🎙#فقه_استدلالی جلسه یازدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 3
این است که بخواهیم بگوییم : هفت نفر شرط وجوب است، بعید است. پس بنابراین شرط صحت است. یعنی اگر هفت نفر پیدا شدند و خواستند نماز جمعه را بخوانند، نمازشان صحیح است. می شود نماز بخوانند، نمازشان مشروع است.
🔸 دقیقه 5
امام صادق (ع) : جمعه بر هر شخصی واجب است. هیچ کس، معذور نیست. (مگر پنج نفر) زن، مملوک، مسافر و مریض وطفل نابالغ، اینها معذور هستند.
🔸 دقیقه 9
مردم معذور نیستند. در چه چیزی معذور نیستند؟
این دو حالت دارد. یکی اینکه، مردم معذور نیستند که اقامه ی جمعه را ترک کنند، یعنی حتماً باید نماز را اقامه کنند. (مردم معذور نیستند که اقامه جمعه را ترک کنند، این یک معنا)
اما یک معنای دیگر هم دارد و آن اینکه، اگر اقامه شد، معذور نیستند، ترک کنند.
یعنی نفس اقامه اش واجب نیست، حتماً ظهر جمعه که شد ما برویم نماز جمعه بر پا کنیم. نه، منتهی اگر دیدیم، در یک جایی اقامه شد، مردم معذور نیستند ترک کنند.
🔸 دقیقه 13
بحث در این است که ذات نماز جمعه، اقامه اش واجب است یا نه؟ (واجب تعیینی هست یا نه)
یک قاعده ای هست که می گوید : همین که یک احتمالی در استدلال وارد شد، این استدلال، باطل می شود.
🔸 دقیقه 18
در بعضی روایات آمده که اگر هوا بارانی بود لازم نیست، در نماز جمعه شرکت کنند....
ببینید، اگر نمازجمعه، واجب تعیینی می بود، آیا به خاطر باران تعطیل می شد؟
الان مثلاً نماز صبح، ظهر، مغرب وعشاء واجب تعیینی هستند....
نماز تعیینی، نمازی است که انسان در هر صورتی، این نماز را بر پا دارد.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3652🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 سلام بر خاندان محمد (ص)
🌴 حضرت مهدی (عج) :من برای اهل زمین، امن و امانم، همان گونه که ستارگان آسمان امن و امان اهل آسمان هستند.
📚 بحارالأنوار، ج 78، ص 38
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴مهدی، مهدی، ای آرام جانم، ای صاحب زمانم
سرمه چشم ملائک، خاک راهت
دل محول می شود، با یک نگاهت
عالمی در انتظار دیدن رخسار ماهت
#مهدی_بیا
🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه هجدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 4
تفاوت زندگی در ظاهر شریعت با باطن شریعت
🔸 دقیقه 7
«ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا»
«فصلت، 30»
استقامت در راه مهم است.
🔸 دقیقه 9
هر کسی یک آستانه ی مقاومتی دارد......
امتحانات برای همین است که معلوم شود آستانه ی مقاومت هر کسی چه قدر هست؟
🔸 دقیقه 11
سه گروه ناکثین، مارقین، قاسطین، اینها یک عدهای بودند که از حضرت علی (ع) جلو بودند...
مثلاً، حضرت به جنگ داشتند می رفتند، که به یک سرزمینی می رسند،ظهر میشود، وقت نماز حضرت می فرمایند : این زمین عذاب شده است، اینجا من نماز نمی خوانم،هر وقت از اینجا رد شدیم نماز می خوانم ( فقط، یک نفر بود) گفت : تا این مرد نماز نخواند، من هم نمی خوانم. بقیه نماز خواندند.
🔸 دقیقه 14
از اینها بترسیم، در یک جایی می بینی که از امام جلو می زنند. همین ها هستند که وقتی امام زمان (ع) ظهور کند، بعد می گویند : چرا امام، احکامی که دارد می گوید یک احکام دیگر است.
🔸 دقیقه 17
هیچ کدام از مرغان درد عشق سیمرغ را نچشیده بودند، یعنی اصلاً از سیمرغ غافل شده بودند و چون نمی دانستند، دردی هم از فراق او نداشتند......
این «هدهد» بیچاره آمد که هم، دردمند درست کند و هم دردمند را شفا دهد. یک وقت، کسی دکتر هست و کسی که مریض هست را شفا می دهد. اما جایی که خودش باید، مریض درست کند و هم مریض را شفا بدهد، این یک کار مشکلی هست.
🔸 دقیقه 19
عرفان می خواهد، انسان ها را از این معشوق های ظاهری بکند و به سوی آن محبوبی ببرد که وقتی انسان به پیش او رسید، در آرامش مطلق قرار بگیرد. او دیگر فانی شدنی نیست.
🔸 دقیقه 23
یک وادی دیدند که خاموشی محض است، سکوت محض است، هیچ ذرهای در آنجا نیست......
اول قدمی که سالک در راه می گذارد، با اسماء جلال، رو به رو می شود، اسماء جلال خاصیتشان دور کردن است.
🔸 دقیقه 27
سالها، سالکان منتظر ماندند تا در برای یکی باز شد....
🔸 دقیقه 29
عارف واقعی کسی است که از وجودات مقید لذت نبرد، از وجود لذت ببرد.....
یعنی مثلاً مردم وقتی که به یک گل نگاه می کنند ، از این که گل یک وجود زیباست، یک وجود لطیف خوشرنگ و خوش عطری است، لذت می برند، عارف کسی است که اصلاً رنگش را نمی بیند، لطافتش را نمی بیند، اصل وجودش را نمی بیند، از آن وجود لذت می برد. این عارف است، البته خیلی مشقت ها دارد.
🔸 دقیقه 31
کسانی که از وجود مقید لذت می برند، اینها در عالم کثرت ماندهاند.
🔸 دقیقه 34
حقیقی ترین حقیقت ها وجود است و ما وجود را عبادت می کنیم.
🔸 دقیقه 35
خیلی از فرقههای عرفانی هستند که می گویند ما می توانیم، آدم ها را انرژی درمانی کنیم، با نگاه کردن، درمانش کنیم. این که برای آدم کمال نیست. یا از غیب خبر می دهند، طی الارض می کنند، روی آب راه می روند، اینها کمال نیست. عارف کسی است که در همان گوشه ی خانه اش که نشسته، از وجود لذت ببرد. طریقتی که شما را به اینجا رساند، طریقت است.
🔸 دقیقه 38
نشان سلوک واقعی همین است که انسان به مرتبه ی وحدت برسد.
مکاشفه چیست؟ مکاشفه علامت همین است که در کثرت مانده است. یعنی مکاشفه می کند و جبرئیل را می بیند، خب جبرئیل یکی از کثرات عالم است، یا مثلاً طی الارض می کند، طی الارض در همین دنیا مانده است. در واقع مکاشفه، علامت این است که انسان در دنیا، هنوز مانده است. اگر انسان واقعاً به عالم وحدت برسد، آنجا دیگر نه مکاشفه ای هست، نه من هستم، نه تو هستی، اصلاً هیچی در آنجا نیست، آنجا همه یکی هست. اصل، رسیدن به عالم وحدت است.
🔸 دقیقه 42
باید از خودتان لذت ببرید، منتهی از چی؟ از این که تو وجودی، این قدر خودت را خالص ببینی که قیودات را نبینی.
🔸 دقیقه 45
خدایی که ما می پرستیم که خدا نیست. خدا، آن حقیقت مطلق است که در باطن همه ی موجودات سریان دارد. الان ما همه، خیال می کنیم، خدا در بیرون از ما هست.
🔸 دقیقه 48
حقیقت در درون توست. او با توست. «هو معکم» «4،حدید»
او بعد اطلاقی وجود توست. باید به اینجا برسی که از خودت لذت ببری، به عنوان یک وجود، نه به عنوان اینکه من این موقعیت را دارم، من پول دارم، مقام دارم و..... از اینها نه، از خودت به عنوان یک حقیقت مطلق، بدون قید، از این لذت ببر.
معراج پیغمبر (ص) همین است، از مراتب تقیید ی خودش رفت تا به آن مراتب اطلاقی خودش «قاب قوسین او ادنی» «9 ،نجم »رسید.
🔸 دقیقه 51
«صلح کل»
پیامبر، ابتهاجش و لذتش از این بود که وقتی در خلوت خودش، به خودش نگاه می کرد، خودش را وجود می دید، از مراتب تقییدی وجودش، گذشته بود و اینجاست که انسان به مرحله ی «صلح کل» می رسد.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3657🆔 @moravej_tohid
🌸🌸🌸🌸🌸
🍃 آداب زندگی پیامبر (ص)
✨ پیامبر (ص) فرمود : بر شما لازم است که اخلاق نیک را به دست آورید، چرا که من برای آن مبعوث شدهام، و از اخلاق نیک آن است که اگر کسی ستمی کرد، او را ببخشی و اگر محرومت نمود، به او عطا کنی، و اگر قطع رابطه کرد، صله رحم نمایی و اگر عیادت نکرد، او را عیادت نمایی.
✨ پیامبر (ص) فرمود : آیا به شما بگویم که کدامتان به من شبیه تر هستید؟ گفتند : بله، ای رسول خدا (ص) فرمود : کسی که خلقش نیکوتر و در برخورد با دیگران، خوش برخورد تر و بیشتر از دیگران نسبت به برادران دینی اش، مهربان تر و بر حق، صبور تر باشد و بیشتر خشم را فرو نشاند و بیشتر عفو نماید و در حالت خشنودی و خشم، برای دیگران بیشتر از خود، انصاف را رعایت نماید.
📚 ص88 و 89 کتاب سنن النبی، علامه طباطبایی (ره)
#آداب_زندگی_پیامبر
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/3658
ملاک سعادت و شقاوت....mp3
10.58M
⛔️⛔️فریب نخورید
💢فایل بسیار مهم 👈حتما بشنوید
🛑مدعیان ارتباط با امام زمان ﷺ
...آیا انسان کامل فقط این ۱۴ نفر هستند ؟ خیر ، بالاخره شما میبینید در هر دوره ای انسانهایی هستند که جزء راسخون در علم هستند ، انسانها به این افراد آزمایش میشوند...
...البته ۱۴ معصوم سرجای خودش ، اما میخواهم بگویم که میزان فقط منحصر در آن ۱۴ نفر نیست ، بعضی از شاگردان مکتب اینها هم... یعنی مردم جامعه بوسیلهء آنها میزان میشوند ( آزمایش میشوند )...
...صاحبان ولایت مطلق ۱۴ نفرند ، اما صاحبان ولایت جزئیه ، که اینها هم یک بُعدی از آن میزان بودن هستند ، " اینها خیلی کم هستند در جامعه "...
...در طول تاریخ خیلی ها ادعای ارتباط با امام زمان را داشتند ، خیلی ها...
💿برگرفته از جلسه ۱ #خلقت_آدم
🌷#در محضر علامه_مروجی_سبزواری
https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه بیست و سوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 2
امام سجاد (ع) : همه ی خیر را دیدم در قطع طمع از آنچه که در دست مردم هست...
و هیچ امیدی به مردم در چیزی نداشته باشد....
و در همه ی امور، کارش را به خدا بسپارد. کسی که این جوری باشد، خداوند او را در همه چیز، خواسته هایش را برآورده می کند.
🔸 دقیقه 3
امام صادق (ع) : هر گاه کسی از شما بخواهد به جایی برسد که هر دعایی کرد، خداوند دعایش را حتماً مستجاب کند، اگر کسی می خواهد به اینجا برسد، پس به طور کلی از مردم خودش را مأیوس کند....
هیچ امیدی، مگر در نزد خدا نداشته باشد. اگر خدا این مسئله را از قلب انسان بداند (یعنی این مسئله به قلب انسان برسد، ما همه ی اینها توکل و رضا... را می دانیم. اما به قلب نفوذ نکرده، اینجا هم همین است.)
اینجاست که هر چیزی را از خدا بخواهد، خداوند حتماً برآورده می کند.
🔸 دقیقه 8
امام صادق (ع) : اکثر مردم که ایمان به خدا آوردند، ایمانشان با شرک همراه است، این شرک به همین اندازه حاصل می شود که انسان بگوید : اگر فلانی نبود، من بیچاره می شدم. همین شرک، است. یا مثلاً بگوید : اگر فلانی نبود که به من کمک کند، من به اینجا ها نمی رسیدم. او کمکم کرد که حالا من به اینجا رسیدم، اگر فلان کس نبود، زندگیم تباه می شد.....
اینها برای خدا، شریک گرفتند.
🔸 دقیقه 10
انسان اگر عبد باشد، فقط باید به خدای خودش عرض حاجت کند. خداوند ابراهیم را خلیل، گرفت. «خلیل» کسی که همه ی حاجت هایش را فقط به دوستش می گوید.
🔸 دقیقه 13
داستان پدر رابعه عدویه
🔸 دقیقه 16
اسلام می خواهد که همه چیز ما در ارتباط با خدا تفسیر شود، در امر روزی، توکل به خدا کنیم، اگر مشکل برای ما پیش آمد، توکل بر خدا، در مصیبت ها، رضای از قضای خدا، در حاجت ها فقط خدا، یعنی اسلام می خواهد که انسان فقط کارش را با خدا درست کند، با خدا اصلاح کند، تا از شرک بیرون بیاید.
🔸 دقیقه 20
پیامبر (ص) : ملعون است، ملعون است، کسی که آن سنگینی خودش را بر روی دیگران بیاندازد.
🔸 دقیقه 24
همین که انبیاء معجزه آوردند، آتش سرد شد، آتش در عین اینکه آتش بود سرد شد. این دلیل است بر این که آتش نمی سوزاند، این کس دیگر است در بطن آتش که می سوزاند. اگر آتش ذاتاً سوزاننده باشد، سوزانندن آتش از خودش باشد، پس باید همیشه بسوزاند. در حالی که همین آتش، در حالی که آتش بود، ابراهیم را نسوزاند.
🔸 دقیقه 33
اگر به پزشک می روی، پزشک تو را شفا می دهد، پزشک را در وسط نبینی، خدا را ببینی، ما همین که واسطه را می بینیم، همین شرک است.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3662🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🕸عیب جویی و کُفر
💥 زراره روایت کرده که حضرت باقر (ع) و حضرت صادق (ع) فرمودند : نزدیک ترین زمان بنده به کفر، هنگامی است که با مردی در دینش برادری کند، تا لغزش ها و گمراهی هایش را بشمارد و روزی او را با آن ها سرزنش کند.
💥 اسحاق عمار گفته است : از حضرت صادق (ع) شنیدم که رسول خدا (ص) فرموده است : ای گروهی که به زبان اسلام آوردهاید و ایمان به دلتان اختصاص نیافته است، مسلمانان را نکوهش نکرده، به دنبال عیب هایشان نروید؛ زیرا هر کس به دنبال عیب آنان برود خداوند به دنبال عیب هاشان می رود، و هر کس که خدا عیب هایش را دنبال کند، او را رسوا می کند، اگر چه در خانه ی خودش باشد.
📚 اصول کافی،جلد چهارم، کتاب ایمان و کفر, ص 67
#حدیث
https://eitaa.com/moravej_tohid/3666
🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه دوازدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔶 ویژه و خاص 👌
🔸 دقیقه 2
حضور بعد از اقامه چگونه است؟ واجب تعیینی است یا واجب تخییری میشود؟
🔸 دقیقه 3
مرحوم آقای خوئی، از راه اجماع مرکب بحث را پیاده کردند....
بحثی هست بین فقها، به نام اجماع مرکب یا به عبارت دیگر، عدم القول بالفصل، یعنی گاهی اوقات دوتا مسئله هست، یکی از آنها دلیل دارد و یکی دلیل ندارد، منتهی در آنکه دلیل دارد، به یکجایی رساندند و حکمش را معلوم کردند. منتهی آن دیگری را هم می گویند : حکمش همان است. یعنی می گویند : هرکس که در آنجا، آن حرف را زده، اینجا هم همین حرف را زده، این را عدم القول بالفصل می گویند. یعنی، بین دو مسئله فصل قائل نشدند، جدائی قائل نشدند، اگر در آن مسئله گفتند : حرام
در این هم، حرام گفتند.
در آن، واجب گفتند. در این هم، واجب، گفتند. این را اجماع مرکب می گویند.
🔸 دقیقه 8
روایاتی که دال بر وجوب است، وجوب قوی است. چون روایت ها اکثرش صحیح است، بنابراین فقیه ناچار است از اینکه حکم به وجوب را بدهد، منتهی در اینکه حکم تعیینی یا تخییری است، تعیینی را نمی شود حکم داد
🔸 دقیقه 14
ترک کلی (نماز جمعه) باعث طبع قلب میشود.
🔸 دقیقه 15
«ید الله مع الجماعه» دست خدا با جماعت است. خود این جماعت، خیلی در تشبه انسان ها به خدا، نقش دارد، نه اینکه هر انسانی مظهر اسمی از اسماء الله است، وقتی که اینها با هم جمع می شوند، (انسان ها در یکجا) سنخیت بیشتری با خدا پیدا می کنند. و لذا گرفتن فیوضات از خدا قویتر میشود، این است که هر چه اجتماع مسلمانان بیشتر شود، شرکت در اجتماعات بیشتر شود، گرفتن عنایت ها و فیوضات رحمانی، رحیمی، هر کس حالا به تناسب خودش، اینها قویتر و بیشتر میشود.... لذا حضور در جماعت مسلمانان ترک نشود....
ترک کلی آن جایز نیست، همان که فرمود، طبع میشود، بر قلب انسان ختم می شود واقعاً همان است. بالاخره یک نوع بی اعتنایی به خداست.
🔸 دقیقه 17
نماز جمعه، سنت حسنه ی رسول خدا (ص)
ترک این سنت ها، خسارت های جدی برای جامعه دارد، خیلی خسارت دارد فساد جامعه، تباهی جامعه... مشکلاتی که برای مردم پیش می آید، اینها همه به خاطر این است که جماعت های مسلمین سهل گرفته می شود و یا اصلا بر پا نمی شود و یا وقتی که بر پا می شود، مردم شرکت نمی کنند، اینها ضررهای جدی دارد، این ضررها به خودمان برمی گردد. خداوند یک نعمتی برای ما قرار داد، تقریباً از آغاز غیبت این سنت قطع شد، خیلی ضرر است. یکی از نعمت های خداست. واقعا برای این نعمت باید خدا را شکر کرد.
این سنت حسنه ی رسول خدا (ص) احیا شده و در هر شهری اقامه میشود و عذری برای مسلمانان نیست...
متأسفانه خیلی اوقات، این نعمت ها ما، در آن هستیم، ولی سهل می گیریم، این است که غفلت نفرمایید. این بی احترامی به رسول خدا (ص) است. دویست تا روایت در وجوب نماز جمعه داریم. آن وقت به دویست تا از فرمایشات ائمه، پشت پا زدیم.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3668🆔 @moravej_tohid
✳️امروز نماز و صدقه اول ماه قمری فراموش نشود
🔹 در کتاب مکیال المکارم از وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام در وظیفه شماره ۲۳ و ۲۴ آمده است :
☘صدقه دادن به قصد سلامتی امام
☘ صدقه دادن به نیابت از امام عصر
@allamedahr
تأکید بر نماز جمعه و جماعت.mp3
3.5M
✳️ تاکید بر شرکت در نماز جمعه و جماعت مسلمین
🖤ترک کلی نماز جمعه موجب بسته شدن و ختم قلب میشود و نوعی بی اعتنایی به خداست.
🌿«ید الله مع الجماعه» دست خدا با جماعت است. خود این جماعت، خیلی در تشبه انسان ها به خدا، نقش دارد، زیرا هر انسانی مظهر اسمی از اسماء الله است، وقتی که اینها با هم جمع می شوند، (انسان ها در یکجا) سنخیت بیشتری با خدا پیدا می کنند. و لذا گرفتن فیوضات از خدا قویتر میشود، این است که هر چه اجتماع مسلمانان بیشتر شود، شرکت در اجتماعات بیشتر شود، گرفتن عنایت ها و فیوضات رحمانی، رحیمی، هر کس حالا به تناسب خودش، اینها قویتر و بیشتر میشود.... لذا حضور در جماعت مسلمانان ترک نشود....
☘نماز جمعه، سنت حسنه ی رسول خداست.
ترک این سنت ها، خسارت های جدی برای جامعه دارد، فساد جامعه، تباهی جامعه... مشکلاتی که برای مردم پیش می آید، اینها همه به خاطر این است که جماعت های مسلمین سهل گرفته می شود و یا اصلا بر پا نمی شود و یا وقتی که بر پا می شود، مردم شرکت نمی کنند، اینها ضررهای جدی دارد، این ضررها به خودمان برمی گردد.
🔹دویست تا روایت در وجوب نماز جمعه داریم....
⚪️در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
#برگرفتهازجلساتفقهاستدلالی
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 سلام بر تو ای دعوت کننده به سوی خدا و ای صاحب نشانه های او
🍃 حضرت مهدی (عج) : من برای مومنی که مصیبت جد شهیدم را یادآور شود، سپس برای تعجیل فرج و تایید من دعا نماید، دعا می کنم.
📚 مکیال المکارم
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 لالایی دوران غیبت
تقدیم به تمام کودکان مظلوم و ستمدیده عالم 😔
#مهدی_بیا
🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