eitaa logo
علی مترقّب
784 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_abd
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحکیم 🔹سیر تحصیل علوم عقلی 🔸از دیدگاه استاد شیخ محمدحسن وکیلی 🔻حداقل لازم و کافی🔻برای کسی که می‌خواهد به طور تخصصی فلسفه کار کند: 1⃣ منطق مقدماتی: الکبری فی المنطق یا منطق یک استاد منتظری مقدم 2⃣ منطق متوسطه: الحاشیه ملاعبدالله 3⃣ منطق پیشرفته: شرح شمسیه 4⃣ برهان: صناعت خمس جوهر النضید و کتاب برهان مرحوم علامه طباطبایی 5⃣ کلام: کشف المراد 6⃣ فلسفه مشاء: مطالعه حکمت مشاء استاد فیروزجایی یا متن اشارات ابن سینا 7⃣ فلسفه اشراق: کتاب حکمت اشراق استاد یزدان‌پناه یا کتاب آموزش حکمت اشراق استاد امینی‌نژاد 8⃣ حکمت متعالیه: نهایةالحکمة و تکمله نهایة الحكمة استاد امینی‌نژاد 9⃣ عرفان نظری: مبانی و اصول عرفان نظری استاد یزدان‌پناه 🔟 حکمت متعالیه: اسفار؛ اگر طلبه مقدمات تحصیل اسفار را خوب خوانده باشد، خیلی در اسفار نیاز به استاد ندارد؛ بلکه جنس کتاب اسفار، مراجعه کردنی و مطالعه کردنی است. اما معمولا حدود دو جلد را درس می‌گیرند تا در فهم روان‌تر شود. البته اگر درسی باشد که با سرعت مطلوب پیش رفته و عملاً به اندازه مطالعه وقت ببرد، شاید مطلوب باشد که طلبه بقیه مجلدات هم با همان صوت و با سرعت بالایی کار کند. 📌 تذکّر مهم: کسی که فلسفه می‌خواند، نیاز بیشتری برای فهم این دانش به توکّل بر خداوند متعال و توسّل مستمر به اولیاء الهی و مراعات مراتب تقوا و خلوت و سهر و جوع و... دارد و ترجیحاً باید به سلوک عملی نیز مشغول شود. مرحوم ملاصدرا هم در اوائل اسفار و هم در اواخر تذکر میدهد که محتوای حکمت متعالیه محصول معرفت نفس است و بدون آن راهی برای فهم این حکمت نیست. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸 خاطرات مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی 📌قسمت اول بنده شبی در خواب دیدم که یکی از اولیاء خدا به قم تشریف آورده اند. در خواب به من گفتند ندائی از امام زمان به گوش تو خواهد خورد. این مطلب در ایامی بود که همیشه دعا می‌کردم که خداوند دستم را به استاد کاملی برساند. در آن موقع من خدمت برخی از اولیاء الله می‌رفتم، مثل مرحوم آقای دولابی و آقاسید حسین یعقوبی و آقای نصیری شاگرد مرحوم بهاء الدینی و امثال ایشان، ولی به یکی از عرفای بزرگ، یکی از اولیاء خدا خیلی بدبین بودم و همیشه بد می‌گفتم که ایشان مرحوم علامه طباطبائی بودند. در همان زمان که با ایشان بد بودم و صادقانه هم در طلب استاد کامل بودم آن خواب را دیدم. از منزل بیرون رفتم و در خیابان به آقای سید عبدالله موسویان برخورد کردم که از شاگردان مرحوم آقای الهی قمشه‌ای بود و هنوز هم زنده اند. با ایشان برخورد کردم و احوالپرسی کردم و گفتم از اولیاء الله کسی تازه نیامده قم؟ گفتند چرا آمده. شما آقا سید محمدحسین طهرانی را می‌شناسید؟ گفتم نه! نمی‌شناسم و هنوز اسم ایشان را نشنیده بودم. این جریان مربوط به خیلی سال پیش است. مربوط به ۳۵ پیش است. گفتند من الآن نشانی ایشان را به شما می‌دهم. ایشان مردی است معروف در نزد اولیاء خدا و ناشناس در نزد عوام. شما الآن برو از ایشان وقتی بگیر. ایشان شاید بخواهند در قم چند روزی بمانند. از الآن از ایشان وقت بگیر. 📚ویژه‌نامه پرتویی از نورمجرّد، ص ۹۶ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸 خاطرات مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی 📌قسمت دوم من از همانجا آمدم به آدرس مرحوم علامه رفتم و خودشان تشریف آوردند دم در. یک شال سبز کشمیری هم بر دوش انداخته بودند و خیلی چهره زیبای ملکوتی داشتند که تا آخر هم این چهره معنوی محفوظ بود. بنده سلام دادم و با اینکه نمی‌خواستم دستشان را ببوسم خم شدم دستشان را بوسیدم و گفتم من از دوستان آقا سید عبدالله موسویان هستم و ایشان شما را معرفی کرده‌اند. آمده‌ام وقت بگیرم که چند روزی که شما تشریف دارید هر ساعتی که وقت دارید خدمت شما برسم. اگر می‌شود روزی یک ساعت وقت بدهید چون سؤالات زیادی دارم. ایشان فرمود دیگر با چه کسانی قبلاً‌ آشنا بوده‌ای؟ گفتم با آقای شیخ ذبیح الله قوچانی. من تازه از خراسان آمده‌ام به قم و تازه شما را شناخته‌ام. گفتند چه شده آمدی اینجا؟ آقاسید عبدالله موسویان کی هستند؟ گفتم من یک شب قبل خواب دیدم که ندائی از امام زمان امروز به گوش تو خواهد خورد. و این ندای از امام زمان را به شما تطبیق دادم. بعد ایشان فرمود من یک هفته بیشتر اینجا نیستم. هر روز یک ساعت وقت برای شما تعیین میکنم. ساعت ۳ تا ۴ بعد از ظهر. هوا هم گرم بود و عادتاً در آن ساعت افراد کم از خانه بیرون می‌آمدند. گفتند اول وقت بیا و سر وقت هم برو و سر ساعت مقرر بیا، نه دیرتر و نه زودتر. قبل از آنکه خدمت ایشان برسم این ۲۴ ساعت برای من به قدر یک سال طول کشید و خیلی برایم سخت بود ولی چاره‌ای نداشتم. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸 خاطرات مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی 📌قسمت سوم فردا طبق فرمایش ایشان بنده ساعت سه رفتم ولی با همه سفارش ایشان پنج دقیقه زودتر رفتم و به ایشان عرض کردم بنده که زودتر آمدم بی‌قرار شدم و از سر تمرد نبود. ایشان بنده را راهنمائی کردند به اطاقی.که میهمانها را پذیرائی می‌کردند - در آن منزل تنها بودند و همه کارهایشان را خودشان می‌کردند - ولی تا ۵ دقیقه تکمیل نشد نیامدند. و بعد از ۵ دقیقه سر ساعت سه آمدند. بنده در آن مجالس خیلی سؤال پرسیدم ولی خیلی متأسفم که آن سؤالات را ننوشتم و ضبط هم نکردم و جوابها از دست رفت ولی یادم هست که روز اول پرسیدم درباره این آیه شریفه که: إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً و ایشان یک ساعت در این باره صحبت کردند و فردا درباره اسم اعظم پرسیدم و ایشان یک ساعت صحبت فرمودند و یک روز پرسیدم آیا دیدار امام زمان علیه السلام ممکن است. تا اینکه عرض کردم آخر که آقا بنده آنچه می‌خواستم برایم روشن شود، روشن شد و گمشده من شما هستید بنده را بپذیرید. فرمودند فعلاً شما چون در دلت از یکی از اولیای خدا ناراحتی من نمی‌توانم شما را بپذیرم. باید بروی و ایشان را راضی کنی. گفتم کی؟ من از کسی از اولیاء خدا ناراحت نیستم. فرمودند چرا مگر تو از علامه طباطبائی ناراحت نیستی؟ گفتم:‌ چرا. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸 خاطرات مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی 📌قسمت چهارم فرمودند: چرا از ایشان ناراحتی؟ گفتم: آقا ایشان فلسفه می‌خواند، فلسفه درس می‌دهد. عرفان می‌خواند عرفان درس می‌دهد. کسی که اهل عرفان باشد اهل فلسفه باشد به چه درد می‌خورد؟ ایشان خیلی از صداقت من خوششان آمد و گفتند شما اشتباه می‌کنی. شما همین الآن از منزل ما برو خدمت ایشان و جای دیگر هم نرو و در بزن و با ایشان صحبت کن و من پا شدم و مستقیم رفتم درب خانه علامه طباطبائی. زنگ زدم و ایشان خودشان تشریف آوردند دم در و فرمودند با آن لحن زیبای ترکی فارسی خودشان: چکار داری آقاجان؟ عرض کردم من از طلبه های مشهدم و شاگرد مرحوم شیخ مجتبی قزوینی بودم. و من چون در سایه ایشان بودم افکارم همه‌اش افکار آنهاست. من با فلسفه مخالف بودم و علتش همان حدیث بود که فلسفه و تصوف را مذمت میکند و حالا فهمیده‌ام که من اشتباه می‌کنم و آمدم از شما حلالیت بطلبم. ایشان خنده‌ای کردند و فرمودند پسر جان. أنت بحلٍّ. از وقتی بچه بودیم رفتیم مشهد و تا زمانی که لمعه می‌خواندم مشهد بودم و سخت طرفدار مکتب تفکیک بودم. خب یک طلبه لمعه خوان چه می‌تواند بفهمد؟ ما روی تعصب به آشیخ مجتبی قزوینی به شدت طرفدار تفکیک بودیم. آمدیم قم چند سال هم در قم طرفدار سرسخت مکتب تفکیک بودم. حدوداً ده سالی شد که من بر این عقیده بودم. و کم کم برگشتیم. علامه طهرانی را شناختیم و علامه طباطبائی را شناختیم و خود امام خمینی را هم که ایشان هم وحدت وجودی است و کم کم ساختمانم از هم پاشید. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸 خاطرات مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی 📌قسمت پنجم بعد به علامه طباطبائی عرض کردم حالا که من بخشی از عمرم در نگرش باطل مصرف شد خواهش می‌کنم از این به بعد گاهی خدمتتان بیایم تا استفاده کنم. ایشان فرمود تو هر وقت دلت خواست بیائی بیا. هر ساعت دلت خواست چه شب باشد و چه روز. خیلی هم خودمانی بود. من بچه بودم، عقلم کم بود و ایشان خیلی متواضع بود و من فکر کردم ایشان همین است و به چشمم عادی می‌آمد. تا اینکه گفتم آقا من چند جلسه آمدم خدمت شما و شما به من ذکری تعلیم ندادید. یک ذکری به من تعلیم بدهید. گفتند من منتظر بودم شما آماده بشوی و به شما تعلیم بدهم. حالا آماده هستی و به تو می‌گویم. این ذکرها را امشب بگو. شب یا در مکاشفه یا در خواب مطالبی برایت اتفاق می‌افتد و چیزهائی خواهی دید. فردا بیا و بگو که چه دیدی. بنده همان شب خواب دیدم که یک اقیانوس بزرگی هست و موجهایش مثل کوههای البرز و موج پشت سر هم و عجیب بود. من عاشق این اقیانوس شدم و تا نگاه میکنم به این اقیانوس می‌خواهم بروم در دل این اقیانوس و غرق بشوم و برای اینکه غرق نشوم رویم را برمیگرداندم و باز نگاه میکردم و می‌خواستم بروم و غرق شوم و باز رویم را برمی‌گرداندم. اقیانوس با این عظمت و جلال باز هم جاذب بود. یک قایقی لب اقیانوس بود و پارویش آماده ولی ملاح نداشت. گفتند تو باید با این قایق سفر کنی در این اقیانوس. با خودم گفتم با این موجها با هیچ کشتی اقیانوس پیمائی نمی‌شود سفر کرد. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸 خاطرات مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی 📌قسمت ششم مانده بودم چکار کنم. آخر سر گفتم نه من نمی‌آیم و از این دریا صرف نظر کردم. خدمتشان خواب را نقل کردم. از قیافه‌شان فهمیدم که ناراحت شدند که چرا من دل کندم. چون تعبیرش خوب نبود برای من. آن اقیانوس توحید بود و من جذب شدم و ای کاش می‌رفتم و غرق می‌شدم. اگر می‌رفتم کارم درست حل می‌شد. ایشان ناراحت شد که چرا من نرفتم. گفت شما چی تعبیر کردی؟ گفتم من تعبیرم اینست که این بلم یعنی استاد و آن استادی که به من معرفی کرده‌اند خود شما هستی. من با شما نمی‌توانم این دریا را بروم. همینطور صاف گفتم و ایشان از صافی من خیلی خوششان آمد. فرمود خوب شد صاف حرفت را گفتی. گفتم حالا چکار کنم؟ گفت: حالا صبر کن. مقداری با شما کار کنیم بعد به شما می‌گویم. شما ناراحت نباش که در اقیانوس نرفتی. اگر می‌رفتی بهتر بود و اگر با آن بلم میرفتی آن بلم غرق نمی‌شد و می‌برد تو را و اگر غرق هم می‌شدی اشکالی نداشت و همه‌اش توحید و ... خدا بود. اینجا من فهمیدم هنوز خیلی برای راه طفلم. به هر حال ایشان دستوراتی فرمودند و چند اربعین چند ماهی طول کشید و بعد دو مرتبه فرمود که این ذکر را بگو و چیزهائی خواهی دید. این دفعه من دیدم که آقای علامه طباطبائی تشریف آوردند و من به ایشان گفتم انت عِشت بالله و فی الله و لله و من الله و الی الله و لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. وقتی این خواب را گفتم ایشان خوشحال شدند و عرض کردم تعبیر چیست؟ فرمودند این مربوط به من می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸 خاطرات مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی 📌قسمت هفتم چند تا بشارت در این خواب شما بود و خداوند به من چیزهائی خواهد داد که تا به حال نداده و چیزهائی هم داده که من باید شکرش را بجا بیاورم. بعد به یک نفر دیگر گفتم گفت این پیام فوتشان بوده و شما نباید به ایشان می‌گفتی. چون تو بچه حال بودی این پیام را فرستادند که تو آماده بشوی. از الی الله این مطلب فهمیده می‌شود. وقائع زیادی با مرحوم علامه طباطبائی برایم پیش آمد. من باز هم دنبال استاد بودم. در همان دوران استخاره کردم بروم تهران خدمت خود علامه طهرانی و فقط آنجا باشم. آیه عجیبی آمد. این آیه آمد: و جَعَلناهم أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا و أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ و إِقامَ الصَّلاةِ و إيتاءَ الزَّكاةِ و كانوا لنا عابدين‌ رفتم تهران خدمتشان و این استخاره را برایشان گفتم و خیلی خوشحال شدند، ولی فرمودند: «پسر جان من شما را انسان صادقی یافتم و شما را دوست دارم و دوست دارم به جائی برسی و مضایقه‌ای ندارم. ولی حواله‌ات پهلوی من نیست. سالکین هر کدام حواله‌ای دارند و حواله‌شان پهلوی یک نفر است و حواله شما پهلوی من نیست. ولی هر وقت خواستید، به منزل ما بیائید و اگر خواستید بیائید مسجد ما.» و خیلی مواظب بودند دل من نشکند و لذا این طور تعبیر کردند. در همین دوران یکی از رفقای سلوکی که در این چند ماه با من برخورد کرد گفت شما آشیخ علی پهلوانی را می‌شناسی؟ گفت ایشان هم از شاگردان برجسته آقای بهجت است و هم علامه طباطبائی. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸 خاطرات مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی 📌قسمت هشتم ما رفتیم خانه علامه سعادت‌پرور رضوان‌الله‌علیه و ایشان گفتند من وقت ندارم و بعد یک مثال زدند و فرمودند مرغ وقتی کرچ می‌شود و تخم مرغ زیرش می‌گذارند بیشتر از ده دوازده تا تخم نباید زیرش بگذارند و اگر بیشتر بگذارند اینها همه خراب می‌شوند و نمی‌رسند ولی ده دوازده تا باشد می‌تواند آنها را پرورش دهد. استاد به منزله مرغ است و شاگرد هم به منزله جوجه و من وقتم پر است و هیچ فرصت ندارم. گفتم هفته‌ای یک ساعت وقت ندارید؟ گفتند چرا هفته‌ای یک ساعت وقت دارم. گفتم من به همین قبول دارم. گفتند بیا و همان شرط علامه طهرانی را ایشان هم کردند که سر ساعت بیا و سر ساعت برو. در خانه ایشان نه عکس کسی بود و نه تصویری، فقط در قابی نوشته بود قال الصادق علیه السلام: القلب حرم الله فلاتسکن حرم الله غیر الله. یک سال گذشت و من خیلی از ایشان استفاده کردم ولی ایراد من به ایشان این بود که راه کند طی می‌شود. یک بار هم به ایشان گفتم آقا شما خیلی با کندی و احتیاط راه می‌روید و اینطوری عمر نوح می‌خواهد که انسان برسد. اجازه بدهید من پیش کسی دیگر بروم منتها با نظارت خود شما. فرمود اشکالی ندارد و من منعی نمی‌کنم شما برو ولی همینجا صبر می‌کردی بهتر بود. گفتم من نمی‌توانم صبر کنم و بی‌قرارم و از بی‌قراری به همه جا می‌روم و به هر کس احتمال می‌دهم چیزی داشته باشد سر می‌زنم و تا به حال چهل پنجاه تا از این افرادی را که مدعی بوده‌اند دیده‌ام. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸 خاطرات مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی 📌قسمت نهم در این بین آقائی مرا جذب کرد که همانطور که من دلم می‌خواست با شتاب داشت راه می‌رفت. بعضی ها می‌گویند باید سالک مجذوب شد نه مجذوب سالک. خود آیةالله سعادت پرور نظرشان همین بود. باید سالک مجذوب بود. من هم الآن به همین اعتقاد دارم ولی آن زمان بی‌تاب بودم و حالم طوری بود که در خیابان همینطور راه می‌رفتم و گریه می‌کردم و می‌گفتند این دیوانه شده است و بعضی می‌گفتند ریاکار است ولی هرچی می‌گفتند می‌گفتم عیبی ندارد در راه دوست همه چیز خیر است. در آن ایام من تا پنجاه نفر را ملاقات کردم و با بعضی از ایشان دو سه جلسه بیشتر نبودم و با بعضی از ایشان بیشتر بودم و در آن مقطع چون خیلی بی‌قرار بودم پیش چند نفر می‌رفتم و در اثر ارائه طریقه‌ای مختلف و سخن‌های مختلف گیج شدم و چند ماهی همینطور نمیدانستم چکار بکنم. ولی خداوند من را رها نکرد و قسمت شد با مرحوم آشیخ عباس هاتف قوچانی ملاقات کردم و خدمتشان رسیدم. سال ۶۰ بود که از مکه آمدند ایران و از ایران که رفتند فوت کردند. سال آخر عمرشان بود. اول که خدمتشان رفتیم با چند نفر همراه رفتیم. روز آخر که می‌خواستند بروند فرمودند آقای شوشتری حالا فهمیدم چرا حواله ایران را به من دادند؟ پرسیدم برای چی؟ فرمودند فقط به خاطر شما بوده است. 📚مصاحبه با مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالقائم شوشتری؛ ویژه‌نامه پرتویی از نورمجرّد، ص۹۶. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔹سیر اجتهاد در علوم عقلی 🔸از دیدگاه استاد شیخ علی رضایی تهرانی ⬅️ مرحله اول : ۱. درس گرفتن منطق مظفر ۲. مطالعه شرح شمسیه ⬅️ مرحله دوم : ۱. درس گرفتن منطق منظومه ۲. مطالعه شرح مطالع ⬅️ مرحله سوم : ۱. درس گرفتن منطق اشارات ۲. منطق ریاضی (به صورت مختصر) ⬅️ مرحله چهارم : ۱‌. درس گرفتن برهان شفا ۲‌. درس گرفتن بخش مغالطات شرح حکمت الاشراق ۳. مطالعه منطق فازی ۴. اشارات جلد دوم و سوم یا التحصیل بهمنیار ۵. شرح التجرید یا الهیات آیت‌الله سبحانی ⬅️ مرحله پنجم : ۱‌. درس گرفتن الهیات شفاء ۲. درس گرفتن نفس شفاء ۳. مطالعه کتاب دلائل الصدق مرحوم مظفر ۴. حکمت اشراق استاد یزدان پناه ۵. نهایة الحكمة با حواشی استاد فیاضی ⬅️ مرحله ششم : ۱. شرح منظومه (بخش نفس و معاد) ۲. حکمت الاشراق ۳. اسفار، جلد ۱ و ۲ ⬅️ مرحله هفتم : ۱. شرح فصوص قیصری ۲. اسفار، جلد ۳ و ۶ ۳. اصطلاحات صوفیه ملاعبدالرزاق کاشانی ⬅️ مرحله هشتم : ۱. مصباح الانس ابن فناری ۲. اسفار، جلد ۷، ۸ و ۹ ⬅️ مرحله نهم : ۱. یادگیری مقداری علم اعداد و علم حروف ۲. مطالعه دقیق بخش‌هایی از فتوحات ۳. پرداختن به عرفان عملی و کتاب های عرفانی مانند شرح منازل السائرين ملاعبدالرزاق کاشانی ۴. کتاب سیر و سلوک، طرحی نو در عرفان عملی شیعی ⬅️ مرحله دهم : بررسی آیات و روایات عرفانی، حکمی و اعتقادی به تفصیل پرداخته شود. (از مرحله سوم شروع شود.) 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 سیر تحصیلی تفسیر قرآن 🔸از دیدگاه استاد یزدان‌ پناه ⬅️ مقاصد سطح اول : ۱. صرفِ آشنایی با قرآن ۲. لایه خفیفی از معارف قرآنی با طعم اخلاقی و سلوکی ۳. مقداری ناظر به احادیث تفسیری ۴. مواجهه جدی با فضای ادبی قرآن و عبور از محدودیت ها و معضلات آن 📌متن اصلی: تفسیر شبّر 📌 متن پشتیبان: تفسیر صافی ⬅️ اهداف سطح دوم: ۱.تقویت جنبه‌های علمی تفسیر ۲. توجه به مبانی، مسالک و روش‌های تفسیری ۳. بیان مرحله نخست مباحث سلوکی و معرفتی ۴. حضور جدی‌تر احادیث تفسیری ۵. مقداری بحث قرائات ۶. آشنایی با ذائقه های اجتماعی در تفسیر ۷.بحث عمیق لغوی و نحوی تا نزدیک ساحت اجتهادی ۸. مباحث بلاغی 📌 متن اصلی: جوامع الجامع 📌متن پشتیبان: تفسیر کشاف + مفردات راغب ⬅️ مقاصد سطح سوم: ۱. بحث عمیق مبانی و روش‌های تفسیری ۲. نقد مدقانه درباره روش‌های مختلف ۳. مباحث سلوکی به صورت اجتهادی ۴. مباحث معرفتی از افق عرفانی ۵. مباحث روایی با تمام دقت‌ها ۶. جدی شدن رویکرد اجتماعی و ذائقه تمدنی ۷. روش‌های تفسیر موضوعی (بهترین مدل برخورد استنشاقی با قرآن) 📌 متن اصلی: تفسیر المیزان 📌 متن پشتیبان: تفسیر مجمع البیان 📚 منزلت بی‌‌مانند المیزان https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687