eitaa logo
مُستَبین
1.2هزار دنبال‌کننده
119 عکس
32 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تبدیل حج به عمره 🤲 و خواندن دعای عرفه امام حسین(ع) همزمان با آغاز مناسک حج سال ۶۰ از مکه بیرون رفت و به سمت کوفه رهسپار شد. از سخن شیخ مفید برداشت می‌شود که امام در اِحرام حج بود و آن را با عمره به پایان رسانید. 🖊 امّا برخی به استناد دو روایت از کتاب کافی معتقدند سیدالشهدا از آغاز، مُحرم به عمره بود و قصد حج نداشت تا نیاز به تبدیل باشد. برای توضیح بیشتر ⬅️ کتاب: با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه ۴۰۳/۱ ✍️ نیت احرام امام هر چه بوده باشد، این مطلب روشن است که دعای مشهور عرفه را آن سال نخواند چون روز عرفه در مکه نبود و این دعا مربوط به سال‌های قبل است. (ع) https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار عاشورایی ۳ 📕 مجموعه مقالات کنگره حماسه حسینی این کتاب در دو جلد حاصل برگزاری دو کنگره ملی با نام حماسه حسینی از سوی مؤسسه دارالعرفان است. 📌 عناوین برخی مقالات جلد اول چنین است: تحلیل درباره اهداف قیام ـ تفکیک دو اسلام در نهضت حسینی ـ ارزش‌های اخلاقی در نهضت حسینی ـ حسین بن علی علیه السلام و ستیز با استبداد ـ جایگاه عشق و عقل در شخصیت امام ـ رویکردی بر مردم‌شناسی عاشورا ـ قشربندی یاران امام ـ زنان غیر هاشمی در نهضت حسینی ـ بررسی کتاب روضة الشهداء. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
⚫️ چاووش محرم در سال‌های اخیر آیینی به نام چاووش محرّم در استقبال از این ماه، مرسوم شده است. در واقع رسوماتی از حدود صد سال پیش وجود داشته (👈پیوست) که گسترش یافته و شکل آن تغییر کرده است. چنین برنامه‌هایی را نمی‌توان از منظر روایات یا سیره نظری و عملی ائمه و حتی با سیره اندیشمندان پیگیری کرد چون کاملاً جدید است. ☑️ در واقع همه آیین‌ها و آداب را نمی‌توان با روش‌های گذشته، سنجه و مقایسه کرد و به دنبال تأیید یا ردّ آن در سیره معصومین بود. بدعت هم تعریف خاصی دارد و هر حرکت جدیدی را نمی‌توان با این نام از گردونه آداب و رسوم خارج کرد. 🔵 برداشت این قلم (والله اعلم و نظر هر کس محترم) این است اصل عزاداری از سوی آن بزرگان توصیه شده ولی شکل آن در هر دوره‌ای متفاوت است. پس اگر رسوم جدید با شرع مقدس و احکام کلی اسلام منافاتی نداشته باشد؛ حتی اگر جزو شعائر محسوب نشود، منعی هم نخواهد داشت. ✅ حتماً این نکته ملحوظ است که نام دین بر آن نهاده نشود و به افراط نگراید. پرافزایی نمادها می‌تواند سردرگمی و بی‌توجهی به کل نمادها را در پی داشته باشد. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
مُستَبین
⚫️ چاووش محرم در سال‌های اخیر آیینی به نام چاووش محرّم در استقبال از این ماه، مرسوم شده است. در واقع
📎 پیوست فرستۀ پیشین👆 ✂️ برشی از مقاله «چاووش‌خوانی» آیین چاووشی‌خوانی منحصر به سفرهای زیارتی نیست و در برخی مناطق ایران، ازجمله در سمنان و خراسان، به ‌مناسبت‌های دیگر نظیر فرارسیدن ایام عزا یا به‌عنوان بخشی از آیین‌های عزاداری مثل تعزیه نیز انجام می‌شود. در بیرجند به‌مناسبت سال‌روز ورود کاروان اهل‌بیت به کربلا چاووش‌خوانی می‌کنند و از نزدیک‌شدن ایام ‌عزاداری محرم و رسم عَلَم‌بندان خبر می‌دهند. ↩️ در گذشته، در کاشان، روز آخر ماه ذیحجه، چاووش‌خوان پرچم عزا بر دوش در بازار چاووش‌خوانی می‌کرد و آمدن محرم را خبر می‌داد. امروزه نیز در این شهر کاروانی به نام «چاووش عزا» متشکل از مداحان و سقایان آمدن ایام عزا را خبر می‌دهند. در مراسم آیینی «شمع و چراغ» در شب‌های شهادت امام‌حسن(ع) و امام‌حسین(ع) در تکیه‌ی «بیدآباد» شاهرود هم پس از خواندن خطبه و دعا، چاووش ترکیب‌‌بند محتشم کاشانی را می‌خواند. ✍️ محمد مشهدی، فرهنگ سوگ شیعی، به سرویراستاری محسن‌حسام مظاهری، آرما: 1399. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
پس از پنجاه سال... 📚 معرفی آثار عاشورایی ۴ مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی از نویسندگان محقق و نکته‌سنج دوران معاصر است. کتاب وی با عنوان «پس از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین علیه‌السلام» به دنبال پاسخی برای این پرسش است که چگونه با گذشت نیم‌قرن از عصر رسول‌خدا، نوه او را به نام دین کشتند؟ شهیدی به گزارش‌های معتبر و منابع کهن پای‌بند است ولی بیشتر به دنبال یافتن تحلیل رویدادهاست. وی با به تصویر کشیدن انحطاط و سقوط جامعه اسلامی آن روز، منشأ واقعه کربلا را جستجو کرده است. 📘 کتب دیگر وی درباره اهل‌بیت مانند: علی از زبان علی(ع)، زندگی فاطمه زهرا(س) و زندگانی علی بن الحسین(ع) نیز شیوه‌ای علمی را پی گرفته است.
📚 معرفی آثار عاشورائی ۴ 📘 فاجعه جهل مقدس؛ اثر: استاد سید مصطفی محقق داماد این کتاب سخنرانی‌های ایشان است که درباره بازتاب نادانی و جهل در معارف دینی بیان شده است. بیشتر مباحث درباره عاشورا و وقایع منتهی به قیام کربلاست و عامل جهل در این واقعه تاریخی را تحلیل می‌کند. 🗒 برخی فصل‌های کتاب عبارتند از: کژاندیشی دینی عامل اصلی در شکل گیری فاجعه کربلا؛ نهادهای حقوقی مورد سوء استفاده در شکل‌گیری فاجعه کربلا؛ نهادهای کلامی مورد سوء استفاده در فاجعه عاشورا؛ شستشوی مغزی (استخفاف) و فرار از آن؛ جهل و فقر، همزادان شوم. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
📌 گزیده‌ای از کتاب رحمت واسعه که مجموعه بیانات مرحوم آیت‌الله بهجت درباره حضرت اباعبدالله است: ♾ از قضیه سیدالشهدا(ع) باید این را بفهمیم که بشر حاضر است همه چیز را فدای خودش کند و استثنایی هم در کار نیست. برای ما امتحان پیش نیامده تا معلوم شود که با حسین(ع) هستیم یا با یزید. 🔘 بکاء در مصائب اهل بیت(ع) و به خصوص سیدالشهدا(ع)، شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که افضل از آن نیست؛ یعنی افضل از آن در مستحبات نیست. بُکاء مِن خَشیَهِ الله هم همین‌طور است که شاید افضل از آن نباشد. اتصال روحی انسان با خود سیدالشهدا و با حضرت رسول و با خدا در ترقی است؛ با همین بکاءها.
* شب عاشورا کسی برنگشت * 📆 در این روزهای منتهی به ماه محرم در سال ۶۰ امام حسین(ع) به سوی کوفه در حرکت بود که خبر شهادت مسلم و هانی توسط فردی که از کوفه می‌آمد داده شد. امام به اصطلاحِ امروز به طور شفاف اعلام کرد که اوضاع کوفه بعد از نامۀ اولیۀ تأیید مسلم برای حرکت ما؛ تغییر کرده و تلویحاً خطر پیش‌رو را به همراهان خود گوشزد فرمود. ⛺️ آنگاه با یارانش به مشورت پرداخت و به این نتیجه رسیدند که به مسیر ادامه دهند. یکی از دلایل این بود که رفتن شخص امام به کوفه متفاوت از حضور مسلم خواهد بود. جایگاه آن حضرت نسبت به رسول‌الله و مدیریت بحران او می‌توانست اوضاع را به گونه دیگری رقم بزند. در این منزلگاه عده‌ای از همراهی با امام منصرف شده و بازگشتند. اینان کسانی بودند که از مکه با آن حضرت آمده بودند و گویا چشم‌داشتی به حکومت و جایگاه سیاسی آن‌حضرت پس از رسیدن به خلافت ظاهری داشتند. ✅ در تاریخ نامی از این افراد یا تعداد آنان نیامده است؛ اما این روشن است که پس از این مرحله، انصراف و بازگشت دیگری از اردوگاه حسینی رخ نداد و اینکه گاهی گفته می‌شود شب عاشورا افرادی بازگشتند درست نیست. بلکه در آن شب همه حاضران با اعلام وفاداری، بر ماندن خود در کنار اباعبدالله تأکید کردند و هیچ‌کس انصراف نداد. (ع) https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
7.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 دعوت به مجلس مجازی سخنرانی؛ مرثیه سرائی؛ بیان احکام و تاریخ عاشورا 🇸🇱 به سه زبان هر شب ساعت ۱۰ 🚩 از فردا شب (اول محرم) آدرس تالار فارسی: https://chat.whatsapp.com/Dh7l9Gc9Ypc9T8IKI4ityQ https://chat.whatsapp.com/Hcn3OeVZ8U3I42AQXXSTDe
📚 معرفی آثار عاشورائی 📍دستۀ منابع کهن و اصلی ❌ مهم ❌ ☑️ مقتل ابومخنف (بخش اول) کهن‌ترین، مهم‌ترین و معتبرترین مقتل امام حسین(ع) کتاب مقتل ابومخنف است. ابومخنف نامش لوط بن یحیی اَزْدی کوفی (حدود 80 تا 150 قمری) از مؤلفان پرکار و مورخان عصر ائمه به ویژه دوران امام صادق(ع) بود. مطالب او مورد قبول دانشمندان از فرقه‌های مختلف است و به دلیل کارشناسی‌اش در ارائه گزارش‌های تاریخی، روایات او مورد توجه محافل علمی و محل مراجعه محققان است. نجاشی کتاب‌شناس بزرگ شیعه از او به نیکی یاد کرده و می‌گوید روایاتش اطمینان‌بخش است. 📝 او کتاب‌های بسیاری از جمله مقتل الحسین(ع) داشته که متأسفانه در گذر زمان از میان رفته است. اما خوشبختانه برخی عالمان شیعه و سنی روایات مقتل او را در کتب خود آورده و برای ما حفظ کرده‌اند مانند طبری در تاریخ خود، بلاذری در انساب و شیخ مفید در کتاب الارشاد. 📖 این مقتل به صورت مستقل نیز بازسازی و منتشر و ترجمه شده است. ادامه دارد... https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
🕌 احکام ❓سؤال: در بعضی از هیأت‌های مذهبی مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست... بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می‌شود، آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است؟ تکلیف شنوندگان چیست؟ ✅ پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای: نقل مطالب به صورت مزبور بدون این که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد... تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد. ❓سؤال: اگر روضه بی اساس خوانده شد ما چه وظیفه‌ای داریم؟ ✅ پاسخ آیت‌الله صافی: اگر دروغی از ذاکرین بشنوید بر حسب وظیفه شرعی باید به عنوان نهی از منکر به خود گوینده تذکر دهید و همه مکلّفین این وظیفه را دارند. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin