eitaa logo
مروج توحید
7.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
437 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه مطلب👆 ... تو چه دانی قدر آب دیدگان عاشق نانی تو چون نادیدگان گر تو این انبان زنان خالی کنی پر زگوهر های اجلالی کنی طفل جان از شیر شیطان باز کن بعد از آنش با ملک انباز کن آری ابتدا باید چشم کار کند و گوش کار کند و انسان با چشم ببیند و با گوش بشنود ولی از نطق و بیان خاموش باشد تا آنگاه که در پرتو عنایات خداوندی قلب باز شد نور ازل در قلب اشراق گشته و قلب مملو میگردد از نور خدا : لایسعنی ارضی و لاسمائی و لکن یسعنی قلب عبدی المؤمن (زمین و آسمان گنجایش مرا نخواهند داشت ولی قلب عبد مؤمن من گنجایش مرا خواهد داشت ) و اینجاست که این نور از قلب بر علومی که آموخته تابش میکند و علومی را که انسان با عقلش ( حتی همان عقل جزئیش ) از استاد آموخته و یا از کتاب یاد گرفته نورانی میشوند . حالا نوبت به زبان و بیان می رسد و وقت آن می رسد که به میان جامعه آید و برای دیگران سخن گوید و به آنها تعلیم علم کند و آنها را موعظه نماید و آن علم نورانی را به مردم ابلاغ کند . غیر از اینکه خود آن نور علم است که فرمود : العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء علم نوری است که خدا در قلب هر کس که خودش صلاح بداند وارد میکند ، و خود این نور که وارد قلب میشود ، معلومات بسیاری را همراه می آورد بدون اینکه واسطه بشری و طبیعی مثل استاد و کتاب در میان باشد . همچنین چون آن نور وارد قلب گردید بسیاری از مجهولات انسان نیز حل می گردد ، و این دست یافتن انسان به سؤالات و مجهولات بسی بهتر است از آنکه تعجیل کند و خود را به این طرف و آن طرف بزند و از این و آن بپرسد و در اینجا حتی اگر به جواب درست هم دست یابد باز برایش چندان فایده ای ندارد زیرا این اشکال و سؤال را از صاحبان عقل جزئی پرسیده و خودش هم با عقل جزئی فهمیده و " تعقّل عن الناس " نموده ، و اگر چه با رسیدن به پاسخ آرام شده اما آرامشی مجازی هست و از آنجا که عقل جزئی منطقه عَرَضی وجود انسان است ( چرا که این عقل در منطقه طبیعت انسان فعال است و منطقه طبیعت در انسان عَرَض است و بر اساس " العَرَض یَزول " چون آدمی وارد قیامت شود این منطقه از انسان ریزش می کند و با انسان وارد قیامت نمی شود ، همچنین هر چه را که آدمی با عقل جزئی خود آموخته چه علوم دنیایی و یا علوم دینی ، و چه اعمالی را که به فرمان این عقل انجام داده چه اعمال دنیوی و چه اعمال دینی و عبادی از انسان زائل میگردند . پس انسان هر چه با عقل جزئی درک می کند عاریه است و حکم لعاب را دارد و لذا یا در طول زمان از یادش می رود و یا در سنین کهولت فراموش می کند و یا در هنگام وزیدن تند بادهای مرگ از او ریزش می کنند . در حالیکه اگر مشکلات و یا سؤالات انسان بوسیله عقل کلی حل شوند عقل کلی جوهر وجود آدمی است و علمش را از خدا دارد و " تعقّل عن الله " می کند ، ولذا هر چه را که عقل کلی بدان دست می یابد با ذات و حقیقت و جوهر وجود انسان وحدت پیدا کرده و در تمامت عوالم همراه اوست . به عقل کلی عقل قدسی و عقل نوری هم می گوئیم . کلی می گوئیم از جهت وسعت وجودی بسیاری که دارد . قدسی میگوئیم به خاطر اینکه از آلودگیهای عالَم خاک و طبیعت پاک هست ، و نوری می گوئیم چون در منطقه نوری وجود انسان قرار دارد نه در منطقه طبیعت که منطقه ظلمانی وجود آدمیست ... برگرفته از رساله اثر قلمی @moravej_tohid
