#شرح_دعای_جوشن
#یا_کریم
#یا_رفیق
#خجل_از_عشق
یکی از اسمای خداوند تبارک و تعالی اسم "یا رفیق" است که با خلق مرافقت می کند و کوتاه می آید و می گوید مانعی ندارد.
والا اگر این مرافقت نبود،اصلا ما موجود نمی شدیم.
قرآنمی فرماید: ؛ و لولا فضل الله علیکم و رحمته ما زکی منکم من احد ابدا ؛ اگر فضل خدا و آن ریزش و نزول رحمت خدا نبود، احدی از شما اصلا آدم نمیشدید.
این رحمت تنازل کرده و پایین آمده، به نحوی پایین آمده که با ما مماشات می کند و اجازه می دهد ما هم اسم خدا را بخوانیم و با او حرف بزنیم؛ والا ما چه حرف قابل و درخور آن شان می توانیم داشته باشیم؟
آن عارف خوب می گوید:
هر چه گویم عشق را شرح و بیان
چون به عشق آیم خجل باشم از آن
گاهی وقت ها که خدا به انسان حالی می اهد، وقتی در آن حال به گفته هایش نگاه می کند، از گفته های خود خجل می شود؛
و اگر حال بالاتر و بهتری نسبت به این حال به او عنایت کند تازه از آن حال قبلی هم خجل می شود.
به همین خاطر اولیای خدا همیشه شرمنده اند.
#استاد_سید_علی_نجفی
#کامی_از_نام_۲ ، ص۷۲
@msaliagha
#شرح_دعای_جوشن
#یا_کریم
#سبحان_الله
هر چه گفتیم غلط گفتیم؛
هر چه حضرت سیدالشهدا و امیرالمومنین علیهما السلام فرمودند درست است.
این عبارات دعای مجیر که در پایان جلسات خوانده میشود برای این این که آن کج و کولگیهایی که گفتیم بشوید.
یعنی این کدوراتی که از زوائد خودمان است و به مطالب اضافه و آن را خراب کردیم، یک شستشویی میدهد.
سبحان الله عمایصفون، خدا بالاتر و منزه از توصیف هر کسی است که او را وصف میکند.
ما وقتی یک ساعت در توصیف اسماء الله صحبت میکنیم، اگر اینها را تنزیه نکنیم ای بسا جسارت کرده باشیم.
#استاد_سید_علی_نجفی
#کامی_از_نام_۲، ص۷۲
@msaliagha
#شرح_دعای_جوشن
#یا_کریم
#نه_عوض_نه_غرض
در تعریف کریم گفتهاند کریم آن بخشنده ای است که برای عوض و غرضی کرم و بخشش نمیکند.
خداوند چیزی را برای عوض نمیدهد، این کار فقرای درمانده است که به همدیگر چیزی میدهند. و کمک میکنند.
اما این کمک به خاطر آن است که به عوض آن در جای دیگر او را کمک کنند؛ این دادن کرم نیست بلکه عوض خواستن است.
خداوند تبارک و تعالی از خلق عوض نمیخواهد.
گاهی انسان عوض نمیخواهد اما غرض دارد. مثلاً میبخشد که به بخشش مشهور شود؛ هرچند این هم نوعی عوض است ولی چون لطیف تر است، به آن غرض می گویند.
این شخص برای کارش غرض و هدف دارد یعنی برای نیل به هدفی این کار را میکند.
اما کار خداوند تبارک و تعالی نه برای عوض است و نه برای غرض.
ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی در خلقت عالم غرض نداشته، یعنی هدف نداشته است.
این حرف خیلی حرف مهمی است که حتماً باید به آن توجه شود والا انسان ناخواسته به حضرت حق توهین میکند و خودش نمیفهمد.
#استاد_سید_علی_نجفی
#کامی_از_نام_۲، ص۷۳
@msaliagha
#شرح_دعای_جوشن
#یا_کریم
#جواد_ازلی_و_ابدی
وقتی گفته میشود ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی هدفی ندارد، نه اینکه نعوذ بالله مثل انسان گیج است.
انسان بی هدف، گیج است و نمیفهمد کجا برود. این بی هدفی در خلق زشت است چون برای خلق هدفی در خارج هست که باید به آن برسند.
اما بیهدف بودن ذات مقدس الهی یعنی برای او هر چیزی که به عنوان هدف تصور شود، حاصل است و مستجمع جميع کمالات بوده و هست؛ کسی که همه چیز دارد خودش هدف ندارد.
خدا رحمت کند آقای شفیعی را، ایشان در مورد این بیت:
من نکردم خلق تا سودی کنم
بلکه تا بر بندگان جودی کنم
میفرمودند مصرع اول عوض را از خدا بر میدارد، یعنی من سودی نمیخواهم.
اما مصرع دوم غرض را از خدا نفی نمیکند.
غرض این است که ما میخواستیم جواد باشیم و رسیدن به این جوادیت منوط به این است که خلقی باشند که به آنها جود کنیم، این غلط است.
جوادیت حضرت حق در کنه ذاتش است. حقیقت این اسم ابداً و ازلاً بوده و او قبل خلق الخلق و بعد فناء الخلق جواد بوده و هست.
ذات کامل و جامع او نیاز ندارد که خلق را بیافریند تا این صفت را پیدا کند.
#استاد_سید_علی_نجفی
#کامی_از_نام_۲، ص۷۴
@msaliagha
#شرح_دعای_جوشن
#یا_کریم
#علت_خلقت
اگر ذات مقدس الهی دنبال هدفی نیست پس چرا خلق را خلق کرد؟
جواب این است:
خدا هدفی از آفرینش ندارد بلکه ذات مقدس او اقتضا دارد، نه هدف.
این حرف خیلی حرف دقیق و ظریفی است که خیلی از افراد آن را نمی فهمند.
وقتی که هدف را از خدا نفی میکنیم و به جای آن اقتضا میگذاریم خیلیها نعوذ بالله خیال میکنند خدا یک موجود بیهدف و اراده ای است که از او چیزهایی صادر میشود مثل خنک کردن که از آب سرد صادر میشود.
برای برخی بحث اقتضا ضعیف و سطحی به نظر میرسد و میگویند شما خدا را مثل خورشید میدانید!! به مثل باید از وجه شبهش دقت کرد.
ما نمی خواهیم تشبیه کنیم میخواهیم مثل بزنیم.
اگر از خورشید بپرسید که چرا نور میدهی؟ چه میخواهی؟ دنبال چه میگردی؟
جواب میدهد: دنبال هیچ چیز نیستم چیزی نمیخواهم من بینیازم. اقتضاء ذات من نوربخشی است.
در مورد خداوند هم جود، کرم، خلقت و این وضعی که در عالم پیش آمده، اقتضاء ذات الهی بوده نه اینکه خدا دنبال هدفی باشد که فلان کار را بکند تا به فلان نتیجه برسد.
#استاد_سید_علی_نجفی
#کامی_از_نام_۲،ص ۷۵
@msaliagha
#شرح_دعای_جوشن
#یا_کریم
#صدور_فیض
آفرینش اقتضاست، منتها نه مثل اقتضائی که در خورشید است که بدون علم و اراده و شعور باشد...
اقتضاء ذات الهی آفرینش عالم بوده است از روی علم و اراده و قدرت و کمال .
اگر کسی از خدا بپرسد: حالا اگر بندگان خلق شده اند، خوب باید بر بندگان جود کرد اما خود بندگان را چرا خلق کردی؟
جواب این است: این فیضی است که از ما صادر میشود. از اقتضائات این ذاتِ تمام و مافوق کمال، صدور فیض است.
منتها نه صدوری مانند صدور نور از خورشید که علم و اراده و قدرت ندارد،
بلکه فیض از روی علم و اراده و قدرت است و دنبال هدفی برای آن نیستیم. این فیض اقتضای وجود ماست.
این حرف خیلی حرف مهمی است که انسان باید بفهمد و بعد از آن هم بتواند فرق هدف فعل و فاعل را بشناسد....
#استاد_سید_علی_نجفی
#کامی_از_نام_۲،ص۷۶
@msaliagha
#سه_شبانه_روز_بر_روی_زمین
چهار بدن سه شبانه روز روی زمین ماند؛
یکی بدن رسول الله صلی الله علیه و آله بود. چون فرمود: ملائکه میخواستند نماز بخوانند، سه شبانه روز امیرالمومنین علیه السلام بدن را به خاک نسپرد....
یکی هم بدن موسی بن جعفر علیه السلام بود، سه شبانه روز کنار جسر بغداد افتاده بود که مردم بیایند بنویسند که هارون در این جریان دستی نداشته، موسی بن جعفر به مرگ طبیعی از دنیا رفته؛
یکی هم بدن آقا جواد الائمه بود که این جور سه شبانه روز میان کوچه بود؛
یک بدن دیگر بود که از همه مظلوم تر بود.
این بدن ها به ظاهر سلامت بود اما بدن چهارم بدن عزیز فاطمه بود. ملقی فی الارض جثه بلا رأس و لا غسل و لا کفن؛ (بدن حضرت بدون سر و بدون غسل و بدون کفن بر زمین مانده بود).
#استاد_سید_علی_نجفی
#آیه_نور
@msaliagha
#شرح_دعای_جوشن
#یا_کریم
#هدف_نهایی
#مقام_مقربین
قرآن می فرماید: افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لاترجعون.
هدف نهایی همه موجودات بازگشت به سوی حق است.
در این برگشت است که معلوم میشود فعل خدا هدف دارد؛
والا اگر عقلتان بخواهد جولان بدهد همه چیز را زیر سؤال میبرد که:
خدایا چرا ما را آفریدی؟
چرا این و چرا آن را آفریدی؟
و این چراها قطع نمی شود.
هرچه جواب بدهید یک چرای دیگر هست و این قدر ادامه پیدا می کند تا به چرای نهایی برسد اگر کسی به پاسخ چرای نهایی رسید او سّر آفرینش را فهمیده و آن جواب آخر این است برای اینکه به سوی من برگردید.
این پاسخ چرای نهایی است که رسیدن به آن به این زودیها برای کسی دست یافتنی نیست.
خیلی از مؤمنین و صالحین هم به آن نمیرسند.
این مخصوص اصحاب مقربین است که جواب چرای نهایی را بفهمند.
اینکه خود عالم چرا آفریده شده است و به کجا باید برسد و چه میخواهد بشود؟ مطلب این است که به ما بر می گردند. به به!
#استاد_سید_علی_نجفی
#کامی_از_نام_۲، ص ۷۷
@msaliagha
#شرح_دعای_جوشن
#یا_کریم
#اطمینان_خاطر_اولیا
این هدف نهایی ( رجوع الی الله) است که مؤمن در وجود همه موجودات عالم ملاحظه میکند و هر قدمی که بر میدارد بر وفق آن هدف نهایی است.
خیلی فرق هست بین مؤمنینی که به این هدف نهایی معرفت دارند با مؤمنینی که هدفهای بین راه را میبینند.
به عنوان مثال یکبار به کسی مقصد نهایی را نشان میدهند و میگویند هدف این است که مثلاً شما به قم برسید، یکبار هم مقصد نهایی را به او نمیگویند، مثلا میگویند فعلاً تا علی آباد برو. این شخص خیلی هم نمی تواند خودش را تنظیم کند چون مقصد نهایی را نمیداند، نمیتواند تنظیم کند که کی باید برود؟ با چه سرعتی باید برود؟ با چه وسیله ای باید برود؟
تمام کارهای اولیای مقرب خدا تنظیم شده بر وفق هدف نهایی است.
به همین خاطر از تمام ناملایمات و ناگواریهایی که در راه میبینند، چشمپوشی میکنند و دلشان راحت است.
میگویند عیبی ندارد، چون آن هدف تامین میشود و ما هم به راهمان ادامه میدهیم حالا اگر به اغراضی در وسط راه نرسیدیم، نرسیدیم.
لذا هرچه به سرشان بیاید دلشان نمیلرزد.
#استاد_سید_علی_نجفی
#کامی_از_نام_۲،ص ۷۷ و ۷۸
@msaliagha
#شرح_دعای_جوشن
#یا_کریم
#اطمینان_مقداد
در مورد مقداد فرمودند: ان اردت الذی لم یشک و لم یدخله شی فالمقداد؛ مقداد اصلا شک در دلش وارد نشد.
در حدیثی دیگر فرمود: ان قلبه کان مثل زبر الحدید، دلش مثل آهن بود. یعنی پر بود. به چیزی مطمئن بود که اگر و شاید نداشت؛
و آن: "انا الیه راجعون" بود.
#استاد_سید_علی_نجفی
#کامی_از_نام_۲، ص ۷۹
@msaliagha
#شرح_دعای_جوشن
#یا_کریم
#فنا_در_امیرالمومنین
#بازگشت_امام_به_حق
امام حسین علیه السلام فرمودند: محقت الآثار بالآثار و محوت الاغیار بمحیطات افلاک الانوار؛( آثار وجودی را به آثار دیگر نابود و اغیار را به احاطه مدار انوار تجلیات خود محو کردی).
نهایتا آن کسی که به حق بازگشت می کند ذات منور امیرالمومنین است
این نور همه را تحت اندارج خود درآورده، به خدا برمی
گردد. این است که جز خدا نمیماند.
#استاد_سید_علی_نجفی
#کامی_از_نام_۲،ص ۷۹و ۸۰
@msaliagha
@msaliagha.arafe.vasf1.mp3
1.01M
#استاد_سید_علی_نجفی
#شرح_دعای_عرفه
#وصفت_نفسک_باللطف
آقا می فرماید : قبل وجود ضعف من خودت را به لطف و رافت وصف کردی آیا بعد از وجود ضعف من مرا از آن دو صفت منع می کنی؟
از این جمله به دست می آید که دو حالت را حضرت اشاره می کند: یکی قبل از ضعف و یکی حین ضعف یا بعد از ضعف
زمان: ۲دقیقه و ۵ ثانیه
@msaliagha
@msaliagha.arafe.vasf.2.mp3
1.59M
#استاد_سید_علی_نجفی
#شرح_دعای_عرفه
#وصفت_نفسک_باللطف
#صفات_ذات_و_صفات_فعل
صفات الهی به دو بخش تقسیم میشود: صفات ذات و صفات فعل
صفات ذاتی مانند علم و قدرت وحیات
رئوف، لطیف و اکثر صفات، صفات فعل است.
فرق صفات ذات با صفات فعل این است که صفات ذات قبل از مراعات خلق یعنی قبل از اینکه خلق به وجود بیایند و بدون در نظر گرفتن خلق برای خداوند ثابت قلمداد میشوند. خداوند عالم است ارتباطی به خلق ندارد....
البته صفات فعل هم از صفات ذات پیدا شده، یعنی ... اینها صفات خداست ولی وقتی خرد شد و در قالب ها افتاد این همه صفت پیدا شد.
یعنی علم و قدرت وقتی به نحو مخصوصی جلوه کرد میشود رازقیت؛ عالم و قادر وقتی به صورت دیگری جلوه کرد میشود منتقم....
زمان: ۳ دقیقه و ۱۷ ثانیه
@msaliagha
#امام_باقر
#مقام_رضا
#مقام_اهل_بیت
جابر بن عبد الله انصاری به امام باقر علیه السلام دینش را عرضه کرد.
گفت: آقا من کارم به جایی رسیده که فقر را بیشتر از غنا، مرض را بهتر از صحت و .. دوست دارم.
به این رسیده بود که در خرابه گنج پیدا می شود.
امام علیه السلام فرمود: دین ما اینجوری نیست.
گفت: قربانت گردم! دین شما چیست؟
فرمود: دین ما این است که هر چه مولا بخواهد همان را می پسندیم.
#استاد_سید_علی_نجفی
#شرح_سرالصلوة
@msaliagha
@msaliagha.arafe.vasf.3.mp3
1.42M
#استاد_سید_علی_نجفی
#شرح_دعای_عرفه
#وصفت_نفسک_باللطف
#اخلاق_و_عرفان
دعای عرفه از معارف پر است. عجینی است از معرفت و اخلاق؛ اخلاق مبتنی بر توحید. ...
عمده اخلاق درست آن است که از توحید منشعب شده باشد...
افرادی که با ملاحظه عرفان و خدا دارای اخلاق حسنه میشوند آنها غیر از کسانی هستند که متخلق به صفات حسنه شدند نه از جهت ملاحظه جلوات الهی....
زمان: ۲ دقیقه و ۲۱ ثانیه
@msaliagha
@msaliagha.arafe,vasf.4.mp3
1.37M
#استاد_سید_علی_نجفی
#شرح_دعای_عرفه
#وصفت_نفسک_باللطف
#حیا
به امام صادق گفت: زیر بنای امر شما چیست؟ فرمود؛ بر ۴ امر است... یکی این است که دانستم خدا مطلع بر من است و من حیا کردم....
خود را در محضر خدا می بیند و حیا می کند.
ملاحظه می کنید چقدر فرق است بین آن کسی که حیا میکند که خود کار بد است، با کسی که حیا میکند خدا ناظر اوست؛ اسم یا حاضر و یا ناظر حق که جلوه کرده او را با حیا کرده است...
زمان: ۲ دقیقه و ۱۶ ثانیه
@msaliagha
@msaliagha.arafe.vasf.5.mp3
238K
#استاد_سید_علی_نجفی
#شرح_دعای_عرفه
#وصفت_نفسک_باللطف
#اخلاق_عرفانی
دعای عرفه ضمن اینکه توحید را بیان می کند و انسان را به صفات نیک دعوت می کند، اخلاقی است عرفانی و عرفانی است اخلاقی...
زمان: ۲۳ ثانیه
@msaliagha
@msaliagha.arafe.vasf.6.mp3
2.43M
#استاد_سید_علی_نجفی
#شرح_دعای_عرفه
#وصفت_نفسک_باللطف
#صفات_الهی
صفات خداوند تبارک و تعالی زائد بر ذاتش نیست.
ما دائما صفات تازه داریم و این حاکی از این است که اینها عین ذات ما نیست....
جوری صفاتش عین ذاتش است که هیچ رقم نمیشود تفکیک کرد نه در خارج.... نه در عقل... عقلا هم نمیشود تفکیک کرد
زمان: ۴ دقیقه و ۱ ثانیه
@msaliagha
#نیا_کوفه
رو کرد به طرف سیدالشهدا علیه السلام و صدا زد:
السلام علیک یا اباعبدالله؛
نامه نوشتم بیا کوفه، اما آقا کوفه نیا کوفیان وفا ندارند.
اینجا آقا را صدا زد. آقا هم لحظه آخر در کربلا جوابش را داد.
وقتی یارانش را صدا می زد، این ارباب با وفا، مسلم بن عقیل را فراموش نکرد.
وقتی هیچ یک از اصحاب خود را زنده ندید، آمد روی یک بلندی و با بلندترین صدا یارانش را صدا زد.
آقای با وفا اول از مسلم بن عقیل شروع کرد:
یا مسلم بن عقیل!
یا هانی بن عروه!
یا زهیر!
یا بریر!
قوموا عن نومتکم یا ایها الکرام،
ای بزرگواران برخیزید از این خواب! اگر حسین را یاری نمی کنید، دیگر نکنید ولی " ادفعوا عن حرم رسول".
#استاد_سید_علی_نجفی
#زبور_اشک،ج۱ ،ص ۴۵ و ۴۶
@msaliagha
#سخنگوی_محبوب
آقایی (که این عبارات دعای عرفه از او صادر شده)، آیا این آقا را باید با او مبارزه می کردند، یا در مکتب او و در محضر او زانو می زدند تا از محبوبشان و خدایشان برایشان سخن می گفت؟!
حیف آقای ما!
#استاد_سید_علی_نجفی
#شرح_دعای_عرفه
@msaliagha
#یا_من_دنی_فلا_شی_دونه
آن نای مبارکی که این کلمات از آن صادر شده، از رذالت و پستی خلق کار به آنجا می کشد که ( این نای مبارک بریده شود).
این هم هنر خداست که بتواند چنین پست هایی را بیافریند.
خداوند تبارک و تعالی از باب:
"علا فلا شی فوقه"، کسی که بالا می رود که شی ای فوق آن نیست ؛
"دنی فلا شی دونه"، پایین می آید و یک موجوداتی را می آفریند که از آنها پست تر در عالم پیدا نمی شود.
این هم کار عجیب خداست،
که آدمی اینقد کور بیافریند،
که با امام حسین اینجوری معامله کند.
#استاد_سید_علی_نجفی
#شرح_دعای_عرفه
@msaliagha
#اقدام_عملی_معارف_دعای_عرفه
آقا استاد علم وعشق بود.
وقتی دعای عرفه سید الشهدا را آدم می بیند می فهمد چه معارفی از چه بزرگواری صادر شده.
ولی حیف بود که اینها در سینه مبارکش بماند. از سینه مبارکش تجاوز کرد و به عالم عمل کشیده شد.
#استاد_سید_علی_نجفی
#شرح_دعای_عرفه
@msaliagha
@msaliagha.velayat.1.mp3
727.2K
#استاد_سید_علی_نجفی
#ولایت
#ولایت_تکوینی
اینکه که ما می گوییم امیرالمومنین خلیفه پیغمبر است یا خلیفه الله فی الارض است، باطنش،سًرش، روحش، حرف ولایت است.
چون صاحب ولایت است خلیفه است...
زمان: ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه
@msaliagha
@msaliagha.velayat.2.mp3
997.3K
#استاد_سید_علی_نجفی
#ولایت
#دو_مقام_امیرالمومنین
دوشان دارد امیرالمومنین:
یک شان همان شان بشری اوست که وقتی از آن دریچه صحبت می کرد می فرمود: مولای یا مولای انت مولی و انا العبد....
اما وقتی از مقام جانشینی خود از خدا سخن می گوید به این مقام قائم علی کل نفس بما کسبت است یعنی کسی است که تمام امر حساب خلق با اوست...
زمان: ۲ دقیقه و ۳ ثانیه
@msaliagha