۳۱ اعراف
شايد بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ «يا بنى آدم» بيان مى شود، مربوط به تمام انسان ها و همه ى اديان و از مشتركات آنان است.
قرآن به مال و فرزند، «زينت» گفته است، «المال و البنون زينة الحياة الدّنيا» (71) بنابراين ممكن است آيه بيانگر اين باشد كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به #مسجد همراه داشته باشيد، تا با مال، به حل مشكلات اقتصادى مسلمين بپردازيد و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشكلات تربيتى نسل آينده را حل كنيد.
در روايات، امام جماعتِ عادل، آراستگى ظاهر، عطر زدن ولباس زيبا پوشيدن به هنگام نماز، بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود در نماز، شركت در نماز عيد و نماز جمعه،از جمله مصاديق زينت شمرده شده اند. (72)
امام مجتبى عليه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترين لباس خود را مى پوشيد و مى فرمود: «انّ اللّه جميل يحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، و من لباس زيباى خود را براى پروردگارم مى پوشم و آنگاه اين آيه را تلاوت مى فرمودند. (73)
خداوند زيبايى و زينت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمى فرمود، «خذوا زينتكم» چنانكه اسلام، آيين فطرى است و انسان نيز فطرتاً از زينت لذّت مى برد.
با زينت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنين سبب ايجاد جاذبه و ترغيب عملى ديگران به آمدن در آنجاست.
#امام_صادق عليه السلام مى فرمايد: اموال، وديعه و امانت الهى در دست انسان است و مصرف بايد دور از اسراف باشد. (74)
گرچه استفاده از زينت و طعام، امرى فطرى و طبيعى است، ولى در شرايط خاص مانند وجود نيازمندان و محرومان، بايد با آنان همدردى كرد. لذا در تاريخ مى خوانيم كه نوع لباس امام صادق عليه السلام كه مردم در رفاه نسبى به سر مى بردند با لباس #امام_على عليه السلام كه مردم فقير و ندار بودند، متفاوت بود، چون شرايط اجتماعى هر كدام فرق داشت. (75)
امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه رزق يك روز خود را داشته باشد، ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تكدّى كند، از مسرفان است. (76)
اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسيارى از بيمارى هاى جسمى و روحى و مايه ى سنگدلى و محروم شدن از چشيدن مزه ى عبارت است. چنانكه پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «المعدة بيت كلّ داء» معده، كانون هر بيمارى است. پزشكى مسيحى پس از شنيدن اين آيه و حديث گفت: تمام علم طب، در اين آيه و اين سخن پيامبر شما نهفته است. (77)
امام صادق عليه السلام فرمودند: آنچه باعث از بين رفتن مال و زيان رساندن به بدن باشد، اسراف است. «انّما الاسراف فيما أتلف المال و اَضرّ بالبدن» (78) و در روايت ديگرى مى خوانيم: آن چه در راه خدا مصرف شود هرچند بسيار زياد باشد، اسراف نيست و آنچه در راه معصيت خدا استفاده شود، هرچند اندك باشد، اسراف است.
- اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فى صلاتهم خاشعون» (80) ، هم به ظاهر آن. «زينتكم عند كلّ مسجد» آرى، در اسلام، ظاهر و باطن، دنيا و آخرت بهم آميخته است.
- زينت، اگر چه در نماز فردى هم ارزش است، اما در اجتماع و مسجد، حساب ويژه اى دارد. «عند كلّ مسجد»
۳۲ اعراف
اين آيه، زينت را براى انسان حلال مى شمرد. قرآن، يكى از نعمت هاى خداوند را، زينت آسمان ها با ستارگان جهت تماشاگران مى داند، «زيّنّاها للنّاظرين» (81) امّا بايد علاقه به زينت، انسان را به هلاكت نكشد و بهره گيرى از آن كنترل شده باشد، لذا قرآن، نشان دادن زينت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرم هاى آنان، حرام مى داند. «لايبدين زينتهنّ الاّ لبعولتهنّ» (82)
عثمان بن مظعون، خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله آمد و از تصميم خود نسبت به اخته و مقطوع النّسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده واجتماع خبر داد. آن حضرت به شدّت او را از اين كار منع كرد و فرمود: براى كنترل شهوت، روزه بگير و به جاى رياضت و رهبانيّتِ مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشين و به جاى بيابان گردى، در جبهه هاى جنگ و حج و عمره شركت كن، از همسر و عطريّات استفاده كن و از اموال خود به محرومان بده و از حرام ها دورى و هجرت كن، اين راه و روش من است و هر كه از اين روش اعراض كند و توبه نكند، فرشتگان از ورود او به حوض كوثر منع خواهند كرد. (83)
عاصم بن زياد نيز تصميم گرفت شيوه ى زندگى خود را تغيير داده واز حلال ها و لذّت ها كناره گيرد. حضرت على عليه السلام آن تفكّر را محكوم كرد، و هنگامى كه از آن حضرت پرسيد: پس چرا خودتان اين همه ساده زندگى مى كنيد؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه ما، خداوند بر رهبران لازم كرده كه سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعيف جامعه نگهدارند و در غم ديگران شريك باشند. (84)
حضرت على عليه السلام در برخورد با خوارج متحجّر، هنگام اعزام نماينده ى خود ابن عبّاس به سوى آنان، به او دستور مى دهد بهترين لباس ها را بپوشد و خود را معطّر و خوشبو ساخته و با اسبى زيبا نزد آنها برود. (85)
بعضى آيه را اين گونه تفسير كرده اند كه رزق و زينت دنيا، آميخته با انواع تلخى هاست، ولى رزق و زينتِ آخرت، بى غصّه و خالص
- اسلام، با زهد نابجا ورياضت نامشروع ورهبانيّت، مخالف است. «قل مَن حرّم»
- استفاده ى مناسب از زينت و ترغیب مردم به آن، ارزشمند است. «زينة اللّه» زيرا زينت به خدا نسبت داده شده است.
- راه رسيدن به خدا، ترك امور حلال و طيّب نيست، بلكه استفاده ى بجا و رعايت قسط وعدل است. «قل مَن حرّم زينة اللّه...
- اسلام، هماهنگ با فطرت و آيين اعتدال است، به نيازهاى طبيعى پاسخ مثبت مى دهد، آنچه را مفيد است حلال مى شمرد و از آنچه ضرر دارد نهى مى كند. «مَن حرّم... أخرج لعباده»
۱۳۳ اعراف
«فواحش» جمع «فاحشة»، يعنى گناهى كه زشتى آن بر همه آشكار است، همچون زنا و چون در جاهليّت انجام پنهانى آن را روا مى داشتند، اين آيه حرمت آن را نيز تأكيد مى نمايد.
«اِثم»، گناهى است كه سقوط انسان را در پى داشته باشد و «بَغى»، تجاوز به حقّ ديگران است. اين آيه، انواع گناهان اعتقادى و زبانى را در بر دارد.
در روايات، مراد از گناه باطنى، پذيرش ولايت رهبران ستمگر دانسته شده است. (87)
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: كسى كه بدون علم و آگاهى حكمى صادر كند، فرشتگان آسمان و زمين او را لعنت مى كنند. (88)
- حلال ها بسيار است، ولى حرام ها اندك و محدود
- گناه، گناه است و قبح ذاتى و عقلى دارد، گرچه مردم نفهمند. «وما بطن»
- در تبليغ و نهى از منكر، ابتدا راههاى حلال و معروف ارائه شود، سپس نهى از منكرات و اعلام كارهاى حرام.
۳۷ اعراف
- فرشتگانى مأمور قبض روح هستند. «رسلنا يتوفّونهم»
- روح، تمام حقيقت انسان است. «يتوفّونهم» و نفرمود: «يتوفّون انفسهم»
- انسان، با ديدن نشانه هاى مرگ، از خواب غفلت بيدار مى شود و با مأموران قبض روح گفتگو دارد، ولى چه سود؟ «يتوفّونهم قالوا... قالوا»
- اوّلين مرحله ى بازپرسى انسان، از لحظه ى مرگ آغاز مى شود. «أين ما كنتم»
- از اولينّ سؤالها در قيامت، سؤال از معبود است. «أين ما كنتم تدعون»
- غير خدا، سرابى بيش نيست و مشركان هنگام مرگ، به پوچى تمام معبودها اقرار مى كنند. «قالوا ضلّوا عنّا»
- اوّلين قاضى در قيامت، وجدان انسان است. «شهدوا على انفسهم انّهم كانوا كافرين»
🖌نوشتار و صوت 🎤 (8:26 دقیقه)
پرسش:
👈 چرا برخی با خواندن قرآن به ایمانشان افزوده میشود، اما عدهای دیگر بهرهای نمیبرند و یا حتی منحرفتر میشوند؟!
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ این آثار و نتایج متفاوت و گاه ضد و نقیض، اختصاصی به قرآن مجید ندارد، بلکه به هر نعمتی صدق میکند؛ چرا که آثار و نتایج، به اهداف، نیّات و چگونگی رویکرد هر کسی بستگی دارد.
✔️ خداوند متعال، انسان را از نعمت عقل و فکر برخوردار نموده است و فکر یعنی کار ذهن روی دادهها و معلومات، برای رسیدن به پاسخها و معلوم ساختن مجهولها، مانند حلّ مسائل ریاضی که از روی دادهها، مجهول را معلوم میسازند.
✔️ اما، برخی آنقدر از این نعمت عظیم و امتیاز بزرگ انسان، بد استفاده میکنند که خداوند سبحان در حق آنان فرمود: «مرگ بر او که چگونه تفکر نمود و نقشه کشید!»
✔️ هر حقی، هر کسی، هر چیزی، هر سخنی و هر رویکرد و رفتاری، «جاذبه و دافعه» دارد، یک عده را جذب و یک عده را دفع مینماید و این جذب و دفع، متناسب با مواضع، احوال و خواستههای هر کسی میباشد.
📖 خداوند سبحان در مورد خودش میفرماید که یاد من، سبب اطمینان قلوب میگردد، اما یک عده با شنیدن نام من، حالشان به هم میخورد ... .
بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇
https://www.x-shobhe.com/Isra/13447.html
@X_shobhe
‼️ مکروهات خوردن و آشامیدن (بخش اول)
🔷 س ۸۶۹۰: مکروهات در خوردن و آشامیدن چیست؟
✅ ج: اموری که در غذا خوردن مکروه است:
۱- در حال سیری غذا خوردن.
۲- پر خوردن؛ و در روایت آمده است که خداوند عالم، بیشتر از هر چیز از شکم پر بدش میآید.
۳- نگاه کردن به صورت دیگران در موقع غذا خوردن.
۴- خوردن غذای داغ.
۵- فُوت کردن چیزی که میخورد یا میآشامد.
۶- منتظر چیز دیگر شدن بعد از گذاشتن نان در سفره.
۷- پاره کردن نان با کارد.
۸- گذاشتن نان زیر ظرف غذا.
۹- پاک کردن گوشتی که به استخوان چسبیده، به طوری که چیزی در آن نماند.
۱۰- پوست کندن میوه.
۱۱- دور انداختن میوه پیش از آن که کاملًا آن را بخورد.
🆔 @resale_ahkam
‼️ مکروهات خوردن و آشامیدن (بخش دوم)
🔷 س ۸۶۹۰: مکروهات در خوردن و آشامیدن چیست؟
✅ ج: اموری که در آب آشامیدن مکروه است:
۱- زیاد آشامیدن آب.
۲- آشامیدن آن بعد از غذای چرب.
۳- آشامیدن آب در شب به حالت ایستاده.
۴- آشامیدن آب با دست چپ.
۵- آشامیدن آب از جای شکسته کوزه و جایی که دسته آن است.
🆔 @resale_ahkam
- اوّلين قاضى در قيامت، وجدان انسان است. «شهدوا على انفسهم انّهم كانوا كافرين»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۵۵
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_3821645218.mp3
1.11M
🎧 صوت #صفحه_۱۵۵
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۸ اعراف
🔥🔥🔥🔥⚜🔥🔥🔥🔥
✍از صحنه هاى تكان دهنده ى #قيامت، گفتگوى دوزخيان با يكديگر، به ويژه با سران و بزرگانى است كه سبب جهنّمى شدن آنان شده اند. به همين جهت آنجا دوستان بى تقوا نيز با هم دشمن مى شوند. «الاخلاّء يومئذ بعضهم لبعض عدوٌّ الاّ المتّقين» (95) ، گاهى هم تقاضا مى كنند كه عاملان گمراهى خود را ببينند و پايمالشان كنند. «أرِنَا الّذين اضلاّنا من الجنّ و الانس نجعلهما تحت أقدامنا» (96) و گاهى اطاعت از بزرگان را عامل سقوط خويش مى دانند. «أطعنا سادتنا و كُبرائنا و اضلّونا السبيلا» (97) امّا انسان داراى اختيار و آزادى عمل است و نمى تواند انحراف و خطاى خود را تنها به گردن ديگران اندازد.
#امام_صادق عليه السلام فرمودند: مراد از رهبران «هؤلاء اضلّونا»، رهبران فاسد و ائمّه ى ظلم و جور مى باشد. (98)
در قيامت رهبران جور و پيروان آنها، هركدام دو برابر #عذاب مى شوند، زيرا #قرآن در پاسخ تقاضاى منحرفان براى عذاب دو برابر رهبران خود مى فرمايد: هم رهبران دو برابر كيفر دارند و هم پيروان آنها، «لكلٍ ّ ضِعف» رهبران، چون هم خود منحرف شدند و هم ديگران را منحرف كردند، و امّا پيروان آنها نيز براى انحراف خود و براى اينكه با پيروى و حمايت خود به رهبران باطل رونق دادند.
۳۹ و ۴۰ اعراف
🔥🔥🔥🔥⚜🔥🔥🔥🔥
✍ #امام_صادق عليه السلام فرمودند: اعمال و ارواح مؤمنان به سوى آسمان برده مى شود و درهاى آسمان به روى آنان گشوده مى شود، امّا ارواح و اعمال كافران را كه به آسمان بالا مى برند ناگهان ندا داده مى شود كه «اهبطوا الى السّجّين» آن را به سوى دوزخ پائين بيريد. (99)
«جَمَل»، يا به معناى شتر است، يا طناب ضخيمى كه با آن كشتى را در ساحل مهار مى كنند. امّا در اينجا چون مقصود بيان محال بودن ورود كفّار به بهشت است، معناى شتر و عبور شتر از سوراخ سوزن، مناسب تر است.
در #انجيل_لوقا نيز آمده است: ورود شتر به سوراخ سوزن، آسان تر از ورود سرمايه داران و دولت مردان به ملكوت اعلى است. (100)
شايد بتوان از ظاهر آيه 40 استفاده كرد كه #بهشت در آسمان هاست و براى ورود به بهشت بايد از درهاى آسمانى گذشت. (101)
#حضرت_على عليه السلام فرمود: درهاى آسمان در پنج موقع باز است: هنگام نبرد مجاهدان اسلام، زمان نزول باران، هنگام تلاوت قرآن، موقع فجر و وقت نداى اذان. (102)
بر خلاف آنكه درهاى رحمت آسمان و زمين به روى مؤمنان با تقوا باز مى شود، «ولو انّ اهل القُرى آمنوا واتّقوا لَفتَحنا عليهم بركات من السماء والارض» (103) ، درهاى آسمانى به روى كافران معاند و تكذيب گر بسته شده و گشوده نمى شود. «لاتُفتّح لهم ابواب السماء...»
-----
99) تفسير مجمع البيان
100) انجيل لوقا، باب 18، آيه 24
101) تفاسير الميزان و كبير
102) تفسير نورالثقلين
103) اعراف، 96
۴۱ اعراف
🔥🔥🔥🔥⚜🔥🔥🔥🔥
#پيامبر صلى الله عليه وآله پس از تلاوت اين آيه فرمودند: #جهنّم داراى طبقاتى از بالا و پائين است كه معلوم نيست طبقات بالا بيشتر است يا طبقات پائين و كافران در ميان طبقات قرار داشته و همواره در فشار مى باشند. همچنين حضرت فرمودند: زيرانداز و روانداز كافران در #قبر، #آتش_جهنّم است. (105)
-----
104) تفسير فى ظلال القرآن
105) تفسير نمونه
🖌نوشتار و صوت 🎤 (7:30 دقیقه)
پرسش:
👈 تفسیر بیت از شعر مولانا: «ای دل پارهپارهام دیدن اوست چارهام - اوست پناه و پشت من تکیه بر این جهان مکن» را بیان نمایید.
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ «مولانا» یعنی «مولای ما» و مولای ما امیرالمؤمنین و امامان علیهم السلام از نسل او میباشند. شهرت حکیم، عارف و شاعر بزرگ و نامی، جلالالدین محمد بلخی، «مولوی» میباشد، نه «مولانا»! و این لفظ را صوفیان و دراویش و ... به کار برده و شایع نمودهاند.
✔️ در این غزل، وی با «دل خود» سخن میگوید؛ دلی که حرم الله و بیت الله میباشد و محبّت حق تعالی در آن نهادینه شده است؛ هر چند که بتهایی در آن نصب کنند؛ و البته دل (قلب) با توجه انسان به دنیا، مظاهر و متاعش و رویکرد به گناهان و توجه به غیر، محجوب میگردد و نیز گاه در شرایطی حجابها را کنار زده و با نور افشانی، تجلی میکند.
✔️ مخاطب در این غزل، همان دل میباشد و این نکتۀ بسیار مهمی است؛ چرا که وقتی گفته میشود: «روح من، دل من، عقل و فکر من، بدن من، خواستههای من، وابستگیها و علایق من، عشق و معشوق من و ...» معلوم میشود که حقیقت وجود هر کسی، همان «منِ» اوست که متفاوت از داراییها و تعلقات او میباشد.
✔️ این غزل، خطاب به دل یا همان جان، یا حقیقت و فطرت آدمی، با این بیت شروع میشود:
📃 دوش چه خوردهای دلا؟ راست بگو نهان مکن
چون خَمُشان بیگنه، روی بر آسمان مکن
بادهٔ خاص خوردهای، نُقل خلاص خوردهای
بوی شراب میزند، خربزه در دهان مکن
بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/13451.html
@X_shobhe
🔳 حکم سلام کردن در نماز
🔷 انسان در حال نماز نباید به دیگری سلام کند ولی اگر کسی به او سلام کرد واجب است جواب او را بدهد و باید به گونهای جواب دهد که کلمه سلام مقدم باشد؛ مانند اینکه بگوید: "سلام علیکم" یا "السلام علیکم" و نباید "علیکم السلام" بگوید.
🔹جواب سلام کودک ممیز همانند افراد بالغ واجب است.
📕 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۳۰ و ۳۳۲
🆔 @resale_ahkam
Shab25Ramazan93.4.3103Azizi.MP3
19.78M
🔮چه چیزی فعالیت های بدن رو تعدیل میکنه؟
#تغذیه
#خواب
#کالری
✅کانال رسمی دکتر سعید عزیزی👇
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
🆔 @drsaeedazizi
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
May 11
📗🖋📗🖋📗🖋📗🖋📗
کلام امیر :
🔰🔰🔰
آقا امیرالمومنین علیهالسلام:
روزی در حین سخنرانی برای مردم بود.
مردی وارد مجلس شد و گفت:
وای از ظلمی که به من شده است!
امام فرمود: جلو بیا
وقتی مرد نزدیک امام آمد
حضرت فرمود:
ای مرد؛ به اندازه شنها و ریگها
و کرک حیوانات به من ظلم شده است...!
اول مظلوم عالم
علی علیهالسلام
|مستدرک حاکم،ج۳،ص۱۴۲
🔰🖋🔰🖋🔰