب شریف مثنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی ثمّ الرومی، از زمانی که توسط خود آن وجود شریف تقریر شد و توسط شاگرد و مرید جلیل القدرش، جناب حسام الدین چلپی تحریر گردید، الی زماننا هذا، مورد اعتنای عارفان بزرگ و حضرات اهل الله بوده و در مجامع بسیاری، از مجامع علمی و خانقاهی و مراکز تجمع صوفیان و مدارس و حوزه‌های علمیه گرفته تا بین مردم عوام به آسانی راه پیدا کرده و جای خود را باز نمود و شاید به حقیقت بتوان گفت که بعد از قرآن و کتب مذهبی، مثنوی تنها کتابی است که از سوی تودۀ مردم گرفته تا عالمان و عارفان، بدان اقبال شد و تا قبل از این‌که مظاهر کاذب و مجازی تمدن مثل تلویزیون و ماهواره و اینترنت جای خود را در آغوش خانواده‌ها باز کنند، کتاب مثنوی در هر خانه‌ای در کنار قرآن به چشم می‌خورد، برخلاف امروز که اقبال به دنیا و گرفتاری‌های فراوان دنیایی به مردم فرصت مطالعه‌ی هیچ کتابی را نمی‌دهد. 🔥💐 در گذشته مردم نسبت به مثنوی دو گروه بودند: عده ای قلیل از عالمان، که اکثرا از میان فقیهان و محدثان بودند و مخالف با مثنوی بودند (که یا با فلسفه و عرفان و مبانی قویمه‌ی عرفان، از قبیل وحدت وجود، مخالف بودند و یا از جهت سنّی بودن مولوی با او بر سر نزاع بوده و گاه حتی کتاب مثنوی را نجس می‌دانستند.) و عدۀ کثیری از عالمان و عامیان که موافق آن بودند. ☀️🕊 البته یک گروه سوم هم بودند که عبارت بودند از عارفان و صوفیان و اهل اللّهی که توشه‌ی خود را از این کتاب بر می‌گرفتند و اسرار و حِکَمی که مولانا در این کتاب آورده، حلّال بسیاری از مشکلات سلوکی آن‌ها بوده و سالکان را طی اسفار انفسی خود کمک می‌کرده است. 🍂🍂 اما امروزه مثنوی نمود دیگری پیدا کرده است. از یک طرف مخالفان گذشته‌ی آن، امروز هم هستند، و اما در میان اقبال کنندگان به مثنوی، دیگر نمی‌توانیم کسی را بیابیم که از این کتاب، برای احیای شخصیت روحانی خود و به عنوان نسخه‌ای برای درمان دردهای روح خویش استفاده کند. همان‌طور که مثنوی در میان مردم عامه دیگر جایگاهی ندارد، در حوزه‌های علمیه نیز تدریس کتاب های عرفانی همچون مثنوی مولوی، فصوص الحکم حضرت شیخ بزرگ ابن عربی، تمهید القواعد ابن ترکه و مصباح الانس ابن فناری، منسوخ شده است. و اگر در دانشگاه‌ها، مثنوی رونقی دارد، به هدف خواندن و گرفتن مدرک و کسب درآمد از آن است. 🥀🥀 این وضعیت اسفباری است که امروزه این کتاب پیدا کرده است و ما به خواست خداوند متعال خواهیم گفت که جناب مولانا در خطاب خود که می گوید:" بشنو"، چه کسانی را مخاطب خود قرار داده است که متأسفانه چنین افرادی امروز شاید بندرت پیدا شوند. ⁉️ به راستی اگر امروز کسی را درد روحانی پیدا شود، برای معالجۀ این درد به که رجوع کند؟ آیا امروزه هستند آن‌هایی که خاک را با یک نظر کیمیا کرده و صد درد را به گوشۀ چشمی دوا کنند؟ 🕌 خداوند متعال فرصتی را از سال ١۳٨۴ تا ١۳۹۴، به مدت ده سال برای این عبد عاصی حقیر فراهم فرمود که در شهرستان سبزوار، تفسیر مثنوی بگویم و این رساله را در تفسیر اولین بیت مثنوی یعنی: بشنو از نی چون حکایت می‌کند وز جدائی‌ها شکایت می‌کند و اولین داستان آن، یعنی داستان پادشاه و کنیزک به نگارش درآورده‌ام. 💎📖💎📖💎📖💎📖💎 🆔 @moravej_tohid
لگدکوب خیال.mp3
1.85M
در محضر جان همه روز از لگدکوب خیال وز زیان و سود وز خوف زوال نی صفا می‌ماندش نی لطف و فر نی بسوی آسمان راه سفر 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسات تفسیر مثنوی
شرح اسم علی ....mp3
2.18M
برگرفته از جلسه ۱۴ معاد @moravej_tohid
ثنای علی ....mp3
5.17M
تا صورت پیوند جهان بود علی بود تا نقش زمین بود و زمان بود ، علی بود مسجود ملائک که شد آدم ، زعلی شد آدم چو یکی قبله و معبود ، علی بود موسی و عصا و ید بیضا و نبوت در مصر به فرعون که بنمود ، علی بود عیسی به وجود آمد و فی الحال سخن گفت آن نطق و فصاحت که در او بود ، علی بود جبرئیل که آمد زبر خالق یکتا در پیش محمد شد و مقصود ، علی بود آن معنی قرآن که خدا در همه قرآن کردش صفت عصمت و بستود ، علی بود آن قلعه گشایی که در قلعهء خیبر برکند به یک حمله و بگشود ، علی بود چندان که در آفاق نظر کردم و دیدم از روی یقین در همه موجود ، علی بود این کفر نباشد، سخن کفر نه اینست تا هست علی باشد و تا بود ، علی بود سِرِّ دو جهان جمله ز پیدا و ز پنهان شمس الحق تبریز که بنمود ، علی بود @moravej_tohid
... بنابراین هر انسانی که در راه مجاهده و ریاضت (خلوت ، ذکر ، فکر و ... ) پا میگذارد ، بالاخره به یک جایی میرسد که نا امید میشود ( رَد خور ندارد ) همه آنهایی که پا در راه گذاشته اند ، میگویند با مدد ولایت حرکت بکن ، با مدد مولا حرکت بکن . مولا در مصداق اتَمِّ خودش امیرالمؤمنین است ، امام زمان است ، امّا در مصداق نازلترش هم انسان هایی هستند که خودشان این راه را رفته اند و بازگشته اند ، اینها میگویند در سایه حمایت ما بیائید و جلو برویم و آن جایی که تو خسته و مأیوس شدی من کارد را بر دست میگیرم . آن ضربه آخر را باید مولا بر حیوان نَفْس وارد بکند ، قدم آخر باید در تابعیّت مولا برداشته بشود ... ... " طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است ، بترس از خطر گمراهی " میخواهید از مراتب نَفْس بگذرید ، میخواهید این حیوان نَفْس را بکشید ، این را بی همرهی خضر نکنید ،بی همرهی ولایت نکنید که خطر دارد ... برگرفته از جلسه ۹ محبت @moravej_tohid
💎📖💎📖💎📖💎📖💎 📖 بشنو از نی چون حکایت می‌کند ❓مراد مولانا از 'نی' چیست؟ همان‌گونه که نی، زمانی که از مواد چوب پنبه‌ایِ داخلش خالی می‌شود، قابلیت پیدا می‌کند که بر لب های نوازنده گذاشته شود و از دَم‌های او پر گردد، انسان هم اگر از زواید نفس حیوانی و رذایل نفسانی و توجهات به دنیا و غفلات از خدا پاک شود، به جایی می‌رسد که خداوند او را قابل می‌بیند که نَفَس خود را در او جاری کند و سخنان و پیام‌های خود را از طریق او به خلقش برساند. در این‌جا به قول مولانا، این انسان دو دهان دارد. یک دهانش بر دهان خداست و دهان دیگرش به سوی مردم است؛ درست مثل نی که دارای دو دهنه است. یک دهانش بر لب‌های نوازنده است و دهان دیگرش به سوی مردم است که نفس‌های نوازنده از طریق این دهان به مردم می‌رسد. البته نی (فقر انسان)، عرضی عریض و دامنه‌ای وسیع دارد. ابتدای آن از زمانی آغاز می‌شود که انسان خودش را مالک هیچ چیز نداند. نه مالک عَرَض خود و نه مالک جوهر خودش. هیچ استقلالی برای خودش نبیند و خود را بالکل مملوک خدا و عبد خدا بداند: « لایقدر علی شی‌ء و هو کَلٌ علی مولاه» بر هیچ چیزی قدرت ندارد. نه مالک حیات خودش است و اگر حیّ و زنده است، از خداست که حیات را در او بر پا نگه داشته، نه خودش را قادر بر نگاه کردن می‌بیند و نه حتی نگاه کردن خودش را به اختیار خودش می‌داند و کاملا ادراک می‌کند که اگر نگاه می‌کند به اذن الله نگاه می‌کند، یعنی با قدرتی که خدا در او نهاده قدرت نگاه کردن دارد. این است که عبد عبارت است از این‌که: « لایقدر علی شی‌ء» « هو کَلٌ علی مولاه» و او به طور تام و بالکل، کَلّ(۱) بر مولایش و متوجه خدایش است که خدایش به او قدرت نگاه کردن بدهد. قدرت فکر کردن بدهد، قدرت بر ادامۀ حیات و ادامۀ وجود بدهد. اینجاست که کاملا احساس می‌کند که اگر نگاه می‌کند، خداست که نگاه می‌کند. اگر می‌شنود، خداست که می‌شنود و اگر نطق می‌کند، خداست که از زبان او نطق می‌کند. لذا بالله می‌بیند. بالله می‌شنود و بالله سخن می‌گوید. این همان 'قرب نوافل' است. چنین انسانی می‌شود نی؛ و نی هر چه گوید و هر صدایی از او خارج می شود، از خودش نیست و از نوازنده است. ------------------------------------------------- (۱) کَل: سربار، تحت تکفل، نان خور 💎📖💎📖💎📖💎📖💎 🆔 @moravej_tohid
امراض روحی.mp3
2.02M
در محضر نحل ۱۰۸: أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِمْ وَ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه بیست و یکم تفسیر مثنوی
وفات حضرت زینب س.mp3
10.48M
در محضر فاتحه ۲: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 🆔 @moravej_tohid
امام عالم.m4a
3.91M
امام عالم و باطن همه پیامبران ابن عربی : فتوحات مکیه : باب شش : چاپ دارالطباعه بولاغ مصر : سال ۱۲۶۹ هجری قمری : صفحه ۱۳۱ تا ۱۳۴ پیغمبر با عقل اول یا صادر نخستین اتحاد محض دارد و نزدیک ترین کس به پیغمبر علی ابن ابی طالب(ع) است که او امام عالم و سرّ همه انبیا است(امام العالم و اسرار الانبیاء اجمعین). »»» امام العالم و اسرار الانبیاء اجمعین ««« در چاپ های اخیر فتوحات مکیه که در مصر انجام شده است عبارت « امام العالم » حذف شده است ! ولی در چاپ های قبلی و آدرسی که در بالا آمده است کلمه «امام عالم» هست. مقامات_حضرت_زهرا (س) جلسه ۷ 🆔 @moravej_tohid
روضه حضرت زینب.mp3
1.37M
...یک مرد شامی آمد و وارد همان سالنی شد که یزید آنجا بود و ( اُسرا هم آنجا بودند ) ، به اُسرا که نگاه میکرد ، چشمش به حضرت فاطمه " دختر مکرمه امام حسین علیه السلام " افتاد... البته مردم در ذهنشان این بود که اینها کسانی هستند که آمدند و بر علیه خلیفه خروج کردند و... بنابراین قانون هم اینست که وقتی در جنگ... به اسارت میگیرند... و به عنوان بردگی به دیگران میدادند... ...آن مرد شامی از گفتگوی حضرت زینب با یزید فهمید که اینها اسرای معمولی نیستند ، گفت یزید ، اینها چه کسانی هستند که اینطور در مقابلت ایستاده اند و حرف میزنند ، گفت : این فاطمه ای که تو میخواستی به کنیزی ببری ، دختر حسین ، فرزند فاطمه زهراست که نوه پیامبر اکرم هست . مرد شامی خیلی عصبانی شد ، به یزید گفت تو واقعاً خجالت نمیکشی که خاندان اهل بیت را ، دختران پیامبر را میخواهی به مردم به کنیزی بدهی و یزید را لعنش کرد... ...و همانطور که این چوب را داشت بر لبها و دندانهای امام حسین " علیه السلام " میزد... با اینکه از دوستان یزید بود گفت یزید این کار را نکن ، من خودم شاهد بودم که پیامبر خدا بر آن لبها و دندانها بوسه... @moravej_tohid