1_1346531374.pdf
10.46M
🔸یکی از مسائلی که در ایام شهادت حضرت فاطمه (س) مورد هجوم شبهات مخالفان تشیع به خصوص وهابیت میشود، مسئلهی شهادت حضرت محسن (ع) است.
طبق اعتقاد شیعه حضرت محسن (ع) در هنگام حمله به خانهی حضرت زهرا (س) جنینی بود که به دلیل ضربات وارد شده به حضرت فاطمه (س) سقط شد و به شهادت رسید.
نگارنده کتاب «حضرت محسن اولین شهید امامت» سعی نموده است شهادت حضرت محسن (س) را قبل از ولادت، بنابر منابع شیعه و اهل سنت به اثبات برساند و شبهات موجود را پاسخ دهد.
📚ایشان ۷۴ منبع شیعه و ۲۵ منبع اهل سنت و ۳ منبع نسب شناسی که مسئله شهادت را ذکر نمودهاند، مورد استناد قرار میدهد و نتیجه میگیرد، شهادت حضرت محسن (س) قبل از ولادت از مسلمات شیعه است که در منابع اهل سنت و نسب شناسی هم مستنداتی دارد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰کرامت ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها
آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه مکرّر میفرمودند: اگر شما در شرایط بحرانی قرار بگیرید (شرایط حضرت خیلی بحرانی بود. ایشان در غم شهادت پدر بزرگوارشان بودند و از طرفی حق مسلم همسر بزرگوارشان (ولایت ظاهری) غصب شده بود. حق مسلم خودشان (باغ فدک) غصب شده بود. خودشان مورد ضرب و شتم عده ای منافق قرارگرفته بودند که سبب آن فرزند بزرگوارشان سقط شده بود؛ و شاید یکی از موارد دیگری هم که حضرت را خیلی اذیت میکرد این بود که به سبب غصب نعمت ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام، خیر دنیا و آخرت از عدهٔ زیادی از مسلمانان سلب میشد.) آن وقت میبینید تصمیم گیری چقدر سخت است. کرامت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها این است که در شدّت مظلومیّت، کاری میکنند که در کلّ تاریخ، بیان خودشان را برساند. بفرمایند: من مظلومم. فرمود: قبر من مخفی باشد. چهل تا قبر در بقیع درست کنید. منافقین به قبرستان بقیع آمدند، میخواستند همهٔ قبرها را بشکافند، نمیدانستند چه لوازمی دارد. اینجا بود که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه قسم یادکردند اگر اینجا شمشیر علی از غلاف بیرون بیاید، تا خونت را نریزم برنمیگردم. هنگامی که دید علی اینجا غیر از علی در روز قبل است که برای بیعت میبردند، دست برداشت.
حاج آقا [آیت الله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه] میفرمودند: این کرامت حضرت است در شدّت مظلومیت کاری بکند که پیروز باشد. منافقین باوجوداینکه باقدرت تمام حتی کتابت حدیث را منع کردند ولی نتوانستند این صدای رسای حضرت را محو کنند.
📚 برگرفته از بیانات یکی از شاگردان آیت الله العظمی بهجت رحمه الله علیه
⭕️ یادداشتی انتقادی از مواضع اخیر آقای اکبرنژاد
📝 به قلم حجت السلام و المسلمین #رستمی؛ مدیر اندیشکده مستعدان
آخوند تکساحتی و پندارهای پیرامون آن! | انتشار در خبرگزاری فارس
لینک یادداشت🔻
http://fna.ir/3gl6jo
متن یادداشت🔻
1⃣ چند صباحی است آقای اکبرنژاد بر سیاست تنش زدایی تاکید میکند. از بالا و پایین آسمان ریسمان می بافد تا بگوید این سیاست، در اسلام و رویه اهل بیت بسیار اساسی بوده است.
2⃣ حالا که ایام شهادت حضرت زهرا(س) شده و متذکر میشود که حضرت با خطبه فدکیه و حضور در مسجد به جنگ با طاغوت رفته است و بعد از وفات پیامبر(ص)، در مدینه تنش آفریده است، باز هم با پیشفرضهای خود به قضیه نگاه میکند. این ویژگی انسانهای تکبعدی است.
3⃣ اشکالش به بزرگان این است که سادهانگارانه به مسائل مینگرند. اما از تحلیلهای خود غافل است که به سادهسازی روی آورده است. فقط چشم بر یک مطلب گشوده است و آن هم اصل تنشزدایی است. در حالیکه تصمیمات کلان فقط از یک اصل تبعیت نمیکند. اما او میخواهد همان چیزی را ببیند که دنبال میکند.
حضرت خطبه فدکیه خواند، علیه خلفا شکایت کرد، مدینه را متحیر کرد، حضور خلفاء نزد خود را تحریم کرد. اما آقای اکبرنژاد مرغش یک پا دارد. میگوید همه اینها تنش زدایی بوده است!!!
اصلا حضرت ابراهیم هم برای تنشزدایی تبر را بر روی دوش بت بزرگ گذاشت. خواست تنشزدایی بکند و با اینکار شکستن سایر بتها را به بت بزرگ نسبت دهد تا جامعه با کمترین تنش روبرو شود.
4⃣ اگر امامین انقلاب چنین رفتاری میکردند، ( یعنی رفتاری چون حضرت زهرا (س)) احتمالا آقای اکبرنژاد و همفکرهایش، شهادت امام حسین(ع) با مصائب فراوانی را که به حضرتشان رسید و سبب شهادت انسانهای والامقام بسیاری شد، نتیجه تنشزایی امامین انقلاب میدانست. چه معرکههایی که نمیگرفت.
5⃣ نتیجه تکبعدی بودن همین است. آنگاه که پرچم تحول حوزه را در دست گرفت، تنها تحول را میدید و همه امور را با عینک تحول کانالیزه میکرد. آن موقع تنشزایی شجاعت بود و اطاعت از ولی. دیگر مهم نبود بزرگان حوزه با این حرکت موافق بودند یا نبودند. حرمت و احترام بزرگان حوزه و آرامش طلاب و فضای علمی فدای تحولخواهی آقای اکبرنژاد.
6⃣ اگر آقای اکبرنژاد آنقدر چشم تیزبینی دارد که میتواند از دل خشم بروز یافته ی حضرت زهرا(س) تنشزدایی استخراج کند و از حرکت امام حسین (ع) به سمت کوفه برای قبول خلافت دنیوی اهل کوفه نیز تنشزدایی بیرون بکشد، چرا نمیتواند این تنشزدایی را از رویه امامین انقلاب استخراج کند؟
7⃣ از همین واقعه مهم اخیر شروع کنیم. با وجود حمایت تمامقد جمهوری اسلامی از جنبش حماس و مقاومت فلسطین، اما هرگز عملیاتی نظامی را مستقیما علیه اسرائیل شروع نکرد. این همان مبارزه به همراه کمترین تنش نیست؟ راستی در این چهل سال جمهوری اسلامی چرا مستقیما وارد جنگ با آمریکا نشده است؟ چرا همواره صرفا از حق خود دفاع کرده است؟
کشوری که اهل تنش است چرا تاکنون در این مدت چهل سال حتی یک جنگ را آغاز نکرده است؟
آقای اکبرنژاد حق دارد این مسائل را درک نکند. چون او تکبعدی است. همانطور که به هنگام نقد بر شیخ اعظم و بزرگان حوزه تکبعدی بود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
ادامه یادداشت⬇️
8⃣ اینکه انسان پساواقعه بنشیند و با دیدن پارهای از امور بتواند پیرامون آن واقعه نظر دهد، نه هنرمندانه است و نه صحیح. مثل بنیعباس که بعد از شهادت امام حسین(ع) میگفتند « حسین(ع) نتوانست تشخیص دهد که کوفه به او خیانت میکند و در نتیجه او سیاست را به خوبی نمیدانست»
این چنین نقدی به لحاظ روشی درست نیست. تصمیم در هر لحظه بر اساس قطعیت نتایج پیشبینی شده نیست. بسیاری اوقات تصمیم عاقلانه بر اساس احتمالات و محتملات و حوادث بدیل آن گرفته میشود و درستترین تصمیم به حساب میآید. بر همین اساس نیز میتوان با نگاهی بروندینی حرکت امام حسین(ع) به سمت کوفه را عاقلانه دانست، بی آن که نیازمند توسل به علم غیب امام شویم یا بگوییم کوفه مقصد امام نبوده است.
مثلا در دهه ۵۰، با تضعیف جایگاه شاه و قدرتمند شدن طرفداران مارکسیسم در ایران، انقلاب امام سفره مارکسیستها را از کشور برچید. با فروپاشی شوروی چه درگیریهای داخلی و تجزیههایی که در داخل صورت نمیگرفت که به برکت قیام امام این احتمالات و محتملات از کشور دفع شد.
9⃣ راستی بد نیست به عراق هم بنگریم یا به مصر که سیاست تنشزدایی را در پیش گرفته اند و انقلابی هم از جنس انقلاب خمینی نکردند و وضعیت امروزشان را بررسی کنیم. از عراقی که امنیت ندارد تا مصری که شرف ندارد...
0⃣1⃣ و آخرین بند: آقای اکبرنژاد! به راستی اگر دوستدار نظام هستید و تضعیف آن را حرام میدانید باید پیامدهای سخنانتان را بررسی کنید نه قصد و نیتتان را. به گمانم اثبات این مطلب برای شما دشوار نیست.
پس برای اینکه خروجی شما کارکردی در جهت اصلاح نظام داشته باشد باید فکری کنید و دستاوردهای نظام را ببینید. برای دیدن دستاوردها فقط کافی است تکبعدی نباشید. اقتدار نظامی جمهوری اسلامی را ببینید که پایه هر اقتدار دیگری از جمله اقتدار اقتصادی است. سیاست تنشزدایی در رفتار جمهوری اسلامی پررنگ است. آنها را هم ببینید. به همان نحوی که این سیاست را با رفتار حضرت زهرا(س) قابل جمع میدانید به رفتار جمهوری اسلامی بنگرید امید دارم تغییر نگرش دهید.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📚 معرفی کتاب 📚
کتاب «خدا و علم» که با نام های خدا و دانش و خداوند و علم نیز در ایران ترجمه و منتشر شده است یکی از پر فروش ترین کتاب های غیر رمان در زمان انتشار خود بود که توجه زیادی را به محتوای تاثیرگذار خود برانگیخت و نگرشی نوین پیرامون رابطه علم و دین ایجاد نمود.
این کتاب که ماحصل گفت و گویی همدلانه میان ژان گیتون (بزرگترین فیلسوف مسیحی دوران معاصر) و ایگور و گریشکا بوگدانف دو فیزیکدان معروف روسی می باشد؛ مباحثه ای میان علم و دین است و توانسته تعارض ادعایی میان باور انسان معتقد به خدا و یافته های علوم تجربی را با نگاهی بنیادین به داوری بکشاند.
در این کتاب موضوعاتی مانند متافیزیک-عالم روح و ماده- علت پدیداری کاءنات- بیگ بنگ - ثابت پلانک- نحوه شکل گیری جهان هستی و ... به زیبایی و در گفتگویی همه فهم مطرح می گردد. بی شک این کتاب می تواند نقش شگرفی در تردید انسان فرهیخته در خصوص معقولیت احتمال فقدان خدا در ساختار کائنات ایجاد نماید.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📚برشی از کتاب📚
📗«خدا و علم»
✏️ ژان گیتون
ایگور بوگدانف
گریچکا بوگدانف
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰۲۹ آذر، سالروز رحلت آیت الله العظمی شیخ الشریعه اصفهانی
رهبر معظم انقلاب حفظه الله: صد سال جلو تر از ژاپن!
💢هرجا كه محل حضور يك رهبر اسلامى و حضور قدرتمندانهى اسلام بود، غربزدگان و روشنفکران هم حضور داشتند؛ و اين يكى از عجايب تاريخ ايران است؛ و عجيبتر اين است كه اين حادثه براى مردم ما شناخته شده نيست!
مردم ايران نمىدانند كه مرحوم شيخ الشريعهى اصفهانى - مرجع تقليد بزرگ ساكن نجف - فتوا داد كه استعمال اجناس مصنوعهى در داخل كشور لازم است و مردم بايد از استفاده از مصنوعات خارجى اجتناب كنند، تا به اين ترتيب ديگران در داخل كشور نفوذ نكنند. همه مىدانند كه در ژاپن، حدود صد سال پيش از اين گفتند كه مردم حق ندارند از مصنوعات خارجى استفاده كنند، تا در داخل آن كشور چرخ اقتصاد به كار بيفتد؛ اما نمىدانند كه در همان زمان، بلكه زودتر از آن، عين همين پيشنهاد و همين فتوا، از طرف مراجع و علماى شيعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل كشور، هيچ كس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سياست و روشنفكران كمكشان نكرد!
فتواى تحريم انتخابات قلابى انگليسيها در عراق، نمونه ايى ديگر از حضور علما در صحنهى سياست است. آن روز مرحوم شريعت اصفهانى فتوا داد كه شركت در انتخابات قلابى انگليسيها حرام است؛ كار سياسى از اين روشنتر، از اين قوىتر، از اين روشنبينانهتر؟ امروز مسألهى آن انتخابات يواش يواش دارد از لابلاى كتابها خارج مىشود!
آن علما و مراجع، سلف صالح شما هستند. اين است معناى آن مطلبى كه امام بزرگوار ما مكرر مىفرمودند كه علما پيشوايان نهضت مردم عليه ظلم و استبداد در طول ساليان متمادى بودهاند! ۷۰/۱۲/۱۴
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» 📝به قلم آقای #امیررضا_ملکی 6️⃣ یادداشت ششم:
MFH_Volume 10_Issue 1_Pages 137-162.pdf
511.2K
📕مقاله
〽️ "تحلیل زیرساخت استثنای احادیث منفرد محمدبن عیسیبن عبید از یونسبن عبدالرحمن"
🖊 سید علیرضا حسینی شیرازی
🖊 محمد لطفی پور
🖇 فصلنامه، مطالعات فهم حدیث، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 19، مهر 1402، صفحه 137-162
📝 چکیده:
🔸 عنوان استثنا، در برخی دانشها و معارف اسلامی از جمله: فقه، اصول، تفسیر و حدیث مطرح شده است. یکی از کاربستهای این عنوان را میتوان در دانش اعتبارسنجی احادیث شیعه دنبال کرد. در اطلاعات راهیافته به کتابهای فهرست با پدیده رایجی در حوزه حدیثی قم، با نام فرایند استثنا مواجه هستیم که معنا و مفهومی خاص از آن، متناسب با موضوع این دانش اراده شده است. به گاه بازخوانی مدخل یونسبنعبدالرحمن در فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی با عبارتی از ابنولید که استثنای احادیث منفرد محمدبنعیسیبنعبید از یونس در خود جای داده است برخورد میکنیم که در تحلیل آن احتمالات گوناگونی وجود دارد. در نوشتار پیشرو از یکسو با رویکرد و نگرش تاریخ حدیث شیعه به سیر تطور و کنشگری دانشیان اعتبارسنجی و فقیهان نسبت به استثنای منفردات محمدبنعیسی از قرن پنجم تا دوران معاصر پرداخته شده است. از سوی دیگر، تمرکز خود را بر نقد و نپذیرفتن نگرشهای گوناگون پیرامون دلیل و زیرساختهای این استثنا قرار داده است که در نوشتههای پیشین به صورت یک مجموعه مشاهده نمیشود. افزون بر آن، در مقاله حاضر از طریق پدیدار کردن یک انگاره نوین، به تحلیل و بازشناسی زیرساخت استثنای منفردات محمدبنعیسی از یونس در بستر تاریخی پرداخته است.
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔻خداوند در شب معراج، نور حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف را مانند ستارهای درخشان به پیامبرش نشان داد و فرمود:
🔸️این قیامکننده حلال مرا حلال میکند و حرام مرا حرام میسازد و از دشمنان من انتقام میگیرد.
ای محمد!
مهدی را دوست بدار که من او و عاشقانش را دوست دارم.
🔹️وَ هَذَا الْقَائِمُ یُحِلُّ حَلَالِی وَ یُحَرِّمُ حَرَامِی وَ یَنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَائِی یَا مُحَمَّدُ أَحْبِبْهُ فَإِنِّی أُحِبُّهُ وَ أُحِبُّ مَنْ یُحِبُّهُ.
📚غیبت نعمانی، ص۹۴.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰در اتاق خواب ذاکر و در زندان غافل!
به قلم استاد گرانقدرِ اندیشکده مستعدان؛ حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
حضرت یوسف علیه السلام در اتاق تنها با زلیخا ذاکر پرودگارش بود چطور در زندان کسی می تواند تصور کند که خداوند از خاطر او برود؟
در ترجمه های قرآنی عبارت "فانساه الشیطان ذکر ربه" ۴۲ یوسف و همچنین در تفاسیر اینطور معناشده که شیطان یاد پروردگار را از ذهن یوسف برد (فراموشاند او را)
در حالی که رب در این آیه دوبار به کار رفته که بار اول اجماعا به معنی فرعون است! و همچنین آیه قبل از این در همین صفحه مراجعه کنید به معنی فرعون است!
پس جمله فانساه الشيطان ربطی به حضرت یوسف ندارد، بلکه آیه به این معناست:
یوسف به کسی که گمان داشت نجات پیدا میکند گفت: مرا نزد رب خودت (فرعون) یاد کن. شیطان یاد کردن از حضرت یوسف را در نزد رب (فرعون) از ذهن شرابدار بُرد:
وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ(👈فرعون) فَأَنْسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ(👈فرعون) فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ ﴿٤٢﴾
و به یکی از آن دو نفر که دانست آزاد می شود، گفت: مرا نزد سرور خود یاد کن. ولی شیطان یاد کردنِ از یوسف را نزد سرورش از یاد او برد؛ در نتیجه چند سالی در زندان ماند. (۴۲)
آیه قبل می گوید تأويل خواب تو این است که تو شرابدار رب خودت(فرعون) می شوی رب اینجا یعنی فرعون چون در مصر برای فرعون هم مقام خدایی و ربوبی قائل بودند.
يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُكُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْرًا وَأَمَّا الْآخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْ رَأْسِهِ قُضِيَ الْأَمْرُ الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ ﴿۴۱﴾
اى دو رفيق زندانيم اما يكى از شما به آقاى خود باده مى نوشاند و اما ديگرى به دار آويخته مى شود و پرندگان از [مغز] سرش مى خورند امرى كه شما دو تن از من جويا شديد تحقق يافت (۴۱)
🔺️پس اسرائیلیات دیگر که می گوید:
یوسف نباید از شرابدار تقاضا می کرد را هم باور نکنید.
🔺️وظیفه ظاهری تقاضا بود چنانکه انبیاء و اهل بیت علیهم السلام تقاضای ظاهری داشتند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰اندیشکده مستعدان برگزار می کند:
🌀 کرسی علمی ترویجی "بررسی فقهی خلق نقدینگی"
🎙ارائه کننده:
حجت الاسلام و المسلمین رستمی
حجت الاسلام و المسلمین لواسانی
🎙ناقد:
حجت الاسلام و المسلمین آل یاسین
حجت الاسلام و المسلمین احسنی
🎙دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین محمدی
⏰زمان نشست:
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۸
❇️ این نشست موفق به اخذ مجوز از کمیته برگزاری کرسی های آزاد اندیشی حوزوی شده است.
💠امکان شرکت مجازی برای عموم فرهیختگان فراهم است.
🔗لینک شرکت مجازی در قرار:
https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7
🔹🔹اندیشکده مستعدان
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
May 11
🔶خالق پول کیست؟
📝به قلم آقای #حسین_حق_شناس
در نظام اقتصادی چه شخص یا نهادی اجازه دارد که پول را خلق کند؟
🔹در نظام اقتصادی دو خالق داریم؛
یکم: بانک مرکزی
دوم: بانک های تجاری
در مورد قسم نخست باید گفت که بانک مرکزی می تواند پول را از هیچ خلق کند. به این پول، پول پر قدرت می گویند و به مقدار کل پول ایجاد شده توسط بانک مرکزی پایه ی پولی گفته میشود. خلق پول بانک مرکزی منجر به انبساط پایه پولی شود.
نکته مهم این است که ماهیت بانک مرکزی کسب سود نیست و برای مدیریت اقتصاد و شکل گیری پایه های اقتصادی این کار را انجام می دهد. خلق پول بانک مرکزی باید بر اساس ضوابطی پیچیده و بر اساس درآمدهای کلان کشور و نیاز های اقتصاد انجام شود.
پولی که بانک مرکزی تولید می کند در حساب بانک های تجاری نزد بانک مرکزی و نیز حساب خزانه ی دولت نهاده می شود تا از این طریق به امورات اقتصادی کشور پرداخته شود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔶بانک های تجاری پول را چه طور و برای چه خلق می کنند؟
به قلم آقای #حسین_حق_شناس
🔹بانک های تجاری بر اساس ضابطه ای به نام نرخ ذخیره ی قانونی پول را خلق می کنند و برای وام دهی به افراد یا سایر فعالیت های اقتصادی استفاده می کنند.
🔸گفته شد بانک مرکزی پولی را که خلق می کند بر اساس ضوابطی در حساب بانک های تجاری که نزد خود دارد قرار می دهد. سوال مهم این است که بانک ها با پولی که بانک مرکزی در حساب های آن ها قرار می دهد چه می کنند؟
پاسخ به این سوال معنای قسم دوم خلق نقدینگی را نیز روشن می کند. فعالیت آن ها به دو اقدام خلاصه می شود: یکم اینکه اکثر این پول ها در بانک می ماند و برای عملیات خلق پول بر اساس ضابطه ای که نرخ ذخیره ی قانونی نامیده می شود برای وام دهی به مردم و بنگاه های اقتصادی استفاده می گردد . همچنین ممکن است خود بانک مبتنی بر پولی که خلق می کند، دست به فعالیت های اقتصادی بزند. دوم اینکه در حدود 5 درصد از این پول ها به عنوان اسکناس چاپ می گردد . نکته ی مهم این است که هر مقدار از پایه ی پولی که تبدیل به اسکناس شود قدرت خلق پول بانک ها را کاهش می دهد. به این ترتیب بانک ها چندان مایل به چاپ اسکناس نیستند. صرفا به این دلیل که بعضی از افراد طالب اسکناس هستند از بانک مرکزی می خواهند که مقداری از این سرمایه ی آن ها را تبدیل به اسکناس کند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔶نرخ ذخیره ی قانونی و ضریب فزاینده چیست؟
📝به قلم آقای #حسین_حق_شناس
🔹 گفته شد که یکی از ابزار های به ضابطه درآوردن خلق پول، نرخ ذخیره ی قانونی است.
🔶دولت و بانک مرکزی بر اساس این ضابطه تعیین می کنند که بانک هاب تجاری چند درصد از پول خود را باید در حساب های بانک مرکزی به طور ثابت نگهدارند و عملیات خلق پول را تنها بر روی مقدار باقی مانده انجام دهند. به عنوان مثال اگر در حساب بانک تجاری ۱۰۰ واحد وجود داشته باشد و قانونگذار نرخ ذخیره ی قانونی را ۱۰ درصد تعیین کند در این صورت بانک تجاری تنها قادر است ۹۰ واحد از حساب خود را در عملیات وام دهی به کار ببرد. اگر نرخ ذخیره ی قانونی ۱۰ درصد باشد بانک های تجاری بر اساس همین قانون قادر هستند تا ۱۰۰۰ واحد وام بدهند و خلق پول نمایند. میزان افزایش حجم پول بر اساس نرخ ذخیره ی قانونی را به اصطلاح ضریب فزاینده یا ضریب تکاثر می نامند. در حقیقت نرخ ذخیره ی قانونی و ضریب فزاینده رابطه ای معکوس دارند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔶خلق پول چگونه دردسر ساز می شود؟
📝به قلم آقای #حسین_حق_شناس
🔹بانک ها با خلق پول بی ضابطه ورشکسته می شوند...
🔸میزانی از خلق پول که با رعایت نرخ ذخیره ی قانونی صورت بگیرد مورد پذیرش قانون است و دوام فعالیت بانک های تجاری را در پی دارد؛ اما اگر بانکی به قوانین مربوط به ذخیره ی قانونی بی توجه باشد و بیش از مقدار ذخیره ی قانونی خلق پول کند، ورشکسته می شود. بانکی که نتواند حساب خود را نزد بانک مرکزی به صورت تراز نگهدارد و به مقداری کم تر از نرخ ذخیره ی قانونی برسد ورشکسته است. در واقع گویا او بیش از اعتباری که در نظام اقتصادی دارد به مشتریان خود وعده داده است. در این صورت آنچه در شرایط واقعی رخ می دهد چند حالت است: یا اعلام ورشکستگی می شود که این موجب تبعات اجتماعی متعدد است یا اینکه بانک مرکزی دوباره خلق پول نموده و حساب بانک تجاری را بر خلاف رویه ی صحیح در نظام اقتصادی شارژ می کند. این امر باعث افزایش پایه پولی و تورم می گردد که در حقیقت نقطه ی دردسر ساز خلق پول همین جاست. راه دیگر هم این است که از سایر بانک های تجاری وام می گیرد و وام بین بانکی شکل می گیرد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔶نقدینگی و پول چیست؟ آیا این دو اصطلاح با هم تفاوتی دارند؟
📝به قلم آقای #حسین_حق_شناس
🔹نقدینگی، مجموع پولی و شبه پولی است که در دست مردم است.
🔸با توجه به این تعریف لازم است که معنای اصطلاحی واژه ی پول مشخص شود. در حقیقت به مجموع اسکناس ها، سکه ها و حساب های جاری (=حساب های دیداری) پول می گویند. به این پول، پول محدود نیز می گویند که همان پول در گردش در اقتصاد یک کشور است. اصطلاح شبه پول نیز شامل حساب های مدت دار می گردد. شبه پول در لحظه ای که مالک آن اراده کند بر خلاف پول قابل استفاده نیست.
با این وصف چاپ اسکناس، ضرب سکه و ایجاد اعتبار در حساب های جاری و حساب های مدت دار از مصادیق مختلف خلق نقدینگی هستند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
#کرسی_آزاداندیشی
💠 اندیشکده مستعدان با همکاری کمیته مرکزی کرسیهای آزاداندیشی حوزههای علمیه برگزار میکند:
🔳 عنوان کرسی: بررسی فقهی خلق نقدینگی
🎙ارائه کنندگان:
✍️ حجت الاسلام و المسلمین میثم رستمی
✍️ حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی لواسانی
🎙ناقدین:
✍️حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالحسین آل یاسین
✍️حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا احسنی
🎙 داور و دبیر علمی:
✍️حجتالاسلام و المسلمین مجید محمدی
📆 زمان: شنبه 9 دی ماه 1402 ساعت 18:00
📌 مکان: خیابان صفائیه، کوچه 21، ساختمان بیت الزهراء علیهاالسلام، طبقه اول، سالن اجتماعات اندیشکده مستعدان
🎥 پخش زنده به نشانی:
https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7
☑️ کانال اطلاعرسانی کمیته مرکزی کرسیهای آزاداندیشی حوزههای علمیه
@korsi_azadandishi_hozavi
➖➖➖➖➖➖
🔹🔹اندیشکده مستعدان
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰بررسی وجود ربای سیستمی در فرآیند خلق پول
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محتشمی
یکی از دلایلی که برای حرمت خلق پول قابل طرح است، وجود ربای سیستمی در سیستم خلق پول توسط بانکهاست.
روایاتی که در مورد حرمت ربا وارد شده است در حد تواتر است. کتاب وسائل الشیعه بیست باب در مورد ربا دارد که حاوی بیش از صد روایت می باشد. تعدادی از آنها به دلالت مطابقی تحریم را می رساند و بعضی از آنها به مفهوم. برای نمونه روایت ابابصیر از امام صادق(ع) در مذمت ربا بدین نقل وارد شده است: دِرْهَمٌ رِبًا أَشَدُّ مِنْ ثَلَاثِينَ زَنْيَةً كُلُّهَا بِذَاتِ مَحْرَمٍ مِثْلِ عَمَّةٍ وَ خَالَةٍ در این روایت حرمت فقط درهمی ربا بیشتر از سی عمل زنا با محارم معرفی شده که بحثی در حرمت و مذمت ربا باقی نمیگذارد.
وقتی بانک پول خلق میکند، در واقع نرخ بهره خاصی را برای پول تعیین میکند و این نرخ بهره در تمام سیستم پولی کشور گسترش مییابد و یک ربای سیستمی در تمام جریان پولی کشور رخ میدهد.
نقد دلیل:
ربای قرضی که محل بحث ماست، قرض دادن مال به شرط زیادت است. در خلق پول بانکی اساسا قرضی صورت نمیگیرد تا ربا حاصل شود، نهایتا میتوان گفت که خلق پول باعث ایجاد تورم و بیشتر شدن بستر ربا در جامعه میشود در حالی که حتی در فرض عدم وجود تورم باز هم امکان ربا وجود دارد و با وجود تورم، بستر ربا، بیشتر و مهیا تر میشود که این مسئله نمیتواند به عنوان دلیل بر حرمت خلق پول اقامه شود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
جلسه در حال برگزار است ....
🎥 پخش زنده به نشانی:
https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7
🤔 خلق پول از هیچ!
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #آجرلو
💠این مطلب و سوالات ذیل، در نشست مورد اشاره و بحث بیشتری قرار گرفت.
اکثر افراد جامعه این طور تصور می کنند که بانک ها در اقتصاد، نقش واسطه گری صرف دارند یعنی پول افرادی که مازاد بر احتیاجشان بوده، گرفته و به دیگران که نیاز به این پول دارند می رسانند همان گونه که در اوائل پیدایش پول اعتباری، برخورد بانک ها این گونه بود در صورتی که واقعیت ماجرا در جامعه فعلی این طور است که بخش اعظم پول موجود در اقتصاد، توسط بانکهای تجاری خلق شده است بدین صورت که مثلا اگر شخصی برای گرفتن وام، به بانک مراجعه کند و ۳۰ میلیون تومان به او وام دهند، سپرده ای به ارزش ۳۰ میلیون تومان برای او در بانک وام دهنده ایجاد می شود بدون اینکه که از حساب شخص دیگری چیزی کسر گردد، این خلق پول اعتباری است و در گرو وجود اسکناس های کاغذی نیست همان گونه که تصور عده ای این گونه است.
در حقیقت، سپرده های قبلی نزد بانک همچنان فعال است و قدرت خرید خود را دارند و در عین حال، سپرده و قدرت خرید جدیدی هم برای شخص وام گیرنده به وجود می آید و همه این افراد هر موقع اراده کنند می توانند پول خود را از حساب هایشان برداشت کنند.
«خلق پول از هیچ» کاری است که بانک ها در جامعه فعلی انجام می دهند و قدرت ویژه ای است که به راحتی در اختیار و انحصار بانکها است.
🟡 آیا چنین کاری از جهت فقهی جایز است؟
🟠 آیا خلق پول به این نحوه، مصداق اکل مال به باطل نیست؟
🟢 آیا چنین کاری مفاسد اقتصادی و اجتماعی در جامعه به وجود نمیآورد؟
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔸نگاهی کوتاه به برخی از تعاریف پول
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محمدی
🔰گاهی بیان ماهیت و معنای پول به قدری پیچیده میگردد که اگر از مسئولین و متصدیان اقتصادی کشور در مورد حقیقت آن سوال شود قادر به پاسخگویی نخواهند بود و یا اینکه به جای تعریف پول و بیان حقیقت آن به برخی از ویژگیها و کارکردهای آن اشاره می کنند. ماهیت پول از آن دسته مفاهیمی است که وقتی از مردم در مورد آن سوال میشود همه اینطور میگویند که : 《می دانیم پول چیست اما نمیتوانیم آن را تعریف کنیم.》
فهمیدن حقیقت و ماهیت پول نقش بسیار مهم و قابل توجهی در مسائل فقهی دارد به عنوان مثال در مسئله خلق نقدینگی و یا بیع پول به پول و یا مسئله ربا و احکام آن چیستی پول می تواند حکم مسئله را به کلی تغییر دهد.
پیچیدگی بیان ماهیت پول با توجه به اقسام آن واضح میگردد. با نظر به تاریخچه پول این نکته به دست می آید که گاهی واژه پول بر پول کالایی اطلاق میشده و گاه بر پول فلزی وگاه بر پولهای کاغذی و امروزه مورد استعمال آن اغلب پول های اعتباری میباشد و این پراکندگی اقسام، پیدا کردن جامع و حد مشترکی در میان آنها را سخت و دشوار کرده است.
اقتصاددانها تعاریف متعددی برای پول بیان کردهاند از جمله:
۱.وسیله مبادله که قابلیت شمارش داشته باشد.(یعنی بتوان با آن ارزش کالا را مشخص کرد)
۲.پول سند بدهی است.(این معنا با توجه به تاریخچه ایجاد پول کاغذی به دست آمده است و گاهی از آن تعبیر به حواله می کنند.)
۳.پول چیزی است که بتواند وظایف پول را انجام دهد.(یعنی هر چه که کارکردهای تعریف شده پول از جمله ارزش گذاری،تسهیل مبادله،تسریع مبادله،ذخیره ارزش و... را داشته باشد.)
۴.حق مالکیتی که مورد قبول عموم باشد
۵.پول مساوی با مالیت است.
و...
در آخر باید ذکر کرد که عده ای میان پول(Money) و ارز(Currency) فرق می گذارند و برای هر کدام کارکرد متفاوتی را قبول دارند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
#گزارش_تصویری
#بررسی_فقهی_خلق_نقدینگی
💠برگزار کننده: اندیشکده مستعدان با همکاری کمیته مرکزی کرسیهای آزاداندیشی حوزههای علمیه
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید