داروین در کتاب «منشأ انواع»، ص 177:
هنگامی که تحولات سودمندی در ارگانیسم جانداری پدید آمد افراد واجد آن در تنازع بقا و دوام بخت بیشتری خواهند داشت و بر طبق قوانین توارث افرادی با همان ویژگیها از آنها زاده میشود. من همین اصول حراست از تغییرات مفید و بقای اصلح را «انتخاب طبیعی» نامیدهام. انتخاب طبیعی در شرایط زیستی، ارگانیک و غیرارگانیک برای ارگانیسم نقش هادی را دارد؛ در نتیجه آن را به سوی کمال و ارتقا میراند. با این حال، شکلهای پست و ساده هم اگر با شرایط زیستی کمتر پیچیدۀ خود، سازش و تطابق کاملی یافته باشند، میتوانند مدتهای مدید به موجودیت خود به همان شکل پست ادامه دهند.
#مستندات
#جلسه_هجدهم
https://eitaa.com/mtarbiat_ir
داگلاس فوتویما در کتاب پر مخاطب خود زیست شناسی تکاملی، مینویسد:
با ترکیب تغییرات بیجهت و بیهدف با روند کورکورانه و بیتفاوت انتخاب طبیعی، داروین توضیحات دینی و معنوی در مورد حیات و هستی را به توضیحاتی زائد و اضافی تبدیل میکند. همگام با نظریهٔ ماتریالیستی مارکس در مورد تاریخ و جامعه و همچنین نظر فروید مبنی بر اینکه رفتار انسان متأثر از عواملی است که ما اندک تسلطی آنها داریم، نظریه تکاملی داروین سنگ پایۀ بنای ماشینیسم و ماتریالیسم را تشکیل داد.
(مقالۀ بررسی هستی شناسانۀ نظریات چارلز داروین و میشل فوکو، فاضل اسدی، امین پورحسین اصلی و سیدمحمد مرندی، نشریۀ متافیزیک، سال دهم، شمارۀ 24، پاییز و زمستان 1396، ص 100.)
#مستندات
#جلسه_هجدهم
https://eitaa.com/mtarbiat_ir
«ارنست مایر» یکی از داروینیستهای معاصره که در سال 2005 از دنیا رفته. به قدری با نظریۀ داروین پایبند و مبلغش و توسعهش داده که بهش میگن داروین قرن بیستم. البته ظاهرا روی نظریات داروین متوقف نشده و اون را پایه قرار داده و روش ساخته.
به هر حال ارنست مایر در کتاب چیستی تکامل میگه (لطفا دقیق بخونید):
تفکر تکاملی در نیمه دوم قرن هجدهم و نیمه نخست قرن نوزدهم نه فقط در زیست شناسی بلکه در زبان شناسی فلسفه جامعه شناسی اقتصاد و دیگر شاخه ها نیز رواج یافت با این حال در علم برای مدتی طولانی به شکل دیدگاهی در اقلیت باقی ماند. گذار واقعی از باور به جهانبینی ایستا به جهان بینی تکامل گرا با اتفاق مهیج چاپ کتاب، دربارهی منشأ گونههای داروین در ۲۴ نوامبر ۱۸۵۹ رخ داد.
این رویداد شاید مهمترین انقلاب فکریای باشد که بشر تجربه کرده است. این اتفاق نه فقط باور به ایستایی (و حدوث) جهان بلکه علت سازگاری قابل توجه موجودات زنده و از همه تکان دهندهتر بیهمتایی انسان در جهان زنده را به چالش کشید. آن چه داروین انجام داد فراتر از مطرح کردن فرض مسلم تکامل (و عرضه شواهدی برای وقوع آن) بود. او برای تکامل تبیینی ارائه داد که به هیچ قدرت یا نیروی مافوق طبیعیای اتکا نداشت. داروین تکامل را به طور طبیعی و با استفاده از پدیدهها و فرایندهایی تبیین کرد که هر کس میتواند هر روز آنها را در طبیعت مشاهده کند. در واقع داروین علاوه بر نظریۀ تکامل چهار نظریه دربارۀ چرایی و چگونگی وقوع تکامل پیشنهاد داد تعجب آور نیست که کتاب منشأ گونهها چنین غوغایی برانگیخت. این کتاب تقریبا به تنهایی در سکولار شدن علم مؤثر بود.
#مستندات
#جلسه_هجدهم
https://eitaa.com/mtarbiat_ir
📽 پخش زندۀ درس «مبانی تربیت و رشد اسلامی»
جـــــلســـــهٔ نوزدهم
موضوع: «گذری کلّی بر مبانی تربیت(۲)»
👤مدرس: حجت الاسلام محسن عباسی ولدی
🕰 زمان: یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۷:۳٠
🔆 لینک پخش زندۀ تصویری جلسه :
https://ktft.ir/live1
🎙به همراه پخش زنده صوتی از
کانال مدرسه تربیت ورشد اسلامی
#تربیتکده
جهت آگاهی از دورهها و برنامهها، به کانال
مدرسهٔ #تربیت_و_رشـد_اسـلامــی بپیوندید🔻
🌐 eitaa.com/mtarbiat_ir
شهید مطهری داروین نیچه.pdf
222.7K
سعی کنید قبل از جلسۀ امروز این فایل رو بخونید.
استاد مطهری در کتاب انسان کامل صحبتهایی دربارۀ تأثیرپذیری نیچه از نظرات داروین دارند که به نظرم بسیار خوندنی است. امروز تو کلاس بیشتر دربارهش حرف میزنیم.
#مستندات
#جلسه_نوزدهم
📽 پخش زندۀ جلسۀ بیستم درسِ
«مبــــانی تربـــیــــت و رشــد اســلامی»
🔸موضوع: «گذری کلّی بر مبانی تربیت(۳)»
🕰 زمان: دوشنبه ۱٠ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۷:۳٠
🔸 شیوۀ شرکت در جلسه:
🎥 پخش زندۀ تصویری 👈 mtarbiat.ir/live
🎙 پخش زندۀ صــوتـی 👈 در کانال مدرسه
#تربیت_و_رشد_اسلامی
#تربیتکده
جهت آگاهی از دورهها و برنامهها، به کانال
مدرسهٔ تربیت و رشـد اسـلامــی بپیوندید🔻
🌐 eitaa.com/mtarbiat_ir
020 شهید مطهری نقش کلیسا در گرایشهای مادی.pdf
775.6K
این چند صفحه از کتاب علل گرایش به مادیگری رو بخونید که به بحث امروزمون مربوطه.
قلمش درشته که بتونید راحت بخونید و گرنه حجمش اون قدرا هم زیاد نیست.
#مستندات
#جلسه_بیستم
http://eitaa.com/mtarbiat_ir