eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
435 دنبال‌کننده
477 عکس
120 ویدیو
251 فایل
موسسه و مرکز تخصصی تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻پیامبر اکرم (ص): خِيارُكُم أحاسِنُكُم أخلاقا ، الَّذينَ يَألَفونَ ويُؤلَفونَ. 🔹 بهترين هاى شما ، خوش اخلاق ترين هاى شما هستند ؛ آنان كه با ديگران ، و ديگران با آنان ، الفت مى گيرند . 📚 تحف العقول : ص ٤٥ https://eitaa.com/mtamhid
کانال اطلاع رسانی موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 همراه: 09352591957 ایمیل: m.tamhid@chmail.ir سایت: hamgambavahy.blog.ir قم، انتهای زنبیل آباد، خ اباالفضل، ک 2، دانش 6 پ 29
💢فراخوان مطالعه علمی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب و پرسش سال حوزه اعلام شد 📌معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، از همه فضلا، فرهیختگان، اساتید، پژوهشگران و طلاب جوان برای انجام مطالعات علمی، درباره «بیانیه گام دوم انقلاب» و پاسخ به پرسش سال حوزه‌، دعوت کرد. 🔹پاسخ علمی، مستند و محققانه به این پرسش و تدوین ایده‌ها و نظریات در قالب کتاب، مقاله و رساله علمی یا تبیین همه جانبه آن در نشست‌های تخصصی و کرسی‌های ایده‌پردازی، ضمن اجابت دعوت رهبر معظم انقلاب، می‌تواند راه آینده علم و پژوهش در حوزه را ترسیم کند و در برنامه‌ریزی‌های آتی استفاده شود. 🔹نحوه ارسال آثار، مراجعه به سایت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و انتخاب گزینه پرسش سال حوزه خواهد بود. 🔹علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس جمکران، ساختمان مرکز مدیریت حوزه، طبقه همکف، معاونت پژوهش، دبیرخانه پرسش سال حوزه مراجعه کنند. همچنین مهلت ارسال آثار تا 28 اسفندماه 98 اعلام شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/8z7ab ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🆔 https://eitaa.com/mtamhid
تحلیل روایات فضیلت سوره توحید در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی (به زودی) فضیلت سوره توحید در حدیثى از پیغمبر اکرم9 نقل شده است، که فرمود: «أَ یعْجِزُ أَحَدُکُمْ‌ أَنْ‌ یَقْرَأَ ثُلُثَ‌ الْقُرْآنِ‌ فِی‌ لَیلِهِ فَلَمَّا رَأَى أَنَّهُ قَدْ شَقَّ عَلَیهِمْ قَالَ: مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ فِی لَیلِهِ فَقَدْ قَرَأَ فِی لَیلَتِئِذٍ ثُلُثَ الْقُرْآنِ‌ ؛[1] آیا کسى از شما عاجز است از این‌که یک سوم قرآن را در یک شب بخواند؟! چون دید که این کار بر آنان دشوار است، فرمود: هر کس در شب سورۀ اخلاص را بخواند در آن شب یک سوم قرآن را خوانده است.» در روایت دیگرى از امام صادق7 آمده است: «أَنَّ النَّبِی9 صَلَّى‌ عَلَى‌ سَعْدِ بْنِ‌ مُعَاذٍ فَقَالَ: لَقَدْ وَافَى مِنَ الْمَلَائِکةِ سَبْعُونَ أَلْفاً وَ فِیهِمْ جَبْرَئِیلُ7 یصَلُّونَ عَلَیهِ فَقُلْتُ لَهُ: یا جَبْرَئِیلُ! بِمَا یسْتَحِقُّ صَلَاتَکمْ عَلَیهِ، فَقَالَ: بِقِرَاءَتِهِ‌ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاکباً وَ مَاشِیاً وَ ذَاهِباً وَ جَائِیاً؛[2] هنگامى که رسول خدا9 بر جنازۀ سعد بن معاذ نماز گزارد، فرمود: هفتاد هزار ملک که در میان آن‌ها جبرئیل نیز بود، بر جنازۀ او نماز گزاردند! من از جبرئیل پرسیدم: او به خاطر کدام عمل مستحق نماز گزاردن شما شد؟ گفت: به خاطر تلاوت "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" در حال نشسته و ایستاده، سواره و پیاده، و رفت و آمد.» و در حدیث دیگرى از امام صادق7 مى‌خوانیم: ادامه در لینک ذیل: 👇👇👇👇👇👇 http://hamgambavahy.blog.ir/post/160 https://eitaa.com/mtamhid
jadavele tartib nozol sovar.pdf
906K
جداول ترتیب نزول سوره ها// برگرفته از تفسیر همگام با وحی ج 1 مقدمه @mtamhid
🌹🌹🌹تفسیر منحصر به فرد آیه اول سوره با توجه به و و و در تفسیر استاد در آیه اول سوره توحید یعنی «قل هو الله احد» برخلاف سایر مفسرین، را ندانسته اند و با توجه به ارتباط سوره توحید با سوره کافرون، آن را اشاره به معبود مستفاده از آیات سوره کافرون می دانند. با هم تفسیر آیه اول سوره توحید در ویراست جدید تفسیر با وحی را می خوانیم: خدای متعال در آغاز سوره، با تعبیر «قُل» حضرت محمد را مأمور اعلام وحدت ذات و صفات خدای متعال می‎کند؛ همچنانکه در سوره‌ی کافرون با همین تعبیر «قُل»، ایشان را امر به اعلام موضع صریح توحیدی خویش کرد. آن حضرت در سوره‌ی کافرون از معبودی غیر از معبودهای معهودِ کافران نام برد، پس در این سوره به بیان صفات و ویژگی‎های آن معبود می‎پردازد و در اولین آیه، خدا را «اَحَد»، یعنی ذاتی که قبول کثرت و تعدد نمی‎کند، می‌خواند. گفته شده «هُوَ» ضمیر شأن است؛ یعنی مرجعِ ضمیر، کلمه‌ی «اَلله» است که پس از ضمیر قرار گرفته است. گفتنی است این‌گونه عبارات برای تثبیت و توجه‌دادن مخاطبان به مطلب است. ضمیر غایب «هُوَ» اشاره به غایب بودن خداوند از چشم‎ها و دور بودن از حواس دارد و رمز و اشاره‎ای به نهایتِ خفا و دوری ذات باری تعالی از دسترس افکارِ محدود مخلوقات می‎باشد. با توجه به ارتباط سوره‎ها می‎توان احتمال داد که «هُوَ» اشاره به معبود مستفاد از آیات سوره‌ی کافرون است: «لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ». «أحَد» وصفی که از «وحدت» گرفته شده است، مثل ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇👇 http://hamgambavahy.blog.ir/post/161 https://eitaa.com/mtamhid
🔻 دیدار مدیر حوزه علمیه خواهران کشور با خانواده طلبه شهیده فاطمه اسدیان 🔸به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه علمیه خواهران کشور، در سفر به شهرکرد، با خانواده طلبه شهیده فاطمه اسدیان دیدار و گفتگو کرد. 🔸 خانم ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کشور، خانم داودی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور، حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری و برخی از معاونان این مدیریت نیز در این دیدار معنوی حضور داشتند. 🔸 گفتنی است شهیده معلم و طلبه فاطمه اسدیان در نخستین روز از شهریور 1347 در شهركرد دیده به جهان گشود، مادرش عفت سقایی و پدرش رضا اسدیان نام داشت. 🔸 ین شهیده فرزند سوم خانواده بود، پس از دوران تحصیل دبستان و راهنمایی در كلاس های عقیدتی و مذهبی شركت می كرد و وجودش سرشار از فراگیری آموزه های مذهبی بود. 🔸این شهیده طلبه شش ماه در تربیت معلم فاطمه زهراء (علیها السلام) اصفهان در رشته زبان انگلیسی درس خواند و زمانی كه به علت بمباران خوابگاه تعطیل شد به شهركرد بازگشت؛ هنوز 24 ساعت از آمدنش نگذشته بود كه در تاریخ 20 اسفندماه سال 1366 بر اثر بمباران هوایی رژیم بعث عراق در محل زندگیش روبروی شهرداری سابق شهركرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد. ➕ متن کامل + گزارش تصویری: http://kowsarnews.ir/news/view/81975 @kowsarnews
جلد ششم تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور شامل سوره های انعام ، صافات و لقمان (55 تا 57 نزول) منتشر شده است. عزیزانی که قصد تهیه آن را با تخفیف 30 درصد ویژه طلاب دارند، با دفتر مؤسسه تماس حاصل نمایند. ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 همراه: 09352591957 ایمیل: m.tamhid@chmail.ir سایت: hamgambavahy.blog.ir قم، انتهای زنبیل آباد، خ اباالفضل، ک 2، دانش 6 پ 29 https://eitaa.com/mtamhid
مستخرج از آثار استاد بهجت پور (1) 🌺کتاب روش نهادینه سازی پوشش اسلامی🌺 1. اختصاصی یا عمومی بودن آیات پوشش زنان پیامبر ص در سوره احزاب 2. حکمت تاخیر طرح پوشش اسلامی به دوران مدینه و تطبیق آن بر جوامع امروزی 3. ویژگی های جامعه ایمانی مطرح شده در سیر نزول و مقایسه آن با آیه 35 سوره احزاب. 4. بررسی تعداد آیات پوشش؛ نقدی بر فراوان انگاری آیات پوشش. 5. تحلیل و مقایسه بیانی آیه پوشش (احزاب:59) و آیه پاکدامنی (نور/31) 6. روش قرآنی ترویج پوشش؛ اثباتی یا سلبی؟ 7. پوشش اسلامی معیار در قرآن و نقش روایات در تبیین حدود آن 8. تفاوت ساحت تربیت و امر به معروف و نهی از منکر در موضوع پوشش اسلامی 9. ارزیابی روشهای فرهنگسازی پوشش اسلامی با تأکید بر رویکرد تفسیر تنزیلی 10. حجاب یا ستر؛ تحلیل آماری الفاظ بهکار رفته در آیات و رویات در موضوع پوشش اسلامی 11. طبقه بندی مولفه های زیر ساخت پوشش اسلامی با تحلیل سیاقی آیه 35 سوره احزاب. .
🌺 مستخرج از آثار استاد بهجت پور (2) 🌺 (کتاب روش نهادینه سازی پاکدامنی)🌺 🌹 1. تحلیل علل ذکر مکرر ماجرای قوم لوط در سوره های مکی و تقلیل ذکر آن در سوره های مدنی 🌹 2. ارزیابی دیدگاه مفسران معاصر در عبارت «لا تکرهوا فتیاتکم علی البغاء ان اردن تحصنا» (نور33) 🌹 3. ترسیم چهره پاکدامن حضرت مریم س و حضرت یوسف ع در قرآن؛ تشابهها، تفاوتها و پیامها 🌹 4. راهکارهای تضمین عفت عمومی در قرآن با تاکید بر آخرین سوره های نازل شده. 🌹 5. آسیب شناسی اعتیاد جنسی در قرآن 🌹 6. تحلیل چرایی طرح مسائل خانواده با محوریت زنان در سوره های مدنی 🌹 7. تحلیل حمایت قرآن از قوانین تقویت عفت زنان 🌹 8. راهکارهای قرآنی افزایش اخلاص در بندگی 🌹 9. روش قرآنی تربیت عباد الرحمن 🌹 10. نحوه مواجهه با جامعه آلوده غیر دینی با تاکید بر آیات مکی مشیر به عفت. 🌹 11. رابطه تربیت و امر به معروف و نهی از منکر در مسأله پاکدامنی با تأکید بر آیات قرآن 🌹 12. روش قرآنی مقابله با تهاجم اخلاقی به اقلیت مؤمنان با تأکید بر سوره های مکی 🌹 13. روش استوارسازی تقوای جنسی با تأکید بر آیات نیمه دوم سوره های مکی 🌹 14. ارزیابی روش اخلاقیون در مباحث 🌹 15. ارزیابی دیدگاه شهید مطهری در مسأله اخلاق جنسی 🌹 16. چگونگی تبدیل ارزش اخلاقی به هنجار اجتماعی با الگوگیری از سوره های مدنی 🌹 17. روشهای حفظ هنجارهای اخلاق جنسی در قرآن 🌹 18. چالشهای عفتشکن از منظر قرآن 🌹 19. آسیبهای طلاق و بیوگی در مسأله عفت و تدابیر قرآنی برای جلوگیری از آنها .
💯 تسهیل شکوفایی استعداد جامعه بانوان/ وجوب طلب علم برای مرد و زن 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگویی، مطرح کرد: 🔹 باید ساختارها در محیط‌های علمی به گونه‌ای اصلاح شود که زنان بتوانند در کنار انجام وظایف خانوادگی به تحصیل هم بپردازند، زیرا روایت «اطلبوا العلم» برای همه اعم از زن و مرد تجویز شده است. 🔹 اصل متخذه از قرآن این است که مسائل فیزیولوژیکی زنان مانعی برای دریافت دانش و تحصیل آنان نیست. فهم حِکمی از قرآن می‌گوید زن دارای ویژگی‌هایی است از این‎رو باید دانش‌هایی به آنان آموخته شود که چون زنان ریزبین هستند، این رویکرد را داشته باشند. 🔹 هر جایی که خالق از منظر خالقیت محدودیت برای زن قائل شده ما هم باید محدودیت قائل شویم در غیر این صورت خیر؛ بنابراین اگر گفته شود زن هم می‌تواند کار کند باید اجازه کار بدهیم. 🔹 در اصل مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها مشکل شرعی وجود ندارد. محدودیت ایجاد شده برای ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال ناشی از فضای بد این محیط‌هاست. 🔹 فقیه در محاسبه مصلحت و مفسده، ممنوعیتی قائل می‌شود؛ فقیه همیشه حکمش را ناظر به وضع فعلی می‌دهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/2013383 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #حجت_الاسلام_بهجت_پور #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
⁉️احیاء کننده سنت پیاده روی اربعین 🔹آیت الله سید محمود شاهرودی، مرجع تقلیدی که ۲۶۰ بار به زیارت سیدالشهداء رفت! _______ 👈 فرهنگی قرآن و عترت تمهید قم 🔰 @mtamhid
🌹تقسیم آیات به دوره های تحول مسلمانان عصر نزول یکی از کارهای مهم در پژوهشهای 🌹 در پژوهش های یکی از کارهای مهم بعد از گرد آوری آیات، تنظیم آیات است که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ معمولا در پژوهش های موضوعی موجود تقسیمی که صورت می گیرد، تقسیمی مکانیکی و بر اساس فصولی است که محقق در ذهن خود یا متکی به دانش چیده است. اما در پژوهش های موضوعی تنزیلی تنظیم آیات به گونه دیگری است. این بحث را در پای درس و سخن استاد پیگیری می نماییم: ایشان در جلسات بحث تفسیر موضوعی می فرمایند: مستند به آیه 29 سوره فتح، سوره ها و آیات قران به تناسب رشد شخصیت مردمی که به دعوت پیامبر اکرم (ص) و قران پاسخ مثبت می دادند، نازل می شد، هر میزان که مسلمانان رشد می کردند، شرائط اجتماعی و فرهنگی دستخوش تغییر و تحول می شد و گاه حتی متغیرهایی به برنامه تحول افزوده می شد. خدای متعال متناسب با این شرائط و متغیرهایی برای مسلمانان ، پیامبر اکرم (ص) و حتی معارضان، سیاست ها و رهنمودهایی صادر می کرد. از این رو طبیعی است که در چینش آیات گرد آمده دسته بندی و جایابی آیات به تناسب این مراحل رشد و تحولات پیرامونی آن تنظیم شود. به همین جهت مناسب است تا زمینه های اجتماعی و واقعیت خارجی که درپیشرفت مسلمانان عصر نزول به مدد قران اتفاق افتاد، دقت کرد و رابطه ی هر مفهوم را با این دوره ها ی رشد سنجه کرد. و در که به زودی توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ خواهد رسید، می فرمایند: برای دست یابی به این دوره های رشد اجتماعی مسلمانان که به منظور استقرار فرهنگ اسلامی صورت بسته است، در قران آموزه هایی وجود دارد؛ مهم ترین آنها در سوره فتح 112/ 29 وجود دارد. در این آیه ادامه مطلب در آدرس 👇👇👇👇 http://hamgambavahy.blog.ir/post/162 https://eitaa.com/mtamhid
بازنشر گفتگوی اختصاصی بلاگ تفسیر تنزیلی با استاد بهجت پور (1) گفتگو با استاد بهجت پور پیرامون نظریه ایشان در مهندسی فرهنگی قرآن و کشور و نقش نگاه تنزیلی به قرآن در کشف مهندسی متن ذیل حاصل گفتگو با استاد بهجت پور است که به صورت متن قابل استفاده برای عزیزان تنظیم کردم و سوالات و گفتگوهای اضافی را حذف کردم. لطفا به دقت مطالعه بفرمایید. تنظیم این متن خیلی وقت برده است و لطف نمایید در صورت استفاده در جایی به جهت ترویج این نگاه، آدرس بلاگ را مرقوم فرمایید. با تشکر استاد بهجت پور از مهندسی فرهنگی به عنوان یک صنعت یاد می کنند. صنعتی که با شما قصد سخن از آن را دارم، مرتبط با ترتیب نزول قرآن و کشف روش‎های تحول فرد و جامعه از قرآن است، لذا مطالبی را که به نظر می‎رسد در تشریح مراد از مهندسی مفاهیم دینی مناسب باشد از میان آن گفتگو، به‎عرض می‎رسانم: در تنظیم متن سعی شد از کتب استاد و نظراتشان در سخنرانی ها و جلسات خصوصی با حلقه تفسیر هم استفاده شود. مسأله امروز کشور ما آن است که چگونه خط انتقال عناصر فرهنگی شامل مفاهیم، معارف، ارزش‎‎ها و رفتار دینی را سامان دهیم که حداکثر همراهی و استقبال گروه‎های هدف را با خود داشته باشد، رقبای خود را با کمترین هزینه از میدان خارج کند، ومنتج به نتایج ماندگار باشد؟ به عبارت روشن‎تر، چگونه برای خارج کردن جامعه از ناهنجارهایی که عقل‎پسند نیست و اسلام آن‎ها را نمی‎پذیرد، برنامه‎ریزی کنیم و علی‎رغم واقعیت‎های موجود جامعه، و تنوع مردم نسبت به کنارزدن ناهنجاری‎ها اقدام کنیم، و هنجارهای مخالف آن‎ها را جایگزین نمائیم؟ به عرض می‎رساند در جای خود ثابت نموده‎ایم که بدین منظور چاره‎ای جز نگاه تنزیلی (ترتیب نزولی) به قرآن نداریم. (تفسیر همگام با وحی، مقدمه ج1) 1/1- هدف از پژوهش‎های تنزیلی هدف اساسی، شناخت روش مناسب و پایدارِ اسلامی، برای تثبیت هنجارها در جان فرد و جامعه و فرهنگ سازی در این حوزه و مقدار سهم این مقوله در منظومه مفاهیم و عناصر فرهنگی دیگر است. هدف از پژوهش آن نیست تا طرحی بر طرح‎های دیگر افزون شود، بلکه هدف آن است تا منشوری قرآنی ـ روایی و کارشناسانه عرضه کنیم که مسئولان و مدیران کشور، بتوانند موافق آن، طرح‎های خود را در باب مسائل فرهنگی سنجه کنند و آسیب‎های آن‎ها را شناسایی، و ضعف و نقص آنها را مرتفع نمایند. ادامه مطلب را در آدرس ذیل پیگیری بفرمایید. http://hamgambavahy.blog.ir/post/94 https://eitaa.com/mtamhid
تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور جلد اول.pdf
6.59M
فایل پی دی اف جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم بهجت پور توسط موسسه تمهید انتشار عمومی شد. این تفسیر اولین تفسیر جامع شیعی به ترتیب نزول سوره های قرآن می باشد که تاکنون 6 جلد از آن (تا سوره 57 نزول یعنی سوره لقمان) به نگارش در آمده است. این مجلد شامل 23 سوره ابتدای نزول قرآن شامل سوره های علق، قلم، مزمل، مدثر، حمد، مسد، تکویر، اعلی، لیل، فجر، ضحی، انشراح، عصر، عادیات، کوثر، تکاثر، ماعون، کافرون، فیل، فلق، ناس، توحید، نجم و عبس می باشد. رویکرد تفسیر تنزیلی: * ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛ * اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛ * پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛ * تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛ * بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛ http://tamhid.net/ http://hamgambavahy.blog.ir/ https://eitaa.com/mtamhid
عرض سلام و ادب خدمت مخاطبین فرهیخته و قرآن دوست با توجه به اینکه مجلد اول تفسیر همگام با وحیِ مفسر گرانقدر و گرانمایه، حضرت حجت‎الاسلام عبد الکریم بهجت‎پور توسط ایشان در حال ویراست جدید است، و نسخه چاپی جلد اول ویراست قبل این اثر که هم‎اکنون تقدیم می‎گردد، در بازار موجود نبود، موسسه تمهید با اجازه استاد محترم، اقدام به انتشار فایل پی‎دی‎اف کتاب نمود. از آنجا که این اثر اولین تفسیر تنزیلی شیعی در دنیای اسلام است و دستاوردهای اخیر استاد بهجت‎پور در حدود ده سال اخیر در این مجلد گنجانده نشده بود، گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید، ویراست جدید حلدهای اول تا سوم این اثر را در دستور کار خود قرار داده، تا مخاطبان ارجمند با سیر نزول سوره های قرآن و نیز مراحل تحول، دقیق تر آشنا شوند. مواردی از نکات ناب ویراست جدید این اثر را در وبلاگ گروه تفسیر تنزیلی موسسه تمهید با آدرس ( hamgambavahy.blog.ir ) در اختیار شما قرار داده‎ایم، تا از مطالب جدید مرتبط با این جلد نیز محروم نمانید. شما می‎توانید با عضویت در کانال مجازی موسسه تمهید در نزم‎افزار ایتا (https://eitaa.com/mtamhid) ، از به روزرسانی مطالب بلاگ و نیز زمان چاپ ویراست جدید مطلع گردید، و اخبار و محتواهای تولیدی تفسیر تنزیلی را پی‎گیری نمایید. علاقه مندان می توانند فایل جلد اول تفسیر را از آدرس ذیل دانلود نمایند. http://hamgambavahy.blog.ir/post/163 دانلود مستقیم: https://bit.ly/2Jfpg2I
خلاصه مصاحبه اختصاصی با استاد موضوع مصاحبه: دوره های عصر نزول (قسمت اول) بسم الله الرحمن الرحیم : استاد محترم شما چنانچه در ابتدای سوره حجر در جلد پنجم تفسیر و نیز در کتاب ‎ـنامهـتنزیلی سوره‎ها آورده‎اید، معتقدید که سوره ها و آیات قران به تناسب رشد شخصیت مردمی که به دعوت پیامبر اکرم ص و قران پاسخ مثبت می دادند، نازل می شد، هر میزان که مسلمانان رشد می کردند، شرائط اجتماعی و فرهنگی دستخوش تغییر و تحول می شد و گاه حتی متغیرهایی به برنامه تحول افزوده می شد. خدای متعال متناسب با این شرائط و متغیرهایی برای مسلمانان ، پیامبر اکرم ص و حتی معارضان، سیاست ها و رهنمودهایی صادر می کرد. لذا پیشنهاد می دهید که در ‎هایـموضوعی در چینش آیات گرد آمده، دسته بندی و جایابی آیات به تناسب این مراحل رشد و تحولات پیرامونی آن تنظیم شود و معتقدید که باید زمینه های اجتماعی و واقعیت خارجی که درپیشرفت مسلمانان عصر نزول به مدد قران اتفاق افتاد، دقت کرد و رابطه ی هر مفهوم را با این دوره ها ی رشد سنجه کرد. برای دست یابی به این دوره های رشد اجتماعی مسلمانان که به منظور استقرار فرهنگ اسلامی صورت بسته است، شما از یکی از آموزه های قرآن که دیگران چنین توجهی به آن نداشتند، بهره برده‎اید و آن آیه 29 است. ممکن است کمی این موضوع را باز بفرمایید. ‎پور: باسلام خدمت شما و قرآن‎پژوهان محترم؛ در مورد موضوعی که مطرح فرمودید باید گفت که: بله، در قران آموزه هایی بدین منظور وجود دارد که ما از آنها تحت عنوان مهندسی‎های معکوس قرآن یاد می‎کنیم که مهم ترین این آموزه‎ها که خدای تعالی فهم آن را نصیب ما کرد، آموزه‎ای است که در سوره فتح 112/ 29 وجود دارد. در این آیه پیروان پیامبر اکرم (ص) به زراعتی تشبیه شده اند که ابتدا رشدی زیر زمینی داشته تا انکه ادامه مطلب را در لینک ذیل مطالعه بفرمایید:👇👇 http://hamgambavahy.blog.ir/post/164 https://eitaa.com/mtamhid 🌺رویکرد تفسیر تنزیلی: * ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛ * اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛ * پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛ * تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛ * بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
رنجی که امام حسن علیه‌السلام از دوستان دیدند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «پیغمبر با همه‌ى شدّتها و رنجها و امیر مؤمنان با همه‌ى دردها و غمها و ائمّه‌ى دیگر با همه‌ى ستمدیدگی‌ها هیچ کدام در وضعیّت امام حسن قرار نگرفتند و این عظمت حسن‌بن‌على را نشان میدهد؛ زیرا آن دیگران، ائمّه‌ى هداة معصومین اگر از سوى دشمن رنج میدیدند، از سوى دوستان آن زخمها را التیام می‌یافتند امّا امام حسن مجتبى این‌جور نبود، نزدیک‌ترین یاران امام حسن به او گفت یا مذلّ المؤمنین.» ۱۳۵۹/۵/۶ و تسلیت باد ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹 https://eitaa.com/mtamhid
🏴امام رضا علیه السلام : عقل‌ شخص‌ِ مسلمان‌ تمام‌ نيست‌، مگر اين‌ كه‌ چندین خصلت‌ را دارا باشد : 1. از او اميد خير باشد. 2. از بدى‌ او در امان‌ باشند. 3. خير اندك‌ ديگرى‌ را بسيار شمارد. 4. خير بسيار خود را اندك‌ شمارد. 5. هرچه‌ حاجت‌ از او خواهند دلتنگ‌ نشود. 6. در عمر خود از دانش‌طلبى‌ خسته‌ نشود. 7. فقر در راه‌ خدايش‌ از توانگری در راه ظلم محبوبتر باشد. 8. خوارى‌ در راه‌ خدايش‌ از عزت‌ با دشمنش‌ محبوبتر باشد. 9. گمنامى‌ را از پرنامى‌ خواهانتر باشد. (تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467) شهادت آن امام همام بر تمام دوستداران و شیعیانش تسلیت باد. @mtamhid