eitaa logo
مروج توحید
7.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
451 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه بیست و چهارم در محضر 🔸 دقیقه 1 خداوند در این قسمت از حدیث معراج وصف می فرماید، حال کسانی را که همه چیزشان برای خداست، محبت شان به همدیگر برای خداست، ارتباط شان برای خداست، توکلشان بر خداست، حالا خداوند می فرماید : هر گاه که علم و دانشی را به اینها ارزانی داشتم، باز بار دیگر یک علمی دیگر، به اینها می دهم، یعنی کسانی که همه ی وجودشان را در راه خدا تنظیم می کنند، با بشر معامله نمی کنند، با انسان معامله نمی کنند. 🔸 دقیقه 8 آیا به اسباب تمسک بکنیم یا نه؟ بالاخره خداوند این اسباب را برای ما قرار داده است. 🔸 دقیقه 9 چرا حضرت ابراهیم (ع) از سبب، حضرت جبرئیل، استفاده نکرد؟ پیغمبر هم هست، می داند که جبرئیل هم به اذن الله نجاتش می دهد، جبرئیل قدرتش، قوتش، اراده اش، وجودش همه چیزش از خداست. بنابراین اگر به جبرئیل تمسک کند، مثل این است که به خدا تمسک کرده، فرقی نمی کند، ولی چرا به سبب چنگ نمی زند؟ 🔸 دقیقه 11 در باطن شریعت حرف عوض می شود، آنجا دیگر حرف از علیت نیست، بلکه حرف از سنت است. 🔸 دقیقه 14 عالم، عالم سنت است، در عالم اسماء الله دارند کار می کنند. 🔸 دقیقه 17 عالم، عالم علت و معلول نیست. اگر کسی دید توحیدی داشته باشد، در همه چیز خدا را می بیند، دیگر نمی گوید که، ماه علت مد آب است، ماه علت انبساط آب است. نه، خدا علت این است که ماه آنجا ایستاد، علت این است که آب بالا آمد. همه اش از خداست. «قل کل من عند الله» «78،نساء» همه چیز از نزد خداست. اگر در فلسفه می گویند : قانون علیت، در عرفان می گویند : سنت... 🔸 دقیقه 22 سیر کردن، کار غذا نیست، نگو غذا خوردم، سیر شدم. بگو : غذا خوردم، خدا مرا سیرم کرد، آب خوردم، خدا مرا سیرابم کرد. «واذا مرضت فهو یشفین» «80،شعراء» وقتی که مریض می‌شوم او مرا شفا می دهد. نگو دارو مرا خوب کرد، این دارو را خوردم، خوب شدم، نه خیلی ها مریضند، همان دارو را می خورند، خوب نمی شوند، پس معلوم می شود که علت بهبودی دارو نیست، خداست که شفا می دهد. این بینش توحیدی را در همه جا سرایت دهید، دیگر به اسباب نظر نکن. نگو غذا خوردم، سیر شدم، نگو آب خوردم، سیراب شدم، بگو آب خوردم، خدا مرا سیرابم کرد، بدون آب هم می تواند سیرابت کند. خیلی ها آب می خورند، سیراب نمی شوند، چه بسا ممکن است طرف آب نخورد ولی سیراب هم شود، لذا به اسباب هیچ وقت نظر استقلالی نکنید. 🔸 دقیقه 24 مرحله ی اعلای توحید همین است، چه کسی به این مرحله می رسد؟ باید انسان یک سیر حبی بکند. (اینها آسان به دست انسان نمی رسد) 🔸 دقیقه 26 حضرت ابراهیم (ع) از فطرتش به اینجا منتقل شد که رب آن موجودی است که انسان دوستش بدارد. 🔸 دقیقه 27 حضرت ابراهیم (ع) در مقام هیمان بود، دو تا مقام هست. مقام عشق و مقام هیمان...... هیمان هم مثل عشق است، هیمان داشت یعنی این قدر در ذات خدا فرو رفته بود که جبرئیل را نمی دید، اسباب را نمی دید، این حب و عشقی که به خدا داشت، تا مرحله ی هیمان او را برده بود. در مرحله ی هیمان، انسان چنان در خدا واله می‌شود، از شدت عظمت الهی جنان متحیر می‌شود، چنان مبهوت در ذات خدا می شود که اصلاً هیچی نمی بیند و می گوید : این چیست؟!! این چه موجودی هست؟!!! اصلاً نمی بیند، چیزی غیر از خدا نمی بیند. لذا اسباب را نمی بیند. 🔸 دقیقه 30 «یا ایها الذین امنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» «24،انفال» ای مومنین! شماهایی که ایمان آورده‌اید. از حالت کفر خارج شدید، به شرف ایمان رسیدید، بیایید و یک قدم دیگر هم بردارید و به نور برسید، به آن چشمه ی آب حیاتی برسید که در درون شماست، در باطن شماست. از همه ی انسان ها، این سیر را، خواسته اند. این سیر باطنی از ظلمات به نور را از همه ی ما خواسته اند. 🔸 دقیقه 33 وقتی که حضرت ابراهیم (ع)، بر خدا توکل می کند. یعنی سبب را رها می‌کند. حضرت ابراهیم (ع) حاجت پیش جبرئیل نمی برد، نتیجه اش چیست؟ نتیجه اش این است که آن جهنم برایش بهشت شد، توکل و تفویض، جهنم را برای انسان بهشت می کند. https://eitaa.com/moravej_tohid/3685🆔 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
202030_2065717277.mp3
29.21M
🎙 جلسه پنجاه و سوم در محضر 🆔 @moravej_tohid
MAAD-AUDIO-54.mp3
37.42M
🎙 جلسه پنجاه و چهارم در محضر 🆔 @moravej_tohid
📖«باب قهر و دوری از برادران دینی» ✨ رسول خدا (ص) فرمود : دو مسلمان که با هم قهر کنند و سه روز قهر بمانند و آشتی نکنند، هر دو از اسلام بیرون می روند و میان آنها دوستی و پیوندی برقرار نمی ماند، و هر کدام که به سخن گفتن با برادرش پیشدستی کند، در روز قیامت پیش از او وارد بهشت خواهد شد. ✨ امام صادق (ع) فرمود :ابلیس همواره شاد است تا زمانی که دو نفر مسلمان با هم قهر ند، و چون با هم دیدار و آشتی کنند زانوهایش بلرزد و به هم خورد و بندهای بدنش بگسلد و فریاد زند : وای بر من، چه هلاکتی به من رسید! ✨ امام باقر (ع) فرمود : شیطان در میان مومنان آشوب می افکند تا زمانی که یکی از آنها از دین خود بر نگشته باشد، و همین که چنین کند شیطان بر پشت بخوابد و خستگی در کند و گوید : به مقصد خود رسیدم. پس خدا رحمت کند مردی را که میان دوستان ما الفت اندازد. ای گروه مومنان! با هم انس و الفت گیرید و به یکدیگر مهربانی کنید. 📚 اصول کافی، کتاب ایمان و کفر، جلد پنجم https://eitaa.com/moravej_tohid/3690 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه سیزدهم در محضر دقیقه 1 روایت : امام رضا (ع) فرمودند : نمازی که در ظهر جمعه خوانده می شود، اگر این نماز با امام بود (امام یعنی، همان پیش نماز منظور هست، امام معصوم منظور نیست) اگر با امام خوانده شود، دو رکعت است و اگر به غیر امام خوانده شود، چهار رکعت است. دقیقه 5 امام صادق (ع) : پشت سر کسی نماز بخوان که به دینش اطمینان داری. ✨ در نمازهای معمولی شرط امام، فقط عدالت است.... (قرائتش درست باشد و عدالت داشته باشد) اما در امامت نماز جمعه، امام می فرمایند که : «لان الصلاه مع الامام»به خاطر علمش و فقهش وفضلش و عدلش، تمام تر و کامل تر است. دقیقه 6 اینها می خواهند بگویند ، پس امامی که می خواهد نماز جمعه را برپا دارد، باید امام معصوم باشد، این جوری می خواهند نتیجه بگیرند. دقیقه 10 روایت صراحت دارد به این که، امامی که (نماز) جمعه را می خواهد، بر پا دارد غیر از امامی است که (نماز) جماعت را می خواهد بر پا دارد. دقیقه 12 امام صادق (ع) : اگر می خواهی با امام بخوانی دو رکعت بخوان، اگر می خواهی فرادی بخوانی یا با جماعت بخوانی، چهار رکعت بخوان. دقیقه 13 جواب استدلال https://eitaa.com/moravej_tohid/3692🆔 @moravej_tohid
«بسم الله الرحمن الرحیم» لزوم داشتن استاد حی و زنده 🖌 پس از ارتحال حضرت انصاری (ق)، میان رفقای طهرانی از ارادتمندان ایشان اختلاف شدیدی به میان آمد. حقیر اصرار داشتم که برای سیر این راه از «استاد» گریزی و گریزی نیست و وادی های عمیق مهلک و کریوه های صعب و سخت را جز استاد نمی تواند عبور دهد، و خودسرانه راه پیمودن، جز شقاوت و هلاکت و گرفتار شدن در وادی ابلیس و پیچ و خم های نفس اماره و له شدن و لگد کوب گشتن در زیر پای شیطان رجیم نتیجه ای ندارد. یک نفر از مریدان به محضر مرحوم انصاری، با پیشنهاد حقیر بنای مخالفت را نهادند و اصرار بر عدم نیاز به استاد را مطرح کردند. (مجموعا پنج اشکال وارد می کنند که اینجا فقط اشکال دوم را برای شما خواننده عزیز می آوریم، علاقه مند ان برای بقیه اشکالات به آدرس که در پایان متن آورده می شود، مراجعه کنند.) 🔸 اشکال دوم روح مرحوم انصاری زنده است، و او به درد رفقا و عاشقان راه و طریق خدا می رسد و بدانان اعانت می نماید. روح انصاری پس از مردن قدرتش بیشتر است، چون از لباس عالم کثرت و غش طبیعت خلع شده و به تجرد صرف ابدی رسیده است. در این صورت بهتر و بیشتر و عالی تر در صدد تکمیل رفقای سلوکی خود بر می آید. آیا وی که در زمان حیاتش با آن سعه و گسترش، مراقب و مواظب حال رفقا در خواب و بیداری در حضور و پنهان، در غیب و عیان در سفر و حضر بود، با آنکه گرفتار عالم طبع و بدن و طبیعت بود، بعد از مرگش که مسلما تجردش قویتر و احاطه اش افزونتر و علمش فراوان تر است، بهتر و بیشتر رفقا را اداره نمی کند؟! در این صورت رجوع به غیر انصاری، هتک حرم انصاری و شکستن حریم اوست که گناهی است نابخشودنی 🔸 پاسخ این استدلال صد در صد همان استدلال عمر است که گفت : پس از رسول خدا، احتیاج به امام زنده نداریم. سنت رسول خدا در دست است، و کتاب خدا برای ما بس است، «حسبنا کتاب الله، کفانا کتاب الله» اگر روح انصاری پس از مرگ در تدبیر امور عالم ظاهر کافی بود، و نیاز به استاد زنده وارسته ی پیراسته ی از هوای نفس گذشته نبود، چرا رسول خدا (ص) این همه توصیه و سفارش و بیان و خطبه درباره ی رجوع به حضرت امیرالمؤمنین (ع) ایراد فرمود؟ چرا آن گروه انبوه را در مراجعت از حجه الوداع در هجیر تابستان در جحفه، در سرزمین غدیر خم معطل کرد و آن خطبه ی غرا و شیوا را قرائت فرمود؟ آیا روح آیت الله انصاری قوی تر است یا روح رسول الله؟! چرا امیرالمؤمنین (ع) وصیت به امام حسن مجتبی نمود؟ و چرا هر یک از امامان وصیت به امام زنده ای نمودند و تا امروز هم قائل به امام زنده هستیم؟ و برآورده شدن حاجات و توسلات و تدبیر امور عالم به دست ولی الله المطلق الاعظم حجت بن الحسن العسکری، ارواحنافداه می باشد؟ به طوری که توسل به هر امام و هر ولی متوفی به آن حضرت بر می گردد، و رتق و فتق امور به ید مبارک اوست. چرا هر پیامبری برای خود جانشین معین نمود؟ کافی بود که به تمام امت بگوید : من که از دنیا رفتم، روحم قوی تر می شود، نفسم مجرد تر می گردد، و بهتر از زمان حیات به درد شما می رسم و شما را در معارج و مدارج کمال بالا می برم. شما حق ندارید به احدی از اعاظم معنوی و روحی امت من رجوع کنید! بلکه دعا کنید تا من زودتر بمیرم و تجردم افزون تر گردد، تا بهتر و صاف تر و پاکیزه تر شما را تربیت کنم! شما را به خدا سوگند! مگر مفاد و مرجع آن گفتار غیر از این است؟! مگر لب و شکافته سخن عمر غیر از این بود؟! عزیزم! به ادله فلسفیه و براهین حکمیه و مشاهدات عینیه و روایات و احادیث وارده، ثابت است و قابل تردید نیست که تمام مردگان بدون استثناء پس از مرگ تجردشان بیشتر می‌شود، یعنی بیشتر در فنای توحید در ذات متوغل می گردند، و این مستلزم انصراف از عالم طبیعت است، وحتی از عالم مثال و صورت. به همین جهت برهان قطعی قائم بر لزوم امام زنده و مربی زنده است تا روز قیامت. تا شما با مربی زنده تماس نداشته باشید و طبق دستورات وی رفتار نمایید، و تا روز قیامت به انتظار آن بنشینید که روح حضرت موسی بن جعفر (ع) شما را تربیت کند، دست خالی و حسرت زده و ندامت کشیده از دنیا می روید! کال و نا پخته می مانید! و ناخودآگاه در کام نفس اماره و شیطان فرو می روید! و می پندارید ترقی کرده اید! اما گرفتار عقوبت خداوندی در دنیا «سنستدرجهم من حیث لا یعلمون»، خواهید شد. شما چرا پس از رحلت مرحوم انصاری (ق) منتظر افاضات وی می باشید؟! مگر از زمان هبوط حضرت آدم (ع) هیچ روحی بهتر و قوی تر و مجرد تر نیامده است؟! چرا به حضرت نوح نمی گرائید و نمی گویید : او تجردش پس از مرگ بهتر است، ما را بهتر اداره می کند، چه نیازی به مربی زنده داریم؟! چرا به حضرت موسی و حضرت عیسی، متوسل نمی شوید؟! مگر آنان از پیامبران اولوالعزم نبوده‌اند؟! 📚 کتاب روح مجرد،ص 49، حضرت علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی ۳ https://eitaa.com/moravej_tohid/3694
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