هدایت شده از مصطفی درویشی
ser_bala .mp3
6.19M
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله
⚫️انتشار به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها
#سر_بلا
#استاد_موسوی
#صوت
#کلیپ_صوتی
#رجب
sapp.ir/musaavi_b
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️انتشار به مناسبت سالروز رحلت
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله
⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها
☑️ مادامی که تعلق به جانب ماده و حجاب بدن هست عاشق در اذیت و آزار است ؛ لکن عذابی همراه با شیرینی چون این آزار از سمت معشوق است
راز این حلاوت آن است که این بلایا از جانب معشوق نشانه التفات اوست. حتی این سخن در جانب عشق های زمینی نیز صحیح است
☑️ حال اگر انسان این مطلب را دانست سرّ بلایایی که بر سر اولیاءالله می آید و راز صبر آنها را خواهد دانست.
حقیقت اینست که هر چه که به او می رسد اثر معشوقش را می بیند. از منظر ما او رنج میکشد اما برای او چیزی جز لذت نیست.
☑️ از اینکه می گوییم رسیدن بلا و سختی برای اولیاء الله از آن جهت که اثر معشوق است لذیذ است نباید اینطور برداشت شود که ولی الهی لذت میبرد اما ما که به آن مقام نرسیده ایم چرا باید رنج بکشیم؟
باید گفت هر وقت به مقام او رسیدی تو نیز لذت خواهی برد ولی تا هنگامی که شخص در مرتبه کثرت است و به مقام ولی الهی نرسیده است شرط رسیدن به مقام او ، برقراری سنخیت بین نفس جزئی شخص و نفس کلی ولی الهی است . راه ابجاد این سنخییت آن است که شخص هرطور که شده خود را به ولی کامل نزدیک کند به دو صورت:
۱- شخص تاجایی که مقدور است علومی که نزد ولی کامل است را کسب کند.
۲- شخص کارهای او را تقلید کند.
تمام اینها باید انجام شود تا سنخیت برقرار شود و اگر در انجام اینها کوتاهی کند سنخیت حاصل نمی شود
☑️ پس اینکه ما برای سختی های ظاهری ای که ولی کامل متحمل شده عزاداری می کنیم یا در مواقعی که به حسب ظاهر شاد بوده است شادی می کنیم برای برقراری سنخیت بین نفس ما و نفس کامل آنهاست.
و این سخن بسیار راهگشاست چون نفس انسان از لحاظ شادی و اندوه منفعل است و حتی در نفوس ضعیف بیش از تاثیر علمی جهات شادی و اندوه اثر می گذارند
☑️ وقتی حضرت زینب و دیگر اسرای کربلا در کاخ ابن زیاد حاضر شدند عبیدالله بن زیاد گفت خدا را شکر که خاندانتان را رسوا کرد و مردانتان را کشت.
دیدی خدا با خاندانتان چه کرد؟
حضرت زینب سلام الله علیها دو جواب دادند:
۱- مردان ما را شما کشتید (نه خدا)
۲- ما رایت الا جمیلا؛ آنچه که از خدا رسید تماماً زیبایی بود
یعنی از آن جهت که به خدا بر میگردد زیبایی است
#سر_بلا
#استاد_موسوی
#متن
ایتا تلگرام
بسم الله الرّحمن الرّحیم
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و علی شَجَرَهِ الطُّورِ، و الکتابِ المَسطُورِ، و البَیتِ المَعمورِ، و السِّرِ المَستورِ، و آیةِ النُّور، کَلیم أیمَنِ الإمامةِ، مَنشأِ الشَّرَفِ و الکَرامةِ، نُور مِصباحِ الأرواح، جَلاء زُجاجةِ الأشباحِ ، ماء التَّخمیرِ الأربعینَ، غایةِ مِعراجِ الیَقین، إکسیرِ فِلِزّاتِ العُرفاء، مِعیارِ نُقُودِ الأصفِیاءِ، مَرکَز الأئمَّه العَلَویَّةِ، مَحوَرِ الفَلَکِ المُصطَفَویّةِ، الآمِرِ للصُّوَرِ و الأشکال بِقَبول الإصطِبارِ و الإنتِقال، النُّور الأنور، موسَی بن جعفرٍ، علیه صلوات الله العَلیِّ الأکبر.
⚫️شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد⚫️
#رجب
ایتا تلگرام
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبـــــْصَارِ
یَا مُدَبِّرَ اللــَّیْـــلِ وَ النَّــــهَــــارِ
یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحـــْوَالِ
حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
🌺حلول سال شمسی جدید زیر سایه حضرت موسی بن جعفر و امام رضا علیه السلام بر همگان تبریک و تهنیت باد 🌺
#رجب
#آقا_سلام
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحَمدُ لِلّهِ ربِّ العالمینَ حَمداً أزلیّاً بِأبَدِیِّتِهِ و أبدیّاً بأزلیَّتِه ، سرمَداً بإطلاقِهِ، مُتجَلِّیاً مَرایا آفاقِه ، حمدَ الحامِدینَ دَهرَ الدّاهِرین.
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سیِّدِنا و نبیِّنا أصْلِ الوُجُودِ و عینِ الشّاهِدِ وَ المَشْهود ، أوَّلِ الأوائلِ و أدَلِّ الدّلائل و مَبْدءِ الأنوارِ الأزَلیِّ و مُنتَهَی العُروج الکَمالی ، غایه الغایات ، المتعین بالنِّشآت ، أبِ الأکوان بفاعِلیّه و أمِّ الإمکان بقابلیّه ، المثل الأعلی الإلهی ، هَیُولی العَوالِمِ الغَیْرِ المُتَناهِی ، روحُِ الأرواح و نور الأشْباحِ ، فالق إصباحِ الغَیب، دافِع ظُلْمه الرَّیْبِ ، مُحتَدِ التِّسعه و التِّسعین ، رحمهً للعالمین ، سَیِّدِنا فی الوُجود، صاحبِ لواء الحَمدِ و المَقامِ المَحمُودِ ، المُبَرقَعِ بالِعماء ، حبیبِ الله ، محمَّدٍ المصطفی ، صَلَّی اللهُ علَیه و سلّم.
🌺عید سعید مبعث پیامبر رحمت تبریک و تهنیت باد 🌺
#رجب
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از مصطفی درویشی
nobovat.mp3
12.39M
📄گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت
🔵انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث
#نبوت
#رجب
#کلیپ_صوتی
#استاد_موسوی
sapp.ir/musaavi_b
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
📄گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت 🔵انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث #نبوت #رجب #ک
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت
🔵انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث
🔸نبوت یک معنای ظاهری دارد که شخصی بین انسان ها به سبب قابلیات و کمالاتی که دارد خداوند حقایقی را بر او آشکار میکند و مامور میشود که این حقایق را به انسان های دیگر ابلاغ کند این نبوت تشریعی است.
🔸اما یک امر باطنی در نبوت هست که این نبوت ظاهری فرع بر آن نبوت باطنی است
🔸نبی یعنی آنی که خبر میدهد اخبار نحوه هایی دارد ،راحت ترین نحوه خبر دادن با لفظ است،گاهی اخبار هایی لفظ در آن مدخلیتی ندارد و بسیار بسیار قوی تر وتخلف ناپذیر تر از الفاظ است چرا که در الفاظ امکان تخلف هست ،مثلا یک کودک شیرخوار ،که پدر و مادر به او نگاه میکند و حالات او را متوجه میشود،پس این یک نحوه خبر دادن است اما ممکن است ما در در عرفمان به این خبر دادن نگوییم اما یک دالی هست و یک مدلولی و شخصی از این دال به این مدلول رسیده است گاهی با اصوات به این مدلول میرسیم و گاهی با مشاهده .
❓آیا نمیشود موجودی به حسب نحوه وجدش و حقیقت وجودش از یک حقیقت دیگری خبر بدهد؟! آنچه گفته شد در مرتبه اعراض و صفات است که میبینید و به این معانی منتقل میشوید،آیا نمیشود که وقتی این موجود ضعیف این میتواند خبر از چیزی بدهد یک موجود بالا تر ،یک موجود بالاتر نمیتواند خبر بدهد ؟
🔺مسلما میتواند!
🔸معنای اصلی و حقیقت نبوت بر میگردد به اینکه نحوه وجود و حقیقت وجودی کسی به گونه ای باشد که به آن حقیقت وجودش خبر دهنده از ذات و صفات و کمالات خداوند باشد که عرفا به این نبوت تعریفی میگویند .نبوت تعریفی یعنی حقیقتی است که تمام وجودش و مراتب وجودی اش به گونه ای است که حتی اگر چیزی نگوید اصل حقیقت وجودش دلالت بر مبدا میکند این حقیقت نبوت است.
🔹اعلی مرتبه نبوت به این معنا در وجود حضرت ختمی مرتبت محقق شده است ،آن حضرت به حسب باطن ذات و حقیقت نوری خودش حقیقتی است که که تمام کمالات الهی را نشان میدهد آن به بالاترین نحوی که کامل تر ازین اخبار و انباء میسر نیست ،پس به این معنا نبی ،میشود منبی و مخبر از ذات و صفات و کمالات و افعال خداوند ،کنت نبیا و الادم بین الماء و الطین ،قبل از اینکه ادمی باشد اونبی بوده است ،واضخ است که اگر این به معنای این نبوت تشریعی باشد لغو است این اشاره به نبوت تعریفی ایشان دارد ،حقیقت وجودی ختمی مرتبت به گونه است که بشر باشد و نباشد او حقیقت وجودش همواره نبی است و همواره مخبر از ذات الهی هست .
🔸در قران در چند موضع اشاره به این معنا کرده و از پیامبر تعبیر به برهان کرده است و در جای دیگر تعبیر به ذکر کرده است ،میفرماید ما این برهان را فرستادیم ،برهان یک حقیقت آشکار غیر قابل انکاری است که چیز دیگری را اثبات میکند ،ذکر چیزی است که چیز دیگری را تذکر میدهد و یادآوری میکند .
💡ادل دلیل بر خداوند همین است اما اگر برای ضعفا العقول میگویند معجزه بیاور مربوط به ضعف این هاست ،اگر این ها چشم بصیرت داشتند و حقیقت وجودی پیامبر را میدیدند او خودش بالا ترین برهان و معجزه بر حقتعالی بود ،این معجزات و خوارق عادات برای افرادی است که نمیفهمند مثل کودکانی بخواهیم به کار خوب تشویقشان کنیم میگویمد بهشت جایی است که شکلات میدهند ،اگر اواین حقیقت را میشناخت لازم نبود با شکلات او را به کار خوب دعوت کنیم ، کودک هم ربطی به سن ظاهری ندارد ،عده ی کثیری از انسان ها به حسب تقویم سنین زیادی دارند اما به حسب نفسانی کودک هستند ،اما برای امیرالمومنین و برای سلمان فارسی نمیخواهد شق القمر کند او تا وجود پیامبر را مشاهده کند برایش معجزه است ،حتی از جسم ظاهری به آن حقیقت باطن پی میبرد.
#نبوت
#رجب
#متن
#حکمتانه
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
سوم فروردین سالروز عروج روح بلند سید الحکماء الاحرار
حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی
از تنگای عالم خاک گرامی باد
بسط فلسفه در حوزه علمیه مشهد و قوت علمی گروه فلسفه دانشگاه رضوی ثمره بنایی است که آن بزرگ مرد آزاده وارسته پایه گذاری فرمود.
شایسته است همه اساتید و دانشجویان حکمت و عرفان، خاصه دانش آموختگان در دانشگاه رضوی، به صلوات و دعا و قرائت آیاتی از قرآن کریم، اندکی از دین خود به آن عزیز را ادا نمایند
سيد محمد موسوی
#استاد_موسوی
#جمال_جلال
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
salavat.mp3
2.49M
بسم الله الرّحمن الرّحیم
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و عَليٰ المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ، شَخصِ العرفانِ، عَینِ العیانِ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ، فاتِحة کِتابِ الشهادةِ، والي وِلایة السِیادة، الاحدیة الجَمع الوُجودي، الحَقیقِة الکُلیَّه الشُّهُودي، کَهفِ الإمامةِ، صاحِبِ العَلامةِ، کَفیلِ الدّینِ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ، إنسانِ العَینِ، ُلغَزِ الإنشاء، مَضْمونِ الإبداعِ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه.
🌺میلاد سبط النبي حضرت امام حسین علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺
#شعبان
ایتا تلگرام
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد🌺
#شعبان
ایتا تلگرام
هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی
ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی
یا چشم نمیبیند یا راه نمیداند
هر کاو به وجود خود دارد ز تو پروایی
دیوانه عشقت را جایی نظر افتادهست
کآنجا نتواند رفت اندیشه دانایی
امید تو بیرون برد از دل همه امیدی
سودای تو خالی کرد از سر همه سودایی
زیبا ننماید سرو اندر نظر عقلش
آن کش نظری باشد با قامت زیبایی
گویند رفیقانم در عشق چه سر داری
گویم که سری دارم درباخته در پایی
زنهار نمیخواهم کز کشتن امانم ده
تا سیرترت بینم یک لحظه مدارایی
در پارس که تا بودهست از ولوله آسودهست
بیم است که برخیزد از حسن تو غوغایی
من دست نخواهم برد الا به سر زلفت
گر دسترسی باشد یک روز به یغمایی
گویند تمنایی از دوست بکن سعدی
جز دوست نخواهم کرد از دوست تمنایی
#سعدی
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
اى شاهد جان باز آ، در غیب جهان کم زن
نقش رخ زیبا را، در پرده عالم زن
راز ابدیت را، در پردهْ نهان گردان
یا رخ به جهان بنما وز سرّ ازل دم زن
اوضاع جهان بنگر، در هم شده چون زلفت
بر نظم جهان دستى، بر طرّه پر خم زن
چون دلبر آفاقى، مشکن صف دلها را
چون کعبه عشّاقى حرفى ز صفا هم زن
از ابلق نُه گردون، جولان به جهان تا کى
زان موکب ازرق سوز، بر اشهب و ادهم زن
مانند خلیل اى جان، آتشکده گلشن کن
بازار صنم بشکن، راه بت اعظم زن
هم شعله موسى را، در وادى طور افروز
هم سرّ مسیحا، را بر سینه مریم زن
چون خسرو امکانى، بر کشور گردون تاز
چون پرتو سبحانى، بر عرش معظم زن
لاهوت مسیحا را، محو رخ زیبا کن
وآشوب کلیسا را، زین معجزه بر هم زن
هم قصّه ى حسنت را، بر خیل ملایک گو
هم شعله ى عشقت را، بر خرمن آدم زن
حال دل مشتاقان، با سانحهاى خوش کن
فال دل بدنامان، بر بارقه غم زن
صد قافله دل گم شد، در هر خم گیسویت
دستى پى دلجویى، بر گیسوى پر خم زن
موجى ز یم جودت، بر سبطى و قبطى ریز
هنگامه ى فرعونان، بر آتش از آن بم زن
حالى که رقیبانت، مَستند ز چشمانت
زابروى کمان تیرى، بر سینه ى ما هم زن
ناز تو و شوق ما، بگذشت ز حد جانا
زان عشوه ى پنهانى، راه دل ما کم زن
زخمى که (الهى) راست، در سینه ز هجرانت
تا چند نمک پاشى، رحمى کن و مرهم زن
حکیم مهدی الهی قمشه ای
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه عَلَی سِرِ الأسرارِ العَلیَّه و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّهِ ، مِعراجِ العُقُولِ ، مَوصِلِ الأصولِ ، قُطبِ رِحَی الوُجودِ ، مَرکَزِ دایِرَهِ الشُّهودِ ، کَمالِ النَّشأهِ و مَنشَأِ الکَمالِ ، جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمال، الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ، المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ ، المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّهِ ، المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّهِ ، المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّهِ ، المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّهِ ، فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِه ِ، قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ ، الإسمِ الأعظَم الإلهی ، الحاوی للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهی ، غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّهِ ، مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّهِ ، طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّهِ ، نارِ شَجَرَهِ النّاسوتیَّهِ ، نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ، غایهِ البَشَرِ، أبی الوَقتِ ، مَولَی الزَّمانِ ،الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ ، ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ ، أبی القاسِمِ مُحَمَّدِ بن الحَسَن ، علیه الصَّلوه و السّلام.
#شعبان
🌺میلاد مسعود قطب عالم امکان حضرت صاحب العصر و الأمر و الزمان بر همگان تبریک و تهنیت باد 🌺
#شعبان
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
خطبه شعبانیه :
إنَّ رَسولَ اللّه ِ صلى الله علیه و آله خَطَبَنا ذاتَ یَومٍ فَقالَ : «أیُّهَا النّاسُ ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ ،
شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ ، وَأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ ، ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی ، وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ . هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه ِ ،
وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ِ ، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ .
فَاسأَلُوا اللّه َ رَبَّکُم بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَةٍ أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ وتِلاوَةِ کِتابِهِ ؛ فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیمِ .
وَاذکُروا بِجوعِکُم وعَطَشِکُم فیهِ جوعَ یَومِ القِیامَةِ وعَطَشَهُ ، وتَصَدَّقوا عَلى فُقَرائِکُم ومَساکینِکُم ، ووَقِّروا کِبارَکُم ، وَارحَموا صِغارَکُم ، وصِلوا أرحامَکُم ،
وَاحفَظوا ألسِنَتَکُم ، وغُضّوا عَمّا لا یَحِلُّ النَّظَرُ إلَیهِ أبصارَکُم ، وعَمّا لا یَحِلُّ الاِستِماعُ إلَیهِ أسماعَکُم ، وتَحَنَّنوا عَلى أیتامِ النّاسِ یُتَحَنَّن عَلى أیتامِکُم ،
وتوبوا إلَى اللّه ِ مِن ذُنوبِکُم ، وَارفَعوا إلَیهِ أیدِیَکُم بِالدُّعاءِ فی أوقاتِ صَلَواتِکُم ؛ فَإِنَّها أفضَلُ السّاعاتِ ، یَنظُرُ اللّه ُ عز و جل فیها بِالرَّحمَةِ إلى عِبادِهِ ،
یُجیبُهُم إذا ناجَوهُ ، ویُلَبّیهِم إذا نادَوهُ ویَستَجیبُ لَهُم إذا دَعَوهُ .
یا أیُّهَا النّاسُ ، إنَّ أنفُسَکُم مَرهونَةٌ بِأَعمالِکُم فَفُکّوها بِاستِغفارِکُم ، وظُهورَکُم ثَقیلَةٌ مِن أوزارِکُم فَخَفِّفوا عَنها بِطولِ سُجودِکُم ،
وَاعلَموا أنَّ اللّه َ ـ تَعالى ذِکرُهُ ـ أقسَمَ بِعِزَّتِهِ ألاّ یُعَذِّبَ المُصَلّینَ وَالسّاجِدینَ ، ولا یُرَوِّعَهُم بِالنّارِ یَومَ یَقومُ النّاسُ لِرَبِّ العالَمینَ .
أیُّهَا النّاسُ ، مَن فَطَّرَ مِنکُم صائِما مُؤمِنا فی هذَا الشَّهرِ کانَ لَهُ بِذلِکَ عِندَ اللّه ِ عِتقُ نَسَمَةٍ ومَغفِرَةٌ لِما مَضى مِن ذُنوبِهِ» .
فَقیلَ : یا رَسولَ اللّه ِ ، ولَیسَ کُلُّنا یَقدِرُ عَلى ذلِکَ! فَقالَ صلى الله علیه و آله : «اِتَّقُوا النّارَ ولَو بِشِقِّ تَمرَةٍ ، اِتَّقُوا النّارَ ولَو بِشَربَةٍ مِن ماءٍ .
أیُّهَا النّاسُ ، مَن حَسَّنَ مِنکُم فی هذَا الشَّهرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوازا عَلَى الصِّراطِ یَومَ تَزِلُّ فیهِ الأَقدامُ ،
ومَن خَفَّفَ فی هذَا الشَّهرِ عَمّا مَلَکَت یَمینُهُ خَفَّفَ اللّه ُ عَنهُ حِسابَهُ ، ومَن کَفَّ فیهِ شَرَّهُ کَفَّ اللّه ُ فیهِ غَضَبَهُ یَومَ یَلقاهُ ،
ومَن أکرَمَ فیهِ یَتیما أکرَمَهُ اللّه ُ یَومَ یَلقاهُ ، ومَن وَصَلَ فیهِ رَحِمَهُ وَصَلَهُ اللّه ُ بِرَحمَتِهِ یَومَ یَلقاهُ ، ومَن قَطَعَ رَحِمَهُ قَطَعَ اللّه ُ عَنهُ رَحمَتَهُ یَومَ یَلقاهُ ،
ومَن تَطَوَّعَ فیهِ بِصَلاةٍ کُتِبَ لَهُ بَراءَةٌ مِنَ النّارِ ، ومَن أدّى فیهِ فَرضا کانَ لَهُ ثَوابُ مَن أدّى سَبعینَ فَریضَةً فیما سِواهُ مِنَ الشُّهورِ ،
ومَن أکثَرَ فیهِ مِنَ الصَّلاةِ عَلَیَّ ثَقَّلَ اللّه ُ میزانَهُ یَومَ تَخَفَّفُ المَوازینُ ، ومَن تَلا فیهِ آیَةً مِنَ القُرآنِ کانَ لَهُ مِثلُ أجرِ مَن خَتَمَ القُرآنَ فی غَیرِهِ مِنَ الشُّهورِ .
أیُّهَا النّاسُ ، إنَّ أبوابَ الجِنانِ فی هذَا الشَّهرِ مُفَتَّحَةٌ ، فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یُغلِقَها عَلَیکُم ، وأبوابَ النّیرانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یَفتَحَها عَلَیکُم ،
وَالشَّیاطینَ مَغلولَةٌ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یُسَلِّطَها عَلَیکُم» .
قالَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام : فَقُمتُ فَقُلتُ : یا رَسولَ اللّه ِ ، ما أفضَلُ الأَعمالِ فی هذا الشَّهرِ؟
فَقالَ : «یا أبَا الحَسَنِ ، أفضَلُ الأَعمالِ فی هذَا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّه ِ عز و جل»
#شعبان
#رمضان
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
ترجمه خطبه شعبانیه :
اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش ، به شما روى آورده است ؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ،
شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است .
ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید .
نَفَس هایتان در آن ، تسبیح است ، خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ، پذیرفته و دعایتان در آن ، مورد اجابت است .
پس با نیّت هاى راست و دل هاى پاک ، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد ؛
چرا که بدبخت ، کسى است که در این ماه بزرگ ، از آمرزش الهى محروم بماند .
با گرسنگى و تشنگى خود در این ماه ، گرسنگى و تشنگىِ روز قیامت را یاد کنید ؛ به نیازمندان و بینوایانتان صدقه بدهید ؛
به بزرگان خود احترام ، و بر کوچک هایتان ترحّم ، و به بستگانتان نیکى کنید ؛ زبانتان را نگه دارید ؛ چشم هایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست ، بپوشانید ؛
گوش هایتان را از آنچه شنیدنش حلال نیست ، فرو بندید ؛ به یتیمان مردم ، محبّت کنید تا بر یتیمان شما محبّت ورزند ؛
از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید ؛ در هنگام نمازها ، دستانتان را بر آستان او به دعا بلند کنید ، که آن هنگام (وقت نماز) ، برترینِ ساعت هاست
و خداوند با نظر رحمت به بندگانش مى نگرد و هر گاه با او مناجات کنند ، پاسخشان مى دهد و چون او را صدا بزنند ، جوابشان مى گوید و چون او را بخوانند ،
اجابتشان مى کند .
اى مردم! جان هاى شما در گرو کارهاى شماست ، پس با آمرزش خواهى خود ، آنها را آزاد سازید ؛ و پشت هاى شما از بار گناهانتان سنگین است ،
پس با طول دادن سجده هاى خود ، آنها را سبک کنید ، و بدانید که خداوند ـ که یادش والاست ـ به عزّت خود ،
سوگند خورده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نمى کند و در روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان [براى حساب ]مى ایستند ،
آنان را با آتش ، هراسان نمى سازد .
اى مردم ! هر که از شما در این ماه ، روزه دارى را افطار دهد ، پاداش او براى آن ، نزد خدا ، آزاد کردن یک برده و آمرزش گناهان گذشته اوست» .
پس گفتند : اى پیامبر خدا ! همه ما توانایىِ این کار را نداریم!
پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : «خود را از آتش نگه دارید ، هر چند با یک دانه خرما ؛ مخود را از آتش نگه دارید ، هر چند با یک جرعه آب .
اى مردم! هر کس اخلاقش را در این ماه ، نیکو سازد ، براى او وسیله عبور از صراط خواهد بود ، در آن روز که گام ها بر صراط مى لغزد ؛
و هر کس در این ماه بر بردگان خود آسان بگیرد ، خداوند حساب او را سبک خواهد گرفت ؛ و هر کس در این ماه ، شرّ خود را [از دیگران] باز دارد ،
خداوند در روز دیدارش ، غضب خویش را از او باز خواهد داشت ؛ و هر که در این ماه ، یتیمى را گرامى بدارد ، در روز دیدار ، خداوند ، گرامى اش خواهد داشت ؛
و هر که در آن به خویشاوند خود نیکى کند ، در روز دیدار ، خداوند با رحمتش به او نیکى خواهد کرد ؛ و هر کس در آن از خویشان خود ببُرد ، خداوند در روز دیدار ،
رحمتش را از او قطع خواهد نمود ؛ و هر کس در آن ، نماز مستحبّى بخواند ، براى او دورى از آتش ، نوشته مى شود ؛ و هر کس واجبى را در آن ادا کند ،
پاداش کسى را دارد که هفتاد واجب را در ماه هاى دیگر ، ادا کرده است ؛
و هر کس در آن بر من زیاد صلوات بفرستد ، خداوند در روزى که وزنه اعمال ، سبک مى شود ، وزنه اعمال او را بیفزاید ؛
و هر کس در آن ، آیه اى از قرآن تلاوت کند ، پاداش کسى را دارد که در ماه هاى دیگر ، ختم قرآن کرده است .
اى مردم! در این ماه ، درهاى بهشت ، بازند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نبندد ؛
و درهاى دوزخ ، بسته اند . پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نگشاید ؛ و شیطان ها در بندند .
پس ، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما مسلّط نسازد» .
من(علی .ع) برخاستم و گفتم : اى پیامبر خدا! برترینِ کارها در این ماه چیست؟
فرمود : «اى ابو الحسن! برترینِ کارها در این ماه ، پرهیز از حرام هاى الهى است»
#شعبان
#رمضان
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره حدیث شریف :
مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ
#شرح_حدیث
#استاد_موسوی
#صوت_کلاس
#کلیپ_صوتی
گزینش و نوشتار:مهدی سلامی
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
hadis .mp3
8.49M
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره حدیث شریف :
مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ
#شرح_حدیث
#استاد_موسوی
#صوت_کلاس
#کلیپ_صوتی
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
در این که تفسیر این روایت چیست اختلافات زیادی وجود دارد، اما دو تفسیر که با مبانی عرفانی بیشتر سازگار است، و بر طبق آن مبانی معنای آن واضح میشود، یکی این است که نفس هر شیء و خودی هر شیء در حقیقت همان نحوه وجود آن است، نحوه وجود هر شیء بنابر عرفان میشود تعین وجود منبسط، پس «من عرف نفسه» یعنی حقیقتی که، حقیقت وجودی نفس و انسان است، که همان وجود منبسط و حقیقت انسان کامل میباشد، اگر کسی آن را بشناسد و به این معرفت برسد، «عرف ربّه»، پس بر میگردد به معرفت انسان کامل. پس نفس و حقیقت هر شیء نحوه وجود آن است، نحوه وجود آن یعنی تعین و ظهور آن در وجود منبسط، زیرا اشیاء ظهورات و تعیّنات وجود منبسط هستند، پس خودی و حقیقت هر شیء، همان علت و سببی است که منشاء این تعین است، آن سبب و آن منشاء تعیّن وجود منبسط است، اگر کسی حقیقت این وجود منبسط را که نفس و خودی خودش است، بشناسد، وجود منبسط هم که ظهور حق تعالی است، ربّ آن را هم میشناسد. آیهی النَّبِيُّ أَوْلَى﴿النَّبِيُّ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ موید همین معناست. این که نبی از خود مومنین به انفس آنها اولی است، هیچ قیدی -مثلا اطاعت- ندارد، ممکن است کسی این گونه برداشت کند که اینکه نبی اولی است، به این معنا است که اگر وی دستوری داد و خلاف میل انسان بود، باید امر او را انجام دهد، اما با این تفسیر قضیه بسیار پایین میآید و در حد رابطه یک رئیس و مرئوس پیامبر پایین آورده میشود! اما مسأله بسیار بالاتر از این است، ﴿النَّبِيُّ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ یعنی به طور مطلق، یعنی وجود نبی اولی از وجود مومن به نفس خود است، همانطور که کمالات نبی اولی از کمالات مومن به نفسش است، یعنی در اصل وجودش هم همین گونه است، زیرا این اطلاق دارد و شامل هر چیزی میشود، هر جنبه از جنبه های نبی که منبیء از ذات و صفات و افعال الهی است را در نظر بگیرید، نسبت به اتباعش اولویت دارد.
حال اگر این آیه را کنار «من عرف نفسه فقد عرف ربه» قرار دهید و آن توضیحی که گفته شد را در نظر بگیرید، که حقیقت هر شیء نحوه وجود آن است و نحوه وجود عین تقوّم به علتش است، و یا به عبارت دیگر تعیّن علت است، علت و منشاء اشیاء هم همان حقیقت صادر اول یا وجود منبسط است، پس «من عرف نفسه» که آن حقیقت را بشناسد (حقیقتی که منشاء تعیّن آن است)، «عرف ربّه».
معنای دیگر که منافاتی با این ندارد و در طول آن است، این است که علم هر انسان به خودش، اگر معرفت به خود پیدا کند، یعنی ما هرچه بخواهیم خود را بشناسیم، آیا میتوانیم بالاتر از آنچه خداوند ما میشناسد بشناسیم؟ یعنی آیا میتوانیم خود را از خداوند بهتر بشناسیم؟ اگر به فرض اعلی مرتبه معرفت به نفس برای کسی حاصل شود، بالاترین حد معرفت و شناخت از خود ما همان شناختی است که خداوند به ما دارد، پس اگر به فرض ما آن علم (علم الهی که خداوند به ما دارد و آن گونه که خدا ما را میداند) را پیدا کنیم، اعلی مرتبه معرفت نفس ما است. اگر کسی به فرض خود را آن گونه بشناسد که خدا او را همان گونه میشناسد، معرفتی بالاتر از این معنا ندارد.
حال آن گونه که خداوند هر شیء را میشناسد، به تعبیر عرفانی همان عین ثابت است، پس هر کس خود را (که همان اصل و منشاء اوست، یعنی همان گونه که در تعیّن علمی حق تعالی است) بشناسد، خودی او یعنی همان چیزی که خدا میداند، او در واقع ربّ خود را شناخته است، زیرا ربّ او در واقع همان اسمی است که حاکم بر این عین ثابت است. اگر بخواهیم به تعبیر فنی بگوییم، یعنی هر کس علم به عین ثابت خود پیدا کرد، علم به آن اسمی که حاکم بر این عین ثابت است، پیدا کرده است، زیرا عین ثابت مظهر همان اسم است و ربّ او هم همان است، پس «من عرف نفسه» یعنی نحوه تعیّن آن را در علم الهی دانست که حقیقت آن است، زیرا حقیقت اشیاء همان است که خداوند آنها را آن گونه میداند.
انسانی که اسماء جزئی بر او حاکم اند، معنا ندارد خداوند را فوق این اسماء بشناسد، علم هر کس به حق تعالی بر اساس همان اسماء حاکم بر اوست، آن که مظهر اسم اعظم است، خداوند را آن گونه میشناسد و آن گونه شهود میکند، آن که مظهر اسماء جزئیه است، به همان اسماء به حق تعالی معرفت دارد و او را شهود میکند. غایت علم هر انسان به حق تعالی بر اساس همان عین ثابت خودش و اسمائی که حاکم بر این عین ثابتند، است و بیش از این هم سهمی از معرفت برای کسی نیست؛ پس «من عرف نفسه» یعنی اگر کسی آن حقیقتش را که عین ثابتش است، شناخت، ربّش (یعنی اسمائی که حاکم بر او و مربّی او هستند) را میشناسد.
#شرح_حدیث
#استاد_موسوی
#صوت_کلاس
#کلیپ_صوتی
#متن
گزینش و نوشتار:مهدی سلامی
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از مصطفی درویشی
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر
✔️بخش اول
✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند.
❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟
🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم
🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق
🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا
🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است
🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔸شب قدر در عالم طبیعت
❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست!
✅پاسخ:
1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است
🔸فنای در مقام فعل
2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا
#رمضان
#شب_قدر
#استاد_موسوی
#صوت
نگاره :محمد مهدی گرایی
sapp.ir/musaavi_b
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
حقیقت لیلة القدر.m4a
21.47M
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر
✔️بخش اول
✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند.
❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟
🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم
🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق
🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا
🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است
🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔸شب قدر در عالم طبیعت
❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست!
✅پاسخ:
1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است
🔸فنای در مقام فعل
2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا
#رمضان
#شب_قدر
#استاد_موسوی
#صوت
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر
✔️بخش دوم
🔴ليلة القدر در روایات:
1⃣شب تقدیر همه حقایق ازلا و ابدا
🔺شب قدر زمانی تفصیل حقایق مجمل پیشین
2⃣فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ
🔺ادراک وجدان و یافتن است
3⃣مفاد سایر آیات و روایات:
🔺نزول قرآن
🔺نزول ملائکه و روح
✅نتیجه:حقیقت لیله القدر بالاتر از مجاری مکان و زمان و طبیعت
🔸تقدیر همان علم است
🔸ظرف تقدیر حقیقتی شامل همه امور عالی و سافل
🔶ظرف تقدیر حقیقی عقل اول یا همان نور محمدی
🔴معنای لیل
🔴ارتباط لیله القدر با:
🔸نزول قرآن
🔸نزول ملائکه
🔴مراتب ادراک لیله القدر
💡توجه:توجه به باطن نباید مانع توجه به ظاهر شود
#رمضان
#شب_قدر
#استاد_موسوی
#شرح_جامعه_کبیره
#صوت
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
حقیقت لیله القدر2.mp3
12.96M
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر
✔️بخش دوم
🔴ليلة القدر در روایات:
1⃣شب تقدیر همه حقایق ازلا و ابدا
🔺شب قدر زمانی تفصیل حقایق مجمل پیشین
2⃣فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ
🔺ادراک وجدان و یافتن است
3⃣مفاد سایر آیات و روایات:
🔺نزول قرآن
🔺نزول ملائکه و روح
✅نتیجه:حقیقت لیله القدر بالاتر از مجاری مکان و زمان و طبیعت
🔸تقدیر همان علم است
🔸ظرف تقدیر حقیقتی شامل همه امور عالی و سافل
🔶ظرف تقدیر حقیقی عقل اول یا همان نور محمدی
🔴معنای لیل
🔴ارتباط لیله القدر با:
🔸نزول قرآن
🔸نزول ملائکه
🔴مراتب ادراک لیله القدر
💡توجه:توجه به باطن نباید مانع توجه به ظاهر شود
#رمضان
#شب_قدر
#استاد_موسوی
#شرح_جامعه_کبیره
#صوت
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو
📆انتشار یافته به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهدا عضو
#استاد_موسوی
#صوت
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
ehda ozve.mp3
5.25M
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو
📆انتشار یافته به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهدا عضو
#استاد_موسوی
#صوت
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو
📆انتشار یافته به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهدا عضو
✔️بخش اول
❓بعد از قطع رابطه روح و بدن آیا تمام روابط که بین روح وبدن بود تمام میشود؟ما در حالیکه در حیات طبیعی هستیم روح و بدنمان رابطه دارد،اما آیا بعد از مرگ روح و بدن هیچ ارتباطی ندارد؟
🔸نگاه دیگری در مورد آنچه که بعد از مرگ است و رابطه ای که روح انسان با بدن بعد از مرگش دارد[این است] که اگر در فلسفه چگونگی رابطه این دو گفته شد آن وقت در برخی قضایایی که در طب امروز پیش آمده و رو به گسترش هم هست دخالت مستقیم دارد.
🔹به حسب برداشت عادی ما ،بعد از قطع رابطه روح و بدن ،ارتباط بین روح و بدن قطع میشود ،پس اگر کسی که از دنیا رفت با رضایت سابق خودش با فرض اینکه خودش راضی بوده و ورثه اش هم راضی هستند_در مورد این فرض سخن میگویم_ و نه حتی کسی که دچار مرگ مغزی است و زنده است که به لحاظ شرعی و فلسفی احکام زنده را دارد و لو اینکه همه اطبا میگویند در اغلب موارد برگشت ندارد ولی در مرحله حیات نباتی او زنده است.اما من چیز بالاتری را میگویم برای کسی که مُرد و به هر ترتیب، پیشرفت علم پزشکی به گونه ای باشد که بتواند اعضای همین میت را برای پیوند اعضا مثل کسی که دچار مرگ مغزی است استفاده کنند .اگر این مطلبی که میگویم به عنوان اصل اثبات شده _در جای خودش_ به عنوان یک مبنا پذیرفتیم باید دید که آیا این کار یک کار اخلاقی است؟و مطابق با اخلاق حرفه ای هست یا نه؟
🔴برای روشن شدن مساله باید یک نکته را در مورد روح و بدن بگویم که در جای خود در فلسفه بحث میشود .
🔶روح انسان مادامیکه که به حیات طبیعی زنده است دو گونه ارتباط با بدن دارد:
1⃣ تصرف در بدن [یعنی]تمام آنچه که در بدن انسان یا حیوان رخ میدهد از تدبیر هایی که اعضا سالمند ،گردش خون است و ضربان قلب است و... بر اساس آن قواعد به علت ارتباطی است که روح با بدن دارد از این تعبیر میکنیم به تعلق [روح با بدن] .یعنی علقه و علاقه ای ،گره ای بین روح و بدن هست که بخاطر این رابطه روح در بدن تصرف میکند و بدن را تدبیر میکند نمیگذارد فاسد بشود و امثال اینها.
2⃣علاوه بر این، روح موجودی است مجرد و غیر مادی _که در جای خود اثبات میشود _موجود مجرد در هر کار و چیزی که انجام میدهد و در هر شی ای که تصرف میکند او را میشناسد بدون شناخت معنا ندارد پس روح بدن خودش را میشناسد و به همین سبب در بدن خودش تصرف میکند و در بدن ناشناس تصرف نمیکند و هم یک توجه شدید و محبت شدید به بدن خود دارد به هرحال این بدن هم از یک طرف زمینه پیدایش روح بوده است و هم ابزار روح بوده است ،پس یک محبت تکوینیِ وجودی بین روح و بدن هست.
🔸وقتی که انسان میمیرد آن رابطه اول قطع میشود و دیگر [روح] نمیتواند در بدن تصرف کند و بدن میپوسد و به چرخه طبیعت خود بازمیگردد ،اما با مردن این چنین نیست که علم و آگاهی و توجه روح از بدن قطع بشود به سبب اینکه این توجه به بدن جوهری او شده و به تعبیر علمی ملکه شده است ،وقتی که روح یک عمر توجه به این بدن داشته است معنا ندارد با یک لحظه مردن هیچ نحوه توجهی و هیچ ارتباطی با بدن نداشته باشد.
⛔️ غالب انسان ها این چنین هستند خودشان را با بدن اشتباه میگیرند به نحوی که اگر بخواهیم به خود اشاره کنیم به این توده مولکولی اشاره میکنیم و میگوییم "من اینجا هستم" در حالی که چیزی که اینجاست توده ی از مولکول هاست و من و این مولکول ها نیستم ،من که یک روح مجرد ام که در مکان قرار نمیگیرد ،اما به سبب همان علاقه شدید خودش را با بدن اشتباه میگیرد و این اشتباه با مردن مرتفع نمیشود باز هم به دلایلی که در جای خودش در فلسفه اثبات میشود.
#استاد_موسوی
#متن
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اهدا عضو
📆انتشار یافته به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهدا عضو
✔️بخش دوم
🔺پس آن کسی که مرده است برای اینکه از این خواب غفلت بیدار بشود و متوجه شود که [حقیقت] او این بدن نبود و حقیقتی غیر از این بوده کاری لازم است و به این زودی حاصل نمیشود .
❓حالا فرض کنید در [همین حال مرگ] این بدن را مثله کنند و قطعه ای از این بدن را بردارند برای اینکه یک نفر دیگر زنده بمانند ،معنایش چیست؟
🔴انسانی که در برزخ است در واقع میبیند که بدن او درحال مثله شدن است و اعضای بدن او را در جای دیگر به کار میگیرند و چون حجاب ماده و بدن برکنار شده میزان و شدت ادراک بسیار بالاتر است از انچه که در این بدن مادی است.
🔵ما در حالت حیات به بدن مادی خیلی از چیز ها را نمیتوانیم بفهمیم به سبب مانعی که همین خود بدن مادی برای روح ما ایجاد کرده است اما وقتی این مانع برطرف شد شدت و سختی آنچه که عذاب باشد برای روح خیلی بیشتر است همانطور که اگر لذتی باشد در جانب لذت هم باز بسیار بیشتر است .در حال حیات چه سختی و چه لذتی که بخواهد به ما برسد از مجرای این بدن میرسد و روح از طریق بدن ادراک میکند ولی بعد از مرگ مستقیما خودش ادراک میکند.
✅نتیجه این حرف با همین مقدماتی که در فلسفه هست [این میشود] که اگر بدن میت قطعه قطعه شد و هر میزان برداشتند -که ظاهرا هم میگویند خیلی کار خوبی است چراکه این بدن اسراف میشود و میخواهد بپوسد ،پس به جای این یک نفر ،ده نفر دیگر را نجات میدهیم - اما سبب میشود که یک سختی شدید به آن انسانی که در مرتبه برزخ است وارد بشود و او عذاب بکشد ، قطع توجه اش از عالم طبیعت به طول بیانجامد ،تا وقتیکه جهات بدنی باقی است این توجه تمام نخواهد شد و از برزخ خلاص نخواهد شد ،به طور طبیعی قرار بود ده یا بیست و یا سی سال به طول بیانجامد اما قطعات او در یک وجود دیگر هست و او خودش را هنوز وابسته به این عالم میبیند و سختی هم میکشد.
💡این کار خلاف اخلاق است که برای نجات جان ده یا بیست نفر دیگر یک نفر را در عذاب قرار دهیم،هرچند خود او رضایت داشته باشد چراکه او توجه ندارد که چه مشکلی برای او پیش خواهد امد و خیال میکند که کار اخلاقی است ثوابی هم انجام داده.
💊حرفه پزشکی ،تنها حرفه ای است که اخلاق حرفه ای اش به محدوده عالم طبیعت و بدن منحصر نمیشود چون بعد هم ارتباط و توجه نفس به بدن باقی است .
🔶البته این مقدمات که گفته شد ادعا هایی است که باید در جای خود اثبات بشود ولی اگر اینچنین باشد و کسی بتواند این مقدمات را با دلیل عقلی اثبات بکند مساله پیوند اعضا کاری کاملا غیر اخلاقی هست چه در حال مرگ مغزی باشد و چه در غیر مرگ مغزی باشد چراکه موجب عذاب برای کسی است که به مرتبه برزخ منتقل شده.
#استاد_موسوی
#متن
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
فقره اول.mp3
12.56M
📝بیان استاد سید محمد موسوی در شرح زیارت جامعه کبیره
✔️بخشی از فقره اول:
"اهل بیت نبوت "
🔶نبی :یعنی آنی که خبر میدهد
🔺معنای ظاهری:شخص به سبب قابلیات حقایقی را بر او آشکار میشود و مامور میشود که ابلاغ کند
🔹اخبار نحوه هایی دارد
🔹سخن گفتن یک نحوه خبر دادن است
🔹گاه به زبان حال چیزی گفته میشود
🔴اگر اَعراض و صفات میتواند خبر از حقیقتی بدهند پس یک حقیقت وجودی به نحو اولی میتواند خبر بدهد
🔺معنای باطنی یا نبوت تعریفی :به حسب وجود از خداوند خبر میدهد
🔹معنای حدیث "کنت نبیا و آدم بین الماء و الطین"
🔹معنای خطابات قرآنی "ذکر" و " برهان" نسبت به پیامبر
💡دلیل معجزات ظاهری پیامبر
🔶بیت:
🔺معنای ظاهری:محل سکنی
🔺حقیقت بیت:مرتبه وجودی هر فرد
اهل بیت هرکس که وجودش اقتضاء با وجود ختمی مرتبت داشته باشد
🔶اهلیت دو گونه دارد
1⃣نسب
🔸اتحاد وجودی پیامبر و حضرت علی
2⃣انتساب معنوی:هرکس که بلحاظ مرتبه وحودی ،علم ،معرفت،مشاهدات، شهود ها، اخلاق و اعمالی که پیامبر داشته است مناسبت بیشتر با پیامبر داشته باشد اهلیت بیشتر دارد
🔹بدلیل مراتب وسیع وجودی پیامبر اگاهی بر هم رتبه با ایشان جز از طریق خود ایشان میسر نیست
🔹نص نبوی در رتبطه با اهل بیت
♦️حاصل سلام زائر بر اهل بیت :
1⃣نظام وجود تسلیم تشما هالی بیتی هست که در همه مراتب وجودی تا اعلی مرتبه اقتضائات پیامبر که بدون واسطه با خداوند مرتبط است
2⃣اِخبار به تسلیم بودن زائر نسبت به ولی هست که در محضر اوست
#شرح_جامعه_کبیره
#استاد_موسوی
#صوت
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
✅غایت خلقت انسان عالم غیب مطلق است؛ چنانچه در قدسیّات وارد است:
🔶یا بنَ آدَمَ خَلَقتُ الاشیَاءَ لِاجلِکَ، وَ خَلَقتُکَ لِاجلی؛
و در قرآن شریف خطاب به موسی بن عمران- علی نبینا و آله و علیه السلام- فرماید که: وَ اصطَنَعتُکَ لِنَفسِی و نیز فرماید: وَ انَا اختَرتُکَ پس، انسان مخلوق «لاجل الله» و ساخته شده برای ذات مقدّس اوست؛ و از میان موجودات او مصطفی و مختار است؛ غایت سیرش وصول به باب الله و فنای فی ذات الله و عکوف به فناء الله است؛ و معاد او الی الله و من الله و فی الله و بالله است؛
⚫️امام راحل (ره)
📚 کتاب تفسیر سوره حمد، ص۴۱
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b