🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه دهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 2
عذر پرنده هما
انسان را همیشه در این سیر همان چیزی که دارد و توجهش را به خودش جلب میکند از راه بازش می دارد.
(مردم معمولاً از مرگ می ترسند و علت اینکه نمی خواهند به آن دنیا بروند، یک چیزی در همین جا آنها را نگه داشته است.)
🔸دقیقه 3
در این راه انسان، تا واقعا خودش را هیچی نبیند نمی تواند سیر کند و آن زمانی است که انسان به منطقه ی روح خودش برگردد، چون روح انسان یک منطقه ای است که فقر محض است. ببینید روح فقیر نیست، فقر است. (بین این دو فرق بگذارید)
🔸دقیقه 9
روح انسان یک تجلی خداست، یک تابش از خداست. این است که روح محتاج خدا نیست. اصلاً حاجت است. فقر است. تمام وجودش نیاز است این است که با همه ی وجود دارد می گوید : «ایاک نعبد و ایاک نستعین»...
تا انسان به این منطقه از وجود خودش نرسد به توحید نمی رسد و در شرک است.
🔸دقیقه 11
همین که انسان به خودش توجه کرد که من این را دارم. (حالا هر چی) این مشرک است.
انسان، همین که از لحاظ علمی یک مدرکی دارد که مدرکش از نظر علمی خیلی سطح بالاست، یا فرض کنید که منزلی دارد که هیچ کس مثل آن خانه ندارد یا پول زیادی دارد یا مقامی دارد که خیلی ها زیر دستش هستند(ببینید هر کسی یک دارایی در خودش احساس می کند) این انسان موحد نیست، مشرک است، خودش را با خدا شریک می داند و به خودش هم توجه دارد.
🔸دقیقه 17
ما وقتی به خودمان نگاه کردیم، خودمان را در فقر دیدیم. در ذات و در اعراض و در همه ی وجودمان دیدیم به یک رب نیاز داریم، بنابراین گفتیم : «قالوا بلی شهدنا» ربوبیت تو را ما شهود کردیم.
بارها عرض کردم : تا انسان به شهود روح خودش نرسد، به شهود خدا نمی رسد.
اینکه می گویند خدا را را با قلب می بینی، نه، اصلاً دیدن قلب، یعنی دیدن خدا.
🔸دقیقه 18
در عرفان سیر الی الله را با سیر به منطقه ی عبودیت می خواهند تنظیم کنند.
🔸دقیقه 19
بعضی وقتها همان خلوت نشینی باز هم حجاب می شود.
🔸دقیقه 21
چرا نیمه های شب نمی توانیم برای عبادت خدا بیدار شویم؟
🔸دقیقه 29
در این راه زیاد توسل کنید، زیاد متوسل به امام زمان و ائمه اطهار (ع) شوید که اینها شما را یاری کنند و الا ما نمی توانیم این راه را ادامه دهیم....
هر روز امام زمان را زیارت کنید و هر روز از ایشان مدد بخواهید، برای ایشان صدقه دهید، به هر جور که هست توجه ایشان را جلب کنید که شما را در این راه کمک کند و دست شما را بگیرد.
🔸دقیقه 34
جواب هدهد به هما
🔸دقیقه 35
نفس اژدرهاست او کی خفته است
از غم بی آلتی افسرده است
🔸دقیقه 38
وجود ظاهری یک وجود مجازی و یک وجود کاذب است.
🔸دقیقه 41
ما در واقع مرده هستیم، یعنی روح زیبای الهی در ما مرده است. ما، همه، قبرهای متحرک هستیم.
🔸دقیقه 44
امانت، یعنی چیزی که مال تو نیست و بعداً باید به صاحبش برگردانی.
پس معلوم می شود که در انسان یک منطقه ای وجود دارد که این منطقه مال خودش نیست و آن کجاست؟
همان روح انسان است.
🔸دقیقه 46
دین حقیقی همان است که خودت را خالص کنی و به سوی حفاری وجود خودت بروی، منتهی این حفاری باید در خلوت انجام شود.
🔸دقیقه 51
سلطنت حقیقی را آن کسی به انسان می دهد که در واقع روح انسان را به سلطنت برساند یعنی این نفس اماره را پایین بکشاند و روح را سلطان وجود انسان کند. (انبیا اینگونه بودند.)
https://eitaa.com/moravej_tohid/3495🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز ساقی برکشید از دل خروش
گفت ای صافی دلان درد نوش
مرد خواهم همتی عالی کند
ساغر ما را ز می خالی کند
💚یاحسین
علامه_مروجی_سبزواری
#شرحمثنوی
#کلیپ_تصویری_کوتاه
◽️@moravej_tohid
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه پانزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری .
🔸دقیقه 1
یقین مراتب دارد. یقین عقلی
از یقین عقلی پایین تر هم داریم که یقین وهمی است، مثل یقین خیلی از ما نسبت به خدا و معاد که حاصل تلقین است.
🔸دقیقه 5
اما یک یقین، محصول شهود و مشاهده است و آن زمانی است که من خودم بیرون بروم، خورشید را در آسمان ببینم. این عالی ترین درجه ی یقین است.
🔸دقیقه 7
یقین قلبی، قلب خدا را مشاهده می کند. «ما کذب الفواد ما رأی» «11،نجم»
🔸دقیقه 8
اگر قلب به مشاهده رسید، انسان آرام می شود، این را بهش می گویند : اطمینان
🔸دقیقه 11
خودمان را موثر می دانیم،(به زبان) می گوییم : لا مؤثر فی الوجود الا الله، در عالم وجود هیچ کس جز الله مؤثر نیست. اما قلبم می لرزد، چون خودم را در امنیت خودم مؤثر می دانم.
این را با عقل خودم یقین دارم که هیچ رازقی، روزی رسانی در عالم غیر از خدا نیست اما باز دلم می لرزد و می گویم : اگر از کار من را بیرون کنند، چه کنم؟
اینها معلوم می شود که، «ولما یدخل الایمان فی قلوبکم» «14،حجرات»
ایمان به قلب نرسیده است.
🔸دقیقه 13
یقین منشأ می خواهد، منشأ یقین وهمی، همان تلقین است. منشأ یقین عقلی همان برهان و استدلال است. منشأ یقین قلبی مشاهده است.....
یقین قلبی یک خاصیتی دارد که اولاً از گناه باز می دارد، چون وقتی من دارم آتش را در مقابل خودم می بینم، وقتی انسان دارد باطن این عالم را می بیند و باطن این عالم جهنم است.
من اگر بتوانم جهنم را ببینم پس می توانم باطن افعال حرام را ببینم و به طرف آن نمی روم.
لذا این انسان به مقام عصمت می رسد و معصوم می شود و دیگر گناه نمی کند.
🔸دقیقه 14
این یقین قلبی همراه است با گرمی و شوق و وجد، این را ایمان می گویند.
ایمان، یک چیزی بالاتر از یقین و علم است.
🔸دقیقه 16
«من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب، و من یتوکل علی الله فهو حسبه، ان الله بالغ امره قد جعل الله لکل شی قدرا» «آیه 2و3 طلاق»
به این آیه دقت کنید، اول می آید یک مسئله ای را مطرح می کند، خداوند کسی را که تقوا پیشه کند، راه خروج از گرفتاری ها را برایش نشان می دهد و روزیش می دهد از جایی که خودش حسابش را نمی کند.
بعد دلیل می آورد، «ان الله بالغ امره» خداوند امر خودش را رساننده است. خداوند برای هر چیزی یک اندازه (قدر) قرار داده است.
🔸دقیقه 18
اگر کانال وجودی خودمان را با خدا مشاهده کنیم که بین قلب انسان و خدا یک کانالی هست، یک پیوندی هست، یک ارتباط نوری هست که از طریق آن کانال از طرف خدا به ما روزی می رسد، منتهی آن کانال، کانال غیبی هست. بله، یک کانال های ظاهری (مغازه و کارخانه و...) هم هست.
اما جلو کانال باطنی بسته است و این است که از خدا رزق و علم به ما نمی رسد، امنیت از خدا به ما نمی رسد، حیات نمی رسد. مجبوریم که اینها را از بیرون تامین کنیم، مجبوریم که رزق مان را از مغازه مون تامین کنیم....
یعنی انسان مجبور است که از راه های بیرونی استفاده کند و راه های بیرونی تا خدا خیلی دور است، خیلی دور است.
🔸دقیقه 26
انسان کسی است که خود کفا شده باشد.
🔸دقیقه 32
خداوند حکمت را به بعضی ها می دهد. حکمت چیست؟ حکمت همین نور قلب است. برهان رب است. حکمت به انسان قدرت باطن بینی می دهد.
🔸دقیقه 34
روح الهی ما می گوید : بیشتر گرسنگی بکش تا من بتوانم در درون وجودت ظهور کنم.
🔸دقیقه 36
فلسفه روزه همین است که این حیوانیت در ما ضعیف شود.
🔸دقیقه 37
همه ی بحث های ما در همین است که قلبت باز شود، این دین به قلبت سرایت کند. همان که فرمود : هل الدین الا الحب و البغض
🔸دقیقه 39
اگر انسان روح باشد، گرسنگی که روح را آزار نمی دهد. اگر من روح باشم و به روحانیت خودم رسیده باشم، گرسنگی که روح را آزار نمی دهد. اگر من از گرسنگی ناراحت هستم، یعنی در من این حیوانیت نفس زنده است و بر من غلبه دارد.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3499🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه سوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 1
«اقم الصلوت طرفی النهار و زلفا من الیل» «114،هود»
نماز را بر پا دار در دو طرف روز، یکی صبح و یکی مغرب و در ساعات آغاز شب
🔸دقیقه 3
یکی دیگر از نماز های واجب، نماز قضا هست.
🔸دقیقه 5
نماز احتیاط هم از نمازهای واجب است. (اما حساب نکردند)
🔸دقیقه 8
وقتی که یک سجده را فراموش می کند، چه باید انجام دهد؟
🔸دقیقه 11
آیا در ظهر جمعه همین نماز چهار رکعت باید به جا آورده شود یا نه، باید نماز جمعه به جا آورده شود؟
البته در خود نماز جمعه هم اختلاف هست، که آیا این نماز جمعه در ظهر جمعه، حتما واجب عینی هست؟ (یعنی حتما باید جمعه را خواند.) یا نه، واجب تخییری است؟ یعنی انسان اختیار دارد می خواهد نماز ظهر بخواند یا می خواهد نماز جمعه بخواند.
🔸دقیقه 13
سه قول کلا در نماز جمعه هست.
🔸دقیقه 18
اختلافی که در مورد نماز جمعه هست در اینجا ست که آیا وجود امام شرط وجوب است یا شرط مشروعیت است؟
شرط وجوب یعنی که اگر امام (ع) بود، واجب می شود و اگر امام نبود، واجب نیست.
حالا واجب نیست، ولی مشروع هست، مستحب است، یا واجب تخییری داریم.
بنابراین امر داریم.
#نماز_جمعه
#واجب
#مستحب
https://eitaa.com/moravej_tohid/3502
🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه یازدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 2
اصل تابعیت
یعنی تابعیت امت پیغمبر از رسولشان، این دستوراتی که برای ما آوردند از حلال و حرام و واجب و مستحب همه برای این است که ما به آن مراتب(بالا) برسیم.
البته دستورات ایشان مراتبی دارد، یک مرتبه ای هست که مرتبه ظاهر است. اگر این دستورات (ظاهر) را انجام دهیم، به مرحله ملکوت اسفل نائل می شویم که بهشت باشد......
یک آداب شریعت داریم و یک آداب طریقت
🔸دقیقه 5
دستورات باطن شریعت بر مبنای قلب است که انسان قلبش را پاک کند، یعنی قلبش را از محبت دنیا پاک کند. یعنی میل در انسان از بین برود. (نه اینکه میل داشته باشد و جلو خودش را بگیرد.)
🔸دقیقه 8
در ظاهر شریعت می گویند : که انسان سخن حرام نگوید اما در باطن شریعت می گویند که شهوت کلام را از بین ببرد، شهوت کلام یعنی همین که آدم دلش می خواهد حرف بزند.
🔸دقیقه 9
به طور کلی آنچه که دل را می میراند شهوت است، شهوت یعنی میل شدید، همین که آدم دوست دارد حرف بزند. میل شدید دارد که حرف بزند. اینها قلب را می میراند. این کنده شدن شهوت کلام جز با سکوت درست نمی شود. (با سکوت های طولانی)
🔸دقیقه 10
شهوت طعام باید از انسان کنده شود و این جز با ترک طعام به دست نمی آید.
🔸دقیقه 11
روش پیامبر اکرم (ص) برای خواندن نماز شب
🔸دقیقه 13
متابعت باطنی انسان را به مقام «قاب قوسین او ادنی» می رساند.
🔸دقیقه 18
عذر پرنده باز
🔸دقیقه 22
پاسخ هدهد
🔸دقیقه 25
سیمرغ، پادشاهی بر قلب ها را از آنجا پیدا کرد که در مرتبه ی اول بر نفس خودش پادشاه شد.
آن کسی که بر نفس خودش پادشاه و امیر است، می تواند، بر قلب ها و نفس ها و باطن ها پادشاهی کند، انبیاء این جوری بودند.
🔸دقیقه 28
سعی کنید بر نفس خود امیر باشد، حاکم باشید.
🔸دقیقه 29
«افرایت من اتخذ الهه هواه» «23،جاثیه»
🔸دقیقه 33
دنبال مقام های دنیایی نروید.
🔸دقیقه 37
عذر بوتیمار
🔸دقیقه 39
در طریقت هم در اصطلاح می گویند : هر شیخی یک اصلی برای خودش دارد، یک حکم کلی دارد. یک مطلبی از قول ابو سعید ابو الخیر در اسرار التوحید هست. «شیخ ما روزی بر منبر گفت : اگر کسی از شما بعد از من بپرسد که حکم اصل شیخ شما چه بوده؟
بگویید : چهار اصل داشت. حکم وقت، اشاره ی سر، فتوح غیب، سلطان حق،
🔸دقیقه 44
سیر در این راه بر مبنای ترک است. این راه اصلش بر ترک است. (ترک کلی) هر کس بیشتر بتواند دل بکند بیشتر می تواند موفق شود.
🔸دقیقه 45
طالب عنایت باشید.
🔸دقیقه 47
به امامزادهها زیاد بروید. اماکنی که جذب رحمت در آنجا ها قوی هست، زیاد بروید. در جاهای دیگر جذب ظلمت است. در این امامزاده ها و اماکن مذهبی هست که جذب رحمت قویست. لذا بروید رحمت را جذب کنید، بروید توسل کنید و عنایت را بخواهید که در این راه کمکتان کنند.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3505🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه شانزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 3
فرق صبر و رضا در همین است که در صبر انسان، ظاهرش آرام است اما در باطنش ناراضی است. یعنی در دلش و در قلبش این گرفتاری را دوست ندارد.
اما در ظاهر خودش را آرام نگه میدارد، زبانش شکایت نمی کند.
اما در رضا نه تنها ظاهر، آرام است، باطن هم آرام است. یعنی قلب انسان هم آرام و خشنود است.
🔸دقیقه 4
امام حسن مجتبی (ع) فرمود : مؤمن چگونه میتواند مؤمن باشد، چگونه میتواند ادعا کند مؤمن است وقتی که از آن داده ی الهی نا خشنود است. (یعنی از آنچه که خدا به او داده ناخشنود است که چرا خدا مرا فقیر کرد؟ چرا خدا مرا مریض کرد؟)
🔸دقیقه 6
امام (ع) در ادامه می فرماید : من ضمانت می کنم برای کسی که در قلبش ذرهای نارضایتی از خدا خطور نکند، که هر گاه چنین شخصی دعا کرد، دعایش مستجاب شود.
یعنی معلوم می شود، یکی از علت هایی که دعای ما مستجاب نمی شود، این ناخشنودی ما از خداست.
🔸دقیقه 11
بالاترین مقام در قیامت برای کسانی است که خدا از آنها خشنود است و آنها هم از خدا خشنودند.
🔸دقیقه 17
روایت : صبر و راضی بودن از خدا راس طاعت خداست.
کسی که صبر کند و راضی باشد از خدا در آنچه که برایش قضا فرموده (حالا چه خوب، چه بد) اینجا خداوند جز خیر را برای او قضا نمی کند. (یعنی خداوند نسبت به انسان های راضی فقط خیر را قضا می کند.)
🔸دقیقه 20
«لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بماآتاکم....» «23،حدید»
که غمگین نشوند از آنچه که از دستشان می رود و شاد نشوند به آنچه که به دست می آورند. همیشه از خدا شادند، این زهد قلبی است و عالی ترین درجه ی زهد است.
🔸دقیقه 27
«القلب حرم الله فلا تسکن حرم الله غیر الله»
قلب حرم خداست، در حرم خدا غیر خدا را راه نده.
ما عشق جماد را راه بدیم؟! این است که هر کدام از ما یک گوساله ی سامری درست کردیم، در قلب خودمان درستش کردیم و داریم آن را می پرستیم.
حالا هر کسی آن گوساله ی سامری را پیدا کند، همه ی ما گرفتار این گوساله هستیم.
بالاخره، کارمان، زندگی مان، آن چیزی که برایت اهمیت دارد. آن چیزی که حواس تو را به خودش جلب کرده است
🔸دقیقه 31
ببین صبح که از خواب بیدار می شوی، اول فکری که به ذهنت می رسد چی هست؟ هر چیزی که اول در دل تو خطور کرد، بت تو می شود.
🔸دقیقه 33
روزها فکر من این است و همه شب سخنم
که چرا غافل از احوال دل خویشتنم
این غم مبارک را احساس کند و تقویتش کند.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3511🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#فقه_استدلالی جلسه چهارم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 2
نماز جمعه آیا واجب است یا خیر؟
اگر امام (ع) نباشد، آیا نماز جمعه مشروع نیست؟ یا اینکه نه مشروع هست. معین نیست. (این اختلاف بین فقها در اینجاست.)
🔸دقیقه 6
واجب تعیینی در مقابل واجب تخییری است. واجب تخییری ، مثل کفاره روزه اگر کسی عمدا روزه اش را بخورد. می گویند : 60 روز، روزه بگیرد یا به 60 فقیر طعام دهد و یا بنده ای را آزاد کند.
اما واجب تعیینی، واجبی است که می گوید : الان ظهر است و انسان باید معینا همین نماز ظهر را بخواند.
🔸دقیقه 11
امر، برای انجام فعل انگیزه می شود.
تشریع همیشه هست چه در غیبت، چه در حضور. فقط امام که هست (چه پیامبر و چه دوازده امام، اینها که حضور داشته باشند) نماز جمعه معینا واجب می شود.
حضور نداشته باشند، تعیین برداشته می شود، ولی تشریع می ماند وتخییر ثابت میشود، نماز می شود واجب تخییری
🔸دقیقه 13
کسانی که می گویند : ظهر را نباید بخوانیم، اینها باز یک قسم دیگر هستند.
قسم سوم، آنها یی که می گویند :نماز جمعه، نماز تعیینی است. آنها می خواهند بگویند در زمان غیبت، ظهر امر ندارد. اینها قسم سوم هستند که می خواهند بگویند : اصلا امری که به نماز جمعه وارد شده مطلق است، منوط به زمان حاضر نیست. چه امام معصوم باشد چه نباشد. باید معینا جمعه خوانده شود.
🔸دقیقه 15
کسانی که قائل به وجوب تعیینی هستند، استدلال اول اینها به این آیه است:
«یا ایها الذین امنوا إذا نودی للصلوت
من یوم الجمعه، فاسعوا الی ذکر الله.....»
«9،جمعه»
#نماز_چمعه
#واجب
#مستحب
https://eitaa.com/moravej_tohid/3517🆔 @moravej_tohid