eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
403 عکس
60 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی غیبی 🎙 ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین جمال الدین حیدری فطرت 🎙 داور: حجت الاسلام والمسلمین مهدی دهبان 🎙 دبیر علمی: آقای یاسین نوراهان 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
واکنش آیت الله شهید صدر، نسبت به انقلاب ایران 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 الحمدلله، رؤیای انبیا تعبیر شد 🇮🇷🇮🇷محمدباقر مدام گوش‌به‌زنگ اتفاق‌های ایران بود. در نامه‌ای برای آقا رضا نوشت که از راه دور با دردها شریک است و حرارت آتشی را که مردم ایران در آن بودند احساس می‌کند و خودش را با ترس‌ها و امیدها سهیم می‌داند. 🇮🇷🇮🇷به شیخ محی‌الدین آموزگار، که رادیوی ترانزیستوری داشت، سپرده بود خبرهای تهران را خوب رصد کند و به او برساند. شب بیست‌ودوم بهمن، محی‌الدین در بیرونی خانۀ استادش بود که با صدای اذان مغرب عراق از رادیو تهران شنید: «اینجا تهران است: صدای جمهوری اسلامی ایران.» از پله‌ها بالا دوید که بشارت بدهد. محمدباقر تسبیحات اربعه را می‌خواند. منتظر ایستاد. سلام نمازش را که داد، رو برگرداند: - ابومحمدعلی، چی شده؟ - خبر خوش، سید! انقلاب پیروز شد، الآن رادیو تهران اعلام کرد. 🇮🇷🇮🇷به سجده افتاد و شکر کرد و به جان محی‌الدین دعا کرد. نماز را خواند و راهی مسجد جواهری شد. آنجا، بعد از نماز مغرب و عشاء، برای شاگردانش درس اصول فقه می‌گفت. وارد شد. همگی دورتادور نشسته بودند. به پایش بلند شدند. بشاش به نظر می‌رسید. کنارشان نشست. بعد از بسم‌الله، گفت: «الحمدلله، رؤیای انبیا تعبیر شد... الحمدلله.» سخنرانی کوتاهی کرد و سه روز درس را تعطیل کرد و از آنها خواست حمایتشان را از انقلاب ایران نشان بدهند. 📚کتاب نا، صفحه ۱۸۴ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سنت ایستادن به احترام جنازه؟(۱) 📝 به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین 🔺️جناب صدرا سنتی به پیامبر صلی‌الله علیه و آله نسبت می دهد که ایشان به احترام جنازه یک یهودی ایستادند: 🗂مرحوم ملاصدرا در تفسير القرآن الكريم (نشر بيدار، ج‏3، ص326) می نویسد: «قد سبقت أيضا الرواية عن النبي صلّى اللّه عليه و آله إنّه قامت لجنازة يهودي فقيل له: «إنّها جنازة يهودي‏» فقال صلّى اللّه عليه و آله: «أ ليست نفسا؟» أراد صلّى اللّه عليه و آله بها نفسه الناطقة، فقام تعظيما لشرفها و مكانتها لأنّها منفوخة من روح اللّه، فهي من عالم القدس‏ و الطهارة لا يكدّرها شي‏ء من الأرجاس. بل إنّ من النفس الحيوانيّة محلّ الشفاء في الدنيا و الآخرة و هي في الإنسان باقية بعد البدن، محشورة في الآخرة- كما أقيم عليه البرهان، و هو من العرشيّات‏ المختصّة بهذا العبد عناية من اللّه.» ایشان درباره این سنت از پیامبر یک سوال مطرح در خود روایت و پاسخ پیامبر را تشریح می کنند. که احترام به جهت نفس ناطقه آن یهودی است چون نفخ روح شده و از عالم قدس است پس رجس و ناپاک نیست و ادامه مطالب جناب صدرا. اما باید گفت که مراد از روایت سابق چیزی است که از فتوحات ابن عربی نقل کرده است: «و قال في الباب الثامن و الخمسون و ثلاثمائة من الفتوحات المكيّة: اعلم- أسعدنا اللّه و إيّاك بسعادة الأبد إنّ النفس الناطقة سعيدة في الدنيا و الآخرة، لا حظّ لها في الشقاء لأنّها ليست من عالم الشقاء ... و النفس الناطقة على شرفها مع عالمها في سعادتها دائمة ألا ترى‏ أنّ النبي صلّى اللّه عليه و آله قد قام لجنازة يهوديّ فقيل له: إنّها جنازة يهودي‏. فقال: أ ليست نفسا. فما علّل بغير ذاتها فقام إجلالا و تعظيما لشرفها و مكانتها. و كيف لا يكون لها الشرف و هي منفوخة من روح اللّه فهي من العالم الأشرف الملكي الروحاني، عالم الطهارة فلا فرق بين النفس الناطقة- الموجودة لكل أحد و انّها ما عصت ...» (تفسير القرآن الكريم، نشر بیدار، ج‏1 ، صص 367 و 368) ⬅️روایتی که ملاصدرا ذکر کرده به شهادت خودش از ابن عربی و او هم از روایات عامی گرفته است این روایت در صحیح بخاری (باب من قام لجنازة یهودی، حدیث 1311- 1313) نقل شده: 🌀1311 - حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ فَضَالَةَ، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ يَحْيَى، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مِقْسَمٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: مَرَّ بِنَا جَنَازَةٌ، فَقَامَ لَهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقُمْنَا بِهِ، فَقُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهَا جِنَازَةُ يَهُودِيٍّ، قَالَ: «إِذَا رَأَيْتُمُ الجِنَازَةَ، فَقُومُوا» ([1]/441) -[ ش أخرجه مسلم في الجنائز باب القيام للجنازة رقم 960 (له) أي قمنا لأجل قيامه صلى الله عليه وسلم] 🌀1312 - حَدَّثَنَا آدَمُ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مُرَّةَ، قَالَ: سَمِعْتُ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ أَبِي لَيْلَى، قَالَ: كَانَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ، وَقَيْسُ بْنُ سَعْدٍ قَاعِدَيْنِ بِالقَادِسِيَّةِ، فَمَرُّوا عَلَيْهِمَا بِجَنَازَةٍ، فَقَامَا، فَقِيلَ لَهُمَا إِنَّهَا مِنْ أَهْلِ الأَرْضِ أَيْ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ، فَقَالاَ: إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّتْ بِهِ جِنَازَةٌ فَقَامَ، فَقِيلَ لَهُ: إِنَّهَا جِنَازَةُ يَهُودِيٍّ، فَقَالَ: «أَلَيْسَتْ نَفْسًا» 🔎به عنوان یک کار فقهی باید دید آیا چنین سنتی در میان اهل بیت علیهم السلام هم رائج بوده است یا خیر؟ یعنی روایت اهل عامه برای شیعیان زمانی حجت است که بازتاب آن در روایات ما دیده شده باشد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سنت ایستادن به احترام جنازه؟(۲) 📝 به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین با جستجوی ساده می توان فهمید که این روایات عامی به صراحت از سوی اهل بیت علیهم السلام تکذیب شده است: 🔸1. امام صادق علیه السلام فرمود: امام حسین ع نشسته بود که جنازه ای گذشت. وقتی جنازه سر رسید؛ مردم برخاستند. امام حسین ع (در ردّ کار مردم) فرمود: جنازه مردی یهودی می گذشت که رسول خدا صلی الله علیه و آله بر سر راه آن نشسته بود. ایشان ناخوش داشت که جنازه یهودی از بالای سر ایشان عبور کند؛ برای همین برخاست. (الكافي؛ دار الکتب الإسلامية ؛ ج‏3 ؛ ص191 و تهذيب الأحكام؛ دار الکتب الاسلامیة؛ ج‏1 ؛ ص456) 🔸2. امام باقر (ع) فرمود: امام حسن ع با اصحابش نشسته بود. جنازه ای عبور کرد. بعضی از مردم برخاستند؛ اما امام حسن ع برنخاست. وقتی جنازه را بردند؛ یک نفر گفت: خدا تو را عافیت دهد؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله وقتی جنازه ای را از کنارش عبور می دادند؛ برایش بر می خاست. امام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله تنها یک بار برخاست و آن هم وقتی بود که جنازه یهودی از او گذشت و جا تنگ بود. برای همین رسول خدا صلی الله علیه و آله برخاست زیرا کراهت داشت که آن جنازه از بالای سرش عبور کند. (قرب الإسناد؛ مؤسسة آل البیت؛ ص88) 🔸3. زراره گوید: نزد امام باقر ع بودیم و مردی از انصار نزد او بود. جنازه ای عبور کرد. مرد انصاری برخاست؛ اما امام باقر ع بلند نشد و من نیز همراه امام باقر ع نشستم. انصاری ایستاده بود تا این که جنازه را بردند؛ سپس نشست. امام باقر ع فرمود: برای چه بلند شدی؟ گفت: دیدم حسین بن علی ع چنین می کند. امام باقر ع فرمود: به خدا سوگند حسین ع چنین نکرد و هیچ یک از ما اهل بیت ع هرگز برای جنازه بلند نشده است. مرد انصاری گفت: اصلحک الله؛ مرا به شک انداختی. گمان می کردم که چنین دیده ام.  (الكافي؛ دار الکتب الإسلاميةج‏3 ص191 و تهذيب الأحكام دار الکتب الاسلامیةج‏1 ص456) 🔸۴. وَ عَنْهُ ص‌ أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى قَوْمٍ مَرَّتْ بِهِمْ جِنَازَةٌ فَقَامُوا قِيَاماً عَلَى أَقْدَامِهِمْ فَأَشَارَ إِلَيْهِمْ أَنِ اجْلِسُوا هَذَا فِي الْقَوْمِ تَمُرُّ عَلَيْهِمُ الْجِنَازَةُ وَ لَا يُرِيدُونَ اتِّبَاعَهَا فَأَمَّا مَنْ أَرَادَ ذَلِكَ قَامَ وَ مَشَى وَ لَمْ يَجْلِسْ حَتَّى يُوضَعَ السَّرِيرُ. 🔸۵. وَ رُوِّينَا عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع‌ أَنَّهُ مَرَّ عَلَى قَوْمٍ بِجِنَازَةٍ فَذَهَبُوا لِيَقُومُوا فَنَهَاهُمْ وَ مَشَى فَلَمَّا انْتَهَى إِلَى الْقَبْرِ وَقَفَ يَتَحَدَّثُ مَعَ أَبِي هُرَيْرَةَ وَ ابْنِ الزُّبَيْرِ حَتَّى وُضِعَتِ الْجِنَازَةُ فَلَمَّا وُضِعَتْ جَلَسَ وَ جَلَسُوا. 💠بنابراین نه تنها رسول خدا صلی الله علیه و آله به احترام نفس [ناطقه ی] آن یهودی برنخاستند بلکه برعکس غرضشان تحقیر و استخفاف آن یهودی و حفظ حرمت خویش بود و اساساً برخاستن برای جنازه، بر خلاف سنّت ایشان و امامان است. تعجب از ملاصدرا است که قبل یا پس از مراجعه به کتب جناب ابن عربی به کتب روایی ما مراجعه نفرمودند و نظر اهل بیت ع را در این باره ملاحظه نفرمودند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰آشنایی با شورای نگهبان 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین شورای نگهبان یکی از نهاد‌های حاکمیتی جمهوری اسلامی است که نگهبانی از تصویب نشدن قوانین مخالف شرع و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و همچنین، نظارت بر انتخابات برعهد‌ه‌ی این نهاد مهم است. این شورا از شش فقیه منصوب رهبری و شش حقوقدان معرفی شده توسط رییس قوه‌ی قضاییه که از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته‌اند، تشکیل می‌شود. تک تک مواد قانونی مصوب در مجلس از نظر وجود ابهام و مغایرت با شرع یا قانون اساسی در صحن شورا توسط اعضای شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و با رای اکثریت به ابهام یا مغایرت، قانون به مجلس بازگردانده‌ می‌شود تا ابهام یا مغایرت رفع شده و دومرتبه به شورا ارسال شود. همچنین در مواردی که ارجاع مقام رهبری یا درخواست رییس جمهور یا رییس مجلس یا رییس قوه‌ی قضاییه یا یکی از اعضای شورای نگهبان مبنی بر استفسار قانون اساسی توسط شورای نگهبان دریافت شود، این شورا وظیفه‌ی تفسیر قانون اساسی را برعهده دارد. در انتخابات نیز، نظارت بر اجرای صحیح و قانونی انتخابات و بررسی صلاحیت داوطلبان برعهده‌ی این شوراست. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
آشنایی با سامانه جامع نظرات شورای نگهبان پژوهشگاه شورای نگهبان در سال ۱۳۹۵ اقدام به راه‌اندازی «سامانه جامع نظرات شورای نگهبان» نموده است که مشتمل بر تمامی نظرات شورای نگهبان اعم از نظرات تفسیری و مشورتی این شورا، نظرات مربوط به مصوبات مجلس، نظرات مربوط به اساس‌نامه‌های دولتی، نظرات فقهی در پاسخ به استعلام دیوان عدالت اداری و اشخاص است. در این سامانه، هر یک از نظرات شورای نگهبان در قالب یک پرونده تنظیم شده است و در هر پرونده، مستندات کامل مربوط به آن پرونده از ابتدای طرح موضوع تا نهایی شدن آن قرار داده شده است، تا مراجعه کننده به سامانه برای استفاده از نظرات نیاز به مراجعه به سایر بانک های اطلاعاتی نداشته باشد. به عنوان مثال در نظرات مربوط به مصوبات مجلس، سیر کامل پرونده شامل طرح یا لایحه اولیه، مصوبه اولیه مجلس، نظر شورای نگهبان، مصوبات اصلاحی و نظرات بعدی شورای نگهبان، نامه نگاری های مهم بین مجلس و شورای نگهبان، نظر نهایی شورای نگهبان، ارجاع مصوبات به مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصوبه مجمع و در نهایت متن نهایی و ابلاغ شده قانون وجود دارد. به علاوه، کلیه نظرات مجمع مشورتی فقهی و مجمع مشورتی حقوقی که نهادهای مشورتی شورای نگهبان محسوب می شوند جهت استفاده بیشتر درکنار هر یک از نظرات شورای نگهبان قرار گرفته اند. همچنین نظرات استدلالی شورای نگهبان که بیانگر استدلال اعضای شورا در موافقت یا مخالفت با موضوع مصوبه است، در صورت وجود در هر پرونده قابل دسترسی است. 🌐دسترسی به این سامانه از طریق مراجعه به آدرس http://nazarat.shora-rc.ir امکانپذیر است. ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 اطلاعیه پذیرش به لطف خدا سومین دوره جذب و‌ پذیرش تشکل علمی و اندیشکده «مستعدان» از امروز تا تاریخ ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ انجام می‌پذیرد ✳️ فارغ التحصیلان حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره) که ساکن قم می‌باشند می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام نمایند. 🟢 جهت آشنایی با اندیشکده مستعدان، فعالیت‌ها، اهداف و شرایط ثبت‌نام، وارد لینک زیر شوید. https://eitaa.com/mostaedan2 🟢 پس از مطالعه شرایط از طریق لینک بالا، جهت ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید. @Hqshnas ❇️ ثبت‌نام فقط تا ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔹 تشکیل حکومت اسلامی بر فقیه واجب است ✅ آیت الله شیخ جواد تبریزی رحمة الله علیه کتاب ارشاد الطالب ج ۴ صفحه ۲۳۰ می فرمایند: ⬅️ و لكن بما أنّ‌ التحفظ على بلاد المسلمين والدفاع عنهم وعن الحوزة الإسلامية و الممانعة عن استيلاء الخونة والفساق والأشرار فضلاً عن المنافقين والكفار، ممّا يعلم وجوبه على حد وجوب سائر الاُمور التي يعبر عنها بالحسبة، بل ما ذكر أهمها و الأصل والأساس لها فالواجب على الفقيه العادل البصير - مع تمكنه - هو التصدي لذلك مباشرة أو بالتوكيل. 🔹 از آن جایی که تحفظ بر بلاد مسلمین و دفاع از آن ها و ممانعت از استیلاء خائنین و فاسقین و اشرار و همچنین منافقین و کفار از باب حسبه واجب است (بلکه این موارد اصل و اساس و اهم موارد حسبه استپس بر فقیه عادل بصیر در صورت امکان، تصدی این موارد به صورت مستقیم یا با وکالت، واجب است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰منظومه حیات امام کاظم علیه السلام 🎙رهبر معظم انقلاب زندگی موسی بن جعفر یک زندگی شگفت‌آور و عجیبی است. اولاً در زندگی خصوصی موسی بن جعفر مطلب برای نزدیکان آن حضرت روشن بود. هیچ کس از نزدیکان آن حضرت و خواص اصحاب آن حضرت نبود که نداند موسی بن جعفر برای چی دارد تلاش میکند و خود موسی بن جعفر در اظهارات و اشارات خود و کارهای رمزی ای که انجام میداد، این را به دیگران نشان میداد؛ حتی در محل سکونت، آن اتاق مخصوصی که موسی بن جعفر در آن اتاق مینشستند اینجوری بود که راوی که از نزدیکان امام هست، میگوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسی بن جعفر سه چیز است: یکی یک لباس خشن، یک لباسی که از وضع معمولی مرفه عادی دور هست، یعنی به تعبیر امروز ما میشود فهمید و میشود گفت لباس جنگ، این لباس را موسی بن جعفر را آنجا گذاشتند، نپوشیدند، به صورت یک چیز سمبولیک، بعد «و سیف معلق» ؛ شمشیری را آویختند، معلق کرده‌اند، یا از سقف یا از دیوار. «و مصحف»؛ و یک قرآن. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانه‌ی زیبائی است، در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانه‌های یک آدم جنگی مکتبی مشاهده میشود. شمشیری هست که نشان میدهد که هدف جهاد است. لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونت بار رزمی و انقلابی است و قرآنی هست که نشان میدهد هدف این است؛ میخواهیم به زندگی قرآنی برسیم با این وسائل، و این سختیها را هم تحمل کنیم. سخنرانی در خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران در تاریخ ۱۳۶۴/۰۱/۲۳، به مناسبت شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام برای مطالعه تمام این سخنرانی ارزشمند رجوع کنید: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21774 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
برخی اقدامات رضا شاه پهلوی.pdf
9.9M
💢 برخی اقدامات رضا شاه پهلوی در جهت دشمنی و مخالفت با اسلام و روحانیت با نیم نگاهی به بیانات و خاطرات ارزشمند آیت الله سید احمد مددی به همراه تصاویر ویژه وکمیاب تألیف و تدوین: سید محمد علوی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰المراقبات 🖊آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی رحمه الله بعد از روز پانزدهم به منزل ديگرى از منازل رجب و شريفترين آنها بلكه شريف‌تر از تمام روزها و شبها، يعنى روز و شب بيست و هفتم رجب مى‌رسيم. اهمیت شب بيست و هفتم ماه مبارک رجب در كتاب اقبال از «محمد بن على الطرازى» در كتابش از امام جواد عليه السّلام روايت نموده است كه فرمودند: 💎«در رجب شبى است كه براى مردم بهتر است از هر چه كه خورشيد بر آن تابيده است و آن، شب بيست و هفتم است كه پيامبر در صبح آن به پيامبرى برانگيخته شد. اگر كسى از شيعيان ما در اين شب عامل باشد مانند پاداش عمل شصت سال براى او خواهد بود - خداوند به تو شايستگى دهد. گفتند: عمل در آن چيست؟ فرمود: 📿هنگامى كه نماز عشا را بجا آورده و خوابيدى و بيدار شدى - قبل از نيمه شب باشد يا بعد از آن - دوازده ركعت نماز - بصورت نمازهاى دو ركعتى - بجا مى‌آورى و در آن دوازده سوره از سوره‌هاى كوچك مفصل (از سوره محمد تا پايان قرآن) مى‌خوانى و هنگامى كه دوازده ركعت نماز را خواندى و سلام دادى هفت بار سوره «حمد»، هفت بار «معوذتين»، هفت بار«قل هو اللّه احد،»هفت بار«قل يا أيها الكافرون،»هفت بار «انا انزلناه» و هفت بار «آية الكرسى» مى‌خوانى و بعد اين دعا را مى‌خوانى: الحمد للّه الذي لم يتخذ صاحبة و لا ولدا... و سپس هر چه مى‌خواهى از خدا بخواه - زيرا چيزى نمى‌خواهى مگر اين كه اجابت مى‌شود مگر اين كه گناه يا قطع رحم يا هلاك گروهى از مؤمنين را بخواهى.و فرداى آن را روزه مى‌گيرى زيرا روزه اين روز ثواب يك سال روزه را دارد. و اگر مانعى پيش آمد كه او را از اين عمل بازداشت نمازى را كه در شب نيمه رجب روايت كرديم بخواند زيرا آن نماز در اين شب هم وارد شده است. درك حق شب و روز مبعث‌ 🔸و مهمترين مطلب، فهميدن حق اين شب و روز است. و اين مطلب از آنچه درباره نعمت وجود رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و نعمت بعثتش، در روز ولادت امير المؤمنين عليه السّلام گفتيم، فهميده مى‌شود زيرا كسى بالاتر از رسول خدا نيست. او سرور تمامى مخلوقات و شريفترين و نزديكترين آنها به خدا و محبوبترين آنها نزد خداست. اوست «نور اول»، «حجاب اقرب»، «عقل اول» و «اسم اعظم» و هيچ پيامبر و فرشته نزديكى به خدا، نمى‌توانند به اين صفات برسند و اوست رحمتى براى جهانيان. بنابراين به اندازه شرف وجود او كه شريفترين موجودات است و به اندازه خيرات مبعث شريفش، شرف اين روز و نور و خير و بركات آن بيشتر مى‌شود. و به همين اندازه حق شكر آن براى امت و شيعيانش در نزد عقل بيشتر مى‌شود. اى عاقل فكر كن آيا آنچه را گفتيم قبول دارى؟ اگر قبول دارى بايد جديت كنى و احتياج به تشويق ندارى. زيرا خير خودبه خود انسان را مجذوب مى‌كند و اگر قبول ندارى يا بايد از عقايد اهل اسلام خارج شده يا خود و قلبت را اصلاح كنى تا ايمان پيدا كنى ولى گمانم اين است كه كوتاهى اغلب مسلمين در اين موارد به جهت قبول نداشتن و بى‌ايمانى نيست - پناه بر خدا - بلكه بخاطر غوطه‌ور شدن در زيبايي هاى اين دنياى پست و فريب خوردن از آن است. آنقدر سرگرم رقابت براى به دست آوردن ماديات شده‌اند كه از اين امور غافلند و تا ديدار قبر از اين سرگرمى باز نمى‌ايستند. ياد دنيا دلهاى آنان را از ياد خدايشان و فهم مبدأ و معادشان باز داشته‌است. ⬅️خلاصه سالك بايد با تمام توان سعى كند اين روز آن چنانكه بايد بزرگ داشته شود و نعمت بعثت و نور و بركات و بزرگترين سعادتها و خيراتى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آورده است را آن گونه كه بايد، بفهمد. خود را آزمايش نموده و مقدار خوشحالى خود را در اين روز بفهمد. و اگر ببيند خوشحالى او در جشن و سرور دنيايى به همين اندازه يا بيشتر است، بايد پستى نفس و وارونگى قلب خود را اصلاح نموده و از صفات حيوانى و عالم طبيعت فاصله گرفته و خود را به عالم نور نزديك نمايد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
💠مدح پیامبر اسلام توسط یک ماتریالیست دکتر شبلی شمیل متولد سال ۱۸۵۳ میلادی در ضاحیه بیروت و یکی از اولین متفکران مروج اندیشه های ماتریالیسم و داروینیسم در جهان عرب است. او که از باورمندان به مکتب دیالکتیک بود ، آثار فراوانی در توضیح و دفاع از این نظریه به رشته تحریر در آورد و شهرت آثارش به نحوی بود که از منابع مورد استفاده اندیشمندان برای آشنایی با این مکتب شد. او علیرغم اینکه به دین اسلام بی اعتقاد بوده و نبوت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم را باور نداشت، لکن در مقابل عظمت و جلالت شخصیت پیامبر و کتاب آسمانی او سر تعظیم فرود آورده و قرآن و نبی اکرم را ستوده است. شعر زیر نمونه ای است از عرض ارادت او به پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: إِنّي وإِن أَكُ قَد كَفرت بدينهِ هَل أَكفرنّ بِمُحكم الآياتِ أَو ما حَوَت في ناصِعِ الألفاظِ مِن حِكمٍ رَوادِعَ لِلهوى وعظاتِ وَشَرائعٍ لَو أَنّهم عَقلوا بها ما قيّدوا العمرانَ بِالعاداتِ نِعمَ المدبّر وَالحكيمُ وَإِنّه ربّ الفَصاحَةِ مُصطفى الكلماتِ رَجل الحِجا رَجلُ السياسَةِ والدها بَطل حليفُ النصرِ في الغاراتِ بِبلاغةِ القرآنِ قَد غلب النهى وَبِسيفِهِ أَنحى على الهاماتِ مِن دونهِ الأَبطالُ في كلِّ الوَرى مِن سابقٍ أو حاضر أو آت ترجمه ابیات : ۱- من اگرچه به دین او کافرم اما آیا به محکم ترین نشانه ها نیز کفر بورزم؟ ۲- یا کفر بورزم به حکمت هایی که در قالب بهترین الفاظ از هوا و هوس و پستی ها نهی می کنند ؟ ۳- و دستوراتی که اگر مردم در آن تعقل کنند شهر ها و آبادی ها هرگز به عادات زشت و ناپسند گرفتار نمی گردند ۴- او بهترین مدبر و حکیم است و او پروردگار فصاحت و برگزیننده کلمات است ۵- مرد تدبیر و پدر سیاست است و جوانمردی است که در جنگ ها با پیروزی پیمان بسته است ۶- با بلاغت قرآن به زشتی ها چیره گشت و با شمشیرش به بدی ها حمله برد. ۷- تمام پهلوانان پایین تر از او هستند چه آنها که بودند و چه آنها که هستند و چه آنها که خواهند آمد... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
بررسی فقهی اوراق اجاره مبتنی بر سهام.pdf
1.11M
مقاله «بررسی فقهی اوراق اجاره مبتنی بر سهام» تهیه شده توسط مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار نشستی با عنوان «بررسی فقهی اجاره‌ی سهام در فرآیند انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام» به زودی توسط اندیشکده مستعدان برگزار خواهد شد ... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
04 اوراق اجاره مبتنی بر سهام.pdf
3.9M
بولتن بازار سرمایه اسلامی، با موضوع «اوراق اجاره مبتنی بر سهام» تهیه شده توسط مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار نشستی با عنوان «بررسی فقهی اجاره‌ی سهام در فرآیند انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام» به زودی توسط اندیشکده مستعدان برگزار خواهد شد که ناظر به این محصولات نیز خواهد بود ... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🤔انتشار اوراق اجاره یعنی چی؟ 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین یکی از مشکلاتی که دولت‌ جمهوری اسلامی همواره با آن مواجه بوده، بدهی دولت به پیمانکاران و نظام بانکی است. تا چند سال گذشته، تنها راه تسویه‌ی این بدهی‌ها، استقراض از بانک مرکزی و انتشار اسناد خزانه و اوراق قرضه دولتی بود اما با توجه به اشکالات عدیده‌ی استقراض از بانک مرکزی و ربوی بودن اسناد خزانه و اوراق قرضه، طراحی راه‌های تامین مالی غیرربوی، لازم به نظر می‌رسید. یکی از راه‌های مطرح شده برای تامین مالی غیرربوی، انتشار اوراق اجاره به خصوص اوراق اجاره مبتنی بر سهام است. سازوکار این اوراق به این صورت است که دولت به واسطه‌ی یک نهاد که وکالت سرمایه‌گذاران را بر عهده دارد، بخشی از مالکیت شرکت‌های خود را به سرمایه‌گذاران می‌فروشد؛‌ سپس با تعیین مدت و اجاره‌بها، آن بخش از شرکت‌های خود که به سرمایه‌گذاران فروخته بود را از آن‌ها اجاره به شرط تملیک می‌کند و در اقساط معین، اجاره‌بها را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند. دولت با استفاده از منابع حاصل از این اوراق، بدهی‌های خود را تسویه می‌کند و سرمایه‌گذاران، اجاره‌بهای خود را دریافت می‌کنند و در پایان زمان اجاره نیز، شرکت‌ها دوباره به ملکیت دولت درمی‌آید. لازم به ذکر است که این سازوکار منحصر به دولت نیست و بخش خصوصی هم می‌تواند در صورت وجود شرایط لازم، به انتشار این اوراق بپردازد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت «بررسی فقهی صحت اجاره سهام در فرایند انتشار اوراق اجاره» 📝به قلم آقای 1️⃣ یادداشت اول: بررسی کلیات بحث 🔻«انتشار اوراق اجاره»، یکی از راه های تامین مالی در شرکت هاست. در ابتدا اموال فیزیکی و محسوس شرکتها، پایه اینگونه قرارداد واقع میشد. اما پس از مدتی، بخاطر وجود برخی موانع از اجاره اموال فیزیکی شرکتها، راهکار «انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام» پیشنهاد شد. در این سلسله یادداشت، به بررسی فقهی صحت اجاره سهام مبتنی میپردازیم. 🔻به منظور فهم دقیق فرایند انتشار اوراق اجاره، میتوان آن را با مثال ساده ای توضیح داد. ▪️فرض کنید یک شرکت هواپیمایی، نیازمند نقدینگی فراوانی است. این شرکت میتواند با انتشار اوراق اجاره، بدون آنکه چیزی از اموال خود (مانند هواپیماها) را از دست بدهد، نقدینگی موردنیاز خود را تامین کند. ▪️به اینصورت که مثلا یکی از هواپیماهای خود را میفروشد و آن را اجاره به شرط تملیک میکند. در نتیجه در طول مدت اجاره، مثلا هر ماه مبلغ مشخصی را به صاحبان فعلی آن هواپیما میدهد، ولی در پایان مدت اجاره، هواپیمای فروخته شده را از آنان میخرد. در طول مدت اجاره نیز هواپیما در اختیار خود شرکت هواپیمایی است. 🔻در انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام، آن چه که بعنوان پایه قرار میگیرد و اوراق اجاره مبتنی بر آن منتشر میشود، خود «سهام» است. 🔹سوال اصلی فقهی که باید به آن پاسخ داده شود، این است که: «آیا سهام، قابلیت اجاره دارد؟» 🔹به منظور پاسخ به این سوال، لازم است که: ▫️اولا ماهیت سهام و اقوال مختلف پیرامون آن بررسی شود. ▫️ثانیا شروط موضوع اجاره نیز تببین گردد. ▫️ثالثا ماهیت سهام بر شروط موضوع اجاره منطبق شود تا مشخص شود که آیا سهام، قابلیت اجاره دارد یا ندارد؟ 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
24.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 توصیه آیت‌الله جاودان پیرامون حضور حداکثری در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ 🎥 برشی از سخنرانی جلسه اخلاق پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🇮🇷🇮🇷🇮🇷 زمانی که رؤیاها به حقیقت بدل شدند (١) اندکی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر به شاگردانش نامه‌ای می‌نویسد و آنها را به حمایت از انقلاب سفارش می‌کند: بسم الله الرحمن الرحیم فرزندان و عزیزانم! خداوند شما را با چشمان همواره بیدارش حفظ کند! السلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته این نامه را در این لحظات باعظمت برای شما می‌نویسم؛ لحظاتی که اسلام به‌دست ملت مسلمان ایران و به رهبری امام خمینی دام‌ظله و همکاری دیگر نیروهای نیکوکار و علمای اعلام، به پیروزی قاطع و بی‌نظیری دست یافته است؛ زمانی که رؤیاها به حقیقت بدل شدند و آرزوها محقق گشتند و اندیشه‌ها مانند آتشفشانی بر سر ستمگران فرود آمدند تا صورت عمل به خود گرفته و حکومت حق و اسلام را بر روی زمین به پا نمایند؛ اکنون اسلامی که ظالمان و استعمارگران آن را در کوزه‌ای محبوس کرده بودند، به قدرت بازوان ایرانی جوانی که از مرگ نمی‌هراسند و خشونت طاغوت‌ها عزمشان را سست نکرده است، کوزه را شکسته و از آن بیرون آمده است.... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید