eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
433 دنبال‌کننده
474 عکس
120 ویدیو
249 فایل
موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net آدرس: قم، زنبیل آباد،خ 20متری فجر، پ 286
مشاهده در ایتا
دانلود
نکته ای که در ویراست جدید جلد دوم به زودی خواهید خواند: با قلم استاد بهجتپور در پاسخ به این سوال همراه خواهیم شد: نکته : اشاره به اسامی قرآن تاکنون پس از آنکه خداوند در سوره قدر، نزول قرآن را به شکل ضمیراز جانب خود و در شب قدر شمرد: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فىِ لَیْلَةِ الْقَدْر» (قدر/1) در این آیه، قرآن را مجید خوانده و آن را موجود در لوح محفوظ شمرد تا پس از اثبات نزول آن از جانب خود در شب قدر، بر مجد و عظمت و نیز حفظ و مصونیت آن اشاره کرده باشد. بررسی ها نشان می دهد که در سیر نزول قران این اولین باری است که از کلام نازل شده بر پیامبر اکرم 9 با تعبیر «قرآن» یاد می شود. البته گذشت که این واژه اولین بار در سوره مزمل (نزول 3) واژه «القرآن» به کار رفته که در اطلاق اصطلاحی آن اختلاف است. برای کلام الهی از نامهای گوناگونی استفاده شده است؛ بررسی ها نشان می دهد که قرآن ابتدا ذکر معرفی شد: « وَ ما هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعالَمینَ » قلم 2/ 52 بعد ازسوره مزمل ، در چهارمین سوره یعنی سوره مدثر از کلام الهی با وصف «تذکره» یاد شده و می فرماید قرآن پندی است که تأثیر آن بر مخاطب بستگی به خواست و اراده او دارد: «کَلَّا إِنَّهُ تَذْکِرَةٌ فَمَن شَاءَ ذَکَرَهُ» (مدثر/54-55) در سوره تکویر هفتمین سوره نازل شده نیز این این کلام با تعبیر «قول جبرئیل امین» مورد توجه قرارداده شد: «إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ » (تکویر/19-25) در سوره اعلی هشتمین سوره نیز پیامبر را از فراموشی آیاتی ادامه مطلب را در آدرس ذیل بخوانید: http://hamgambavahy.ir/post/265 موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: سایت مباحث علمی: hamgambavahy.ir آدرس: قم، زنبیل آباد،خ اباالفضل،خ دانش ک 6 پ 29
🌺دو نهال بارور در باغ دین روئیده شد 💫یاسهاى آسمانى در زمین روئیده شد 🌺نخل حق در سرزمین مشرکین روئیده شد 💫لاله در باغ دل اهل یقین روئیده شد (ص)🌺 (ع)💫 🌺
🌹🌷۱۴۰۰ سال پیش کنگره های کاخ مدائن پیش از همه فهمیدند که جهان منشا تحولات شگرفی شده است. جهانی که محمد ص را به خود دید و از شعف به خود شورید. 🔰یتیم مکه با رسالت الهیِ خود، جهانی را به آسایش و آرامش و سعادت و محبت فراخواند. پیامبری که با کودکان با زبان کودکانه سخن می گفت و با آنان هم بازی می شد. به زنان جایگاه و احترام واقعی آنان را در منزل و اجتماع برگرداند و جوانان را درس غیرت و همت و تلاش آموخت. ✳️ با ضعیفان و بردگان هم کلام می شد و هم غذا و آزادی را برایشان به ارمغان آورد. محرومان و مستضعفان را به حق خود رساند و مستکبران سرکش را به خفت! 💹 رسولی که جایگاه و حقیقت وجودی و کرامت انسان را به او نشان داد و او را از یوغ ظالمان جهان رهانید. با آمدنش نور علم و معرفت را برجهان تاریک و ظلمانی بشر تاباند و راه زندگی سعادتمندانه را به او نشان داد. 🔯 و اینک جهانی از ظلمت و جهل و تاریکی و طاغوت در برابر آموزه های حیات بخش او با لشگری نیمه جان از شیاطین جنی و انسی با ابزار رسانه و تبلیغات و دروغ در برابر دین الهی او ... ♻️ هو الذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون.(سوره صف ۹) او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند! . . ✍محمد تقی احمدی پرتو موسسه تمهید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن و اندیشه با موضوع: 🌱 تربیت توحیدی 🌱 🔹با حضور حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالکریم بهجت پور 🔸و اجرای کارشناسی حجت السلام دکتر میثم حقگو چهارشنبه ها - از ساعت 21 موســسه تمهــید @mtamhid
🌸 دلا بیا شرف و عزّت عظیم ببین 🌸 حدود فاصله جنّت و جحیم ببین 🌸 فرشتگان خدا روز و شب کنند اعلام 🌸 به قبّه و حرم سید الکریم سلام 🌸 ۴ رییع الثانی سالروز 💐ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) مبارک 🌺🌿🌺🌿 از عبدالعظیم حسنی در کتاب الاختصاص روایت شده است که امام رضا علیه‌السلام خطاب به ایشان فرمودند: «ای عبدالعظیم! سلام مرا به دوستانم برسان و به ایشان بگو: راهی برای شیطان در نفس‌های خود قرار ندهند! آنان را به راستگویی و ادای امانت دستور بده. به آنان دستور بده تا درباره آن اموری که مددکار ایشان نیست، جدال نکنند و برای دید و بازدید نزد یکدیگر رفت‌وآمد کنند؛ زیرا این‌گونه کارها موجب تقرب به من می‌شود.» 🦋🌙💫🦋🌙 https://eitaa.com/mtamhid موسسه فرهنگی تمهید
گروه پژوهشی فقه قرآن و حدیث با همکاری مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار می کند: نخستین نشست از سلسله نشست های توسعه پذیری آیات الاحکام با عنوان: 💎 واکاوی ظرفیت های فقهی مغفول مانده در آیات الاحکام ضرورت، روش دستیابی، نمونه ها 💎 🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین استاد خالد الغفوری عضو هیئت علمی جامعه المصطفی 🎙 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد معرفت پژوهشگر گروه فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار 🔻 به شرکت کنندگان در این نشست که اسکرین شات و خلاصه ای از مباحث را به آیدی @seyedhoseinmosavifard ارسال کنند گواهی اعطا خواهد شد 🗓 تاریخ : یک شنبه 23 آبان ⏰ ساعت : 15/45 🏢مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی(قدس سره) 🌐 لینک وبینار: http://www.markazfeqhi.com/live مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با لینک به جمع پژوهشگران بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/4216848480C03e7286885
علق تا کافرون به گونه ای ارتباط سور در نکات روش شناختی https://eitaa.com/mtamhid/1430 سوره قلم و استثنایی بودن آیاتش https://eitaa.com/mtamhid/1431 نقش فهم تنزیلی در کشف مراد از متعلقات آیات نمونه: سوره اعراف و مراد از آمنوا و اتقوا https://eitaa.com/mtamhid/1515 رفتار شناسی قوم مؤمن بنی اسراییل وچرایی نقل آن در هر سوره https://eitaa.com/mtamhid/1500 آیات 31 تا 33سوره صاد https://eitaa.com/mtamhid/1409 آیات 17 تا 28 سوره مبارکه قاف https://eitaa.com/mtamhid/1384 روش تواناسازی و حمایت مبلغان دین در منظومه هدایتی ـ تربیتی دینی https://eitaa.com/mtamhid/1376 چگونگی تحقق "تحمل سختی ها" "وضعنا عنک وزرک" یا موضوعی مشابه این در سیر نزول قرآن در مرحله اول تحول https://eitaa.com/mtamhid/1374 بررسی شیوه مقایسه دو جریان مثبت و منفی در سیر نزول سوره های قرآن https://eitaa.com/mtamhid/1373 https://eitaa.com/mtamhid/1362 مقاله آقای حقگو تحلیل فرایند طرح مسائل توحید در سیر نزول موضوعات مقاله مرتبط با جلد ششم تفسیر همگام با وحی https://eitaa.com/mtamhid/1091 سلسله جلسات سیر تحول دینی در قرآن کریم https://eitaa.com/mtamhid/1031 اگر کسی از دوستان علاقه داشت، بفرماید که فایلهایش راتقدیم کنم این مهم که سخنرانی است، جای مقاله نابی با استاد دارد.
شعر ذیل تلفیقی از محتوای آیات سوره های صافات و مدثر است که سرکار خانم موسوی ویراستار محترم تفسیر همگام با وحی سروده اند و ادامه دارد. بخشی از آن را با اجازه از ایشان تقدیم حضورتان می کنم. امید که لذت ببرید و بهشت برین نصیبتان 👇👇👇 شبی دیدم به رویا در بهشتم چه نیکو بود زیبا سرنوشتم بدیدم بس فراوان لطف یزدان ز نور رحمتش جنت گل افشان چو گشتند جن و انس بر بنده مهمان نمی اندک نگشت از بحر احسان چه وصفی گویم از قصر بهشتش هم از نقره هم از زر بود خشتش گلش مشک، و شن و سنگش ز مرجان ز مشک و زعفران شد خاکش الوان نمودم تکیه بر راحت سریری همه پوشاک من زیبا حریری پذیرایی به دست نو غلامان ز میوه پر طبق ها و ز ریحان شراب خوش گوارش بود کافور ز تسنیمش بگشتم از بلا دور به رودی از عسل جوشان و ساری مصفا شد تنم ز انهار جاری درختانش پر از برگ و ثمر بود به ظل موز و سدرش تن بیاسود هر از چندی نسیمی از کناری که می بخشید بر جانم قراری همه با چهره و سیمای رعنا کنارم صیرتی زیبا به هر جا هر انچه خواستم گردید پیدا ز اکل و شرب و از مرغ و مسما ندانم از چه این حظ فراوان؟ به هر سویی که می رفتم خرامان تو گویی من گنه ناکرده بودم پر از احسان و جودش تار و‌ پودم به این اندیشه ها در خواب بود و از شرم گنه بی تاب بودم خداوندا چرا این سان نمایی؟! چرا این گونه رویی بر گشایی؟! در این جنت نشستند جمله یاران پر ازشور و طراوت همچو باران مقابل بر سریری از سعادت بدون کینه و حقد و حسادت تمام گفت و گو خیر و سلامت و حظ و دل خوشی هایی به غایت شدند مشغول صحبت‌های دیرین به دستان جام‌های شرب شیرین بپرسیدند از نام و نشانی ز یارانی که بودند در زمانی یکی گفتا رفیقم را ندیدید؟ ز فرجام بد و نیکش شنیدید؟ همیشه منکر این روز ها بود به کلی فارغ از یوم جزا بود به مرگ و بازگشت روح و پیکر نبودش ذره ای ایمان و باور نظر افکند و دید او را به آتش که تا اوج فلک برخاست آهش بگفتا لطف ایزد گر نبودم به دنبال خطاها رفته بودم چو انعام خداوندم نمی‌بود نبودم ره به این مأوا و مقصود دوباره امد این پرسش ز جنت به اهل دوزخ بشکسته بیعت چرا قعر سقر منزل گزیدید؟ چرا این گونه از جنت بریدید؟ سقر، آن وادی سخت و نفس گیر که در شرح و بیانش گنگ، تعبیر نه کس زنده بماند نه بمیرد عذاب و آتشش جان را بگیرد سیه رویی فراتر از شب تار سقر، بریان نماید جلد و رخسار رهایی بخش زان وادی نباشد نه عذر و نه گذشت‌ و نه شفاعت بگفتند ما نبودیم از مصلین نبودیم در پی اطعام مسکین تمام عمر را بیهوده دادیم ندانستیم در قعر فسادیم به ما گفتند باشد روز آخَر ز امروز جهان زیبا و برتر به انکار و تمسخر خنده کردیم ز عصیان، نامه را آکنده کردیم جهانی در پس دنیا ندیدیم به قدر عمر، خسران را خریدیم به ناگه سررسیده وقت مردن چشیدیم طعم سخت جان سپردن چو حق را با تعصب کذب خواندیم بهشت خلد را از خویش راندیم ادامه دارد ...