4_5906950573244024857.mp3
15.05M
🎙 جلسه صد و پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6046213522017225382.mp3
22.8M
🎙 جلسه بیست و پنجم بقره ۳۴:‌ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5816924790249752551.mp3
4.29M
... انسان خیال میکند که خدایی که دارد عبادت میکند یک خدای واقعی است ، در حالیکه خدا خدای واقعی نیست ، در حالیکه خدا خدای مجازی است ، خدای ساخته وهم خودش است و خیال میکند همین نمازی هم که میخواند عبادت واقعی است ... لذا راحت هست ، زندگیش را میکند ، کارش را میکند ، کسبش را میکند ، صبح میرود سر کسبش ، شب میاید ... امان از آن روزی که این حقیقت را با قلب خودش درک کند که این خدایی را که عبادتش میکردم مجاز بوده است ، کذب بوده است ، ساخته وهم خودم بوده است ... همانطور که سراب ساخته خیال انسان است ، این خدا هم ساخته خیال خودم بوده است ، ساخته وهم خودم بوده است ، کجاست پس خدا ؟ ... اینجاست که انسان را یک درد میگیرد و در طلب برمیاید و به هر سود میدود ( اینطرف ، آنطرف ) تا خدا را پیدایش کند ، نه اینکه انسان یک موجودی است که ذاتاً طالب صمد هست ، صمد یعنی چه ؟ صمد یعنی ... ... اینجاست که درد او را میگیرد ، به طلب برمیخیزد ، میخواهم خلاصه عرض بکنم که طلب خدا محصول درد هست آقا ، یک زن حامله کی به دنبال ماما حرکت می کند ؟ وقتی که درد زائیدن او را بگیرد ... برگرفته از جلسه ۱۱۱ مثنوی @moravej_tohid
4_5906950573244024858.mp3
9.73M
🎙 جلسه صد و ششم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6046213522017225371.mp3
26.27M
🎙 جلسه هشتاد و پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
بخشی از کتاب - رسول خدا محمد مصطفی (ص) آری ای عزیز که خداوند تو را از آفات دین تقلیدی و ایمان تقلیدی حفظ کند اکثر عالمان دین و مبلغان دین از این قسمند که علم خود را از راه تقلید به دست آورده‌اند. یعنی خودشان خدا را ندیده‌اند. اسماء و صفات خدا را مشاهده نکرده‌اند. معاد و خصوصیات آن را به مشاهده ننشسته‌اند و بطور کلّی در عمرشان جز چشمهای دنیابین آنها باز نشده و اینکه قرآن مسئله لقاء خدا را مطرح می‌کند بکلّی از آن محرومند. جز ادراکات حیوانی آنها فعّال نیست. یعنی فقط آن مناظری را که حیوان می‌بیند می‌بینند، و آن صداهایی را که حیوان می‌شنود می‌شنوند، و آن طعمهایی که حیوان می‌چشد می‌چشند، و آن روایحی که حیوان می‌بوید می‌بویند، و آن چه را حیوان لمس می‌کند لمس می‌کنند. اما رسول اکرم (ص) ادراکات دیگری هم داشت. او خدا را دید: رَاَیتُ رَبّی ‌فی اَحسَنِ صُورَةٍ ربّ خودم را در زیباترین صورت دیدم، و چون خدا را با چشم حیوانی نمی‌شود دید، پس: چشم دیگری در ایشان باز شده بود. او صدای ملَک وحی را می‌شنید: فَاسْتَمِعْ لِمٰا يُوحیٰ طه ۱۳ (پس بشنو آنچه را که وحی می‌شود)، و چون گوش حیوانی نمی‌تواند صدای ملائکه را بشنود، پس: در ایشان گوش دیگری باز شده بود. او بوی نسایم نفس خدا را استشمام می‌کرد: اِنِّی وَجَدْتُ نَفَسَ الرَّحْمٰنِ مِنْ جٰانِبِ الْیَمَنِ (روایح و نسایم نفس خدای رحمان را از جانب یمن استشمام می‌کنم). از آنجا که بینی حیوانی نمی‌تواند روایح ملکوتی را استشمام کند، پس: حس شامّۀ دیگری در او فعّال شده بود. او خُنکای دست خدا را بر پوست بدن خود احساس می‌کرد: فوضع اللهُ كفَّهُ بينَ كِتفَیَّ فَوَجَدتُ بَردَها بَينَ ثَديَیَّ فَعَلِمتُ ما فِی السَّمواتِ وَ ما فِی الاَرضِ (در معراج خداوند دست خود را بر پشتم گذاشت خُنکای دست او را روی سینه‌ام حس کردم، پس به آنچه در آسمانها و زمین بود آگاه شدم). از آنجا که پوست بدن ما جز ملموسات مادی را نمی‌تواند لمس کند و جز سرما و گرمای طبیعی را نمی‌تواند احساس کند، پس: در ایشان یک حس لامسۀ دیگری فعّال شده بود. او طعم غذاهای ملکوتی را چشیده بود و فرمود: اَبَیْتُ عِنْدَ رَبّی یُطْعِمُنِی وَ یَسْقِینِی دیشب را نزد پروردگارم گذراندم به من طعام خوراند و سیرابم نمود. پس: در ایشان یک حس ذائقۀ دیگری فعال شده بود. بخشی از کتاب شرح داستان اول مثنوی اثر @MORAVEJI_SABZEVARI https://t.me/joinchat/AAAAAEbhLNMTsFB4AKybpQ Order Book : https://moravejtohid.com/product/hekmat-pahlavani/
طالع و طبیعت انسان ها.mp3
13.49M
طالع و طبیعت انسانها ... هر که را با اختری پیوستگی است یک آسمانی هم هست ورای آسمان دنیا ... آنجا دیگر احتراقی بین ستارگانش نیست ... آنجا دیگر صلح محض است ... خوش به حال کسی که طبیعتش با اونها وقف داشته باشد ، نه با عطارد و مشتری و ... بالاخره یه روزی اونها جذبش میکنند به سمت خودشون ... کیه که از ازل عنایت خداوند بر او تعلق گرفته باشد ! که جوری درستش کنه که طبیعتش با اون اختران وقف داشته باشد ... خواجه عبدالله انصاری: همه از آخر کار می ترسند من از اول کار ما هم هستیم جزو آنها یا نیستیم؟!! ملاک همینه روحت با کی هم جنسه در این عالم ؟؟ این مهمه !! @moravej_tohid
4_5891083301900257256.mp3
4.31M
🎙 جلسه صد و دوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5828154428921743687.mp3
4.61M
...انسان اعجوبه ای که اینطور سلطانی دارد که می تواند در عوالم مختلف به راحتی وارد بشود و معصوم نیست ، خُب اشتباهاتی هم میکند (طبیعی است). اگر یادتان باشد در بحث ملائکه مهیمین و امثال اینها گفتم شاید یک سری اشتباهاتی دارد ، به هر حال معصوم که نیست. پیغمبر به همه عوالَم وجود سر زد ، رفت و آمد ، یک ذره (ما کذب الفؤاد ما رأی) ذره ای قلب خطا نکرد در آنچه که دید (معصوم هست) اما حالا یک شخصی مثل ابن عربی ، اینطور در عوالم مختلف سیر میکند ، در باطن ولایت اینطور سیر میکند که خودش میگوید من مهدی فاطمه را در شهر فارس دیده ام و علامت ولایت را در او دیدم و شناختم ، انسانی که به راحتی با امام زمان در ارتباط هست و از باطن ولایت... این ارتباط ، ارتباط همینطوری نبوده است که حالا مثلاً دو نفر به هم رسیده اند و دست داده اند و سلام علیک کرده اند... اینطور که نبوده ، یک ارتباطی مثل چنین شخصیتی مثل ابن عربی و امام زمان ، این را بدانید که چه اسراری بین اینها رد و بدل شده است ، اقیانوس هایی از حکمت ها و اسرار الهی از وجود مقدس امام زمان به ایشان وارد شده... برگرفته از جلسه ۸۲ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_5825902629108058535.mp3
4.43M
