eitaa logo
مروج توحید
7.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
450 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5949655905514556108.mp3
9M
...یعنی توسل در این شبها از توسل در شبهای دیگر خیلی راحت تر و آسان تر است، چون در شبهای دیگر امام در استغراق در ذات خدا، فانی در ذات خدا است، لذا برقراری اتصال با ارواح ائمه مشکل تر است، اما در چنین ایامی آسان تر است، چون خود این روح از مقام استغراق و فنای کلی خارج شده است و توجه کرده است به عالم دنیا، در اثر این توجه اگر انسانی بتواند یک اتصال درست قلبی با این روح مقدس برقرار کند حتما می تواند چیزی... ...روزی که امام به دنیا آمده است یک روز خاصی است، امام در آن روز عنایت میکند به این دنیا، برمیگردد به این دنیا، چنان که در مکانی که امام دفن شده است، در آن مکان بیشتر عنایت دارد، مثلاً در حرم های ائمه انسان بهتر می تواند ارتبا ط برقرار... ...انسان در هر مرتبه ای از ارتقاء روحانی که باشد وقتی که به آنجاها میرود همان مرتبه قوی تر میشود، کسانی که در مرتبه عقل هستند، عقلشان قوی میشود، کسانی که در مرتبه وهم هستند وهم شان قوی میشود، حتی اگر یک دزد برود و در حرم ائمه بنشیند، نقشه دزدی اش را بهتر می تواند بکشد، در همان جهت وجود انسان قوت پیدا... برگرفته از جلسه ۳۷ @shams_sabzevari
🎙 جلسه دوم در محضر 🔹 دقیقه ۲ می شود کسی جزء یک گروهی نباشد ولی با آنها باشد. قرآن این را دارد که می فرمايد: "اولئک مع الذين انعم الله "۶۹،نساء کسانی که این خصوصیات را داشته باشند، با شهداء ،انبیاء،صدیقین و صالحین هستند، یعنی می شود که کسی جزء انبیاء نباشد اما با انبیاء باشد، یعنی از لحاظ مقام در ردیف آنها باشد،این امکان دارد.... 💦 بعد می فرمايد: کسانی هستند که با این چهار گروه هستند، جزو این چهار گروه نیستند، با اينها هستند.(یعنی در رديف و مقام اينها هستند) 🔹 دقیقه ۴ شیطان هم از ملائکه نبود،با ملائکه بود. 💦 مقام تسبیح و تقديس، مقام طهارت محض است که هیچ آلودگی در آنجا نیست. نقصی نیست. 💦 کسی که به این مقام برسد چه خصوصیاتی پیدا می کند؟ مثلا يکی این هست که به‌ قرآن دست پيدا می کند. "فی کتاب مکنون، لا یمسه الا المطهرون "۷۹،واقعه می فرمايد:قرآن را جز مطهرون نمی توانند به آن برسند،قرآن نه این کتابی‌ که دست ما هست، قرآن یعنی مقام جمعی عالم، مقام جمعی عالم، مقام عقل اول است. 💦 عقل‌ کل بالاترین مخلوق است. در مقام شهود اسماء است، دقت کنید که در مقام شهود ذات نیست. 💦 عقل اول، قرآن است.نفس‌ کل،فرقان است، یعنی موجودات از عقل کل که وارد نفس کل می شوند، متجزی می شوند،از همدیگر باز می شوند. این فرقان می شود. 🔹 دقیقه ۱۰ فرق شیطان با ملائکه این بود که ملائکه این مقام را به طور حقیقی داشتند، شیطان به طور مجازی داشت. 🔹 دقیقه ۱۲ موجودات دو دسته هستند، یک دسته بهره‌ی زیادی از رحمت دارند، از اسم الرحمن، الرحیم بهره‌های قوی دارند،اينها موجودات نوری و سعید هستند. اما یک دسته، بهره‌ی ضعیفی از اسم رحمان دارند، اينها ظلمانی هستند و اینها را می گوییم:رجیم،ملعون 💦 این نکته‌ مهم است، ما به این دنیا که آمدیم به خاطر این است که سعید از شقی جدا شود.اصل خلقت برای همین جدا شدن است. 🔹 دقیقه ۱۶ من باید از دیگران جدا شوم،تا آن کمالات اسمائی خودم را به فعلیت برسانم. 💦 نحوه‌ی جدا شدن انسان ها از همدیگر با امر است.با قانون است، با امر و نهی است که خداوند برای ما دین فرستاده، دین دو تا خاصیت دارد: یک خاصیتش این است که انسان ها را از همدیگر جدا می کند.. یک خاصیتش این است که انسان ها را در همان جهت خودشان تکمیل می کند. 🔹 دقیقه ۲۰ یک بعد اوامر شرعی امتحانی است، چون گاهی اوقات ما امری که به دیگری می کنیم، برای امتحان است. 🔹 دقیقه ۲۶ دو نکته‌: یکی، بعضی وقتها انسان با اینکه ظلمانی است، اما خداوند او را به منطقه‌ی نورانیت وارد می کند... 🔹 دقیقه ۲۹ فضیل عیاض و بُشر حافی اينها معلوم می شود که از اول در نورانیت بودند،منتهی نور خاموش بود. 🔹 دقیقه ۳۱ ولیّ،اينها را از ظلمات مجازی به‌ نورانیت حقیقی و ذاتی خارج می کند. 💦 کسانی که انسان ها را سیر درونی(باطنی)می دهند،به ایشان ولیّ می گویند... اینها اولیاء هستند،منتهی اولیاء دو جور هستند. یا اولیائی هستند که انسان را از ظلمت به نور سیر می دهند،یا اولیائی که‌ انسان را از نور به ظلمت سیر می دهند. 🔹 دقیقه ۳۹ "مرجعهم لالی الجحیم"۶۸ صافات بعضی ها هستند که مرجعشان به سوی جهنم است، مرجع یعنی چی؟مرجع یعنی محل رجوع 💦 وقتی می فرمايد:محل رجوعشان به جهنم است، یعنی اصلا از جهنم به اینجا آمدند،ذات یک ذات جهنمی هست. 🔹 دقیقه ۴۶ هر انسانی یک منطقه‌ی نور دارد و يک منطقه‌ی ظلمت 💦 چرا بعضی از ذات های نورانی به منطقه‌ی ظلمت می روند؟چرا بعضی از ذات های ظلمانی به منطقه‌ی نور می آیند؟ 🔹 دقیقه ۵۱ مسئله‌ی شیطان یک مسئله‌ی خیلی عجیبی است. 💦 وجود ملائکه با عقل اثبات می شود.... اما شیطان و جن، قابل اثبات عقلی نیست، فقط شریعت به ما خبر داده 💦 خیلی از مسائل که در مورد شیطان هست، در بوته‌ی ابهام است و ما نمی دانیم..... شیطان مکمل خلقت است،تميز دهنده‌ی سعادت هست از شقاوت، از حواس انسان با اینکه مادی هست، غایب است،و تصرفات خیلی شگفتی هم در عالم می تواند داشته باشد. 💦 با همه‌ی ما هست و عجیب اینکه یک حالت جمعی دارد که از کسی غفلت پیدا نمی‌کند، یعنی اگر به سُراغ من آمد، از دیگری غافل نیست. 💦 هر کاری که انسان انجام دهد، حتی هر فکری هر خيالی شیطان آگاه است. 🔹 دقیقه ۵۴ خیلی اوقات چیز هايی را به نظر انسان می آورد که انسان خيال می کند، واقعیت هستند. 💦 گاهی عالم خيال و عالم مثال این قدر مرزشان نزدیک می‌شود که انسان یک امری خيالی را مادی احساس می کند. 💦 انسان ها از این مسئله خیلی ایمن نیستند، یعنی چه بسا کارهایی کردیم،چیزهایی ديديم که هيچ کدامشان واقعیت نداشته، اينها تصرفات شیطان در وجود ما بوده، ما نمی فهمیم. 🔹 دقیقه ۵۶ شیطان یک موجود غيور و متعصب است، به هیچ وجه نمی خواهد که اسرارش فاش شود. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4002
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 محبوب نمودن او در میان مردم 💥 امام صادق(ع)فرمود:خدواند رحمت کند بنده‌ای که ما را نزد مردم محبوب نماید و ما را در معرض دشمنی و کینه‌توزی آنان قرار ندهد همانا به خدا سوگند!اگر سخنان زیبای ما را برای مردم روایت می کردند، به سبب آنان عزیزتر می شدند و هیچ کس نمی توانست بر آنان وصله ای بچسباند، ولی یکی از آنان کلمه‌ای را می شنود، پس ده کلمه از پيش خود بر آن می افزاید. 📚 مکیال المکارم، جلد دوم، ص۱۹۶ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 ای وصالت آرزوی عاشقان وی خیالت پیش روی عاشقان... 🆔 @moravej_tohid
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیست_پنجم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «چند نکته را باید در مورد این سلسله یادآوری کنیم. نکته اول: بر فرض که ما نتوانستیم نسبت جولا و انتسابش را به سید کاشف دزفولی اثبات کنیم، اما باز ضرری به حال سلسله ندارد. زیرا مرحوم قاضی دارای دو نسبت طریقتی است و دو شناسنامه‌ی طریقتی دارد. یکی همین‌که گفتیم که از طریق سید احمد کربلایی بالا می‌رود، و دیگر این‌که مرحوم قاضی قبل از این‌که به نجف اشرف برود و در سلوک و طریقت به شاگردی سید احمد کربلایی درآید، در تبریز که اقامت داشته، شاگرد پدرش بوده و در نزد او آداب طریقت می‌آموخته، و پدرش شاگرد عارف بزرگ امام قلی نخجوانی است، و او شاگرد سید محمد قریش قزوینی، و او شاگرد سید محمد بیدآبادی، و او شاگرد سید قطب‌الدین نیریزی فارسی است، که از نیریزی تا به امام معصوم (ع) هم که معلوم است، و بیان کردم. چنان‌که بسیاری از اهل طریقت دارای دو سلسله بوده‌اند از جمله خود حضرت مولانا شیخ محمد بلخی (معروف به مولوی) که یک نسبت طریقتی او از سوی شیخ کامل مکمل جناب مولانا شمس‌‏الدّين زردوز محمدعلى بن ملك‏داد تبريزى‏ است (معروف به شمس تبریزی) که او صاحب اجازه بوده است از ‌سید احمدرضا مجرد ابوالغنائم شیخ رکن‌الدین سجاسی (سله باف) و او از قطب‌الدین ابهری، و او از ابونجیب سهروردی، که از او تا به امام معصوم معلوم است، و این سلسله را سلسله‌ی مولویه گویند و نسبت طریقتی دیگرش از سوی شیخ برهان‌الدین محقق تِرمَزی است که این برهان شاگرد پدر مولانا یعنی جناب سلطان العلما محمد ابن حسین خطیبی بکری بوده است و از او صاحب اجازه بوده است و او از نجم‌الدین کبری، و این سلسله را سلسله‌ی کُبرَویه می‌نامند. و از نجم‌الدین کبری تا به امام معصوم نیز معلوم است لذا یک نسبت طریقتی مولانا درست مانند مرحوم قاضی از سوی پدرش بوده است. نکته دوم: در مورد این قسمت از سلسله‌ی جلیله‌ی ذهبیه جای بحث است که جناب شیخ رضی‌الدین علی لالا آیا مستقیماً از سوی شیخِ اعظم، نجم‌الدین کبری صاحب اجازه بوده، یا از سوی شاگرد شیخ نجم‌الدین، یعنی شیخ مجدالدین بغدادی و این مسئله در این‌جا هست که آیا بعد از نجم‌ کبری، خلافت سلسله از آنِ شیخ مجدالدین بغدادی است، یا مستقیماً شیخ علی لالا خلیفه و جانشین نجم‌الدین کبری است و قطبیت سلسله بعد از نجم‌الدین کبری به علی لالا می‌رسد. تحقیقاتی را در همان رساله‌ی مارّالذکر به‌عمل آورده‌ام و شواهدی را از منابع مختلف استخراج نموده‌ام که فعلا جای بحث از آن‌ها نیست، ولی اگر خلافت از شیخ عظیم الشان نجم‌الدین کبری به شیخ مجدالدین بغدادی برسد پس مرحوم شیخ علی پهلوانی (عظّم الله ذکرَهُ العزیز) قطب چهلم این سلسله است و اکمال دین و اتمام نعمت در این سلسله به توسط او صورت گرفته است ... ========================= * باتوجه به اختلاف منابع ممکن است ترتیب یا تعداد اسامی بزرگان متفاوت باشد. ◀️ ادامه دارد... 🆔️ @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4005 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیست_ششم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «قطب چهلم، قلب سلسله است و اِکمال و اتمام سلسله با اوست و با ظهور او درعرصۀ وجود، سلسله به اوج کمال خود می‌رسد و چنین قطبی را قطب فاطمی نام نهاده‌ام و این قطب در تحت اشراقات قلب فاطمه زهرا (سلام الله علیها) قرار می‌گیرد. این قطب اگرچه «مهدوی الحدوث» است، اما «فاطمی البقا» می‌باشد. یعنی اگرچه از عقل مهدی دوران نزول کرده است، اما در سیر عروجی خودش بر قلب نرجس خاتون، حکیمه خاتون، فاطمۀ معصومه، اُم فَروَه، زینب کبری بالا می‌رود تا عاقبت به قلب فاطمه زهرا وارد شود و از قلب فاطمه زهراست که راهش به سوی عالم جبروت یعنی عالم واحدیت و ظهورات اَسمائی، و عالم لاهوت و مقام احدیت و ظهور اطلاقی باز می‌شود و فنای او در اسماء، و سپس فنای او در ذات از باب الابواب قلب فاطمه زهرا (س) است. این که گفتیم قطب چهلم قلب سلسله است، مقام قلب مقام تفصیل حقایق اشیاء است و فیض وجود وقتی بر روح محمدی و از آن‌جا بر قلب محمدی وارد می‌گردد، یک نور واحد و مجمل و بسته است، و چون از روح او بر قلبش نازل می‌شود، باز می‌شود و تفصیل می‌یابد و رسول مکرم با قلب خودش وجود را تقدیر می‌کند و اندازه می‌زند و قسمت قسمت می‌نماید و سهم هر موجودی را مشخص کرده و به آن موجود از قلب خودش افاضۀ وجود می‌نماید و سهم او را از هستی و وجود برایش ارسال می‌دارد و بدین‌ترتیب است که موجودات عالم اعم از جمادات، نباتات، حیوانات، انسان ها، کرات آسمانی و کوچکترین ذره‌ای که در دوردست‌ترین کهکشان‌ها است، و تمام ملائکۀ لوح محو و اثبات و لوح محفوظ هرکدام، سهم خود را آن‌به‌آن از قلب انسان کامل دریافت می‌دارند. آن‌گاه حضرت قطب العارفین علی ابن ابی طالب (صلوات الله و صلوات المصلّین علیه)، ظهور روح پرفتوح رسول مکرم است و لذا حقایق وجودی در او به صورت بسته و یک نور واحد هستند. اما فاطمه زهرا (علیها الاف التحیة و الثنا‌) ظهور قلب رسول عزیز است و در قلب رسول، آن نور واحد، متکثر می‌شود و قسمت‌بندی می‌گردد و به موجودات عالم افاضه می‌شود. این است که روح محمدی (یا حقیقت علوی) کتاب مکنون است، و قلب محمدی (یا حقیقت فاطمی)، کتاب مبین. روح محمدی (یا حقیقت علوی) «کتابٌ اُحکِمَت آیاتُه» است، و قلب محمدی (یا حقیقت فاطمی) «ثُم فُصّلت» می‌باشد. در اسرار وجودی این بانو و حقایقی که در مراتب عقل و روح و سرّ و خفی و اخفای اوست رساله‌ای مفصّل به تحریر آورده‌ام (البته گوشه‌ای مختصر از مقامات آن بانوی بزرگوار را در یک دهۀ محرم برای شاگردانم بیان کردم ) و این رساله هم مثل صاحبش، بدبخت و بیچاره در گوشۀ خانه زندانی است. مطالبی را که آن‌جا آورده‌ام، هرگز مپندار که از گوینده‌ای شنیده، و یا از نویسنده‌ای خوانده باشی.» ◀️ ادامه دارد... 🆔️ @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4006 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیست_هفتم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... از تحقیقاتی که در تاریخ این سلسلۀ شریفه نموده‌ام و در همان رسالۀ مذکوره ثبت است در نزد این بنده چنین ترجیح یافته است که بین جناب نجم‌الدین کبری و شیخ علی لالا واسطه‌ای هست و او جناب مجدالدین بغدادی است و در نتیجه حضرت شیخ علی پهلوانی (عظّم الله ذکره الشریف) قطب چهلم این سلسله می‌باشد شمّه‌ای از خصوصیات قطب چهلم را بیان داشتم و این قطب در اوایل حالش تحت عنایات شدید حضرت کرّوب کبیر است و ذکر این مقام شریف را از جناب حسین ابن منصور حلّاج گرفته است و او نسبت به این ذکر بسیار بخیل است و آن را چه بسا که تا آخر عمر به کسی نگوید و اگر خیلی سخاوت کند به خلیفۀ بعد از خود، و اگر سخاوت بیشتری به خرج دهد به دو الی سه نفر بدهد که شاید این افراد حتی از اصحاب خودش هم نباشند و افرادی باشند که از طرف جناب خضر (ع) مامور به اخذ این ذکر شده باشند، و یا از طرف مهدی صاحب زمان، و یا یکی از اقطاب و اوتادش مامور باشند و البته او از آن‌ها نشان می‌طلبد و آن‌ها نشان را عرضه می‌دارند و او نشان را می‌شناسد و ذکر را می‌دهد. سرّ او در مقامات اعلای عَماء اعظم در سیر است و تجلیات وجود اطلاقی در تعیّنات اعلای عمائیه همچون ق ، ص ، الر ، الم ، المص ، حم ، حمعسق ، کهیعص ، مدام در حال تاثیر بر سرّ او می‌‌باشند و چون از آن مرتبۀ عماء اعظم به مرتبۀ هباء اصغر تنزّل می‌کند و وارد عالم طبیعت می‌شود اذکارِ هرکدام از این تجلّیات بر قلبش نازل می‌گردد و او باز هم نسبت به این اذکار بسیار بخیل است و می‌شاید که هرگز آن‌ها را به کسی ندهد. او در ربَوات قدسی که مادرمان حضرت حوا (علیها سلام) در صعود و نزول بود، به فرمان حضرت حوا و تحت عنایات والادختش حضرت فاطمه زهرا اجازۀ سیر دارد. او سرّی را که در وادی عُرَنَه که شیطان در آن‌جا عرفات خود را برگزار می‌کند مستور است می‌شناسد و شیطان از او عهد گرفته است که این سرّ را هرگز افشا نکند. قلم این‌جا رسید و سر بشکست ... غیرت الهی به جوش آمده و دریای استغنا خروشیدن گرفته و امواج عزت از عمق اکبر چنان بر ساحل طبیعت می‌کوبند که عن‌قریب است اگر ادامه دهم این قفس طبیعت را به ‌کلی درهم کوفته و آن را ویران سازند.» ◀️ ادامه دارد... 🆔️ @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4007 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیست_هشتم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... چندی قبل یکی از دوستان می‌گفت رساله‌ای در اسرار قطب چهلم بنگار، و من همچنان دفع الوقت کرده‌ام. خوف آن دارم که به دست کسی بیفتد و چشمی بیگانه مطالبش را ببیند. و از طرفی دیگر منوط به اجازه است. افسوس و حسرت که علومی که مربوط به بُعد ثابت و لایتغیّر عالم است همچون مبدأ و معاد، مراتب سرّ و خفیِ نفس انسانی، و علوم مربوط به جهات الی الحقیِ انبیا و اولیا، از ابتدا مورد تنافر و هجمۀ اهل ظاهر بوده‌ است و اهل ظاهر که همواره غلبه با آن‌ها بوده با این علوم بسیار سر ستیز داشته‌اند. فقط اکتفا کرده‌اند به ظاهری‌ترین بُعد آموزش‌های دینی و بس، و در مقابل، حضرات اهل الله که سینه‌شان مالامال بوده از علم به حقایق، جرأت نمی‌داشتند چیزی از این علوم را بازگویند و دیگران را نیز توصیه به اخفاء این علوم می‌کرده‌اند. حتی در میان ائمۀ ما نیز چنین بوده که مثلا جابر جُعفی که از اصحاب سرّ امام باقر (ع) است می‌گوید: «هفتادهزار حدیث از محمد بن علی (ع) شنیدم ولی یکی از آن‌ها را برای کسی روایت نکردم». یا می‌گوید: «امام باقر (ع) كتابى بيرون آوردند و به من دادند و فرمودند: چنان چه گفتار اين كتاب را پيش از هلاكت بنو اميّه بگويى، بر تو باد لعنت من و پدرانم؛ و چنان چه پس از نابودى ايشان نگويى، لعنت من و پدرانم بر تو باد؛ دوباره كتابى ديگر بيرون آوردند و به من دادند و فرمودند: اين را بگير، و چنان چه حديثى از اين كتاب الى الأبد نقل كنى، بر تو باد لعنت من و لعنت پدرانم.». جابر جعفی می‌گوید: «گاه می‌شد که این علوم در قلب من چنان سنگینی می‌کرد که دیگر طاقتم طاق می‌شد و نمی‌توانستم تاب تحمل بیاورم و نزد حضرت امام باقر می‌رفتم و قضیه را با ایشان درمیان می‌گذاشتم. امام می‌فرمود: «هروقت چنین حالتی به تو دست داد به میان صحرا برو و حفره‌ای برکن و سرت را درون آن حفره کن و بگو: محمد بن علی چنین فرمود و محمد بن علی چنان فرمود». معلّی بن خُنیس از اصحاب سرّ امام صادق (ع) بود و به جهت افشای اسرار او را بر دار کشیدند و امام صادق (ع) در فراقش حسرت می‌خوردند و می‌فرمودند: «ای کاش معلّی بن خنیس آن حقایق را نمی‌گفت تا با او چنان نمی‌کردند». ولی باید قبول کرد که نگه داشتن این علوم در قلب سخت است. قبلا گفته‌ام که در وجود انسان مرد و زنی زندگی می‌کنند به نام عقل و قلب. انسان مادام که در مرتبۀ طبیعتیِ وجودش زندگی می‌کند، کدخدای وجود او عقل جزئی است و کدبانوی وجودش، قلب است. عقل جزئی با برهان یا تجربه یا تقلید یا تلقین علومی را می‌آموزد و تمامی علومی که بشر در مورد زمین و آسمان و ستارگان و کهکشان‌ها و گیاهان و حیوانات و علوم مربوط به بدنِ انسان به‌دست آورده با همین عقل جزئی است. همچنین علومی را که مربوط به ظاهر دین است از قبیل فقه و اصول و تفسیر و حدیث و حتی فلسفه و عرفان نظری را با همین عقل جزئی یاد می‎‌گیرد، و هرچند این علوم را بیاموزد خستگی و ملالی بر او عارض نمی‌شود و احساس هیچ‌گونه سنگینی در جسم یا روح خود نمی‌کند. اما علومی را که قلب می‌آموزد فرق دارد. قلب، این علوم را فقط تحت شرایط خاص از قلب ولیّی از اولیا، و یا از قلب قطب اکبر، حضرت صاحب الامر، به‌دست می‌آورد آن هم به توسط اشراق و افاضه، که نه کتابی در میان است که از روی آن بخواند و نه استادی که با زبانش آن علوم را بازگو کند. بلکه این‌ها علوم اشراقی هستند و بسیار قوی و شدید و سنگین، و از آن طرف، قلب، موجودی است لطیف و نازک‌طبع و این است که چون شمه‌ای از این علوم وارد وجود این بانو شود، او را به تب‌وتاب می‌آورد و بنای وجودش را ویران می‌سازد، و این سنگینی و تب‌وتاب، از قلب که حقیقتی مجرد است، به جسم هم سرایت کرده و انسان را دچار سردرد و کوفتگی جسمی می‌نماید. این بود که گاه در اثر نزول وحی بر قلب مبارک رسول مکرم، حتی جسمش چنان سنگین می‌شد که شتری که بر او سوار بود نیز تاب تحمل نمی‌آورد و می‌نشست.» ◀️ ادامه دارد... 🆔️ @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4008 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
30.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 نظریهٔ بیگ بنگ یا قبض و بسط کیهانی؟ ✨ روزی نخواهد آمد که بساط این عالم از هم بپاشد و در هم بریزد. برگرفته از بیانات علامه مروجی در مورد عرفان های کاذب 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4009