«بسم الله الرحمن الرحیم»
✨ تفاوت ذکر حی با ذکر میت
مردم خیلی ذکر می گویند. ذکر می گوید و شراب هم می خورد. دروغ هم می گوید. ربا هم می خورد. این ذکر، در درون وجود این انسان ذکر میت و مرده است. چرا؟
چون ذکر را به تلقین از یک ولی نگرفته است.
گفتم ولایت روح نبوت است. این نمازی که مردم می خوانند. این روزه ای که می گیرند این ذکری که می گویند. اینها همه اش در واقع مرده است. فقط همین اندازه است که خدا اگر در قیامت به انسان بگوید :نماز خواندی. بگوید :بله، به همین اندازه تا خدا او را به جهنم نبرد.
اما مقام به او نمی دهد.
ذکر میت به درد نمی خورد. اگر شما دیدید انسانی نماز می خواند و ربا هم می خورد. بدانید که این نمازش نماز میت است.
در درونش یک نماز بی جان است.
اگر می بینید با تسبیح داره ذکر می گوید و از آن طرف هم غیبت مردم را می کند. این را بدانید ذکری که می گوید ذکر بی جان و مرده است.
«این است که حتما باید انسان جان خودش را با جان یک ولی بپیوندد تا نمازش بشود نماز حی، حجش بشود حج حی، ذکرش بشود ذکر حی.»
#علامه_مروجی_سبزواری
#فلسفه_عرفان ۱۳
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3982
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه یازدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
مناسبت شهادت امام کاظم(ع)و وفات حضرت ابوطالب(ع)
امام صادق(ع):اگر ايمان ابوطالب در یک کفه ی ترازو گذاشته شود و ايمان همهی خلق عالم تا قیامت در کفه ی دیگر ترازو گذاشته شود، باز ايمان ابوطالب غلبه دارد.
🔸 دقیقه ۳
ما برای اسلام چه کار کردیم؟برای تشيع چه کار کردیم؟برای اینکه دین خدا پرورش پیدا کند چه کار کردیم؟
🔸 دقیقه ۵
شکنجههای مسلمانان صدر اسلام
🔸 دقیقه ۹
امام صادق(ع):هر کس در یک روز بگويد:"اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له الها واحدا احدا صمدا،لم یتخذ صاحبه و لا ولدا"
یعنی هر روز یک بار این جمله را بگويد.
خداوند برايش ۴۵ میلیون حسنه می نویسد، ۴۵ میلیون گناه را از او دفع می کند،مقام او را در بهشت ۴۵ میلیون درجه بالا می برد و مثل کسی می ماند که دوازده دور قرآن را خوانده و خداوند خانه ای در بهشت برای این آدم می سازد.
🔸 دقیقه ۱۱
عدد ۴۵ از لحاظ حروف ابجد، عدد آدم هست.
کاملترین حروف ۴۵ است.
🔸 دقیقه ۱۲
به آدم همهی اسماء را آموخت، آموخت نه اینکه این فرش هست، این منبر هست و....
این نه،چون بعد که خداوند به ملائکه گفت:شما اسماء را بگویید، آنها نتوانستند. مگر ملائکه نمی دانند، این فرش هست، این منبر هست و....
🔸 دقیقه ۱۳
اسماء آن صفاتی هستند که در ذات خدا مستقر هستند، مثلأ خداوند دارای صفت علم است، خداوند را وقتی که با صفت علم در نظر بگیرید، یک اسم می شود، یعنی عالم...
لذا اسماء آن کمالات خدا هستند.
✨ اینکه خداوند می فرماید:همهی اسماء را آموخت، یعنی خداوند در آدم تجلی کرد.
🔸 دقیقه ۱۴
خداوند با همهی اسماء در آدم تجلی کرد،یعنی آدم مظهر تام خدا شد،اگر خدا عالم است، آدم عالم هست، خدا قادر است، آدم قادر هست....
🔸 دقیقه ۱۶
آدم چنان بی رنگ بود،چنان بی نقش بود که همهی اسماء خداوند در او تابید و مظهر اسم اعظم وخلیفه الله شد.
🔸 دقیقه ۱۷
این که می فرمايد:خداوند ۴۵ میلیون ثواب به انسان می دهد، ۴۵ میلیون گناه از انسان دفع می کند. کنايه از این است که اگر کسی این جمله را بگويد، به مقام کمال می رسد. هر کس لا اله الا الله را بگويد، به کمال حوا می رسد.
✨ حالا این جمله چه جمله ای هست؟ این جمله جمله ای است که توحید را به تمام و کمال نشان میدهد.
🔸 دقیقه ۱۹
ما آثار را از اشیاء می گیریم و کامل می شویم.
🔸 دقیقه ۲۱
شریک ندارد یعنی چی؟ یعنی یک شیء دیگری که در کنار خدا باشد و او هم رب باشد،اله باشد و آثارش را از خودش بروز بدهد نیست.
🔸 دقیقه ۲۵
همهی موجودات عالم را که نگاه کنید، می بینید که در بطن خودشان یک فقری نسبت به خدا دارند،در عمق وجودشان نسبت به خدا نیاز دارند.
🔸 دقیقه ۲۶
گناه یعنی همين چون اصل گناه به معنی نقص است، اصلا من، وجودم نقص است، وجودم حاجت است، وجودم فقر است، من وجودم گناه است. وقتی این جوری هستم، چگونه می توانم بگویم، من وجودم مستقل مال خودم هست؟! اصلا نمی توانم بگویم....
✨ هر موجود محدودی این جوری هست، مگر یک موجود نا محدود پیدا شود، اگر یک موجود نامحدود پیدا شد،هم وجودش از خودش هست، هم صفاتش از خودش هست. ما چند تا وجود نامحدود در عالم داریم؟یکی،یعنی اصلا در عالم یک نامحدود بیشتر تصور نمی شود...
✨ نا محدود یعنی چی؟یعنی شما هر جا که بروید خدا هست،پايان ندارد،نهایت ندارد.
پس این خدا جا برای موجود نا محدود دیگر نگذاشته است، وقتی که موجود نا محدود دیگری نبود، پس موجود دیگری نیست که صفاتش را از خودش داشته باشد، این می شود، خدا، لا شریک له
🔸 دقیقه ۲۸
فرق بین واحد بودن من و واحد بودن خدا چيست؟من واحدی هستم که در کنار من یک واحد دیگر هم می شود تصور شود.
🔸 دقیقه ۳۰
واحد عددی واحدی است که جا برای یک واحد دیگر می گذارد، دلیلش هم این است که این واحد عددی یک واحد محدود است.
✨ خدا وحدتش، وحدت حقیقی است.
🔸 دقیقه ۳۴
خداوند آن واحد و آن یگانه و آن بی نظیری است که نظیرش، مثلش، اصلا محال است که بیاید،باز هم علت چيست؟علت نامحدودی خداست.
🔸 دقیقه ۳۶
الف و لام الصمد را دقت کنید، یعنی خداوند قبله گاه تمامی موجودات عالم است.
🔸 دقیقه ۳۹
خداوند همسر برای خودش نگرفته،چه کسی همسر می گیرد؟کسی که ناقص است.
✨برهنگی خودش یک نقص است و لذا این است که انسان ها دوست ندارند،برهنه باشند.
✨ چرا خداوند نقص ندارد؟چون نامحدود است، موجود محدود نقص دارد،کم و کمبود دارد.
🔸 دقیقه ۴۱
فرزند هم ندارد....
✨ مادر یک موجود مرکب است، می تواند بچه را که جزئی از خودش هست، جدا کند،اما خدا مرکب نیست، بسیط است، بسیط یعنی اصلا جزء ندارد.
🔸 دقیقه ۴۶
اگر کسی به مقام شهود این حقایق در مورد خدا برسد،حالا به مقام کمال رسیده است.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3984
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه سی و پنجم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
ای احمد! اول عبادت سکوت است و روزه
اول عبادت یعنی اولین چیزی که برای سیر عبودی لازم داریم.
🔸 دقیقه ۳
سکوت موجب میشود که حکمت در قلب انسان ایجاد میشود.
✨ صحبت کردن یک حجاب خیلی غلیظی بر روی قلب ایجاد میکند.
✨ حکمت همان قوهی باطن بینی است.
✨ اگر به کسی حکمت داده شود،خیر کثیر به او داده شده...
چه نعمتی بالاتر از این که انسان قوهی باطن بینی داشته باشد.
✨ سکوت، حکمت را به جا می اورد،و حکمت برای انسان معرفت می آورد. یعنی انسان یک معرفت توحیدی پیدا می کند. اين حکمت، نور است. این نور از کجا تابیده؟از خدا تابیده، وقتی که این نور وارد قلب انسان میشود، انسان خودش را نور می بیند و این نور در واقع نورِ الله است. انسان یک معرفت شهودی و حضوری نسبت به خدا در خودش می بیند.
🔸 دقیقه ۶
وقتی که انسان یک معرفت حضوری نسبت به خدا پيدا کرد،یقین هم پيدا می کند. اين معرفت حضوری همان نوری است که انسان در خودش می یابد، در خودش می بیند.این نور ،نور الله است و لذا وقتی که در قلب من حاضر می شود، من الله را در خودم حاضر می بینم و این معرفت یقین می آورد.
✨ هیچ وقت در معرفت حضوری شک وجود ندارد،معرفت حضوری با یقین همراه است. مثل غم و شادی، تشنگی، گرسنگی اينها چیز هايی هست که ما به علم حضوری در خودمان پيدا می کنیم، تشنگی در وجود من حاضر است. گرسنگی غم،شادی در وجود من اصلا حاضر هستند، این معرفت حضوری میشود، همين معرفت حضوری یقین هم می آورد.
🔸 دقیقه ۱۰
یقین لشگریانی دارد،لشگریان یقین چيست؟
از امام رضا(ع)سؤال کردند که ايمان چيست؟فرمودند:ايمان در مرتبهی اول اسلام است، انسان تسلیم شود....
بالاتر از آن ايمان است، یعنی قلب ايمان می آورد.
بالاتر از ايمان، تقواست، یقین بالاتر از تقوا هست.
از اسلام و ايمان و تقوا،یقین بالاتر است و
هیچ چیزی کمتر از یقین بین مردم پخش نشده.
🔸 دقیقه ۱۱
از کجا بدانم که یقین دارم؟فرمود:علامتش این است که انسان توکل بر خدا می کند.
✨ اسلام اکبر: فنای ارادهی انسان در ارادهی خدا،که اصلا انسان در مقابل خدا اراده و خواست نداشته باشد.
🔸 دقیقه ۱۵
رضا یعنی خشنودی، خوشحالی
✨ رضا عبارت است از بهجت و خوشحالی به آنچه که خدا داده، یعنی انسان در فقر به همان اندازه خوشحال باشد که در غنا خوشحال است.
✨ فرق توکل و تفويض: در توکل من خودم را می بينم و در کارهایی که مطابق میل من است، اینها را به خدا واگذار می کنم....
اما در تفويض انسان دیگر نمی بیند که آيا اين خوب است یا بد؟
کلا همهی امورش را به خدا واگذار کرده
✨ این قدر مقام تفويض بالاست که فرمود:"اول الدین معرفة الجبار و آخره تفويض الامر الیه"
اول دين معرفت خداست و آخرش این است که واگذار کنی.
منتهی چه معرفتی باعث میشود که انسان به مقام توکل، تسلیم و رضا و تفويض برسد؟آن معرفتی که از حکمت قلب ناشی می شود و آن حکمتی که از سکوت و روزه داری حاصل میشود.
🔸 دقیقه ۱۸
حضرت علی(ع): انسان طعم ايمان را نمی چشد، مگر اینکه به این یقین برسد که، هر چه برای من آمده، این مقدر بوده که بیاید. هر چه هم برای من نیامده، مقدر نبوده که بيايد.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3987
🌸 حلول ماه رجب، ماه عاشقی و بندگی ومیلاد با سعادت امام محمد باقر(ع)را بر شما عاشقان کوی دوست تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
@moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#فقه_استدلالی جلسه بیست و چهارم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
یکی از مشکلات مجاری اصول است؟
کدام اصل در کجا جاری می شود؟
✨ برائت عقلی این است، اگر شبهه ی ما شبهه ی وجوبیه باشد(یعنی شک در وجوب داشته باشیم) سوره در نماز واجب است يا نه؟صلوات در تشهد واجب است یا نه ؟قنوت در رکعت دوم واجب است يا نه؟ و امثال اينها برائت جاری می کنیم. اینجا عقل می گوید:چون دلیلی از شرع نیومده، اگر شارع بخواهد در قيامت عقاب کند، بر شارع قبیح است. چون شارع حکیم است و از حکیم کار لغو سر نمی زند.این است که قبح عقاب بلا بیان جاری می کنیم و می گوییم: سوره واجب نیست، صلوات واجب نیست، قنوت واجب نیست.
🔸 دقیقه ۳
آیا می توانیم برائت از جزئیات رکعت دوم جاری کنیم؟ یعنی مثلا نافله را شروع کردم،رکعت اول را خواندم و می خواهم رکعت دوم را بخوانم شک می کنم که آيا رکعت دوم جزء هست که واجب باشد بخوانم یا جزء نیست؟
اینجا برائت از جزئیت رکعت دوم جاری می کنیم. آیا این برائت در اينجا جاری می شود؟
✨ اشکالی که در اينجا بر برائت عقلی وارد کردند، می گویند:برائت عقلی در جايی جاری می شود که پای یک تکلیف در میان باشد، تازه اصل نافله واجب نیست.
🔸 دقیقه ۵
برائت شرعی، برائتی است که دليلش را ما از شرع گرفتیم، نه از عقل و دليلش بعضی روايات است. مثلا،"مردم نسبت به آنچه که نمی دانند در وسعت هستند." مثلا من نمی دانم که سوره در نماز واجب است يا نه؟ دلیلی هم از شارع نداریم، در وسعت هستم، نمی خوانم.
🔸 دقیقه ۷
آیا در مورد بحث ما که رکعات نافله هست، برائت شرعی جاری می شود یا نه؟اینجا را هم می خواهند بگویند: برائت جاری نمی شود. به خاطر این که باز هم همان حرف است، در اينجا می خواهند بگويند، برائت شرعی یک حکم امتنانی است، یعنی شارع خواسته یک منتی بر سر ما بگذارد و کار ما را راحت کند.
حالا در جایی که اصل نافله مستحب است چه منت گذاری؟نمی خوانی. حکم امتنانی در جایی معنی دارد که یک زحمتی باشد، یک مشقتی باشد،شارع آمده از باب امتنان و منت گذاری این را برداشته،گفته:نمی خواهد سوره را بخوانی.
این است که می خواهند بگویند:برائت شرعی در اینجا جاری نمی شود.
🔸 دقیقه ۸
برائت در جايی جاری می شود که اولا حکم شرعی برای ما مسلم باشد، منتهی ما در اجزاء و شرایطش شک داریم،مثلأ نماز ظهر بر ما واجب است و ما در این هیچ شکی نداریم....
ما در جزءش شک داریم،مثلأ سوره واجب است یا نه؟اينجا برائت را جاری می کنیم، اما در مورد مسئلهی ما،نمی دانیم که نافله یک رکعت است یا دو رکعت است یا سه رکعت؟
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3993
✨ امام صادق(ع) به يارانش میفرمود:از خدا پروا کنید و برادران نیکوکار و دوستدار هم در راه خدا باشید،و با یکدیگر پیوند برقرار کنید و به هم مهر بورزید، به زیارت و ديدار هم بروید و درباره ی امر ما مذاکره کنید و آن را زنده بدارید.
✨ امام صادق(ع)فرمود:بر مسلمانان لازم است که در پیوند با یکدیگر بکوشند، و بر دوستی با یکدیگر یاری رسانند، و با نيازمندان مواسات کنند، و با هم مهر بورزند، تا همان گونه که خدای بزرگ به شما فرمان داده و فرموده:"نسبت به هم مهربان اند."به هم مهر بورزید و در آن امور آنان که از دست شما خارج است، غمگین و نگران باشید،بر همان روشی که گروه انصار در زمان رسول خدا(ص)عمل کردند.
📚 اصول کافی، جلد چهارم ص۳۷۰
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 باید برای غربت تو بیامان گریست
با نالههای حضرت صاحب زمان گریست
@moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه سی ام
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۲
محبت ها فرق می کند، کدام مرتبه از وجود عاشق با وجود معشوق یکی شود؟ در عشق های مجازی و دنيايی آن مرتبهی خيال با هم یکی می شود،یعنی اینها در مرتبهی خيال با همدیگر وحدت دارند....اينها خيلی اعتبار ندارد و بالاخره یک روزی از هم جدا می شوند، خيال حکمش دائمی نیست و موقت است.
✨ اما یک عشق هايی هست که در بُعد روح انسان است، نه در مرتبهی خیالش، بلکه در مرتبهی روحش بین دو نفرایجاد میشود، این عشق ها به خاطر آب و رنگ نیست، مثل آن عشقی که رسول خدا(ص) به فاطمه زهرا(س) داشتند.
✨ اينها عشق به تجلی اعظم خداست، عشق به تجلی نور خداست، که این نور را مثلأ در فاطمه زهرا(س) پيدا کرده، لذا عاشق او می شود.
این عشق ها پایدار هستند.
🔸 دقیقه ۶
حضرت عيسی(ع): انسان به ملکوت عالم نمی تواند، وارد شود، مگر اینکه دو بار زاییده شود.
✨ این کار هر کسی نیست و ماما می خواهد.
✨ علم نظر
🔸 دقیقه ۹
آن زايش روحانی باید در انسان ایجاد شود،این زايش جسمانی را که ما همه داریم،متأسفانه همین جسم را هم مرتب داریم پرورش می دهیم.
پرورش جسم همهاش از آب و نان نیست، یک مقدار زیادی از همین علومی است که ما داریم از دنیا یاد می گیریم.
🔸 دقیقه ۱۱
باید قرآنی شوید.
✨ جان پر از آلودگی هاست،ظلمت دارد،این علوم هم که در آن ریخته می شود، سیاه می شود.یعنی حتی علم دین در آن می ریزی، سیاه می شود.
✨ فرمود:"یزکیهم و یعلمهم الکتاب "۲،جمعه
اول آنها را تزکیه کن، پاک کن،این کوزه را بشور،بعد علم در آن بریز،بعد آنها را تعليم کن،بعد علم به اینها یاد بده.
🔸 دقیقه ۱۳
شیطان یکی از جاهایی که به انسان امید بسته،همان لحظهی مرگ انسان است.
✨ به عمل نیست، اصل معرفت است، اصل و اساس آنچه که شخصیت انسان را تشکیل می دهد، معرفت توحید است، به شرط اینکه این معرفت با تزکیه همراه شود،یعنی حجاب های روی قلب کنار رود که این معرفت وارد قلب شود.
🔸 دقیقه ۱۷
حضرت علی(ع)به پسرش محمد حنفیه فرمود: قرآن بخوان و بالا برو. این قرآن این جوری هست، سالها ما قرآن خوانديم و تکانی نخوردیم.
✨ نماز انسان حجاب سوز باشد، این ارزش دارد.
✨ عبادت باید انسان را بالا ببرد،باید به مسجد که می رود،نماز جماعت می خواند و برمیگردد، احساس کند که بالا رفت، احساس کند که سبک شد.
✨ عبادت باید انسان را در محبت سیر بدهد.
🔸 دقیقه ۲۱
باید تا در دنیا هستيد، بتوانید ايمان را وارد قلب خودتان کنید.
✨ شیطان می داند که چه چیزهایی در زندگی من با قلبم وحدت پیدا کرده، آنها را او می داند، من نمی دانم.
✨ راه سلوک الی الله، یک راه جنگ است، یک راه جهاد است با گوساله هایی که در درون وجود ما هستند تعلق هايی که در درون وجود ما هستند.
🔸 دقیقه ۲۴
شهوات باید کّنده شود.
"ومن یوق شُح نفسه فاولئک هم المفلحون "۱۶،تغابن
ببین می فرمايد:کسانی که شُح نفسشان را،(شح یعنی آن تیزی،تندی) کسانی که تندی و تیزی نفسشان را بتوانند جلو بگیرند،آنها به فلاح و رستگاری می رسند،یعنی به آزادی می رسند.
🔸 یک دوستی پیدا کن ،که هرگز نمیرد.
راه عرفان راهی است که می خواهد تو را به بُعد ثابت عالم متصل کند نه به بُعد متغیر.
✨ خودت را با اسم رزاق اتصال بده تا همیشه رزقت مهیا باشد، خودت را با اسم عزیز اتصال بده تا همیشه آن مقامت آن عزتت در جامعه برقرار باشد.
🔸 دقیقه ۳۸
ما همه ذره هستيم بیچاره هستیم،خاک هستيم....
وقتی که یک نظر از آنجا می شود، این به آسمان می رود.
✨ منتهی باید آدم عقل و معرفت داشته باشد، خودش را در آن ستون نور قرار بدهد،خودش را در تاريکی و سردی قرار ندهد.
🔸 دقیقه ۴۲
باید اینجا خودش را آماده کند تا آن سرِحيوانی اش را ببرند.
✨ انسان بايد به اين راه که می آید، اجازه دهد شمشیر قهر آنها حيوانيت این انسان را بکشد،مقاومت نکند بهانه نیاورد.
آدم وقتی که در راه عشق وارد شد، باید بگذارد،رضا دهد،راضی باشد...
یعنی اگر واقعا در مقابل آن خنجر، تسلیم باشد که مرتب بیاید گردنش را ببرد،از آن طرف یک جانی دیگر به او می دهند،یعنی این جان حیوانی را از او می گیرند و جان دیگر به او می دهند.
🔸 دقیقه ۴۴
تا می توانی خودت را ریاضت بده و این نفس حیوانی را بکش،اگر نمیتوانی بگذار آنها تو را رنج دهند.
که بلای دوست تطهیر شماست.
✨ وقتی که خودش را کشت به مقام "موتوا قبل ان تموتوا "می رسد.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3998
4_5949655905514556108.mp3
9M
...یعنی توسل در این شبها از توسل در شبهای دیگر خیلی راحت تر و آسان تر است، چون در شبهای دیگر امام در استغراق در ذات خدا، فانی در ذات خدا است، لذا برقراری اتصال با ارواح ائمه مشکل تر است، اما در چنین ایامی آسان تر است، چون خود این روح از مقام استغراق و فنای کلی خارج شده است و توجه کرده است به عالم دنیا، در اثر این توجه اگر انسانی بتواند یک اتصال درست قلبی با این روح مقدس برقرار کند حتما می تواند چیزی...
...روزی که امام به دنیا آمده است یک روز خاصی است، امام در آن روز عنایت میکند به این دنیا، برمیگردد به این دنیا، چنان که در مکانی که امام دفن شده است، در آن مکان بیشتر عنایت دارد، مثلاً در حرم های ائمه انسان بهتر می تواند ارتبا ط برقرار...
...انسان در هر مرتبه ای از ارتقاء روحانی که باشد وقتی که به آنجاها میرود همان مرتبه قوی تر میشود، کسانی که در مرتبه عقل هستند، عقلشان قوی میشود، کسانی که در مرتبه وهم هستند وهم شان قوی میشود، حتی اگر یک دزد برود و در حرم ائمه بنشیند، نقشه دزدی اش را بهتر می تواند بکشد، در همان جهت وجود انسان قوت پیدا...
برگرفته از جلسه ۳۷ #مقامات_انسان
@shams_sabzevari
#فایل_صوتی_کوتاه
🎙#خلقت_آدم جلسه دوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔹 دقیقه ۲
می شود کسی جزء یک گروهی نباشد ولی با آنها باشد. قرآن این را دارد که می فرمايد: "اولئک مع الذين انعم الله "۶۹،نساء
کسانی که این خصوصیات را داشته باشند، با شهداء ،انبیاء،صدیقین و صالحین هستند، یعنی می شود که کسی جزء انبیاء نباشد اما با انبیاء باشد، یعنی از لحاظ مقام در ردیف آنها باشد،این امکان دارد....
💦 بعد می فرمايد: کسانی هستند که با این چهار گروه هستند، جزو این چهار گروه نیستند، با اينها هستند.(یعنی در رديف و مقام اينها هستند)
🔹 دقیقه ۴
شیطان هم از ملائکه نبود،با ملائکه بود.
💦 مقام تسبیح و تقديس، مقام طهارت محض است که هیچ آلودگی در آنجا نیست. نقصی نیست.
💦 کسی که به این مقام برسد چه خصوصیاتی پیدا می کند؟ مثلا يکی این هست که به قرآن دست پيدا می کند. "فی کتاب مکنون، لا یمسه الا المطهرون "۷۹،واقعه
می فرمايد:قرآن را جز مطهرون نمی توانند به آن برسند،قرآن نه این کتابی که دست ما هست، قرآن یعنی مقام جمعی عالم، مقام جمعی عالم، مقام عقل اول است.
💦 عقل کل بالاترین مخلوق است. در مقام شهود اسماء است، دقت کنید که در مقام شهود ذات نیست.
💦 عقل اول، قرآن است.نفس کل،فرقان است، یعنی موجودات از عقل کل که وارد نفس کل می شوند، متجزی می شوند،از همدیگر باز می شوند. این فرقان می شود.
🔹 دقیقه ۱۰
فرق شیطان با ملائکه این بود که ملائکه این مقام را به طور حقیقی داشتند، شیطان به طور مجازی داشت.
🔹 دقیقه ۱۲
موجودات دو دسته هستند، یک دسته بهرهی زیادی از رحمت دارند، از اسم الرحمن، الرحیم بهرههای قوی دارند،اينها موجودات نوری و سعید هستند. اما یک دسته، بهرهی ضعیفی از اسم رحمان دارند، اينها ظلمانی هستند و اینها را می گوییم:رجیم،ملعون
💦 این نکته مهم است، ما به این دنیا که آمدیم به خاطر این است که سعید از شقی جدا شود.اصل خلقت برای همین جدا شدن است.
🔹 دقیقه ۱۶
من باید از دیگران جدا شوم،تا آن کمالات اسمائی خودم را به فعلیت برسانم.
💦 نحوهی جدا شدن انسان ها از همدیگر با امر است.با قانون است، با امر و نهی است که خداوند برای ما دین فرستاده، دین دو تا خاصیت دارد: یک خاصیتش این است که انسان ها را از همدیگر جدا می کند..
یک خاصیتش این است که انسان ها را در همان جهت خودشان تکمیل می کند.
🔹 دقیقه ۲۰
یک بعد اوامر شرعی امتحانی است، چون گاهی اوقات ما امری که به دیگری می کنیم، برای امتحان است.
🔹 دقیقه ۲۶
دو نکته: یکی، بعضی وقتها انسان با اینکه ظلمانی است، اما خداوند او را به منطقهی نورانیت وارد می کند...
🔹 دقیقه ۲۹
فضیل عیاض و بُشر حافی اينها معلوم می شود که از اول در نورانیت بودند،منتهی نور خاموش بود.
🔹 دقیقه ۳۱
ولیّ،اينها را از ظلمات مجازی به نورانیت حقیقی و ذاتی خارج می کند.
💦 کسانی که انسان ها را سیر درونی(باطنی)می دهند،به ایشان ولیّ می گویند...
اینها اولیاء هستند،منتهی اولیاء دو جور هستند. یا اولیائی هستند که انسان را از ظلمت به نور سیر می دهند،یا اولیائی که انسان را از نور به ظلمت سیر می دهند.
🔹 دقیقه ۳۹
"مرجعهم لالی الجحیم"۶۸ صافات
بعضی ها هستند که مرجعشان به سوی جهنم است، مرجع یعنی چی؟مرجع یعنی محل رجوع
💦 وقتی می فرمايد:محل رجوعشان به جهنم است، یعنی اصلا از جهنم به اینجا آمدند،ذات یک ذات جهنمی هست.
🔹 دقیقه ۴۶
هر انسانی یک منطقهی نور دارد و يک منطقهی ظلمت
💦 چرا بعضی از ذات های نورانی به منطقهی ظلمت می روند؟چرا بعضی از ذات های ظلمانی به منطقهی نور می آیند؟
🔹 دقیقه ۵۱
مسئلهی شیطان یک مسئلهی خیلی عجیبی است.
💦 وجود ملائکه با عقل اثبات می شود....
اما شیطان و جن، قابل اثبات عقلی نیست، فقط شریعت به ما خبر داده
💦 خیلی از مسائل که در مورد شیطان هست، در بوتهی ابهام است و ما نمی دانیم.....
شیطان مکمل خلقت است،تميز دهندهی سعادت هست از شقاوت، از حواس انسان با اینکه مادی هست، غایب است،و تصرفات خیلی شگفتی هم در عالم می تواند داشته باشد.
💦 با همهی ما هست و عجیب اینکه یک حالت جمعی دارد که از کسی غفلت پیدا نمیکند، یعنی اگر به سُراغ من آمد، از دیگری غافل نیست.
💦 هر کاری که انسان انجام دهد، حتی هر فکری هر خيالی شیطان آگاه است.
🔹 دقیقه ۵۴
خیلی اوقات چیز هايی را به نظر انسان می آورد که انسان خيال می کند، واقعیت هستند.
💦 گاهی عالم خيال و عالم مثال این قدر مرزشان نزدیک میشود که انسان یک امری خيالی را مادی احساس می کند.
💦 انسان ها از این مسئله خیلی ایمن نیستند، یعنی چه بسا کارهایی کردیم،چیزهایی ديديم که هيچ کدامشان واقعیت نداشته، اينها تصرفات شیطان در وجود ما بوده، ما نمی فهمیم.
🔹 دقیقه ۵۶
شیطان یک موجود غيور و متعصب است، به هیچ وجه نمی خواهد که اسرارش فاش شود.
#شیطان_شناسی
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4002
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 محبوب نمودن او در میان مردم
💥 امام صادق(ع)فرمود:خدواند رحمت کند بندهای که ما را نزد مردم محبوب نماید و ما را در معرض دشمنی و کینهتوزی آنان قرار ندهد همانا به خدا سوگند!اگر سخنان زیبای ما را برای مردم روایت می کردند، به سبب آنان عزیزتر می شدند و هیچ کس نمی توانست بر آنان وصله ای بچسباند، ولی یکی از آنان کلمهای را می شنود، پس ده کلمه از پيش خود بر آن می افزاید.
📚 مکیال المکارم، جلد دوم، ص۱۹۶
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 ای وصالت آرزوی عاشقان
وی خیالت پیش روی عاشقان...
#مهدی_بیا
🆔 @moravej_tohid
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_بیست_پنجم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
«چند نکته را باید در مورد این سلسله یادآوری کنیم.
نکته اول:
بر فرض که ما نتوانستیم نسبت جولا و انتسابش را به سید کاشف دزفولی اثبات کنیم، اما باز ضرری به حال سلسله ندارد. زیرا مرحوم قاضی دارای دو نسبت طریقتی است و دو شناسنامهی طریقتی دارد. یکی همینکه گفتیم که از طریق سید احمد کربلایی بالا میرود، و دیگر اینکه مرحوم قاضی قبل از اینکه به نجف اشرف برود و در سلوک و طریقت به شاگردی سید احمد کربلایی درآید، در تبریز که اقامت داشته، شاگرد پدرش بوده و در نزد او آداب طریقت میآموخته، و پدرش شاگرد عارف بزرگ امام قلی نخجوانی است، و او شاگرد سید محمد قریش قزوینی، و او شاگرد سید محمد بیدآبادی، و او شاگرد سید قطبالدین نیریزی فارسی است، که از نیریزی تا به امام معصوم (ع) هم که معلوم است، و بیان کردم.
چنانکه بسیاری از اهل طریقت دارای دو سلسله بودهاند از جمله خود حضرت مولانا شیخ محمد بلخی (معروف به مولوی) که یک نسبت طریقتی او از سوی شیخ کامل مکمل جناب مولانا شمسالدّين زردوز محمدعلى بن ملكداد تبريزى است (معروف به شمس تبریزی) که او صاحب اجازه بوده است از سید احمدرضا مجرد ابوالغنائم شیخ رکنالدین سجاسی (سله باف) و او از قطبالدین ابهری، و او از ابونجیب سهروردی، که از او تا به امام معصوم معلوم است، و این سلسله را سلسلهی مولویه گویند و نسبت طریقتی دیگرش از سوی شیخ برهانالدین محقق تِرمَزی است که این برهان شاگرد پدر مولانا یعنی جناب سلطان العلما محمد ابن حسین خطیبی بکری بوده است و از او صاحب اجازه بوده است و او از نجمالدین کبری، و این سلسله را سلسلهی کُبرَویه مینامند. و از نجمالدین کبری تا به امام معصوم نیز معلوم است لذا یک نسبت طریقتی مولانا درست مانند مرحوم قاضی از سوی پدرش بوده است.
نکته دوم:
در مورد این قسمت از سلسلهی جلیلهی ذهبیه جای بحث است که جناب شیخ رضیالدین علی لالا آیا مستقیماً از سوی شیخِ اعظم، نجمالدین کبری صاحب اجازه بوده، یا از سوی شاگرد شیخ نجمالدین، یعنی شیخ مجدالدین بغدادی و این مسئله در اینجا هست که آیا بعد از نجم کبری، خلافت سلسله از آنِ شیخ مجدالدین بغدادی است، یا مستقیماً شیخ علی لالا خلیفه و جانشین نجمالدین کبری است و قطبیت سلسله بعد از نجمالدین کبری به علی لالا میرسد.
تحقیقاتی را در همان رسالهی مارّالذکر بهعمل آوردهام و شواهدی را از منابع مختلف استخراج نمودهام که فعلا جای بحث از آنها نیست، ولی اگر خلافت از شیخ عظیم الشان نجمالدین کبری به شیخ مجدالدین بغدادی برسد پس مرحوم شیخ علی پهلوانی (عظّم الله ذکرَهُ العزیز) قطب چهلم این سلسله است و اکمال دین و اتمام نعمت در این سلسله به توسط او صورت گرفته است ...
=========================
* باتوجه به اختلاف منابع ممکن است ترتیب یا تعداد اسامی بزرگان متفاوت باشد.
◀️ ادامه دارد...
🆔️ @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4005
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_بیست_ششم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
«قطب چهلم، قلب سلسله است و اِکمال و اتمام سلسله با اوست و با ظهور او درعرصۀ وجود، سلسله به اوج کمال خود میرسد و چنین قطبی را قطب فاطمی نام نهادهام و این قطب در تحت اشراقات قلب فاطمه زهرا (سلام الله علیها) قرار میگیرد. این قطب اگرچه «مهدوی الحدوث» است، اما «فاطمی البقا» میباشد. یعنی اگرچه از عقل مهدی دوران نزول کرده است، اما در سیر عروجی خودش بر قلب نرجس خاتون، حکیمه خاتون، فاطمۀ معصومه، اُم فَروَه، زینب کبری بالا میرود تا عاقبت به قلب فاطمه زهرا وارد شود و از قلب فاطمه زهراست که راهش به سوی عالم جبروت یعنی عالم واحدیت و ظهورات اَسمائی، و عالم لاهوت و مقام احدیت و ظهور اطلاقی باز میشود و فنای او در اسماء، و سپس فنای او در ذات از باب الابواب قلب فاطمه زهرا (س) است. این که گفتیم قطب چهلم قلب سلسله است، مقام قلب مقام تفصیل حقایق اشیاء است و فیض وجود وقتی بر روح محمدی و از آنجا بر قلب محمدی وارد میگردد، یک نور واحد و مجمل و بسته است، و چون از روح او بر قلبش نازل میشود، باز میشود و تفصیل مییابد و رسول مکرم با قلب خودش وجود را تقدیر میکند و اندازه میزند و قسمت قسمت مینماید و سهم هر موجودی را مشخص کرده و به آن موجود از قلب خودش افاضۀ وجود مینماید و سهم او را از هستی و وجود برایش ارسال میدارد و بدینترتیب است که موجودات عالم اعم از جمادات، نباتات، حیوانات، انسان ها، کرات آسمانی و کوچکترین ذرهای که در دوردستترین کهکشانها است، و تمام ملائکۀ لوح محو و اثبات و لوح محفوظ هرکدام، سهم خود را آنبهآن از قلب انسان کامل دریافت میدارند. آنگاه حضرت قطب العارفین علی ابن ابی طالب (صلوات الله و صلوات المصلّین علیه)، ظهور روح پرفتوح رسول مکرم است و لذا حقایق وجودی در او به صورت بسته و یک نور واحد هستند. اما فاطمه زهرا (علیها الاف التحیة و الثنا) ظهور قلب رسول عزیز است و در قلب رسول، آن نور واحد، متکثر میشود و قسمتبندی میگردد و به موجودات عالم افاضه میشود. این است که روح محمدی (یا حقیقت علوی) کتاب مکنون است، و قلب محمدی (یا حقیقت فاطمی)، کتاب مبین. روح محمدی (یا حقیقت علوی) «کتابٌ اُحکِمَت آیاتُه» است، و قلب محمدی (یا حقیقت فاطمی) «ثُم فُصّلت» میباشد. در اسرار وجودی این بانو و حقایقی که در مراتب عقل و روح و سرّ و خفی و اخفای اوست رسالهای مفصّل به تحریر آوردهام (البته گوشهای مختصر از مقامات آن بانوی بزرگوار را در یک دهۀ محرم برای شاگردانم بیان کردم ) و این رساله هم مثل صاحبش، بدبخت و بیچاره در گوشۀ خانه زندانی است. مطالبی را که آنجا آوردهام، هرگز مپندار که از گویندهای شنیده، و یا از نویسندهای خوانده باشی.»
◀️ ادامه دارد...
🆔️ @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4006
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