بنیاد شهید مطهری
✅ سخنی با عزیزان بینش مطهر 🔹دست اندرکاران پرتلاش مجموعه بینش مطهر انصافا برای گسترش آموز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اگر حقی از استاد مطهری بر گردن خود احساس میکنید، میتوانید با انتشار این کلیپ - که تنها اندکی از جفایی را که به آثار استاد رفته توضیح میدهد - قدمی بردارید.
🔻«کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 این چه مسلمانی است که چنین راحت تهمت میزنیم و دروغ میگوییم؟!
❗️فریادهای شهید مطهری!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🔷 دهه اول ماه ذیحجه وشبهایی خاص @motahari_ir
🔷 شايد [از نظر فضيلت] هيچ ده شب متوالى مثل اين ده شب وجود ندارد البته تك شب افضل وجود دارد، مثل شب قدر، ولى مقصود ما ده شب متوالى است..
🌹 موسى در اول ذىالقعده به ميقات الهى رفت و و به اصطلاح يك نوع خلوت سى شبى با خداى خودش داشت، ولى مثل اينكه در آن سى شب نتوانست به پايان برساند، [لذا] تكميل شد به ده شب ديگر و شد چهل شب، يك اربعين. آن ده شبى كه با آن تكميل شد، همين ده شب اول ذىالحجه بود.
🔷 و لهذا در اخبار و روايات ما نمازى وارد شده در كتابهاى دعا مثل مفاتيح هم هست. كه در دهه اول ذىالحجه بين نماز مغرب و عشاء خوانده مىشود و در آن بعد از «حمد» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ» اين آيه خوانده مىشود: وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ.
🌹در كتابهاى دعا هم براى اين شبها آداب خاصى هست و اهل معنا معتقدند كه در اين شبها آثار خاصى هست كه در شبهاى ديگر نيست.
📚 استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج 13، ص 67
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌺 پيغمبران و همچنين اولياء كُمَّل الهى در همان عالم قرب خودشان مسائلى دارند كه براى ما درك اين مسائل مشكل است.
💠 موسى بعد از آنكه پيغمبر شده است و الواح مىخواهد بر او نازل شود به ميقات پروردگار مىرود، اول سى شب، ولى با سى شب نتوانست دوره سلوك خودش را به پايان برساند. وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً .
🌺 در اين سى شب موسى كمال مجاهدت را مىكرد براى آنكه آن شايستگى نهايى براى نزول الواح را پيدا كند، ولى نتوانست و بعد ده شب ديگر اضافه شد.
💠 آن سى شب از اول تا آخر ماه ذىالقعده بود، و ده شب ديگر كه اضافه شد، از اول تا دهم ماه ذىالحجه بود. در دهم ماه ذىالحجه بود كه «فتح» براى قلب موسى رخ داد و آنچه كه بايد، بر او فتح شد.
🌺 اين تازه بعد از دوره پيغمبرى موسى است. هر ولىّ كاملى بلكه هر مؤمنى و هر انسانى در هر سال يك دورهاى دارد.
📚 استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج 14 ص 83 (با تلخیص)
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️به جای سفر زیارتی این پول را خرج فقرا کن! پول به حلق بیگانگان میریزی؟
🔷 استاد مطهری پنجاه سال پیش این ایراد شایع در فضای مجازی در چند سال اخیر را چنین پاسخ داده است.
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🌺 سه ویژگی مهم حجاج واقعی در فرمایش امام باقر علیه السلام
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌺 سه ویژگی مهم حجاج واقعی در فرمایش امام باقر علیه السلام @motahari_ir
📜 شيخ صدوق روايت كرده است كه امام باقر عليه السلام مىفرمود:
❗️ما يُعْبَأُ بِمَنْ يَؤُمُّ هذَا الْبَيْتَ اذا لَمْ يَكُنْ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ: خُلُقٌ يُخالِقُ بِهِ مَنْ صَحِبَهُ وَ حِلْمٌ يَمْلِكُ بِهِ غَضَبَهُ وَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَحارِمِ اللَّهِ.
✅ يعنى كسى كه به قصد حج به خانه كعبه مىآيد، مورد عنايت حق واقع نمىشود مگر آنكه در او سه خصلت وجود داشته باشد:
1⃣ اخلاق مناسبى براى معاشرت با همسفران داشته باشد
2⃣ داراى نيروى حلم و بردبارى باشد كه بتواند جلو خشم خود را- كه خواه ناخواه موجبات آن در سفر پيش مىآيد- بگيرد
3⃣ پارسايى داشته باشد كه جلو او را از گناهان بگيرد.
💠 از اينجا مىتوان تكليف حجاجى كه بىجهت با رفقا به نزاع برمىخيزند، زود از كوره در مىروند، انواع گناهان از دروغ و غيبت و غيره مرتكب مىشوند، فهميد و متأسفانه نقاط ضعف زيادى ازاينجهت در غالب حجاج محترم ديده مىشود.
📚 استاد شهید مطهری، حج، ص 32
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
⚫️ سالروز شهادت شکافنده علوم، امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد! #عکس_نوشت 🔻کانال رسمی «بنیاد شه
🔴 ولی ما اهل بیت اینطور نیستیم!
🔹امام باقر (ع) تشریف بردند به عیادت جابر بن عبدالله انصاری صحابه بزرگ پیغمبر اکرم(ص) که پیر شده بود و اواخر عمرش بود. فرمود: جابر حالت چطور است؟ عرض کرد: یابنَ رسولِ الله در حالی هستم که فقر را بر غنا و بیماری را بر سلامت و مرگ را بر زندگی ترجیح میدهم.
🔹حضرت فرمود: ولی ما اهل بیت چنین نیستیم. ما هر چه خدا برایمان بخواهد همان را دوست داریم. هر چه خدا به ما بدهد ما به وظیفهمان در مورد آن عمل میکنیم. اگر خدا به ما ثروت بدهد همان را دوست داریم، اگر فقر بدهد همان را دوست داریم و اگر سلامت یا بیماری بدهد همان را دوست داریم.
📕 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج13، ص91
#گزیده_کتاب
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» 👇
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فضیلت روز عرفه و تأثیر همصدا شدن با جمع در تضرع به درگاه الهی
#صوت_نوشت
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
✅ فضیلت روز عرفه و تأثیر همصدا شدن با جمع در تضرع به درگاه الهی #صوت_نوشت 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید
💠 شب و روز عرفه از ايام و ليالى متبرّكه است، اعم از اينكه انسان در منى و عرفات باشد يا نباشد
🌹روزها گاهى شرافت و فضيلت خود را از همان دستورى كه در آن روز رسيده است كسب مىكنند و اين يك جنبه روانى و روحى هم دارد. اينكه انسان در يك حالِ تنهاى تنها عبادت كند و خدا را بخواند و به درگاه الهى ابتهال و تضرّع كند، با اين كه صدايش همراه صداى جمع باشد عملًا هم فرق [دارد و اثر آن] در روح خود انسان هم متفاوت است.
🔷 ما در سوره مباركه حمد مىخوانيم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» خدايا همه باهم تو را مىپرستيم؛ در صورتى كه انسان نماز را با حالت انفراد مىخواند. نماز، اصلش نماز فرادى است، نماز جماعت سنتى است كه اگر انسان نخوانْد هم نخواند. ولى در نماز فرادى هم انسان به خدا اينطور مىگويد: خدايا ما همه باهم تو را مىپرستيم و همه باهم از تو مدد مىخواهيم و كمك مىجوييم.
📚 امام فخر رازى معروف، صاحب التفسير الكبير در همين آيه تعبير شاعرانه و زيبايى دارد. از یک اصل فقهی استفاده می کند و آن اين است كه در موارد زيادى مىگويند فروشنده يا خريدار، خيار فسخ پيدا مىكند. يكى از موارد را «خيار تبعّض صفقه» مىگويند ...
✍ استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن ج 6 ص 246
@motahari_ir
‼️ خطر نیمچهعالمان از خطر جاهلان بیشتر است
🔸من خیلی اوقات فکر کردهام مقالهای تحت عنوان «نیمها» بنویسم که خیلی چیزها وجود ناقصش خطرش بیشتر از عدم محض است. میگویند غزالی راجع به علم این حرف را زده و گفته است: «هر چیزی وجود ناقصش به از عدم محض است مگر علم که وجود ناقصش بدتر از عدم محض است» و ریشه این حرف معلوم است.
🔹آدمی که هیچ عالم نیست، چون میداند عالم نیست لااقل در مقابل عالم تسلیم است. مثل کسی که طبیب نیست و میداند که طبیب نیست، دیگر لااقل در مقابل طبیب تسلیم است و در نتیجه از وجود طبیب بهره میبرد. ولی نیمچه طبیب چون خودش را طبیب میداند تسلیم یک طبیب نیست، میخواهد از همان علم ناقصش استفاده کند، در نتیجه به جای سود زیان میبرد.
🔸 از همین جا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیمچه روشنفکرها و نیمهای دیگر، اینهایی که یک چیزکی می دانند...ُ چیزکی میدانند و چیزها نمیدانند!
🔹اتفاقاً اینها خطرشان بیشتر است. چهارتا شعار میشنوند، بدون اینکه متعمق بشوند و درست فکر کنند و دریابند؛ میبینید این چهار تا شعار اینها را از جا حرکت می دهد
📗 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۱، ص۱۱۲.
@motahari_ir
🌹 سالروز ولادت حضرت امام علی النقی الهادی(ع) مبارک باد!
🔴 اشعار تکاندهنده امام هادی(ع) در بزم شاهانه خلیفه عباسی
🔹متوکل یک شب بیخبر و بدون سابقه، عدهای از دژخیمان خود را فرستاد به خانه امام هادی علیه السلام که خانهاش را تفتیش و خود امام را هم حاضر نمایند. متوکل این تصمیم را در حالی گرفت که بزمی تشکیل داده مشغول میگساری بود. مأمورین سرزده وارد خانه امام شدند و امام را به حضور متوکل بردند.
🔹وقتی که امام وارد شد، متوکل در صدر مجلس بزم نشسته مشغول میگساری بود. دستور داد که امام پهلوی خودش بنشیند. امام نشست. متوکل جام شرابی که در دستش بود به امام تعارف کرد. امام امتناع کرد و فرمود: «به خدا قسم که هرگز شراب داخل خون و گوشت من نشده، مرا معاف بدار».
🔹متوکل قبول کرد، بعد گفت: «پس شعر بخوان و با خواندن اشعار نغز و غزلیات آبدار محفل ما را رونق ده». فرمود: «من اهل شعر نیستم و کمتر، از اشعار گذشتگان حفظ دارم». متوکل گفت: «چارهای نیست، حتما باید شعر بخوانی».
🔹امام شروع کرد به خواندن اشعاری که مضمونش این است:
👈 «قلههای بلند را برای خود منزلگاه کردند، و همواره مردان مسلح در اطراف آنها بودند و آنها را نگهبانی میکردند، ولی هیچ یک از آنها نتوانست جلو مرگ را بگیرد و آنها را از گزند روزگار محفوظ بدارد».
👈 «آخرالامر از دامن آن قلههای منیع و از داخل آن حصنهای محکم و مستحکم به داخل گودالهای قبر پایین کشیده شدند، و با چه بدبختی به آن گودالها فرود آمدند!».
👈 «در این حال منادی فریاد کرد و به آنها بانگ زد که: کجا رفت آن زینتها و آن تاجها و هیمنهها و شکوه و جلالها؟».
👈 «کجا رفت آن چهرههای پرورده نعمتها که همیشه از روی ناز و نخوت، در پس پردههای الوان، خود را از انظار مردم مخفی نگاه میداشت؟».
👈 «قبر عاقبت آنها را رسوا ساخت. آن چهرههای نعمت پرورده عاقبة الامر جولانگاه کرمهای زمین شد که بر روی آنها حرکت میکنند!».
👈 «زمان درازی دنیا را خوردند و آشامیدند و همه چیز را بلعیدند، ولی امروز همانها که خورنده همه چیزها بودند مأکول زمین و حشرات زمین واقع شدهاند!».
🔹نشئه شراب از سر میگساران پرید. متوکل جام شراب را محکم به زمین کوفت و اشکهایش مثل باران جاری شد. به این ترتیب آن مجلس بزم درهم ریخت و نور حقیقت توانست غبار غرور و غفلت را، ولو برای مدتی کوتاه، از یک قلب پرقساوت بزداید.
📝 استاد مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۱۰۷-۱۰۳ (با تلخیص)
#گزیده_کتاب
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا با وجود شخصیتی مانند امیرالمؤمنین علی علیهالسلام انتخاب کردن خلیفه توسط مردم جایی ندارد؟
🌹عيد اکمال دين، اتمام نعمت و اعلان وصايت و ولايت اميرالمؤمنين علیهالسلام مبارک باد!
🔻«کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ یک استدلال قرآنی شیعه بر مسئله امامت با بیان استاد مطهری
🌹عید غدیر خم بر شما مبارک باد!
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
💢 هوای نفس یک عالم روحانی را با چه معیارهایی میتوان سنجید؟ با همان ملاکهایی که هوای نفس یک جوان با آن سنجیده میشود؟
🔸هوای نفس جوان یک چیز است و هوای نفس پیر یک چیز دیگر. هر کسی در هر مقام و هر درجه و هر طبقه و هر سنی که هست یک نوع هوای نفس دارد.
🔹مقیاس هواپرستی یک عالم روحانی این نیست که ببینیم مثلًا شراب میخورد یا نمیخورد؟ قمار میکند یا نمیکند؟ نماز و روزه را ترک میکند یا ترک نمیکند؟
🔸مقیاس هواپرستی او در جاه و مقام و میل به دستبوسی و شهرت و محبوبیت و علاقه به اینکه مردم دنبال سرش حرکت کنند و در مصرف بیت المال در راه آقایی خود و یا باز گذاشتن دست کسان و خویشان و مخصوصاً آقازادگان گرام در بیت المال و امثال اینهاست.
📒 استاد مطهری، ده گفتار، ص۱۲۶
🔴 با اپلیکیشن استاد مطهری، هر کلمهای را در آثار شهید جستجو کنید. یکی از هشت نتیجه جستجوی کلمه "دست بوسی" را در تصویر بالا ملاحظه میکنید.
⬇️ دریافت «اپلیکیشن جامع استاد مطهری» از کافه بازار:
👉 cafebazaar.ir/app/ir.motahari.app
#پست_موقت
🔴 پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی
🔹رشته مروج اندیشه و تربیت اسلامی
🔸مبتنی بر اندیشههای امام خمینی(ره) و استاد شهید مرتضی مطهری
🔹 ثبت نام از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی:
sanjesh.org
🔸 شناسه کانال مرکز آموزش عالی امام حسین(ع) در پیام رسانهای ایتا، بله، سروش و تلگرام:
@maemamhosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ با نوای پرشور استاد شهید به استقبال محرم برویم
📹 معرفت امام حسین(ع) چه تاثیراتی در ما میتواند داشته باشد؟
📗حماسه حسینی، ص۱۰۳
💢مسابقه بزرگ کتابخوانی از هفتاد صفحه منتخب از کتاب حماسه حسینی با جوایز ارزنده (تامین شده توسط خیرین) به زودی از طرف بنیاد شهید مطهری اعلام میشود
@motahari_ir
✅ دو تذکر مهم شهید مطهری به اهل منبر: عظمت کربلا به جنبه معنویت و روحانیت آن است نه فاجعه بودن آن / قهرمانان اصلی کربلا سیدالشهداء(ع) و یاران ایشاناند نه شمر و ابن زیاد!
🔹معمولاً اهل منبر وقتی که میخواهند قضیه کربلا را بزرگ کنند جنبه فاجعهبودن و ظلم و ستمها را بزرگ میکنند، در جستجوی پیدا کردن و حتی جعل کردن فاجعههایی هستند؛ با بیانهای مختلف و تشبیهات و مجسمساختنها جنبه فاجعه بودن را تقویت میکنند و حال آنکه ما باید از خود بپرسیم: بزرگی حادثه کربلا از چه نظر است؟ آیا از نظر فجیعبودن است؟
🔸قطعاً این فاجعه، فاجعه کمنظیری است ولی فاجعه عظیم و شاید عظیمتر از این در دنیا زیاد بوده. عظمت مطلب از لحاظ سیدالشهداء(ع) و یاران آن حضرت است، نه از لحاظ ابن زیاد و ابن سعد و اتباع و اشیاع آنها؛ عظمتِ سعادت است نه عظمتِ شقاوت.
🔹کربلا بیش از آن اندازه که نمایشگاه شقاوت و بدی و ظهور پلیدی بشر باشد، نمایشگاه روحانیت و معنویت و اخلاق عالی و انسانیت است ولی اهل منبر کمتر به آن جنبه توجه دارند؛ و به عبارت دیگر در این قضیه از آن جنبه باید نگاه کرد که اباعبدالله(ع) و اباالفضل(ع) و زینب(س) قهرمان داستانند نه از آن جهت که شمر و سنان قهرمان داستانند.
📝 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج2، ص47
#گزیده_کتاب
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir