eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21.5هزار دنبال‌کننده
732 عکس
759 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شب و روز عرفه از ايام و ليالى متبرّكه است، اعم از اينكه انسان در منى و عرفات باشد يا نباشد 🌹روزها گاهى شرافت و فضيلت خود را از همان دستورى كه در آن روز رسيده است كسب مى‌كنند و اين يك جنبه روانى و روحى هم دارد. اينكه انسان در يك حالِ تنهاى تنها عبادت كند و خدا را بخواند و به درگاه الهى ابتهال و تضرّع كند، با اين كه صدايش همراه صداى جمع باشد عملًا هم فرق [دارد و اثر آن] در روح خود انسان هم متفاوت است. 🔷 ما در سوره مباركه حمد مى‌خوانيم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» خدايا همه باهم تو را مى‌پرستيم؛ در صورتى كه انسان نماز را با حالت انفراد مى‌خواند. نماز، اصلش نماز فرادى است، نماز جماعت سنتى است كه اگر انسان نخوانْد هم نخواند. ولى در نماز فرادى هم انسان به خدا اينطور مى‌گويد: خدايا ما همه باهم تو را مى‌پرستيم و همه باهم از تو مدد مى‌خواهيم و كمك مى‌جوييم. 📚 امام فخر رازى معروف، صاحب التفسير الكبير در همين آيه تعبير شاعرانه و زيبايى دارد. از یک اصل فقهی استفاده می کند و آن اين است كه در موارد زيادى مى‌گويند فروشنده يا خريدار، خيار فسخ پيدا مى‌كند. يكى از موارد را «خيار تبعّض صفقه» مى‌گويند ... ✍ استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن ج 6 ص 246 @motahari_ir
💠 باید خلیل بود و به یار اعتماد کرد گاهی بهشت در دل آتش فراهم است 🌺 عید قربان، عید بندگی بر همگان مبارک باد. @motahari_ir
‼️ خطر نیمچه‌عالمان از خطر جاهلان بیشتر است 🔸من خیلی اوقات فکر کرده‌ام مقاله‌ای تحت عنوان «نیم‌ها» بنویسم که خیلی چیزها وجود ناقصش خطرش بیشتر از عدم محض است. می‌گویند غزالی راجع به علم این حرف را زده و گفته است: «هر چیزی وجود ناقصش به از عدم محض است مگر علم که وجود ناقصش بدتر از عدم محض است» و ریشه این حرف معلوم است. 🔹آدمی که هیچ عالم نیست، چون می‌داند عالم نیست لااقل در مقابل عالم تسلیم است. مثل کسی که طبیب نیست و می‌داند که طبیب نیست، دیگر لااقل در مقابل طبیب تسلیم است و در نتیجه از وجود طبیب بهره می‌برد. ولی نیمچه طبیب چون خودش را طبیب می‌داند تسلیم یک طبیب نیست، می‌خواهد از همان علم ناقصش استفاده کند، در نتیجه به جای سود زیان می‌برد. 🔸 از همین جا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیمچه روشنفکرها و نیمهای دیگر، اینهایی که یک چیزکی می دانند...ُ چیزکی می‌دانند و چیزها نمی‌دانند! 🔹اتفاقاً اینها خطرشان بیشتر است. چهارتا شعار می‌شنوند، بدون اینکه متعمق بشوند و درست فکر کنند و دریابند؛ می‌بینید این چهار تا شعار اینها را از جا حرکت می دهد 📗 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۱، ص۱۱۲. @motahari_ir
🌹 سالروز ولادت حضرت امام علی النقی الهادی(ع) مبارک باد! 🔴 اشعار تکان‌دهنده امام هادی(ع) در بزم شاهانه خلیفه عباسی 🔹متوکل یک شب بی‌خبر و بدون سابقه، عده‌ای از دژخیمان خود را فرستاد به خانه امام هادی علیه السلام که خانه‌اش را تفتیش و خود امام را هم حاضر نمایند. متوکل این تصمیم را در حالی گرفت که بزمی تشکیل داده مشغول می‌گساری بود. مأمورین سرزده وارد خانه امام شدند و امام را به حضور متوکل بردند. 🔹وقتی که امام وارد شد، متوکل در صدر مجلس بزم نشسته مشغول می‌گساری بود. دستور داد که امام پهلوی خودش بنشیند. امام نشست. متوکل جام شرابی که در دستش بود به امام تعارف کرد. امام امتناع کرد و فرمود: «به خدا قسم که هرگز شراب داخل خون و گوشت من نشده، مرا معاف بدار». 🔹متوکل قبول کرد، بعد گفت: «پس شعر بخوان و با خواندن اشعار نغز و غزلیات آبدار محفل ما را رونق ده». فرمود: «من اهل شعر نیستم و کمتر، از اشعار گذشتگان حفظ دارم». متوکل گفت: «چاره‌ای نیست، حتما باید شعر بخوانی». 🔹امام شروع کرد به خواندن اشعاری‏ که مضمونش این است: 👈 «قله‌های بلند را برای خود منزلگاه کردند، و همواره مردان مسلح در اطراف آنها بودند و آنها را نگهبانی می‌کردند، ولی هیچ یک از آنها نتوانست جلو مرگ را بگیرد و آنها را از گزند روزگار محفوظ بدارد». 👈 «آخرالامر از دامن آن قله‌های منیع و از داخل آن حصن‌های محکم و مستحکم به داخل گودال‌های قبر پایین کشیده شدند، و با چه بدبختی به آن گودال‌ها فرود آمدند!». 👈 «در این حال منادی فریاد کرد و به آنها بانگ زد که: کجا رفت آن زینت‌ها و آن تاج‌ها و هیمنه‌ها و شکوه و جلال‌ها؟». 👈 «کجا رفت آن چهره‌های پرورده نعمت‌ها که همیشه از روی ناز و نخوت، در پس پرده‌های الوان، خود را از انظار مردم مخفی نگاه می‌داشت؟». 👈 «قبر عاقبت آنها را رسوا ساخت. آن چهره‌های نعمت پرورده عاقبة الامر جولانگاه کرم‌های زمین شد که بر روی آنها حرکت می‌کنند!». 👈 «زمان درازی دنیا را خوردند و آشامیدند و همه چیز را بلعیدند، ولی امروز همان‌ها که خورنده همه چیزها بودند مأکول زمین و حشرات زمین واقع شده‌اند!». 🔹نشئه شراب از سر می‌گساران پرید. متوکل جام شراب را محکم به زمین کوفت و اشک‌هایش مثل باران جاری شد. به این ترتیب آن مجلس بزم درهم ریخت و نور حقیقت توانست غبار غرور و غفلت را، ولو برای مدتی کوتاه، از یک قلب پرقساوت بزداید. 📝 استاد مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۱۰۷-۱۰۳ (با تلخیص) 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
🔴 استقامت بزرگانی مثل سلمان و مقداد در مسیر حق از کدام ویژگی نشئت می گرفت؟ #عکس_نوشت 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا با وجود شخصیتی مانند امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام انتخاب کردن خلیفه توسط مردم جایی ندارد؟ 🌹عيد اکمال دين، اتمام نعمت و اعلان وصايت و ولايت اميرالمؤمنين علیه‌السلام مبارک باد! 🔻«کانال رسمی بنیاد شهید مطهری» @motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ یک استدلال قرآنی شیعه بر مسئله امامت با بیان استاد مطهری 🌹عید غدیر خم بر شما مبارک ‌باد! 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
✅ اشتباه بزرگ برخی جوانان؛ نه هر انسان سنت‌گرایی مخالف آزاد اندیشی است و نه هر فرد سنت‌شکنی آزاداندیش است #عکس_نوشت 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
💢 هوای نفس یک عالم روحانی را با چه معیارهایی می‌توان سنجید؟ با همان‌ ملاکهایی که هوای نفس یک جوان با آن سنجیده می‌شود؟ 🔸هوای نفس جوان یک چیز است و هوای نفس پیر یک چیز دیگر. هر کسی در هر مقام و هر درجه و هر طبقه و هر سنی که هست یک نوع هوای نفس دارد. 🔹مقیاس هواپرستی یک عالم روحانی این نیست که ببینیم مثلًا شراب می‌خورد یا نمی‌خورد؟ قمار می‌کند یا نمی‌کند؟ نماز و روزه را ترک می‌کند یا ترک نمی‌کند؟ 🔸مقیاس هواپرستی او در جاه و مقام و میل به دست‌بوسی و شهرت و محبوبیت و علاقه به اینکه مردم دنبال سرش حرکت کنند و در مصرف بیت المال در راه آقایی خود و یا باز گذاشتن دست کسان و خویشان و مخصوصاً آقازادگان گرام در بیت المال و امثال اینهاست. 📒 استاد مطهری، ده گفتار، ص۱۲۶ 🔴 با اپلیکیشن استاد مطهری، هر کلمه‌ای را در آثار شهید جستجو کنید. یکی از هشت نتیجه جستجوی کلمه "دست بوسی" را در تصویر بالا ملاحظه می‌کنید. ⬇️ دریافت «اپلیکیشن جامع استاد مطهری» از کافه بازار: 👉 cafebazaar.ir/app/ir.motahari.app
#پست_موقت 🔴 پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی 🔹رشته مروج اندیشه و تربیت اسلامی 🔸مبتنی بر اندیشه‌های امام خمینی(ره) و استاد شهید مرتضی مطهری 🔹 ثبت نام از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی: sanjesh.org 🔸 شناسه کانال مرکز آموزش عالی امام حسین(ع) در پیام رسانهای ایتا، بله، سروش و تلگرام: @maemamhosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ با نوای پرشور استاد شهید به استقبال محرم برویم 📹 معرفت امام حسین(ع) چه تاثیراتی در ما می‌تواند داشته باشد؟ 📗حماسه حسینی، ص۱۰۳ 💢مسابقه بزرگ کتابخوانی از هفتاد صفحه منتخب از کتاب حماسه حسینی با جوایز ارزنده (تامین شده توسط خیرین) به زودی از طرف بنیاد شهید مطهری اعلام می‌شود @motahari_ir
✅ دو تذکر مهم شهید مطهری به اهل منبر: عظمت کربلا به جنبه معنویت و روحانیت آن است نه فاجعه بودن آن / قهرمانان اصلی کربلا سیدالشهداء(ع) و یاران ایشان‌اند نه شمر و ابن زیاد! 🔹معمولاً اهل منبر وقتی که می‌خواهند قضیه کربلا را بزرگ کنند جنبه فاجعه‌بودن و ظلم و ستم‌ها را بزرگ می‌کنند، در جستجوی پیدا کردن و حتی جعل کردن فاجعه‌هایی هستند؛ با بیان‌های مختلف و تشبیهات و مجسم‌ساختن‌ها جنبه فاجعه بودن را تقویت می‌کنند و حال آنکه ما باید از خود بپرسیم: بزرگی حادثه کربلا از چه نظر است؟ آیا از نظر فجیع‌بودن است؟ 🔸قطعاً این فاجعه، فاجعه کم‌نظیری است ولی فاجعه عظیم و شاید عظیم‌تر از این در دنیا زیاد بوده. عظمت مطلب از لحاظ سیدالشهداء(ع) و یاران آن حضرت است، نه از لحاظ ابن زیاد و ابن سعد و اتباع و اشیاع آنها؛ عظمتِ سعادت است نه عظمتِ شقاوت. 🔹کربلا بیش از آن اندازه که نمایشگاه شقاوت و بدی و ظهور پلیدی بشر باشد، نمایشگاه روحانیت و معنویت و اخلاق عالی و انسانیت است ولی اهل منبر کمتر به آن جنبه توجه دارند؛ و به عبارت دیگر در این قضیه از آن جنبه باید نگاه کرد که اباعبدالله(ع) و اباالفضل(ع) و زینب(س) قهرمان داستانند نه از آن جهت که شمر و سنان قهرمان داستانند. 📝 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج2، ص47 ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
📚 مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی حماسه حسینی 📦 صد جایزه پنج میلیون ریالی (تأمین شده توسط خیرین) 📖 شرکت در مسابقه از طریق «اپلیکیشن جامع استاد مطهری» 🕧 مهلت شرکت: تا روز اربعین امام حسین علیه‌السلام ⬇️ دریافت اپلیکیشن از: motahari.ir/app ❗️نصب اپلیکیشن و شرکت در مسابقه رایگان است. 💢 کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» @motahari_ir
🔹معمولًا، هم صاحبان مجالس یعنی مؤسسین مجالس- چه آنهایی که در مساجد تأسیس یک مجلس می‌کنند و چه آنهایی که در منازلشان- و هم مستعمین [خواهان زیادی جمعیت هستند] و این در حدودی که من تجربه دارم استثنا ندارد. اگر جمعیت ازدحام بکند راضی است، اگر جمعیت ازدحام نکند راضی نیست. این، نقطه ضعف است. 🔸این جلسات که برای این نیست که جمعیت ازدحام بکند یا نه! مگر ما می‌خواهیم سان ببینیم؟ مگر ما می‌خواهیم رژه برویم؟ هدف چیز دیگری است. هدف آشنا شدن با حقایق و مبارزه کردن با تحریفات است. 📝 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۱۱۵ (با تلخیص) #گزیده_کتاب ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
4_300724633584272030.mp3
2.45M
📡 ذکر مصیبت حضرت قاسم بن حسن(ع) از زبان شهید مطهری 🔹بر فرس تندرو هر که تو را دید گفت‏ 🔹برگ گل سرخ را باد کجا می‏‌برد @motahari_ir
4_300724633584272031.mp3
2.1M
📡 ذکر مصیبت شهادت حضرت علی اکبر(ع) از زبان شهید مطهری 🔹علی اکبر(ع) همچون اسماعیل(ع) به قربانگاه رفت @motahari_ir
🔻تمدید فراخوان‌ چکیده مقالات تا ۲۰ شهریورماه 🔹همایش بین‌‌المللی «بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» 🔸این همایش به مناسبت صدمین سالگرد ولادت استاد مطهری، توسط بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری و با همکاری مراکز مختلف علمی و فرهنگی برگزار می‌شود. @motahari_ir
📖 امکان شرکت در مسابقه بزرگ کتابخوانی منتخبی از کتاب حماسه حسینی از دو طریق: ۱. بات تلگرام👇(تمام مراحل در تلگرام) t.me/motahari1_bot ۲. «اپلیکیشن جامع استاد مطهری»👇 motahari.ir/app ❗️نصب اپلیکیشن و شرکت در مسابقه رایگان است. 💢 «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» @motahari_ir
4_300724633584272032.mp3
2.56M
📡 ذکر مصیبت شهادت حضرت ابوالفضل(ع) از زبان شهید مطهری 🔹خطاب حضرت ابوالفضل(ع) به خود: اى ابوالفضل! مى‏‌خواهم بعد از حسین(ع) دیگر زنده نمانى! @motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ إن لم يكن لكم دين وكنتم لا تخافون المعاد فكونوا أحرارا في دنياكم.. اگر دین ندارید و از قیامت نمی‌ترسید حداقل آزاده باشید.. @almutahhari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️گریه‌های شدید شهید مطهری بر مصیبت اباعبدالله (ع) ... آنگاه که زنان حرم زین اسب تو را واژگونه دیدند .... 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
💢 پاسخ به یک ایراد در مورد «انْ شاءَ الله»: این عبارت بر خلاف آنچه عده‌ای می‌گویند نشانه تردید یک مسلمان نیست، نشانه توحید اوست 🔸این لفظ «انْ شاءَ الله» که ما این‌همه به کار می‌بریم - و باید هم به کار ببریم- برای همین است. ما در مورد قطعی‏‌ترین کارها می‌گوییم «اگر خدا بخواهد». 🔹 البته این تعبیر را الآن ما به کار نمی‌بریم ولی اگر هم بگوییم «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد» باز درست است. یک وقت می‌گوییم «اگر خدا بخواهد و ما تا فردا زنده باشیم» این خیلی عادی است. حال اگر بگوییم «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد»، برخی می‌گویند این دیگر «خدا بخواهد» ندارد؛ ممکن است ما در فردا نباشیم ولی فردا که به هر حال هست. 🔸اما با منطقِ قرآن همین را هم اگر بگویید باز درست گفته‌اید: «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد»؛ یعنی فردا بودن فردا هم به مشیت الهی است. من یقین دارم فردا خواهد آمد از باب اینکه یقین دارم مشیت الهی این است که فردایی باشد. 🔹این «اگر خدا بخواهد»ی که یک مسلمان حتی در مورد قطعی‌‏ترین مسائل می‌گوید، نه به نشان تردید است. بعضی خیال می‌کنند این به نشان تردید است. می‌گویند یک مسلمان همواره مردد است، نمی‌‏داند فلان کار را می‌کند یا نمی‌کند؛ اگر خدا بخواهد انجام می‌دهد اگر نه، نه. 🔸این، نشان تردید نیست، نشان توحید است؛ یعنی یک نفر مسلمان می‌خواهد بگوید قطعی‌‏ترین کارها هم بسته به مشیت الهی است و مستقل نیست. هیچ چیزی در عالم، در دنیا و آخرت، به صورت جبری و قطعی و قهری، چه خدا بخواهد چه نخواهد، وقوع پیدا نمی‌کند. 📝 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۵، ص۹۰-۹۱ (با تلخیص) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
💢 افراط و تفریط: یکی دنبال سلیقه عوام است و دیگری از اسلام سخاوتمندانه مایه می‌گذارد 🔹پرهیز از افراط و تفریط و گرایش به اعتدال در هر کاری خالی از دشواری نیست. گویی همیشه راه اعتدال یک خط باریک است که اندک بی‌توجهی موجب خروج از آن است. اینکه در آثار دینی وارد شده که «صراط» از «مو» باریکتر است اشاره به همین نکته است که رعایت اعتدال در هر کاری سخت و دشوار است. 🔸برخی آنچنان عوام‌زده هستند که تنها معیارشان سلیقه عوام است و عوام هم گذشته‌گراست و به حال و آینده کاری ندارد. 🔹برخی دیگر که به مسائل روز توجه دارند و درباره آینده می‌اندیشند متأسفانه سخاوتمندانه از اسلام مایه می‌گذارند؛ سلیقه روز را معیار قرار می‌دهند و به نام «اجتهاد آزاد» به جای آنکه اسلام را معیار حق و باطل زمان قرار دهند، سلیقه و روح حاکم بر زمان را معیار اسلام قرار می‌دهند. مثلًا مَهر نباید باشد چون زمان نمی‌پسندد، تعدد زوجات یادگار عهد بردگی زن است، پوشیدگی همین‌طور، اجاره و مضاربه و مزارعه یادگار عهد فئودالیسم است و اسلام دین عقل و اجتهاد است؛ اجتهاد چنین و چنان حکم می‌کند! 📗 نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، ص۹۴(با تلخیص) @motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز ثبت نام کلاسهای سیر مطالعاتی کتابهای استاد شهید مطهری مدرس: دکتر علی غلامی، از مدرسان‌ با سابقه و بسیار موفق آثار استاد و رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه السلام 🔷 بنیاد شهید مطهری 👇 http://eitaa.com/motahari_ir