eitaa logo
مروج توحید
6.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
432 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5933800831877907731.mp3
3.29M
من از برای مصلحت در حبس دنیا مانده ام @moravej_tohid
4_6046433325558531698.mp3
2.7M
در محضر رسول اکرم (ص):‌ عَلِی مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه نوزدهم تفسیر منطق الطیر
4_5969960075643586529.mp3
9.19M
🎙 جلسه پنجاه و پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5897797418115664355.mp3
25.63M
🎙 جلسه شصت و هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6044193122156545788.mp3
5.55M
... بنابراین نور اینها هم وقتی به نور خدا وصل بشود ، نور اینها هم میشود نور نامتناهی " بی نهایت " و حال اینکه فسق و گناه و امثال اینها امور محدود هستند ... این انسانهای نامتناهی را که نمی توانی بگویی کافرند ( کافر یعنی محدود ) ... البته اگر تو یکسری مسائلی را از او میبینی ( یک چیزهایی شبیه کفر ) ... اگر چیزی شبیه کفر از او دیدی ، اینها در واقع به خاطر اینست که خداوند این پرده ها را بر روی او انداخته است که نورانیت او چشم هایتان را کور نکند . بنابراین اگر میبینی که اگر او فسقی دارد ( اگر او کفری دارد ) ، اینها پرده هایی هست بر روی نورانیت او ... خیلی از اولیاء چنان نورانیتی دارند که اگر انسانهای عادی بخواهند نورانیت آنها را ببینند تاب نمیاورند ( چشمانشان قدرت ندارد ) ، خداوند یک پرده هایی بر روی اینها میاندازد ، حالا پرده هایشان اینطور هست که میبینی یکیشان یک فسقی انجام داد ( یک کار گناهی انجام داد ) برای اینکه مردم از او زده بشوند ( از او دور بشوند ) و باطن او را نتوانند ببینند ، نور او را نتوانند ببینند " واِلا کور میشوند " ... برگرفته از جلسه ۷۹ مثنوی @moravej_tohid
4_6046444921970231069.mp3
5.33M
... خیلی وقت در باطن انسان اینقدر آلودگی ها هست که متوجه نیست ( میگوید آدم خوبی هستم ) ... در وجود انسان صفت های بسیار آلوده هست ... اما نشان نمیدهد ، چون موقعیتش فراهم نیامده است ... ... بنابراین انسان که نمی تواند خدا را امتحان کند ( خدا انسان را امتحان میکند ) ... انسان های کامل را هم نمی توانی امتحان کنی ، " پیامبر را حق نداری امتحانش بکنی ، اولیاء خدا را حق نداری امتحان بکنی " ... ...مشایخ ، اولیاء خدا ، اینها را که نمیشود امتحان کرد ( انسان اگر اینها را امتحان بکند ، خُبث باطن خودش را ظاهر کرده است ) ... او خراب نمیشود ، خودت خراب میشوی ... ما میخواهیم با ترازوی وجود ناقص خودمان پیغمبر را امتحان کنیم ( پیغمبر یک کوه عظیم هست ، اولیاء خدا کوه های عظیمی هستند ) ما میخواهیم با ترازوی عقل ناقص خودمان ، آن عقولی که وصل به عقول آسمان هستند آنها را امتحان بکنیم ( خُب معلوم هست ) کوه را در ترازو بگذاری ، ترازو میشکند ، وجود آن انسانها را بخواهیم با عقل خودمان آزمایش بکنیم ، خُب عقل ما از هم میپاشد ، خُرد میشود ، متلاشی میشود (ما بیچاره میشویم)... برگرفته از جلسه ۷۹ مثنوی @moravej_tohid
4_6010247113693201967.mp3
6.96M
