eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
285 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
✅این بنده از ابتدای تعلم حکمت علاقه ی خاصی به داشتم و هنگام مطالعه اسفار مکرر به تعلیقات مرحوم آخوند بر شرح حکمة الإشراق مراجعه میکردم. همواره آرزو مند بودم که این تعلیقات ارزشمند به صورت منقح و چشم نواز به چاپ برسد تا خواننده در مطالعه کتاب و حواشی زحمت بصری زائد الوصف نداشته باشد. سال ۱۳۸۰ تصمیم گرفتم این مهم را خود عهده دار شوم و اکنون خدا را شاکرم که پس از حدود ۷سال عمده کار تمام شد. 📔حکمة الاشراق دو شرح مهم دارد که اولین آن توسط حکیم بزرگ شمس الدین محمد شهرزوری و دیگری توسط قطب الدین شیرازی به انجام رسیده است. طبع حجری شرح قطب الدین بر حکمة الاشراق به انضمام تعلیقات صدر المتأهلين در سال ۱۳۱۵ قمری با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی (از مدرسین حکمت مدفون در کوهسنگی) به نفقه مرحوم سید ابراهیم طباطبائی تاجر و به خط مرحوم محمد درجزینی به چاپ رسید. 📖تنها چاپ جدید از این کتاب و بدون تعلیقات، به اهتمام آقای دکتر مهدی محقق صورت گرفته که زحمات ایشان مشکور است. توجه به این نکته ضروری می نماید که تصحیح جناب دکتر محقق با چاپ سنگی و نسخه خطی تفاوت هایی دارد قسمت عمده این اختلافات حاصل حذف، جابه‌جایی یا احیانا تغییر برخی فقرات شرح است که ظاهرا مصحح محترم به انگیزه پرهیز از تکرار عبارات این کار را کرده اند. 📜واضح است که این موارد جز اختلاف نسخ به حساب نمی‌آید بنابراین اشاره ای به آنها نشده و ما جهت حفظ امانت تمام شرح را همانگونه که در چاپ سنگی و نسخ خطی است آوردیم. شرح حکمت الاشراق انتشارات حکمت https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ 📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکه‌های اجتماعی KHAMENEI.IR
زیارت اربعین.pdf
2.13M
📥 دریافت متن زیارت امام حسین علیه‌السلام در روز اربعین https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
نکته ای درباره اربعین.mp3
13.2M
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام ایتا تلگرام
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام 🔶یکی از خصوصیات در زیارت اربعین، این است که سید الشهدا علیه السلام این قیام را انجام داد و این سختی ها را به جان خود و خانواده خرید لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله بندگان را از جهالت و حیرت خارج کند یعنی فلسفه قیام سید الشهدا و همه آن جریانات و مصائبی که برای حضرت و خاندان حضرت پیش آمد همه برای این بود که از حیرت و ضلالت و جهالت خارج بشود که حیرت و ضلالت و جهالت خود دارای مراتب و درجات است. 1️⃣جهالت فقط این نیست که کسی به احکام ظاهری فقهی آگاه نباشد و مثل اهل خلاف نماز مستحبی را به جماعت بخواند و تخلفات دیگری را انجام بدهد این مرتبه نازل از جهالت است 2️⃣ مرتبه بالاتر این است که در مسائل اعتقادی خودش جاهل باشد کسی که پیامبر را نمیشناسد و از پیامبر فقط یک ظاهر جسمانی میشناسد و جانشین او را همینطور یک ظاهر جسمانی میداند و میگوید پیامبر انسانی بود مثل بقیه جانشینش هم کسی باشد که اهل کمال نباشد این بسیار بد تر از جهالت در احکام است 3️⃣ جهالت در توحید ، کسی که توحید حقیقی را نمیشناسد و اقتضای صمد بودن و احدیت حق تعالی را نمیشناسد این جهالت بدتر از جهالت اولیای الهی است 🔴 روز اربعین چنین ویژگی دارد که سید الشهدا قیام کرد تا همه این جهالت ها از بین برود و مردم به سمت توحید حقیقی و ولایت حقیقی بیایند و بعد در پرتو این شناخت های صحیح، در مقام عمل هم آن احکام نفس الامری الهی را بشناسد. در این روز اگر کسی در جهت غرض سید الشهدا علیه السلام که اصل این قیام را انجام داده است تلاشی نکند یک قدمی در خروج از این جهالت و حیرت برندارد، چیزی بر علمش نیفزاید تا از این جهالت و ضلالت خارج بشود و با آن غرضی که سید الشهدا علیه السلام در این حرکت انجام داده توافق نکرده است. برخی خیال میکنند اقامه و تعظیم این شعائر فقط به این است که برود به مجالس روضه و گریه کنند و به سر وسینه بزند و بیاید بیرون که البته این مهم است ، خیلی هم مهم است باید هم باشد در این شکی نیست اما نباید محدود به این باشد، اینطور شده است که برخی بخواهند به مجلسی بروند میگویند آن آخرش که روضه است و مداحی است برویم و قبلش نرویم. البته مقداری از این، تقصیر طلاب و آخوند ها و منبری ها هم هست که حرف های سودمند برای مردم نمیگویند بلکه حرف های تکراری و عوامانه که مردم به آن آگاهند و دوباره به مردم تحویل میدهند، چنین مشکلاتی در برخی منبری های بی سواد هست. اما به حسب این زیارت شریف که امروز نقل شده است غایت قیام امام حسین ، استنقاذ و بیدار کردن مردم از جهالت و ضلالت است پس ما باید آن هدف را بدانیم و این شعائر ظاهری و گریه در جای خود باشد و در مسیر آن غرض و هدف حرکت کنیم . ✅در جنگ صفین در همان بهبوبه جنگ فردی از امیر المومنین درباره توحید پرسید و خدمت امام عرض کرد که شما میگویید که خدا واحد است یعنی چی ؟ اصحابی که در نزدیکی این ماجرا بودند اعتراض کردند که در میانه جنگ توحید یعنی چه؟ نمیبینی امام در معرکه و معرض جنگ است ؟! حضرت فرمودند رهایش کنید این جنگی که ما داریم با این قوم برای توحید است . تمام این دعوایی که بر سر خلافت بود و بعد به آن جنگ ها انجامید همه برای توحید حقیقی بود ، سید الشهدا همین مسیر را رفتند و برای اینکه مردم را از جهالت و ضلالت نجات بدهند برای همین توحید بود و در رتبه بعد برای ولایت حقیقی . 💡بنابراین اگر عوام توجه به این ندارند خواص که باید توجه کنند و گمان نکنند غرض از این دوماه عزاداری فقط گریه باشد و این ها هیچ جنبشی در ذات انسان و هیچ تحولی در شناخت و معرفت انسان موجب نشود ، این توقف در یک مرتبه محدود است ضمن اینکه آن عزاداری و ذکر مصیبت و گریه و ... همه به جای خود مهم است و باید هم باشد ولی در این بین حداقل از خواص این توقع هست که از آن هدفی سیدالشهدا داشتند که نجات از جهالت بود و هدفی که پدر بزرگوارشان داشتند در آن جنگ و هدف پیامبر هم همین بوده و روشن میشود تمام معصومین همه همین هدف را داشتند و میخواستند همین را بگویند و هرکس به حسب زمان خودش . خلاصه اینکه خواص از این مسیر و هدفی که در این مسیر است غافل نشوند ،ان شا الله خداوند ما را در مسیر صحیح و واقعی ولایت اهل بیت قرار بدهد. ایتا تلگرام
aye elahi.mp3
11.32M
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره "آیه الهی" https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره "آیه الهی" #صوت #صوت_کلاس #استاد_موسوی https://t.me/mus
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره "آیه الهی" ﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ﴾ 🔶نشانه ها و آیات خودمان را در آفاق و انفس به آنها نشان میدهیم ،آیا عدم مطلق و فقر مطلق را میتوان نشان داد؟ چه را میخواهیم نشان دهیم؟ این ها اگر کمال ندارند و سِمَتْ آیه بودن دارند یعنی "لا شَيْ‏ءٍ " محض باشند این قابل ارائه نیست و ﴿سَنُرِيهِمْ﴾ معنا نمیدهد مثل این است که خداوند بگوید من اجتماع نقضین را به شما نشان میدهم، عدم را به شما نشان میدهم ، این بی معنا است .. فقر ،جهل، عجز و هرآنچه به عنوان خصوصیت اشیا بتوان اثبات کرد ، این ها آیا این ها "شَيْ‏ءٍ " هستند یا نبود "شَيْ‏ءٍ " اند؟ ✔️ عجز و جهل که چیزی نیست و هیچ عاقلی پیدا نمیشود که بگوید عجز و جهل یک چیزی است این " لا شَيْ‏ءٍ " است و معنا ندارد که خداوند "لا شَيْ‏ءٍ " و "عدم" را نشان بدهد پس باید چیزی باشد تا قابل نشان دادن باشد. پس این که فرمود ﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا﴾ این آیه "لا شَيْ‏ءٍ " محض و عدم نمیتواند باشد در حالی آنچه که به ما به اشیا از جهل و عجز و همه جهات عدمی و نواقصی که نسبت میدهیم اینها همه "لا شَيْ‏ءٍ " هستند. ❓نحوه شیئیتی که خداوند به عنوان آیات آفاقی و انفسی نشان میدهد چیست؟ ⭕️دو گونه میتوان تفسیر کرد : 1⃣ این شیئیت واقعا یک نحوه وجود و علم و قدرتی است است که غیر از کمال خداوند باشد ،چون باید یک نحوه مغایرت باشد تا جدایی بین آیه و غیر آیه روشن بشود ، 🚫این واضح البطلان است چراکه هیچ شی ای نیست که کمال مستقلی داشته باشد و هر کمال و حسنه ای در نظام عالم است ، کمال الهی است چرا که موجب محدود شدن حق تعالی میشود ، اگر کمال است که از جمله کمالات و اصل آن کمالات وجود است از آن حق تعالی است . 💡 این هم که گفته میشود از آن حق تعالی است در همین جا هم باید درست فهمیده شود چراکه یکی از مشکلات این مسائل این است که به هرنحو صحبت کنیم موجب برداشت غلط در جای دیگر میشود، در همین جا وقتی گفته میشود کمالات از خداوند است غالب افراد اینطور به ذهن می آورند که انگار خداوند ماده شده است برای کمالات است مانند اینکه گفته شود این چوب از درخت است ولی الان درخت در این چوب نیست یا میگوییم دیوار از خاک است یعنی ماده اش خاک بوده و بعد تبدیل به این شده است . اینکه کمالات ما از خداوند است به این معنا نیست که یک تکه از کمالات خداوند کنده شده و برای ما قرار داده شده "مِن" نشئیه ای که علت قابلی را بیان بکند نیست بلکه علت فاعلی یعنی او فاعل است و فاعلیتش هم مثل بنا و بنّا نیست که بین او و فعلش هم مباینت باشد و فاصله داشته باشد، فاعلیت برای حق تعالی دائمی است و فعل هم دائما وابسته به خداوند است و خارج از حیطه وجودش نیست . 2⃣اگر این _قید ها _ را کنار بگذاریم میشود حرف عرفا که یعنی نمود و نشانه ، اگر شی است به شئیت حق تعالی است اگر علم و قدرت و ... گفتی همه از حق تعالی است با صرف نظر از این نشانه بودن هیچ نیست و " لا شَی" است . ✅این هم که فرمود ﴿ فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ﴾ یعنی به درون خود بنگری و بیرون که همه بیرون نسبت به او میشود آفاق یعنی کل عالم و استثنا هم ندارد که چیزی در عالم باشد که آیه نباشد. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
فيجب من العناية الإلهية وجود شخص في كل عصر مأمور بإصلاح النوع مؤيد بآيات تدل على أنها من عند الله فيفرض عليهم قربات الله حتى لا يكونوا كالبهائم يأكلون ويتمتعون فيكونوا كالأنعام بل هم أضل. شیخ شهاب الدین سهروردی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🎙 بررسی آثار حکیم الهی و مفسر کبیر علامه طباطبایی 📆انتشار یافته به مناسبت ۲۴ آبان سالگرد ارتحال علامه طباطبایی ایتا تلگرام
allame_tabatbaie.mp3
17.13M
🎙 بررسی آثار حکیم الهی و مفسر کبیر علامه طباطبایی 📆انتشار یافته به مناسبت ۲۴ آبان سالگرد ارتحال علامه طباطبایی ایتا تلگرام
🎙بررسی آثار حکیم الهی و مفسر کبیر علامه طباطبایی 📆انتشار یافته به مناسبت ۲۴ آبان سالگرد ارتحال علامه طباطبایی دو کتاب بدایه و نهایه از جهاتی، مزیت بر منظومه دارد و آن، در ترتیب منظم مباحث است، در فهرست بندی مطالب، انصافا مرحوم علامه نظم را بسیار خوب، رعایت کردند . همچنین بعضی مباحث در منظومه، به مقدار کافی، گفته نشده مثل مقولات که گذرا از آن رد شده است اما در نهایه مفصل تر بحث شده است . در عین حال، به نظر میرسد اشکالاتی نیز در این دو کتاب وجود دارد. قبل از بررسی آن ها باید به فضای فکری زمانی که مرحوم علامه این کتابها را نوشتند توجه داشت : با انقلاب در روسیه و پیروزی کمونیست ها، شعار زیبا و فریبنده حمایت از خلق و محرومین کارگری و ... مطرح شد در جای جای جهان از آن ها استقبال شد در خیلی از کشور هایی که به علت فساد حکومت و نظام سرمایه داری و فسادهای ناشی از آن، طبقات محروم، وجود داشت آنها تحت تاثیر شعار ها قرار گرفتند و بعضا به پیروزی رسیدند از جمله کشور هایی که تحت تاثیر فضای فکری ان زمان قرار گرفت ایران بود، در دانشگاه ها سوسیالیست ها خیلی جولان دادند اندیشه سوسیالیستی و کمونیستی در حال بسط بود به صورت افراطی ترین شکلش که انکار خداوند و مذهب باشد و یا به صورت اثرگذاری در عرصه عمل. برخی این چنین نبودند که اصل خدا و دین را انکار کنند اما صریحا میگفتند که مارکسیسم، روش عمل است و اسلام دین اعتقاد است. اینطور اندیشه ها بین برخی روشنفکران مذهبی در دانشگاه ها و بین برخی جوانان رائج بود . مرحوم علامه یک کتاب فارسی نوشتند "اصول فلسفه و روش رئالیسم" برای تحصیل کردگان و روشنفکرانی که عربی بلد نیستند و این مسائل برای آنها مطرح است تا مقابله کنند با مبانی الحاد کمونیستی. برای حوزه هم دو کتاب بدایه و نهایه را تالیف کردند و کاری که کردند حذف مولفه های دینی و عرفانی حکمت متعالیه در این دو کتاب بود. لذا اگر کسی اصل مطلب را از جای دیگری نداند و دو کتاب را بخواند گمان میکند که با کتاب مشائین سرو کار دارد. در آن فضا که حتی برخی آخوند های حوزوی متاثر از جریان مارکسیسم شده بودند، و دین تبدیل شده بود به ایدئولوژی _که مساله خطرناکی است که اگر فردی نگاه ایدولوژیک به دین داشته باشد_ مرحوم علامه این دو کار مهم را [تالیف اصول فلسفه و بدایه و نهایه] فارغ از نگاه عرفانی انجام دادند که در جای خود صحیح هم بود چراکه کسی که ملحد است یا متاثر از آن هاست این ذوقیات برایش مضحک است پس باید با او به زبان خودش که صرفا استدلال خشک است مواجه بشویم. اما در هر حال، بدايه و نهايه نماينده ی تمام نمای حكمت متعاليه نيست به جهت اينكه دو ويژگی عرفانی و دينی آن حذف شده است یعنی شیرینی و حلاوت حکمت متعالیه حذف شده است، علاوه بر اينكه مباحث نفس و معاد را هم ندارد، در حاليكه شريف ترين مطالب، بعد از الهيات، مباحث نفس و معاد است و عظمت حكمت متعاليه در بحث نفس و معاد مشخص ميشود. بسیاری از مطالبی كه ملاصدرا در امورعامه و الهیات يكي پس از ديگري تبيين میکند مقدماتي است که نتیجه اش در نفس و معاد ظاهر ميشود و چگونگي تفاوت آن را با مشا و اشراق نشان ميدهد، خواننده بايد مقدمات را بخواند تا بعد بفهمد كه افق حكمت متعاليه در نفس و معاد با آنچه آنها ميگفتند چه تفاوت دارد، بعضي از حرف هایی كه مشا و اشراق در مورد معاد مطرح كردند ولو اينكه به عنوان احتمال ميگفتند اگر كسی امروزه اينطور در مورد معاد حرف بزند مطالب بسیار مضحكی بنظر میرسد و اينها حرف متكلمين نبود بلكه انديشه كساني مثل ابن سينا و فارابي و شيخ اشراق بودند كه آدم هاي كوچكي نيستند اما به بحث معاد كه رسيدند لغزش هاي بزرگ داشتند. عظمت كار ملا صدرا اينجا روشن ميشود كه مقايسه كنيم آنها چه گفتند و ايشان چه گفته است، غرض اينكه بحث نفس و معاد مهمترين جايي است كه تفاوت را با مكاتب قبلي نشان ميدهد و در اين دو كتاب نيست. يكي ديگر از محسنات شرح منظومه فصاحت و بلاغت و شيوايي بياني است بر خلاف نهایه، به هرحال مرحوم علامه قلمشان متفاوت با مرحوم سبزواري است. البته هردو بزرگوار، بزرگند و حكيم اند و اين سخنان به هيچ عنوان عيب جويي بر شخصيت فرد نيست، ما سر و كارمان در مقام تعليم و تعلم با آثار افراد است و بعد اينكه اين آثار كدام مناسب تر برای مقام تعليم و تعلم است. ایتا تلگرام
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی بخشی از مقدمه : هدف ما در این کتاب به توفیق الهی همان مقصود سالکان مکتب تفکیک است، یعنی تلاش در جهت شناخت معارف اهل بیت و تفکیک بین سره و ناسره، که به نظر این حقیر بیشتر در حکمت متعالیه و عرفان اسلامی متجلی شده است تا سایر مکاتب، اگرچه حقیقیت معارف آل محمد (صلي الله علیهم) برتر و والاتر از آن است که در ساحت یک مکتب فکری بگنجد. موضوع این کتاب بررسی و نقد نظرات مکتب تفکیک است و نه نقد چند شخصیت علمی، بلکه در عین احترام به همه بزرگان اهتمام و وجهه نظر ما به افکار و آثار آن هاست. توهین به بزرگان و گذشتگان موجب کسب وجاهت و عظمت برای هیچ کس نمی‌شود بلکه صرفا حقارت ذاتی و بی ریشگی و سبک سری توهین کننده را به نمایش می‌گذارد همچنانکه نقد اندیشه هیچ بزرگی موجب استخفاف او نخواهد بود. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی ✅این بنده از ابتدای تعلم حکمت علاقه ی خاصی به حکمت الإشراق داشتم و هنگام مطالعه اسفار مکرر به تعلیقات مرحوم آخوند بر شرح حکمة الإشراق مراجعه میکردم. همواره آرزو مند بودم که این تعلیقات ارزشمند به صورت منقح و چشم نواز به چاپ برسد تا خواننده در مطالعه کتاب و حواشی زحمت بصری زائد الوصف نداشته باشد. سال ۱۳۸۰ تصمیم گرفتم این مهم را خود عهده دار شوم و اکنون خدا را شاکرم که پس از حدود ۷سال عمده کار تمام شد. 📔حکمة الاشراق دو شرح مهم دارد که اولین آن توسط حکیم بزرگ شمس الدین محمد شهرزوری و دیگری توسط قطب الدین شیرازی به انجام رسیده است. طبع حجری شرح قطب الدین بر حکمة الاشراق به انضمام تعلیقات صدر المتأهلين در سال ۱۳۱۵ قمری با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی (از مدرسین حکمت مدفون در کوهسنگی) به نفقه مرحوم سید ابراهیم طباطبائی تاجر و به خط مرحوم محمد درجزینی به چاپ رسید. 📖تنها چاپ جدید از این کتاب و بدون تعلیقات، به اهتمام آقای دکتر مهدی محقق صورت گرفته که زحمات ایشان مشکور است. توجه به این نکته ضروری می نماید که تصحیح جناب دکتر محقق با چاپ سنگی و نسخه خطی تفاوت هایی دارد قسمت عمده این اختلافات حاصل حذف، جابه‌جایی یا احیانا تغییر برخی فقرات شرح است که ظاهرا مصحح محترم به انگیزه پرهیز از تکرار عبارات این کار را کرده اند. 📜واضح است که این موارد جز اختلاف نسخ به حساب نمی‌آید بنابراین اشاره ای به آنها نشده و ما جهت حفظ امانت تمام شرح را همانگونه که در چاپ سنگی و نسخ خطی است آوردیم.
📝انتشار بخشی از پیام تاریخی امام خمینی (ره) به گورباچف 📆به مناسبت ۱۳ دی ماه سالگرد ارسال پیام 📜 اگر جنابعالي ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق كنيد مي توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه به نوشته هاي فارابي و بوعلي سينا رحمت الله عليهما در حكمت مشا مراجعه كنند تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هرگونه شناختي بر آن استوار است معقول است نه محسوس ; و ادراك معاني كلي و نيز قوانين كلي كه هرگونه استدلال بر آن تكيه دارد معقول است نه محسوس و نيز به كتابهاي سهروردي رحمت الله عليه در حكمت اشراق مراجعه نموده و براي جنابعالي شرح كنند كه جسم و هر موجود مادي ديگر به نور صرف كه منزه از حس مي باشد نيازمند است ; و ادراك شهودي ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسي است . از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدرالمتالهين رضوان الله تعالي عليه و حشره الله مع النبيين والصالحين مراجعه نمايند تا معلوم گردد كه : حقيقت علم همانا وجودي است مجرد از ماده ; و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد . ديگر شما را خسته نمي كنم و از كتب عرفا و بخصوص محي الدين ابن عربي نام نمي برم ; كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد تني چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قويا دست دارند راهي قم گردانيد تا پس از چند سالي با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر از موي منازل معرفت آگاه گردند كه بدون اين سفر آگاهي از آن امكان ندارد. ایتا تلگرام
🎙گفتار استاد سید محمد موسوی درباره علامه استاد سید جلال الدین آشتیانی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ ، ناطقهِ الوجودِ ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ ، الحیاهِ السّاریَهِ فی المجارِی ، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری ، حافظِ معارجِ الیقینِ ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ ، حقیقهِ الحقائقِ الظُّهوریَّهِ ، دَقیقهِ الدّقائق النُّوریَّهِ ، الفُلکِ الجاریَّه فی اللُّجَجِ الغامرَهِ ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَهِ ، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام. 🌺میلاد مسعود حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب الاصب شادباش و پر برکت🌺 ایتا تلگرام
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَتْ أَسْمَاؤُهُ وَ تَعَالَى فِي عُلُوِّ كُنْهِهِ أَحَدٌ تَوَحَّدَ بِالتَّوْحِيدِ فِي تَوْحِيدِهِ ثُمَّ أَجْرَاهُ عَلَى خَلْقِهِ فَهُوَ أَحَدٌ صَمَدٌ مَلِكٌ قُدُّوسٌ يَعْبُدُهُ كُلُّ شَيْءٍ وَ يَصْمِدُ إِلَيْهِ وَ فَوْقَ اَلَّذِي عَسَيْنَا أَنْ نَبْلُغَ رَبَّنَا - وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً . امام باقر عليه السّلام فرمود:«خداوند-كه نامهايش متعالى باد-در علوّ كنه خويش يگانه‌اى است كه در توحيدش به يگانگى متوحّد شده،آنگاه آن را بر آفريدگانش جارى ساخته است.پس او، يگانه و بى‌نياز است.پادشاهى است كه به نهايت پاكيزه است،هرچيزى او را مى‌پرستد و به سوى او قصد مى‌كند.او بالاتر از آن است كه ما آرزوى رسيدن به پروردگارمان را داشته باشيم،پروردگار ما از نظر علم هر چيزى را فراگرفته است. 🌺میلاد مسعود حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب الاصب شادباش و پر برکت🌺 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی الدّاعی إلی الحَقِّ ،أمینِ الله علی الخَلق ، لِسانِ الصِّدق ، بابِ السِّلمِ ، أصلِ المعارفِ و عَینِ مَنبَتِ العِلمِ ، مُنجی أربابِ المُعاداتِ ، مُنقِذِ أصحابِ الضَّلالاتِ و البِدَعاتِ ، عَینِ الإبداعِ ، اُنموذَجِ أصلِ الإختِراع ، مُهجَهِ الکَونَینِ و مَحجَهِ الثِّقلَین ، مِفتاحِ خزائِنِ الوُجوب ، حافِظِ مَکامِنِ الغُیوبِ ، طَیّارِ جَوِّ الأزَل و الأبَد ، علیِّ بن محمَّدٍ، صلوات الله علیه. 🏴 شهادت حضرت امام علی بن محمد الهادی علیه السلام تسلیت باد 🏴 ایتا تلگرام
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ جَعَلَنِيَ اَللَّهُ فِدَاكَ يَا سَيِّدِي قَدْ رُوِيَ لَنَا أَنَّ اَللَّهَ فِي مَوْضِعٍ دُونَ مَوْضِعٍ «عَلَى اَلْعَرْشِ اِسْتَوىٰ » وَ أَنَّهُ يَنْزِلُ كُلَّ لَيْلَةٍ فِي اَلنِّصْفِ اَلْأَخِيرِ مِنَ اَللَّيْلِ إِلَى اَلسَّمَاءِ اَلدُّنْيَا وَ رُوِيَ أَنَّهُ يَنْزِلُ عَشِيَّةَ عَرَفَةَ ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى مَوْضِعِهِ فَقَالَ بَعْضُ مَوَالِيكَ فِي ذَلِكَ إِذَا كَانَ فِي مَوْضِعٍ دُونَ مَوْضِعٍ فَقَدْ يُلاَقِيهِ اَلْهَوَاءُ وَ يَتَكَنَّفُ عَلَيْهِ وَ اَلْهَوَاءُ جِسْمٌ رَقِيقٌ يَتَكَنَّفُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ بِقَدْرِهِ فَكَيْفَ يَتَكَنَّفُ عَلَيْهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ عَلَى هَذَا اَلْمِثَالِ فَوَقَّعَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عِلْمُ ذَلِكَ عِنْدَهُ وَ هُوَ اَلْمُقَدِّرُ لَهُ بِمَا هُوَ أَحْسَنُ تَقْدِيراً وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ إِذَا كَانَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلدُّنْيَا فَهُوَ كَمَا هُوَ عَلَى اَلْعَرْشِ وَ اَلْأَشْيَاءُ كُلُّهَا لَهُ سَوَاءٌ عِلْماً وَ قُدْرَةً وَ مُلْكاً وَ إِحَاطَةً . محمد بن عيسى گويد:به ابو الحسن على بن محمد(عليهما السّلام) نوشتم:اى آقايم،خدا مرا قربانت كند،براى ما روايت شده است كه خدا در محلى است و در محلى نيست،بر عرش استوار است و هر شب نيمه دوم از شب به آسمان اول نزديك به ما فرود مى‌آيد،و روايت شده كه در شب عرفة پائين مى‌آيد و سپس به جاى خود بر مى‌گردد و يكى از پيروان شما در اين باره گفته است: اگر خدا در جايى هست و در جايى نيست بناچار هوا به او برخورد و او را فرا گيرد،زيرا هوا جسم رفيق و بخارى است و بر هر چيزى به اندازه‌اش احاطه كند،در اين فرض چگونه هوا به خدا جل ثنائه احاطه كند و او را فرا گيرد؟ در پاسخ نگارش فرمود:اين را خودش مى‌داند و او است كه بهتر اندازه مى‌گيرد،بدان كه وقتى خدا در آسمان اول است در عين حال هم بر عرش است،همه چيز در برابر خدا يكى است از نظر علم و قدرت و تسلط‍‌ و احاطه او به همه چيز. اصول كافى / ج ۱ ص ۳۶۳ 🏴 شهادت حضرت امام علی بن محمد الهادی علیه السلام تسلیت باد 🏴 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
عَنْ دَاوُدَ بْنِ اَلْقَاسِمِ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا اَلصَّمَدُ قَالَ اَلسَّيِّدُ اَلْمَصْمُودُ إِلَيْهِ فِي اَلْقَلِيلِ وَ اَلْكَثِيرِ . داود بن قاسم جعفرى گويد:به امام جواد عليه السّلام عرض كردم:«فدايت شوم!معناى صمد چيست‌؟»فرمود:«سيّد و بزرگى كه همۀ آفريدگان در اندك و بسيار به سوى او قصد كنند.» التوحيد , جلد۱ , صفحه۹۴ 💐میلاد با سعادت حضرت امام جواد علیه السلام فرخنده و شادباش💐 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
khaje_nasirodin_tosi (online-audio-converter.com).mp3
2.17M
کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی 📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند گرامیداشت حکیم بزرگ خواجه نصیرالدین توسی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علیٍّ سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّه ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّه ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّه ، اَلوالی للولایهِ النّاسوتیّه ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صوره الأمانه الإلهیّه ، مادهِ العلومِ الغیرِ المُتناهیهِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَهِ کتابِ الموجودِ ، فاتحه مصحفِ الوجودِ ، حقیقه النقطهِ البائیّه ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّه ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ،علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوهُ و السّلام. 💐میلاد مولی الموحدین، امیر المومنین، سید الموحدین حضرت علی بن ابیطالب فرخنده و شادباش💐 ایتا تلگرام
مَنْ قالَ: فيمَ؟ فَقَدْ ضَمَّنَهُ، وَ مَنْ قَالَ: عَلامَ؟ فَقَدْ اَخْلى مِنْهُ كائِنٌ لا عَنْ حَدَث، مَوْجُودٌ لا عَنْ عَدَم، مَعَ كُلِّ شَىْء لا بِمُقارَنَة وَ غَيْرُ كُلِّ شَىْء لاَ بِمُزايَلَة، فاعِلٌ لا بِمَعْنَى الْحَرَكاتِ وَ الاْلَةِ، بَصيرٌ اِذْ لا مَنْظُورَ اِلَيْهِ مِنْ خَلْقِهِ، مُتَوَحِّدٌ اِذْ لاسَكَنَ يَسْتَأْنِسُ بِهِ وَ لايَسْتَوْحِشُ لِفَقْدِهِ کسى که گوید: (خداوند) درچیست؟حضرتش رادرضمن چیزى درآورده، وآن که گفت: (خداوند) برفرازچیست؟آن را خالى از او تصورکرده ازلى است و چیزى بر او پیشى نجسته، و نیستى بر هستى اش مقدم نبوده، با هر چیزى است ولى منهاى پیوستگى با آن و غیر هر چیزى است امّا بدون دورى از آن، پدیدآورنده موجودات است بى آنکه حرکتى کند و نیازمند به کارگیرى ابزار و وسیله باشد، بیناست بدون احتیاج به منظرگاهى از آفریدهایش، یگانه است چرا که او را مونسى نبوده تا به آن انس گیرد و از فقدان آن دچار وحشت شود. 💐میلاد مولی الموحدین، امیر المومنین، سید الموحدین حضرت علی بن ابیطالب فرخنده و شادباش💐 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b