🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب(س)
اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه گفته میشود پیامبر(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد.
و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب خواهر بزرگتر حضرت فاطمه(س)، زینب بنت جحش دختر عمه و همسر پیامبر(ص)، و نیز زینب دختر حمزه سید الشهداء(س). و بالاخره اینطور نبود که از مصادیق ﴿لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾[1] باشد.
زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود[2]. همچنانکه در میان غیرعرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است.
🔹 زینب کبری
و اینکه برخی از توصیف حضرت زینب(س) به «زینب کبری» چنین برداشت میکنند که ایشان بزرگتر از خواهرش ام کلثوم بوده است اشتباه است زیرا در کتابهای تراجمِ صحابه -شرح حال و معرفی صحابۀ پیامبر(ص)- آمده است که زینب دومین دختر امیرالمؤمنین(ع) بوده است.
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ ﴿يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(مريم ٧).
2️⃣ اسم این درخت «زَنَب» نیز نقل شده. و اولین کسی که بسیط نبودن کلمۀ «زینب» را مطرح کرده و گفته مرکب است از «زین» و «أب» فیروزآبادی در کتابش "القاموس المحیط" است که در قرن هشتم و نهم میزیسته و این ادعا را بدون هیچ نقل و استناد و شاهد مثالی و صرفاً بعنوان یک احتمال مطرح کرده و پیش از او در جایی ذکر نشده.
- لغتنامۀ دهخدا: [زَ نَ] .. درختی است خوش منظر و خوشبوی، ومنه سُميت المرأةُ زينب، أو من الأزنب للسمين..، در ذخیرۀ خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشرۀ (پوست) مردم آمده: «اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشرۀ مردم که آن را "زینب" گویند».
- لسان العرب (ابن منظور) 1: 453، عن ابن الأَعرابي: الزَّيْنَبُ شجرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرائحة، وبه سُمِّيت المرأَة.
- لغتنامۀ لاروس: الزَّيْنَبُ: نبات عشبيٌّ بَصَليٌّ معمّر من فصيلة النرجسيات، أزهاره جميلة بيضاء اللون فوّاحة العرف، وبه سُمِّيت المرأة.
📚یاددشت برگرفته از تحقیقات حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی یوسفی غروی است.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب(س) اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه
🔺️نقد یادداشت حجت الاسلام یوسفی غروی درباره لغت زینب
📝استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان، از اساتید اندیشکده مستعدان.
🔹️حجت الاسلام یوسفی غروی درباره زینب نوشته اند که در یک اشتباه رایج و غلط مشهور این کلمه را به معنی زینت پدر یعنی زینت امیرالمؤمنین علی علیه السلام گرفته اند. در حالی که زینب قبل از اسلام هم اسم بوده و به کار می رفته است.
بعد با بررسی لغوی فرموده اند که به معنی یک گیاه خوشبوست.
❗واقعا از ایشان جای تعجب است که ...
برای مطالعه ادمه یادداشت به لینک زیر مراجعه شود:
https://eitaa.com/dehban_ir/1953
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پدر کریستوفر، کشیش مسیحی که تحقیقات فراوانی درباره تاریخ اسلام بخصوص زندگی حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما کرده است میگوید:
نیمی از قلب من برای حضرت زهرا و نیمی دیگر برای حضرت زینب سلام الله علیهما است.
این کلیپ را بینید، چقدر زیبا درباره مقام و عظمت حضرت زینب سلام الله علیها صحبت میکند
#میلاد_حضرت_زینب
#روز_پرستار
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰سوسیالیسم یا کمونیسم؟(فرسته دوم)
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محمدی
🖇لینک فرسته اول: https://eitaa.com/mstdnjthd/263
با گسترش یافتن شعارهای سوسیالیستی و افزایش روز افزون طرف داران آن، احزاب و گروه های مختلفی به دنبال تحقق بخشیدن به این فلسفه و تفکر به شیوه و روش خود بودند. یکی از این گروه ها که شاید افراطی ترین آنها به حساب می آمد حزب کمونیست بود که در مدتی نه چندان طولانی،اصلی ترین شاخه ی سوسیالیسم را شکل داده و رفته رفته قدرت خود را افزایش دادند. سوسیالیسم مالکیت خصوصی را یکی از عوامل مشکلات به وجود آمده می دانست اما در تفکر کمونیسم مالکیت خصوصی ریشه اصلی تمامی مشکلات بود،لذا از ابتدا اصلی ترین هدف کمونیست ها از بین بردن مالکیت خصوصی و رسیدن به مالکیت اشتراکی بود. آنها برای دست پیدا کردن به هدف خود در سال 1847 میلادی در لندن اتحادیه ای را به رهبری کارل شاپر تاسیس کردند به نام «اتحادیه کمونیست ها»(Communist League). کارل مارکس و فردریش انگلس که هر دو فیلسوف آلمانی بودند( تحلیل چرایی آلمانی بودن هسته اصلی کمونیست خود مجالی جداگانه می طلبد) بیانیه یا مانیفستی را برای اتحادیه کمونیست تنظیم کردند که این نوشتار به اساسنامه و رساله عملیه این گروه تبدیل شد. در این جزوه سیاسی، مارکس و انگلس انتقادات و اشکالات گروه خود به مالکیت خصوصی و نظام سرمایه داری را بیان کردند و همچنین به توصیف جامعه آرمانی کمونیستی پرداختند.اوصاف جامعه آرمانی کمونیستی سبب شد تا طبقه کارگر که در وضعیت نفرت باری زندگی می کرد،آرمان شهر خود را در این جامعه ترسیم کند و هر روز گروه های بیشتری از این طبقه به شوق رسیدن به آن به سمت این اتحادیه گرایش پیدا کند تا جایی که برخی چنان غلو و بزرگ نمایی کردند که مارکس را پیامبر از سمت خدا و مانیفست را متن مقدس او می دانستند.با مطرح شدن مارکس به عنوان اصلی ترین شخص گروه کمونیست تفکر «مارکسیسم»(Marxism) پدیدار گشت که در توضیح آن باید این گونه بیان کرد که مارکسیسم خوانش و تفسیر مارکسی از کمونیسم بود.در نتیجه اگر بخواهیم رابطه ی سوسیالیسم و کمونیسم و مارکسیم را به طور ساده بیان کنیم باید گفت:
کمونیسم شاخه ای و گروهی از سوسیالیسم است و مارکسیسم خوانش و تفسیری از کمونیسم.
ادامه دارد...
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
45.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ انتشار فایل صوتی اساتید معظم در دوره تخصصی فقه المقاومه
🌀 تیزر دوره تخصصی فقه المقاومة
📝 این دوره فشرده فقهی ۴ آبان ۱۴۰۲ با ارائهی اساتید ذیل در قم برگزار گردید.
✔️ به زودی تقریرات ارائه اساتید محترم نیز منتشر خواهد شد
🎚 صوت کامل ارائهی اساتید از طریق لینکهای مرتبط در دسترس است:
🎙 قتل نساء و صبیان در جنگ
👤 استاد سیدمحمدعلی مدرسی یزدی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/91
〰〰〰〰〰
🎙 پیامدهای فقهی رضایت به ظلم و معصیت
👤 استاد قائنی نجفی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/86
〰〰〰〰〰
🎙 موضوعشناسی فقهالمقاومة
👤 استاد مبلغی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/90
〰〰〰〰〰
🎙 نظریه جهاد ذبی
👤 استاد فاضل لنکرانی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/93
〰〰〰〰〰
🎙 چیستی فقه مقاومت و ابعاد آن
👤 استاد عبدخدایی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/94
#فقه_المقاومة
#دفتر_اجتماعی_سیاسی_حوزه
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
کرسی تحقق موضوع محاربه.mp3
23.93M
🎙 صوت کرسی حجت الاسلام و المسلمین دکتر گرامی پور
و طلبه فاضل، جناب اقای امیررضا ملکی
🔰 عنوان: تحقق موضوع محاربه
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
📝 ... اگر سازمان ملل که دم از حمایت از حقوق بشر میزند راست میگوید، کاری با دولتهای ضعیف نداشته باشد و در ضعف و ناتوانی آنها نکوشد و مانع پیشرفت آنها نشود. اگر راست میگفتند، جنگ جهانی دوم را به راه نمیانداختند.
‼️آنها نهتنها با دفتر شرع، که با دفتر عقل و عقلا نیز مخالفت دارند!
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۳۱۶
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰کدام دنیا؟ کدام سازمان ملل؟
🤔آیا میدانید چه کشورهایی عضو سازمان ملل هستند؟
لسوتو،
بابادوس،
کومور،
موریس،
نائورو،
پالائو،
پاپوآ گینه نو
سَن مارینو،
سنت کیتس و نویس،
ساموآ،
سائوتومه،
سیشل،
سوازیلند،
تونگا،
تووالو،
وانواتو،
مالاوی،
کیپ ورد،
جیبوتی،
بنین،
بلیز،
آنتیگوا باربادو،
جزایر سلیمان،
جزایر فارور،
جزایر مارشال،
موریتانی
و بسیاری دیگر ...
اینها اسامی بخشی از کشورهایی هستند که زیر ۱۰۰ سال عمر داشته و کاملا برنامه ریزی شده و با سیاست های پلید آمریکا تشکیل شده و اینک عضو سازمان ملل هستند و هر کدام یک حق رای دارند !
از سال ۱۹۴۵ که سازمان ملل با حضور ۵۱ کشور تشکیل شد ، تا کنون کشورهای زیادی با هدایت آمریکا ، اصطلاحاً مستقل شدهاند و اعضای سازمان ملل را به چیزی در حدود دویست عضو (۲۰۰ کشور) رساندهاند
جالب اینجاست که به یکباره شما میشنوید که بالای ۱۵۰ کشور در سازمان ملل ایران را به نقض حقوق بشر متهم کردهاند !
یا میگویند جامعه جهانی نگران برنامههای هستهای ایران است !
اما کسی نمیگوید این جامعه جهانی چیست و چگونه تشکیل شده است !؟
کسی نمیگوید که اکثر این کشورها جمعیتشان به ۳۰۰ هزار نفر هم نمیرسد !
جمعیت ۱۲۶ کشور عضو سازمان ملل فقط هفتاد میلیون نفر هست ، که بله قربان گوی آمریکا هستند .
مساحت تمامی این کشورها به اندازه ایران نمیشود
به نظرتون نظر سازمان ملل در مسائل چقدر مضحکه؟
#جهاد_تبیین
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه»
📝به قلم آقای #امیررضا_ملکی
(برای مطالعه یادداشت های پیشین نام نگارنده را انتخاب کنید)💢در یادداشت پیشین، به نکاتی در خصوص فهرست شیخ طوسی پرداخته شد. 🔰در این یادداشت مطالبی درباره کتاب «فهرست نجاشی» بیان میشود. 🔶نکته اول: کتاب جناب نجاشی، در حقیقت فهرست است، اما به اشتباه به عنوان «رجال نجاشی» معروف شده است. (1) 🔶نکته دوم: انگیزه مولف از نگارش این کتاب، پاسخ به شبهه مخالفان شیعه بوده که شیعه را متهم به نداشتن پیشینه فرهنگی میکردند. 🔶نکته سوم: در این کتاب علاوه بر «بیان نام راویان صاحب کتاب»، «بیان کتب آنها» و «بیان طریق تا کتب» (که در فهرست شیخ طوسی نیز وجود دارد)، به «مذهب»، «طبقه»، «توثیق و تضعیف» و «میزان استقبال اصحاب از کتب راویان» نیز پرداخته شده است. (2) 🔶نکته چهارم: منابع فهرست نجاشی، متقن تر از منابع فهرست شیخ طوسی بوده، فلذا اشتباهات کمتری دارد. 🔹از مهمترین منابع نجاشی، میتوان به «مکاتبات و اجازات احمد بن علی بن نوح سیرافی» اشاره نمود. 🔹«ابن نوح» شخص بسیار دقیق و نکته سنجی در بحث فهرست نویسی بودند. 🔶نکته پنجم: ویژگی بارز فهرست نجاشی در مقایسه با سایر کتب رجالی اولیه، «به نقد کشیدن آرای دیگران» است. ایشان در موارد متعددی از دیگری نقل قول کرده و محتوای آن را به عرصه نقد میکشند. 📚منابع و نکات: 1- کتاب فهرست، کتابی مولف محور است و به بررسی افراد صاحب کتاب میپردازد. اما کتاب رجال، کتابی راوی محور است، اعم از اینکه صاحب کتاب باشند یا نباشند. 2- البته این موارد در فهرست شیخ طوسی نیز وجود دارد، هرچند بسیار کم رنگ تر است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 معنای «انا ابن الذبیحین»
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #فشکی
شماره اول
در کتب فریقین روایتی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با تعبیر «انا ابن الذبیحین» نقل شده است. [1]
در تفسیر اینکه مراد پیغمبر صلی الله علیه و آله از این دو ذبیح چه کسانی هستند اختلاف نظر هست؛ منشا این اختلاف، تفاوت دیدگاه در مورد فرزدندی است که حضرت ابراهیم علیه السلام مامور به ذبح آن شدند؛ مشهور علمای شیعه قائل به ذبیح بودن حضرت اسماعیل [2] و مشهور علمای اهل تسنن قائل به ذبیح بودن حضرت اسحاق هستند[3] . ضمن اینکه روایاتی نیز وجود که جناب عبدالمطلب نیز فرزند خود یعنی عبدالله که پدر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می شود را ذبح کردند [4] کما اینکه در کتب سیره و تاریخ نیز این ماجرا به تفصیل بیان شده است؛ بنابراین سه احتمال برای معنای ذبیح وجود دارد: جناب اسماعیل ، جناب اسحاق و جناب عبدالله که به ناچار باید دو تن از آنها را برگزید.
💠شاید در ابتدای امر اینگونه به نظر برسد که این مطلب نیازی به بحث ندارد؛ زیرا برای شیعیان مسلم است که ذبیح جناب اسماعیل بوده و فرض ذبیح بودن جناب اسحاق مطرح نمی شود؛ پس دو ذبیح جناب اسماعیل و جناب عبدالله هستند؛ اما این بحث چند نکته اصلی دارد که به شکل مختصر بیان می شود:
1⃣ در برخی روایات وارده توضیحی درباره مراد از ذبیحین داده نشده، در دسته دیگری از روایات که ذبیحین را تفسیر کرده اند طبق ظاهر، مولف کتاب ذیل روایت توضیح داده و نه اینکه امام معصوم آن را تفسیر کرده باشند؛ وجه این ظهور آن است که تعابیری مانند اطراد و مجاز و ... در آنها وجود دارد، الا یک روایت که مروی از امام رضا علیه السلام است که حضرت در آن مراد از ذبیحین را جناب اسماعیل و جناب عبدالله بیان می کنند که با توجه به نکات بعدی تکلیف آن روایت مشخص می شود.
البته حاکم نیشابوری یک روایت از معاوية بن ابی سفیان در کتاب مستدرک علی الصحیحین[5] می آورد که در آن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خودشان مراد از ذبیحین را جناب اسماعیل و جناب عبدالله معرفی می کنند که حال این روایت مشخص است.
2⃣ در رابطه با جریان ذبح جناب عبدالله توسط عبدالمطلب بین علما اختلاف وجود دارد؛ عده ای این واقعه را می پذیرند و آن را نشانه ایمان جناب عبدالمطلب می دانند. در نقطه مقابل عده ای آن را با ایمان عبدالمطلب در تقابل می دانند.
از موافقین این ماجرا جناب ابن شهر آشوب است که می گوید عبدالمطلب عمل ذبح فرزند را از افضل قربات به خداوند میدانست؛ لذا این گونه نذر کرد[6]. علامه مجلسی در حیاة القلوب می نویسد که نذر فرزند به عنوان قربانی در شریعت حضرت ابراهیم سنت بوده و احتمال این وجود دارد که این مسئله به جناب عبدالمطلب الهام شده باشد [7]. آقای سبحانی در فروغ ابدیت آن را نشانه عزم راسخ و اراده قوی و پایبندی جناب عبدالمطلب به عهد و پیمان می داند [8]. آقای یوسفی غروی می گوید که ایمان عبدالمطلب سیر تکاملی داشته به طوری ایشان ابتداءً نام فرزندان خود را عبد مناف و عبد العزی می گذارد اما به تدریج ایمانش قوی می شود و بعد از دیدن نشانه های نبوت در نوه خود به حد اعلایی از ایمان می رسد. در ادامه ایشان می گوید که اگر این تصمیم جناب عبدالمطلب مانند تصمیم جناب ابراهیم نبود پیغمبر هرگز به آن افتخار نمی کرد [9].
از مخالفین این قضیه می توان آقای غفاری را نام برد که در حاشیه من لایحضر ایشان چندین اشکال به شرح ذیل به این قضیه وارد می کند.:
الف) این مطلب را نمی توان به یک فرد عادی نسبت داد چه برسد به عبدالمطلبی که پیامبر بارها به ایشان افتخار کرده و بعد ایشان مطالبی را که دال بر عظمت شان جناب عبدالمطلب است را می آورد مانند روایاتی که در عظمت ایشان آمده، آن احکامی که ایشان در جاهلیت وضع کرده اند و اسلام نیز آنان را تایید کرده و داستان مقابله ایشان با اصحاب فیل.
ب) اشکال دوم این است که متصور نیست همچنین شخصی با یک فعلی که در تمام شرائع منهی بوده و عقل حکم به قبح آن می کند بخواهد به خداوند متعال نزدیک بشود.
ج) ضمن اینکه نذر فرزند برای قربانی یکی از سنت های بت پرستان بوده.
د) این فرض که عبدالمطلب مامور به این امر بوده قابل قبول نیست؛ زیرا در تمامی روایات این بحث تصریح شده که ایشان نذر کرده و در جواب کسانی که او را منع می کردند ادعا نکرده که مامور به این کار بوده است.
ه) اگر سند این روایات را بررسی کنید متوجه می شوید که این حدیث از مجعولات غیر امامیه می باشد که به منظور جرح جناب عبدالمطلب و نسبت دادن شرک به ایشان انجام شده است. موید این مطلب این است که بزرگان مفسرین عامی این ماجرا را ذیل آیه ی «وَ كَذلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلادِهِمْ» (انعام/137) ، می آورند و یکی از مصادیق آن را جناب عبدالمطلب می دانند.[10]
ادامه دارد ...
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
شماره دوم
3⃣ نکته سوم که باید توجه داشت این است که مرحوم صدوق در کتاب خصال بعد از ذکر این روایت و توضیح آن از امام رضا علیه اسلام به اختلاف ذبیح بین اسماعیل و اسحاق اشاره می کنند و می فرمایند که ذبیح بودن اسحاق روایات صحیحی دارد که نمی توان آن را کنار گذاشت و وجه ذبیح بودن اسحاق این است که ایشان نیز تمنی این را داشت که مانند برادرش ذبح شود و بر این مطلب صبر کند و بخاطر این تمنی نیز اسحاق بین ملائک به ذبیح شناخته می شود.[11]
همین نکته را در کتاب عیون تکرار می کند، به علاوه یک مطلب مهم که در تفسیر این روایت بسیار موثر است و آن هم این که شیخ صدوق می فرماید من در کتاب النبوه (از آثار شیخ صدوق که به دست ما نرسیده است) روایات مربوط به تمنی اسحاق و تسمیه ایشان به ذبیح توسط ملائک را آورده ام.[12]
در روایتی نیز حضرت امیر المومنین علیه السلام در پاسخ به سوالات یک فرد شامی تعبیر «اسحاق ذبیح الله» را بکار می برد.[13]
شیخ صدوق در خصال جمع بندی خود از «ذبیحین» را اسماعیل و اسحاق بیان می کند، او این نکته را اضافه می کند که در عرب به عمو نیز گاهی «اب» اطلاق می شود و به همین دلیل پیامبر خود را فرزند اسحاق می داند.[14]
🔹🔸با توجه به نکات بیان شده و اشکالات وارد بر قضیه ذبح عبدالله و نکته ی شیخ صدوق مبنی بر ذبیح بودن جناب اسحاق و مویدات آن به نظر می رسد جمع بندی شیخ صدوق قابل قبول باشد.
در پایان لازم است این نکته را یادآور شد که اهل تسنن، ذبیح واقعی که ماجرای امتحان حضرت ابراهیم درباره او رخ داد را جناب اسحاق می دانند و طبق عقیده آنها جناب اسماعیل اصلا لقب ذبیح ندارد فلذا مراد از «ذبیحین» در این روایت را جناب عبدالله و جناب اسحاق می گیرند؛ اما شیعیان قائل به این هستند که ذبیح واقعی جناب اسماعیل است و ذبیح بودن اسحاق از باب تمنی می باشد.
⬅️شاکله اصلی و جمع بندی این بحث تقریر بیانات #استاد_دهبان حفظه الله می باشد و فقط مقداری ترتیب مباحث و اضافه کردن برخی منابع از اینجانب بوده لذا اشکالات و نواقص مطلب بر عهده اینجانب است.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📚📚منابع:
1. در کتب علمای شیعه : تفسیر القمی ، علی بن ابراهیم قمی ، ج 2 ، ص 226 / من لایحضره الفقیه ، شیخ صدوق ، ج4 ، 368 / الخصال ، شیخ صدوق ، ج 1 ، ص 55 / عیون اخبار الرضا ، شیخ صدوق ، ج1 ، ص 211 (روایتی که در عیون ذکر شده عین یکی از روایاتی است که در خصال آمده)
در کتب اهل تسنن : تفسیر الکبیر ، سلیمان بن احمد طبرانی ، ج 5 ، ص 315 / مستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ، ج 9 ، ص 301 / تفسیر کشاف ، زمخشری ، ج 4 ، ص 56
2. در کتب علمای شیعه : اثبات الوصیه ، علی بن حسین مسعودی ، ص 41 / كافي (ط - دار الحديث) ، شیخ کلینی ، ج 12 ، ص 422 (در این قسمت مرحوم کلینی روایتی را می آورد که خداوند فدیه را برای جناب اسماعیل فرستاده است) / معانی الاخبار ، شیخ صدوق ، ص 391 / من لایحضره الفقیه ، شیخ صدوق ، ج2 ، ص 604 (در این قسمت شیخ صدوق در زیارتنامه امام رضا علیه السلام تعبیر «یا وارث اسماعیل ذبیح الله» را می آورد.) / تحف العقول ، ابن شعبه حرانی ، ص 375 و .......
در کتب اهل تسنن : تفسیر الکبیر ، سلیمان بن احمد طبرانی ، ج 5 ، ص 314 (در ذیل آیه 102 سوره صافات نام اصحاب و علمای اهل تسنن که قائل به ذبیح بودن جناب اسماعیل هستند را می آورد) / مستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ، ج 9 ، ص 285
3. در کتب علمای شیعه : الكافي (ط - الإسلامية) ، شیخ کلینی ، ج 1 ص 151 و ج 4 ص 207(در این قسمت مرحوم کلینی تصریح به ذبیح بودن جناب اسحاق نمی کند ولی از آنجایی که مادر ذبیح را جناب ساره معرفی می کند می توان برداشت کرد که مراد از ذبیح جناب اسحاق است) / كافي (ط - دار الحديث)، شیخ کلینی، ج 12 ، ص 422 (در این قسمت مرحوم کلینی روایتی را می آورد که خداوند فدیه را برای جناب اسحاق فرستاده است) / عیون اخبار الرضا ، شیخ صدوق ، ج1 ، ص 245 (در این قسمت شیخ صدوق روایتی از امام رضا علیه السلام نقل می کنند که در آن حضرت امیر در پاسخ به سوال یک فرد شامی تعبیر «اسحاق ذبیح الله» را بکار می برند.)
در کتب اهل تسنن : تفسیر جامع البیان ، طبری ، ج 23 ، ص 49 / تفسیر الکبیر ، سلیمان بن احمد طبرانی ، ج 5 ، ص 314 (در ذیل آیه 102 سوره صافات نام اصحاب و علمای اهل تسنن که قائل به ذبیح بودن جناب اسحاق هستند را می آورد که در بین آنها نام حضرت امیرالمومنین و عمر بن خطاب را آورده و خود نیز همین قول را پذیرفته و ادعای عدم خلاف بر آن کرده.) / تفسیر المحرر الوجیز ، ابن عطیه ، ج 1 ، ص 214 / تفسیر الجامع لاحکام القرآن ، قرطبی ، ج 15 ، ص 99
4. من لایحضره الفقیه ، شیخ صدوق ، ج 3 ، ص 89 (به نقل از امام باقر علیه السلام) / عیون اخبار الرضا ، شیخ صدوق ، ج 1 ، ص 210 و خصال ، شیخ صدوق ، ج1 ، ص 55 (در هر دو کتاب به نقل از امام رضا علیه السلام)
5. مستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ، ج 9 ، ص 301
6. مناقب آل ابی طالب علیهم السلام ، ابن شهر آشوب ، ج1 ، ص 20
7. حیاة القلوب ، علامه مجلسی ، ج3 ، ص73
8. فروغ ابدیت ، آیت الله سبحانی ، ص 120
9. تاریخ تحقیقی اسلام(ترجمه الموسوعة التاریخ الاسلامی) ، آقای یوسفی غروی ، ج1 ،ص 208 و 209
10. من لایحضره الفقیه ، شیخ صدوق ، ج 3 ، ص 89 (پاورقی)
11. خصال ، شیخ صدوق ، ج1 ، ص 57
12. عیون اخبار الرضا ، شیخ صدوق ، ج 1 ، ص 212
13. عیون اخبار الرضا ، شیخ صدوق ، ج1 ، ص 245
14. خصال ، شیخ صدوق ، ج1 ، ص 58
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
◾️ السلام علیک یا بنت رسول الله
🔆 دانلود ۲۲ کتاب رایگان درباره حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
۱. عبور از تاریکی 👈 دانلود
۲. شخصیت شناسی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر پایه کتاب و سنت 👈 دانلود
۳.شهادت مادرم زهرا افسانه نیست 👈 دانلود
۴. آموزه های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه 👈 دانلود
۵. فاطمة الزهراء من المهد إلى اللحد 👈 دانلود
۶. فاطمه زهرا (س) از ولادت تا شهادت 👈 دانلود
۷. دانستنی های فاطمی 👈 دانلود
۸. زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 دانلود
۹. فاطمه سلام الله علیها در آینه وحی 👈 دانلود
۱۰. دانشنامه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) 👈 دانلود
۱۱. ترجمه بیت الأحزان شیخ عباس قمی 👈 دانلود
۱۲. متن و ترجمه خطبه فدکیه 👈 دانلود
۱۳. تجلی توحید در زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 دانلود
۱۴. اسرار فضائل فاطمه سلام الله علیها 👈 دانلود
۱۵. الفریدة في لوعة الشهيدة 👈 دانلود
۱۶. حضرت محسن اولین شهید امامت 👈 دانلود
۱۷. الصحیح فی کشف بیت فاطمه س 👈 دانلود
۱۸. بنور فاطمة اهتديت 👈 دانلود
۱۹. با نور فاطمه هدایت شدم 👈 دانلود
۲۰. بندگی، راز آفرینش (شرح خطبه فدکیه)👈 دانلود
۲۱. کشتی پهلو گرفته 👈 دانلود
۲۲. هذه فاطمه 👈دانلود
📲 ثواب انتشار این لیست با شما
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
چادر نورانی ومسلمان شدن هشتاد یهودی
ابن شهر آشوب و قطب راوندی روایت کردهاند که روزی امیرالمومنین(علیهالسلام) مقداری جو(برای پخت نان) از یک یهودی قرض خواست و در عوض آن چادر #حضرت_فاطمه(سلاماللهعلیها) را که از پشم بود بعنوان رهن به او داد. آن یهودی #چادر را به خانه خود برد و در اطاقی گذاشت.
هنگام شب، همسرش برای انجام کاری داخل آن اطاق شد و نوری را دید که اطاق را روشن کرده بود و فورا(به دلیل ترس و یا تعجب) از اطاق خارج شد و آنچه دیده بود را به اطلاع شوهرش رساند. مرد یهودی که فراموش کرده بود چادر حضرت #فاطمه(سلاماللهعلیها) در آن اطاق است، با تعجّب و به سرعت داخل اطاق شد و دریافت که آن نور از چادر #حضرت_فاطمه(سلاماللهعلیها) است که امیرالمؤمنین(علیهالسلام) آنرا نزد وی گرو گذاشته بود.
مرد یهودی و همسرش از خانه خارج شده و هر یک به سوی خویشان خود رفته و آنان را از این معجزه آگاه نمودند. در اثر این اتفاق هشتاد نفر از آنها به اسلام متمایل شده و ایمان آوردند.
بحار الانوار، ج۴۳ ص۳۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید