eitaa logo
مسابقات‌ قرآن رسمی‌ جمهوری‌اسلامی‌ایران(سازمان‌اوقاف)
17.3هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
2.1هزار ویدیو
180 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 🔸من بازهم به جوانان عزیزمان توصیه می‌کنم که با قرآن انس بگیرید، با قرآن مجالست کنید. هر باری که شما با قرآن نشست و برخاست کنید، یک پرده از پرده‌های جهالت شما برداشته می‌شود؛ یک چشمه از چشمه‌های نورانیت در دل شما گشایش پیدا می‌کند و جاری می‌شود. انس با قرآن، مجالست با قرآن، تفهم قرآن، تدبر در قرآن، این‌ها لازم است. 🌺مقام معظم رهبری مدظله‌العالی بیانات در دیدار قاریان قرآن 24 تیر ماه 1389 🔻🔻🔻🔻 🔹@mosabeghatequran
💠 داستان اول (۱۶) 💠اسمش(امیر دوست محمدی)بود؛رفیق فایریک محسن در دوران دبیرستان.بچه ی آرام و محجوبی بود.محسن پای امیر را به محافل قرآنی باز کرده بود.دوست داشت شانه به شانه جلو بروند اما تقدیر امیر چیز دیگری بود.رفته بود اردوی راهیان نور که این طور شد.در راه برگشت اتوبوسشان با تانکر نفت شاخ به شاخ شد و آتش بچه هارا سوزاند.داغ خانواده ها و دوستانشان رافقط پیام آیت الله بهجت می توانست کمی تسلا بدهد که گفته بود(این ها شهید هستند) از همان وقت بود که آرزوی شهادت به دل محسن افتاد و همه این را از زبانش می شنیدند.یک روز که سر از سجده ای طولانی برداشت،مامان ازش پرسید(چی از خدا خواستی محسن؟) گفت(شهادت) مامان یکه خورد فکر کرده بود محسن دارد از خدا ازدواج خوب و شغل خوب و از این دست خوب ها می خواهد.هیچ کس فکر نمی کرد آن دعا بعد از چند سال این طور مستجاب شود.حالا محسن در بهشت ثامن الائمه(ع) با فاصله چند متر از مزار امیر،هم سایه اش شده. شهید منبع:کتاب مهاجران صفحه ی ۲۱ 🔻🔻🔻🔻 🔸@mosabeghatequran
❇️ در اعتماد نداشتن بتدبير و پايان بينى وَ قَالَ (عليه السلام): تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ حَتَّى يَكُونَ الْحَتْفُ فِي التَّدْبِيرِ . ❇️ امام عليه السّلام (در اعتماد نداشتن بتدبير و پايان بينى) فرموده است 1- كارها رام و پيرو احكام قضا و قدر است بطوريكه (گاهى) تباهى در تدبير و پايان بينى مى باشد (چون انسان بمصالح و مفاسد و اسرار و رازهاى قضاء و قدر آگاه نيست نبايستى بتدبير و انديشه خود دلبستگى داشته باشد چه بسا تدبير و انديشه سبب تباهى مى گردد). 🔻🔻🔻🔻 🔸@mosabeghatequran
🔹 🔻🔻 🔹 از ابتدای تحصیل،به پشتکار عالی،همت بلند،تقوا و دیگر فضایل شهره بود؛آنقدر؛که در ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نایل شد.او غارت منابع اسلامی و نسخ خطی را تحمل نکرد و با شهریه ناچیز طلبگی و پولی که از کار در یک کارگاه برنج کوبی و روزه و نماز استیجاری به دست می آورد،شروع به خریدن کتاب های خطی کرد و کتاب خانه اش حالا از بزرگ ترین کتاب خانه های نسخ خطی ایران است. مثل مراسم صبح گاه و شام گاه پادگان های نظامی،مثل یک رسم واجب دوست داشتنی،مثل یک مقرری عاشقانه،هیچ وقت ترکش نمی کرد.عادتش بود.نه از آن ها که در گذر زمان،رنگ تکرار و کسالت به خود می گیرند؛نه!عادتی بود گره خورده با جانش که برکت روزهایش را از آن می گرفت و لبخندهای سر صبح و آخر شبش را به آن مدیون بود.عادت داشت هر صبح،بعد از نیایش سحر و نماز هر شب قبل از رفتن به رختخواب،با صدای رسا و آهنگین قرآن تلاوت کند. اهل خانه هم عادت کرده بودند به آن صدای حزین زلالی که سطر به سطر،آیه های روشن را برایشان می خواند.سرود آغازین و پایانی هر روزش آیات قرآن بود؛حضرت آیت الله مرعشی نجفی. 🔻🔻🔻🔻 🔸@bonyadmosabeghat
🔸 🔸قرآن، همیشه زنده است. قرآن، نیازهای انسان را موردتوجه قرار می‌دهد. قرآن در هر عصری می‌تواند بهترین نسخهٔ سعادت انسان‌ها باشد. 🌺مقام معظم رهبری مدظله‌العالی بیانات در مراسم اختتامیهٔ پانزدهمین دورهٔ مسابقات قرآن 01 آذر ماه 1377 🔻🔻🔻🔻 🔹@mosabeghatequran
💠 داستان اول (۱) 💠فواد بد بلا بود.از همان بچگی بدبلا بود.همیشه نگران بودند یک وقت چیزیش نشود.خب اوایل طبیعی بود.توی فرهنگی که بیشتر چشم امیدها به پسر هاست.حالا اگر تک پسر هم باشی بیشتر توی چشم و توجهی.اصلا همه جا تک پسرها عزیزند.فواد تک پسر بود و خیلی هم مودب.آن روزهای بچگی هم که تازه از اصفهان آمده بودندآبادان،ماها همه میدیدیم مادرش یک جور دیگری این پسر را تربیت کرده.مثل ما پسربچه های آبادانی.شر و شور نبود و زیاد توی کوچه نمی آمد.من و فواد هم سن ایم.یک وقت می گویم هم سن یعنی سن شناسنامه ای،ولی یک وقت هم منظورم همراه بودن است.ما همیشه با هم بودیم.از همان مهدکودک تا ایام مدرسه،تا کار.همیشه.رابطه ما کمی خاص هم بود.همین حالا هم همین جور است.توی هر خانواده ای نمی شود برادرزاده ای باشد که عموی هم سن و هم کلاس و هم قد داشته باشد.برای همین توی دبستان یا راهنمایی وقتی می دیدند فامیل ما دوتا مثل هم است،فوری از نسبت مان می پرسیدند،فواد رویش نمی شد بگوید که من عمویش هستم.حالا یا رویش نمی شد یا واقعا هنوز توی کتش نرفته بود که من عمویش هستم.فکر کنم دلیلش همین دومی بود.چون من همیشه حتی تا همین اواخر دلم می خواست عمو صدایم کند.به جای این که من را رفیق یا فامیل معرفی کند دوست داشتم بگوید(وحید عمومه) نمی گفت.ولی من توی مدرسه همیشه می گفتم(فواد پسر کامامه) این یک افتخاری به من می داد.انگار بزرگ ترم می کرد.اوج نوجوانی با همین یک جمله مرد می شدم انگار.ولی خوب فواد همین جوری اش هم بزرگ تر بود.توی چشم تر بود.این ها را حالا دارم می گویم.آن وقت ها نمی گفتم.چیزی مثل رقابت بین ما نبود.نمی دانم،حالا که نگاه می کنم شاید آن چیزی که بین ما بود و آن حسی که من بهش داشتم حسادت بود.ولی کی فکرش را می کرد یک روز توی خنده ها فواد را راهی کنیم سفر،بعد دیگر برنگردد تا همین الان.کی فکرش را می کرد بلا این جوری بیفتد توی خانه ما. شهید منبع:کتاب مهاجران صفحه ی ۹و۱۰ 🔻🔻🔻🔻 🔸@mosabeghatequran
❇️ در زمان خلافتش سبب خضاب نكردن وَ سُئِلَ (عليه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلى الله عليه وآله)غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ فَقَالَ:إِنَّمَا قَالَ (صلى الله عليه وآله)ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ ❇️ از امام عليه السّلام (در زمان خلافتش سبب خضاب نكردن را باين طريق) پرسيدند كه معنى فرمايش رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله كه فرموده تغيير دهيد پيرى را (ريش را رنگين نمائيد) و خود را بيهود مانند نسازيد، چيست آن بزرگوار فرمود: 1- اين سخن را پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود هنگاميكه (اهل) دين اندك بود پس (مسلمانان را امر نمود خضاب نمايند و بيهود نمانند چون آنها خضاب نمى كردند، ولى) در اين زمان كه كمربند دين گشاده شده (اسلام در همه جا منتشر گرديده) و سينه خود را بر زمين نهاده (مستقرّ و پابرجا گشته) هر مردى باختيار و اراده خود مى باشد (مى خواهد خضاب نمايد و مى خواهد ننمايد، خلاصه امرى است مباح يعنى جائز و روا، نه واجب و مستحبّ، بله خضاب يك نوع زينت و آرايشى است، چنانكه در فرمايش چهار صد و شصت و پنج بيايد كه باين نكته اشاره فرموده است). 🔻🔻🔻🔻 🔸@mosabeghatequran
🔹 🔻🔻 🔹 پدرانش پشت به پشت،لقب شیخ الاسلامی داشتند.خاندان نائینی به علم و دین شهره بودند.خانه شان پناه مردم و مسکینان بود.توجه به اجتماع،بعد ها در منش میرزامحمدحسین نیز خود را نشان داد،آن جا که در کنار عالمانی چون آخوند خراسانی از پیشگامان مشروطیت گردید. هروقت از آقا استخاره می خواستند،غوغایی به پا می شد.قرآن را که می آوردند همه به احترام می ایستادند،درست مثل آقا که برای استخاره،به احترام قرآن از جایش بلند می شد.جماعت دورش حلقه می زدند،آن طور که اگر کسی بی خبر از دور این صحنه را می دید،خیال برش می داشت نکند شخص عالی رتبه ای در میان این مردم است که این قدر شیفته و واله،این قدر مودب و تمام قد،به احترام حضورش ایستادند.همیشه همین طور بود.تا استخاره تمام نمی شد و قرآن را ازمحل بیرون نمی بردند،نه خود شیخ می نشست و نه افراد حاضر در مجلس،آیت الله نائینی در خلوت خودش هم همین قدر خاضعانه مقابل قرآن می ایستاد. 🔻🔻🔻🔻 🔸@mosabeghatequran