...مثلاً من سواد ندارم قرآن بخوانم ، من قدرت گرفتن روزه را ندارم ، من نمازهایی که میخوانم یک نمازهای درست و حسابی که بتوانم باحال بخوانم خیر... اصلاً هیچی ندارم ، علم ندارم که بتوانم با آن علم خدا را پیدا کنم ندارم... ممکن است کسی مأیوس بشود که هیچی ندارم "هیچی" ، دستم خالیِ خالی هست... یک نمازی هم میخوانم ، همان نماز را هم نه حالش را دارم بخوانم ، نه میفهمم که چه میگویم ، مرا کجا به درگاه خدا راه میدهند ؟ من هیچی ندارم... میگوید این حرفها نیست... برای رسیدن به خدا فقط یک چیز لازم هست ، یکی همان دردی که گفتم ، یکی هم دل شکسته ، اینها انسان را به خدا میرساند... ...این آدم هایی که هیچیِ هیچی ندارند ، اینها موفق ترند ، جسم ممکن هست یک علمی داشته باشد ، بگوید یک علم کاملی مثلا در توحید دارم ، یک علم کاملی به خداشناسی دارم ، من میتوانم با صد تا دلیل و برهان فلسفی خدا را ثابت کنم (همین ها حجابش میشود) یک آدمی هست که در عمرش نه یک روز روزه قضا دارد ، نه یک نماز قضا دارد ، همه اش را به جا آورده است ( قشنگ ، مرتب ) ، چه بسا که ممکن هست اینها حجابش... برگرفته از جلسه ۱۱۱ مثنوی @moravej_tohid
با توجه به اتمام نسخه های چاپ اول کتاب حکمت پهلوانی ، در حال حاضر میتوانید این کتاب رو پیش خرید کنید ، و به محض حاضر شدن به ترتیب زمان خرید برای خریداران ارسال خواهد شد ... لینک خرید کتاب حکمت پهلوانی 👇👇👇 https://moravejtohid.com/product/hekmat-pahlavani/
4_5827879679863819087.mp3
2.12M
برگرفته از جلسه ۸۲ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_5906950573244024859.mp3
14.38M
🎙 جلسه صد و هفتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5809709507185477883.mp3
35.27M
🎙 جلسه صد و ششم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5836767547747207651.mp3
11.95M
🎙 جلسه صد و هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
مروج توحید
... در آخر دفتر اول ، در شأن حضرت امیر ، آن بحث ها را دارد ( از علی آموز اخلاص عمل ) ، در آخر دفتر دوم درباره امام زمان که از ایشان به سلیمان نام میبرد ( مصلحت اوضاع نبوده به سلیمان نام میبرد ) . اینجا را یک بحث هایی درباره ولایت هست که نوشته ایم اینها را ، منتها موفق نشده ایم که ... این شعرها را تفسیر کرده ایم ، هم آن اشعاری که درباره حضرت امیر آورده است و هم آن اشعاری که درباره امام زمان آورده است که دقیقاً روایاتی را که استخراج کرده ایم که از همین اشعاری را که در دفتر دوم دارد که این سلیمان همان امام هست . اصلاً همین که مولوی معتقد بر وجود امام هست ، خودش منطبق بر تفکر شیعه هست ، شیعه معتقد بر امام به آن معنا هست که میگوید : پس به هر دوری ولی ای قائم هست آزمایش تا قیامت دائم هست پس امام حیّ قائم ، آن ولیست معتقد به وجود امام هست ، تفکر اینکه امام در روزگار وجود دارد مخصوص شیعه هست ، بقیه فرق اسلامی خیر ، آنها به وجود امام معتقد نیستند ... میگویند همین که اولیاء هستند ، همینها ... ولی یک نفر باید در رأس اولیاء باشد دیگر ... آن نکته ای هم که بعد میگوید : پس امام حیّ قائم ، آن ولیست خواه از نسل عمر ، خواه از علیست این خیلی بحث انگیز شده است در بین شارحین مثنوی ، اینها را مفصل در همانجا بررسی کرده ایم ... خیلی ها در اینجا حرف زده اند که چه خواه از نسل عمر ، خواه از علیست ، بعضی ها خواسته بگویند که مثلاً معتقد به ولایت نوعیه بوده... خیر در اینجا مولانا مفهومی حرف زده است ، مصداقی حرف نزده است ، اینها را میخواهم بگویم ذهنتان روشن بشود ، چون خیلی در موردش بحث زیاد بوده است . مفهومی حرف زده است ، یک مثال برایتان بیاورم ، مثلاً حضرت امیر یک روایتی دارد : وإنه لا بد للناس من أمير بر أو فاجر مردم ناچارند که یک امیر داشته باشند ، یک پادشاه ، یک حاکم داشته باشند ، میخواهد عادل باشد یا ظالم باشد ، الان اینجا میتوانیم بگوئیم که حضرت علی یک امیر ظالم را تأیید میکند ؟ مسلماً خیر ، حضرت علی با معاویه جنگید به خاطر اینکه ظالم بود ، اینجا حضرت دارد مفهمومی حرف میزند که بالاخره مردم حاکم میخواهند ، سلطان میخواهند ، رئیس جمهور میخواهند ، چرا ؟ به خاطر اینکه حداقل جامعه را از دودستگی نجات بدهد ، به یک طرف ببرد ، ولو اینکه به ظلم باشد ، حداقل اینکه جامعه را از سرگردانی دربیاورد ، اما بعد مصداقی که میخواهد بحث بکند ، میگوید من به حکومت معاویه یک ساعت هم راضی نیستم ( مفهومی و مصداقی فرق میکند ) ، مولانا اینجا دارد بحث مفهومی میکند ، یعنی آقا جان ، امام لازم هست ، حالا خواه از نسل عمر ، خواه از علیست ، اما بعد که میاید مصداقی بحث بکند ، میگوید : زین سبب پیغمبر با اجتهاد نام خود وان علی مولا نهاد گفت هر کس را منم مولا و دوست ابن عم من علی مولای اوست اینجا مصداقی بحث کرده است ، یعنی مشخص کرده است که علی ، ولی هست ، علی آن امام هست ، همان ولی ای هست که میگوید " پس به هر دوری ولی ای قائم است " ، این علی آن ولیست ، این علی آن امام هست ، پس " امام حیّ قائم آن ولیست " ... برگرفته از جلسات معرفتی @moravej_tohid
4_5834466347219683883.mp3
3.7M
... شادی کنید که امروز کسی خلیفه شما شد که مولاست ، آزادتان میکند ، شاد باشید ، یعنی تا اینجا شریعت یک چیزی کم داشت ، یک کسی بیاید آزادتان کند ، آزادی کار مولاست آقا ، درست هست رسول خدا پیامبر هست ، اما آن بُعد مولا بودنش را در علی ظهور داد ..‌. ... که میگوید دیگر من گذشتم ، از نورانیت شمس گذشتم ، از روحانیت شمس گذشتم ، به روحانیت سلیمان رسیدم ، به نورانیت امام رسیدم ، از حالا به بعد دیگر از طرف خود ذات خدا بر من جذب وارد میشود ، یعنی مادامی که مولانا در مراتب نورانیت شمس حرکت میکند ، از طرف روح امام بر او جذب میشود ، وقتی که رسید به نهایت مرتبه نورانیت شمس که اولین مرتبه نورانیت امام است ، اینجا دیگر ... اینست که سلوک فقط در شیعه جواب می دهد که معتقد به امام هستیم ، والا آنهایی که معتقد به امام نیستند ( اهل سنتی که ... ... مفهمومی بحث کرده است مولانا ، این را دقت بفرمایید ، اینجا که میگوید خواه از نسل عمر یا علیست ، کلی بحث کرده است " عقلی بحث کرده است " ، یعنی بحث همیشه در دو مرتبه است ، یک مرتبه عقلی که مثلاً فرض کنید ما ... برگرفته از جلسه ۸۲ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_5936071362043971252.mp3
8.73M
در محضر نجم ۷، ۸ و ۹: وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَی ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ✨میلاد با سعادت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) مبارک باد✨ 🆔 @moravej_tohid
4_5837033363273156904.mp3
25.12M
🎙 جلسه بیست و ششم بقره ۳۴:‌ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid