هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
شب قدر شب انسان کامل است.
در شب قدر قرآن نازل شد و پیغمبر هر سال شب قدر داشته است و هر امامی هر سال شب قدر دارد و هیچ وقت زمین از انسان کامل خالی نیست و به همین دلیل هیچ سالی از شب قدر خالی نیست.
(آشناییباقرآن، ج۱۴، ص۸۵)
@motahari_nab
روح عبادت یاد پروردگار است.
روح عبادت این است که انسان وقتی که عبادت میکند، نمازی میخواند، دعایی میکند و هر عملی که انجام میدهد، دلش به یاد خدای خودش زنده باشد:
"وَ اقِمِ الصَّلوةَ لِذِکری".
قرآن میگوید نماز را بپا بدار، برای چه؟ برای اینکه به یاد من باشی.
(آزادیمعنوی، ص۴۱،۴۲)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
«جمهوری اسلامی» یعنی حکومتی که شکل آن انتخاب حاکم است از طرف عامه مردم برای مدت موقت و نه شکل موروثی، و محتوای آن اسلامی است یعنی بر اساس معیارها و موازین اسلامی است.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۲۵۴)
@motahari_nab
ایام شهادت مولای متقیان علی(علیهالسلام) است، ایام شهادت آن مردی که یکی از بزرگترین بندگان خداست.
بعد از پیغمبراکرم(ص) ما بندهای به این بندگی سراغ نداریم.
تخمین زدهاند در حدود چهل و پنج ساعت از ضربت خوردن علی(علیهالسلام) تا وفات و شهادتش یعنی تا آن لحظهای که مرغ روحش به عالم ملکوت پرواز کرد فاصله شد و به نظر من این مدت چهل و پنج ساعت از حیرتانگیزترین دورههای زندگی علی(علیهالسلام) است.
شخصیت علی را در این چهل و پنج ساعت انسان میبیند. یقین و ایمان علی در این چهل و پنج ساعت بر دیگران نمایان میشود. از نظر خود او لحظات و ساعاتی است که جایزه خودش را گرفته است، مسابقه را به نهایت رسانده است، با کمال افتخار میخواهد نزد پروردگارش برود.
(آزادیمعنوی، ص۵۳)
@motahari_nab
عبادت بدون توبه قبول نیست، اول باید توبه کرد.
گفت: «شستشویی کن و آنگه به خرابات خرام» اول باید شستشو کرد، بعد وارد آن محل پاک و پاکیزه شد.
(آزادیمعنوی، ص۱۲۴)
@motahari_nab
یکی از بدبختیهای بشر این است که همه مقدسات را به چشم ابزار و وسیله مادیات بنگرد.
قدیم این مزیت را بر جدید داشت که برای علم و عالم و معلم احترام بیشتر قائل بود ولی در جدید با اینکه علم توسعه پیدا کرده مقامش تنزل کرده.
طلاب قدیم برای استادان و معلمان خود یک نوع خضوع و احترام دیگری قائل بودند.
(یادداشتها، ج۶، ص۳۶۳)
@motahari_nab
آیا بیشتر سرزمین فلسطین از آنِ ملت یهود است؟ قبل از اسلام هم مال آنها نبود، بعد از اسلام هم مال آنها نبود.
روزی که مسلمین فلسطین را فتح کردند، فلسطین دراختیار مسیحیها بود نه در اختیار یهودیها. و اتفاقاً مسیحیها که با مسلمین صلح کردند، یکی از مواردی که در صلحنامه گنجاندند این بود که شما یهود را در اینجا راه ندهید. گفتند: ما با شما زندگی میکنیم ولی با یهود زندگی نمیکنیم.
(حماسهحسینی، ج۱، ص۲۷۱)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
بسیاری از یهودیها اصلاً از نسل اسرائیل نیستند؛ جامع مشترکشان فقط مذهب است و بس.
حتی نژادشان هم خالص نمانده است. یهودیانی که در اطراف و اکناف دنیا زندگی میکردند، فقط به دلیل اینکه فرنگیها به اینها زجر دادهاند و اینها دنبال نقطهای میگردند که آنجا جمع شوند، و به دلیل اینکه مردم خیانت پیشهای هستند، و به دلیل اینکه کتاب مقدسشان به آنها اجازه داده که اگر به سرزمینی رفتید، رحم نباید در شما وجود داشته باشد و از هیچ وسیلهای برای پیشبرد هدفتان امتناع نکنید، بعد که انگلستان وسیله مهاجرتشان را فراهم کرد، به این سرزمین مهاجرت کردند و زمینها را خریدند درحالی که یهودی بومی در فلسطین بیش از پنجاه هزار نفر نیست که الآن هم آن بیچارهها در بدبختی فوقالعادهای زندگی میکنند؛ یعنی یهودیان اروپایی و آمریکایی که آمدند، از جمله بدبختیهایی که به وجود آوردهاند این است که سربارِ یهودیان اصیلی هستند که حق دارند در آنجا زندگی کنند.
(حماسهحسینی، ج۱، ص۲۷۲)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
در عصر ما ملت فلسطین در اثر رنج بزرگ اسرائیلی در حال بپاخاستن، خالص شدن، زنده شدن، شکستن موانع و خراب شدن دیوارهای عادات است زیرا روح اسلامیاش زنده است.
(یادداشتها، ج۲، ص۳۰،۳۱)
@motahari_nab
اسلام در عبادات تنها به روح آنها که تذکر است و خاصیت مهم آن قناعت نکرده است، بلکه از نظر تربیتی به عبادات شکل داده است.
در عبادات نیت، طهارت و نظافت، احترام به حقوق، وقت شناسی، جهت شناسی، تصورات عالی، ضبط نفس در مقابل احساسات و غرایز، اعلام صلح و سلام با صالحان و پاکان، همکاری و همدلی و استعانت و عبادت دسته جمعی، اجتماع عملی در جماعات، در حج و غیره قرار داده است.
(یادداشتها، ج۶، ص۱۷۸)
@motahari_nab
امروز همه دریافتهاند که عصر علم محض به پایان رسیده است و یک خلأ آرمانی جامعهها را تهدید میکند.
برخی میخواهند این خلأ را با فلسفه محض پرکنند؛ بعضی دست به دامن ادبیات و هنر و علوم انسانی شدهاند.
در کشور ما نیز کم و بیش پیشنهاد فرهنگ انسانگرا و مخصوصاً ادبیات عرفانی از قبیل ادبیات مولوی و سعدی و حافظ برای پر کردن این خلأ معنوی و آرمانی مطرح است، غافل از اینکه این ادبیات روح و جاذبه خود را از مذهب گرفته است. روح انسانگرایی این ادبیات همان روح مذهبی اسلامی است، وگرنه چرا برخی ادبیات نوین امروزی با همه تظاهر به انسانگرایی این همه سرد و بیروح و بیجاذبه است؟!
محتوای انسانی ادبیات عرفانی ما ناشی از نوعی تفکر درباره جهان و انسان است که همان تفکر اسلامی است.
اگر روح اسلامی را از این شاهکارهای ادبی بگیریم تفالهای و اندام مردهای بیش باقی نمیماند.
(انسانوایمان، ص۲۵،۲۶)
@motahari_nab
آیا معنویت بدون ایمان به خدا، بدون ایمان به مبدأ و معاد، بدون ایمان به معنویت انسان و این که در او پرتوی غیرمادی حاکم و مؤثر است، اساسا امکانپذیر هست؟
پاسخ همه این سؤالها منفی است.
از جمله خصوصیات انقلاب ما این است که چون برپایه ایدئولوژی اسلامی قرار گرفته، به معنویتی واقعی متکی است.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۷۸)
@motahari_nab