eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
285 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علیٍّ سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّه، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّه، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّه، اَلوالی للولایهِ النّاسوتیّه، أُنمُوذِجِ الواقِعِ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین، صوره الأمانه الإلهیّه، مادهِ العلومِ الغیرِ المُتناهیهِ، الظّاهرِ بالبرهانِ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ، بِسْمَلَهِ کتابِ الموجودِ، فاتحه مصحفِ الوجودِ، حقیقه النقطهِ البائیّه، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّه، حَیدَرِ آجام الإبداعِ، الکرّار فی معارکِ الإختراع، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ، علیِّ بن أبی طالب، علیه الصّلوهُ و السّلام. ⬛️ شهادت حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب تسلیت و تعزیت باد ⬛️ ایتا تلگرام
قالَ شَيْخُنا الصَّدوُقُ فيما أَمَلَي عَلَي الْمَشَايِخِ في مَجْلِسٍ واحِدٍ مِنْ مَذْهَبِ الإْمامِيَّهِ مَنْ أَحْيا هاتَيْنِ اللَّيْلَتَيْنِ بِمُذاكِرَة الْعِلْمِ فَهُوَ أَفْضَلُ. شيخ ما صدوق در آنچه بر بزرگان در يك مجلس راجع به مذهب اماميه ديكته كرده چنين فرمود: هر كه اين دو شب را با بحثهاي علمي احيا بدارد بهتر است مفاتیح الجنان، صفحه ۲۹۸ ایتا تلگرام
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر ✔️بخش دوم 🔴ليلة القدر در روایات: 1⃣شب تقدیر همه حقایق ازلا و ابدا 🔺شب قدر زمانی تفصیل حقایق مجمل پیشین 2⃣فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ 🔺ادراک وجدان و یافتن است 3⃣مفاد سایر آیات و روایات: 🔺نزول قرآن 🔺نزول ملائکه و روح ✅نتیجه:حقیقت لیله القدر بالاتر از مجاری مکان و زمان و طبیعت 🔸تقدیر همان علم است 🔸ظرف تقدیر حقیقتی شامل همه امور عالی و سافل 🔶ظرف تقدیر حقیقی عقل اول یا همان نور محمدی 🔴معنای لیل 🔴ارتباط لیله القدر با: 🔸نزول قرآن 🔸نزول ملائکه 🔴مراتب ادراک لیله القدر 💡توجه:توجه به باطن نباید مانع توجه به ظاهر شود ایتا تلگرام
حقیقت لیله القدر2.mp3
13.27M
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر ✔️بخش دوم
استاد سید محمد موسوی
قالَ شَيْخُنا الصَّدوُقُ فيما أَمَلَي عَلَي الْمَشَايِخِ في مَجْلِسٍ واحِدٍ مِنْ مَذْهَبِ الإْمامِيّ
اینکه شیخ صدوق، کسب علم را بر انجام طاعات در شب قدر، فضیلت دادند، نظر شیخ صدوق است و مستند روایی ندارد، در برابر روایاتی که اعمالی برای شب قدر توصیه کردند و نتیجه آنکه کلام شیخ صدوق بی وجه است. نظر حضرتعالی در این رابطه چیست؟ پاسخ استاد: دأب شیخ مشایخنا الاقدمین صدوق رحمة الله عليه در نظراتی که دارد آن است که آنچه میفرماید متخذ از روایات است و در موارد زیادی، حتی عین تعابیر روایی را نقل میکند البته فرمایش این محدث عالیمقام که متخذ از روایات است به این معنا نیست که شب قدر کسی دعا نخواند و به مطالعه بپردازد این سخن در مورد کسی است که سایر اوقاتش را به تحصیل و مطالعه دائم مشغول است. چنین کسی، شب قدر به اعمال مختصری مشغول شود و سپس به مطالعه اش مانند بقیه اوقاتش، ادامه دهد. ضمنا این نکته مهم مد نظر باشد که مقصود از مذاکره علم، معارف حقیقی است نه دانش‌های مرتبط با دنیا. ایتا تلگرام
31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کسانی که در این چهل روز سکوت کردند، امر به منکر می‌کنند. 🔹حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی بایگی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه رضوی در جلسه شرح زیارت جامعه کبیره: یکی از منکرات این است که انسان‌های بی‌گناه کشته بشوند. وظیفه انسان‌ها این است که این قضیه را انکار کنند‌. 🔹نباید فراموش کرد که چه کسانی در این چهل روز نزدیک به دو ماه سکوت کردند. اینها با همین سکوتشان دارند امر به منکر می‌کنند. ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ 🇵🇸 🇵🇸 ایتا تلگرام
گرفتاری ملت مسلمان فلسطین و ابتلای آنها به مصائب عظیم و در به دری و آوارگی این ملت شریف و شجاع و جانباز و قتل عام آنان با ایادی استعمار بی رحم و معرا از عواطف انسانی و غصب وطن مادری آنان از ناحیه صهاینه و کشتار دسته جمعی زنان و کودکان توسط ارهابی های جهود غوطه ور در افکار ارتجاعی و خالی از سجایای خاص انسان، مورد تنفر شدید ملت مسلمان ایران میباشد ولی عمال استعمار مانع شدند که ملت ما به یاری خلق فلسطین بشتابد. باید با یک انقلاب عظیم اسلامی خاک پاک فلسطین به خصوص ارض مقدس قدس را از لوث وجود صهاینه پاک نمود ملت اسلام باید توجه داشته باشد که حفظ هر وجب از اراضی کشور اسلامی از فرائض دینی هر مسلمان است. حقیر با جرئت و با صراحت اظهار میدارد که ملت مسلمان ایران در مساله فلسطین بسیار حساس تر از کثیری از کشورهای اسلامی است. ظهور دولت به تمام عیار یهودی در ارض فلسطین معلول بی کفایتی دول عربی و ناشی از سلطه استعمار بر زمامداران کشور های اسلامی است. استاد سید جلال الدین آشتیانی منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، جلد چهارم، صفحه ۲۰ و ۲۱ 🇵🇸 🇵🇸 ایتا تلگرام
تفسیر سوره واقعه 26.mp3
16.15M
🎙تفسیر سوره واقعه 📎 جلسه بیست و ششم 💡صوت پایانی ایتا تلگرام
✅سلسه جلسات شرح زیارت جامعه کبیره 🔸استاد سید محمد موسوی بایگی 📆سه شنبه ها بعد از نماز ظهر و عصر 🕌مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی ایتا تلگرام
در تفسیر سوره واقعه یکبار ذيل بحث ظهور انسان به صورت های مختلف در اخرت اشاره میشود چون در آخرت ماده وجود ندارد اجتماع صورت هاي مختلف محال نيست همانطور كه در ذهنمان مي توانيم آب و آتش را باهم جمع كنيم. یکبار ذيل بحث محدوديت اختيار اصحاب يمين گفته میشود در عالم مثال هرصورتي ابا دارد از اينكه صورت دیگری را بپذیرد همانطور که در ذهنمان نمی توانیم صورت آب و آتش را جمع کنیم. این دو چطور جمع میشود ؟ متن پاسخ استاد: سلام علیکم مقصود از سخن اول در مورد اجتماع صورت ها، این است که وجود مجرد از ماده، می‌تواند، نمود و بروز گوناگون به صور مختلف داشته باشد. مثلا انسان حریص ،از جهت این صفت، به صورت حیوان مناسب با آن دیده شود مثلاً بصورت مورچه ، از جهت شکم چرانی ، مثلاً به صورت گاو و از جهت بد خلقی به صورت گرگ دیده شود و هکذا، پس وجود واحد، جامع صور مختلف از جهات مختلف میباشد . اما آنچه در سخن دوم مطرح شد مقصود این است که هر صورت خاص، ذاتا اِبا دارد از اینکه به صورت دیگری مبدل شود. مثلا صورت آب به حسب ذاتش با صورتهای دیگر اختلاف دارد و از آن جهت که صورت آب است نه مبدل به صورت دیگر میشود و نه با حفظ صورت آب، صورت آتش میشود یعنی در عین اینکه صورت آب است صورت آتش باشد . این امکان ندارد. این امر در مورد صور ذهنی نیز صادق است در ذهن، صورت آب و آتش را میتوانید با هم تصور کنید پس هردو به وجود ذهن واحد ، موجود اند، پس به این معنا، باهم جمع شدند و اما به این معنا که صورت آب در ذهن ، صورت آتش هم باشد یعنی در عین آب بودن، صورت آتش هم باشد چنین چیزی نمیشود. ایتا تلگرام
نقلست از مشايخ معتبر كه روندگان طريقت در سلوك بمقامى برسند كه علم آنجا حجاب باشد. عقل و شرع اين سخن را بگزاف قبول كردندى تا بقرائن معلوم شد كه علم آلت تحصيل مراد است نه مراد كلّى. پس هركه بمجرّد علم فرود آيد و آنچه بعلم حاصل ميشود درنيابد، همچنانست كه به بيابان از كعبه بازمانده است . کلیات . اقبال، 1382، ص 31. ایتا تلگرام