eitaa logo
نگاشت|محمد صادق عبداللهی
183 دنبال‌کننده
162 عکس
34 ویدیو
75 فایل
گوشه‌ای از مجاز برای اشتراک نگاشت‌های محمد صادق عبداللهی _______ بخشی از تعریف من: - مدیر گروه آموزش‌وپرورش مرکز پژوهش‌های مجلس - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم‌وتربیت دانشگاه علامه طباطبایی - روزنامه‌نگار _____ دریچه تعامل: @msadegh_abdollahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 / آموزش و پرورش اولین قربانی تنگناهای مالی 🆔 @ms_abdollahi
«جمال»ِ زندگی‌مان را پیدا کنیم؛ «جمال» زندگیِ دیگران باشیم قدیم‌ها توی قُم یک کارگر عرب داشتیم که خیلی می‌فهمید. اسمش «جمال» بود.‌ از خوزستان کوبیده بود و آمده بود برای کارگری. اوّل‌ها مَلات سیمان درست می‌کرد و می‌برد وَردست اوستا تا دیوار اتاق و حمّام را عَلَم کنند. جنَم داشت. بعد از چهار ماه شد همه‌کاره کارگاه: حضوروغیاب کارگرها، کنترل انبار، سفارش خرید، همه‌چیز و... . قشنگ حرف می‌زد. دایره لغات وسیعی داشت. تُن صدایش هم خوب بود، شبیه آلِن دِلون. اما مهمّ‌ترین خاصیّتش همان بود که گفتم: خیلی قشنگ حرف می‌زد. یک‌بار کارگر مُقّنیِ قوچانی‌مان رفت توی یک چاه شش‌متری که خودش کنده بود. بعد خاک آوار شد روی سرش. «جمال» هم پرید به رئیس کارگاه خبر داد. رئیس کارگاه رنگش شد مثل پنیر لیقوان. حتّی یادش رفت زنگ بزند آتش‌نشانی ... «جمال» تلفن کارگاه را گرفت و خودش زنگ زد. گفت که: «کارگرمان مانده زیر آوار». خیلی خوب و خلاصه گفت. تَهِش هم گفت: «مُقنّی‌مان دو تا دختر دارد، خودش هم شناسنامه ندارد. اگر بمیرد دست یتیم‌هایش به هیچ جا بند نیست.» بعد جمال رفت سر چاه تا کمک کند برای پس‌زدن خاک‌ها. خاک که نبود! گِل رُس بود و برف یخ‌زده چهار روز مانده. تا آتش‌نشانی برسد، رسیده بودند به سر مُقنّی، دقیقاً زیر چانه‌اش، هنوز زنده بود. اورژانسچی آمد و یک ماسک اکسیژن زد روی صورتش! آتش‌نشان‌ها گفتند؛ چهار ساعت طول می‌کشد تا برسند به مچ پایش و بکشندش بیرون؟ چهار ساعت برای چاهی که مُقنّی دو ساعته و یک‌نفره کنده بودش! بعد هم شروع کردند. همه‌چیز فراهم بود: آتش‌نشان بود. پرستار بود. چایِ گرم بود. رئیس‌کارگاه هم بود. فقط امّید نبود. مُقنّی سردش بود و ناامّید. «جمال» رفت روی برف‌ها کنارش خوابید، و شروع کرد خیلی قشنگ قشنگ آلِن دِلونی برایش حرف زد. حرف که نمی‌زد! لاکِردار داشت برایش نقّاشی می‌کرد. «جمال» می‌خواست آسمان ابریِ زمستانِ دم غروب را آفتابی کند و رنگش کند. او می‌خواست امّید بدهد. همه می‌دانستند خاک رُس و برف چهار روزه، چقدر سرد است مخصوصاً اگر قرار باشد چهار ساعت لایِ آن باشی! دو تا دختر فِسقِلی هم توی قوچان داشته باشی، بی‌شناسنامه. امّا «جمال» کارش را خوب بلد بود. «جمال» خوب ‌می‌دانست که کلمات، منبع لایتناهی انرژی و امّیدند، اگر درست مصرفشان کنند. «جمال» چهار ساعت تمام ماند کنار مّقنّی و ریزریز دنیای خاکستری و واقعیِ دوروبرش را برایش رنگ کرد: آبی، سبز، قرمز. «جمال» امّید را گاماس، ‌گاماس تزریق کرد زیر پوستش. چهار ساعت تمام! مُقنّی زنده ماند. البتّه حتماً بیشتر هم به‌ همّت «جمال» زنده ماند. آدم‌ها همه، توی زندگی یک «جمال» می‌خواهند برای خودشان. زندگی از َازل تا به اَبد بعضی وقت‌ها خاکستری بوده و هست. فقط این وسط یکی باید باشد که به‌دروغ هم که شده، رنگ بپاشد روی این‌همه اَبرِ خاکستری. رمز زنده ماندن زیر آوار زندگی، فقط کلمات هستند و بس. «جمال»ِ زندگی‌مان را پیدا کنیم. «جمال» زندگیِ دیگران باشیم. در این روزهایی که شاید خیلی‌ها حرف از ناامیدی می‌زنند نیاز زیادی به امیدبخشی «جمال»ها داریم. منبع: کانال تلگرامی «معنا و فلسفه زندگی» ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
سیر از رزمنده به خائنی وطن‌فروش، عبرت‌آموز است که نیاز به کار روانشناختی دارد. آیت‌الله مصباح(ره) سال‌ها قبل درس اخلاقی با عنوان «تحلیلی روان‌شناختی از تحولات صدر اسلام» داشتند که به همین جنس تغییرات در صدر اسلام هم می‌پرداختند. ای کاش آن بحث‌ها فراگیر می‌شد. لینک جلسات آیت‌الله مصباح(ره): https://mesbahyazdi.ir/node/5723 ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
18637.pdf
4.97M
گزارش «رویکردهای جهانی سیاستگذاری در حوزه تأمین مسکن با تأکید بر گروه های کم درآمد» در این گزارش ضمن بررسی رویکردها، به پنج سیاست اصلی تأمین مسکن شامل: سیاست ساخت مسکن، سیاست تأمین مالی مسکن، سیاست زمین و خدمات، سیاست‌های منتج از راهبرد توانمندسازی در برخورد با مسئله مسکن و سیاست مسکن مقرون به صرفه یا در استطاعت، پرداخته می‌شود. گفتنی است که بسیاری از ابعاد تأمین مسکن در استطاعت در سطح جهانی مشابه بوده و تعمیم‌پذیری بالایی دارد و می‌توان از انتخاب راه‌حل‌های مقطعی مبتنی بر سعی و خطا اجتناب کرد. منبع انتشار: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
داستان کلاه ایمنی Shellmet ✍🏻 محسن طاهری، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان روستای ساروفوتسو (Sarufutsu) یک جامعه ماهیگیری است که تقریباً 40000 تن ضایعات صدف تولید می‌کند. اگرچه استفاده‌های بالقوه‌ای برای این ضایعات وجود دارد، اما طبق گزارش‌ها، اکثر صدف‌ها استفاده نمی‌شوند و مشکلات زیادی تولید می‌کنند. بنابراین با تبدیل این مشکل به یک فرصت عالی و مشارکت بین صنایع شیمیایی کوشی (Koushi) و روستای ساروفوتسو، کلاه ایمنی Shellmet ساخته شده است. این کلاه ایمنی توسط پروفسور هیروشی اویاما از دانشگاه اوزاکا، با استفاده از فرآیندهای پیشرفته شامل تبدیل صدف‌های پودر شده به پودر کربنات کلسیم در مرحله اول و افزودن پلاستیک بازیافت شده در مرحله بعدی، ذوب و ریختن مواد در قالب‌های آجدار الهام گرفته شده از صدف در مرحله آخر، تولید می‌شود. نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که طراحی و ساخت کلاه ایمنی با این روش (همراه با کربنات کلسیم)، محصول تولید شده را حدود 33 درصد مستحکم‌تر از حالت قبلی می‌کند. علاوه بر این، در فرآیند ساخت این کلاه، تقریباً 36 درصد کمتر از تولید کلاه‌هایی با جنس پلاستیک خالص، گازهای گلخانه‌ای در محیط زیست منتشر می‌شود. مراحل صدور گواهی استاندارد ایمنی در حال حاضر در حال انجام است و گفته می‌شود که Shellmet در حال حاضر برای پیش‌سفارش در پنج رنگ موجود و قیمت آن ۴۸۰۰ ین (حدود ۳۶ دلار آمریکا) است و به صورت عمده برای استفاده توسط کارگران شیلات در نظر گرفته شده است. تولید کلاه ایمنی Shellmet با الگوبرداری از طبیعت گام مهمی در تولید محصولات ایمن و دوست دار طبیعت می‌باشد. به نظر شما محصول بعدی که می‌تواند با الگوبرداری از طبیعت برای ساخت وسایل ایمنی ساخته شود چیست؟ ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
18690.pdf
1.89M
📚 گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی کلیات و محورهای تصمیم‌گیری لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور» 🔘 ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
18748.pdf
1.54M
📚 گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور» 📨 تهیه و تدوین: محمد صادق عبداللهی 🔘 ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
معانیِ مختلف لفظ «دوستی» استاد مصطفی ملکیان: انواعِ دوستی [عشق]: ما باید در باب مفهوم دوستی، پدیده‌هایی را از هم جدا کنیم، هر چند همه آنها در زبان فارسی با لفظی واحد خوانده می‌شوند: ۱) دوستی خدا به ماسوای خود و یا خود ۲) عشق [دوستی] همه‌ی اجزای هستی به همدیگر (دیدگاه عارفان، به‌ویژه عارفان رواقی مشرب): عشق و وجود در اینجا نوعی توازی و تساوق دارند. از نظر این عُرفا نه‌تنها عشق در هستی جاری و ساری است بلکه «عشق، خاستگاه هستی است». ۳) همکاری: در «همکاری»، من و تو در استخدام شخصِ واحد، آرمانِ واحد یا هدفِ واحدی هستیم و بنابراین با یکدیگر همکاری می‌کنیم. ۴) شراکت یا اشتراکِ منافع: در اینجا در واقع ما یک سلسله مطلوب‌های اجتماعی جمعی یا فردی را در نظر می‌گیریم و با هم مشارکت می‌کنیم تا آن مطلوب حاصل شود. بعد آهسته آهسته پی می‌بریم که اگر آن دیگری نبود به آن مطلوب نمی‌رسیدیم. ۵) دوستیِ خونی: (بی‌تأمل‌ترین دوستی). این دوستی‌ها تقریباً غریزی‌اند و ما یکباره خودمان را دارای این دوستی می‌یابیم. ۶) دوستیِ ابزاری: نام برد که ناشی از یک واقعیت روانشناختی در ماست: ما وقتی از ناحیه کسی، خوبی‌ای دریافت می‌کنیم، بالطبع محبتی از او در دل ما می‌افتد. این موضوع درباره آینده هم وجود دارد. یعنی اگر توقع خیری نسبت به ما از کسی در آینده برود، به همان میزان که این توقع در ما شدید می‌شود این دوستی هم شدید می‌شود. ۷) مؤانست یا معاشرت: وقتی آدمی به خودش رجوع می‌کند می‌بیند یک سلسله چیزها در او هست که دوست دارد در وجودش باشد و یک سری چیزها هست که در او نیست اما باز دوست دارد آن‌ها هم در وجودش باشند. در نتیجه این دو ویژگی، آدمی معاشر یا مصاحبی را برای خودش پیدا می‌کند. البته مصاحبت و معاشرت به این معنا، نیاز به حضور فیزیکی هم دارد. ۸) دوستی ناشی از میل جنسی: که باعث و بانی آن ارضایِ غریزه جنسی است. ۹) جمع ِ بین همدلی و همدردی: اگر همدلی و همدردی با هم جمع شوند و ما به کسی این دو حس را داشته باشیم می‌گوییم دوستِ او هستیم. (من وقتی با شما همدلی دارم که بتوانم خودم را در پوست شما فرو ببرم و از همان دریچه¬ی باورهای شما به جهان نگاه کنم و احساسات، عواطف و خواسته‌های خود را مانند شما شکل دهم. اما علاوه بر این اگر از آنچه شما از آن درد و رنج می‌برید، من هم درد و رنج ببرم [همدردی] آن وقت من به میزانی که با شما همدلی و همدردی دارم، دوستِ شما هستم.) ۱۰) نیکخواهی: من گاهی قدرت این را ندارم ‌که خودم را در پوست اشخاص دیگر ببرم اما در عین حال نیکخواه آن‌ها هستم و اگرچه تصوری از وضعیت آن‌ها ندارم اما امیدوارم که آن‌ها به خیر و صلاح برسند. ۱۱) [کریستالی بودن]: تجربه زندگی هر کدام از ما، به ما می‌گوید که من از میان عقایدی که دارم همه را اظهار نکنم. ما فقط بخشی از عقایدِ خود را بیان می‌کنیم و همه¬ی احساسات، عواطف و هیجانات خود را به دیگران انتقال نمی‌دهیم. ما در هنگام ورود به جامعه نقاب و صورتک می‌زنیم. دوست به این معنا کسی است که ما می‌توانیم پیش او عُریان شویم. ۱۲) [بی همتایی در جهت نفعی]: کسی برای ما در جهان بی‌همتاست. یعنی من کسی را در جهان می‌شناسم که برای من بی‌همتاست و سرم را به سمت دیگری نمی‌چرخانم (در این دوستی، ‌جهتی برای جانشین‌پذیری وجود دارد. گویی تو نفعی برای من داری). ۱۳) [بی همتایی بدون نفع]: (قرابت با معنای قبلیِ دوستی) دوست فقط «باشد»، یعنی فقط بودنِ اوست که مهم است. این معنای خیلی عمیقی در دوستی است. ۱۴) عشق (دوستی) به آرمان ها: در عمیق‌ترین لایه‌های وجود ما چیزهایی هست که ما در پی آن‌ها هستیم و می‌توان به آن‌ها آرمان گفت. منبع: کانال تلگرامی استاد «مصطفی ملکیان» به استناد سخنرانی جناب ملکیان با موضوع «تأملی در مفهوم دوستی» ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
مطالعه تاریخ سیاست‌گذاری نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات امروز ایران ریشه‌های صدساله و بلکه بالاتر دارد. برای نمونه این چند خط را از دکتر مشرف نفیسی درباره بانک صنعتی و معدنی ایران که در گزارش ۶ماهه برنامه اول توسعه مورخ اسفند ۱۳۲۸ نوشته شده، بخوانید. فساد، انباشت نیروی انسانی، سیاسی کاری، بر باد دادن سرمایه‌های دولتی و... پ.ن.: تصاویر از کتاب «داستان توسعه در ایران» صفحات ۱۲۱ و ۱۲۲ برداشته شده است. ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
توصیه به عاشقی رهبر انقلاب امروز در جشن تکلیف دختران آن‌ها را به دوستی با خدا توصیه کرده‌اند و فرموده‌اند: «وقتی نماز می‌خوانید جوری نماز بخوانید که دارید با خدا حرف می‌زنید، این می‌شود دوستی با خدا، یکی از راه‌های دوستی این است. یکی دیگر از راه‌های دوستی هم این است که مواظب باشید آن کارهایی را که خدا گفته نکنید، نکنید. آن چیزهایی را که خدای متعال گفته انجام بدهید، انجام بدهید. راه دوستی با خدا این است و شما امروز دل‌های روشنی دارید، دل‌های نورانی‌ای دارید، دل‌های باصفایی دارید، می‌توانید از همین امروز با خدای متعال دوست بشوید.» این نصایح برای خودش سبکی تربیتی است. ایشان هم مثل برخی می‌توانستند توصیه‌های خشک مذهبی کنند تا بچه‌ها خود را برای تبعیت بی‌چون و چرا از خدا آماده کنند اما دوستی و عشق به خدا را مطرح و نماز را دریچه این عشق‌ورزی تعبیر کردند و گوش دادن به خدا را نه بندگی که راه دوستی خواندند. چقدر خوب است که مؤمن از ابتدا دین را مکتب عاشق و معشوق ببیند، نه مکتب بنده و ارباب! این همان است که مولانا می‌گوید و اینجاست که می‌فهمیم چرا رهبر انقلاب درباره مثنوی معنوی فرمودند: «هو اصول اصول اصول الدین» ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شادی بچه‌ها وقت ورود حضرت آقا برای آن‌ها که هی به بچه‌ها می‌گویند عیب و زشت است و را در بچه‌ها به اسم دین می‌کشند، پر از عبرت است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مرجع تقلیدند؛ بسیاری از پدر و مادرها اگر بودند، بچه‌ها را اجبار می‌کردند مثل بزرگسالان ساکت بایستند یا نهایت با لحنی سنگین صلوات بفرستند! ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
هویت ملی و هویت فرهنگی.pdf
467K
📚 مقاله هویت ملی و هویت فرهنگی از جلال ستاری ◀️ در این مقاله که در فصلنامه تئاتر مورخ زمستان ۱۳۷۰ منتشر گردیده به تفاوت‌های هویت ملی با هویت فرهنگی پرداخته شده است. ستاری هویت ملی را سیاسی و ایدئولوژیک می‌داند که برای وحدت ملی کاربرد دارد و از این حیث با هویت فرهنگی متفاوت می‌باشد. 🌐 مقاله مذکور در کتابی با عنوان «هویت ملی و هویت فرهنگی» از سوی نشر مرکز بازنشر شده است. ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
داستان واقعیِ «وقتی که الاغ شدم» ✍🏻 مجید ناظمی (با اندکی تلخیص) تابستان سال ۱۳۸۹ بود. در حال رانندگی بودم حواسم نبود. یه دفعه یک ماشین با سرعت از کنارم رد شد و با بوق ممتد داد زد: «هی الاغ حواست کجاست؟» همان‌طور با سرعت رفت پشت چراغ‌قرمز ایستاد؛ چون خیابان خلوت بود منم رفتم کنارش ایستادم. شیشه‌های هر دوتامون پائین بود؛ گفتم: «آقا می‌دونستی الاغ ماده هست و خرها، نر هستند. تو باید به من می‌گفتی خر. دوم اینکه اگه من الاغم، حتماً تو هم حضرت سلیمان هستی چون الآن داری زبان الاغ‌ها رو می‌فهمی که باهات صحبت می‌کنم. سوم اینکه اصلاً حواسم به تو نبود تو عالم خودم بودم ... لبخندی زد و سه بار گفت معذرت می‌خوام.» منم تو ماشین شکلات داشتم براش پرت کردم تو ماشینش. با اشاره اون، هر دو تا کناری ایستادیم و الآن که با هم دوستیم یادمون نمی‌ره که یک الاغ ما رو با هم آشنا کرد. این ماجرا می‌خواد بگه که کلمه‌ای در زبان انگلیسی هست به نام reactive یعنی واکنش؛ و کلمه دیگری هست به نام creative یعنی خلاقیت. اگر دقت کنیم با جابه‌جائی حرف c یک واکنش تبدیل می‌شه به یک خلاقیت؛ یعنی می‌شد این موضوع تبدیل شه به یک دعوای خیابانی که آخرش هم منجر می‌شد به آشتی. هم وقتمون رو می‌گرفت هم هزینه‌ساز بود. رئیسم می‌گفت وقتی آخرش تو کلانتری باهم آشتی می‌کنیم چرا الآن آشتی نکنیم. پس: ۱) آخر هر جنگی صلحه؛ ۲) عاقل کسی است که از تهدید فرصت میسازه ما هر دو تامون عاقل بودیم؛ ۳) فحش دادن دلیل کسانی است که حق با آن‌ها نیست؛ ۴) وقتی کسی عصبانیت می‌کنه یعنی تونسته بر تو چیره بشه. این داستان رو تو هر ترمی واسه دانشجوها تعریف می‌کنم و کلی با هم، به لحظه الاغ شدنم، می‌خندیم. ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
چرا خودمان نمی‌توانیم خودمان را قلقلک بدهیم؟ ✍🏻 دکتر تقی کیمیایی اسدی مغز انسان بیش از هر چیزی یک دستگاه پیش‌بینی کننده است تا بتواند واکنش مناسب به محرکات نشان دهد. اگر پیش‌بینی حس وارده با آنچه واقعاً وارد مغز می‌شود تناقض داشته باشد گاهی یک حالت خوشایندی در مغز پیدا می‌شود. یکی از این موارد شنیدن جوک‌ها است که قبل از شنیدن جمله‌ی نهائی مغز بر اساس منطق خودش یک نتیجه‌ای را پیش‌بینی می‌کند، اما معمولاً نهایت جوک‌ها برخلاف این منطق هستند و اگر مغز آن‌ها را بدیع و جالب‌توجه ارزیابی کند حالت خوشایند ایجاد می‌شود. یکی دیگر از این پیش‌بینی کردن‌ها حس قلقلک کردن است. به نظر انسان‌ها و شاید شامپانزه‌ها تنها حیواناتی هستند که قابل قلقلک کردن هستند. وقتی سعی در قلقلک کردن کسی می‌شود برای مغز قابل پیش‌بینی نیست که چه حسی و ‌از کجا خواهد آمد. وقتی حس لمس وارده با قلقلک دادن وارد می‌شود که غیرمنتظره است حس خوشایندی ایجاد می‌کند. اما جالب این‌که افراد سالم از نظر سیستم قصدی و پیش‌بینی کننده‌ی مغز نمی‌توانند خودشان را قلقلک کنند، چون مغز از قبل می‌داند که چه حسی از کار خودش ایجاد خواهد شد. شنیده‌ام اما هیچ‌وقت از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی نخواسته‌ام که این گزارش را امتحان کنند که تنها کسانی هستند که می‌توانند خودشان را قلقلک دهند و برای آن‌ها خوشایند باشد. این را به اختلال در سیستم دوپامینی ایجاد قصد در این بیماران منسوب می‌کنند. ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
عقل را جدی و جدی و جدی بگیرید! آیت‌الله حائری شیرازی(ره): چه طور شما قرآن را دو دستی و بااحترام می‌گیرید؟ چه طور وقتی حرم حضرت معصومه(س) می‌روید، عقب‌عقب برمی‌گردید تا پشتتان به ضریح نباشد؟ این عقل خودتان را هم جدی بگیرید. وقتی فهمیدید چیزی بد است، سرسری نگیریدش. اگر عادت کردید به متابعت عقل، آن وقت یک استادی مثل آقای بهجت گیرتان می‌آید و دستتان را می‌گیرد. دنبال پیدا کردن امثال آقای بهجت، نرو. فایده ندارد. در عوض این عقلی که خدا به تو داده را جدی بگیر. این‌هایی که زیاد استخاره می‌کنند، [عقلشان ضعیف می‌شود]. به عقلت رجوع کن! خودت می‌توانی فکر کنی، اما به جای فکر کردن، استخاره می‌کنی! به جای مشورت کردن، استخاره می‌کنی! خدا استخاره را داده برای تعطیلی فکر و مشورت؟! برای اینکه با خودت بگویی: «من که می‌توانم استخاره کنم، چرا مشورت کنم»؟! مثلاً می‌خواهد زن بگیرد؛ بدون مشورت، استخاره می‌کند! خب همین، کار دستش می‌دهد. اول مقلد عقلت باش. اگر عقل تو، دست تو را نگیرد و به امام زمان(ع) نرساند، هیچ عالِمی نمی‌تواند این کار را برای تو بکند. واسطه بین تو و امام زمان، این عقل تو است. البته از عقل نپرس چرا نماز ظهر چهار رکعت است. چرا صبح دو رکعت است؟ چرا رکوع؟ چرا سجود؟ عقل می‌گوید به من چه؟! من برای این کار نیامدم. در دوستانت هرکسی که دیدی متابعتش نسبت به عقلش بیشتر است، دوستی‌ات را با او تداوم بده. بیشتر کن. فاصله‌ات با هر کدام از دوست‌هایت به‌اندازه فاصله آن‌ها با عقلشان باشد. خیلی عقل را جدی بگیرید. عقل را جدی بگیرید. عقل را جدی بگیرید. منبع: کانال تلگرامی «نکات ناب و حکمت‌های آیت الله حائری شیرازی» ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
30.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا کار نمی‌کنیم؟ بخشی است از سخنرانی دکتر یوسف اباذری در آذرماه ۱۳۹۷ پینوشت: آنچه که دکتر اباذری برای پروتستان‌ها در غرب و همچنین آیین کنفسیوس در شرق نقل می‌کنند در بخش انتهایی کتاب «تعلیم و تربیت در اسلام» استاد شهید مرتضی مطهری نیز روئیت می‌شود. گویا استاد مطهری نیز در تلاش بودند چنین فرهنگی را در ایران ترویج کنند. ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
جهان را ادب و علم اداره می‌کند بخشی از بیانات در دیدار امروز (۱۱ اسفند ۱۴۰۱) با وزیر آموزش‌وپرورش: در هر امری مخصوصاً در آموزش‌وپرورش حرف اصلی را انسانیت انسان می‌زند، الفاظ و مفاهیم به درد امتحان و نمره می‌خورد اما آنچه انسان را می‌سازد رفتار عملی همه ماست. در شرح حال پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده که آن حضرت با احدی نیمرخ صحبت نمی‌کرد چه افراد عادی و چه بادیه‌نشین و چه شهری، این احترام گذاشتن به مردم است که چنین مواردی را مسئولان باید رعایت کنند. ما قبل از اینکه با حرف، چیزی یاد مردم بدهیم باید با عمل یاد مردم بدهیم، اگر مردم عمل صالح ببینند، هم می‌بینند و هم عمل می‌کنند، ولی اگر تنها درس صالح بگوییم، ممکن است یاد بگیرند اما کاری از پیش نمی‌رود. در میدان جنگ، حرف اول را قدرت نظامی می‌زند اما در دبیرستان و آموزش‌وپرورش و حوزه و دانشگاه تربیت‌های علمی حرف اول را می‌زند، تجربه هم نشان داده که با سلاح نمی‌شود مردم را اصلاح کرد، بلکه با صلاح می‌شود. جهانی فکر کردن، تعامل داشتن، مدیریت داشتن، نه بیراهه رفتن و نه راه کسی را بستن اساس کار است، جهان را ادب و علم اداره می‌کند و با ادب، علم و تعامل می‌توان با جهان به‌درستی زندگی کرد. ____ ✍️ نگاشت|محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
راز استحکام سازه‌های رومیان باستان ✍ محسن طاهری ساختمان‌های بتنی مدرن اگر برای چند دهه مورد بی‌توجهی قرار بگیرند، شروع به فروریختن خواهند کرد، اما سازه‌های رومیان باستان پس از ۲۰۰۰ سال هنوز پابرجا هستند. اکنون مهندسان راز پنهان این پدیده را شناسایی کرده‌اند که به خودترمیمی ترک‌ در بتن قدیمی کمک می‌کند. اگرچه بتن پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی در جهان است، اما مقاوم نیست و برای جلوگیری از خرابی فاجعه بار در سازه‌ها، ممکن است نیاز به تعمیر یا نگهداری پرهزینه داشته باشد. تیمی از دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست، با استفاده از انواع روش‌های تصویربرداری و نقشه‌برداری شیمیایی، نمونه آهک از سازه‌های رومی را با دقت بیشتری بررسی کرده و کشف کردند که در آن تکه‌های میلی متری از مواد معدنی سفید به نام «آوار آهک» وجود دارند که از انواع مختلفی از کربنات کلسیم در دماهای بالا تشکیل شده‌اند. این آهک‌ها به طور فعال به توانایی بتن برای ترمیم کمک می‌کنند. به دلیل شکنندگی اجزا به علت فرآیند اختلاط داغ، ترک‌های کوچک در بتن راحت‌تر از مواد اطراف آن از لایه‌های آهکی عبور می‌کنند. آبی که وارد ترک‌ها می‌شود با آهک واکنش می‌دهد و محلولی ایجاد می‌کند که دوباره به کربنات کلسیم سخت بدل می‌شود و ترک را مسدود می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند با ماده پوزولانی واکنش نشان دهد تا بتن را بیشتر تقویت کند. اینجاست که می‌توان گفت سرک کشیدن در شاهکارهای مهندسی باستان و قدم زدن در گذشته، گاهی می‌تواند سبب وقوع انقلابی در صنعت ساخت و ساز آینده شود. ___ ✍ نگاشت | محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
داستان پیدایش آتش و جشن سده ✍️ محمدجعفر محمدزاده در همه تمدن‌های بزرگ داستان کشف آتش کمابیش آمده و هرکدام آن را به تمدن خود نسبت داده‌اند، شاید بیان دقیق و انتساب آن به یک فرهنگ و تمدن کار آسانی نباشد. تمدن ایران نیز مانند تمدن‌های بزرگ یونان، مصر، هند، چین و... در شاهنامه که سند هویت ملی ماست چنین ادعایی دارد و در منابع پیش از شاهنامه و در متون پهلوی هم داستان کشف آتش وجود دارد. نقل فردوسی مربوط می‌شود به دوره پادشاهی هوشنگ، فرزند سیامک و نوه‌ی کیومرث که در دوره اساطیری شاهنامه پادشاه پیشدادی است و داستانش را چنین می‌خوانیم: یکی روز شاه جهان سوی کوه گذر کرد با چند کس همگروه پدید آمد از دور چیزی دراز سیه‌رنگ و تیره‌تن و تیزتاز نگه کرد هوشنگ با هوش و سنگ گرفتش یکی سنگ و شد تیزچنگ به زور کیانی رهانید دست جهانسوز مار از جهانجوی جست برآمد به سنگ گران سنگ خرد همان و همین سنگ بشکست گُرد فروغی پدید آمد از هر دو سنگ دل سنگ گشت از فروغ آذرنگ نشد مار کشته ولیکن ز راز ازین طبع سنگ آتش آمد فراز بر پایه‌ی این داستان از برخورد دو سنگ کوچک و بزرگ آتشی پدیدار شد و هوشنگ چون آتش را دید دستور داد که آن آتش را روشن نگهدارند و نگذارند خاموش شود. از همین داستان است که بعضی به‌غلط ایرانیان را آتش پرست خوانده‌اند، حال آنکه پرستاری از آتش مقصود نگاهداری و مراقبت از آتش است که آن را فروغی ایزدی دانسته‌اند. ودر همین جای داستان، هوشنگ پس از این کشف خداوند جهان‌آفرین را نیایش می‌کند: جهاندار پیش جهان‌آفرین نیایش همی کرد و خواند آفرین و به‌شکرانه این کشف و این هدیه‌ ایزدی جشنی برپا می‌شود که ایرانیان آن را جشن سده نام گذاشته‌اند: ز هوشنگ ماند این سده یادگار بسی باد چون او دگر شهریار ___ ✍️ نگاشت | محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
گردش به دور شمس حقیقت آیت الله العظمی جوادی آملی: زمین هر شبانه‌روز یک بار به خودش می‌گردد، در ۳۶۵ روز به دور شمس می‌گردد؛ اگر به دور خودش گَشت که می‌شود شب و روز و اگر به دور شمس گَشت که می‌شود سال. حالا زمین به دور آفتاب گشته مثلاً پنجاه بار به دور آفتاب گشته شده پنجاه سال، این شخص به چه دلیل پنجاه سال هست؟ اینکه حرکتی نکرده است! این وصف به حال متعلق موصوف است. الآن کسی که زمین پنجاه بار به دور آفتاب بگردد، می‌گوییم این آقا پنجاه سالش است، این چه ارتباطی با آن دارد؟! او اگر پنجاه مطلب را فهمید پنجاه سالش است. زمین به دور آفتاب می‌گردد این آقا سنّ او زیاد می‌شود؟! ما باید ببینیم که عید ما چه وقت است؟ فروردین ما چه وقت است؟ حالا زمین به دور آفتاب می‌گردد سنّ ما زیاد شد! عمر هر کسی به فهم اوست. ما اگر یک حرکتی کردیم دور شمس حقیقت، آن وقت عمر ما زیاد شد، عمر ما بالا آمد، بله! ما هم یک شمسی داریم؛ یک شمسی داریم، یک قمری داریم، اینکه مجاز نیست، این را به اهل بیت(علیهم السلام) تطبیق کردند. اگر دور این‌ها گشتیم و از معارف این‌ها استفاده کردیم و راه این‌ها را رفتیم، ما هم دور شمس گشتیم و عمر ما هم زیاد شده است. 📚 درس خارج فقه مورخ: ۹۵/۱۲/۲۵ ___ ✍️ نگاشت | محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
🔰 توئیت/ تعداد تیتر شدن در اینترنشنال و... می‌تواند شاخص هوش سیاسی باشد. _ ✍ نگاشت | محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
اساس عبادت آیت‌الله جوادی آملی: از وجود مبارک امام حسن عسكری (سلام‌الله‌علیه) رسیده است كه  «لَیسَتِ العِبادَةُ كَثرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما العِبادَةُ كَثرَةُ التَّفَكُّرِ فی أمرِ اللّه » عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند, روزه‌‌های زیاد بگیرد البته نماز واجب مشخص است نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بكند!  فرمود اساس عبادت آن تفكّر است آن مقصدشناسی است و مقصودیابی, بحث‌‌های توحیدی، معرفت خدا، اسمای حسنای الهی، صفات ذاتی حق، معنای تجلّی و فعل خدا، معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر است و درایت. این درایت اگر با عمل همراه باشد انسان هم راه را طی می ‌كند هم به مقصد می‌‌رسد هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می‌كند. منبع: بخشی از پیام آیت‌الله جوادی به کنگره ملی امام حسن عسکری(ع) مورخ ۱۳۹۱/۲/۱۱ _ ✍ نگاشت | محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
آدم نمی‌تواند از خودش جلو بزند ✍️ محمود مقدسی سال که به پایان می‌رسد، بسیاری از ما بی‌آنکه تصمیم بگیریم، درگیر مرور کردن و ارزیابی کردن می‌شویم و به رسیدن و نرسیدن و به زندگی و مرگ فکر می‌کیم. این روزها در میانه‌ی مرور کردن‌ها و قضاوت‌ کردن‌هایم یک چیز را مدام با خودم تکرار می‌کنم: اینقدر با خودت دست به یقه نباش، آدم نمی‌تواند از خودش جلو بزند؛ هرچقدر هم که بخواهد و هرچقدر هم که نیاز داشته باشد. وقتی آماده رسیدن به چیزی نیستی، وقتی هنوز تکلیفت با خودت روشن نیست، وقتی هنوز نیازهای دیگرت روی هوا مانده، وقتی شرایط بیرونی مهیای رسیدن به آن چیز نیست، در مرور کردنت، طوری با خودت حرف نزن که انگار همه چیز جور بوده و تو خودت از سر بی‌عرضگی یا یک مرضِ درونی، به آن چیز نرسیده‌ای. یادت باشد که بخش‌های مختلف روانت می‌توانند مستقل از هم خواسته بسازند و تو را توی هچلِ خواسته‌های متعارض بیندازند، یادت باشد که هر خواسته‌ای را در هر شرایط بیرونی‌ای نمی‌توان خواست و صِرف خواستن تو کافی نیست. خلاصه اینکه تو، زورت را زده‌ای و در ظرف این روان و این واقعیت به اینجا رسیده‌ای. نمی‌توانی از خودت جلو بزنی. _______ ✍️ نگاشت | محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نظر رهبر انقلاب در خصوص حمله به خانم‌های بی‌حجاب ___ ✍ نگاشت | محمد صادق عبداللهی 🆔 @ms_abdollahi