May 11
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
📖«باب قهر و دوری از برادران دینی»
✨ رسول خدا (ص) فرمود : دو مسلمان که با هم قهر کنند و سه روز قهر بمانند و آشتی نکنند، هر دو از اسلام بیرون می روند و میان آنها دوستی و پیوندی برقرار نمی ماند، و هر کدام که به سخن گفتن با برادرش پیشدستی کند، در روز قیامت پیش از او وارد بهشت خواهد شد.
✨ امام صادق (ع) فرمود :ابلیس همواره شاد است تا زمانی که دو نفر مسلمان با هم قهر ند، و چون با هم دیدار و آشتی کنند زانوهایش بلرزد و به هم خورد و بندهای بدنش بگسلد و فریاد زند : وای بر من، چه هلاکتی به من رسید!
✨ امام باقر (ع) فرمود : شیطان در میان مومنان آشوب می افکند تا زمانی که یکی از آنها از دین خود بر نگشته باشد، و همین که چنین کند شیطان بر پشت بخوابد و خستگی در کند و گوید : به مقصد خود رسیدم. پس خدا رحمت کند مردی را که میان دوستان ما الفت اندازد. ای گروه مومنان! با هم انس و الفت گیرید و به یکدیگر مهربانی کنید.
📚 اصول کافی، کتاب ایمان و کفر، جلد پنجم
#حدیث
https://eitaa.com/moravej_tohid/3690
🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه سیزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
دقیقه 1
روایت : امام رضا (ع) فرمودند : نمازی که در ظهر جمعه خوانده می شود، اگر این نماز با امام بود (امام یعنی، همان پیش نماز منظور هست، امام معصوم منظور نیست) اگر با امام خوانده شود، دو رکعت است و اگر به غیر امام خوانده شود، چهار رکعت است.
دقیقه 5
امام صادق (ع) : پشت سر کسی نماز بخوان که به دینش اطمینان داری.
✨ در نمازهای معمولی شرط امام، فقط عدالت است.... (قرائتش درست باشد و عدالت داشته باشد)
اما در امامت نماز جمعه، امام می فرمایند که : «لان الصلاه مع الامام»به خاطر علمش و فقهش وفضلش و عدلش، تمام تر و کامل تر است.
دقیقه 6
اینها می خواهند بگویند ، پس امامی که می خواهد نماز جمعه را برپا دارد، باید امام معصوم باشد، این جوری می خواهند نتیجه بگیرند.
دقیقه 10
روایت صراحت دارد به این که، امامی که (نماز) جمعه را می خواهد، بر پا دارد غیر از امامی است که (نماز) جماعت را می خواهد بر پا دارد.
دقیقه 12
امام صادق (ع) : اگر می خواهی با امام بخوانی دو رکعت بخوان، اگر می خواهی فرادی بخوانی یا با جماعت بخوانی، چهار رکعت بخوان.
دقیقه 13
جواب استدلال
https://eitaa.com/moravej_tohid/3692🆔 @moravej_tohid
«بسم الله الرحمن الرحیم»
لزوم داشتن استاد حی و زنده
🖌 پس از ارتحال حضرت انصاری (ق)، میان رفقای طهرانی از ارادتمندان ایشان اختلاف شدیدی به میان آمد.
حقیر اصرار داشتم که برای سیر این راه از «استاد» گریزی و گریزی نیست و وادی های عمیق مهلک و کریوه های صعب و سخت را جز استاد نمی تواند عبور دهد، و خودسرانه راه پیمودن، جز شقاوت و هلاکت و گرفتار شدن در وادی ابلیس و پیچ و خم های نفس اماره و له شدن و لگد کوب گشتن در زیر پای شیطان رجیم نتیجه ای ندارد.
یک نفر از مریدان به محضر مرحوم انصاری، با پیشنهاد حقیر بنای مخالفت را نهادند و اصرار بر عدم نیاز به استاد را مطرح کردند. (مجموعا پنج اشکال وارد می کنند که اینجا فقط اشکال دوم را برای شما خواننده عزیز می آوریم، علاقه مند ان برای بقیه اشکالات به آدرس که در پایان متن آورده می شود، مراجعه کنند.)
🔸 اشکال دوم
روح مرحوم انصاری زنده است، و او به درد رفقا و عاشقان راه و طریق خدا می رسد و بدانان اعانت می نماید. روح انصاری پس از مردن قدرتش بیشتر است، چون از لباس عالم کثرت و غش طبیعت خلع شده و به تجرد صرف ابدی رسیده است. در این صورت بهتر و بیشتر و عالی تر در صدد تکمیل رفقای سلوکی خود بر می آید.
آیا وی که در زمان حیاتش با آن سعه و گسترش، مراقب و مواظب حال رفقا در خواب و بیداری در حضور و پنهان، در غیب و عیان در سفر و حضر بود، با آنکه گرفتار عالم طبع و بدن و طبیعت بود، بعد از مرگش که مسلما تجردش قویتر و احاطه اش افزونتر و علمش فراوان تر است، بهتر و بیشتر رفقا را اداره نمی کند؟! در این صورت رجوع به غیر انصاری، هتک حرم انصاری و شکستن حریم اوست که گناهی است نابخشودنی
🔸 پاسخ
این استدلال صد در صد همان استدلال عمر است که گفت : پس از رسول خدا، احتیاج به امام زنده نداریم. سنت رسول خدا در دست است، و کتاب خدا برای ما بس است، «حسبنا کتاب الله، کفانا کتاب الله» اگر روح انصاری پس از مرگ در تدبیر امور عالم ظاهر کافی بود، و نیاز به استاد زنده وارسته ی پیراسته ی از هوای نفس گذشته نبود، چرا رسول خدا (ص) این همه توصیه و سفارش و بیان و خطبه درباره ی رجوع به حضرت امیرالمؤمنین (ع) ایراد فرمود؟ چرا آن گروه انبوه را در مراجعت از حجه الوداع در هجیر تابستان در جحفه، در سرزمین غدیر خم معطل کرد و آن خطبه ی غرا و شیوا را قرائت فرمود؟ آیا روح آیت الله انصاری قوی تر است یا روح رسول الله؟!
چرا امیرالمؤمنین (ع) وصیت به امام حسن مجتبی نمود؟ و چرا هر یک از امامان وصیت به امام زنده ای نمودند و تا امروز هم قائل به امام زنده هستیم؟ و برآورده شدن حاجات و توسلات و تدبیر امور عالم به دست ولی الله المطلق الاعظم حجت بن الحسن العسکری، ارواحنافداه می باشد؟
به طوری که توسل به هر امام و هر ولی متوفی به آن حضرت بر می گردد، و رتق و فتق امور به ید مبارک اوست.
چرا هر پیامبری برای خود جانشین معین نمود؟ کافی بود که به تمام امت بگوید : من که از دنیا رفتم، روحم قوی تر می شود، نفسم مجرد تر می گردد، و بهتر از زمان حیات به درد شما می رسم و شما را در معارج و مدارج کمال بالا می برم. شما حق ندارید به احدی از اعاظم معنوی و روحی امت من رجوع کنید! بلکه دعا کنید تا من زودتر بمیرم و تجردم افزون تر گردد، تا بهتر و صاف تر و پاکیزه تر شما را تربیت کنم!
شما را به خدا سوگند! مگر مفاد و مرجع آن گفتار غیر از این است؟! مگر لب و شکافته سخن عمر غیر از این بود؟!
عزیزم! به ادله فلسفیه و براهین حکمیه و مشاهدات عینیه و روایات و احادیث وارده، ثابت است و قابل تردید نیست که تمام مردگان بدون استثناء پس از مرگ تجردشان بیشتر میشود، یعنی بیشتر در فنای توحید در ذات متوغل می گردند، و این مستلزم انصراف از عالم طبیعت است، وحتی از عالم مثال و صورت.
به همین جهت برهان قطعی قائم بر لزوم امام زنده و مربی زنده است تا روز قیامت.
تا شما با مربی زنده تماس نداشته باشید و طبق دستورات وی رفتار نمایید، و تا روز قیامت به انتظار آن بنشینید که روح حضرت موسی بن جعفر (ع) شما را تربیت کند، دست خالی و حسرت زده و ندامت کشیده از دنیا می روید! کال و نا پخته می مانید! و ناخودآگاه در کام نفس اماره و شیطان فرو می روید! و می پندارید ترقی کرده اید! اما گرفتار عقوبت خداوندی در دنیا «سنستدرجهم من حیث لا یعلمون»، خواهید شد.
شما چرا پس از رحلت مرحوم انصاری (ق) منتظر افاضات وی می باشید؟! مگر از زمان هبوط حضرت آدم (ع) هیچ روحی بهتر و قوی تر و مجرد تر نیامده است؟!
چرا به حضرت نوح نمی گرائید و نمی گویید : او تجردش پس از مرگ بهتر است، ما را بهتر اداره می کند، چه نیازی به مربی زنده داریم؟! چرا به حضرت موسی و حضرت عیسی، متوسل نمی شوید؟! مگر آنان از پیامبران اولوالعزم نبودهاند؟!
📚 کتاب روح مجرد،ص 49، حضرت علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی
#فلسفه_عرفان ۳
https://eitaa.com/moravej_tohid/3694
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه بیستم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 1
اشکال مرغی به هد هد : چه جوری شد که تو رهبر ما شدی؟
🔸دقیقه 3
این مقامات با عبادت تنها و نماز و روزه ی تنها به دست نمی آید، بالاخره همه ی ما این را امتحان کردیم که در همه عمرمان نماز خیلی خواندیم، روزه خیلی گرفتیم، ولی به جایی هم نرسیدیم، این بهترین شاهد برای این است که نماز خشک و خالی انسان را به جایی نمی رساند، آنچه که در این راه انسان را به جایی می رساند، نظر است، یعنی باید یک جوری شود که انسان مورد نظر آن سلیمان زمان قرار بگیرد.
✨ علم یعنی کمال، علم نظر یعنی آن کمالی که انسان به واسطه ی یک نظر پیدا میکند. نظر نه نگاه معمولی، یعنی یک توجه خاص از طرف آن مقام ولایت مطلق که یک توجهی بکند و در سایه ی این توجه، یک وجود خاص به درون وجود انسان وارد شود.
🔸 دقیقه 6
یک جذبه از جذبات حق از عبادت جن و انس بهتر است.
🔸 دقیقه 8
چه بسا انسان قرآن می خواند و همان قرآن لعنش می کند، لعنش می کند یعنی دورش می کند.
✨ نیت حقیقی از هیچ کدام از ما ساخته نیست، نیت حقیقی که انسان واقعاً قلب را به طرف خدا قرار بدهد، این نمی شود....
ما ها نیت خیالی داریم، یعنی یک سری الفاظی را از خیال خودمان عبور می دهیم و می گوییم... (اما) قلب به طرف دنیاست.....
تا نیت درست نشود، عمل برای انسان به درد نمی خورد. نیت یعنی جهت گیری قلب به سوی خدا
🔸 دقیقه 13
ما ها حرکت نمی کنیم، ما نه به سوی دنیا حرکت می کنیم، نه به سوی خدا، جذب ما را حرکت می دهد. یعنی انسان وقتی که روی قلب و توجه قلبش به سوی دنیاست،..
مثل آهنربای خیلی قوی آنجا گذاشتند و یک جسم در نظر بگیرید که نصفش آهن است و نصفش چوب است، این وقتی که روی آهنیش را به طرف آهنربا کنید، آهنربا جذبش می کند، این هم همین است، قلب وقتی که به طرف دنیاست، خود دنیا این را جذب می کند و می برد. برعکس اگر بتوانید روی قلب را به طرف خدا کنید، خدا جذب می کند، این است که همیشه سیر انسان از ناحیه خودش نیست، از ناحیه جذب است.
🔸 دقیقه 14
«وابتغوا الیه الوسیله» «35،مائده»
وسیله همان نظر است، همان جذب است.
🔸 دقیقه 17
دنبال آن نظر باشید، به حرم های مطهر تشریف می برید، امامزادهها زیاد بروید.
در سبزوار چند امامزاده داریم، یک وقت نباشه که غافل شوید، حتماً در هفته یک جلسه برنامه بذارید که به یکی از امامزادهها مرتب بروید، اینها محل هایی هستند که در اینجا جذب رحمت زیاد است، جذب رحمت زیاد میشود، حال عبادت هم ندارید، یک ساعت حداقل بشینید.
✨ لذا بدانید که در زندگی برای رفتن به سوی خدا دنبال چه چیزی باشید، باید کاری کنید که او یک نظر به شما بکند.
🔸 دقیقه 18
مراقبت های لازم برای جذب رحمت و نظر
🔸 دقیقه 20
بهترین حالت های عبد نسبت به خدا همان حالتی است که در نیمه های شب، سر به سجده بگذارد و گریه کند. (عرض شکستگی و نیاز کند)
🔸 دقیقه 22
اولا طاعت خود را رها نکن و ثانیا برای طاعت خود بها قائل نشو.
✨ اصل این است که تو مقبول امام زمان شوی.
🔸 دقیقه 27
صیادان آسمانی به دنبال صیدهای شکسته می گردند.
🔸 دقیقه 32
اشکال مرغی دیگر : گذشتن از این وادی ها آخر کار هر کسی که نیست، رفتن پیش سیمرغ، رفتن پیش خدا (مثل) رفتن به بهشت که نیست، آدم نمازش را بخواند و روزه اش را بگیرد و به بهشت برود. نه، از این وادی ها باید بگذرد.
🔸 دقیقه 35
« ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا»
«30،فصلت»
🔸 دقیقه 39
تا «مالک یوم الدین» درست نشود، «ایاک نعبد» درست نمی شود. آدم باید هرگونه مالکیت را از خودش نفی کند، خودش را مالک هیچی نبیند، (هیچی) تا بعد عبد شود. عبد همین است. عبد کسی است که مالک هیچی نیست، انسان این جوری شود. در مرحله ی تسلیم قلب، قلب چنان اسلامی داشته باشد، چنان تسلیمی داشته باشد که هیچی نخواهد (هیچی) به او بگویند : چه می خواهی؟ بگوید : هیچی، پسندم هر چه را جانان پسندد
🔸 دقیقه 41
قلبتان را تسلیم محض کنید، تسلیم محض در مقابل خدا قرار دهید. اینها کمال انسان است.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3697🆔 @moravej_tohid
✨امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودند:
🍀 عبادت به زیادی نماز و روزه نیست،
بلکه حقیقتِ عبادت،
زیاد اندیشیدن در کار خداست.
📚 تحف العقول، ص448
@moravej_tohid