eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21.7هزار دنبال‌کننده
752 عکس
782 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ دو تذکر مهم شهید مطهری به اهل منبر: عظمت کربلا به جنبه معنویت و روحانیت آن است نه فاجعه بودن آن / قهرمانان اصلی کربلا سیدالشهداء(ع) و یاران ایشان‌اند نه شمر و ابن زیاد! 🔹معمولاً اهل منبر وقتی که می‌خواهند قضیه کربلا را بزرگ کنند جنبه فاجعه‌بودن و ظلم و ستم‌ها را بزرگ می‌کنند، در جستجوی پیدا کردن و حتی جعل کردن فاجعه‌هایی هستند؛ با بیان‌های مختلف و تشبیهات و مجسم‌ساختن‌ها جنبه فاجعه بودن را تقویت می‌کنند و حال آنکه ما باید از خود بپرسیم: بزرگی حادثه کربلا از چه نظر است؟ آیا از نظر فجیع‌بودن است؟ 🔸قطعاً این فاجعه، فاجعه کم‌نظیری است ولی فاجعه عظیم و شاید عظیم‌تر از این در دنیا زیاد بوده. عظمت مطلب از لحاظ سیدالشهداء(ع) و یاران آن حضرت است، نه از لحاظ ابن زیاد و ابن سعد و اتباع و اشیاع آنها؛ عظمتِ سعادت است نه عظمتِ شقاوت. 🔹کربلا بیش از آن اندازه که نمایشگاه شقاوت و بدی و ظهور پلیدی بشر باشد، نمایشگاه روحانیت و معنویت و اخلاق عالی و انسانیت است ولی اهل منبر کمتر به آن جنبه توجه دارند؛ و به عبارت دیگر در این قضیه از آن جنبه باید نگاه کرد که اباعبدالله(ع) و اباالفضل(ع) و زینب(س) قهرمان داستانند نه از آن جهت که شمر و سنان قهرمان داستانند. 📝 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج2، ص47 ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
📚 مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی حماسه حسینی 📦 صد جایزه پنج میلیون ریالی (تأمین شده توسط خیرین) 📖 شرکت در مسابقه از طریق «اپلیکیشن جامع استاد مطهری» 🕧 مهلت شرکت: تا روز اربعین امام حسین علیه‌السلام ⬇️ دریافت اپلیکیشن از: motahari.ir/app ❗️نصب اپلیکیشن و شرکت در مسابقه رایگان است. 💢 کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» @motahari_ir
🔹معمولًا، هم صاحبان مجالس یعنی مؤسسین مجالس- چه آنهایی که در مساجد تأسیس یک مجلس می‌کنند و چه آنهایی که در منازلشان- و هم مستعمین [خواهان زیادی جمعیت هستند] و این در حدودی که من تجربه دارم استثنا ندارد. اگر جمعیت ازدحام بکند راضی است، اگر جمعیت ازدحام نکند راضی نیست. این، نقطه ضعف است. 🔸این جلسات که برای این نیست که جمعیت ازدحام بکند یا نه! مگر ما می‌خواهیم سان ببینیم؟ مگر ما می‌خواهیم رژه برویم؟ هدف چیز دیگری است. هدف آشنا شدن با حقایق و مبارزه کردن با تحریفات است. 📝 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۱۱۵ (با تلخیص) #گزیده_کتاب ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
4_300724633584272030.mp3
2.45M
📡 ذکر مصیبت حضرت قاسم بن حسن(ع) از زبان شهید مطهری 🔹بر فرس تندرو هر که تو را دید گفت‏ 🔹برگ گل سرخ را باد کجا می‏‌برد @motahari_ir
4_300724633584272031.mp3
2.1M
📡 ذکر مصیبت شهادت حضرت علی اکبر(ع) از زبان شهید مطهری 🔹علی اکبر(ع) همچون اسماعیل(ع) به قربانگاه رفت @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🔻فراخوان‌ مقاله 🔹همایش بین‌‌المللی «بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» 🔸این هما
🔻تمدید فراخوان‌ چکیده مقالات تا ۲۰ شهریورماه 🔹همایش بین‌‌المللی «بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» 🔸این همایش به مناسبت صدمین سالگرد ولادت استاد مطهری، توسط بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری و با همکاری مراکز مختلف علمی و فرهنگی برگزار می‌شود. @motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
📚 مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی حماسه حسینی 📦 صد جایزه پنج میلیون ریالی (تأمین شده توسط خیرین) 📖 شرکت در
📖 امکان شرکت در مسابقه بزرگ کتابخوانی منتخبی از کتاب حماسه حسینی از دو طریق: ۱. بات تلگرام👇(تمام مراحل در تلگرام) t.me/motahari1_bot ۲. «اپلیکیشن جامع استاد مطهری»👇 motahari.ir/app ❗️نصب اپلیکیشن و شرکت در مسابقه رایگان است. 💢 «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» @motahari_ir
4_300724633584272032.mp3
2.56M
📡 ذکر مصیبت شهادت حضرت ابوالفضل(ع) از زبان شهید مطهری 🔹خطاب حضرت ابوالفضل(ع) به خود: اى ابوالفضل! مى‏‌خواهم بعد از حسین(ع) دیگر زنده نمانى! @motahari_ir
24.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ إن لم يكن لكم دين وكنتم لا تخافون المعاد فكونوا أحرارا في دنياكم.. اگر دین ندارید و از قیامت نمی‌ترسید حداقل آزاده باشید.. @almutahhari
8.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️گریه‌های شدید شهید مطهری بر مصیبت اباعبدالله (ع) ... آنگاه که زنان حرم زین اسب تو را واژگونه دیدند .... 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
💢 پاسخ به یک ایراد در مورد «انْ شاءَ الله»: این عبارت بر خلاف آنچه عده‌ای می‌گویند نشانه تردید یک مسلمان نیست، نشانه توحید اوست 🔸این لفظ «انْ شاءَ الله» که ما این‌همه به کار می‌بریم - و باید هم به کار ببریم- برای همین است. ما در مورد قطعی‏‌ترین کارها می‌گوییم «اگر خدا بخواهد». 🔹 البته این تعبیر را الآن ما به کار نمی‌بریم ولی اگر هم بگوییم «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد» باز درست است. یک وقت می‌گوییم «اگر خدا بخواهد و ما تا فردا زنده باشیم» این خیلی عادی است. حال اگر بگوییم «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد»، برخی می‌گویند این دیگر «خدا بخواهد» ندارد؛ ممکن است ما در فردا نباشیم ولی فردا که به هر حال هست. 🔸اما با منطقِ قرآن همین را هم اگر بگویید باز درست گفته‌اید: «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد»؛ یعنی فردا بودن فردا هم به مشیت الهی است. من یقین دارم فردا خواهد آمد از باب اینکه یقین دارم مشیت الهی این است که فردایی باشد. 🔹این «اگر خدا بخواهد»ی که یک مسلمان حتی در مورد قطعی‌‏ترین مسائل می‌گوید، نه به نشان تردید است. بعضی خیال می‌کنند این به نشان تردید است. می‌گویند یک مسلمان همواره مردد است، نمی‌‏داند فلان کار را می‌کند یا نمی‌کند؛ اگر خدا بخواهد انجام می‌دهد اگر نه، نه. 🔸این، نشان تردید نیست، نشان توحید است؛ یعنی یک نفر مسلمان می‌خواهد بگوید قطعی‌‏ترین کارها هم بسته به مشیت الهی است و مستقل نیست. هیچ چیزی در عالم، در دنیا و آخرت، به صورت جبری و قطعی و قهری، چه خدا بخواهد چه نخواهد، وقوع پیدا نمی‌کند. 📝 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۵، ص۹۰-۹۱ (با تلخیص) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
💢 افراط و تفریط: یکی دنبال سلیقه عوام است و دیگری از اسلام سخاوتمندانه مایه می‌گذارد 🔹پرهیز از افراط و تفریط و گرایش به اعتدال در هر کاری خالی از دشواری نیست. گویی همیشه راه اعتدال یک خط باریک است که اندک بی‌توجهی موجب خروج از آن است. اینکه در آثار دینی وارد شده که «صراط» از «مو» باریکتر است اشاره به همین نکته است که رعایت اعتدال در هر کاری سخت و دشوار است. 🔸برخی آنچنان عوام‌زده هستند که تنها معیارشان سلیقه عوام است و عوام هم گذشته‌گراست و به حال و آینده کاری ندارد. 🔹برخی دیگر که به مسائل روز توجه دارند و درباره آینده می‌اندیشند متأسفانه سخاوتمندانه از اسلام مایه می‌گذارند؛ سلیقه روز را معیار قرار می‌دهند و به نام «اجتهاد آزاد» به جای آنکه اسلام را معیار حق و باطل زمان قرار دهند، سلیقه و روح حاکم بر زمان را معیار اسلام قرار می‌دهند. مثلًا مَهر نباید باشد چون زمان نمی‌پسندد، تعدد زوجات یادگار عهد بردگی زن است، پوشیدگی همین‌طور، اجاره و مضاربه و مزارعه یادگار عهد فئودالیسم است و اسلام دین عقل و اجتهاد است؛ اجتهاد چنین و چنان حکم می‌کند! 📗 نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، ص۹۴(با تلخیص) @motahari_ir