اولین کنفرانس ملی علوم شناختی از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی روز جمعه، 15 بهمن، 1400 توسط انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران, دانشگاه صنعتی مالک اشتر و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار می شود.
https://civilica.com/l/73701/
با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.
کداختصاصی کنفرانس: CSCCONF01
حوزه های تحت پوشش: علوم اسلامی
برگزار کننده: انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران, دانشگاه صنعتی مالک اشتر و تحت حمایت سیویلیکا
شهر برگزاری: تهران
محورهای همایش:
تبیین مفاهیم شناختی در آراء و اندیشه حکمای اسلامی
ظرفیت منابع اسلامی در حفظ و ارتقاء قابلیت های شناختی فردی و اجتماعی
ظرفیت های منابع اسلامی در مدیریت سوگیری ها و خطاهای شناختی
جنگ شناختی
سنت های الهی و شناخت
حکمرانی و شناخت
زبان شناسی شناختی و مفهوم سازی
https://eitaa.com/mtamhid
چند آیه برای تأمل:
سوره هود آیات 31 تا 36
نشان دادن راه رهایی از شرک ربوبی از طریق توجه به آفریدگاری و لوازم آن از جمله تصرفات گوناگون در مخلوقات و توجه به سیستم هماهنگ تعامل کننده جهت رفع نیازهای انسان و دیگر مخلوقات در روزی رسانی
با هم تلاوت کنیم و سپس تأمل
قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ مَن يخُْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يخُْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَ مَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلَا تَتَّقُونَ(31)
فَذَالِكمُُ اللَّهُ رَبُّكمُُ الحَْقُّ فَمَا ذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ فَأَنىَ تُصْرَفُونَ(32)
كَذَالِكَ حَقَّتْ كلَِمَتُ رَبِّكَ عَلىَ الَّذِينَ فَسَقُواْ أَنهَُّمْ لَا يُؤْمِنُونَ(33)
قُلْ هَلْ مِن شُرَكاَئكمُ مَّن يَبْدَؤُاْ الخَْلْقَ ثمَُّ يُعِيدُهُ قُلِ اللَّهُ يَبْدَؤُاْ الخَْلْقَ ثمَُّ يُعِيدُهُ فَأَنىَ تُؤْفَكُونَ(34)
قُلْ هَلْ مِن شُرَكاَئكمُ مَّن يهَْدِى إِلىَ الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يهَْدِى لِلْحَقِّ أَ فَمَن يهَْدِى إِلىَ الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يهَِدِّى إِلَّا أَن يهُْدَى فَمَا لَكمُْ كَيْفَ تحَْكُمُونَ(35)
وَ مَا يَتَّبِعُ أَكْثرَُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنىِ مِنَ الحَْقِّ شَيًْا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمُ بِمَا يَفْعَلُونَ(36)
ترجمه:
بگو اى محمد چهكسى شما را از آسمان و زمين روزى مىدهد و يا چهكسى مالك [و خالق] گوش و چشمهاست و چهكسى زنده را از مرده و مرده را از زنده خارج مىسازد و چهكسى امور [جهان] را تدبير مىكند به زودى [در پاسخ] مىگويند خدا بگو پس چرا تقوا پيشه نمىكنيد [و از خدا نمىترسيد].
اينچنين است خداوند پروردگار به حق شما بااينحال بعد از حق جز گمراهى وجود دارد پس چرا [از پرستش او] روى مىگردانيد.
اينچنين فرمان پروردگارت بر فاسقان مسلم شده كه آنها [پس از اينهمه طغيان و گناه] ايمان نخواهند آورد.
بگو آيا هيچيك از معبودهاى شما آفرينش را ايجاد و سپس باز مىگرداند بگو تنها خدا آفرينش را ايجاد كرده سپس باز مىگرداند بااينحال چرا از حق روىگردان مىشويد.
بگو آيا هيچيك از معبودهاى شما به سوى حق هدايت مىكند بگو تنها خدا به حق هدايت مىكند آيا كسى كه هدايت به حق مىكند براى پيروى شايستهتر است يا آنكس كه خود هدايت نمىشود مگر هدايتش كنند شما را چه مىشود چگونه داورى مىكنيد.
و بيشتر آنها جز از گمان [و پندارهاى بىاساس] پيروى نمىكنند [درحالىكه] گمان هرگز انسان را از حق بىنياز نمىسازد [و به حق نمىرساند] خداوند به آنچه انجام مىدهند آگاه است.
موضوع #مقاله یا #پایان_نامه
بررسی شیوه مقایسه دو جریان مثبت و منفی در سیر نزول سوره های قرآن
نمونه ای از پیگیری این موضوع
در نکات روش شناختی سوره فجر (مکی 10)
پروردگار متعال درمقام توصیهی مردم به رفتار انسانی، و تلاش برای خروج آنها از تاریکیها و تیرگیها و بهجهت شکوفایی استعدادهای انسانی، ابتدا در سورهی اعلی (8/ 14 تا 17) به نقش تهذیب نفس در رشد و شکوفایی انسانی، تا تحقق رستگاری توجه داد و دنیازدگی را مانع حرکت بهسمت کمال و رستگاری دانست.
در سورهی لیل (9/ 1 تا 11) رفتارِ موجب تهذیب و عامل رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی بهسمت رستگاری و بهشت نعمتها را، بخشش از داشتهها، خویشتنداری و تقوا، و تصدیق نیکیها شمرد و برای ایجاد انگیزه، از آن به آسان شدگی انسان برای رسیدن به آسانیها یاد کرد. چنانکه عوامل فعال شدن استعدادها بهسمت شقاوت را بر شمرد.
سورهی فجر (10/ 1 تا 26) رفتار نامناسب اهل استغنا در تکذیب نیکیها را، درقالب مثالهایی روشن کرد و پیامدهای عملی آن، که انسان را دچار سختیهای دنیا و یا آخرت میکند، درقالب نمونههای تاریخی و تجربههای شخصی افراد گزارش کرد؛ چنانکه رسیدن به کمال انسانی و اطمینان نفس را عامل رسیدن به رضایت، داخل شدن در بندگان برگزیده، و بهشت و رضوان شمرد.
ملاحظه میکنید که در تمام این موارد، از شیوهی مقایسهی دو جریان مثبت و منفی نیز بهره گرفته شده است.
این مهم در سوره های دیگر هم پیگیری شده است.
در این خصوص نکته نابی که ذیل آیه 1 سوره فرقان (مکی 42) در جلد سوم تفسیر همگام هست را نیز ملاحظه نمایید.
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
موضوع #مقاله یا #پایانـنامه
چگونگی تحقق "تحمل سختی ها" "وضعنا عنک وزرک" یا موضوعی مشابه این در سیر نزول قرآن در مرحله اول تحول
برگرفته از آیات ابتدایی سوره شرح در جلد اول تفسیر همگام با وحی ، ویراست جدید
(وَ وَضَعْنَا عَنْکَ وِزْرَکَ) «وَضَعْنَا» یعنی برداشتیم. از ریشهی «وَضْع» بهمعنی گذاشتن، در اصل به قرار دادن چیزی در جایی گفته میشود، مانند گذاشتن بار بر زمين.
«وِزْر» بهمعني ثقل و سنگيني است و منظور از آن، مجموعهای از سختیهاست که همراه با گشایش سینه در زندگی آن حضرت پدید میآیند؛
سختیهایی مانند: سنگینی تبلیغ توحید و هشدار و تذکر به دیگران و تحمل آزارها و اذیت جاهلان و تکذیبگران.
خدای متعال با بیان تصویر پیروز از رسالت پیامبر در آینده، و گسترش اسلام و جهانی شدن قرآن: (ر. ک: قلم 2/ 52)،
برعهده گرفتن مقابله با دشمنان رسول اکرم و سرفکندگی، هلاکت، و نابودی آنان در دنیا یا آخرت: (ر. ک: علق 1/ 14 تا 18، قلم 2/ 31 تا 47، مزمل 3/ 11 تا 19، مدثر 4/ 11 تا 31 و مسد 6/ 1 تا 5 و دیگر موارد)،
و توجیه و آمادهسازی آن حضرت برای انواع مراحلی که در تبلیغ به آن ورود میکرد: (ر. ک: علق 1/ 19، قلم 2/ 1 تا 15، مزمل3/ 1-10، مدثر 4/ 1 تا 7، اعلی 8/ 1 تا 10، فجر 10/ 1 تا 14، ضحی 11/ 1 تا 5)،
تحمل این سختیها را بر حضرت آسان کرد.
بیتردید مواردی از وحی غیرقرآنی نیز دراینباره مؤثر بوده است.
بههرحال، این حمایتها، هدایتها، بیان چشماندازها و وعدهها، سینهی آن حضرت را برای پیشبرد برنامههای تبلیغ، فراخ میکرد و اطمینان وی را برای پیروزی و گذر از دوران سخت، بالا میبرد و به وی قدرت تحمل مشکلات تبلیغ دین را میداد.
این موضوع شیرین و راهبردی برای مبلغین، از موضوعات نابی است که با توجه به سیر نزول می توان آن را تعقیب و موارد آن را مانند نمونه فوق بیرون آورد و در مقاله یا پایان نامه ای ارائه داد.
بسم الله
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
نکته مهم در الذی انقض ظهرک و کمرشکنی آن وزر
نکتهی قابل توجه آنکه در این آیه، وعدهي دور كردن مشكلات و فشارها داده نشده، بلكه سخن از توسعهی جان است، بهگونهاي كه فشارها قابل تحمل گردد و اين درس بزرگ این سوره است كه بلا و امتحان از كسي قطع نمیشود، بلكه با عنايات الهي، قدرت تحمل بالا میرود.
یعنی تا پیش از شرح صدر پیامبر، هزینههای تبلیغ، چنان به روح پیامبر فشار میآورد که پشتش را در اثر اقدام و عمل کردن شکسته، و او را دچار اندوه و غصه و ... کرده بود؛ زیرا هر موردی را که ایشان از وحی تبلیغ میکرد، به ناگاه با توفانی از مخالفتها روبهرو میشد.
خدای متعال با تدابیر حکیمانه و آسانسازیهای درونی و بههنگام برای حضرت، قدرت شکیبایی و تحمل این بار کمرشکن را آسان کرد؛ بهگونهای که سنگینی بر دوش حضرت برداشته شد.
نتيجهی طبيعي شرح صدر، احساس نکردن فشار است، نه آنکه مشكلات رسالت، وجود نداشته باشد، بلكه بهدليل وسعت جان و دل درياييیی كه به او داده شد، انواع تلاطمها و طوفانها را در خود جاي داد و هزينههاي رسالت را تحملكرد.
اگر دل كمظرفيت باشد، با مختصر فشاري احساس ضعف و شکست ميكند.
برگرفته از تفسیر همگام با وحی ، جلد اول، ویراست جدید
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
#موضوع #مقاله یا #پایانـنامه
روش تواناسازی و حمایت مبلغان دین در منظومه هدایتی ـ تربیتی دینی
#سوال
چرا برخی آیات و سوره های قرآن خطاب به پیامبر اکرم ص است.
در نکته های روش شناختی سوره انشراح در تفسیر همگام با وحی
تاکنون بخش عمدهای از میان دوازده سورهای که در ترتیب نزول بررسی شد، خطاب به پیامبر اکرم بود.
این موضوع نقش تواناسازی، حمایت، هشدار، تربیت و آموزش سخنگویان و مُبَلّغان دین را در منظومهی هدایتی ـ تربیتی دینی بهخوبی نمایان میسازد.
در اینجا محتوای سورههای گذشته را جهت یادآوری، مرور میکنیم:
الف) در سورهی علق (مکی 1) خدای تعالی پس از آنکه پیامبر را مأمور به خواندن نام پروردگار و بیان ویژگی خالقیت او بر هستی و انسان و ربوبیت او بر مردم نمود، حضرت را از اتفاقات آینده، آگاه، و موضعی را که باید داشته باشد، اعلام میکند.
ب) خدای متعال در سورهی قلم (مکی 2) حضرت را که دربرابر تهمتها و فشارهای کافرانِ صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته، تسلی داده، تشویق میکند، و از بیصبری و یا انفعال دربرابر آنان برحذر میدارد.
ج) سورهی مزّمّل (مکی 3) با دستوراتی آن حضرت را برای تلقی و دریافت گفتاری سنگین ـ قرآن یا دستوری خاص و ویژه، مانند انذار عموم، چنانکه از سورهی مدّثّر استفاده میشود ـ آماده، و وی را به فارغ کردن دل برای خدا، توکل بر او و صبر، امر میکند.
د) خدای متعال در سورهی مدّثّر (مکی 4) آن حضرت را به مراقبت از لباس، اجتناب از پلیدیها و دوری از منتگذاری و زیادهطلبی امر کرده و از او میخواهد تا دربرابر مشکلاتِ انذارِ مردم، شکیبا باشد.
ﻫ) در سورهی مسد (مکی 6) نیز، خدای متعال از آن حضرت دلجویی کرده، ابولهب و همسرش را که اسباب اذیت و آزار آن حضرت هستند، به عذاب، تهدید مینماید.
و) خدای متعال در سورهی تکویر (مکی 7) در حمایت از پیامبر با مردم سخن گفته و شبههی جنون، بخل ایشان و تأثیرات شیطان بر آن حضرت را منتفی اعلام میکند.
ز) سورهی اعلی (مکی 8) از رفع دلواپسیهای آن حضرت درمورد فراموشی آیات، یاد کرده و عنایت خدای متعال را برای تحمل آسان آیات الهی، باتوجه به تحولی که در شخصیت حضرت ایجاد میشود، متذکر میشود.
ح) خدای متعال در سورهی فجر (مکی 10) درمقام تسلای خاطر آن حضرت، نمونههایی از عذابهای دنیوی و اخروی را که مخصوص اقوام مفسد است، ذکر میکند.
ط) سورهی ضحی (مکی 11) از الطاف گذشته و مستمر خدای متعال بر آن حضرت یاد میکند و بر آن اساس، وی را به انجام رفتارهای شایستهی اجتماعی درمورد یتیمان، فقرا و سؤالکنندگان، و یادآوری نعمتهای پروردگار امر میکند.
ی) در سورهی انشراح (مکی 12) نیز خداوند با بیان اصل شکفته شدنِ آسانی از دل سختیها، حضرت را برای پذیرش سختیهای جدید آماده کرد.
اهتمام زیاد به تربیت مُبَلِّغان و مُرَوِّجان دینی در آغاز دعوت دینی، از آن جهت است که اين گروه پیش از هر كس ديگری بايد نمونه و مدل كاملی از دینداری و ارزشهاي موجود در فرهنگ اسلامی باشند، و برای بهعهدهگرفتن بار دعوت اسلامی متناسب با پیشرفت آن، توانا شوند.
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
🏴🏴🏴🏴
با آنکه آبدیده ی دریای طاقتیم،
آتش گرفتهایم که غرق خجالتیم.
امروز اگر به سایه راحت نشستهایم،
مدیون استقامت آن، سرو قامیتم.🖤
https://eitaa.com/mtamhid
#قوانین_گروه
🌼با سلام محضر اساتید معزز و پژوهشگران گرامی لطفا قوانین گروه رو ملاحظه بفرمایید
1⃣ گروه جهت تبادل اطلاعات پژوهشی در زمینه فقه القرآن و بهره گیری از ظرفیت اساتید تشکیل شده است.
2⃣ خواهشمندیم پیام ها صرفا در همین زمینه در گروه ارسال شود.
3⃣ به جهت جلو گیری از تراکم پیام ها، از ارسال مطالب متفرقه در گروه خود داری کنیم.
4⃣ ورود اساتید به مباحثه علمی در گروه باعث غنای مطالب گروه خواهد شد.
5⃣لطفا گروه انجمن فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام را به دیگر اساتید و پژوهشگران معرفی نمایید.
🌸 با تشکر🌸
#انجمن_فقه_القرآن
مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
با لینک به جمع پژوهشگران بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/4216848480C03e7286885
✅سلسله نشست های علمی قرآن و انتخابات
⬅️نشست سوم: قرآن و فلسفه حضور سیاسی مردم در انتخابات
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی
👤دبیر علمی: جناب آقای مرتضی غرسبان
⏰زمان: سه شنبه 1400/03/18ساعت 11 الی 13
⬅️برگزار کننده: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
⬅️لینک ورود به جلسه:
🌐www.dte.bz/quranconf
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
هدایت شده از گلسرای پردیسان | آقــــای گــل
16.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اگه واقعا فرقی نمیکنه کی رئیس جمهور باشه، حاضری 4سال دیگه روحانی رئیس جمهور باشه؟!
امروز همین یه کلیپ رو به 60 میلیون ایرانی نشون بدیم کافیه
بسم الله
به یاد حاج قاسم و دلدادگی اش به ایران و ایرانی
همه باهم
#انتخابات_1400
✅ گلسرای پردیسان 👇
https://eitaa.com/golsarayepardisan