eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
403 عکس
58 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بررسی وجود ربای سیستمی در فرآیند خلق پول 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین یکی از دلایلی که برای حرمت خلق پول قابل طرح است، وجود ربای سیستمی در سیستم خلق پول توسط بانک‌هاست. روایاتی که در مورد حرمت ربا وارد شده است در حد تواتر است. کتاب وسائل الشیعه بیست باب در مورد ربا دارد که حاوی بیش از صد روایت می باشد. تعدادی از آنها به دلالت مطابقی تحریم را می رساند و بعضی از آنها به مفهوم. برای نمونه روایت ابابصیر از امام صادق(ع) در مذمت ربا بدین نقل وارد شده است: دِرْهَمٌ رِبًا أَشَدُّ مِنْ ثَلَاثِينَ زَنْيَةً كُلُّهَا بِذَاتِ مَحْرَمٍ مِثْلِ عَمَّةٍ وَ خَالَةٍ در این روایت حرمت فقط درهمی ربا بیشتر از سی عمل زنا با محارم معرفی شده که بحثی در حرمت و مذمت ربا باقی نمی‌گذارد. وقتی بانک پول خلق می‌کند، در واقع نرخ بهره‌ خاصی را برای پول تعیین می‌کند و این نرخ بهره در تمام سیستم پولی کشور گسترش می‌یابد و یک ربای سیستمی در تمام جریان پولی کشور رخ می‌دهد. نقد دلیل: ربای قرضی که محل بحث ماست، قرض دادن مال به شرط زیادت است. در خلق پول بانکی اساسا قرضی صورت نمی‌گیرد تا ربا حاصل شود، نهایتا می‌توان گفت که خلق پول باعث ایجاد تورم و بیشتر شدن بستر ربا در جامعه می‌شود در حالی که حتی در فرض عدم وجود تورم باز هم امکان ربا وجود دارد و با وجود تورم، بستر ربا، بیشتر و مهیا تر می‌شود که این مسئله نمی‌تواند به عنوان دلیل بر حرمت خلق پول اقامه شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
جلسه در حال برگزار است .... 🎥 پخش زنده به نشانی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7
🤔 خلق پول از هیچ! 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 💠این مطلب و سوالات ذیل، در نشست مورد اشاره و بحث بیشتری قرار گرفت. اکثر افراد جامعه این طور تصور می کنند که بانک ها در اقتصاد، نقش واسطه گری صرف دارند یعنی پول افرادی که مازاد بر احتیاجشان بوده، گرفته و به دیگران که نیاز به این پول دارند می رسانند همان گونه که در اوائل پیدایش پول اعتباری، برخورد بانک ها این گونه بود در صورتی که واقعیت ماجرا در جامعه فعلی این طور است که بخش اعظم پول موجود در اقتصاد، توسط بانکهای تجاری خلق شده است بدین صورت که مثلا اگر شخصی برای گرفتن وام، به بانک مراجعه کند و ۳۰ میلیون تومان به او وام دهند، سپرده ای به ارزش ۳۰ میلیون تومان برای او در بانک وام دهنده ایجاد می شود بدون اینکه که از حساب شخص دیگری چیزی کسر گردد، این خلق پول اعتباری است و در گرو وجود اسکناس های کاغذی نیست همان گونه که تصور عده ای این گونه است. در حقیقت، سپرده های قبلی نزد بانک همچنان فعال است و قدرت خرید خود را دارند و در عین حال، سپرده و قدرت خرید جدیدی هم برای شخص وام گیرنده به وجود می آید و همه این افراد هر موقع اراده کنند می توانند پول خود را از حساب هایشان برداشت کنند. «خلق پول از هیچ» کاری است که بانک ها در جامعه فعلی انجام می دهند و قدرت ویژه ای است که به راحتی در اختیار و انحصار بانکها است. 🟡 آیا چنین کاری از جهت فقهی جایز است؟ 🟠 آیا خلق پول به این نحوه، مصداق اکل مال به باطل نیست؟ 🟢 آیا چنین کاری مفاسد اقتصادی و اجتماعی در جامعه به وجود نمی‌‌آورد؟ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔸نگاهی کوتاه به برخی از تعاریف پول 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 🔰گاهی بیان ماهیت و معنای پول به قدری پیچیده می‌گردد که اگر از مسئولین و متصدیان اقتصادی کشور در مورد حقیقت آن سوال شود قادر به پاسخگویی نخواهند بود و یا اینکه به جای تعریف پول و بیان حقیقت آن به برخی از ویژگی‌ها و کارکردهای آن اشاره می کنند. ماهیت پول از آن دسته مفاهیمی است که وقتی از مردم در مورد آن سوال می‌شود همه اینطور می‌گویند که : 《می دانیم پول چیست اما نمی‌توانیم آن را تعریف کنیم.》 فهمیدن حقیقت و ماهیت پول نقش بسیار مهم و قابل توجهی در مسائل فقهی دارد به عنوان مثال در مسئله خلق نقدینگی و یا بیع پول به پول و یا مسئله ربا و احکام آن چیستی پول می تواند حکم مسئله را به کلی تغییر دهد. پیچیدگی بیان ماهیت پول با توجه به اقسام آن واضح می‌گردد. با نظر به تاریخچه پول این نکته به دست می آید که گاهی واژه پول بر پول کالایی اطلاق می‌شده و گاه بر پول فلزی  وگاه بر پول‌های کاغذی و امروزه مورد استعمال آن اغلب پول ‌های اعتباری می‌باشد و این پراکندگی اقسام، پیدا کردن جامع و حد مشترکی در میان آنها را سخت و دشوار کرده است. اقتصاددان‌ها تعاریف متعددی برای پول بیان کرده‌اند از جمله: ۱.وسیله مبادله که قابلیت شمارش داشته باشد.(یعنی بتوان با آن ارزش کالا را مشخص کرد) ۲.پول سند بدهی است.(این معنا با توجه به تاریخچه ایجاد پول کاغذی به دست آمده است و گاهی از آن تعبیر به حواله می کنند.) ۳.پول چیزی است که بتواند وظایف پول را انجام دهد.(یعنی هر چه که کارکردهای تعریف شده پول از جمله ارزش گذاری،تسهیل مبادله،تسریع مبادله،ذخیره ارزش و... را داشته باشد.) ۴.حق مالکیتی که مورد قبول عموم باشد ۵.پول مساوی با مالیت است. و... در آخر باید ذکر کرد که عده ای میان پول(Money) و ارز(Currency) فرق می گذارند و برای هر کدام کارکرد متفاوتی را قبول دارند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💠 اندیشکده مستعدان با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه برگزار کرد: 🔳 عنوان کرسی: بررسی فقهی خلق نقدینگی ارائه کنندگان: ✍️ حجت الاسلام و المسلمین میثم رستمی ✍️ حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی لواسانی ناقدین: ✍️حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالحسین آل یاسین ✍️حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا احسنی داور و دبیر علمی: ✍️حجت‌الاسلام و المسلمین مجید محمدی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰نقش بانک‌ها در تورم چیست؟ 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین نوع عملکرد فعالیت نهاد بانک در جذب سپرده, اعطاء وام و خلق پول درونی می تواند اقتصاد را با چالش های بالقوه ای مواجه سازد. عدم تخصیص بهینه منابع در نظام بانکی و دامن زدن به تورم توأم با رکود, عدم تعادل های پولی و تسری آن به بخش حقیقی اقتصاد و اشکالات مترتب بر تفاوت های سررسیدی, عدم هدایت اعتبارات بانکی به سمت بخش های تولیدی ازجمله مواردی است که می توان در اقتصاد بانک محور ایران مشاهده نمود. در فاصله سال های 1352 الی 1393 نقدینگی در اقتصاد ایران 15100 برابر شده است, اما تولید ناخالص داخلی تنها 2 برابر شده است. در این رابطه چند سؤال و مسئله حائز اهمیت است؛ ۱.چرا در اقتصاد ایران نقدینگی تا این اندازه افزایش یافته است؟ ۲.چه ارتباطی بین این نحوه افزایش در نقدینگی و تورم در اقتصاد ایران وجود دارد؟ ۳. نظام بانکداری متعارف در اقتصاد ایران در رشد نقدینگی و همچنین در ایجاد تورم تا چه اندازه نقش ایفا نموده است؟ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰حاکم نیشابوری و فضائل فاطمة الزهراء سلام الله علیها 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 💠معرفی نویسنده ابوعبدالله محمد بن عبدالله نیشابوری معروف به حاکم نیشابوری، فقیه و محدث شافعی مذهب قرن چهارم هجری است. کتاب مهم او «المستدرک علی الصحیحن» نام دارد. این کتاب جمع آوری روایاتی است که طبق نظر بخاری و مسلم شرایط صحت را دارند، لکن بخاری و مسلم این روایات را در کتاب خویش ذکر نکرده اند. در میان کتب حاکم نیشابوری می توان به کتاب هایی نظیر «مقتل الحسین علیه السلام» و «فضائل الرضا علیه السلام» نیز اشاره کرد که بیانگر ارادت او به اهل بیت علیهم السلام اند. یکی از این کتب، کتاب «فضائل فاطمة الزهراء» است که در آن بیش از صد روایت از اهل سنت در مدح و منقبت و بیان فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها جمع آوری شده است. 💠غرض از تألیف کتاب مؤلف در مقدمه ی کتاب خویش- که بسیار جالب توجه است- غرض و انگیزه ی خود از تألیف این کتاب را چنین شرح می دهد : « در مجلس یکی از امرا و بزرگان که دانشمندان و اهل علم نیز در آن حضور داشتند، حاضر بودم. صحبت از دختران پیامبر و این که کدام یک افضل هستند به میان آمد. یکی از کسانی که سابقاً مدت طولانی در محضر من شاگردی کرده بود شروع به صحبت کرده، چنین گفت : در کتاب الفضائل از صحیح بخاری خواندم که پیامبر فرمودند : «خیر بناتی زینب» (بهترین دختران من زینب است). من از این گفته متعجب شدم و دانستم که غرض و مقصود او تقرب به امیر و صاحب مجلس است. به او گفتم : من چهار مرتبه صحیح بخاری را جمع آوری کرده و آن را املاء نموده ام، لکن این روایت را در آن نیافتم. شخص مذکور بر گفته خود اصرار ورزید. من هم رفتم صحیح بخاری را آورده و کتاب الفضائل را مقابل او قرار دادم. گفتم : این روایت را نشان بده. او هرچه تورق کرد این روایت را نیافت. سپس گفت : مطمئنم که روایت در صحیح بخاری است لکن نمی دانم در کدامین باب ذکر شده است. در این هنگام صاحب مجلس به آن شخص گفت : «جزاک الله عنا خیراً، فالآن ظهر لی و صحّ عندی أنک سنّی متعصب للسّنه» (خدا خیرت دهد! الان روشن شد که تو سنی متعصب بر سنت هستی) حاکم می گوید : من بعد این ماجرا با مرور احادیث صحیحی که در فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شده است، تصمیم جمع آوری این احادیث کردم تا آنکه در دینش بخیل است جایگاه او را در اسلام بشناسد، پس هیچ زنی از امت را با او قابل مقایسه نکند. «لیعلم الشحیح (بخیل) بدینه محلها من الاسلام، فلا یقیس بها احدا من نساء هذه الامه» ([1] 💠نمونه ای از روایات این کتاب 1- سمعت النبی صلی الله علیه و آله یقول : اذا کان یوم القیامه نادی منادٍ من وراء حجاب، «یا اهل الجمع غضوا أبصارکم عن فاطمه بنت محمد حتی تمرّ» (به هنگامه قیامت منادی ندا دهد ای حاضرین، چشم هایتان را از فاطمه دختر محمد به زیر افکنید تا عبور کند) 2- قال رسول الله صلی الله علیه و آله : الا اخبرکم بخیر الناس اباً و امّاً؟ قالوا : بلی یا رسول الله،، قال صلی الله علیه و آله : الحسن و الحسین. ابوهما علی بن ابی طالب و امهما فاطمة بنت رسول الله سیدة نساء العالمین.» (آیا به شما بگویم بهترین مردم از نظر پدر و مادر کیست؟ گفتند بله ای رسول خدا. فرمودند: حسن و حسین؛ پدر آنها علی بن ابی طالب است و مادرشان فاطمه سیده زنان دو عالم) _______________ [1].این عبارات نقل به مضمون از مقدمه مفصل ایشان است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫مدح و وصف تو میکنم امروز، هدیه بر قاسم سلیمانی ... 🔰شعر خوانی فوق العاده آقای محمود کریمی در محضر رهبر معظم انقلاب حفظه الله 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
شبیه کربلا کردند از خون باز کرمان را منافقها به خون آذین نمودنداهل ایمان را هراسانند از نام تو و از زائرانت هم ببین حاجی ز پا افتادن سرو خرامان را به روز سالگرد آسمانی گشتنت اینجا به خونابه نشاندند این چنین چشمان یاران را خبرها حاکی از پرپر شدنها بود یا زهرا به میلادت ببین هنگامه سرخ شهیدان را ⬛️حمله‌ی تروریستی به گلزار شهدای کرمان و شهید و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان را تسلیت عرض می‌‌کنیم. ❇️ اندیشکده مستعدان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند: ❇️ نشست هفتگی با موضوع: - نقد و بررسی روش‌ فهرستی در اعتبارسنجی احادیث و ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد قیصری زمان: شنبه ۱۶ دی‌ماه ساعت ۱۸ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت نشست: نقد و بررسی روش‌ فهرستی در اعتبارسنجی احادیث ✍ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد قیصری 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت پرسش و پاسخ: نقد و بررسی روش‌ فهرستی در اعتبارسنجی احادیث ✍ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد قیصری 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 1️⃣ یادداشت اول: تبیین اجمالی نظریه ♦️در تحلیل فهرستی، روایات بر اساس کتاب و نسخه ای که در آن هستند، اعتبارسنجی میشوند. 🔹صاحبان این نظریه، این شیوه را نه یک روش جدید، بلکه احیای شیوه قدمای اصحاب در اعتبارسنجی روایات میدانند. 🔹نتیجه این روش، این است که روایات کتب معروف و مشهور و مورد اعتماد، نیاز به بررسی سندی ندارد. 📙مثلا اگر جناب کلینی روایتی را با سند «محمد بن یحیی عن احمد بن محمد عن حماد بن عیسی عن حریز» نقل کنند، با توجه به اینکه ایشان این روایت را از روی کتاب معروف حریز نوشتند، سایر افراد سند نیاز به بررسی ندارند و روایت صحیح است. 🔻لذا برای تطبیق کبرای کلی بر این روایت، سه گزاره باید ثابت شود: 1. کتاب حریز، معروف و دارای نسخ معتبر بوده است. 2. جناب کلینی نسخه معتبری از کتاب ایشان را داشتند. 3. روایت مذکور در کافی، از روی این نسخه معتبر نوشته شده است. ♦️لازم به ذکر است که صاحبان این نظریه، از تحلیل رجالی بی نیاز نیستند؛ چرا که: 🔹اولا باید وثاقت صاحب کتاب را ثابت کنند. 🔹ثانیا طریق صاحب کتاب تا امام معصوم علیه السلام نیز باید بررسی شود. 🔹ثالثا اگر ثابت نشود که مثلا جناب کلینی از چه کتابی نقل میکنند، باید با تحلیل رجالی پیش بروند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 2️⃣ یادداشت دوم: ادله تحلیل فهرستی 🔻شواهد و قرائن متعددی برای نظریه تحلیل فهرستی ارائه شده است که عمده آنها، دو دلیل ذیل است. 🔸دلیل اول: میراث حدیث شیعه و انتقال آن، متمرکز بر کتابت بوده، بر خلاف اهل سنت که متمرکز بر نقل شفاهی بوده است. ▪️احادیث منقول به صورت شفاهی و بدون کتابت، اعتباری نزد اصحاب نداشته است. ▪️بر همین اساس، هدف نگارش کتب فهرستی در شیعه نیز، تعیین کتب معتبر و مورد اعتماد و نسخ معتبر آنها بوده است، نه صرف جمع آوری و ذکر کتب نگارش شده. 🔸دلیل دوم: برخی عبارات فقها و علمای شیعه، نشان دهنده رویکرد فهرستی آنها به روایات است. ▪️بعنوان مثال مرحوم شیخ طوسی در عده میفرمایند که اگر از ناقل روایت میپرسیدند که روایت را از کجا نقل کردی و وی آنها را به کتاب معروف یا اصل مشهوری ارجاع میداد از او قبول میکردند. (1) ▪️این مطلب و امثال آن، کاشف از اعتبارسنجی روایت به شیوه فهرستی نزد قدما است. 📚منابع: 1- العدة فی اصول الفقه، ج1، ص126: «و الّذي يدل على ذلك: إجماع الفرقة المحقة، فإني وجدتها مجمعة على العمل بهذه الأخبار التي رووها في تصانيفهم و دونوها في أصولهم، لا يتناكرون ذلك و لا يتدافعونه، حتى أن واحدا منهم إذا أفتى بشي‏ء لا يعرفونه سألوه من أين قلت هذا؟ فإذا أحالهم على كتاب معروف، أو أصل مشهور، و كان راويه ثقة لا ينكر حديثه، سكتوا و سلموا الأمر في ذلك و قبلوا قوله‏» ▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شلیک عمدی تک تیراندازان اسراییلی به مادر فلسطینی، در حالی که پارچه سفید در دست داشتند و در حال عبور به مناطق امن بود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰مهر السنة ۵۰۰ سکه درهم یا ۵۰۰ درهم؟ (۱) به قلم استاد گرانقدر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین کلمه درهم لفظ مشترک است بین واحد پول و واحد اندازه گیری مثل لفظ پوند در انگلیسی که هم واحد پول کشور است هم واحد اندازه‌گیری و سنجش. در روایات که عبارت ۵۰۰ درهم برای مهر السنة به کار رفته منظور ۵۰۰ سکه درهم نیست بلکه درهم یک واحد اندازه‌گیری در میان حجاز بوده است(شواهدی برای چنین برداشتی وجود دارد). 🔸️اینک روایات مهر السنة: 🔺️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وجَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ كَانَ صَدَاقُ النَّبِيِّ ص اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً ونَشّاً والأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً و النَّشُّ عِشْرُونَ دِرْهَماً وهُوَ نِصْفُ الأُوقِيَّةِ 🔺️مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‌ سَاقَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى أَزْوَاجِهِ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً وَ نَشّاً وَ الْأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً وَ النَّشُّ نِصْفُ الْأُوقِيَّةِ عِشْرُونَ دِرْهَماً فَكَانَ ذَلِكَ خَمْسَمِائَةِ دِرْهَمٍ قُلْتُ بِوَزْنِنَا قَالَ نَعَمْ. 🔺️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَيْنِ عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه ع - عَنِ الصَّدَاقِ هَلْ لَه وَقْتٌ قَالَ لَا ثُمَّ قَالَ كَانَ صَدَاقُ النَّبِيِّ ص اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً ونَشّاً والنَّشُّ نِصْفُ الأُوقِيَّةِ والأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً فَذَلِكَ خَمْسُمِائَةِ دِرْهَمٍ 🔺️ورَوَى حَمَّادٌ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي يَحْيَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ وكَانَتِ الدَّرَاهِمُ وَزْنَ سِتَّةٍ يَوْمَئِذٍ 📚الكافي 5 /376و375 قرائن متعددی در روایات مهرالسنة وجود دارد که منظور درهم به معنای وزن باشد: ▪️تکرار کلمه وزن ▪️معیارهای وزنی مثل اوقیه و نشّ ✅یکی از قرائن مهم که دلالت می کند درهم به معنی سکه درهم نیست بلکه معیار وزنی است، روایت زیر می باشد: 🔺️الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع‌ فِي رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً عَلَى حُكْمِهَا أَوْ عَلَى حُكْمِهِ فَمَاتَ أَوْ مَاتَتْ قَبْلَ أَنْ يَدْخُلَ بِهَا قَالَ لَهَا الْمُتْعَةُ وَ الْمِيرَاثُ وَ لَا مَهْرَ لَهَا قُلْتُ فَإِنْ طَلَّقَهَا وَ قَدْ تَزَوَّجَهَا عَلَى حُكْمِهَا قَالَ إِذَا طَلَّقَهَا وَ قَدْ تَزَوَّجَهَا عَلَى حُكْمِهَا لَا يُجَاوِزُ حُكْمُهَا عَلَيْهِ أَكْثَرَ مِنْ وَزْنِ خَمْسِمِائَةِ دِرْهَمٍ‌ فِضَّةً مُهُورِ نِسَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص. سکه درهم سکه نقره است پس عبارت درهم فضه اشتباه خواهد شد مگر اینکه درهم را معیار وزن بگیریم تا عبارت روشن شود ۵۰۰ درهم نقره. ❗اما متاسفانه محققین کافی چه چاپ اسلامیه چه چاپ دار الحدیث با اینکه اعتراف کردند در تمام نسخ کافی و تهذیب و استبصار متن همینگونه است به خاطر عبارت فقیه کلمه فضه را زاید دانسته اند! علت حکم به زیادت هم روشن است! نتوانستند جمع کنند بین کلمه درهم و کلمه نقره! درحالی که اشاره شد هیچ اشکالی ندارد بلکه درست آن همین متن است و در اهل سنت هم همینگونه آمده: أن النبي صلى الله عليه وسلم أصدق خديجة" من مال أبي طالب على ما مر فنسب إليه لوقوع النكاح له، "اثنتي عشرة أوقية ذهبًا ونشًا" وظاهر كلام الطبري حمله على ظاهره وأن الذي من أبي طالب غيره، "قالوا وكل أوقية أربعون درهمًا قال المحب الطبري" فتكون جملة الصداق خمسمائة درهم شرعي، انتهى 📚شرح الزرقاني علي المواهب اللدنيه بالمنح المحمديه/ الزرقاني، محمد بن عبد الباقي 1/ 378 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
مهر السنة ۵۰۰ سکه درهم یا ۵۰۰ درهم؟ (۲) به قلم استاد گرانقدر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین 🔺️در کتاب عقد المنیر مهر السنة را ۵۰۰ درهم شرعی می داند که به اوزان دیگر درآورده تا محاسبه آن به سهولت انجام پذیرد: وأما مهر السنة. فهو خمسمائة درهم شرعي، توازن👈 ثلاثمائة وخمسين مثقالا شرعيا، و👈مائتين واثنين وستين مثقالا صيرفيا ونصف مثقال صيرفي. و 6300 حبة من الحمصة. العقد المنير نویسنده : الحسيني المازندراني، السيد موسى    جلد : 1  صفحه : 287 https://lib.eshia.ir/15286/1/287 پس ٥٠٠ درهم شرعی یعنی: ٣٥٠ مثقال شرعي و همچنین برابر با ۲۶۲/۵ مثقال صيرفي خواهد بود. 📌هر مثقال نقره برابر با 4/6083 گرم می باشد. مثقال از واحد های رایج اندازه گیری جرم در کشورهای اسلامی بوده است و بر 3 نوع است: ۱. مثقال شرعی ۲. مثقال صیرفی ۳. مثقال معمولی. هر مثقال شرعی برابر ۳٫۴۵۶ گرم هر مثقال صیرفی برابر ۴٫۶۰۸ گرم هر مثقال معمولی نیز برابر با ۴٫۶۸۷۵ گرم 📌پس بنابراین چه با مثقال صیرفی چه با مثقال شرعی حساب کنیم باید یک عدد استخراج شود:👇👇👇 ضرب مثقال صیرفی در گرم: 1٬209٫6= ۴/۶۰۸ × ۲۶۲/۵ ضرب مثقال شرعی در گرم: 1٬209٫6 = ۳/۴۵۶ × ۳۵۰ قیمت نقره در تاریخ ۶ دی ۱۴۰۲: هرگرم نقره ۹۹۹: ۴۰,۷۷۰ تومان هرگرم نقره ۹۲۵: ۳۷,۷۵۰ تومان هر مثقال (ساچمه): ۱۸۷,۸۵۰ تومان مهر السنه بر اساس نقره ۹۹۹ یعنی ضرب قیمت در گرم: 49٬315٫392= ۴۰/۷۷۰ × 1٬209٫6 چهل و نه میلیون و سیصد و پانزده هزار تومان مهر السنه بر اساس نقره ۹۲۵ : 45٬662٫4= ۳۷/۷۵۰ × 1٬209٫6 چهل و پنج میلیون و ششصد و شصت و دو هزار و چهارصد تومان 🔺️یک نکته دیگر ارزش نقره در طول تاریخ کمی متفاوت بوده است. 🔺️نکته بعدی با توجه به نوسانات طلا و سقوط ارزش ریال در ایران زیاد بودن این قیمت (۴۹ یا ۴۵ میلیون) نباید ما را متعجب کند. پس ارزش واقعی مهر السنه باز کمتر از این حد است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا