#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه320، آیات 114 تا 125
🗓1399/09/26
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره ۱3
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق🌷
اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق / قسمت اول👇👇👇
آیا تهذیب نفس و بدست آوردن فضائل اخلاقی در اجتماع، بهتر ممکن است یا در گوشه گیری و انزوا؟ این سؤالی است که بسیاری از خود می کنند.
عده ای معتقدند انسان هرچه منزوی تر باشد از نظر اخلاقی سالمتر خواهد بود، زیرا بسیاری از انحرافات و رذائل اخلاقی و یا اکثر آنها هنگام برخورد با دیگران بروز می کند. حسد، تکبر، دروغ، غیبت، بهتان، ریا و کینه توزی و امثال اینها همه بر اثر آمیزش با دیگران دامنگیر انسان می شود؛ کسی که با مردم سر و کار ندارد نه غیبت می کند و نه غیبت می شنود؛ نه به کسی حسد می ورزد و نه محسود دیگران می گردد؛ نه مبتلا به ریاکاری می شود و نه دروغ و نه کینه توزی و سوءظن پیدا می کند.
طرفداران انزوا و گوشه گیری که در میان آنها بعضی از علمای اخلاق و جمعی از زهّاد و عبّاد معروف دیده می شوند علاوه بر دلیل فوق دلائل دیگری هم بر فضیلت این عمل و تأثیر آن در بهبود اخلاق دارند.
آنها می گویند: انسان هنگام گوشه گیری بهتر می تواند عبادت خدا کند و با حضور قلب به درگاهش مناجات و راز و نیاز نماید؛ بهتر می تواند در اسرار آفرینش و در رشته های مختلف علوم تفکر و اندیشه کند و حقایق را از غیر آن تشخیص دهد؛ حبّ و بغضها و تشاجرها و جدال و مرائها که مانع از درک حقایق و واقعیات است در حال انزوا کمتر وجود دارد و لذا بسیاری از متفکران بزرگ در گوشه گیری و انزوا بسر می بردند.
علاوه بر این هنگام معاشرت و آمیزش با مردم، انسان غالباً با صحنه هایی روبه رو می گردد که برای او وظایف سنگینی ایجاد می نماید و بسیار می شود که انسان در انجام آن وظایف کوتاهی کرده و در نتیجه منحرف می گردد، مثلًا موقع معاشرت و زندگی در اجتماع غالباً با منکرات و خلافکاریها و ترک معروفهایی روبه رو می شویم که وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ایجاب می کند به مبارزه برخیزیم، در حالی که اطمینان نداریم همیشه وظیفه خود را در این قسمت انجام دهیم پس چه بهتر که انزوا را اختیار کرده و از زیر بار این مسؤولیتها رهایی یابیم!
از همه اینها گذشته در آیات و روایاتی مدح عزلت و گوشه گیری دیده می شود، به عنوان نمونه به چند آیه و روایت زیر توجه می کنیم.
1- (فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ اسْحقَ وَیَعْقُوبَ وَ کُلّاً جَعَلْنا نَبِیّاً)(سوره مریم( 19) آیه 49)
هنگامی که از آنان و آنچه غیر خدا می پرستیدند کناره گیری کرد، ما اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و هریک را پیامبری (بزرگ) قرار دادیم.
این آیه دلالت دارد که موهبت فرزندانی که پیامبر باشند به ابراهیم هنگام عزلت و کناره گیری بوده است.
2- (وَ اذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَما یَعْبُدُونَ الَّااللَّهَ فَأْوُوا الَی الْکَهْفِ یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ)(سوره کهف( 18) آیه 16)
و (به آنها گفتیم:) هنگامی که از آنان و آنچه جز خدا می پرستند کناره گیری کردید، به غار پناه برید، که پروردگارتان (سایه) رحمتش را بر شما می گستراند.
این آیه نیز دلالت دارد که اصحاب کهف پس از انزوا و گوشه گیری از اجتماع، مشمول لطف الهی شدند.
3- «قِیلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم: ایُّ النّاسِ افْضَلُ؟ قالَ: مُؤْمِنٌ مُجاهِدٌ بِنَفْسِهِ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ تَعالی قِیلَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: رَجُلٌ مُعْتَزِلٌ فِی شِعْبٍ مِنَ الشِّعابِ یَعْبُدُ رَبَّهُ وَیَدَعُ النّاسَ فِی شَرِّهِ»(فیض کاشانی، محجه البیضاء 4/ 9. راوی حدیث ابوسعید خدری است و در حواشی احیاء العلوم آمده:« این حدیث متفق علیه است».)
به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: چه کسی از همه مردم بالاتر است؟
فرمود: فرد باایمانی که با مال و جان خود در راه خدا جهاد می کند.
پرسیدند: پس از او چه کسی افضل است؟ فرمود: کسی که در درّه کوهی از مردم کناره گیری کرده خدا را پرستش می کند و مردم از شرّ او درامانند!.
این روایت نیز مقام انزوا و عزلت را بعد از مقام جهاد قرار داده و ستوده است.
4- در مصباح الشریعه از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده که فرمود:
«صاحِبُ الْعُزْلَهِ مُتَحَصِّنُ بِحِصْنِ اللَّهِ وَمُحْتَرِسٌ بِحَراسَتِهِ فَیا طُوبی
لِمَنْ تَفَرَّدَ بِهِ سِرّاً وَعَلانِیَهً»(مجلسی، بحار الانوار 70/ 110)
گوشه گیران در قلعه الهی و تحت حفاظت پروردگار می باشند، خوشا به حال آنها که در آشکار و نهان با خدایند.
ادامه دارد...
#زندگی_در_پرتو_اخلاق
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 17
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
5- پرهیز از تشبه به نااهلان (قسمت اول)
گروههای منحرف نشانههایی دارند. این نشانهها گاهی در لباس، زمانی در آرایش سر و صورت، گاهی در كلمات و اصطلاحات و زمانی در رفتارهایشان نمودار میگردد. پارهای از این نشانهها، با آگاهی و اختیار انتخاب شده و برخی دیگر، بدون توجه و به صورت تدریجی به یك گروه یا جریان، اختصاص یافته است. به عبارت دیگر، برخی از این نشانهها وضع تعیینی دارد و بعضی دیگر وضع تعینی. اگر لباس، رفتار یا كلامی به گروهی اختصاص داشته باشد، هر بار كه مشاهده شود، به صورت طبیعی آن گروه را به یاد خواهد آورد.
بدین ترتیب، استفاده از نمادهایی كه متعلق به فرهنگ باطل است، تبلیغ و تقویت آن فرهنگ و اعلام حیات و حضور آن در جامعه است. ما با استفاده از این نمادها، عضویت خود را در آن اندیشه و وفاداری خود را به آن اعلام میكنیم، سیاهی لشكر آن محسوب میشویم و از آنها به شمار میرویم.
حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنْهم؛
هركس به گروهی شبیه گردد، از آنها است.
(نهج البلاغة، حكمت 207؛ عوالی اللئالی، ج 1، ص 165 و كنزالعمال، ج 4، ص 287)
بهره گرفتن از یك نماد، پذیرش آن و ابراز مهر به او است و نشان از تولی دارد:
«وَمَن یتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُو مِنْهُمْ»؛
هركس از شما كه تحت ولایت آنها رود، از آنها است.
(مائده 5: آیه 51. )
انسان مؤمن، موظف است از مشابهت با نااهلان و منحرفان بپرهیزد. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله به امت خود سفارش میفرمودند:
وَلا تَشَبَّهوا بِالیهودِ؛
ظاهر خود را مانند قوم یهود مگردانید.
(من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 130)
امام صادق علیهالسلام لباسی را كه با عصفر رنگ شده بود دوست نمیداشت و میفرمود: لباس سرخ نپوشید كه آن زی قارون و رنگ بنیامیه است. (مستدرك الوسائل، ج 3، ص 250. )
بر این اساس، تغییری كه در تیپ ظاهری انسانها رخ میدهد، نشان از طوفانی درونی دارد كه بر زوایای افكار و امیال آنان اثر گذاشتهاست. لباس انسان در نگاه نخست شأنی از ظواهر اوست و جلوه بیرونی شخصیت او به شمار میرود؛ اما در نگاه دقیق، پیوندی ناگسستنی با باطن او دارد و پرده از واقعیات درون او برمیدارد.
با توجه به اهمیت نماد و توانایی فراوان آن در انتقال فرهنگ، تلاش برای «اظهار و ابراز شعایر»، «بزرگداشت آنها»، «محافظت از آنها» و «ایجاد و ابداع نمادهای جدید یا تكمیل نمادهای موجود»، یك ضرورت اجتماعی و فرهنگی است. «محافظت از نماد»، هم به معنای باقی نگاه داشتن ظاهر نماد و حضور مستمر آن در صحنه اجتماعی است و هم به معنای جلوگیری از تحریف آن و حفظ رابطه نماد با معنای اصیل آن. خداوند متعال میفرماید:
«وَ مَن یعَظِّمْ شَعَـلـءِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ»؛
بزرگداشت شعایر الهی، نشانه تقوای قلب است.
(كافی، ج 4، ص 271)
همچنین میفرماید:
«یـأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَـلـءِرَ اللَّهِ»؛
ای اهل ایمان! حرمت شعایر الهی را نگاه دارید.
(مائده 5: آیه 2. )
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
242.pdf
118.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل_و_دو
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️در خواست صبر و استقامت در برابر دشمنان
🗓1399/09/27
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه321، آیات 126 تا 135
🗓1399/09/27
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: آرامش معنوی #آیت_الله_محمد_باقر_صدر
شماره22
🌺 @nedaye_tahzib
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺خانه سبز / قسمت هفتم / عاشقانه ازدواج کنیم یا عاقلانه؟🌺
عاشقانه ازدواج کنیم یا عاقلانه؟
ازدواج در حقیقت نوعی مشارکت همه جانبه است که در آن دو انسان باید از جهات گوناگون با یکدیگر تناسب داشته باشند ؛ تناسب اعتقادی ، تناسب اجتماعی ، تناسب عقلانی و ... .
ما در ازدواج تمامی نیازهای سطوح مختلف خود را از ابتدایی ترین نیازهای حیوانی تا عالی ترین نیازهای انسانی به مشارکت می گذاریم ! برای تشکیل یک خانواده تناسب بین دو انسان برای برآوردن نیازها لازم است ! بنا بر این برای ازدواج ما باید به انسانی بیندیشیم که بتواند قسمت مهمی از نیازهای ما را برآورد . برای ازدواج انسانی را انتخاب کنیم که در برآوردن نیازهای ما ، همراه و همسر باشد ! نه این که تنها به دلیل عشقی که تاریخ مصرف دارد و به زودی با ازدواج رو به افول می نهد کسی را به همسری برگزینیم که بعد از افول ستاره ی عشق ببینیم که هیچ تناسبی با ما نداشته است !
#خانه_سبز
#عشق
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراض شدید #امام_خامنهای به دولت، شورایعالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات:
⭕️ #فضای_مجازی خیلی مهم است.
⭕️ فضای مجازی بدون اختیار ما و از بیرون داره اداره میشه.
⭕️ کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را هدایت و مدیریت میکنند.
⭕️ ما نمیتوانیم مردم را بیپناه در فضای مجازی رها کنیم.
⭕️ #شبکه_ملی_اطلاعات مورد تاکید ماست.
⭕️ از زمانبندیها عقبند و سیاستها اعمال نمیشه...
🗓 سخنرانی #رهبر_انقلاب ، دوم شهریورماه ۱۳۹۹، خطاب به اعضا هیئت دولت
#مطالبه_رهبری_و_مردم👇👇
#شبکه_ملی_اطلاعات
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت سوم) »»»
جایگاه و نقش ممتاز مادران در تربیت شایسته فرزندان🌺
جایگاه و نقش ممتاز مادران در تربیت شایسته فرزندان (قسمت اول)
در فرآیند تربیت کودک در خانواده، امام رحمه الله برای مادران جایگاهی ویژه و منحصر به فرد قائل بود. به تعبیر حضرت امام رحمه الله، کسی در این زمینه نظیر مادر نیست. حضرت امام در سخنان مختلف خویش با عنوان ها و تعبیرهای گوناگونی، نقش ممتاز مادران را گوشزد می کند و آنها را با موقعیت و مسئولیت خویش آشنا می سازد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:
الف) نقش زن، بالاتر از نقش مرد
«نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است. برای اینکه بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند».(صحیفه نور، ج 14، ص 130.)
ب) خدمت مادران، بالاتر از خدمت معلم و دیگران
«خدمت مادر به جامعه از خدمت معلم بالاتر است و از خدمت همه کس بالاتر است و این امری است که انبیا می خواستند».(صحیفه نور، ج 14، ص 131.)
ج) بزرگ ترین مسئولیت و شریف ترین حرفه
«این مادر که بچه در دامن او بزرگ می شود، بزرگ ترین مسئولیت را دارد و شریف ترین شغل را دارد؛ شغل بچه داری. شریف ترین شغل در عالم، بزرگ کردن یک بچه است و تحویل دادن یک انسان به جامعه. این همان بود که خدای تبارک و تعالی در طول تاریخ برای انبیا فرستاد. در طول تاریخ از آدم تا خاتم انبیا آمدند انسان درست کنند».(صحیفه نور، ج 6، ص 261.)
د) دامن های سرنوشت ساز
«یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه یک امت را نجات بدهد و ممکن است بد تربیت کند و آن بچه موجب هلاکت یک امت بشود».(صحیفه نور، ج 8، ص 162.)
ه) انسان سازی قرآن و زن
«قرآن کریم، انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز».(صحیفه نور، ج 5، ص 153.)
و) زن، تربیت کننده مردان و زنان
«مردها در دامن شما بزرگ شدند. شما تربیت کننده مردها هستید. قدر خودتان را بدانید. اسلام قدر شما را می داند».(صحیفه نور، ج 5، ص 178.)
«از شماست که مردان و زنان بزرگ تربیت می شود. در دامن شما مردان و بانوان بزرگ تربیت می شود».(صحیفه نور، ج 22، ص 219.)
«زن، پرورش ده زنان و مردان ارجمند است... دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است».(صحیفه نور، ج 6، ص 194)
ز) تربیت، بالاترین حرفه زنان
«شما خانم ها به طوری که حالا خودتان می گویید، معلم هستید. دو شغل شریف دارید. شما خانم ها دو تا شغل بسیار شریف دارید، یکی شغل تربیت فرزند که این از همه شغل ها بالاتر است. یک فرزند خوب اگر شما به جامعه تحویل بدهید، برای شما بهتر است از همه عالم».(صحیفه نور، ج 7، ص 76.)
#امام_خمینی_و_خانواده
#تربیت
#مادر
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای_کمیل
#میرداماد
اللّٰهُمَّ وَمَنْ أَرادَنِى بِسُوءٍ فَأَرِدْهُ، وَمَنْ كادَنِى فَكِدْهُ، وَاجْعَلْنِى مِنْ أَحْسَنِ عَبِيدِكَ نَصِيباً عِنْدَكَ، وَأَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْكَ، وَأَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْكَ، فَإِنَّهُ لَايُنالُ ذٰلِكَ إِلّا بِفَضْلِكَ، وَجُدْ لِى بِجُودِكَ، وَاعْطِفْ عَلَىَّ بِمَجْدِكَ؛ وَاحْفَظْنِى بِرَحْمَتِكَ، وَاجْعَلْ لِسانِى بِذِكْرِكَ لَهِجاً، وَقَلْبِى بِحُبِّكَ مُتَيَّماً، وَمُنَّ عَلَىَّ بِحُسْنِ إِجابَتِكَ، وَأَقِلْنِى عَثْرَتِى، وَاغْفِرْ زَلَّتِى، فَإِنَّكَ قَضَيْتَ عَلىٰ عِبادِكَ بِعِبادَتِكَ، وَأَمَرْتَهُمْ بِدُعائِكَ، وَضَمِنْتَ لَهُمُ الْإِجابَةَ......
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #انبیاء، صفحه322، آیات 1 تا 10
🗓1399/09/28
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
#جمعهـهایـمهدوی
بيا توافقنامه امضا كنيم،
من رآكتور قلبم را به نامت ميكنم،
تو هم تحريم چشمانت را از من بردار …!مهدی جان میدانی آقاجان
خواب مانده ایم
ازهمان روز اول
همان روز در سقیفه
همان موقع کنار در خانه
میدانی اگر خواب نبودیم کار به پهلوی مادر نمیرسید
به خار در چشمان پدر نمیرسید
به جگرِ سوخته مجتبی
به ظهر عاشورا
به زندان
به زهر
به غربت یتیمی نمیرسید
اگرخواب نبودیم کار به انتظار شما نمیرسید…
اللهم عجل لولیک الفرج
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
243.pdf
117.8K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل_و_سه
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️درخواست رهایی از لغزش ها
🗓1399/09/28
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شنبه_های_قرآنی
سخنران: آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس
قرآن و انسانیت
قرآن به بهترین طریق انسان ها را هدایت می کند. اگر قلب انسان که متصل به عالم ملکوت است بیمار شود جسم او نیز بیمار شده و انسان شکست می خورد. استغفار و تلاوت قرآن می تواند راهی برای رهایی از این بیماری های جسم و روح باشد. ارتباط انسان با قرآن او را از گناهان دور می کند و انسان با ایمان هیچ گاه دست به خطا نمی زند چرا که مجازات او در قیامت بسیار سنگین است.
#آیت_الله_حق_شناس
#قرآن
#انسانیت
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 17
#قرآن_در_سیره_علما
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
قسمت سوم / تحلیل آیت الله احمد عابدی ❇️
——————————-👇👇👇👇
تحلیل آیت الله احمد عابدی (استاد سطح خارج قم) درباره کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (قسمت اول):
🔅فضای فکری و فرهنگی پیدایش کتاب طرح کلی
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و مطالبی که در این کتاب بیان شده برای زمانی است که پرچمدار اندیشه و تفکر اسلامی، مصر و الأزهر بود. شاید شما هیچکدام آن زمان نبودید. دو سه جمله میگویم که ببینید در چه حال و فضایی این کتاب نوشته شده است. حدوداً سالهای دههی پنجاه و حتی شاید ده سال قبلش، حدوداً دههی چهل، الأزهر در دنیا خیلی مهم بود و هر وقت صحبت از نظر اسلام در موضوعی مطرح میشد، میگفتند ببینیم الأزهر چه میگوید. تفسیر المیزان در آن شرایط نوشته شد. یک بار من عرض کردم اگر کسی خواست ببیند تفسیر المیزان چهموقع و در چه شرایطی نوشته شده است، سن من را در نظر بگیرد. من متولد سیونه هستم. سال ۱۳۳۹ یعنی در دههی چهل، شروع نگارش تفسیر المیزان است. فردی به علامه طباطبایی گفت: چرا شما در المیزان مدام «قیل» میگویید و یک نقل قول که میخواهید بکنید گویندهی آن نقل قول را نام نمیبرید، مدام «قیل فلان» میگویید، بعد هم جواب میدهید؟ علامه طباطبایی رضواناللهعلیه میفرماید: آن زمان که من این تفسیر را مینوشتم متأسفانه در دنیا شیعه به بیسوادی معروف و الأزهر بهعنوان عالم و دانشمند مطرح بود. آن موقع اگر من میخواستم بگویم الأزهر چه میگوید و جوابش این است اصلاً کسی باور نمیکرد. مجبور بودم که اسم نیاورم و با لفظ «قیل» مطرح کنم، مراد من هم از این «قیل» همان حرفهای رشید رضا، محمد عبده، سید قطب و دیگر دانشمندان الأزهر است.
آن زمان اینگونه بوده که هرکس میخواست بگوید علم یا فکر، اندیشه و تفکر، باید میگفت که الأزهر چه میگوید. این نه فقط در خارج از کشور ایران، بلکه داخل کشور هم همینگونه بود. بهعنوان مثال اگر همین کتابفروشیهای قم را که جستجو میکردید، نوع کتابهایی که در قم بود، کتابهای چاپ مصر و مروج فکر مصر بود. مثلاً بهترین و شاخصترین کتابها در آن زمان، همین دایرهالمعارف فرید وَجدی بود که آن زمان این کتاب خیلی مطرح بود یا مثلاً تفسیر «الجواهر» طنطاوی شاخص بود. این تفسیر الآن جایگاهی ندارد، فکر نمیکنم حتی یک نفر حداقلّ در کشور خودمان، الآن به این تفسیر مراجعه بکند. ولی اینقدر که الآن تفسیر حضرت آیتالله جوادی آملی حفظهالله یا تفسیر المیزان، بحمدالله در کشور جایگاه دارد؛ آنزمان این جایگاه را در ایران و در قم، تفسیر طنطاوی داشت. یعنی اینقدر تفکر مصر و الأزهر مهم بود که یک عالم حوزوی جلد اول تفسیر الجواهر را ترجمه کرد. این خیلی مسألهی مهمی بود. امروز اگر به یک نفر بگویید برای تفسیر به رأی یک مثال بزن، مثال خیلی روشن آن «الجواهر» طنطاوی است. یعنی چیزی را که ما امروز، تفسیر به رأی میگوییم و مصداق بارز تفسیر به رأی است، آن زمان به ترجمهاش روی آوردند. شرایط فکری، اینگونه بود.
آن زمان، در الأزهر دو تا مسأله خیلی مهم بود. یکی مسألهی زن و دیگری جهاد. شاید بیشترین کتابهایی که در الأزهر مینوشتند راجع به حقوق زن و نظام حقوق زن و مسائلی بود که از نظر دین اسلام مربوط به زن هست و دوم کتابهایی که راجع به جهاد است. سپس این کتابهای راجع به جهاد مبنای همین تفکر وهابیّت عربستان قرار گرفت، ولی آن زمان این فکر برای مصر بود. در مصر متأسفانه این فکر پدید آمد که مدام شیعه را کافر مطرح میکردند و میگفتند با شیعه بجنگید و شیعه را بکشید. اینها برای آن زمانِ الأزهر است.
در برابر الأزهر یک دانشگاه عینالشمس هم پدید آمد. دانشگاه عینالشمس درواقع تفکر روشنفکریِ مصر در برابر الأزهر بود. لذا اینهایی که توضیح دادم برای شرایط پیدایش این کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است و حضرت آقا در آن شرایط و آن زمان که فکر جامعه خودمان در قبضهی مصر بود، این کتاب را نوشت. یعنی اگر شما بخواهید دقیقاً ببینید این کتاب اشارههایش به کجاست؛ اشاره به آن حرفهاست و بدون اینکه هیچ کجا اسم ببرد آنها را جواب میدهد. اما عرض کردم مانند المیزان، که المیزان هم بدون اینکه اسم ببرد، آنها را تخطئه میکند و فکر صحیح را ارائه میکند. این نکتهی اول بود.
ادامه دارد...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#امام_خامنه_ای
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 18
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
5- پرهیز از تشبه به نااهلان (قسمت دوم)
تشبه به نااهلان موجب تقویت جبهه باطل، تبلیغ فرهنگ و تأیید روش آنان است. این كار باعث میشود فرد خود را موافق شیوه آنان نشان دهد، كار آنان را به رسمیت شناسد، به آنان اظهار محبت و ارادتی كند، خیال آنان را از عدم پذیرش و احساس ناهنجاری آسوده نماید و روش آنان را عادی و بهنجار و طبیعی جلوه دهد.
همانگونه كه تشبه به فاسقان و نااهلان بد است، تشبه ظاهری به نیكان و پاكان هرچند انسان مبتلا به كاستیهای باطنی باشد، خوب و پسندیده است.
حضرت علی علیهالسلام فرمود:
إِنْ لمتَكنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلاَّ أَوْشَك أَنْ یكونَ مِنْهُمْ؛
اگر اهل بردباری و حلم نیستی، دست كم خود را به حلم و حوصله وانمود كن كه كمتر كسی خود را به گروهی شبیه گرداند و از آنها نشود. (نهج البلاغة، حكمت 207. )
شاید به همین جهت بوده كه وجوب امر به معروف و نهی از منكر حتی در صورتی كه انسان خود بدان عامل نیست، ساقط نمیشود؛ یعنی حتی اگر انسان در باطن، اهل معروف و تارك منكر نیست باید با ظاهر خود جبهه معروف را تقویت سازد و از حضور او بهرهای برای جبهه باطل فراهم نیاید.
این موضوع درباره روحانیان و عالمان دین به مراتب مهمتر و حساستر است. فعل طلبه به جهت نسبتی كه با دین دارد و آگاهی كه از دانش دین كسب كرده، معمولاً حجت تلقی میشود. غالبا كسی به خود جرأت نمیدهد رفتار طلبه را حمل بر معنای خلاف كند. این جرأت نداشتن از سر ترس و احتشام نیست، بلكه خضوع طبیعی انسان در مقابل مقام علم است؛ یعنی انسان به صورت طبیعی در مقابل دانشمندان و كارشناسان یك رشته خاص كرنش میكند و اگر نظر مخالفی داشته باشد، ابتدا خود را تخطئه میكند. به این ترتیب، نقش طلبه در تعاون بر برّ و تقوا یا اثم و عدوان بسیار بیشتر از دیگران است. حضور طلبه ـ خصوصا با لباس روحانیت ـ در یك محیط، به معنای تأیید آن محیط است و در سكوت او نشان رضا و تقریر دیده میشود. به این ترتیب، طلبه با رفتار و سكوت خود در معرض بدعتگذاری قرار دارد؛ زیرا عمل او به پای دین نوشته میشود . شاید به سبب همین گستره اختیار و نقش ویژه بوده كه امام علی علیهالسلام درباره روحانیان و عالمان دین فرموده است:
زَلَّةُ العالِم تُفسِدُ عَوالِمَ؛ اشتباه عالمان، عوالم را تباه میكند
(غررالحكم، حدیث 232. )
همچنین میفرماید:
زَلَّة العالِمِ كانكِسار السّفینةِ تَغرِقُ وَ تُغرِقُ مَعَها غَیرَها؛
اشتباه عالمان، مانند شكسته شدن كشتی است كه هم خودش به آب فرو میرود؛ هم دیگران را با خود غرق میكند.
(همان، حدیث 233. )
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها مبارک
#ولادت
#حضرت_زینب
#روز_پرستار
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
245.pdf
107.2K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل_پنج
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️در خواست صبر و عاقبت بخیری
🗓1399/09/30
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #انبیاء، صفحه324، آیات 25 تا 35
🗓1399/09/30
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir