eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
403 عکس
59 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
اثبات تحریف‌ناپذیری قرآن علاوه بر علاقه شخصی، عامل مهم‌تری انگیزه طیار برای تحقیق درباره قرآن‌های خطی را دو چندان کرد و آن تلاش برای اثبات تحریف‌ناپذیری قرآن با استناد به نسخ کهن قرآن و داده‌ها و مستندات علمی و دلیلی غیر از مسئله اعتقادی بود، به‌ویژه این‌که او از اساتیدش در مدرسه و دانشگاه آموخته بود که متن کتاب مقدس(انجیل) تغییرات زیادی یافته و تحریف شده است، این در حالی بود که همواره بر این مسئله تأکید می‌شد که قرآن از تحریف به دور بوده و تا به امروز محفوظ مانده است؛ چیزی که کتب علوم قرآنی قدیم و جدید بر آن تأکید داشته و صحه گذاشته‌اند.   طیار در این باره می‌گوید: «شاید شما هم با من موافق باشید که این مسئله تأثیر زیادی در روح و روانم گذاشته بود و می‌خواستم به عنوان یک مسلمان با دیدی متفاوت تحریف‌ناپذیری قرآن را ثابت کنم و به آرامش و خواسته درونی‌ام برسم».  هر چند که قرآن را صدها تن از صحابه و ده‌ها هزار تن از قاریان و حافظان حفظ کردند و امروز هم به همان شکل سابق و بدون هر گونه تحریف قرائت می‌شود؛ اما یک پژوهشگر مسلمان نباید عمدا از داده‌ها و مستندات علمی در این باره غافل باشد؛ زیرا غفلت و عدم تحقیق با مستندات علمی درباره تحریف‌ناپذیری کتاب آسمانی مسلمانان سبب می‌شود که بی اطلاع ها چون اسحاق نیوتن بگوید «دین بر عصایی شکننده متکی است».   تصویر: طیار آلتی قولاچ در کنار خبرنگار اضاءات و مشغول تحقیق درباره مصحف رضوی؛ ایشان یکی از ده ها محقق کتاب است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات جناب آقای کریمی نیا در مراسم رونمایی از مصحف مشهد رضوی علیه السلام 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
62fe5a6bc43ed.pdf
9.69M
🔸مقدمۀ مرتضی کریمی‌نیا در معرفی مصحف مشهد رضوی مصحف المشهد الرضوي یا Codex Mashhad عنوانی است که من به ترکیب دو نسخۀ کهن قرآنی به شماره‌های ۱۸ و ۴۱۱۶ در کتابخانۀ آستان قدس رضوی داده‌ام که در اصل یک قرآن کامل را تشکیل می‌داده‌اند اما به دلایلی نامعلوم از هم جدا افتاده‌اند. این کهن‌ترین اثر قرآنی در ایران، و حجیم‌ترین نسخۀ حجازی در قطع عمودی (با ۲۵۲ برگ) در سراسر جهان است که تاکنون می‌شناسیم. داستان کشف این دو تنها نسخۀ قرآنی به خط حجازی در کتابخانه را به تفصیل در جایی دیگر خواهم آورد. از حدود سال ۱۳۹۴ که پارۀ نخست این قرآن (یعنی نسخۀ ۱۸) را یافتم، در پی تحقیق متن آن و انتشار چاپ عکسی (فاکسیمیله) از آن بودم. دو سال بعد، بخش دیگر آن را در نسخۀ ۴۱۱۶ پیدا کردم. خوشبختانه پس از سالها تلاش من، همکارانم و مؤسسۀ آل البیت قرار است که در سال جاری این اثر به انتشار عمومی برسد (دیروز این قرآن رونمایی شد)، همراه با تحقیق و بازنویسی متن نسخه، پانویس‌های توضیحی درخصوص رسم و املا و قرائات و سایر ویژگی‌های متنی و نسخه شناختی آن، و به ضمیمۀ دو مقدمه به عربی و انگلیسی. اکنون نسخۀ عربی مقدمۀ من در مجلۀ تراثنا(سال ۳۹، ش ۱۵۳، محرم ـ ربیع الأول ۱۴۴۴) منتشر شده که در اینجا به اشتراک می‌گذارم، با این توضیح که در نسخۀ نهایی، این مقدمه اندکی مشروح‌تر است و حاوی اطلاعاتی درباب تاریخ گذاری و آزمایش کربن۱۴ بر روی مصحف. همچنین بخشی اصلی این مقدمه نیز به زبان انگلیسی در مجلۀ مخطوطات اسلامی (Journal of Islamic Manuscripts) از سوی انتشارات بریل (سال ۲۰۱۹) انتشار یافته است. ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» 📝به قلم آقای 💢 در سه یادداشت پیشین، به خلاصه بخش اول کتاب (چالش های اعتبارسنجی در دوران معاصر) پرداخته شد. 🔰 عنوان بخش دوم، «نگاشته های کهن اعتبارسنجی و رجالی شیعه» است، که ضمن چند یادداشت محتوای آن را خلاصه وار بیان میکنیم. 📘نگاشته اول: فهرست شیخ طوسی 🔸نکته اول: واژه «اصحابنا» که در فهرست شیخ طوسی و سایر کتب رجالی استعمال میشود، شامل تمامی فرق امامیه (1) (اعم از شیعه اثنی عشری و غیره) میشود. 🔶نکته دوم: غالب راویان نام برده در فهرست شیخ طوسی، امامی هستند، هرچند در موارد معدودی تصریح به عامی بودن راوی میکنند. 🔹لذا در صورت سکوت در خصوص یک راوی، به سادگی نمیتوان حکم به امامی بودن وی کرد. 🔶نکته سوم: هرچند شیخ طوسی در مقدمه فهرست وعده میدهند که به اوصاف و مذهب راویان اشاره کنند، اما از 870 راوی نام برده در این کتاب، تنها حدود 21% توصیف شده یا مذهبشان بیان شده است. 🔹این نکته ظاهرا ناشی از این است که ایشان در صدد گزارش اطلاعات موجود در منابع خود بودند. 🔹پس کاستی های موجود در فهرست، ناشی از منابع شیخ طوسی است، نه از سوی ایشان. 🔶نکته چهارم: شیخ طوسی برای نگارش فهرست، از برخی کتب بعنوان منابع اصلی، و از برخی بعنوان منابع مکمّل استفاده کردند. 🔹منابع اصلی: 1. فهرست ابن بُطّة 2. فهرست حُمَید بن زیاد 🔹منابع مکمّل: 1. فهرست شیخ صدوق 2. رجال ابن عقدة 3. فهرست ابن عُبدون 4. فهرست ابن ندیم 📚منابع و نکات: 1- فرقه امامیه، در مقابل عامّه (اهل سنت) بوده و به معنای گروهی است که ولایت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله را قبول دارند. 2- فهرست شیخ طوسی، ص3و4. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب(س) اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه گفته میشود پیامبر(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد. و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب خواهر بزرگتر حضرت فاطمه(س)، زینب بنت جحش دختر عمه و همسر پیامبر(ص)، و نیز زینب دختر حمزه سید الشهداء(س). و بالاخره اینطور نبود که از مصادیق ﴿لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾[1] باشد. زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود[2]. همچنانکه در میان غیرعرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است. 🔹 زینب کبری و اینکه برخی از توصیف حضرت زینب(س) به «زینب کبری» چنین برداشت میکنند که ایشان بزرگتر از خواهرش ام کلثوم بوده است اشتباه است زیرا در کتابهای تراجمِ صحابه -شرح حال و معرفی صحابۀ پیامبر(ص)- آمده است که زینب دومین دختر امیرالمؤمنین(ع) بوده است. ــــــــــــــــــــ 1️⃣ ﴿يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(مريم ٧). 2️⃣ اسم این درخت «زَنَب» نیز نقل شده. و اولین کسی که بسیط نبودن کلمۀ «زینب» را مطرح کرده و گفته مرکب است از «زین» و «أب» فیروزآبادی در کتابش "القاموس المحیط" است که در قرن هشتم و نهم میزیسته و این ادعا را بدون هیچ نقل و استناد و شاهد مثالی و صرفاً بعنوان یک احتمال مطرح کرده و پیش از او در جایی ذکر نشده. - لغتنامۀ دهخدا: [زَ نَ] .. درختی است خوش منظر و خوشبوی، ومنه سُميت المرأةُ زينب، أو من الأزنب للسمين..، در ذخیرۀ خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشرۀ (پوست) مردم آمده: «اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشرۀ مردم که آن را "زینب" گویند». - لسان العرب (ابن منظور) 1: 453، عن ابن الأَعرابي: الزَّيْنَبُ شجرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرائحة، وبه سُمِّيت المرأَة. - لغتنامۀ لاروس: الزَّيْنَبُ: نبات عشبيٌّ بَصَليٌّ معمّر من فصيلة النرجسيات، أزهاره جميلة بيضاء اللون فوّاحة العرف، وبه سُمِّيت المرأة. 📚یاددشت برگرفته از تحقیقات حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی یوسفی غروی است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔺️نقد یادداشت حجت الاسلام یوسفی غروی درباره لغت زینب 📝استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین ، از اساتید اندیشکده مستعدان. 🔹️حجت الاسلام یوسفی غروی درباره زینب نوشته اند که در یک اشتباه رایج و غلط مشهور این کلمه را به معنی زینت پدر یعنی زینت امیرالمؤمنین علی علیه السلام گرفته اند. در حالی که زینب قبل از اسلام هم اسم بوده و به کار می رفته است. بعد با بررسی لغوی فرموده اند که به معنی یک گیاه خوشبوست. ❗واقعا از ایشان جای تعجب است که ... برای مطالعه ادمه یادداشت به لینک زیر مراجعه شود: https://eitaa.com/dehban_ir/1953
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پدر کریستوفر، کشیش مسیحی که تحقیقات فراوانی درباره تاریخ اسلام بخصوص زندگی حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما کرده است میگوید: نیمی از قلب من برای حضرت زهرا و نیمی دیگر برای حضرت زینب سلام الله علیهما است. این کلیپ را بینید، چقدر زیبا درباره مقام و عظمت حضرت زینب سلام الله علیها صحبت میکند 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰سوسیالیسم یا کمونیسم؟(فرسته دوم) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 🖇لینک فرسته اول: https://eitaa.com/mstdnjthd/263 با گسترش یافتن شعارهای سوسیالیستی و افزایش روز افزون طرف داران آن، احزاب و گروه های مختلفی به دنبال تحقق بخشیدن به این فلسفه و تفکر به شیوه و روش خود بودند. یکی از این گروه ها که شاید افراطی ترین آنها به حساب می آمد حزب کمونیست بود که در مدتی نه چندان طولانی،اصلی ترین شاخه ی سوسیالیسم را شکل داده و رفته رفته قدرت خود را افزایش دادند. سوسیالیسم مالکیت خصوصی را یکی از عوامل مشکلات به وجود آمده می دانست اما در تفکر کمونیسم مالکیت خصوصی ریشه اصلی تمامی مشکلات بود،لذا از ابتدا اصلی ترین هدف کمونیست ها از بین بردن مالکیت خصوصی و رسیدن به مالکیت اشتراکی بود. آنها برای دست پیدا کردن به هدف خود در سال 1847 میلادی در لندن اتحادیه ای را به رهبری کارل شاپر تاسیس کردند به نام «اتحادیه کمونیست ها»(Communist League). کارل مارکس و فردریش انگلس که هر دو فیلسوف آلمانی بودند( تحلیل چرایی آلمانی بودن هسته اصلی کمونیست خود مجالی جداگانه می طلبد) بیانیه یا مانیفستی را برای اتحادیه کمونیست تنظیم کردند که این نوشتار به اساسنامه و رساله عملیه این گروه تبدیل شد. در این جزوه سیاسی، مارکس و انگلس انتقادات و اشکالات گروه خود به مالکیت خصوصی و نظام سرمایه داری را بیان کردند و همچنین به توصیف جامعه آرمانی کمونیستی پرداختند.اوصاف جامعه آرمانی کمونیستی سبب شد تا طبقه کارگر که در وضعیت نفرت باری زندگی می کرد،آرمان شهر خود را در این جامعه ترسیم کند و هر روز گروه های بیشتری از این طبقه به شوق رسیدن به آن به سمت این اتحادیه گرایش پیدا کند تا جایی که برخی چنان غلو و بزرگ نمایی کردند که مارکس را پیامبر از سمت خدا و مانیفست را متن مقدس او می دانستند.با مطرح شدن مارکس به عنوان اصلی ترین شخص گروه کمونیست تفکر «مارکسیسم»(Marxism) پدیدار گشت که در توضیح آن باید این گونه بیان کرد که مارکسیسم خوانش و تفسیر مارکسی از کمونیسم بود.در نتیجه اگر بخواهیم رابطه ی سوسیالیسم و کمونیسم و مارکسیم را به طور ساده بیان کنیم باید گفت: کمونیسم شاخه ای و گروهی از سوسیالیسم است و مارکسیسم خوانش و تفسیری از کمونیسم. ادامه دارد... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ انتشار فایل صوتی اساتید معظم در دوره تخصصی فقه المقاومه 🌀 تیزر دوره تخصصی فقه المقاومة 📝 این دوره فشرده فقهی ۴ آبان ۱۴۰۲ با ارائه‌ی اساتید ذیل در قم برگزار گردید. ✔️ به زودی تقریرات ارائه اساتید محترم نیز منتشر خواهد شد 🎚 صوت کامل ارائه‌ی اساتید از طریق لینک‌های مرتبط در دسترس است: 🎙 قتل نساء و صبیان در جنگ 👤 استاد سیدمحمدعلی مدرسی یزدی https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/91 〰〰〰〰〰 🎙 پیامدهای فقهی رضایت به ظلم و معصیت 👤 استاد قائنی نجفی https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/86 〰〰〰〰〰 🎙 موضوع‌شناسی فقه‌المقاومة 👤 استاد مبلغی https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/90 〰〰〰〰〰 🎙 نظریه جهاد ذبی 👤 استاد فاضل لنکرانی https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/93 〰〰〰〰〰 🎙 چیستی فقه مقاومت و ابعاد آن 👤 استاد عبدخدایی https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/94 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت کرسی حجت الاسلام و المسلمین دکتر گرامی پور و طلبه فاضل، جناب اقای امیررضا ملکی 🔰 عنوان: تحقق موضوع محاربه 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 📝 ... اگر سازمان ملل که دم از حمایت از حقوق بشر می‌زند راست می‌گوید، کاری با دولت‌های ضعیف نداشته باشد و در ضعف و ناتوانی آنها نکوشد و مانع پیشرفت آنها نشود. اگر راست می‌گفتند، جنگ جهانی دوم را به راه نمی‌انداختند. ‼️آنها نه‌تنها با دفتر شرع، که با دفتر عقل و عقلا نیز مخالفت دارند! 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۳۱۶ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰کدام دنیا؟ کدام سازمان ملل؟ 🤔آیا میدانید چه کشورهایی عضو سازمان ملل هستند؟ لسوتو، بابادوس، کومور، موریس، نائورو، پالائو، پاپوآ گینه نو سَن مارینو، سنت کیتس و نویس، ساموآ، سائوتومه، سیشل، سوازیلند، تونگا، تووالو، وانواتو، مالاوی، کیپ ورد، جیبوتی، بنین، بلیز، آنتیگوا باربادو، جزایر سلیمان، جزایر فارور، جزایر مارشال، موریتانی و بسیاری دیگر ... اینها اسامی بخشی از کشورهایی هستند که زیر ۱۰۰ سال عمر داشته و کاملا برنامه ریزی شده و با سیاست های پلید آمریکا تشکیل شده و اینک عضو سازمان ملل هستند و هر کدام یک حق رای دارند ! از سال ۱۹۴۵ که سازمان ملل با حضور ۵۱ کشور تشکیل شد ، تا کنون کشورهای زیادی با هدایت آمریکا ، اصطلاحاً مستقل شده‌اند و اعضای سازمان ملل را به چیزی در حدود دویست عضو (۲۰۰ کشور) رسانده‌اند جالب اینجاست که به یکباره شما می‌شنوید که بالای ۱۵۰ کشور در سازمان ملل ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده‌اند ! یا می‌گویند جامعه جهانی نگران برنامه‌های هسته‌ای ایران است ! اما کسی نمی‌گوید این جامعه جهانی چیست و چگونه تشکیل شده است !؟ کسی نمی‌گوید که اکثر این کشورها جمعیتشان به ۳۰۰ هزار نفر هم نمیرسد ! جمعیت ۱۲۶ کشور عضو سازمان ملل فقط هفتاد میلیون نفر هست ، که بله قربان گوی آمریکا هستند . مساحت تمامی این کشورها به اندازه ایران نمی‌شود به نظرتون نظر سازمان ملل در مسائل چقدر مضحکه؟ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» 📝به قلم آقای
(برای مطالعه یادداشت های پیشین نام نگارنده را انتخاب کنید)
💢در یادداشت پیشین، به نکاتی در خصوص فهرست شیخ طوسی پرداخته شد. 🔰در این یادداشت مطالبی درباره کتاب «فهرست نجاشی» بیان میشود. 🔶نکته اول: کتاب جناب نجاشی، در حقیقت فهرست است، اما به اشتباه به عنوان «رجال نجاشی» معروف شده است. (1) 🔶نکته دوم: انگیزه مولف از نگارش این کتاب، پاسخ به شبهه مخالفان شیعه بوده که شیعه را متهم به نداشتن پیشینه فرهنگی میکردند. 🔶نکته سوم: در این کتاب علاوه بر «بیان نام راویان صاحب کتاب»، «بیان کتب آنها» و «بیان طریق تا کتب» (که در فهرست شیخ طوسی نیز وجود دارد)، به «مذهب»، «طبقه»، «توثیق و تضعیف» و «میزان استقبال اصحاب از کتب راویان» نیز پرداخته شده است. (2) 🔶نکته چهارم: منابع فهرست نجاشی، متقن تر از منابع فهرست شیخ طوسی بوده، فلذا اشتباهات کمتری دارد. 🔹از مهمترین منابع نجاشی، میتوان به «مکاتبات و اجازات احمد بن علی بن نوح سیرافی» اشاره نمود. 🔹«ابن نوح» شخص بسیار دقیق و نکته سنجی در بحث فهرست نویسی بودند. 🔶نکته پنجم: ویژگی بارز فهرست نجاشی در مقایسه با سایر کتب رجالی اولیه، «به نقد کشیدن آرای دیگران» است. ایشان در موارد متعددی از دیگری نقل قول کرده و محتوای آن را به عرصه نقد میکشند. 📚منابع و نکات: 1- کتاب فهرست، کتابی مولف محور است و به بررسی افراد صاحب کتاب میپردازد. اما کتاب رجال، کتابی راوی محور است، اعم از اینکه صاحب کتاب باشند یا نباشند. 2- البته این موارد در فهرست شیخ طوسی نیز وجود دارد، هرچند بسیار کم رنگ تر است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 معنای «انا ابن الذبیحین» 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین شماره اول در کتب فریقین روایتی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با تعبیر «انا ابن الذبیحین» نقل شده است. [1] در تفسیر اینکه مراد پیغمبر صلی الله علیه و آله از این دو ذبیح چه کسانی هستند اختلاف نظر هست؛ منشا این اختلاف، تفاوت دیدگاه در مورد فرزدندی است که حضرت ابراهیم علیه السلام مامور به ذبح آن شدند؛ مشهور علمای شیعه قائل به ذبیح بودن حضرت اسماعیل [2] و مشهور علمای اهل تسنن قائل به ذبیح بودن حضرت اسحاق هستند[3] . ضمن اینکه روایاتی نیز وجود که جناب عبدالمطلب نیز فرزند خود یعنی عبدالله که پدر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می شود را ذبح کردند [4] کما اینکه در کتب سیره و تاریخ نیز این ماجرا به تفصیل بیان شده است؛ بنابراین سه احتمال برای معنای ذبیح وجود دارد: جناب اسماعیل ، جناب اسحاق و جناب عبدالله که به ناچار باید دو تن از آنها را برگزید. 💠شاید در ابتدای امر اینگونه به نظر برسد که این مطلب نیازی به بحث ندارد؛ زیرا برای شیعیان مسلم است که ذبیح جناب اسماعیل بوده و فرض ذبیح بودن جناب اسحاق مطرح نمی شود؛ پس دو ذبیح جناب اسماعیل و جناب عبدالله هستند؛ اما این بحث چند نکته اصلی دارد که به شکل مختصر بیان می شود: 1⃣ در برخی روایات وارده توضیحی درباره مراد از ذبیحین داده نشده، در دسته دیگری از روایات که ذبیحین را تفسیر کرده اند طبق ظاهر، مولف کتاب ذیل روایت توضیح داده و نه اینکه امام معصوم آن را تفسیر کرده باشند؛ وجه این ظهور آن است که تعابیری مانند اطراد و مجاز و ... در آنها وجود دارد، الا یک روایت که مروی از امام رضا علیه السلام است که حضرت در آن مراد از ذبیحین را جناب اسماعیل و جناب عبدالله بیان می کنند که با توجه به نکات بعدی تکلیف آن روایت مشخص می شود. البته حاکم نیشابوری یک روایت از معاوية بن ابی سفیان در کتاب مستدرک علی الصحیحین[5] می آورد که در آن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خودشان مراد از ذبیحین را جناب اسماعیل و جناب عبدالله معرفی می کنند که حال این روایت مشخص است. 2⃣ در رابطه با جریان ذبح جناب عبدالله توسط عبدالمطلب بین علما اختلاف وجود دارد؛ عده ای این واقعه را می پذیرند و آن را نشانه ایمان جناب عبدالمطلب می دانند. در نقطه مقابل عده ای آن را با ایمان عبدالمطلب در تقابل می دانند. از موافقین این ماجرا جناب ابن شهر آشوب است که می گوید عبدالمطلب عمل ذبح فرزند را از افضل قربات به خداوند میدانست؛ لذا این گونه نذر کرد[6]. علامه مجلسی در حیاة القلوب می نویسد که نذر فرزند به عنوان قربانی در شریعت حضرت ابراهیم سنت بوده و احتمال این وجود دارد که این مسئله به جناب عبدالمطلب الهام شده باشد [7]. آقای سبحانی در فروغ ابدیت آن را نشانه عزم راسخ و اراده قوی و پایبندی جناب عبدالمطلب به عهد و پیمان می داند [8]. آقای یوسفی غروی می گوید که ایمان عبدالمطلب سیر تکاملی داشته به طوری ایشان ابتداءً نام فرزندان خود را عبد مناف و عبد العزی می گذارد اما به تدریج ایمانش قوی می شود و بعد از دیدن نشانه های نبوت در نوه خود به حد اعلایی از ایمان می رسد. در ادامه ایشان می گوید که اگر این تصمیم جناب عبدالمطلب مانند تصمیم جناب ابراهیم نبود پیغمبر هرگز به آن افتخار نمی کرد [9]. از مخالفین این قضیه می توان آقای غفاری را نام برد که در حاشیه من لایحضر ایشان چندین اشکال به شرح ذیل به این قضیه وارد می کند.: الف) این مطلب را نمی توان به یک فرد عادی نسبت داد چه برسد به عبدالمطلبی که پیامبر بارها به ایشان افتخار کرده و بعد ایشان مطالبی را که دال بر عظمت شان جناب عبدالمطلب است را می آورد مانند روایاتی که در عظمت ایشان آمده، آن احکامی که ایشان در جاهلیت وضع کرده اند و اسلام نیز آنان را تایید کرده و داستان مقابله ایشان با اصحاب فیل. ب) اشکال دوم این است که متصور نیست همچنین شخصی با یک فعلی که در تمام شرائع منهی بوده و عقل حکم به قبح آن می کند بخواهد به خداوند متعال نزدیک بشود. ج) ضمن اینکه نذر فرزند برای قربانی یکی از سنت های بت پرستان بوده. د) این فرض که عبدالمطلب مامور به این امر بوده قابل قبول نیست؛ زیرا در تمامی روایات این بحث تصریح شده که ایشان نذر کرده و در جواب کسانی که او را منع می کردند ادعا نکرده که مامور به این کار بوده است. ه) اگر سند این روایات را بررسی کنید متوجه می شوید که این حدیث از مجعولات غیر امامیه می باشد که به منظور جرح جناب عبدالمطلب و نسبت دادن شرک به ایشان انجام شده است. موید این مطلب این است که بزرگان مفسرین عامی این ماجرا را ذیل آیه ی «وَ كَذلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلادِهِمْ» (انعام/137) ، می آورند و یکی از مصادیق آن را جناب عبدالمطلب می دانند.[10] ادامه دارد ... ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید