بنیاد شهید مطهری
🔷 دهه اول ماه ذیحجه وشبهایی خاص @motahari_ir
🔷 شايد [از نظر فضيلت] هيچ ده شب متوالى مثل اين ده شب وجود ندارد البته تك شب افضل وجود دارد، مثل شب قدر، ولى مقصود ما ده شب متوالى است..
🌹 موسى در اول ذىالقعده به ميقات الهى رفت و و به اصطلاح يك نوع خلوت سى شبى با خداى خودش داشت، ولى مثل اينكه در آن سى شب نتوانست به پايان برساند، [لذا] تكميل شد به ده شب ديگر و شد چهل شب، يك اربعين. آن ده شبى كه با آن تكميل شد، همين ده شب اول ذىالحجه بود.
🔷 و لهذا در اخبار و روايات ما نمازى وارد شده در كتابهاى دعا مثل مفاتيح هم هست. كه در دهه اول ذىالحجه بين نماز مغرب و عشاء خوانده مىشود و در آن بعد از «حمد» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ» اين آيه خوانده مىشود: وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ.
🌹در كتابهاى دعا هم براى اين شبها آداب خاصى هست و اهل معنا معتقدند كه در اين شبها آثار خاصى هست كه در شبهاى ديگر نيست.
📚 استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج 13، ص 67
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌹چرا اسلام برای ازدواج که یک امر شهوانی است، جنبه اخلاقی قائل است؟ @motahari_ir
💠 تا وقتى كه رابطه زوجين با يكديگر رابطه شهوانى يعنى رابطه جنسى است، قهرا اينها به هم به چشم يك ابزار نگاه مىكنند. رابطه جنسى يك امر حيوانى و طبيعى است. براى اطفاى غريزه جنسى، زن براى مرد يك ابزار بيشتر نيست و مرد هم براى زن يك ابزار است.
🌺 ولى مسئله زوجين و كانون خانوادگى و فلسفه خانوادگى و روح خانوادگى عبارت است از روح ما فوق غريزه جنسى كه ميان دو نفر پيدا مىشود؛ يعنى شخصيت يكديگر را دوست دارند و تا سنين پيرى كه ديگر مسئله غريزه جنسى بكلى ضعيف يا نابود مىشود، علقه خانوادگى و محبت ميانشان هست و روز به روز هم شديدتر مىشود ...
✅ اين اولين مرحلهاى است كه انسان از لاك خود فردى خارج مىشود. و به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقى دارد با اينكه يك امر شهوانى است، و اين تنها امرى است كه با وجود اينكه پايه طبيعى و شهوانى دارد جنبه اخلاقى نيز دارد. مثلًا هيچ وقت خوردن جنبه اخلاقى پيدا نمىكند ولى ازدواج خودش جنبه اخلاقى دارد. و در ميان غرايز شهوانى انسان هر غريزهاى كه اشباع شود، اشباع آن تأثيرى در معنويت انسان ندارد جز غريزه جنسى. لهذا ازدواج از نظر اسلام سنت و مستحب تعبير شده.
📚 استاد شهید مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص 165 و 166
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌺 پيغمبران و همچنين اولياء كُمَّل الهى در همان عالم قرب خودشان مسائلى دارند كه براى ما درك اين مسائل مشكل است.
💠 موسى بعد از آنكه پيغمبر شده است و الواح مىخواهد بر او نازل شود به ميقات پروردگار مىرود، اول سى شب، ولى با سى شب نتوانست دوره سلوك خودش را به پايان برساند. وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً .
🌺 در اين سى شب موسى كمال مجاهدت را مىكرد براى آنكه آن شايستگى نهايى براى نزول الواح را پيدا كند، ولى نتوانست و بعد ده شب ديگر اضافه شد.
💠 آن سى شب از اول تا آخر ماه ذىالقعده بود، و ده شب ديگر كه اضافه شد، از اول تا دهم ماه ذىالحجه بود. در دهم ماه ذىالحجه بود كه «فتح» براى قلب موسى رخ داد و آنچه كه بايد، بر او فتح شد.
🌺 اين تازه بعد از دوره پيغمبرى موسى است. هر ولىّ كاملى بلكه هر مؤمنى و هر انسانى در هر سال يك دورهاى دارد.
📚 استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج 14 ص 83 (با تلخیص)
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌺 سه ویژگی مهم حجاج واقعی در فرمایش امام باقر علیه السلام @motahari_ir
📜 شيخ صدوق روايت كرده است كه امام باقر عليه السلام مىفرمود:
❗️ما يُعْبَأُ بِمَنْ يَؤُمُّ هذَا الْبَيْتَ اذا لَمْ يَكُنْ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ: خُلُقٌ يُخالِقُ بِهِ مَنْ صَحِبَهُ وَ حِلْمٌ يَمْلِكُ بِهِ غَضَبَهُ وَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَحارِمِ اللَّهِ.
✅ يعنى كسى كه به قصد حج به خانه كعبه مىآيد، مورد عنايت حق واقع نمىشود مگر آنكه در او سه خصلت وجود داشته باشد:
1⃣ اخلاق مناسبى براى معاشرت با همسفران داشته باشد
2⃣ داراى نيروى حلم و بردبارى باشد كه بتواند جلو خشم خود را- كه خواه ناخواه موجبات آن در سفر پيش مىآيد- بگيرد
3⃣ پارسايى داشته باشد كه جلو او را از گناهان بگيرد.
💠 از اينجا مىتوان تكليف حجاجى كه بىجهت با رفقا به نزاع برمىخيزند، زود از كوره در مىروند، انواع گناهان از دروغ و غيبت و غيره مرتكب مىشوند، فهميد و متأسفانه نقاط ضعف زيادى ازاينجهت در غالب حجاج محترم ديده مىشود.
📚 استاد شهید مطهری، حج، ص 32
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
✅ اصلی که به تعبیر امام باقر (ع) پایه و استوانه فرایض است.. @motahari_ir
👈[توضیح: عبارت فوق به حدیثی از امام باقر (ع) اشاره می کند که استاد شهید در «حماسه حسینی» بخشی از آن را اینگونه ترجمه و توضیح داده اند]
❗️ ... در آخر الزمان، مردم رياكارى پيدا مىشوند كه دائماً آيه قرآن و دعا مىخوانند «وَ يَتَنَسَّكونَ» اظهار مقدسمآبى مىكنند «حُدَثاءُ سُفَهاءُ» يك مردم تازه به دوران رسيده احمقى هم هستند. تنها چيزى كه اين مقدسمآبها به آن اعتنا ندارند، امر به معروف و نهى از منكر است.
❗️ «لا يوجِبونَ أَمْراً بِمَعْروفٍ وَ لا نَهْياً عَنْ مُنْكَرٍ الّا اذا أَمِنُوا الضَّرَرَ» اينها تا مطمئن نشوند كه امر به معروف و نهى از منكر كوچكترين ضررى به ايشان نمىزند، به آن تن نمىدهند.
❗️«يَطْلُبونَ لِانْفُسِهِمُ الرُّخَصَ وَ الْمَعاذيرَ» دائم دنبال اين هستند كه يك راه فرارى براى امر به معروف
و نهى از منكر پيدا كنند، يك عذرى بتراشند كه خوب، ديگر نمىشود، ديگر ممكن نيست.
❗️ «يُقْبِلونَ عَلى الصَّلاةِ وَ الصِّيامِ وَ ما لا كلِّفُهُمْ فى نَفْسٍ وَ لا مالٍ» دنبال آن عبادتهايى هستند كه نه به جان، نه به مال و نه به حيثيتشان ضرر مىزند (مثل نماز و روزه) اما اگر وظيفهاى ضررى به جايى مىزند، ديگر آن را قبول ندارند.
❗️تا آنجا كه مىفرمايد اگر نماز هم به كار يا حيثيت يا جانشان ضرر مىزد، آن را رها مىكردند: «كَما رَفَضوا اسْمَى الْفَرائِضِ وَ اشْرَفَها» همانطور كه عالىترين و شريفترين فريضهها را رها كردند، نماز را هم رها مىكردند.
آن عالىترين و شريفترين فريضهها كدام است؟ «انَّ الْامْرَ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْي عَنِ الْمُنْكَرِ فَريضَةٌ بِها تُقامُ الْفَرائِضُ» [امر به معروف و نهى از منكر] فريضه بزرگى است كه ساير فرايض به وسيله آن بپا مىشود.
❗️ بايد امر به معروف و نهى از منكر باشد تا نمازى باشد، تا زكاتى باشد، تا حجّى باشد، تا خمسى باشد، تا معاملاتى باشد، تا قانونى باشد، تا اخلاقى باشد....
📚 استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 289
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
⚫️ سالروز شهادت شکافنده علوم، امام محمد باقر(ع) بر شما تسلیت باد!
✅ داستانی آموزنده از زندگانی امام محمد باقر علیه السلام
🔹محمد بن منکدر یکی از زهّاد و متصوفه آن عصر است؛ میگوید در یک روز بسیار گرم به خارج شهر مدینه رفته بودم، چشمم افتاد به محمدبن علی الباقر(ع) در حالی که غرق در عرق شده بود.
🔹در دل خود گفتم ببین بزرگی از بزرگان قریش چگونه حرص دنیا او را وادار کرده است که در این هوای گرم آمده اینجا! و خوب است بروم او را موعظهای بکنم. جلو رفتم و سلام گفتم و با صدای بلند سلام مرا پاسخ داد. من گفتم: شما یکی از بزرگان قریش هستید و سزاوار نیست در یک چنین هوای گرمی در طلب دنیا بیرون آیید. اگر الان در همین حال مرگ برسد و روح شما قبض بشود، چه جوابی نزد خدا خواهید داشت؟
🔹میگوید امام این حرف را شنید، فرمود : به خدا اگر در همین حال مرگ مرا فراگیرد، در حالی رسیده است که مشغول اطاعت خدا هستم. من این کار را برای تحصیل روزی و برای این که به تو و امثال تو احتیاجی نداشته باشم میکنم. من باید از آن روزی بترسم که مرگ من برسد در حالی که من مشغول معصیت هستم.
🔷 من بايد از آن روزى بترسم كه مرگ من برسد در حالى كه من مشغول معصيت هستم. محمد بن منكدر مىگويد گفتم: خدا تو را رحمت كند كه خواستم تو را موعظه كنم و متنبه سازم، تو مرا موعظه كردى و متنبه ساختى و مرا به اشتباه خود متوجه ساختى.
📝 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج2، ص70
#گزیده_کتاب
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir