eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
402 عکس
58 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مراد از وحدت 🔸بیانات مقام معظم رهبری ⬅️«مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی - هر فرقهای عقاید خودش را دارد و خواهد داشت - میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی میتواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است: «و لا تنازعوا فتفشلوا». تنازع نباشد، اختلاف نباشد.» 30/05/1385 ⬅️«اتحاد مسلمین، به معنای انصراف مسلمین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی خودشان نیست؛ بلکه اتحاد مسلمین به دو معنای دیگر است که هر دوی آن باید تأمین بشود: اول اینکه فِرَق گوناگون اسلامی (فِرَق سنی و فِرَق شیعه) - که هرکدام فِرَق مختلف کلامی و فقهی دارند - حقیقتاً در مقابله با دشمنان اسلام، همدلی و همدستی و همکاری و همفکری کنند. دوم اینکه فِرَق گوناگون مسلمین سعی کنند خودشان را به یکدیگر نزدیک کنند و تفاهم ایجاد نمایند و مذاهب فقهی را باهم مقایسه و منطبق کنند. بسیاری از فتاوای فقها و علما هست که اگر موردبحث فقهیِ عالمانه قرار بگیرد، ممکن است با مختصر تغییری، فتاوای دو مذهب به هم نزدیک شود». 24/07/1368 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰از مزایای آیت الله العظمی بروجردی (رحمه الله علیه) 🔹به روایت شهید مطهری 🔻«یکی از مزایای معظم له توجه و علاقه فراوانی بود که به مسئله وحدت اسلامی و حسن تفاهم و تقریب بین مذاهب اسلامیه داشت. این مرد چون به تاریخ اسلام و مذاهب اسلامی آشنا بود، می دانست که سیاست حکام گذشته در تفرقه و دامن زدن آتش اختلاف چه اندازه تأثیر داشته است و هم توجه داشت که در عصر حاضر نیز سیاست های استعماری از این تفرقه حداکثر استفاده را میکنند و بلکه آن را دامن میزنند و هم توجه داشت که بُعد و دوری شیعه از سایر فرق سبب شده که آنها شیعه را نشناسند و درباره آنها تصوراتی دور از حقیقت بنمایند. به این جهات بسیار علاقه مند بود که حسن تفاهمی بین شیعه و سنّی برقرار شود که از طرفی وحدت اسلامی که منظور بزرگ این دین مقدس است تأمین گردد و از طرف دیگر شیعه و فقه شیعه و معارف شیعه آنطور که هست به جامعه تسنن که اکثریت مسلمانان را تشکیل میدهند معرفی شود. ⬅️ از حسن تصادف چند سال قبل از زعامت و ریاست معظم له که هنوز ایشان در بروجرد بودند «دار التقریب بین المذاهب الاسلامیة» به همت جمعی از روشنفکران سنّی و شیعه تأسیس شد. معظم له در دوره زعامت خود تا حد ممکن با این فکر و با این مؤسسه کمک و همکاری کرد. برای اولین بار بعد از چندین صدسال بین زعیم روحانی شیعه و زعیم روحانی سنّی شیخ عبدالمجید سلیم و بعد از فوت او به فاصله دو سه سال شیخ محمود شلتوت مفتی حاضر مصر و رئیس جامع ازهر روابط دوستانه ای برقرار شد و نامه ها مبادله گردید. قطعاً طرز تفکر معظم له و حسن تفاهمی که بین ایشان و شیخ شلتوت بود مؤثر بود در اینکه آن فتوای تاریخی معروف را در مورد به رسمیت شناختن مذهب شیعه بدهد. 🔻معظم له را نباید گفت نسبت به این مسئله علاقه مند بود، بلکه باید گفت عاشق و دلباخته این موضوع بود و مرغدلش برای این موضوع پر میزد. عجیب این است که از دو منبع موثق شنیدم که در حادثه قلبی اخیر که منجر به فوت ایشان شد، بعد از حمله قلبی اول که عارض شد و مدتی بیهوش بوده اند و بعد به هوش آمدند، قبل از آنکه توجهی به حال خود بکنند و در این موضوع حرفی بزنند موضوع تقریب و وحدت اسلامی را طرح میکنند و میگویند من آرزوها در این زمینه داشتم». 📚منبع: (مجموعه آثار استاد شهید مطهری (مزایا و خدمات مرحوم آیت الله بروجردی (شش مقاله))، ج 20، ص: 156-154) 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰نقد یک انتساب 📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین کتاب "تسمیه من قتل مع الحسین" توسط آقای محمد رضا حسینی جلالی چاپ شده و این کتاب نسبت داده شده به فضیل بن زبیر که جزء یاران امام باقر و صادق علیه السلام بودند. اما در کتب رجالی و فهرستی که ایشان را ترجمه کرده اند، ذکر نکردند که ایشان کتاب داشته اند. ⬅️راز این ماجرا بر می گردد به اینکه یکی از علماء زیدیه در قرن پنجم به نام المرشد بالله (همان یحیی بن الحسین معروف به کیا) کتابی دارند به نام "الامالی الخميسية" در آن روایتی نسبتا طولانی در چند صفحه درباره اصحاب امام حسین علیه السلام از فضیل بن زبیر آورده اند و بعد محقق محترم با جداسازی این روایت آن را بصورت کتابی جداگانه چاپ کردند. اول این روش خوبی نیست و دوم باید به تمام جزئیات عملکردشان در مقدمه کتاب منتشر شده پاسخ می دادند! متن روایت المرشد بالله: 807 - أَخْبَرَنَا الشَّرِيفُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ الْبَطْحَانِيُّ، بِقِرَاءَتِي عَلَيْهِ بِالْكُوفَةِ، قَالَ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ التَّمِيمِيُّ، قِرَاءَةً، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِي الْحَسَنُ بْنُ جَعْفَرٍ التَّمِيمِيُّ، قِرَاءَةً، قَالَ: حَدَّثَنِي عَمِّي طَاهِرُ بْنُ مِدْرَارٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي 👈فُضَيْلُ بْنُ الزُّبَيْرِ، قَالَ " سَمِعْتُ الْإِمَامَ أَبَا الْحُسَيْنِ زَيْدَ بْنَ عَلِيٍّ، عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، وَيَحْيَى بْنَ أُمِّ طَوِيلٍ، وَعَبْدَ اللَّهِ بْنَ شَرِيكٍ الْعَامِرِيَّ يَذْكُرُونَ تَسْمِيَةَ مَنْ قُتِلَ مَعَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَلَيْهِمَا السَّلَامُ مِنْ وَلَدِهِ وَإِخْوَتِهِ وَأَهْلِهِ وَشِيعَتِهِ، وَسَمِعْتُهُ أَيْضًا مِنْ آخَرِينَ سِوَاهُمْ: الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ قَتَلَهُ سِنَانُ بْنُ أَنَسٍ النَّخَعِيُّ وَحَمَلَ رَأْسَهُ فَجَاءَ بِهِ خَوْلِيُّ بْنُ يَزِيدَ الْأَصْبَحِيُّ، وَالْعَبَّاسُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، وَأُمُّهُ أُمُّ الْبَنِينَ بِنْتُ حَرَامِ بْنِ خَالِدِ بْنِ رَبِيعَةَ بْنِ الْوَحِيدِ الْعَامِرِيِّ قَتَلَهُ زَيْدُ بْنُ رِفَادٍ الْجِنِّيُّ، وَحَكِيمُ بْنُ الطُّفَيْلِ الطَّائِيُّ السِّيسِيُّ وَكِلَاهُمَا ابْتُلِيَ فِي بَدَنِهِ، وَجَعْفَرُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ وَأُمُّهُ أَيْضًا أُمُّ الْبَنِينَ بِنْتُ حَرَامٍ. قَتَلَهُ هَانِئُ بْنُ نُبَيْتٍ الْحَضْرَمِيُّ..... (ترتيب الأمالي الخميسية، الشجري، يحيى بن الحسين،ج 1، ص 224 https://lib.efatwa.ir/42143/1/224 متن کتاب تسمیه همین روایت طولانی بالاست. متن کتاب "تسمية مَنْ قُتل مع الحسين بن علي عليهما السلام من ولده وإخوته، وأهله وشيعته" را ببینید👇👇 شهداء أهل البيت عليهم‌السلام (١) الحسين بن علي، ابن رسول الله (صلوات الله عليهم): قتله سنان بن أنس النخعي وحمل رأسه، فجاء به خولي بن يزيد الأصبحي. (٢) العباس بن علي بن أبي طالب عليهما‌ السلام : واُمّه اُمّ البنين بنت حزام بن خالد بن ربيعة بن الوحيد العامري، قتله زيد بن رقاد الجنبي، وحكيم بن الطفيل الطائف السنبسي، وكلاهما ابتلي في بدنه. (٣) وجعفر بن علي بن أبي طالب عليهما‌ السلام : واُمّه - أيضاً - اُمّ البنين بنت حزام، قتله هانئ بن ثبيت الحضرمي..... (تسمية من قتل مع الحسين (ع)، الحسيني الجلالي، السيد محمد رضا، 1، ص ۲۳ https://ar.lib.eshia.ir/12001/1/23 💠نکته جالب این است که محققین گمان می کنند که جناب آقای جلالی به نسخه ای خطی دست یافته و کتابی ارزشمند از قرن دوم در مقتل نشر داده اند؛ مثلا در کتاب "موسوعه تاریخ امام حسین علیه السلام" (۲۴ جلد) در ذیل هر مطلب که منابع را می آورد ابتداء منابع متقدم را ذکر می کند، که می توانید نام کتاب "تسمية من قتل مع الحسین علیه السلام" را قبل از تمام منابع به عنوان اولین منبع ملاحظه کنید! 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰پیامبر اخلاق 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 💠یکی از افتخارات رسول اکرم صلی الله علیه و آله که شاید بالاترین افتخاری باشد که ممکن است نصیب انسانی شود، تمجید و تعریف خدای متعال از ایشان در آیه چهارم سوره قلم است، تمجیدی که به طور خاص به عظمت و بزرگی اخلاق ایشان اشاره می کند: «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيم. و به راستى تو بر خُلق و خوى بس بزرگى هستى». همچنین از ائمه معصومین علیهم السلام نیز روایات متعددی بر جای مانده است که همگی دلالت بر خلق و خوی بی نظیر ایشان دارد. 🔻ویژگی برجسته اخلاق حضرت، ایشان را در اذهان بسیاری از ما انسانی همیشه آرام، نرمخو، ساکت، خنده رو و مظلوم متجلی کرده است که در همه حال طرفدار آرامش، گذشت از خطای دیگران و تحمل فضای موجود است به گونه ای که بیش از هر تعبیری برای توصیف ایشان از «پیامبر مهربانی ها» استفاده می شود. اما تفسیر مذکور از «اخلاق»، مناسب معنای این کلمه در زبان عربی که روایت با آن زبان صادر شده نیست بلکه کاملا مناسب معنایی است که از این کلمه در زبان فارسی به ذهن متبادر می شود و ما با همان تبادر ذهنی روایت را ترجمه، رسول اکرم صلی الله علیه و آله را تجسّم و به همگان معرفی می کنیم. 🔻 «اخلاق خوب» در زبان عربی به معنای دارا بودن تمام صفات پسندیده و ممدوح است که هم شامل صفات مذکور و هم صفات مقابل آن ها در اوقات مقتضی خود می شود و عدم توجه به این نکته ممکن است از پیامبرمان تصویری ناقص و بعضا اشتباه بسازد. مثلا برای بسیاری از افراد سنگین می آید که باور کنند احکامی مانند اعدام، تبعید، قصاص و حدّ در مواقع لزوم از سوی رسول اکرم صلی الله علیه و آله صادر و بر اجرای آن نیز تاکید شده و حتی هیچ خواهش و تمنّایی هم موجب ترحّم ایشان و مانع عمل به آن نشده است. ⬅️یا شاید آنقدر پیامبرمان را اشتباه تصور کرده باشیم که برای بعضی از ما تصورش سخت است که ایشان گاهی به حدی از برخی مسائل غضبناک یا ناراحت می شدند که آثار آن در چهره، حرکات و سکنات ایشان هویدا می‌شد. همچنین یکی از بارز ترین صفات رسول اکرم صلی الله علیه و آله در تمام دوران حیات خود که کمتر به آن پرداخته می شود، زندگی خستگی ناپذیر و جهادی به همراه تدبیر و مدیریت فضا و امور زمانه است به گونه ای که با وجود دشمنی و مخالفت تمام بزرگان و مردمان هم عصر خویش، رسالت خود را تنها با همسر و پسر عموی کودکشان شروع نمود اما پس از ۲۳ سال تلاش بی وقفه و هنگام پایان رسالت خود، حاکم و بنیانگذار حکومت الهی و بلامنازعی در حجاز بودند که هیچ قدرت خارجی توانایی از بین بردن آن را نداشت، حکومتی که اگر از ناحیه مسلمانان از مسیر صحیح خود خارج نمی‌شد، بعید نبود که به مرور زمان تمام جهان تسلیم مبانی و قدرت مستحکم آن میشد. نظر به اتفاقات سخت، پیچیده و جانکاه زندگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و موفقیت در همه آنها انسان را با شخصیت بی نظیری مواجه می کند که نمی توان او را با واژه «اخلاق» در زبان فارسی به صورت کامل توصیف کرد بلکه ایشان هر صفتی را درست در زمان و مکان خود مورد استفاده قرار می داد. 💠به یقین اگر غیر مسلمانان شخصیتی هزاران برابر کوچکتر از رسول اکرم صلی الله علیه و آله را در تمدن و دین خود می‌یافتند به بهترین نحو و با استفاده از تمام امکانات مادی و معنوی و رسانه ای خود، او را به بهترین وجه به مردم دنیا شناسانده و قهرمان تمام دنیا معرفی می کردند اما متاسفانه این مقوله از سوی مسلمانان بسیار مورد غفلت قرار گرفته و رسول اکرم صلی الله علیه و آله نه تنها به طور کامل و صحیح و در قالب های متنوع به دنیا معرفی نشده اند بلکه در میان مسلمانان نیز تا حدود نه چندان کمی ناشناخته هستند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
مقاله اعتبارسنجی و ردیابی ثبت و انتقال احادیث تردد خداوند به روش فهرستی.pdf
1.88M
عنوان مقاله: «اعتبارسنجی و ردیابی ثبت و انتقال "احادیث تردد خداوند" به روش فهرستی» 🔰به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین 💠چکیده: مجموعه احادیث «تردّد خداوند» را که دربردارنده حدیث قدسی: «مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْ‏ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي فِي مَوْتِ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ» است، می‌توان از نمونه‌های بارز مشکل‌الحدیث دانست که قرن‌هاست موردبحث و گفتگوی محدثان، فقیهان، متکلمان، فیلسوفان، عرفا و مفسران شیعه و سنی قرار گرفته است. نوشتار پیش رو در پی آن است که اعتبارسنجی مجموعه احادیث «تردّد» را، بر پایه نظام اعتبارسنجی قدماییِ «کتاب‌محور» واکاود. هدف از اجرای این فرایند، نه فقط پی بردن به اعتبار این مجموعه از احادیث، بلکه افزون بر آن، ردیابی ورود این روایات به اولین مصادر حدیثی شیعه و جریان آن در منابع بعدی است. گردآوری مصادر اولیه دربردارنده این حدیث، می‌تواند باور نهفته در آن را به عنوان یک اندیشه پذیرفته‌شده و فراگیر در میان امامیه مطرح ‌کند. از این رو برای دستیابی به این دو مهم، یعنی: شناسایی راویان اول و نیز کشف اولین کتب حدیثی دربردارنده حدیث تردد، با تحلیل اسناد این حدیث ارزشمند و مشهور در منابع حدیثی موجود، به ردیابی آن در مصادر حدیثی اولیه و در نتیجه، اثبات اعتبار و استحکام آن دست‌یافتیم. 📚فصلنامه مطالعات قرآن و حدیث «سفینه» شماره 79، تابستان 1402 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰در قفقاز جنوبی چه خبر است؟ 📝به قلم حجت الاسلام و المسلین [شماره ۱] مطمئنا در ماه‌های گذشته و به خصوص در روزهای گذشته، اخبار درگیری بین کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ و موضع‌گیری‌های کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی، ترکیه و روسیه در خبرگزاری‌های مختلف، ذهن شما را به خود مشغول کرده و چه بسا به دلیل وجود اخبار ضد و نقیض و ابهام در آن، دچار تعجب و حیرت شده باشید. قفقاز جنوبی مناطق شمال غربی کشورمان است که امروزه شامل کشورهای گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌شود و تا حدود دوسده‌ی پیش، بخشی از خاک ایران بود اما به دلیل نفوذ اجانب و بی‌لیاقتی حکام ایرانی طی قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای این مناطق از ایران جدا و به شوروی سابق ملحق شد. حدود صد سال پس از این اتفاق در سال۱۹۲۱م، استالین رهبر اتحادح جماهیر شوروی، تصمیم گرفت منطقه کوهستانی قره‌باغ را -که حدود ۹۰٪ از جمعیت آن را ارمنی‌ها تشکیل می‌دادند – از حاکمیت ارمنستان شوروی خارج و به عنوان منطقه‌ای خودمختار در قلمرو آذربایجان شوروی ایجاد نماید که این تصمیم باعث شروع جنگ و خونریزی در این منطقه گشت.[ادامه در پیام بعد] 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
[شماره ۲] ⬅️درگیری‌ها در این منطقه با فراز و نشیب همراه بود اما در هر صورت تا قبل از انحلال شوروی سابق، این درگیری‌ها توسط حکومت مرکزی شوروی تا حد زیادی مدیریت می‌شد. با انحلال شوروی در ۱۹۹۱م، نزاع و کشمکش جان تازه‌ای گرفت و زمانی که در ۱۹۹۲م، قره‌باغ کوهستانی پس از برگزاری رفراندوم اعلام استقلال نمود، جنگ به معنای واقعی خود آغاز شد. از آن زمان تا به امروز بارها جنگ و آتش‌بس در این منطقه اتفاق افتاده و هزاران نفر به خاک و خون کشیده شده‌اند چراکه هموازه ارمنستان به دلیل بافت ارمنی منطقه از جمهوری خودمختار قره‌باغ کوهستانی یا همان جمهوری آرتساخ حمایت نموده و از طرف دیگر، جمهوری آذربایجان با استناد به تقسیم بندی شوروی و قراردادن قره‌باغ کوهستانی در قلمروی آذربایجان، به دنبال الحاق این منطقه به خاک خود بوده است. 🔸اما در نهایت جمهوری آذربایجان موفق شد با طراحی حملات مختلف و امور غیرانسانی مثل بستن شریان‌های حیاتی و جلوگیری از رسیدن غذا و... به این جمهوری خودمختار و جلب نظر قدرت‌های منطقه مانند ترکیه‌، روسیه و پاکستان و همچنین با استفاده از ضعف دولت ارمنستان، موجب انحلال دولت خودمختار آرتساخ و الحاق این اراضی به کشور خود گردد. با پایان سال ۲۰۲۳م این دولت به صورت کامل منحل خواهد گشت و در روزهای اخیر، بیش از صدهزار نفر از ارمنی‌های این منطقه، خانه و خاک اجدادی خود را ترک و به ارمنستان مهاجرت نموده‌اند. علی رغم تاثیرپذیری جمهوری اسلامی از تغییرات منطقه قره‌باغ و مالکیت دیرینه‌ی ایرانیان بر این منطقه و همچنین گستردگی مذهب تشیع در جمهوری آذربایجان، نقش پررنگی از جمهوری اسلامی در این منازعه دیده نمی‌شود و در حدود چند دهه، این مناطق مورد غفلت دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار گرفته است. 🔸اما مسئله‌ای که در این منطقه برای جمهوری اسلامی مهم‌تر جلوه کرده و باعث شده از حدود یک سال گذشته، جمهوری اسلامی به دنبال اثرگذاری در منطقه قفقاز جنوبی باشد، خطر تغییر ژئوپلیتیک (تاثیرات جغرافیای زمین بر سیاست و روابط بین الملل) در این منطقه است؛ به این صورت که جمهوری آذربایجان به واسطه‌ی حمایت‌های رژیم صهیونیستی و ترکیه و حتی روسیه (رژیم صهیونیستی با انگیزه‌ی نزدیک شدن به مرز‌های ایران، ترکیه با انگیزه‌های اقتصادی و دستیابی به مسیر ترانزیتی اتصال چین به اروپا و روسیه با انگیزه مخالفت با دولت فعلی ارمنستان) به دنبال ایجاد مسیر ترانزیتی در کریدور(دالان) زنگزور در جنوب ارمنستان و در نزدیکی مرز ایران با ارمنستان ‌است که می‌تواند موجب کاهش شدید درآمدهای ترانزیتی و افزایش خطرات امنیتی برای ایران شود. مسئولان سیاسی ایران همواره به سیاست جمهوری اسلامی دراین‌باره تاکید نموده و تغییر در ژئوپلیتیک منطقه را خط قرمز خود دانسته‌اند تا جایی که مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری نیز از این سیاست حمایت نموده و نیروهای نظامی با استقرار در مرزهای ایران با ارمنستان، به صورت میدانی این تصمیم جمهوری اسلامی را به تصویر کشیدند. در هر صورت می‌بایست با اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه، از ماجراجویی های رژیم صهیونیستی و ترکیه و نوچه‌ی‌ آن‌ها یعنی جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرزهای کشورمان جلوگیری نمود. 💠اما توجه به این نکته خالی از لطف نیست که اگر جمهوری اسلامی در دهه‌های گذشته، با استفاده از قدرت نرم و جایگاه ایدئولوژیک خود در جهان تشیع و محور مقاومت و همچنین استفاده از گستردگی تشیع در جمهوری آذربایجان، اثرگذاری خود را در این کشور افزایش می‌داد؛ امروز موازنه‌ی قدرت در منطقه به صورت دیگری بود و ایران، امکان چانه‌زنی بیشتری داشت. البته انکار تلاش‌‌های مختلف در این مورد، دور از انصاف است اما در هر صورت، اثرگذاری در این منطقه نیاز به تمرکز و دقت بیشتری بوده که متاسفانه به آن توجه نشده و مورد غفلت واقع شده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
تحلیل فهرستی در بوته نقد.pdf
456.4K
🔰تحلیل فهرستی در بوته نقد 💠انتشار به پیشنهاد استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین ⬅️این یادداشت شاید آخرین نقدی است که بر تحلیل فهرستی مطرح شده باشد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 تهران نه... دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد، زمین کارزار ما تلاویو است، تهران نه! ☄ تا صبح سپید، چیزی نمانده ... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
کتاب بررسی روایات به روش فهرستی ـ میرزایی.pdf
9.54M
🔰معرفی شده توسط استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلین ✅ این اثر، برای شناخت روش کار تحلیل فهرستی، کتاب خوب و تکی است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
استقبال از ابراهیم آفریقا پس از هفت سال اسارت استقبال از شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش چهارشنبه 19 مهرماه ، ساعت 9:30 صبح فرودگاه امام خمینی (ره) 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰جغرافیا شناسی فلسطین 📝حجت الاسلام و المسلمین فلسطینی‌ها در دو ناحیه حضور دارند، یک نوار غزه و دو کرانه‌ی باختری رود اردن؛ 💠کرانه‌ی باختری رود اردن در شرق فلسطین قرار دارد و از شرق با اردن و از غرب با مناطق اشغال شده همجوار است. این منطقه در اختیار تشکیلات خودگردان یا همان جنبش فتح است. کرانه باختری در معاهده اسلو که بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی شکل گرفت به سه قسمت تقسیم شد که یک بخش توسط تشکیلات و یک بخش توسط رژیم اشغال‌گر و بخش سوم هم به صورت اشتراکی اداره می‌شود. کرانه باختری دارای شهرهای بزرگی مانند رام‌الله، نابلس، الخلیل و بیت‌لحم است و حدود دو و نیم میلیون فلسطینی در این منطقه زندگی می‌کنند. مبارزه مسلحانه در کرانه باختری سابقه کمتری نسبت به غزه دارد اما فلسطینی‌های این منطقه هم بارها با پرتاب موشک و عملیات‌های استشهادی به مبارزه با رژیم اشغالگر پرداخته‌اند و رژیم صهیونیستی هم با حمله به این مناطق، موجب به شهادت رسیدن بسیاری از فلسطینیان ساکن این منطقه شده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
💠نوار غزه در حاشیه دریای مدیترانه قرار دارد و از جنوب با مصر و از شمال و شرق با مناطق اشغال شده مجاورت دارد. از سال ۲۰۰۷میلادی این منطقه در اختیار حماس قرار گرفت. این منطقه تحت محاصره‌ی شدید قرار دارد و به جز مقدار کمی کالا،‌ امکان ورود یا خروج کالا وجود ندارد، همچینین فلسطینی‌ها نیز حق ورود و خروج به نوار غزه را ندارند. نوار غزه دارای سه شهر مهم به نام‌های غزه، رفح و خان یونس است و جمعیتی کمتر از دو میلیون نفر دارد. مردم غزه با حفر تونل‌های زیرزمینی و پرتاب راکت و عملیات‌های استشهادی به مبارزه با رژیم اشغالگر می‌پردازند و این رژیم وحشی نیز بار‌ها مناطق مسکونی غزه را مورد حملات هوایی و بمباران قرار داده است که هزاران انسان بی‌گناه در این تجاوزات به خاک و خون کشیده شده‌اند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰جنبش های فلسطین؛ حماس و فتح 📝حجت الاسلام و المسلمین رهبری و هدایت فلسطینی‌ها، در اختیار دو جنبش به نام‌های حماس و فتح قرار دارد؛ درحالی که این دو جنبش از جهات مختلفی با هم تفاوت‌های شدیدی دارند. 💠جنبش حماس با انگیزه‌ها و گرایش‌های مذهبی از میان مردم فلسطین برآمده است. رهبران این جنبش دارای سابقه‌ی مبارزه و اسارت و شکنجه و تعقیب هستند و بسیاری از فرزندانشان هم ادامه‌دهنده‌ی راه پدران خویش بوده و تعدادی از آنان در این راه به شهادت رسیده‌اند؛ همچنین زندگی ایشان از نظر مالی و اقتصادی تفاوت زیادی با مردم فلسطین ندارد. حماس هیچگاه به سازش با رژیم صهیونیستی تن نداده و همواره مخالف آن بوده است و روابط نزدیکی میان رهبران این جنبش با حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی وجود دارد که قطعا وجود این روابط، در موفقیت این جنبش بی‌اثر نبوده است. 💠جنبش فتح در خارج از سرزمین‌های فلسطین و در میان آوارگان رانده شده از وطن شکل گرفته است. رهبران فتح کمتر دارای سابقه مبارزه هستند و هیچ‌کدام از فرزندان ایشان به طور جدی در مبارزه با رژیم صهیونیستی شرکت ندارند بلکه بسیاری از آنان در کشورهای اروپایی و امریکایی در حال تحصیل و تجارت هستند. در میان رهبران فتح، پرونده فساد‌های مالی و اخلاقی و زندگی تجملاتی هم دیده می‌شود. سکولاریسم بر تفکرات این جنیش حاکم است و اندیشه‌های مارکسیستی هم در میان آن‌ها بی‌سابقه نیست. جنبش فتح به دنبال سازش و مذاکره با رژیم صهیونیستی است و در موارد زیادی این کار را انجام داده. روابط سران این جنبش با جمهوری اسلامی دارای فراز و نشیب بوده و هیچگاه به مشابه روابط حماس با جمهوری اسلامی نبوده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
در تمام سال‌های مبارزه، رژیم صهیونیستی دست برتر را در حملات نظامی داشته است اما در جنگ طوفان الاقصی که از شنبه آغاز شد نظامیان حماس بودند که به سمت مواضع صهیونیست‌ها یورش برده و با پرتاب موشک و جنگ تن به تن به جهاد پرداختند و محاصره‌ی غزه را شکسته و در دل سرزمین‌های اشغالی پیشروی کردند. همچنین با فراخوان حماس برای پیوستن ساکنان کرانه باختری به مبارزه، حملاتی نیز در این مناطق علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفت. شاید هرسناک ترین خبر برای رژیم اشغالگر این باشد که مبارزان حماس در حال پیشروی به سمت کرانه‌ باختری بوده و در ده کیلومتری این منطقه قرار گرفته‌اند که در صورت پیشروی آنان و اتصال غزه به کرانه باختری، پیروزی بزرگی برای جبهه مقاومت و شکست مفتضحانه‌ای برای رژیم صهیونیستی اتفاق خواهد افتاد و زمینه‌ی تغییر معادلات، در سرزمین فلسطین و تحقق وعده‌ی مقام معظم رهبری مبنی بر نابودی رژیم خونخوار صهیونیستی شکل خواهد گرفت،‌ ان‌شاءالله. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔻درباره کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» : «علم رجال» از مهم‌ترین علوم اسلامی است که دانش‌های بسیاری مانند فقه و کلام و تفسیرِ روایی، به آن نیازی ویژه دارند، به گونه‌ای که اِفتای دینی و نظریه‌پردازی محقّقانه در این دانش‌ها، بدون تسلّط بر این علم و بهره‌گیری از آن، صحیح نیست. با توجه به نیاز جامعه علمی به تدوین کتابی جامع و کاربردی برای آموزش روشمند دانش «رجال» و «درایه» به طلاب و دانشجویان، مرکز فقهی امام محمّد باقر علیه‌السلام با تحقیقات متعدد علمی و با بهره‌گیری از تحقیقات آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله» و استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّدجواد شبیری و با اشراف ایشان، کتاب «استناد» را تولید کرده‌است. 🔻ویژگی‌های این کتاب: 1. جمع بندی و سامان دهی به مباحث پراکندۀ علم رجال و درایه 2. نوآوری های متعدد؛ مانند مباحث: • ساختارهای اَسناد در کتب اربعه و وسائل الشیعه • مشیخۀ فقیه و تهذیبین • تحریف و تصحیف • نقض‌های مشایخ ثلاث • مبحث اِکثار، مشایخ جعفر بن بشیر، منصب وکالت • معرفی دقیق برخی از فِرَق و مذاهب مهم • تعویض سند 3. طرح مباحث کاربردی و پر فائده با ذکر مثال‌های عینی 4. شیوایی بیان مباحث با وجود اتقان علمی بالا 5. قرار دادن تمرین برای بیشتر مباحث جهت تثبیت مطالب 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰معرفی فیلم 💠 نام فیلم: "بازمانده" 💠کارگردان: مرحوم سیف الله داد فیلم "بازمانده" را بسیاری از هنرمندان، بهترین فیلم جهان درباره فلسطین؛ بلکه برخی صاحب نظران آن را بهترین فیلم استراتژی ایران می دانند. این فیلم بر اساس کتاب "بازگشت به حیفا" اثر نویسنده مشهور فلسطینی؛ "غسان کفانی" ساخته شده است. کارگردان در این در فیلم، یاسی که بر کتاب سایه افکنده را تعدیل نموده است. 📌 یادآوری تلخی های گذشته مبنای شادی در پیروزی های امروز را روشن می سازد. 🔸 لینک فیلم : https://www.aparat.com/v/4awKM 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
الفقه الفهرستی.pdf
3.98M
🔰الفقه الفهرستی 💠انتشار به پیشنهاد استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین ⬅️شیوه فهرستی در این کتاب، در عرصه فقه، به کار گرفته شده است. خوب است که یکی دو تا از نمونه های آن مطالعه شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا فلسطینی‌ها خودشون همه زمین‌‌هاشون رو فروختن؟! شبهه‌ای پرتکرار در این روزها ایلان پایه، مورخ و نویسنده یهودیِ متولد حیفا پاسخ می‌دهد 📎 📎 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰معرفی برنامه تلویزیونی 💠برنامه «نقل و نقل» در یکی از قسمت های اخیر با موضوع فلسطین روی آنتن شبکه دوی سیما رفت. این برنامه یک دورهمی صمیمانه بین مجری برنامه و اهالی هنر است. بخشی از برنامه نقل ونقل به خاطره گویی اختصاص دارد که حامد عسکری (میزبان) همراه مهمانان، درباره موضوع برنامه به بیان خاطرات خود می پردازند و این خاطره گویی ارتباط مستقیم با موضوع برنامه دارد و بخش دیگر آن به آثار مهمانان حاضر در برنامه اختصاص دارد که با توجه به عرصه ای که در آن به فعالیت مشغول هستند، به معرفی آثار خود یا خواندن اشعارشان می پردازند.برنامه نقل ونقل کاری از گروه معارف اسلامی شبکه دوی سیما به تهیه کنندگی محمدحسام مدنی، سردبیری و کارگردانی علیرضا کاردان امین ( از اعضای اندیشکده مستعدان) است. در قسمت مذکور از برنامه جمعی از شاعران مهمان برنامه بودند و درباره عملیات طوفان الاقصی به گفت وگو نشستند و درباره اش شعرخوانی کردند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰اربابمان میگفت اگر که دین ندارید ... 🔻🔻آقای طهماسبی در برنامه نقل و نقل شعری زیبا سرودند: این سرزمین نامش فلسطین است باری خاک دلیران و دیار جان‌نثاری مهد شکوه و مسقط الرأس صلابت آیینه‌دار مکتب خون و شهادت تنها فقط خون ناجی این سرزمین است ما سهم‌مان خون است و خون بس سهمگین است ما شیرمردانی به رزم آماده داریم قاسم سلیمانی و فخری‌زاده داریم در بطن خویش آیات محکم کم نداریم امثال طهرانی مقدم کم نداریم آنان که بر فرق عدو، سجّیل بودند دنبالِ محوِ نام اسرائیل بودند ایمان اگر شد با عمل همره، غمی نیست ما سهم‌مان خون است و خون سهم کمی نیست بر پرچم ما نقش خون مانده است یک عمر ما را به غیر زخم حاشا، مرهمی نیست صهیون اگر دیوِ سفیدِ هفت سر شد هرگز نپندارد که ما را رستمی نیست این خانه بیت‌العنکبوت است و بداند سد است اگر این خانه، سد محکمی نیست صهیون زند از پشت خنجر، رسمش این است تنها فقط خون ناجی این سرزمین است مردان ما را خونبها خون است؛ خون است من‌بعد هر جا رد صهیون است؛ خون است هرگز مدار از سامری هیچ انتظاری موسی بر این موساد نفرین کرد، باری دریا اگر طغیان کند ماییم سدش هرگز نترساندَست ما را جزر و مدش باید بخوانیم از حضیض و اوج‌هایش از این شب تاریک و بیم موج‌هایش اهریمنان ما را به شهر خویش خوانند از چند و چون شهرشان دانیم و دانند از شهرشان ما غیر گمراهی ندیدیم بس آگهی دیدیم و آگاهی ندیدیم اهریمنان هیزم‌کشانی بس حقیرند آتش‌بیار اغتشاشات اخیرند ای سامری تا کی فریب و کشته‌سازی؟ نفرت پراکندن به دنیای مجازی ای سامری تا کی به بت‌ها جسده کردن؟ سودی نخواهی برد از این گوساله‌بازی ای سامری! موسی رسیده وقت جنگ است پاسخ کلوخ‌انداز را همواره سنگ است دنیا تماشا کن چراغ راه ما را فریادهای جاء نصرالله ما را ما پیروان شیر احزاب و حنینیم دلدادگان نصّ اهدا الحسنینیم ای سامری! موسی رسیده وقت جنگ است پاسخ کلوخ‌انداز را همواره سنگ است مردان مبادا پیش دشمن ساده باشید ای لشکر صاحب زمان، آماده باشید ارباب‌مان می‌گفت اگر که دین ندارید ای حق‌ستیزان، لااقل آزاده باشید ارباب‌مان می‌گفت قبل از دادن جان باید که بر معشوق خود دل داده باشید ارباب‌مان می‌گفت که پیوسته باید برّان چو تیغ و نرم چون سجاده باشید ارباب‌مان از صدرِ زین‌ افتاد بر خاک این‌گونه باید خاکی و افتاده باشید در پای ارباب گشت، قاسم قاسم شوید و مست از این باده باشید این پرچم حق است و حق پس دادنی نیست این پرچم از دستان ما افتادنی نیست 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
تحلیل فهرستی کاربردها و خصائص حسین عزیزپور.pdf
971.6K
🔰تحلیل فهرستی؛ کاربردها و خصائص 💠انتشار به پیشنهاد استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین ⬅️این کتاب درباره بستر شکل گیری تحلیل فهرستی، بسیار خوب است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰خواندن آیه « أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ » (نمل/62) برای رفع اضطرار و گرفتاری 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین آیات 60 تا 64 سوره نمل با تعبیر « أَمَّنْ » آغاز می شود. این پنج آیه به محاکمه و بازپرسی مشرکین می پردازد و روشنترین دلایل توحید را ذیل این پنج آیه بیان می کند. ⬅️آیه 62 این سوره که محل بحث می باشد این است « أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَليلاً ما تَذَكَّرُون‏ » و معنای آن به این صورت می باشد: (آيا آن شريكان بهترند) يا كسى كه (دعاى) شخص گرفتار و مضطر را هنگامى كه او را مى‏خواند، پاسخ مى‏دهد و آسيب و گرفتاريش را برطرف مى‏سازد، و شما را جانشينان (روى) زمين قرار مى‏دهد ؟ آيا با خداى يكتا معبودى هست؟ بسيار اندك متذكّر مى‏شويد. در تفاسیر و روایات مطلبی دال بر استحباب یا توصیه به خواندن این آیه در هنگام گرفتاری یافت نشد. و آن روایاتی که شامل این آیه می باشند برای توضیح و تفسیر آیه می باشد مثل تطبیق این آیه بر اهل بیت یا امام زمان عج الله و یا گفتن فضیلت امیرالمومنین و ... . بلکه آنچه در روایات ما آمده این است که امام صادق از مریضی شخصی به نام داود زُربی مطلع می شوند و به این شخص نامه ایی می دهند و ضمن توصیه های طبی به او می گویند که اینگونه خدا را صدا بزن : اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي إِذَا سَأَلَكَ بِهِ الْمُضْطَرُّ كَشَفْتَ‏ مَا بِهِ مِنْ ضُرٍّ، وَ مَكَّنْتَ‏ لَهُ فِي الْأَرْضِ، وَ جَعَلْتَهُ خَلِيفَتَكَ‏. رجوع شود به : http://noo.rs/77eD8 یا مثلا در کتاب طب الائمه نوشته دو برادر به نام‏هاى عبد الله و حسين، فرزندان بسطام بن شاپور زيات نيشابورى از محدثان شيعى قرن چهارم هجرى روایتی از امیرالمومنین برای رفع بیماری وجود دارد که در آن حضرت یک دعایی را توصیه می کنند که یک فرازی از آن به این صورت می باشد : يَا مَنْ‏ يُجِيبُ‏ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ رجوع شود به : http://noo.rs/YeTSi سید بن طاووس در دعای روز 23 ماه مبارک رمضان این تعبیر را می آورد : يَا مَنْ‏ يُجِيبُ‏ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ‏ السُّوءَ رجوع شود به : http://noo.rs/k7wAI این تعبیر « يَا مَنْ‏ يُجِيبُ‏ الْمُضْطَرَّ» در دعاهای دیگر نظیردعای عرفه به نقل از امام صادق علیه السلام و دعاهای دیگر آمده که نقل آن خارج از حوصله این مختصر می باشد. 🔹البته به خواندن این آیه دقیقا با همین تعابیری که در قرآن آمده توصیه شده ولی این توصیه از جانب معصوم نمی باشد مثلا مرحوم مجلسی در کتاب زاد المعاد برای برآورده شدن حاجات بزرگ توصیه به خواندن 12هزار مرتبه این آیه با همین لفظ « أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُهُ » می نماید. رجوع شود به : http://noo.rs/DjZcG یا مثلا ابن کثیر از علمای اهل تسنن در تفسیر خود یک داستانی را نقل می کند که در آن شخصی در یک مهلکه ایی گرفتار می شود و ناگهان این آیه با همین تعبیر « أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ » بر زبانش جاری می شود و به حاجت خود می رسد. این می تواند به این معنا باشد که این آیه با همین تعبیر در لسان مردم جاری بوده. رجوع شود به : http://lib.eshia.ir/15394/3/383/%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%85%D9%86 🔸در پایان شایسته می باشد که ذکر کنیم ما توصیه های عام برای خواندن قرآن داریم لذا خواندن این آیه از باب عمل به این روایات می تواند باشد زیرا نفس خواندن این آیات اثر خود را دارد و تعریض به خداوند است که بنده اومضطر شده و نیاز به اجابت او دارد. رجوع شود به: http://noo.rs/L8IIO البته شاید بتوان گفت برای گرفتن حاجت به وسیله خواندن ذکر یا آیه ایی لزوما نیاز به توصیه از جانب معصوم نمی باشد زیرا آنچه که ما اعتقاد داریم این است خداوند متعال اجابت کننده همه حوائج است نه این آیات و اذکار و اشخاص و اگر اعتقاد به برطرف شدن حوائج توسط این اذکار یا اشخاص داریم میدانیم این اثر آنها به واسطه ی خداوند متعال است نه مستقلا و بنفسه لذا هر چیزی که بتواند وسیله ما برای رسیدن به خداوند متعال باشد مطلوب است خواه ذکر و آیه باشد خواه اهل بیت یا علمای دین و ... . ضمن اینکه توصیه های علمای دین مانند مرحوم مجلسی یا آیت الله جاودان و دیگر بزرگان برای خواندن این آیه به نیت رفع حوائج به نظر می رسد کافی باشد. رجوع شود (توصیه آیت الله جاودان) : https://www.aparat.com/v/OxhDN والله العالم 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا