eitaa logo
مروج توحید
7.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
442 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه هجدهم در محضر 🔸 دقیقه 4 تفاوت زندگی در ظاهر شریعت با باطن شریعت 🔸 دقیقه 7 «ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا» «فصلت، 30» استقامت در راه مهم است. 🔸 دقیقه 9 هر کسی یک آستانه ی مقاومتی دارد...... امتحانات برای همین است که معلوم شود آستانه ی مقاومت هر کسی چه قدر هست؟ 🔸 دقیقه 11 سه گروه ناکثین، مارقین، قاسطین، اینها یک عده‌ای بودند که از حضرت علی (ع) جلو بودند... مثلاً، حضرت به جنگ داشتند می رفتند، که به یک سرزمینی می رسند،ظهر می‌شود، وقت نماز حضرت می فرمایند : این زمین عذاب شده است، اینجا من نماز نمی خوانم،هر وقت از اینجا رد شدیم نماز می خوانم ( فقط، یک نفر بود) گفت : تا این مرد نماز نخواند، من هم نمی خوانم. بقیه نماز خواندند. 🔸 دقیقه 14 از اینها بترسیم، در یک جایی می بینی که از امام جلو می زنند. همین ها هستند که وقتی امام زمان (ع) ظهور کند، بعد می گویند : چرا امام، احکامی که دارد می گوید یک احکام دیگر است. 🔸 دقیقه 17 هیچ کدام از مرغان درد عشق سیمرغ را نچشیده بودند، یعنی اصلاً از سیمرغ غافل شده بودند و چون نمی دانستند، دردی هم از فراق او نداشتند...... این «هدهد» بیچاره آمد که هم، دردمند درست کند و هم دردمند را شفا دهد. یک وقت، کسی دکتر هست و کسی که مریض هست را شفا می دهد. اما جایی که خودش باید، مریض درست کند و هم مریض را شفا بدهد، این یک کار مشکلی هست. 🔸 دقیقه 19 عرفان می خواهد، انسان ها را از این معشوق های ظاهری بکند و به سوی آن محبوبی ببرد که وقتی انسان به پیش او رسید، در آرامش مطلق قرار بگیرد. او دیگر فانی شدنی نیست. 🔸 دقیقه 23 یک وادی دیدند که خاموشی محض است، سکوت محض است، هیچ ذره‌ای در آنجا نیست...... اول قدمی که سالک در راه می گذارد، با اسماء جلال، رو به رو می شود، اسماء جلال خاصیتشان دور کردن است. 🔸 دقیقه 27 سالها، سالکان منتظر ماندند تا در برای یکی باز شد.... 🔸 دقیقه 29 عارف واقعی کسی است که از وجودات مقید لذت نبرد، از وجود لذت ببرد..... یعنی مثلاً مردم وقتی که به یک گل نگاه می کنند ، از این که گل یک وجود زیباست، یک وجود لطیف خوشرنگ و خوش عطری است، لذت می برند، عارف کسی است که اصلاً رنگش را نمی بیند، لطافتش را نمی بیند، اصل وجودش را نمی بیند، از آن وجود لذت می برد. این عارف است، البته خیلی مشقت ها دارد. 🔸 دقیقه 31 کسانی که از وجود مقید لذت می برند، اینها در عالم کثرت مانده‌اند. 🔸 دقیقه 34 حقیقی ترین حقیقت ها وجود است و ما وجود را عبادت می کنیم. 🔸 دقیقه 35 خیلی از فرقه‌های عرفانی هستند که می گویند ما می توانیم، آدم ها را انرژی درمانی کنیم، با نگاه کردن، درمانش کنیم. این که برای آدم کمال نیست. یا از غیب خبر می دهند، طی الارض می کنند، روی آب راه می روند، اینها کمال نیست. عارف کسی است که در همان گوشه ی خانه اش که نشسته، از وجود لذت ببرد. طریقتی که شما را به اینجا رساند، طریقت است. 🔸 دقیقه 38 نشان سلوک واقعی همین است که انسان به مرتبه ی وحدت برسد. مکاشفه چیست؟ مکاشفه علامت همین است که در کثرت مانده است. یعنی مکاشفه می کند و جبرئیل را می بیند، خب جبرئیل یکی از کثرات عالم است، یا مثلاً طی الارض می کند، طی الارض در همین دنیا مانده است. در واقع مکاشفه، علامت این است که انسان در دنیا، هنوز مانده است. اگر انسان واقعاً به عالم وحدت برسد، آنجا دیگر نه مکاشفه ای هست، نه من هستم، نه تو هستی، اصلاً هیچی در آنجا نیست، آنجا همه یکی هست. اصل، رسیدن به عالم وحدت است. 🔸 دقیقه 42 باید از خودتان لذت ببرید، منتهی از چی؟ از این که تو وجودی، این قدر خودت را خالص ببینی که قیودات را نبینی. 🔸 دقیقه 45 خدایی که ما می پرستیم که خدا نیست. خدا، آن حقیقت مطلق است که در باطن همه ی موجودات سریان دارد. الان ما همه، خیال می کنیم، خدا در بیرون از ما هست. 🔸 دقیقه 48 حقیقت در درون توست. او با توست. «هو معکم» «4،حدید» او بعد اطلاقی وجود توست. باید به اینجا برسی که از خودت لذت ببری، به عنوان یک وجود، نه به عنوان اینکه من این موقعیت را دارم، من پول دارم، مقام دارم و..... از اینها نه، از خودت به عنوان یک حقیقت مطلق، بدون قید، از این لذت ببر. معراج پیغمبر (ص) همین است، از مراتب تقیید ی خودش رفت تا به آن مراتب اطلاقی خودش «قاب قوسین او ادنی» «9 ،نجم »رسید. 🔸 دقیقه 51 «صلح کل» پیامبر، ابتهاجش و لذتش از این بود که وقتی در خلوت خودش، به خودش نگاه می کرد، خودش را وجود می دید، از مراتب تقییدی وجودش، گذشته بود و اینجاست که انسان به مرحله ی «صلح کل» می رسد. https://eitaa.com/moravej_tohid/3657🆔 @moravej_tohid
🌸🌸🌸🌸🌸 🍃 آداب زندگی پیامبر (ص) ✨ پیامبر (ص) فرمود : بر شما لازم است که اخلاق نیک را به دست آورید، چرا که من برای آن مبعوث شده‌ام، و از اخلاق نیک آن است که اگر کسی ستمی کرد، او را ببخشی و اگر محرومت نمود، به او عطا کنی، و اگر قطع رابطه کرد، صله رحم نمایی و اگر عیادت نکرد، او را عیادت نمایی. ✨ پیامبر (ص) فرمود : آیا به شما بگویم که کدامتان به من شبیه تر هستید؟ گفتند : بله، ای رسول خدا (ص) فرمود : کسی که خلقش نیکوتر و در برخورد با دیگران، خوش برخورد تر و بیشتر از دیگران نسبت به برادران دینی اش، مهربان تر و بر حق، صبور تر باشد و بیشتر خشم را فرو نشاند و بیشتر عفو نماید و در حالت خشنودی و خشم، برای دیگران بیشتر از خود، انصاف را رعایت نماید. 📚 ص88 و 89 کتاب سنن النبی، علامه طباطبایی (ره) 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/3658
ملاک سعادت و شقاوت....mp3
10.58M
⛔️⛔️فریب نخورید 💢فایل بسیار مهم 👈حتما بشنوید 🛑مدعیان ارتباط با امام زمان ﷺ ...آیا انسان کامل فقط این ۱۴ نفر هستند ؟ خیر ، بالاخره شما میبینید در هر دوره ای انسانهایی هستند که جزء راسخون در علم هستند ، انسانها به این افراد آزمایش میشوند... ...البته ۱۴ معصوم سرجای خودش ، اما میخواهم بگویم که میزان فقط منحصر در آن ۱۴ نفر نیست ، بعضی از شاگردان مکتب اینها هم... یعنی مردم جامعه بوسیلهء آنها میزان میشوند ( آزمایش میشوند )... ...صاحبان ولایت مطلق ۱۴ نفرند ، اما صاحبان ولایت جزئیه ، که اینها هم یک بُعدی از آن میزان بودن هستند ، " اینها خیلی کم هستند در جامعه "... ...در طول تاریخ خیلی ها ادعای ارتباط با امام زمان را داشتند ، خیلی ها... 💿برگرفته از جلسه ۱ 🌷 محضر علامه_مروجی_سبزواری https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3 🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه بیست و سوم در محضر 🔸 دقیقه 2 امام سجاد (ع) : همه ی خیر را دیدم در قطع طمع از آنچه که در دست مردم هست... و هیچ امیدی به مردم در چیزی نداشته باشد.... و در همه ی امور، کارش را به خدا بسپارد. کسی که این جوری باشد، خداوند او را در همه چیز، خواسته هایش را برآورده می کند. 🔸 دقیقه 3 امام صادق (ع) : هر گاه کسی از شما بخواهد به جایی برسد که هر دعایی کرد، خداوند دعایش را حتماً مستجاب کند، اگر کسی می خواهد به اینجا برسد، پس به طور کلی از مردم خودش را مأیوس کند.... هیچ امیدی، مگر در نزد خدا نداشته باشد. اگر خدا این مسئله را از قلب انسان بداند (یعنی این مسئله به قلب انسان برسد، ما همه ی اینها توکل و رضا... را می دانیم. اما به قلب نفوذ نکرده، اینجا هم همین است.) اینجاست که هر چیزی را از خدا بخواهد، خداوند حتماً برآورده می کند. 🔸 دقیقه 8 امام صادق (ع) : اکثر مردم که ایمان به خدا آوردند، ایمانشان با شرک همراه است، این شرک به همین اندازه حاصل می شود که انسان بگوید : اگر فلانی نبود، من بیچاره می شدم. همین شرک، است. یا مثلاً بگوید : اگر فلانی نبود که به من کمک کند، من به اینجا ها نمی رسیدم. او کمکم کرد که حالا من به اینجا رسیدم، اگر فلان کس نبود، زندگیم تباه می شد..... اینها برای خدا، شریک گرفتند. 🔸 دقیقه 10 انسان اگر عبد باشد، فقط باید به خدای خودش عرض حاجت کند. خداوند ابراهیم را خلیل، گرفت. «خلیل» کسی که همه ی حاجت هایش را فقط به دوستش می گوید. 🔸 دقیقه 13 داستان پدر رابعه عدویه 🔸 دقیقه 16 اسلام می خواهد که همه چیز ما در ارتباط با خدا تفسیر شود، در امر روزی، توکل به خدا کنیم، اگر مشکل برای ما پیش آمد، توکل بر خدا، در مصیبت ها، رضای از قضای خدا، در حاجت ها فقط خدا، یعنی اسلام می خواهد که انسان فقط کارش را با خدا درست کند، با خدا اصلاح کند، تا از شرک بیرون بیاید. 🔸 دقیقه 20 پیامبر (ص) : ملعون است، ملعون است، کسی که آن سنگینی خودش را بر روی دیگران بیاندازد. 🔸 دقیقه 24 همین که انبیاء معجزه آوردند، آتش سرد شد، آتش در عین اینکه آتش بود سرد شد. این دلیل است بر این که آتش نمی سوزاند، این کس دیگر است در بطن آتش که می سوزاند. اگر آتش ذاتاً سوزاننده باشد، سوزانندن آتش از خودش باشد، پس باید همیشه بسوزاند. در حالی که همین آتش، در حالی که آتش بود، ابراهیم را نسوزاند. 🔸 دقیقه 33 اگر به پزشک می روی، پزشک تو را شفا می دهد، پزشک را در وسط نبینی، خدا را ببینی، ما همین که واسطه را می بینیم، همین شرک است. https://eitaa.com/moravej_tohid/3662🆔 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_5958557311134861321.mp3
30.88M
🎙 جلسه پنجاه و یکم در محضر 🆔 @moravej_tohid
4_5958557311134861322.mp3
32.92M
🎙 جلسه پنجاه و دوم در محضر 🆔 @moravej_tohid
🕸عیب جویی و کُفر 💥 زراره روایت کرده که حضرت باقر (ع) و حضرت صادق (ع) فرمودند : نزدیک ترین زمان بنده به کفر، هنگامی است که با مردی در دینش برادری کند، تا لغزش ها و گمراهی هایش را بشمارد و روزی او را با آن ها سرزنش کند. 💥 اسحاق عمار گفته است : از حضرت صادق (ع) شنیدم که رسول خدا (ص) فرموده است : ای گروهی که به زبان اسلام آورده‌اید و ایمان به دلتان اختصاص نیافته است، مسلمانان را نکوهش نکرده، به دنبال عیب هایشان نروید؛ زیرا هر کس به دنبال عیب آنان برود خداوند به دنبال عیب هاشان می رود، و هر کس که خدا عیب هایش را دنبال کند، او را رسوا می کند، اگر چه در خانه ی خودش باشد. 📚 اصول کافی،جلد چهارم، کتاب ایمان و کفر, ص 67 https://eitaa.com/moravej_tohid/3666 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه دوازدهم در محضر 🔶 ویژه و خاص 👌 🔸 دقیقه 2 حضور بعد از اقامه چگونه است؟ واجب تعیینی است یا واجب تخییری می‌شود؟ 🔸 دقیقه 3 مرحوم آقای خوئی، از راه اجماع مرکب بحث را پیاده کردند.... بحثی هست بین فقها، به نام اجماع مرکب یا به عبارت دیگر، عدم القول بالفصل، یعنی گاهی اوقات دوتا مسئله هست، یکی از آنها دلیل دارد و یکی دلیل ندارد، منتهی در آنکه دلیل دارد، به یکجایی رساندند و حکمش را معلوم کردند. منتهی آن دیگری را هم می گویند : حکمش همان است. یعنی می گویند : هرکس که در آنجا، آن حرف را زده، اینجا هم همین حرف را زده، این را عدم القول بالفصل می گویند. یعنی، بین دو مسئله فصل قائل نشدند، جدائی قائل نشدند، اگر در آن مسئله گفتند : حرام در این هم، حرام گفتند. در آن، واجب گفتند. در این هم، واجب، گفتند. این را اجماع مرکب می گویند. 🔸 دقیقه 8 روایاتی که دال بر وجوب است، وجوب قوی است. چون روایت ها اکثرش صحیح است، بنابراین فقیه ناچار است از اینکه حکم به وجوب را بدهد، منتهی در اینکه حکم تعیینی یا تخییری است، تعیینی را نمی شود حکم داد 🔸 دقیقه 14 ترک کلی (نماز جمعه) باعث طبع قلب می‌شود. 🔸 دقیقه 15 «ید الله مع الجماعه» دست خدا با جماعت است. خود این جماعت، خیلی در تشبه انسان ها به خدا، نقش دارد، نه اینکه هر انسانی مظهر اسمی از اسماء الله است، وقتی که اینها با هم جمع می شوند، (انسان ها در یکجا) سنخیت بیشتری با خدا پیدا می کنند. و لذا گرفتن فیوضات از خدا قویتر می‌شود، این است که هر چه اجتماع مسلمانان بیشتر شود، شرکت در اجتماعات بیشتر شود، گرفتن عنایت ها و فیوضات رحمانی، رحیمی، هر کس حالا به تناسب خودش، اینها قویتر و بیشتر می‌شود.... لذا حضور در جماعت مسلمانان ترک نشود.... ترک کلی آن جایز نیست، همان که فرمود، طبع می‌شود، بر قلب انسان ختم می شود واقعاً همان است. بالاخره یک نوع بی اعتنایی به خداست. 🔸 دقیقه 17 نماز جمعه، سنت حسنه ی رسول خدا (ص) ترک این سنت ها، خسارت های جدی برای جامعه دارد، خیلی خسارت دارد فساد جامعه، تباهی جامعه... مشکلاتی که برای مردم پیش می آید، اینها همه به خاطر این است که جماعت های مسلمین سهل گرفته می شود و یا اصلا بر پا نمی شود و یا وقتی که بر پا می شود، مردم شرکت نمی کنند، اینها ضررهای جدی دارد، این ضررها به خودمان برمی گردد. خداوند یک نعمتی برای ما قرار داد، تقریباً از آغاز غیبت این سنت قطع شد، خیلی ضرر است. یکی از نعمت های خداست. واقعا برای این نعمت باید خدا را شکر کرد. این سنت حسنه ی رسول خدا (ص) احیا شده و در هر شهری اقامه می‌شود و عذری برای مسلمانان نیست... متأسفانه خیلی اوقات، این نعمت ها ما، در آن هستیم، ولی سهل می گیریم، این است که غفلت نفرمایید. این بی احترامی به رسول خدا (ص) است. دویست تا روایت در وجوب نماز جمعه داریم. آن وقت به دویست تا از فرمایشات ائمه، پشت پا زدیم. https://eitaa.com/moravej_tohid/3668🆔 @moravej_tohid
✳️امروز نماز و صدقه اول ماه قمری فراموش نشود 🔹 در کتاب مکیال المکارم از وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام در وظیفه شماره ۲۳ و ۲۴ آمده است : ☘صدقه دادن به قصد سلامتی امامصدقه دادن به نیابت از امام عصر @allamedahr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأکید بر نماز جمعه و جماعت.mp3
3.5M
✳️ تاکید بر شرکت در نماز جمعه و جماعت مسلمین 🖤ترک کلی نماز جمعه موجب بسته شدن و ختم قلب می‌شود و نوعی بی اعتنایی به خداست. 🌿«ید الله مع الجماعه» دست خدا با جماعت است. خود این جماعت، خیلی در تشبه انسان ها به خدا، نقش دارد، زیرا هر انسانی مظهر اسمی از اسماء الله است، وقتی که اینها با هم جمع می شوند، (انسان ها در یکجا) سنخیت بیشتری با خدا پیدا می کنند. و لذا گرفتن فیوضات از خدا قویتر می‌شود، این است که هر چه اجتماع مسلمانان بیشتر شود، شرکت در اجتماعات بیشتر شود، گرفتن عنایت ها و فیوضات رحمانی، رحیمی، هر کس حالا به تناسب خودش، اینها قویتر و بیشتر می‌شود.... لذا حضور در جماعت مسلمانان ترک نشود.... ☘نماز جمعه، سنت حسنه ی رسول خداست. ترک این سنت ها، خسارت های جدی برای جامعه دارد، فساد جامعه، تباهی جامعه... مشکلاتی که برای مردم پیش می آید، اینها همه به خاطر این است که جماعت های مسلمین سهل گرفته می شود و یا اصلا بر پا نمی شود و یا وقتی که بر پا می شود، مردم شرکت نمی کنند، اینها ضررهای جدی دارد، این ضررها به خودمان برمی گردد. 🔹دویست تا روایت در وجوب نماز جمعه داریم.... ⚪️در محضر 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 سلام بر تو ای دعوت کننده به سوی خدا و ای صاحب نشانه های او 🍃 حضرت مهدی (عج) : من برای مومنی که مصیبت جد شهیدم را یادآور شود، سپس برای تعجیل فرج و تایید من دعا نماید، دعا می کنم. 📚 مکیال المکارم 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 لالایی دوران غیبت تقدیم به تمام کودکان مظلوم و ستمدیده عالم 😔 🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه نوزدهم در محضر 🔸 دقیقه 2 سالک مجذوب داریم و مجذوب سالک داریم. بعضی ها هستند که مجذوبند یعنی از اول با جذبه حرکت می کنند..... بیشتر کسانی که با اسماء جلالی در راه حرکت می‌کنند، آنها موفق تر هستند. 🔸 دقیقه 4 آن کسانی می توانند به مرحله ی تکمیل نفوس برسند که با یک سری از ناحیه ی خودشان ریاضت ها، مجاهدت ها و از ناحیه ی خدا هم بلاها، مصیبت ها،... وارد شود و در تحت عنایت اسم العزیز حرکت کنند و پیش بروند، اینها موفق تر هستند. البته سختی و مشکلات خیلی زیاد هست، به هر حال خیلی چیزهایش را انسان در زندگی از دست می دهد، اما قدرتی نفسانی پیدا می کند و به مرتبه ی ولایت کلیه می تواند برسد، به مرتبه ی فنای فی الله می تواند برسد، بعد که از فنا برگشت، از مقام محو به مقام صحو رسید، اینجا دیگر می تواند دستگیری کند و نفوس مستعد را تکمیلشان کند. 🔸 دقیقه 9 شرط سلوک، علم به راه و علم به منازل راه است. 🔸 دقیقه 13 سلوک الی الله را با جهل نمی شود رفت. 🔸 دقیقه 14 انسان با شک یک قدم نمی تواند بردارد، این راه، راهی است که از اول تا به آخرش باید بر یقین حرکت کند. 🔸 دقیقه 17 انسان در باطن شریعت، در یقین سیر می کند. (از یقین به یقین) 🔸 دقیقه 19 برای رفع شک در طریقت، انسان باید دست به دامن ولایت بزند و تا می تواند با اشک و آه و زاری رفع شک را بخواهد. دست ولایت وقتی بر روی قلب انسان بگیرد، شک ها رفع می‌شود. 🔸 دقیقه 25 در سیره ی حضرت رسول (ص) هست که، خیلی با زنان مهربان بودند. 🔸 دقیقه 27 امام صادق (ع) : «وجدت النور فی البکاء و السجده» نور را در سجده و در گریه یافتم. (اصلاً یک دستورالعمل در سلوک هست.) 🔸 دقیقه 31 تعلقات خودشان حجاب هستند. تعلق، حب است، محبت می آورد. این محبت ها حجاب می‌شود... شرط اول، خالی کردن خود از تعلّقات است..... بود و نبود دنیا، برای انسان فرقی نکند. معیت در امور روحانی، یعنی وحدت (یکی شدن) معیت در امور جسمانی، یعنی انضمام (در کنار هم هستند) 🔸 دقیقه 35 در زمان مرگ اتفاقی که می افتد، می خواهند «من» را از «من» بکنند، یعنی حب چیزهایی که دارم از «من» بکنند. 🔸 دقیقه 39 رساله ی حقوق امام سجاد (ع) را بخوانید. (چه کسانی بر ما حق دارند؟) هر کسی بر انسان حقی دارد، یعنی در انسان شریک است.... انسان، زمانی می‌تواند در سیر الی اللّه، حرکت کند و روحش بالا رود که خالص باشد و هیچ کس حقی بر انسان نداشته باشد. 🔸 دقیقه 44 یک کسی که حق بر گردن من دارد، از من ناراضی باشد، حرکت سلوکی من، حرکت عبودی من اصلاً امکان ندارد. یعنی او مرا در زمین نگه داشته است. «الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» «فاطر، 10» روح می خواهد به سوی خدا حرکت کند، چه چیزی او را بالا می‌برد؟ عمل صالح، یعنی نماز، روزه، حج و جهاد، منتهی به شرطی که کسی اینجا مرا نگه نداشته باشد. 🔸 دقیقه 46 یکی از مسائلی که سالک در اول راه حتماً باید انجام دهد، توبه است و باید حقوق را از خودش رفع کند.... همیشه در هر ماه، یک صدقه ای بدهید، (هر کسی در حد توانایی خودش در نظر بگیرد) و ثوابش برای کسانی باشد که احیاناً مالی از آنها ضایع کردم و یا امانتی از آنها دست من بوده و ضایع کردم و الان آنها را نمی شناسم..... هر ماهی یک چیزی در نظر بگیرید به عنوان رد مظالم و به فقیر بدهید و همچنین هر روز یک عملی را قرار بدهید، مثلاً همین نمازهای نافله را که می خوانید، دو رکعت یا چهار رکعت (هر چه قدر) قرار دهید برای هر کسی که حقی بر گردن شما دارد و نتوانستید حقش را ادا کنید. 🔸 دقیقه 51 حق الله را هم ادا کنید. (واجبات شخصیت توحیدی انسان را می سازد.) https://eitaa.com/moravej_tohid/3676🆔 @moravej_tohid
🌸🌸🌸🌸🌸 🌱 آداب زندگی پیامبر (ص) ✨ امام صادق (ع) فرمود : خداوند عزوجل، اخلاق نیک را به پیامبر (ص) اختصاص داد. پس خود را امتحان نمایید و اگر در وجود خود، اخلاق ایشان را یافتید، خداوند عزوجل، را حمد و سپاس گویید و از او بخواهید که این خصلت را در شما زیاد نماید. سپس ایشان ده مورد از اخلاق نیکو را ذکر فرمود : ١)یقین ٢)قناعت ٣)صبر ۴)شکر ۵)بردباری ۶)اخلاق نیک ٧)بخشش ٨)غیرت ٩)شجاعت ١٠)مروت ✨ ابی سعید خدری گفت : پیامبر (ص)، از دختران پشت پرده نیز با حیاتر بود، و اگر چیزی را دوست نمی داشت از چهره اش این مطلب را در می یافتیم. ✨ غزالی گفت : پیامبر (ص) دیرتر از دیگران خشمگین می شد و زودتر از همه خشنود می گشت و مهربان ترین، خیر خواه ترین و نافع ترین مردم، برای دیگران بود. 📚 کتاب سنن النبی،علامه طباطبایی (ره) صفحات ٧۶،٧٧،٩١ 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/3677
🎙 جلسه اول در محضر 🔸 دقیقه 3 از لحاظ شخصیت روحانی، هرچه که انسان، علمش در توحید قویتر باشد، استخوان بندی و ساختمان روح قویتر است. 🔸 دقیقه 5 در قیامت هم انسان، به میزان توحیدی شدن ارزش پیدا می‌کند. عمل خوب است، اما بالاتر از عمل، خود توحیدی شدن انسان است. ذات، اصلاً خالص شود. شیخ مفید حق بزرگی بر گردن شیعه دارد، که بحث امامت را علمی و تئوریزه کرد. (و همچنین توحید را به صورت علم در آورد.) 🔸 دقیقه 7 سه بیت شعر امام زمان (ع) در وصف شیخ مفید : آن روزی که منادی، ندای مرگ تو را داد.. روزی بود که بر آل رسول (ص) سخت گذشت. هرچند که تو رفتی و در دل خاک پنهان شدی، اما علم توحید در تو مقیم بود. «قائم» خوشحال می شود، آن زمانی که کتابهای تو را برای ایشان می خوانند. 🔸 دقیقه 10 بحث «لا اله الا الله» بحث فنای در ذات خداست، یعنی تا زمانی که انسان احساس کند، من هستم، تا زمانی که انسان از وجود خودش آگاه باشد که من هستم، من اینجا نشستم و.... خلاصه از خودش خبر داشته باشد، این انسان در شرک است. 🔸 دقیقه 15 کمال توحید، فانی شدن در ذات خدا و فراموش کردن از خود است. انسان به این مقام، جز با شهود، جز با رؤیت ذات خدا نمی رسد. 🔸 دقیقه 17 عبادت، عبارت است از این که انسان یک کمالی را برای خودش انتخاب کند و بعد مسیر وجودی خودش را به سوی آن کمال تنظیم کند و به سمت آن حرکت کند. این حرکت را عبادت، می گویند. 🔸 دقیقه 25 نماز حرکتی است، که در طی این حرکت انسان می رود تا به کمال خودش یعنی خدا برسد. منتهی، یک نکته را دقت کنید که، نماز همیشه عبادت نیست..... حرکت بدنی هست، اما این حرکت بدنی همیشه عبادت نیست. چرا؟ به خاطر اینکه زمانی نماز، برای انسان می‌تواند معراج باشد، که همه وجودش را به سوی خدا تنظیم کرده باشد. 🔸 دقیقه 28 اله، به معنای خدا نیست. اله، به معنای رب است. رب یعنی موجودی که نیاز موجودات ناقص را برآورده می کند. 🔸 دقیقه 29 رب به معنای هر موجودی است، که دارای اثر مستقل باشد. مثلاً، نمک یک اثری دارد که اثرش شوری است. هر موجودی را که در عالم ببینید، اثری دارد و موجود بی اثر، در عالم نیست. حالا بحث در این است که این اثر ها از کجا هستند؟.....آیا آتش و نمک اثرش مال خودش هست؟.... نه، وقتی، دارد می گوید «لا اله الا الله» یعنی هیچ اثر بخشی در عالم جز الله نیست. 🔸 دقیقه 31 «والذی هو یطعمنی و یسقین و اذا مرضت فهو یشفین» «79و80 شعراء» خدای من آن کسی است که او مرا طعام می دهد. او مرا سیراب می کند. (و یسقین) آب، انسان را سیراب می کند، پس چرا می گوید : خدا مرا سیراب می کند؟..... «لا اله الا الله، آن مقامی است که اگر انسان به این مقام برسد، واسطه ها را دیگر نمی بیند.» 🔸 دقیقه 36 اینکه خدا، در یکجا تعلیم قرآن را به جبرئیل نسبت می دهد و یکجا به خودش نسبت می دهد. یعنی ای مردم! آگاه باشید که فعل جبرئیل، فعل خداست..... 🔸 دقیقه 41 اگر انسان به چنین جایی رسید که خدا را به عنوان رب مطلق دید. اگر انسان به این مقام رسید، اینجا اگر نماز بخواند، حالا نمازش عبادت می‌شود. https://eitaa.com/moravej_tohid/3679🆔 @moravej_tohid