🎙 جلسه هشتاد و پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6048509985195821078.mp3
2.3M
در محضر عشق از اول سرکش و خونی بود تا گریزد هر که بیرونی بود 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه نوزدهم تفسیر منطق الطیر
4_6048692736054266281.mp3
3.22M
... خداوند گفت فقط یک نشانی به تو میدهم که الان این آدم در عذاب هست ... این آدم خیلی اهل نماز هست ، اهل روزه هست ... عبادتهایش را میکند ... اما عبادتهایش ذوق ندارد ، عبادتهایش گرمی ندارد ... اگر میخواهی " اطاعاتت ، عباداتت " میوه بدهد ، رشد بکند ، ببالد ، باید این عبادت ذوق داشته باشد و اِلا نمی بالد ، همینجا خراب میشود ، همینجا میسوزد ، از بین میرود ... برگرفته از جلسه ۸۰ مثنوی @moravej_tohid
... اگر کسی مثلاً بخواهد علم توحید یاد بگیرد ، باید به نزد امام رضا علیه السلام برود . اینست که این انسان ، یعنی این آینه ، این در ۱۲ بُرج خودش را ظهور داد که در هر بُرجی خاصیتی از خواص خودش را به طور تام و تمام در آن آینه ظهور داد . همه انسان ها در عالَم ، هر چه را که میخواهند باید از یکی از این ائمه بگیرند ، لذا هر انسانی مزاجش با یکی از این ائمه سازگار هست . همچنین اگر کسی بخواهد وارد وادی عشق بشود ، از وادی محبت به سوی خدا حرکت بکند " او باید از ظهور حسینی حرکت بکند " ، چون ... برگرفته از جلسه ۴ زبدة الاسرار @moravej_tohid
4_5764735341260966293.mp3
4.17M
اینست که در مورد سیر الی الله که انسان میخواهد به سوی خدا حرکت بکند " طبیعی ست که سالک باید مراعات داشته باشد این مسئله ملاحظه مقصود را ، همیشه این را داشته باشد . شما اینکه الان میبینید آدم ها معمولاً خدا را زیاد در فکرشان نیست ، به خاطر اینکه اهمیت... یعنی مقصودشان او نیست ( مقصودشان خدا نیست ) ، لذا میبینی صبح از خواب که بیدار میشود اول فکری که به ذهنش میاید ، اینست که مثلاً امروز کارش چطور هست ، مغازه اش ، اداره اش ، شرکتش ، کارخانه اش ... امروز چک دارم و امثال اینها . وقتی هم که میخوابد با همین فکرها میخوابد ، وقتی هم که نماز میخواند در همین فکرهاست ، اینست که معلوم میشود خدا مقصود این انسان نیست ( قصد او خدا نیست ) واِلا طبیعی هست که مقصود فکر انسان را پر میکند " هر چیزی که مطلوب انسان هست ، همه وجود انسان را پر ... کسی الان میخواهد از اینجا به تهران برود ، در ماشین که نشسته است همه اش فکرش ... حتی دارد رانندگی میکند و با رفیقش هم حرف میزند ، به سر دو راهی که میرسد ( تابلو نوشته است تهران ) ، او ناخودآگاه به همان طرف میرود ...‌‌ برگرفته از جلسه ۶۴ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_6050847383707715728.mp3
28.75M
🎙 جلسه هشتادم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6050761785009505796.mp3
2.63M
در محضر 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه نوزدهم تفسیر منطق الطیر
4_5969960075643586530.mp3
11.56M
🎙 جلسه پنجاه و ششم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5767297598490675078.mp3
2.31M
در محضر سالها بردند مردم انتظار تا یکی را یار باشد از هزار 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه نوزدهم تفسیر منطق الطیر
4_6050944535867951226.mp3
10.89M
... اینکه میفرماید که " وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَة " ، برای رسیدن به خدا وسیله ... وسیله ائمه اطهار هستند ، منتها ائمه اطهار یک مرتبه تعینی دارند و یک مرتبه لاتعینی دارند . مردم در مرتبه تعینی اینها متوقف هستند ، یعنی امام رضا ، امام حسین ، حضرت عباس و ... اینها را اولاً غیر خدا میدانند و ثانیاً به اینها به نحو درستش ... ... سلوک الی الله ۲ طریق هست ، یکی از طریق اهل بیت حرکت میدهند و یکی هم از طریق توحید ، طریق اهل بیتش همین هست که ... مثلاً میرود در حرم امام رضا ( از صبح تا ظهر ، از ظهر تا شب ) ، آنجا دعا بخواند ، توسل بکند ، گریه بکند ... " حالات خیلی خوبی دارند " و ... این خوب هست و خیلی هم آسان هست ( راحت هست ) ، حتی در خود تشیع ، فقهای ما بیشتر ، فقهای ما خدمت های بسیار بزرگی کرده اند ( جای بحث نیست ) ... خیلی کوشش ها کرده اند که تشیع را حفظش بکنند ، اما یک چیزی که هست ، اینها توحید را به معنای " وحدت وجود ، وحدت موجود " قبول ندارند ، بیشتر بر مبنای کثرت وجود معتقد هستند ، لذا توحید ، یک توحید درستی نیست ... خود علم فقه ... برگرفته از جلسه ۶۴ منازل_السائرین @moravej_tohid
۲ طریق سلوک الی الله ☆١ حب اهل بیت ☆٢ معرفت توحید ... خود علم فقه هم یک علمی هست که به اصطلاح خودشان که میگویند مدرکش یا آیات هست و یا روایات هست ، آیات را میگویند " ظنی الدلالة " هست و روایات را میگویند " ظنی الصدور " هست ، یعنی قطع نداریم ... بنابراین احکامی را که مجتهد استنباط میکند ظنی هست ، یعنی اگر بگویی که مثلاً شما به این فتوا داده ای ( این حلال و این حرام هست ) ، یقین همین هست ؟ نمیگوید یقین دارم ، میگوید آنچکه از آیات و روایات به دست آمده است این هست " حد ظن " هست ، یعنی ۷۰_۸۰ درصد . اینست که علم توحیدشان یقینی نیست ، علم فقه هم آنطور که بگویی یقین آور باشد ، نیست . لذا فقهای ما از راه معرفت به جایی نمیرسند ، اینها از راه حب اهل بیت میرسند ، یعنی اینها هر مقامی که در قیامت پیدا بکنند از راه حب اهل بیت هست ، چون واقعاً فقهای شیعه یک حب عجیبی نسبت به اهل بیت دارند . خودمان هم قم بودیم میدیدم که چه عشق شدیدی بزرگواران داشتند ، مثلاً مرحوم آقای شیخ جواد آقا تبریزی ، فقیه خیلی بزرگی بود ، وقتی که میرفت بر روی منبر ، میدیدی ۱۵۰۰ نفر پای درسش بودند ، اندازه دریایی بود که متلاطم میشد ( چیز عجیبی بود ) ، ایشان یک عشق شدیدی نسبت به حضرت فاطمه زهرا " سلام الله علیها " داشتند ، وقتی که ... همینطور که دسته های عزا بیرون میامدند ، مثل اینکه ناخود آگاه ( مثل اینکه حواسش نبود ) ، پای برهنه و سر برهنه میامد ... میخواهم بگویم اینها بیشتر از اینطرف حرکت میکنند ، با حب اهل بیت حرکت میکنند . در عرفان هم خیلی ها هستند که اینطور هستند ، یعنی از راه حب اهل بیت حرکت میکنند ، اینست که متوسل میشوند ، زیاد عزاداری و توسلات ، روضه و ... از این راه حرکت میکنند ، این راه ، راه خوبی هست ، خطرش هم کم هست . ۶_۷ سال پیش ، جلسه ای داشتیم و یکی از رفقا از قم آمده بودند ( ایشان هم در همین وادی عرفان و سلوک هستند ) ... همان روز جلسه با خانوم ها داشتیم و به ایشان گفتم برویم امروز شما صحبت کن ، رفتیم و ... ایشان بیشتر طریقش همین هست ( از راه اهل بیت حرکت میکند ) ، ایشان یکساعتی صحبت کرد و بعد اینها میگفتند که این حرفها با حرفهای تو از زمین تا آسمان فرق میکند . حرفهای ما نه اینکه بر مبنای معرفت هست ، چون یک راه دیگر سلوک از راه توحید حرکت میدهند ، یعنی معرفت توحید ( این راه خیلی سخت هست ، خیلی مشکل هست ) ، کسانی هم که به آخر میرسند کم هستند ، ضایعاتش هم زیاد هست ، هر کسی نمی تواند تا آخر این راه را ... این راه سنگینی هست ، راه معرفت توحید راه سنگینی هست ، از این راه انسان بخواهد به جایی برسد ، به توحید برسد ، عرض کردم هر کسی هم کشش را ندارد و لذا کسانی هم که وارد این راه میشوند ، حداقل هم اگر از راه بیرون میروند ، با راحتی بیرون بروند ( بگویند خداحافظ رفتیم ) حداقل اینطور باشد خوب هست ، ولی میبینی این غذا مزاج های خیلی ها را چنان به هم میزند که برمیگردانند ، یعنی ، گفت : ما زعطر وحی کژ گشتیم و گم ..‌. مولوی همان داستان دباغ را برای همین آورد ، که آن دباغ اینقدر که با بو های گند آشنا بود ، وقتیکه رفت به بازار عطر فروش ها افتاد ، چرا افتاد ؟ به خاطر اینکه نمی توانست ، عادت نداشت . معرفت توحید یک چیزی هست که اگر به مشام خیلی از مسلمان ها ، شیعه های دو آتشه هم بخورد ، مزاج اینها را میشوراند . خیلی ها بیرون میروند و وقتی هم که بیرون میروند با چه ... اینها بنده های خدا گناهی ندارند ، مزاج شُل دارند و معرفت توحید هم یک غذای خیلی سنگین ، خیلی سنگین . فرض کنید که به یک بچه ای که ۴_۵ ساله هست ، مریض هم هست ، یک آبگوشت یا کله پاچه غلیظ هم به او بدهی ، چکارش میکند ؟ اینست که معمولاً کسانی که از راه معرفت توحیدی حرکت میکنند ( این راه خیلی سخت هست ، خیلی مشکل هست ، به آخر رسیدنش هم معلوم نیست ) ... اما آن راه اهل بیت خیر . لذا آن بنده خدا که آمد به آن جلسه و صحبت کرد ، میگفتند در جلسات دیگر احساس میکنیم یک بار خیلی سنگین روی ... اما او خیلی راحت ، خیلی سبک ، خیلی برای انسان لذت دارد . واقعاً هم همینطور هست ، یعنی آنهایی که از طریق اهل بیت حرکت میدهند خیلی راه آسانتر و ساده تر هست و ... اما نتیجه آنطور که از راه ... مگر اینکه اهل بیت وسیله بشوند برای رسیدن به معرفت توحید ، لذا خوابی که این بنده خدا دیده بود که از حرم راهی هست به سوی بیابان ، این همین هست ... که یعنی اهل بیت یک دری باشند به سوی وجود مطلق ( این خوب هست ) ، اما ماندن در حرم خوب نیست ، یعنی اگر بنده خدا خواب میدید که در حرم مانده است ، این خوب نیست " تعینات هست " ، اینها وسیله هستند ، نه مقصد . درست هست اینها را غیر خدا نمی دانیم ، اینها ظهورات تام خدا هستند ، یعنی همانطور که خدمتتان عرض کرده ام ، وقتی که الله با همه صفاتش ظهور میکند میشود علی بن ... @moravej_tohid ادامه مطلب👇
ادامه مطلب☝️ ... درست هست که اینها را غیر خدا نمی دانیم ، اینها ظهورات تام خدا هستند ، یعنی همانطور که خدمتتان عرض کرده ام ، وقتی الله با همه صفاتش ظهور میکند میشود علی بن ابی طالب ، میشود ... همان الله میشود علی بن ابی طالب ، همان الله میشود حسن بن علی ، میشود امام عسگری ، میشود امام زمان . اینها چیزی جز الله نیستند ، اما چیزی که هست خود اینها درست هست که ظاهرشان ظهور الله هست ، اما باطنشان " هُوَ " هست ، لذا حرم را که در نظر میگیرید ، باطن حرم بیابان هست ، باید کسی که به حرم حضرت امام رضا میرود ، باید در آنجا یک دری پیدا بکند به سوی بیابان ، یعنی یک دری پیدا بکند به سوی عالَم مطلق ، عالَم بی قیدی ، یعنی به سوی باطن اهل بیت . اینکه عرض میکنم خیلی ها از طریق اهل بیت حرکت میکنند ، اینها همان در مرتبه ظاهر میمانند ، در همان مرتبه ظاهر از صبح میرود و مینشیند در حرم امام رضا نماز میخواند ، توسل میکند ، در ایام محرم و صفر روضه میرود ، اینها در بُعد الوهی و ربوبی ائمه توقف کرده اند ، یعنی در آن بُعدی که ائمه ما ظهور صفات خدا هستند ، ظهور اسماء خدا هستند ، اینها در همین مرتبه توقف کرده اند ، این در خواب به صورت حَرَم ظهور میکند ، حرم است دیگر ، در دارد ، دیوار دارد ، سقف دارد ، اتاق دارد ، رواق دارد ، اینها همه تعینات هستند ، اما یک دری هست که به سوی بیابان حرکت میکند ، آن بُعد هویت ائمه هست ، که شما ریشه وجود ائمه را باید در مقام اَحدیت پیدا بکنید و لذا در تشهد میخوانیم که پیغمبر اکرم " عبد هُو " ، نه عبدالله " عبد هُو " ، این عبد الله نیست ، عبد هُو هست ، ریشه وجودی در آنجاست . اینست که ما نمی توانیم به توحید خالص که خود وجود مطلق هست دست پیدا بکنیم ، اگر هم هست باید از طریق ائمه وارد بشویم ، منتها در بُعد اطلاقی ائمه باید وارد بشویم ، این بُعد ظاهرشان را وسیله قرار بدهیم برای رسیدن به بُعد باطنی شان ، بعضی ها اینطوری سالک را حرکت میدهند ، که میخواهد از ظاهر وجود ائمه به باطن ... نه اینکه در ظاهر نگه دارد . لذا اگر روضه ای هست ، اگر میروی سینه زنی میکنی ، اگر میروی عزا داری میکنی ، باید اینها را وسیله قرار بدهی برای رسیدن . لذا هر وقت توسلی به آنها میکنی همین را بخواهید ، بگویید باطنتان را بر ما آشکار بکنید ، باطنتان را به ما نشان بدهید ، ما را به آن بُعد باطنی تان برسانید ، که باطن آنها مقام اَحدیت ذات خداست ، مقام هُویت ذات خداست ( هُویت مطلقه ) ، این راه یک راه خیلی سختی هست " خیلی سخت هست " ، ائمه اطهار خیلی زیاد مردم را میکشند تا به آن ابعاد ظاهری وجود خودشان ( خیلی زیاد ) و لذا کراماتی پیدا میکنند ، کسانی که ... اینها را خیلی زیاد دیده ام ، در قم که بودیم ، آن کسانی که اهل بیتی بودند " عجیب " ، حالا در وادی عرفان هم نبودند ( سالک و اینها ، خیر ) اما واقعاً یک عشق عجیبی به اهل بیت داشتند و هر روز مرتب زیارت میرفتند ، هر روز ... یک حالات عجیبی داشتند ، کرامت های عجیبی داشتند ، متأسفانه میدیدم بعضی هایشان به همین کرامت ها دلخوشند ، مثلاً فرض کنید میگفت به مشهد که به زیارت امام رضا رفتم ، بعد که برمیگشتم در اتوبوس بودم که یک صدایی به من گفت که به قم رفتی زن و بچه ات را هم بردار و دوباره بیا به زیارت ما . میخواهم بگویم از این کرامت ها زیاد اینها دارند و همان آقایی هم که گفتم بیا به آن جلسه ، از اینها زیاد تعریف میکرد ، منتها در جلسه بعد به ایشان گفتم بیخود خودتان را در این مسائل معطل نکنید ، انسان واقعاً از روی اخلاص ، از روی صفا برود به سوی اهل بیت ، بالاخره به او میدهند ( چیزی نیست ) و یامثلاً همان آقا نقل میکرد ... ... این را دقت داشته باشید که ما از آن بُعد ظاهری وجود اینها یک کانالی بزنیم به آن بیابان ، که حضرت زهرا ... نه اینکه حضرت زهرا باطن ائمه اطهار هست ، بُعد اطلاقی وجودشان ... مقام حضرت زهرا در بین اینها عجیب هست ، اینها همه شان ظهورات وجود حضرت زهرا هستند و لذا اگر کسی بتواند از باطن اینها به حضرت زهرا راه پیدا بکند ( خیلی مقام هست ، خیلی مقام هست ) ، آن وجود فاطمی باطن همه اینهاست ، اینها کمالشان به حضرت فاطمه هست ، یعنی هر کدام از ائمه کمالشان به ایشان هست ، کسی بتواند از بُعد ظاهر آنها یک نقبی بزند به آنجا . لذا اینها را حواستان باشد که ما در سلوک خودمان میخواهیم به کجا برویم ، به کجا برسیم . درست هست فقط در ذات خدا یک نفر مستقیم میتواند ... که خود ائمه اطهار هستند ( غیر از اینها هیچ کس نیست ) ، اول اینها هستند ، آخر اینها هستند ، همه اش اینها هستند ، منتها اینها دو بُعد دارند ، مرتبه ظاهریشان در منطقه ربوبیت ذات خدا و الوهیت ذات خدا هست و منطقه باطنی شان در آن منطقه هویت ذات خداست . اینست که وقتی به حرم های ائمه میروید ، بدانید که توقف در مرتبه ظاهر خیر ، توقف ... @moravej_tohid ادامه مطلب👇
ادامه مطلب☝️ ... اینست که وقتی به حرم های ائمه میروید ، بدانید که توقف در مرتبه ظاهر خیر ، توقف در تعین رضوی خیر ، توقف در آن بُعد لاتعینی رضوی ، که بُعد لاتعینی رضوی میشود بُعد فاطمی . ( این را دقت کنید ، به اینجا میخواهیم برسیم ) ، مقصد آن بُعد لاتعینی فاطمه زهراست . خیلی مقام عجیبی هست ، یعنی فاطمه زهرا را در آن منطقه هویت مطلقه پیدایش بکنید ( آنجاهاست ) ، بیخود با این حرف ها خودتان را سرگرم نکنید که در زدند به پهلویش و ..‌. حق هست ، بحثی نیست ، اینها همه اش درست ، ظلم کردند ... و خداوند لعنت بکند کسانی را که ظلم کردند به این وجود مقدس ( همه اینها درست ) اما بگذرید از اینها ( تازیانه زدند و ..‌. اینها همه سرجایش ) ، اما در اینها توقف نکنید . گریه بر اهل بیت را خیلی اهمیت بدهید ، گریه بر اهل بیت یک چیزی هست ، اگر در یک مجلسی ، توفیقی پیدا کردید و حالی بهتان دست داد و اَشکی آمد ، آن اشک را خیلی غنیمت بدانید ( خیلی ) ، منتها سعی کنید اَشکتان برای امور دنیایی نباشد ، این را بدانید اگر به روضه ای رفتید و اَشک آمد ، قبول شده است " اتصال برقرار شده است " . لذا در سلوک راه اینست ، ما میخواهیم به اینجا ... و اینکه به ما به بُعد لاتعینی ائمه برسیم ، به بُعد لاتعینی حسنی ، به بُعد لاتعینی حسینی که عرض کردم بُعد لاتعینی همه اینها میشود ، بُعد فاطمی اینها ، ما میخواهیم به آن بُعد برسیم و بنابراین وقتی که به حرم های ائمه میرویم ( زیاد بروید ، حتی امام زاده ها ، همین امام زاده هایی که در شهر ما هستند ) اینها را دقت بکنید ... بالاخره اینها بزرگانی هستند ، حالا ما نمیگوئیم حضرت امام زاده یحیی ، حتما پسر حضرت موسی بن ... حالا اینش را نمی گوئیم ، اما هر که هست یک نَفْس خیلی قوی هست که چند سال هست که مانده است ... قبر ماها زود از بین میرود ، اما قبری که ۶۰۰_۷۰۰ سال هست که مانده است در تاریخ گزارش شده است ، ... نَفْس خیلی نَفْس قوی هست ، نَفْس متصل به خداست که این قبر مانده است ، زیارتگاه شده است ، مردم را جذب میکند . ۴_۵ تا امامزاده در سبزوار هست ، اِحیاناً در اطراف سبزوار ، در روستاها ، اگر میتوانید بروید ، زیارت بکنید ، توسل بکنید ، بعد آنها شکایت نکنند که خدایا ما در این شهر بودیم ، اَمان مردم این شهر بودیم و مردم به ما اعتنا نکردند ( اینها را دقت داشته باشید ) . متأسفانه مردم خیلی متوجه اینها نیستند ، حتی به خیلی از روحانیون خودمان هم گفته ام که به امامزاده ها که میایم شماها را آنجاها نمیبینم ، نمیایید ، توجه ندارید ، عنایت ندارید ... بروید و در آنجاها توسل بکنید ، نماز جعفر برایشان بخوانید ، برای امام زمان زیارت جامعه بخوانید ، خلاصه توسل را از دست ندهید که ما باید از طریق اهل بیت به مقام لاتعینی برسیم ، به مقام وحدت برسیم " مقصد آنجاست ، طریق اینست " ، طریق این بُعد امامان ما و امامزادگان ماست ، از این طریق باید برسیم ... زیاد در صحبت ها میگویند و در کتاب ها مینویسند که به زیارت ائمه بروید ، اما چرا برویم ؟ مقصد چیست ؟ رفتن به آنجا برای چیست ؟ چرا زیارت بکنیم ؟ نهایتاً میگویند بروید آنجا دعا بکنید و حاجتهایتان را بخواهید ( همین دیگر ، یعنی حاجت من شد ، نَفْس من ) ، من این همه راه بروم به کربلا ، بعد حاجت من ، نَفْس من . حاجت شما نَفْستان باشد ، منتها نَفْس قدسی شما ، روح الهی شما ، این حاجتتان باشد ، یعنی از آنها بخواهید که راه را برای ورود روح شما به آن منطقه اطلاقیشان باز بکنند ( این حاجتتان باشد ) و آنها برای همین آمده اند . لذا در زیارت جامعه میخوانید که ( مَنْ أَرادَ الله بَدَأَ بِكُمْ ) هر که میخواهد به سوی الله برسد ، باید از سوی شما شروع بکند . ( بِكُمْ فَتَحَ الله وَبِكُمْ يَخْتِم ) ، خداوند برای سالک از طریق شماست که فتح باب میکند . لذا دانستن اینها برای سالک معلوم ، ضروری ، عمل به اینها را خیلی دقت داشته باشید ، این حرف ما نیست ، حرف همه بزرگانی هست که در این راه بوده اند : ذکر و فکر و ریاضت و مجاهدت و شب زنده داری و روزه و کم کردن غذا و کم کردن خواب و کم کردن حرف و ... همه اینها یک طرف و توسل به اهل بیت یک طرف ... ... یعنی همه کسانی که در راه طریقت هستند ، اینها میدانند که برای رسیدن به مقام توحید و یا وحدت ، وسیله لازم هست ، ما که خودمان نمی توانیم حرکت بکنیم ، چرا یک شیخ لازم هست ؟ یک پیر لازم هست ؟ به خاطر اینکه دست سالک را بگیرد و حرکتش بدهد ، منتها پیر ، مراد ، شیخ ، برای اینست که دست سالک را بگیرد و بسپارد به دست امام زمان ، به دست آن ولی اعظم ، به دست آن قطب اعظم بسپارد . اینی که میگویند مجاز ، یعنی محل عبور ، محل گذرگاه ، عشق مجازی میگویند همین هست ، یعنی شیخ فقط یک گذرگاه هست ... برگرفته از جلسه ۶۴ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_5769635022772373648.mp3
2.64M
...انسان باید عمرش را بگذارد ، سلوک نمیشود در کنار کارهایش باشد ، یعنی انسان برود وارد کارهای دنیایش بشود و بگوید حالا یک وقتی هم میگذارم برای سلوک(نمیشود)سلوک باید در اصل باشد و زندگی و دنیا در کنار باشد(فرع باشند)... ...مردم خیلی به سوی علوم دنیایی گرایش پیدا کرده اند... شما ببینید که در همه ایران ما چند جا از این بحث ها... خیلی کم ، خیلی کم ، یعنی واقعاً نمیشود قابل دانست... اینها خطرناک هست ، یعنی معلوم میشود که بشر چنان قلبش به سوی دنیا رفته است که از همه اینها غافل شده است ، میگوید حالا اینها را خواندیم به چه درد ما میخورد ، چه فایده ای دارد ، اگر صحبت مدرک باشد میخوانند که از همین هم پول دربیاورند ، اما در عین حال کسی بخواهد که بفهمد و عمل بکند ، اینها دیگر ، اینطور نیست... ...خداوند به ماها این توفیق را داده است که اینجا جمع میشویم و این مسائل را مطرح میکنیم و میخوانیم ، اگر چه این مجالس معدود هست... اما همین ها جامعه را نگه میدارد ، همین ها مانع ورود بلاها میشود و مردم خیلی از ماها تشکر بکنند ،خیلی هم نمیفهمند که از ماها تشکر بکنند که ما رو آوردیم به صراط خدا ، آن هم صراط باطنی...
4_5969960075643586531.mp3
10.7M
🎙 جلسه پنجاه و هفتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5771564631319382103.mp3
31.91M
🎙 جلسه هشتاد و نهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5771425843746179197.mp3
4.4M
... بحث اینست که این روح باید از این عالَم بیرون برود ، خداوند پول به تو داده است ، این پول باید ... ... پول خیلی خوب هست ( خیلی خوب هست ، خیلی خوب هست ) اگر بتواند این پول را طوری ...‌ برگرفته از جلسه ۸۱ مثنوی @moravej_tohid
4_5769603716755753217.mp3
8.9M
... رب به معنی هر موجودی هست که دارای اثر مستقل باشد ، یعنی آتش یک اثری دارد ( اثرش گرماست ، اثرش روشناییست ) ، نمک یک اثری دارد ، اثرش شوری هست ، شکر یک اثری دارد که اثرش شیرینی هست ، آب یک اثری دارد که اثرش رطوبت هست ، خنک کنندگی هست ، رفع کننده تشنگی هست ، نان یک اثری دارد که رفع کننده گرسنگی هست ، هر موجودی در دنیا یک اثری دارد ... بحث سر اینست که اینها این اثرها را از کجا به دست آورده اند ؟ آیا آتش اثرش مال خودش هست ؟ ... شوری نمک مال خودش هست ؟ یعنی ذات نمک میگوید من شور کننده هستم ... ... لا اله الا الله ، یعنی اثر نمک که شوری هست مال الله هست ، لا اله الا الله ، یعنی اثر شکر که شیرینی هست مال الله هست ... هیچ اثر بخشی جزء الله نیست ، خیال نکن که نمک غذایت را شور کرده است ، خیال نکن که ... ... مقام لا اله الا الله ، مقام نفی واسطه هاست ، اگر انسان به چنین جایی رسید که واقعاً خدا را به عنوان رب مطلق ... همه آثار موجودات از الله هست ، اگر انسان به این مقام رسید ، اینجا انسان اگر نماز بخواند ، حالا نمازش میشود عبادت ، چرا ؟ ... برگرفته از جلسه ۱ توحید_صدوق @moravej_tohid
4_5773793547547313741.mp3
2.32M
در محضر 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه نوزدهم تفسیر منطق الطیر