eitaa logo
مُستَبین
997 دنبال‌کننده
111 عکس
30 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 معرفی آثار 27 ✂️ بخش مقتل از کتاب ارشاد 📘 کتاب الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد کهن‌ترین اثر جامع درباره تاریخ زندگانی 12 امام است که به قلم یک عالم شیعه امامی: شیخ مفید (م 413) به نگارش در آمده است. ✍️ هر چند شیخ مفید متکلم است و در این کتاب هم با رویکرد کلامی، زندگی ائمه را نوشته است؛ اما بخش زندگانی امام حسین(ع) که در جلد دوم آمده، همان روایات ابومخنف (با کمترین تغییر) است و بهترین منبع شیعی درباره تاریخ آن‌حضرت و حادثه عاشورا به شمار می‌رود. ⤴️ این کتاب دارای چند ترجمه کامل است ولی بخش مخصوص امام سوم جداگانه هم ترجمه و چاپ شده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
مروری بر زندگانی امام حسین 10.pdf
183.7K
بخش دهم و نهایی زندگانی امام حسین(ع) سیره و اخلاق
نقد جانبازی شمر ✅ بنا به آنچه شهرت دارد، قاتل امام (ع) از یاران در نبرد بوده و مجروح هم شده است. 🖌 اما یکی از محققان معتقد است شمر در سپاه معاویه مجروح شد، نه سپاه علی(ع). وی بر این فرضیه، شواهد چندی ارائه کرده که قابل تأمل و شنیدنی است. 👇 🆕 به گفته محسن خاتمی، پژوهشگر علوم حدیث؛ شمر به‌عنوان نماد بی‌بصیرتی مطرح می‌شود؛ زیرا در بازه‌ای از حیات خویش در لشکر امیرمؤمنان حضوری پررنگ داشته است تا آنجا که به فیض جانبازی نبرد صفین در برابر لشکریان معاویه نائل می‌آید. وی گوید: گزارش اصلی این واقعه در کتاب وقعة صفین نقل شده و ظاهر عبارت دلالت دارد که "اَدهَم بن مُحرِز" از میان لشکریان در نبرد صفین به شمر بن ذی‌الجوشن حمله کرد و بر پیشانی او شکافی ایجاد نمود. 📂 اما شواهدی هست که شمر را در لشکر معاویه و رقیبش ادهم را از یاران علی(ع) می‌داند. برخی رجال‌شناسان شیعه مانند شیخ طوسی، ادهم را در زمرۀ اصحاب علی(ع) برمی‌شمارند و برخی گویند او ابتدا از یاران امام بود و بعداً منحرف شد. @Mostabin 🔍 یک شاهد مهم آنکه وقتی امیرمؤمنان، طرماح بن عدی را به‌سوی معاویه فرستاد؛ طرماح در دمشق از فرماندهان معاویه سؤال کرد و نام عمرو بن عاص، شمر بن ذی‌الجوشن و... را برد که معلوم می‌شود شمر در میان فرماندهان شام بوده است. 📎 قرینۀ دیگر، گزارش نبرد ادهم و شمر در نبرد صفین در تاریخ طبری است که از مسلم‌ ضبابی نام می‌برد و این مسلم پیوسته با شمر بوده است، حتی در واقعۀ کربلا. 📖 پرویز اتابکی در ترجمه کتاب صفین به این مسئله توجه داشته و می‌نویسد: ادهم‌ در صفّین هنگام نبرد با یاران معاویه به هماوردى شمربن ذى‌الجوشن درآمد. 👈 این محقق شواهد دیگری هم بیان کرده که تفصیل نوشته او در متن شماره 18 مستبین خواندنی است. ◀️ با این حال نظر دیگری تأکید دارد که شمر عراقی است و نمی‌تواند در سپاه شام باشد. این نقد و نظر را در متن شماره ۱۹ مستبین بخوانید. را به دوستان خود معرفی کنید در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
⚔️ تجهیزات جنگی در عاشورا 🕌 امام حسین(ع) از مدینه همراه خانواده بیرون آمد و در مکه هم برای پاسخ به دعوت مردم کوفه راهی آنجا شد. چه بنا بر نظریه شهادت‌طلبی و چه تشکیل حکومت؛ آیا امام جنگ‌افزاری نیاز نداشته است؟ گزارش‌هایی که از جنگ‌افزارهای مختلف در این واقعه یاد می‌کند چه اندازه در منابع معتبر وجود دارد؟ 🗓 مقاله تجهیزات جنگی امام حسین(ع) و یارانش در واقعه عاشورا به بررسی سلاح‌هایی که برای آن حضرت و یارانش در تمام مسیر و در هنگامه نبرد روز عاشورا نام برده شده، می‌پردازد. 🗡 بنا به این بررسی، بیشترین تجهیزات موجود در عاشورا مربوط به کسانی است که مسلحانه و به قصد یاری امام از کوفه به کربلا آمدند. 🤺 عابس شاکری، هلال بن نافع، حبیب و مسلم، عُمیر کَلبی، مُرقّع بن ثُمامه و مهم‌تر از همه کسانی‌اند که از لشکر دشمن به امام پیوستند مانند ابوشَعثاء یزید کِندی. 🔎 این بررسی می‌تواند به فلسفه حرکت امام و نظریه‌های هدف آن‌حضرت کمک کند. 🔖 مقاله تجهیزات در شماره 41 (سال 1398) مجله تاریخ اسلام و ایران دانشگاه الزهراء قابل دسترسی است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 توصیه آیت الله سیستانی به اهل منبر ❌ بر معجزات تمرکز نکنید ↩️ نه اینکه معجزات و کرامات درست نباشد، بلکه به این دلیل که خود اینها گاهی موجب سؤال می‌شود و شبهه‌ای جدید ایجاد می‌کند. 📁 نمونه‌اش داستان فطرس ملک است که درباره ولادت امام حسین(ع) بیان می‌شود تا عظمت آن حضرت را نشان دهد اما این ابهام را ایجاد می‌کند که آیا ملائکه گناه می‌کنند؟ آیا اصلا ملک تکلیف دارد یا نه؟ ✅ بنابراین مطلبی که گفته می‌شود باید دقیق باشد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار ۲۸ پدری به نام حسین(ع) نویسنده: محمد صحتی سردرودی؛ از مجموعه آثار مهرستان: اصفهان، قبسات، 1396 📒 این کتاب با هدف تبیین مهارت‌های تربیتی پیشوای سوم؛ به روابط آن‌حضرت با خانواده اشاره کرده و از برادران و خواهران او سخن گفته است. 📌 در فصل پنجم به بررسی همسران و فرزندان امام حسین(ع) پرداخته و درباره شهربانو، لیلی، رباب، ام‌اسحاق دختر طلحه و فرزندان آن‌حضرت: امام سجاد، علی اکبر و اصغر، فاطمه، سکینه و رقیه بحث و بررسی کرده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شناخت معروف و منکر 📣 شهید مطهری: 🔎 ما چقدر معروف و منکر را می‌شناسیم؟! 🔘 گاهی معروف و منکر را جای یکدیگر می‌گیریم. 👓 آگاهی و بصیرت و خبرویت لازم است. روان‌شناسی و جامعه‌شناسی می‌خواهد. ⛔️ پس بهتر است جاهل، امر به معروف و نهی از منکر نکند. 🧨 چون به جای آنکه وضع را بهتر کند، بدتر می‌کند. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
این کتاب نمونه دهها بلکه صدها کتابی است که درباره سیدالشهدا نوشته شده و جمع‌آوری مطالب مختلف و متنوع بدون توجه به منبع و سند و بدون ارزیابی صحت و سقم آنهاست. البته سعی همگان مشکور باد اما مطالعه و مراجعه به این آثار، به کسانی که منابع را نمی‌شناسند توصیه نمی‌شود بلکه لازم است به تحقیقات و نوشته‌های مبتنی بر روش‌های علمی مراجعه و از آنها استفاده شود. نویسنده به نقل از ابن‌جوزی مورخ می‌گوید پنج قول درباره محل دفن سر مطهر امام وجود دارد: کربلا، نجف، بقیع، باب الفرادیس دمشق، باب الصغیر دمشق، عسقلان فلسطین و قاهره مصر. در فرسته دیگری به تکمیل و توضیح این بحث خواهم پرداخت. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
بسمه تعالی سر 📌 در اینکه سر مقدس اباعبدالله را از تن مطهر او جدا کرده و به کوفه و شام برده‌اند، تردیدی نیست. ❌ تنها ابن‌تیمیه بر خلاف اتفاق‌نظر مورخان، بردن به شام را نپذیرفته که پاسخ او در مقاله رأس الحسین آمده است. 🏴 چنین اهانتی به امام (ع) و گرداندن سر، یکی از مصائب اهل‌بیت و فجایع حادثه کربلاست؛ هر چند در مواردی پیش از عاشورا، جداکردن سر و گرداندن آن وجود داشته است، مانند محمد بن ابی‌بکر و عمرو بن حَمِق. 📚 مورخان اتفاقاتی را برای این سر مقدس نوشته‌اند که نمونه آن تنور خولی است و در پیام‌های سال گذشته اشاره شد. 📁 چند مقاله علمی مستقل با تفاوت در برخی مطالب و نتایج، درباره الحسین(ع) نوشته شده است. 📃 در مقاله نخست (متن شماره 20 مستبین) گزارشی از زیارت‌گاه‌های سر مقدس آمده و مقاله دیگر (متن شماره 21 مستبین) نظریه مشهور بازگشت سر به کربلا را پذیرفته است. مقاله سوم را در فایل پیوست مطالعه کنید. ✅ به نظر می‌رسد با وجود مقام‌هایی که به عنوان سر مطهر زیارت می‌شود (و از قول ابن‌جوزی در فرسته پیشین بدان اشارت رفت)، محل اصلی دفن آن باشد. به نام نامی سر، بسمه‌ تعالی سر بلندمرتبه پیکر، بلندبالا سر صدای آیه کهف الرقیم می‌آید بخوان! بخوان و مرا زنده کن مسیحا سر در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
درود بر آزادگان در ایام اسارت ذریه رسول‌الله در عراق و شام، سالگرد بازگشت آزادگان به وطن عزیز را گرامی می‌داریم. بر شهیدانشان سلام می‌فرستیم و برای ماندگان سلامت و سعادت آرزو می‌کنیم.
طفلان مسلم یا جعفر 🚩 اینکه دو کودک یا نوجوان پس از حادثه کربلا دستگیر شده و به طرز فجیعی به شهادت رسیده‌اند، اخبار قابل اعتمادی وجود دارد ولی اینکه این دو فرزندِ چه کسی بوده‌اند، گزارش‌ها مختلف است. 👈 شیخ صدوق آن دو را فرزند مسلم بن عقیل می‌داند. 📗 تاریخ طبری آنان را فرزندان عبدالله بن جعفر یا نوادگان او می‌داند. او در دو سطر اشاره می‌کند که این دو به مردی از قبیله طی پناه بردند و او گردن آن دو را زد و نزد ابن‌زیاد آورد. عبیدالله [با وجود آن همه قساوت از این کار خوشش نیامد و] آن مرد را گردن زد و دستور داد خانه‌اش را خراب کنند. 🔖 این گزارش‌ها در طول زمان به تفصیل و داستان‌سرایی گراییده و همانند بسیاری از رویدادهای تلخ و فاجعه‌آمیز، شکل اسطوره گرفته و از واقعیت اولیه فاصله گرفته است. 🔘 بنابراین به کسانی همچون مرحوم کافی که آن را با تفصیل جانسوزی خوانده‌اند، خرده‌ای نیست زیرا مدرکی برای آن دارند. 🏳 منتهی هم این ناقلان و هم آن راویان اولیه که چنین توسعه‌ای داده‌اند، اهل اعتماد و تسامح بوده‌اند. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
معرفی کانال مرکز حوزوی پژوهش‌های تاریخ اسلام زیر نظر استاد مورخ آیت‌الله محمد هادی یوسفی غروی مؤلف موسوعة التاریخ الاسلامی 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 ‌پرسمان ۱ 📃 مجموعه ای است که در آن سعی داریم برخی از پرسش‌های مهم تاریخی را به آیت الله یوسفی غروی عرضه کنیم و از زبان ایشان پاسخ بشنویم. 1⃣ در اولین قسمت این مجموعه درباره ترور (به معنای کشتن از روی غافلگیری) و با محوریت بحث ترور ابن زیاد در خانه هانی از ایشان پرسیدیم و ایشان نیز در این باره توضیحاتی مطرح کردند. ❔پرسش‌های خود را با ما در میان بگذارید... @YusufiGharawi
نامه امام حسین(ع) به معاویه بخشی از پاسخ تند امام (ع) به نامه تهدیدآمیز معاویه که در منابع کهن و معتبری چون انساب الاشراف آمده است: 👈 ای معاویه آیا تو نبودی که حُجر بن عدی و یارانش را که از عابدان زمان بودند و در برابر ظلم ایستادگی می‌کردند اعدام کردی؟! ↩️ عمرو بن حَمِق صحابی رسول خدا که از عابدان و زاهدان بود به قتل آوردی. 📃زیاد را که فرزند شخص دیگری بود به خانواده خود ملحق کردی و او را بر عراق مسلط کردی تا دست مسلمانان را قطع کند و چشمانشان را کور سازد و آنان را روی درختان بر صلیب کشد! ☑️ گویی تو از این مردم نیستی! به زیاد دستور دادی هر که به علی(ع) عقیده دارد (بر دین علی است) بکشد، در صورتی که دین (ع) همان دین رسول الله است و تو به واسطه‌ همان دین بر این مَسند تکیه زده‌ای. ✂️ ای ! تو همان کسی هستی که فرمان داد آن دو مرد حَضرَمی را که زیاد گفته بود بر دین علی(ع) هستند، بکشد و آنان را قطعه قطعه کند. 🔍 خداوند جنایات تو در کشتار انسان‌ها و بیعت گرفتن برای جوان بی‌لیاقتت را پاسخ خواهد داد که جایگاه خود را از آتش پر کرده‌ای فـ: بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمين‏. ⏹ من فتنه‌ای بزرگ‌تر از فرمانروایی تو بر این امت نمی‌بینم و جهادی بزرگ‌تر از جهاد با تو نیست. فأبشر يا معاوية بالقصاص، و أيقن بالحساب، و أعلم أنّ للّه كتاباً لا يُغادِرُ صَغيرَةً وَ لا كَبيرَةً إِلاَّ أَحْصاها. (ترجمه برگرفته از کتاب تاریخ امامیه، چاپ ادیان) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار 29 یک کتاب و دو مقاله درباره امام سجاد(ع) 1️⃣ کتاب نقش امام (ع) در رهبری شیعه 🖊 نویسنده: محسن رنجبر انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره) 2️⃣مقاله نقش امام سجاد(ع) در تحریف‌زدایی از سیره نبوی 🖌نویسنده: حسین حسینیان مقدم https://jhr.ui.ac.ir/article_16687.html این مقاله نشان می‌دهد در زمانی که تدوین سیره، اهرمی برای اثبات آرای سیاسی اجتماعی در دست گروه‌های رقیب بود، امام تحریف‌زدایی از سیره را در حیطه دفاع از حقوق اهل‌بیت(ع) و در دو قلمروِ خودبیانی و پاسخگویی به پرسش دیگران انجام داده است. 3️⃣ مقاله سیر تاریخی تعامل تا تقابل امویان با امام سجاد(ع) 🖋 نویسنده: عباس میرزایی https://b2n.ir/Mostabin24 بنا به این مقاله، از 34 سال همزمانی امام با امویان مناسبات دو طرف تحولاتی داشته است. در زمان یزید تا پایان خلافت عبدالملک، رویکردی همراه‌گونه وجود داشته و پس از آن برخوردها آغاز شده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
فتح خیبر و نماز جعفر ⚔️ رسول‌خدا در محرم سال هفتم هجرت به رفت و در ماه صفر آنجا را فتح کرد. هم‌زمان بن ابی‌طالب و یاران باقی‌مانده او در حبشه، از هجرت 15 ساله بازگشتند. 📃 از گزارش مورخان روشن نمی‌شود که جعفر به خیبر هم آمد یا رسول‌خدا پس از بازگشت در مدینه با او روبرو شد و فرمود به کدام‌یک خوش‌حال‌تر باشم: فتح خیبر یا آمدن جعفر. 🌹 پیامبر از جعفر برادر علی(ع) استقبال گرمی کرد و سپس فرمود هدیه‌ای مهم برای تو دارم. آنگاه نمازی را به او آموخت که به نام نماز جعفر ماندگار شد. 🕌 برای این نماز در منابع شیعی آثار معنوی و مادی ارزشمندی بیان شده و 4 رکعت است که در هر رکعت آن، 75 بار تسبیحات اربعه خوانده می‌شود. بخاطر این تسبیحات، به آن تسبیح هم گفته‌اند. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
تأثیر تبلیغات 📣 گاهی مدت‌ها تبلیغ و گفتگو درباره یک موضوع چنان تأثیرگذار است که سال‌ها بلکه قرن‌ها امری مثبت یا منفی را قطعی نشان می‌دهد. اما سرانجام حقیقت آشکار می‌شود. 👈 نمونه کوتاه‌مدت آن درباره منع آب از خلیفه سوم بود که توسط برخی مسلمانان انجام شد ولی بعدها بنی‌امیه آن را به امیرمؤمنان نسبت دادند. 💧در نبرد صفین گفته شد اصحاب علی(ع) را از آب باز دارید و در واقعه کربلا نیز ابن‌زیاد دستور منع آب را با همین شعار صادر کرد. در صورتی که ماجرا کاملاً بر عکس بود و علی(ع) با این کار غیر انسانی مخالف بود و هنگام محاصره خلیفه برای او آب فرستاده بود. 📚 نمونه درازمدت آن، هزار سال تکرار این موضوع بود که تشیع ساخته و پرداخته شخصی به نام ابن‌سبا است؛ تا آنکه دانشمندی اصل وجود این شخص را غیرواقعی دانست یا دست‌کم نقش آن فرد غیرواقعی تشخیص داده شد. از این سو صدها سال درباره برخی شخصیت‌ها سخن گفته شد و شاعران سرودند و ذاکران خواندند و همه قطعی تلقی کردند. 🔍 مطالعه و بخصوص نگاه دقیق و محققانه می‌تواند بسیاری از این تبلیغات را بی‌اثر کند. مستبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
مُستَبین
تأثیر تبلیغات 📣 گاهی مدت‌ها تبلیغ و گفتگو درباره یک موضوع چنان تأثیرگذار است که سال‌ها بلکه قرن‌ها
. جان زائران در دست رانندگان بی‌مسئولیت ◀️ فارغ از مباحث تاریخی و اختلاف در مبانی و چگونگی برداشت‌ها از اخبار و روایات درباره پیاده‌روی اربعین، حذف روادید و تبلیغات بسیار گسترده از ماه‌ها قبل و تشویق و ترغیب رسانه‌ها و گردانندگان مجالس حسینی، هجوم عاشقان اباعبدالله را به سمت مرزها سبب شده است. اما پرسش جدی این است که چه تدارک‌ها و امکانات و هماهنگی‌هایی برای آن‌همه زائر در ایران و عراق دیده شده بود؟ ✅ یک نمونه مسئله حمل و نقل است که در اختیار رانندگانی بدون هرگونه تعهد قرار دارد. ون‌های بزرگ و کوچکی که زائر پس از نشستن در آن قفل می‌شود و در مسیرهای ۵ تا ۸ ساعته داخل عراق، نمی‌تواند هیچ‌گونه تحرکی داشته باشد و طبعاً هنگام خطر، آسیب پذیرتر خواهد بود. زائر زبان مفاهمه با راننده ندارد و پارسی‌گویی یا اشاره دست جز ابهام و تعجب طرف مقابل را نمی‌افزاید. خرابی و چاله‌های فراوان و آزاردهنده در جاده‌ها همراه با رانندگی بی‌پروای کسانی که هیچ تعهد و مسئولیتی در قبال مسافران ندارند؛ راه‌های میانبر و ناشناخته، سرعت و سبقت غیرمجاز و حتی تعویض روغن به همراه مسافر! ارائه اطلاعات غلط و بیان اشتباه فواصل، بخشی از اقدامات آنان است که تا کنون سبب حوادث جاده‌ای فراوان و از دست رفتن عزیزانی در این مسیر شده است. اگر همانگونه که وزیر کشور اظهار داشت، طرف عراقی توان حمل این بار سنگین را ندارد؛ دست‌کم ترویج و تشویق‌کنندگان این‌سو به مساعدت آنان روند و هماهنگی و نظارتی بر مسائلی این‌چنین داشته باشند. 👈 زائران نیز توصیه امام صادق(ع) را فراموش نکنند که فرمود: حسین(ع) را گرسنه و تشنه زیارت کن و [بدون توقف] برگرد و آنجا اطراق نکن. آداب زیارت و توشه معنوی گرفتن از این سفر؛ اصلی است که گاه به فراموشی سپرده می‌شود.
📚 معرفی آثار ۳۰ مجموعه مقالات اربعین ✍️ جمعی از نويسندگان؛ تهیه پژوهشكده حج و زيارت نشر معشر؛ ۱۳۹۴ ۵۲۰ ص وزیری 👈 کتاب شامل دو بخش است که در بخش اول ۱۸ مقاله از مجلات استخراج شده (تصویر بخشی از آنها در بالا وجود دارد) و در بخش دوم ۲۲ مقاله مرتبط با اربعين از روزنامه‌ها انتخاب و منتشر شده است. كتابشناسی توصيفی اربعين نیز بخشی از این اثر است. 📶 کتاب در سایت‌ها قابل دسترسی و مطالعه است. 📌 چکیده یکی از مقالات (ص۱۲۱: تحقیقی درباره اربعین حسینی، سبحانی‌نیا، برگرفته از مجله تاریخ در آینه پژوهش) 👇 مسئله اربعين سيدالشهدا(ع) و اينكه آيا خاندان آن حضرت، پس از رهايى از اسارت يزيد، قصد عزيمت به كربلا را داشته و نيز آيا توانسته‌اند در آن روز به زيارت آن مضجع شريف نايل آيند و مرقد مطهرش را زيارت كنند، از جمله مسائلى است كه از ديرباز، صاحب نظران درباره آن اختلاف نظر داشته و هر يك با استشهاد به دلايل تاريخى، براى اثبات يا نفى آن تلاش كرده‌اند. در اين مقاله با توجه به متون تاريخى معتبر، احتمالات ممكن را تبيين كرده و ضمن بيان نظر مدافعان اين واقعه، ديدگاه خود را مبنى بر نبود دليل كافى و مطمئن بر مسئله اربعين سيدالشهدا(ع) تبيين خواهيم نمود. همچنين امكان رسيدن كاروان اسرا به كربلا در اربعين اول را نيز تقريباً ناممكن دانسته و در پايان، دليل الحاق سر مطهر امام حسين(ع) به جسم شريفش را خدشه‌پذير دانسته... در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
پیامبر رحمت 1️⃣ در نبرد حُنین رسول‌خدا متوجه شد مردم بر سر جنازه زنی در مسیر لشکر جمع شده‌اند. بررسی‌ها نشان داد خالد بن ولید تازه‌مسلمان که پیش‌قراول سپاه بوده، در اقدامی شبیه رفتارهای عصر جاهلی آن زن را کشته است. پیامبر بلافاصله یکی از یاران خود را فرستاد تا این فرمانده خود را توبیخ کرده و به او بگوید: غیرنظامیان شامل زنان و کودکان و پیران یا پناه‌جویان نباید در جنگ آسیب ببینند. 2️⃣ پیش از صلح پیامبر با مشرکان قریش و زمانی که دو گروه با یکدیگر در جنگ بودند؛ ثُمامة بن اُثال حاکم یمامه مسلمان شد و صادرات به مکه را که ارزاق و گندم بود، تحریم کرد. شرایط زندگی بر مکیان سخت شد و خبر به پیامبر رسید. بنا به نقلی، ابوسفیان به پیامبر پیام داد که به صله رحم توصیه می‌کنی و ما هم‌قبیله تو هستم. رسول‌الله به ثمامه نوشت که هر چند آنان مسلمان نیستند، نباید ارزاق را از آنها منع کنی، راه مایحتاج عمومی را باز بگذار. او هم اطاعت کرد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار 31 کاشان در مسیر تشیع انتشارات مؤسسه شیعه‌شناسی، 1386 ↩️ در این کتاب با تبیین و تفکیک کاشان‌های تاریخی یا تشابهات لفظی، چگونگی ورود تشیع به کاشان بررسی شده و از میان عوامل جامعه‌شناختی مذهب‌گزینی به مؤلفه جغرافیا و نزدیکی به قم توجه شده است. 🔍 از دیدگاه این کتاب، آغاز تشیع کاشان متأثر از محدثانی چون علی بن محمد قاسانی راوی امام هادی(ع)‌ در قرن سوم بوده و عواملی چون اقتصاد، سیاست (قیام‌ها)، جمعیت، حضور ابولؤلؤ، موسی مبرقع یا دیگر امامزادگان درباره ورود تشیع به کاشان درست نیست. 3️⃣ فصل سوم کتاب درباره گسترش تشیع و شخصیت‌های سیاسی و علمی تأثیرگذار تا قرن ششم در این خطه سخن می‌گوید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
احترام بخاطر ترس امام صادق(ع) از جدش رسول خاتم محمد (صلی‌الله علیه‌وآله) چنین روایت کرد که: شخصی بر پیامبر وارد شد و خواست با آن‌حضرت ملاقات کند؛ اما چون فردی بد زبان بود، رسول‌خدا تمایلی به دیدار او نداشت. با این حال مانع ورود او نشد. همسر پیامبر از اتاق بیرون رفت و آن مرد وارد شد. رسول‌الله با او گفتگو و خوش‌رفتاری کرد و سپس مرخص شد. همسر پیامبر بازگشت و از آن‌حضرت پرسید شما که مایل به دیدار او نبودید چطور به او اجازه دادید و با او به صحبت نشستید؟ پیامبر فرمود: بدترین مخلوقات خدا آنانی هستند که بخاطر بدزبانی‌اش، همنشینی با او خوشایند نباشد. (کافی، 2/326) 📃 ظاهر روایت نشان می‌دهد منظور پیامبر این است که وقتی کسی بدزبان باشد دیگران مایل به ارتباط و گفتگو با او نیستند. البته که چنین است؛ اما تفسیر دیگری از این سخن شده و آن اینکه رسول‌خدا بخاطر بد زبان بودن او و نگرانی از آبروریزی طرف، او را دیدار و احترام کرد. ↩️ دلیل این تفسیر آنکه کلینی آن را در باب «مَنْ يُتَّقَى شَرُّهُ‏» آورده و بلافاصله آن را با دو روایت دیگر تکمیل کرده است. اتفاقاً یکی از او دو هم از امام صادق(ع) از جدّ بزرگوارش و دیگری به سند جابر بن عبدالله است که پیامبر فرمود: بدترین مردم نزد خدا کسانی‌اند که مردم از ترس زبانشان به آنان احترام کنند. در جای دیگر هم آمده است: شِراركم من‏ يُتّقى‏ شرُه‏. 🌹17 ربیع‌الاول ولادت پیامبر رحمت و امام صادق(ع) بر همراهان گرامی مُستبین مبارک باد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
حضرت معصومه(س) 📅 دهم ربیع‌الثانی در تقویم معاصر شیعه به عنوان روز یادبود یا گرامی‌داشت وفات حضرت فاطمه دختر امام کاظم(ع) تعیین و مقرر شده است. ✅ آگاهی‌های مربوط به این امام‌زاده منحصر به کتاب تاریخ قم است و در آنجا چنین آمده که فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) به قصد دیدن برادرش امام رضا(ع) از مدینه بیرون شد؛ در ساوه بیمار گشت و به قم انتقال یافت و در این شهر از دنیا رفت. اطلاعات دیگری از زندگانی ایشان در دست نیست. ↩️ بنابراین مطالب بسیاری که گفته می‌شود، تحلیل و برداشت افراد یا نویسندگان است و در گزارش‌های تاریخی یا منابع معتبر یافت نمی‌شود. ❌ ادعای مسمومیت و شهادت حضرت معصومه گویا برای نخستین بار از سوی مرحوم علی اکبر تشیُد (ساوجی) در دهه‌های اخیر روی کاغذ آمده و چون استاد مورخ، مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی (رحمة‌الله‌علیه، که این روزها سومین سالگرد درگذشت اوست) سخن تشیّد را در کتاب زندگانی امام رضا(ع) نقل کرده، آن مطلب نادرست شهرت یافته و بر سر زبان‌ها افتاده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
صندوق انتقاد در حکومت علی(ع) 📌 ابن ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه در توضیح این قسمت از نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر (عهد مشهور مصر) که فرمود: 🗞 تفَقَّدْ أُمُورَ مَنْ لَا يَصِلُ إِلَيْكَ مِنْهُمْ مِمَّنْ تَقْتَحِمُهُ الْعُيُونُ وَ تَحْقِرُهُ الرِّجَالُ فَفَرِّغْ لِأُولَئِكَ ثِقَتَكَ مِنْ أَهْلِ الْخَشْيَةِ وَ التَّوَاضُعِ فَلْيَرْفَعْ إِلَيْكَ أُمُورَهُمْ ثُمَّ اعْمَلْ فِيهِمْ بِالْإِعْذَارِ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ يَوْمَ تَلْقَاه‏ ↩️ می‌گوید: امیرمؤمنان علی(ع) محلی داشت به نام بیت القصص [قصص در اینجا جمع قصه به معنای انتقاد و شکایت] که مردم انتقادات و شکایات خود را در آن می‌انداختند. 🔍 ترجمه سخن مولا به مالک چنین است: به كارهاى كسى كه به تو دسترسى ندارد بنگر ـ آنان كه در ديده‌ها خوارند و مردم خُردشان مى‌شمارند ـ كسى را كه بدو اعتماد دارى براى تفقّد حال آن جماعت بگذار كه از خدا ترسان باشد و از فروتنان؛ تا درخواست‌هاى آنان را به تو رساند. با آنان چنان رفتار كن كه چون خدا را ديدى جاى عذرت بماند. از ترجمه نهج‌البلاغه مرحوم دکتر شهیدی در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin