eitaa logo
مستضعفین تی‌وی
6.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
3.2هزار ویدیو
26 فایل
🌐 وبسایت http://www.Mostazafin.TV ✅ تلگرام t.me/Mostazafin_TV ✅ اینستاگرام instagram.com/Mostazafin_TV 📺 آپارات aparat.com/Mostazafin_TV 📲 ارتباط با مدیر کانال: 🆔 @VoiceOfMostazafin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ چه کسی به اقتصاد شلیک کرد؟! 🖋روح‌الله رشیدی 🔹 در میان بیانیه‌های هشدارآمیز نسبت به وضعیت کشور، یک بیانیه، رنگ‌وبوی خاصی دارد؛ بیانیه‌ی پنج اقتصاددان کشور. 🔸محتوای بیانیه، مرور مجموعه‌ای تکراری از داده‌ها و نشانه‌هایی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور است که بارها و بارها شنیده‌ایم. فارغ از محتوا، آنچه این بیانیه را جالب می‌کند، اسامی خاصی مانند دکتر محمد طبیبیان و دکتر مسعود نیلی است. دکتر موسی غنی‌نژاد هم که جای خود دارد. 🔹کسانی که با بعد از انقلاب آشنایی مختصری دارند، می‌دانند که آقایان طبیبیان و نیلی چه نقش پررنگی در پی‌ریزی نظام برنامه‌ریزی اقتصادی کشور دارند. گذشته از مسئولیت مهم در سازمان برنامه و بودجه، در تهیه‌ی برنامه‌های پنج‌ساله نیز پرکار بوده‌اند و محوریت داشته‌اند. 🔸شرحش مفصل است اما همین‌قدر بدانیم که آنچه به نام «سیاست تعدیل اقتصادی» از زمان دولت سازندگی با خشونت تمام در کشور اجرا شد، ذیل ایده‌ی موهومی به نام «بازار آزاد»، محصول فکر همین‌ها بود. سیاستی که حتی در سال‌های بعد نیز تداوم داشت و هیچ‌گاه نظام برنامه‌ریزی کشور، جز در این ریل حرکت نکرد. نتیجه‌اش هم شد و خسارت‌بار، تشدید و افزایش اجتماعی. 🔹حالا که می‌بینند بازارِ انذار و اندرز داغ است و اغلب کنش‌گران امروزی، هیچ شناختی از سابقه‌شان ندارند، دم را غنیمت شمرده‌اند و جمهوری اسلامی را به باد نصیحت گرفته‌اند که «این چه وضعِ سیاست‌گذاری‌ست؟» 🔸 اغلب اوقات، ما سیاسی‌ها را به باد انتقاد و ‌انتقام می‌گیریم اما معمولاً سراغ و نخبگان موثر در نمی‌رویم و از آنها چیزی نمی‌پرسیم. از این روست که این گروه، همواره از همه، حتی مردم ! 🔺 پ.ن: برای آشنایی بیشتر با تاثیر این جماعت بر اقتصاد کشور، مقاله «استقرار آموزشی مکتب نیاوران؛ تاریخچه ایجاد نهادهای دولتیِ آموزش مدیریت و اقتصاد بازار آزاد» نوشته دکتر یوسفعلی اباذری را بخوانید. 🆔 @ebteda_ir 🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کارگران تحریم 🔹 (Pink Washing) فرآیندی است که فرد، گروه و یا جریانی مشخص در پشت نقاب مطالبات به ظاهر انسان دوستانه‌، همچون حمایت از زنان، حفاظت از محیط زیست، حمایت از اقلیت‌های قومی–مذهبی و... تلاش می‌کنند تا اهداف مرموزانه و پنهانی دولتی خاص را پیگیری نمایند و یا اینکه بر جنایتی بزرگ سر پوش گذارند. 🔸 خانم - استاد فلسفه آموزش در دانشگاه کنکوردیا (کانادا) - درباره این سناریو در قالب فعالیت‌های سخن می‌گوید که این فعالان، عملا به ابزاری برای توجیه تحریم و فشار و جنگ از سوی کشورهای متجاوز و قدرت طلب تبدیل شده و توسط نهادهای مالی و رسانه‌ای همان کشورها نیز حمایت می‌شوند. 🔹 ارسال ویدیوهای مربوط به یا و ... برای این کمپین‌های به ظاهر آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه خارج‌نشین، عملا مشارکت - ولو ناآگاهانه - در پروژه صورتی‌شویی برای توجیه فشارها و تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان است که در وهله نخست، همین مردم عادی و اقشار متوسط به پایین را با مشقت‌ها و چالش‌های سنگین و بیشتر رو به رو می‌سازد. 🔸 صورتی‌شویی جامعه را متفرق می‌سازد، چرا که یک خیلی راحت‌تر مغلوب می‌شود. 🔹 شوی تلخی که برخی در پوشش اعتراض به در رسانه‌ها به راه انداخته‌اند، بهانه‌ای است برای یادآوری فرآیند خیانت‌بار "صورتی شویی" که ابزار سیستماتیک و علیه کشورهاست. 🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آقای اژه‌ای؛ فقط شما را کم داریم! 🔹 سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱، رئیس قوه قضائیه برای با منتقدین و معترضین، اعلام آمادگی کرد. 🔸 این در حالیست که پیش از این بسترها و سازوکارهایی برای شنیدن حرف مردم توسط تعیین شده است. 1️⃣ اوایل اسفند ۹۸ رئیس وقت قوه قضائیه دستورالعمل مشارکت مردمی قوه قضائیه را ابلاغ می‌کند. در ماده ۷ این دستورالعمل آمده نشست‌های مشترکی به شرح زیر برگزار می‌شود: ــ نشست سالانه نهادهای مردمی با شورای‌عالی قضایی و رئیس قوه قضائیه. ــ نشست نمایندگان مراجع مسئول قوه با نهادهای مردمی هر شش ماه یک بار. ــ نشست روسای کل و دادستان‌ها با نهادهای مردمی استانی هر سه ماه یک بار. 2️⃣ از طرف دیگر سند تحول قضایی -که دی‌ماه سال ۹۹ منتشر شد- وظایفی را مشخص کرده که باید تا تیرماه سال ۱۴۰۱ محقق می‌شد: ــ پیگیری انتشار عمومی سازوکارهای مردم از تصمیمات یا اقدامات دستگاه‌ها ــ پیگیری از مراجع مسئول جهت شفاف‌سازی معیارهای صدور مجوز ، تعیین مصادیق رفتارهای مجاز حین تجمعات،اماکن و زمان‌های مجاز برای تجمع ــ مساعدت و حمایت از از طریق تأمین امنیت مادی و معنوی ایشان ــ تقدیر از نقدهای برتر درباره قوه قضائیه 🔺جناب اژه‌ای! منتقد و معترض که هست، زمینه‌ی قانونی برای شنیدن هم هست، ظاهراً فقط شما غایب این میدان هستید! 🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بیچاره ملتی که قهرمان‌هایش را فراموش کند! ◀️ اگر می‌گوییم نمی‌شود به پرداخت و را فاکتور گرفت؛ اگر می‌گوییم نمی‌شود به داخل، ایراد گرفت و همزمان مستکبرینِ بین‌المللی را سانسور کرد، نظریه نمی‌بافیم؛ تخیل نمی‌کنیم؛ اگر می‌گوییم مجتهد باید وسطِ این صحنه‌ی پیچیده، پیامبری کند و راهبری، خیال‌پردازی نمی‌کنیم، خاطره می‌گوییم... 🔸 همین حدود ۱۰۰ سال پیش عالمی داشتیم که در تمامِ این سطوح و در همه‌ی جبهه‌ها حضور داشت و جنگید و پیش رفت و جماعتی را با خود پیش برد... 🔹 آیت‌الله آسید عبدالله بلادی بوشهری بعد از کسب درجۀ اجتهاد از حوزۀ علمیه نجف، نماینده آخوند خراسانی در بوشهر شد. بجز علوم دینی، در طب، هندسه، نجوم و هیئت جدید هم مطالعات گسترده‌ای داشت. 🔸 زبان انگلیسی می‌دانست و مشترک نشریلت روز جهان بود. از حامیان بود؛ با نوشتن رمانِ «درویش مسافر» از خفقان دوران انتقاد کرد؛ در وجوبِ جهاد مسلحانه علیه رساله نوشت و رهبر مبارزه با در جنوب کشور بود. 🔺 ۲۱ مهرماه، سالروز درگذشت این است. قهرمانی که هیچ نام و نشانی از او در کتاب‌های درسی و آثار هنری و رسانه‎ای کشور نیست! و چه بد سرنوشتی خواهد داشت ملتی که قهرمان‌هایش را فراموش کند! 🎬 @Mostazafin_TV
🖊میثم : 🔹 ادعا می‌شد، مصوبه افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران موجب موج بزرگی از اخراج شاغلین، در بازار کار خواهد شد. 🔸نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، نه تنها چنین ادعایی مهمل بوده است که نرخ بیکاری نسبت به تابستان سال قبل هفت دهم درصد هم کاهش داشته و به ۸.۹ رسیده است. 🔺 پ.ن: سال‌هاست طرفداران نظریه طوری توانسته‌اند نظریه خودشان را جا بیندازند که تا صحبت از افزایش دستمزد کارگران می‌شود، فوراً به ذهن می‌رسد که اگر دستمزدها بالا برود، کارفرما توان پرداخت مزد را ندارد و مجبور می‌شود کارگر را اخراج کند و این برای کارگر بدتر است. استدلالشان هم انسان‌دوستانه و همسو با به نظر می‌رسد؛ به هر صورت حقوق کم بهتر از بیکاری است! آمار اخیر نشان می‌دهد که چقدر این حرف‌ها دقیق و بوده! 🎬 @Mostazafin_TV
‍⭕️ منطق جداسازی سالن‌های مردانه و زنانه! 🔅 یک تشابه: ظاهرا اصل تفکیک مکانهایی برای زن و مرد در عرف عقلایی دنیا شناخته شده است. 🔹 در ایران: مدارس، تالارهای عروسی، میادین ورزشی، پارک بانوان، تاکسی بانوان، زندان، برخی دانشگاههای تک جنسیتی و... را شاهدیم. 🔸 در غرب: زندانها، فضاهای سربازی، مسابقات ورزشی و مدارس و دانشگاههای تک جنسیتی را شاهدیم. مثلا مدارس تک جنسیتی در آمریکا (دخترانه) ظرف ۱۰ سال اخیر ۲۵ برابر شده است! (ترجمان علوم انسانی/ گفتگو با جولیت ویلیامز استاد مطالعات جنسیت ومعاون بخش علوم اجتماعی دانشگاه یو سی ان ای). 🔅 تفاوت پنداری! برخی احتمالا تفاوت را به "اجباری" و "آزادانه" بودن ببینند که در ایران ، اجباری است و این بد است! اما در غرب هم "مختلط" هست و هم "جداگانه" لذا شهروند مختار به انتخاب آزادانه است و این خوب است! اما این تفاوت پنداری و غیر محققانه است در غرب هم تفکیک سه نوع است: 1⃣ اجباری: مثل تفکیک جنسیتی دستشویی ها، زندانها، برخی فضاهای نظامی و... 2⃣ قانونی: مثل حق قانونی تفتیش شدن توسط همجنس در گیتهای بازرسی، یا حق قانونی درمان با کادر پزشکی و پرستاری همجنس، یا حق ساعت اختصاصی زنان برای برخی مکانها مثل پیست اسکی و... 3⃣ داوطلبانه: مثل تاکسی ویژه بانوان و... از این روممکن است بین مصادیق الزامی و قانونی در ایران و غرب فرق باشد اما در بودنش فرقی نیست. 🔅 تفاوت واقعی ظاهرا تفاوت واقعی در "منطق" اسلام و غرب است و البته موارد و مصادیق. در منطق غرب مثلا مسابقات ورزشی جداگانه ی زنان (الزامی) و مدارس تک جنسیتی (قانونی) بخاطر رعایت شئون اخلاقی و عفاف و کرامت زن و... نیست، بخاطر" قبول تفاوتهای بدنی یا ذهنی زن ومرد" است. 🔹 برای نمونه استدلال برخی موافقین مدارس تک جنسیتی مبتنی بر "عدالت جنسیتی" است. مدعی اند عصب شناسی، تفاوت یادگیری دختران و پسران را ثابت میکند لذا کلاس واحد بی عدالتی جنسیتی به دختران است (ر. ک: مصاحبه باجولیت ویلیامز). 🔸همینطور تفاوت بدنی در ورزش علت جداسازی جنسیتی مسابقات است نه عفت و دیده نشدن توسط نامحرم و... 🔅 منطق اسلامی تفکیک: 1⃣ عدالت جنسیتی 🔹 چنانچه ورزش اختصاصی زنان از این حیث ضروری است، تالار عروسی جدا هم ضروری و پارک اختصاصی هم نیکو است. قرآن زن را «من ینشأ فی الحلیة»: پرورش یافته در زینت(۱۸/ زخرف) معرفی میکند.طبیعت او میل به زینت دارد اگر مکان اختصاصی ای برای این "تجمل و زینت" تعریف نشود و جز خانواده ، او در حجاب تعریف شود نوعی بی عدالتی به زن است. 🔸بعلاوه که زنان نسبت به آسیب های اخلاقی وآبروئی، آسیب پذیرترند پس همانطور که آسیب پذیرتر بودن او در قوای بدنی اش او را دارای حق ورزش اختصاصی و تفکیکی کرده؛ آسیب پذیرتربودن در قوای جنسی و عاطفی اش نیز چنین حقی برایش ثابت میکند که مکانهای تجمل و شادی و تفریحش جدا باشد و بخاطر اینها عرض و آبرویش در مخاطره نیافتد. 🔹 چه خوب گفت شهید مطهری که: «در قدیم "انسان" بودن زن فراموش شده بود و امروز "زن " بودن او» (نظام حقوق زن در اسلام). 2⃣ منطق اختصاصی اسلام: کرامت زن و امنیت اخلاقی خانواده و جامعه: 🔸فلسفه پوشیده داشتن زن از مردان و اختصاص زینت و تجملش به محرمان و همجنسانش این است که: اسلام میخواهد زن در کنار مردان، بعنوان "یک انسان" نظاره شود نه "یک زن با جذابیتهای تأنیث". 🔹 وقتی او با اختصاصات زنانه اش (نه اشتراکات انسانی اش مثل هوش و کار و...) جلوی مردان حاضر شود به او نگاه و طمع جنسیتی می شود و این خلاف "کرامت انسانی" اوست. (ر.ک: مسأله حجاب /استاد مطهری). 🔸بعلاوه که خانواده و جامعه از این نحوه حضور آسیب می بیند. "به هیچ زنی خیانت نشده مگر اینکه زنی با جلوه های زنانه اش حاضر شده است". 📝 محسن قنبریان ۹۵/۹/۲۱ با تخلیص ☑️ @m_ghanbarian 🎬 @Mostazafin_Tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ باغی که با خون مردم دنیا آبیاری می‌شود! 🔹 بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه : «اروپا مانند باغ است و بقیه کشورهای دنیا مانند جنگل هستند و جنگلی‌های وحشی به باغ‌های زیبا حمله می‌کنند! پس باغبان باید از باغ محافظت کند و به جنگل برود!» 🔸 هیچ چیزی بهتر از حرف‌های اخیر جوزپ بورل نمی‌توانست نشان دهد که خوی و در غرب هنوز زنده است. 🔹 کافیست کمی نور بیاندازید روی تاریخ تاریک غرب؛ تا ببینید چشمه‌های شر و شرارت از کجا می‌جوشد؛ این باغبان‌هایی که بورل می‌گوید سرگرمی‌ اجدادشان نبرد گلادیاتورها بوده؛ و این باغ همان‌ جایی‌ست که سرزمین قوم و ؛ که حالا یکی‌شان شده نام یک بیماری‌ روانی (وندالیسم) و دیگری ضرب المثل است در وحشی‌گری! 🔺 کمدین معروف آمریکایی -که اصالتی آفریقایی دارد- گوشه‌ای از این تاریخ تلخ را با زبان طنز روایت می‌کند. 🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ این روزها بیشتر پَر جمع کنید! 🖋 حجت‌الاسلام : 🔹 دان تومازلو در کتاب «امیدواری آموخته شده»، رابطه افکار مثبت و منفی را مانند متعادل نگه داشتن ترازویی که یک کفه آن سنگریزه و در کفه دیگر آن پَر قرار دارد معرفی می‌کند. 🔸 تومازلو معتقد است نیرومندترند، چرا که گرایش بیشتری به آنها داریم؛ آنها مثل سنگریزه‌اند! افکار مثبت مثل پَر هستند. آنها می‌توانند از سنگریزه‌ها سنگین‌تر شوند اما برای این کار به پرهای زیادی نیاز داریم. 🔹 احتمالا این واقعیت روانی را این روزها در هجوم (و بعضا جعلی) و افکار منفی در درون خود می‌بینی؛ که مثل سنگریزه‌اند و کفه تعادل را به هم می‌زنند! 🔸 پیرامونت بیشترند؛ اما مثل پَر‌اند، هم سبک‌اند و اندازه آن اخبار منفی درونت جذب نشده و وزن درست نمی‌کنند، هم حوصله جمع آوری و پردازش‌شان را نداری! 🔹 یکی از اصول جمع کردن و به رخ کشیدن بیشتر پَرهاست. پالایشگاه فراسرزمینی ایران برای شکستن تحریم یک پَر! پَرها زیادند، اما در باد! شروع به جمع آوری کن... 🔺 خواستی به مباحث مهارت امیدبانی هم رجوع کن. 🔺@m_ghanbarian 🎬 @Mostazafin_TV
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ جدال دو اسلام بر سر آزادی زن 🔹گوردین ترولر مستندساز آلمانی به همراه همسرش کلود دفارژ، اواخر سال ۵۸ به ایران می‌آیند. 🔸آنها چند سالی‌ست «وضعیت زنان در جهان» را سوژه مستندسازی‌شان کرده‌اند،و حالا یک‌سال پس از پیروزی به ایران آمده‌اند تا وضعیت زنان ایرانی را در دوگانه‌ی و به تصویر بکشند. دوگانه‌ای که باعث جدال بین و شده است. 🔹اما مشاهدات میدانی و گفت‌وگوها،تصویر ذهنی‌شان را به هم می‌ریزد. 🔸آنها که پیش از انقلاب هم چندبار به ایران سفر کرده بودند، این‌بار با وضعیت جدیدی مواجه می‌شوند؛ زنانِ باحجابِ پس از انقلاب اسلامی، به شدت سیاسی هستند؛در فعالیت‌های اجتماعی حضور پرشوری دارند و در حوادث مختلف نقش‌آفرینند. 🔹ترولر در توصیف این وضعیت می‌گوید: از زمانی که مذهب به مرکز بدل شده، در حال پیشروی هستند؛ در اسلامی که ارائه می‌دهد آنچه پیشتر برای زنان خلاف مذهب دانسته می‌شد حالا می‌تواند به‌نام اسلام مطالبه شود.[و این یعنی] جدال اصلی بین دو نوع قرائت از اسلام است؛ و ! و مبارزه توده‌ها در انقلاب اسلامی هم نه فقط با شاه بلکه با اسلام تحریف شده بود. 🔸تولد دوباره‌ای که برای زنان به ارمغان آورده،افق نویی به روی کارگردان باز می‌کند تا او هم اسم مستندش را بگذارد: «آزادی با حجاب» 🔺پ.ن: همان اسلام ناب و اصیلی که سال ۵۷ بر جذابیت غلبه کرد و جوانان را به میادین مبارزه با انواع کشاند، هنوز هم می‌تواند کارگشا باشد؛کافیست برگردیم به اسلام ناب... 🎬 @Mostazafin_Tv
⭕️ چه کسی معترضین را به خیابان می‌کشاند؟! 🔹 این روزها رفتار رادیکال برخی از در ایران، بعضی‌ها را دچار بُهت و حیرت می‌کند. اما تعجبی ندارد؛ همه‌ی این رفتارها طبیعیست! طبیعت این است! 🔸 در نئولیبرالیسم میدان‌دار است، و هم قاعده بازی و شرط حیات در این بازار است! 🔹 اگر می‌بینید برای بوسیدن و رقصیدن و بغل کردن می‌خواند، یا برای همسفره شدن با جنس مخالف در دانشگاه حالت جنگی می‌گیرد، او دارد طبق قاعده بازار عمل می‌کند! ♦️ دکتر یوسفعلی اباذری استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران توضیح می‌دهد که چطور میل به آزادی جنسی هم رقابتی می‌شود. 🔸 او می‌گوید ، لذت‌جویی و جزئی از شخصیت و لازمه‌ی انسان نئولیبرال است برای اینکه در رقابت کم نیاورد! 🔹 حالا آزادی جنسی هم یکی از این عرصه‌های رقابت برای انسان نئولیبرال است. به‌خاطر همین یک روز دغدغه‌اش حضور زنان در ورزشگاه است، روز دیگر آزادی پوشش می‌خواهد؛ و روزی دیگر آغوش رایگان می‌دهد. 🔸 سوژه نئولیبرال حتی را عرصه رقابت می‌بیند و سعی می‌کند با قدرت رسانه مطالبات اصلی معترضین را به نفع خودش تحریف کند. 🔹 او در این رقابت نه تنها نسبت به آرمان‌های اجتماعی مثل مبارزه با حساسیتی ندارد که حتی دغدغه استقلال وطن هم ندارد و به طور کاملاً طبیعی از بیگانه مطالبه و جنگ علیه کشورش می‌کند. 🔸 و اگر از گریزان است چون پرسشی ندارد که دنبال پاسخ باشد. آرمان‌‌ش لذت‌جویی و منفعت‌طلبی‌ فردی است و این آرمان‌ها اساساً قابل گفت‌وگو نیستند. در بهترین حالت، مذاکره می‌کند برای تحقق آرمان‌هایش. 🔹 با این همه او فقط یک سوژه است. بخش عمده‌ای از این سوژه مخلوق و محصول سیاست‌های نئولیبرالی در کشور است. وقتی عرصه‌های مختلف حکمرانی‌ از اقتصاد گرفته تا آموزش و سلامت تقدیم ایده‌های نئولیبرالی شود، می‌توان انتظاری جز خلق انسان نئولیبرال داشت؟! آن‌گاه اوست که تو را مجبور می‌‌کند در فرهنگ و سیاست‌خارجی هم در زمین نئولیبرالیسم بازی کنی! و گرنه در اقتصاد و معیشت و امنیتت دچار بحران می‌شوی! 🔸 تا حکمرانی را از دست نئولیبرالیسم آزاد نکنی او همین‌طور پیش می‌آید و تو باز می‌رسی بر سر دو راهی. و این‌بار معیشت و امنیتت را به آزادی جنسی می‌خواهد گره بزند. 🔺 پ.ن: همان‌طور که مشخص است منظورمان همه معترضین نیست، بلکه صحبت از کسانی‌ست که به نوع رفتارها و شعارهایشان اشاره شد. 🔺 فیلم کامل سخنرانی دکتر اباذری (۲۸ آذر۹۷) را از اینجا می‌توانید ببینید. 🎬 @Mostazafin_TV