eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
292 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد سید محمد موسوی
🔴مکاتبه و پرسش حسن بصری از امام حسن مجتبی علیه السلام درباره قضا و قدر و پاسخ آن امام فرزانه 📝 كَتَ
پيرو آنچه در مورد قدر مى‌نويسم باش كه هر كس ايمان به قدر نداشته باشد چه خير و چه شر آن كافر است و هر كه گناه را به گردن خدا بياندازد فاجر است.هرگز خداوند بزور مردم را به اطاعت خويش وانداشته و به زور به معصيت وادار نكرده و آنها را به خود وانگذاشته است اما مالك تمام نيروهائى است كه در اختيار مردم قرار داده و قادر بر تمام قدرتهائى است كه به ايشان سپرده اگر راه اطاعت و بندگى را سپردند مانع آنها نخواهد شد و بازشان نمى‌دارد.اگر به معصيت تصميم گرفتند در صورتى كه بخواهد ممكن است بين آنها و عمل خلاف فاصله شود(و نگذارد آلوده به معصيت شوند)اگر چنين كارى را نكرد آنها را وادار به معصيتشان نكرده و نه به زور دچار چنين عملى نموده. خداوند به آنها قدرت انجام چنين كارى را داده و راهى برايشان گشوده و تمكن انجام عمل(و ترك آن را به ايشان داده)راه به انجام امر و ترك معصيت در آنها مقرر كرده.تكليف را از كسانى كه نقص بدنى دارند و قدرت انجام ندارند يا زمين‌گير هستند برداشته و السلام. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۱۰ , صفحه۱۳۶ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
حقیقت لیلة القدر.m4a
21.47M
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر ✔️بخش اول ✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند. ❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟ 🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم 🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق 🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا 🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است 🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔸شب قدر در عالم طبیعت ❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست! ✅پاسخ: 1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است 🔸فنای در مقام فعل 2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
✅ بیان نورانی حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب از صفات خداوند در خطبه ۱۵۲ نهج البلاغه https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
✅ امیرالمومنین در بیان صفات خداوند عز وجل میفرمایند: الْحَمْدُ لِلَّهِ الدَّالِّ عَلَى وُجُودِهِ بِخَلْقِهِ، وَ بِمُحْدَثِ خَلْقِهِ عَلَى أَزَلِيَّتِهِ، وَ بِاشْتِبَاهِهِمْ عَلَى أَنْ لَا شَبَهَ لَهُ. لَا تَسْتَلِمُهُ الْمَشَاعِرُ وَ لَا تَحْجُبُهُ السَّوَاتِرُ، لِافْتِرَاقِ الصَّانِعِ وَ الْمَصْنُوعِ وَ الْحَادِّ وَ الْمَحْدُودِ وَ الرَّبِّ وَ الْمَرْبُوبِ. الْأَحَدِ بِلَا تَأْوِيلِ عَدَدٍ، وَ الْخَالِقِ لَا بِمَعْنَى حَرَكَةٍ وَ نَصَبٍ، وَ السَّمِيعِ لَا بِأَدَاةٍ، وَ الْبَصِيرِ لَا بِتَفْرِيقِ آلَةٍ، وَ الشَّاهِدِ لَا بِمُمَاسَّةٍ، وَ الْبَائِنِ لَا بِتَرَاخِي مَسَافَةٍ، وَ الظَّاهِرِ لَا بِرُؤْيَةٍ، وَ الْبَاطِنِ لَا بِلَطَافَةٍ. بَانَ مِنَ الْأَشْيَاءِ بِالْقَهْرِ لَهَا وَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا، وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ بِالْخُضُوعِ لَهُ وَ الرُّجُوعِ إِلَيْهِ. مَنْ وَصَفَهُ فَقَدْ حَدَّهُ، وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ، وَ مَنْ عَدَّهُ فَقَدْ أَبْطَلَ أَزَلَهُ، وَ مَنْ قَالَ كَيْفَ فَقَدِ اسْتَوْصَفَهُ، وَ مَنْ قَالَ أَيْنَ فَقَدْ حَيَّزَهُ. عَالِمٌ إِذْ لَا مَعْلُومٌ، وَ رَبٌّ إِذْ لَا مَرْبُوبٌ، وَ قَادِرٌ إِذْ لَا مَقْدُورٌ. ستايش خداوندى را كه آفريدگانش بر وجود او راهنماينده اند و چون جامه حدوث بر تن دارند، كه پديد مى آيند و از ميان مى روند، بر ازلى بودنش دلالت دارند. و شباهتشان به يكديگر نشان بى همتايى اوست. حواس ما، حقيقت ذات او نتواند شناخت و، هيچ پرده اى مستورش نتواند داشت، زيرا فرق است ميان آنكه صانع است و آنچه مصنوع است و ميان آنچه محدود كننده است و آنچه محدود شونده و ميان آنچه پرورنده است و آنچه پرورش مى يابد. خداوند، يكى است، ولى نه به تعبير عددى، آفريننده است ولى نه با حركت يا تحمل رنج. شنواست، بى آنكه ابزار شنواييش باشد. بيناست، نه بدان گونه كه ديده از هم بگشايد. حاضر است نه اين كه با چيزى مماس باشد و جدا از هر چيزى است نه اين كه ميانشان مسافتى باشد. آشكار است نه به ديدن و نهان است نه سبب لطافت. از چيزها جداست زيرا هر چيزى مقهور او و به قدرت اوست. هر چيزى غير اوست، كه همه در برابر او خاضع اند و به سوى او باز مى گردند. هر كس وصفش كند محدودش كرده و آنكه محدودش كند او را بر شمرده است و هر كه بر شماردش ازليّتش را باطل كرده است. هر كه بگويد كه خدا چگونه است، خواسته كه وصفش كند و هر كه بگويد خدا در كجاست براى او مكانى قائل شده. عالم بود، آن گاه كه معلومى نبود، آفريننده بود، آن گاه كه آفريده اى نبود. توانا بود، آن گاه كه چيزى نبود كه تواناييش را با او سنجد. نهج البلاغه، خطبه ۱۵۲ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علیٍّ سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّه، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّه، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّه، اَلوالی للولایهِ النّاسوتیّه، أُنمُوذِجِ الواقِعِ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین، صوره الأمانه الإلهیّه، مادهِ العلومِ الغیرِ المُتناهیهِ، الظّاهرِ بالبرهانِ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ، بِسْمَلَهِ کتابِ الموجودِ، فاتحه مصحفِ الوجودِ، حقیقه النقطهِ البائیّه، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّه، حَیدَرِ آجام الإبداعِ، الکرّار فی معارکِ الإختراع، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ، علیِّ بن أبی طالب، علیه الصّلوهُ و السّلام. ⬛️ شهادت حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب تسلیت و تعزیت باد ⬛️ ایتا تلگرام
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی 👤 توسط استاد سید محمد موسوی 📆باز نشر به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی با دف و نی، دوش آن مرد عرب وه! چه خوش می‌گفت، از روی طرب ایهاالقوم الذی فی‌المدرسه کلکم حصلتموها وسوسه ذکر کم ان کان فی غیر الحبیب مالکم فی‌النشاة الاخری نصیب فاغسلوا یا قوم عن لوح الفؤاد کل علم لیس ینجی فی‌المعاد ساقیا! یک جرعه از روی کرم بر بهائی ریز، از جام قدم تا کند شق، پرده ی پندار را هم به چشم یار بیند یار را مثنوی نان و حلوا، بخش۵ ایتا تلگرام
Sheikh Bahai.mp3
1.63M
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی 👤 توسط استاد سید محمد موسوی 📆انتشار به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی ایتا تلگرام
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی 👤 توسط استاد سید محمد موسوی 📆بازنشر به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی ایهاالقوم الذی فی‌المدرسه کل ما حصلتموه وسوسه میگوید این علوم مدرسی، وساوس است، معنای وسوسه آن است که چیزی به ذهن بیاید، منشا اموری هم بشود اما حقیقتی ندارد و بی اصل است. اگر کسی به دنبال شناخت اشیا است ذهنیتش - خواسته یا ناخواسته- این باشد که اشیا به خودی خود، چیزی هستند و دنبال شناخت احکام و آثار آنهاست اما از حقیقت حق غفلت کرد دچار وسوسه شده زیرا در واقع، موجودیت اشیا، به وجود حق است اینها آیه او هستند. اگر اشیا اینطور دیده شد حق است وگرنه باطل است. ذکر کم ان کان فی غیر الحبیب ما لکم فی‌النشاة الاخری نصیب اگر در این علوم غیر از حق و شوون حق به چیز دیگری توجه شد بی اصل و بدون حقیقت است پس از آخرت حقیقی بهره ای نخواهد داشت، چراکه آخرت حقیقی یعنی شهود خداوند. اعلی مرتبه آخرت یعنی برترین غایت یعنی حق تعالی . با این نگاه ، یعنی نگاه استقلالی به اشیا، کسی به آن مرتبه شهود نمیرسد. ایتا تلگرام
🔴 تجربه مرگ🔴 🎙در کلام استاد سید محمد موسوی 📚 باتوجه به درخواست برخی دانشجویان، در مورد تجربه مرگ که اخیرا در برنامه ای در سیما به آن پرداخته شد استاد در رابطه با تجربه مرگ صحبت فرمودند. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
🔴 تجربه مرگ🔴 🎙در کلام استاد سید محمد موسوی 📎 بخش اول #تجربه_مرگ #استاد_موسوی #پرسش_و_پاسخ #صوت_
بخش دوم این صوت به دلیل حجم بالا در این پیامرسان قابل بارگزاری نبود، علاقه مندان به درگاه جایگزین در پیامرسان تلگرام مراجعه بفرمایید.
✅ نشست علمي با موضوع« تأملی در ساحت اجتماعی فلسفه اسلامی»برگزار می‌شود 🎙با حضور و ارائه : حجت الاسلام والمسلمين سید محمد موسوی بایگی 🌐به صورت مجازي 📆زمان: یکشنبه 1 خردادماه ⏰ساعت: 11:30 عصر 🔗پیوند شركت در نشست به صورت زنده در سامانه https://gharargah-amuzsh.lms2.hozehkh.com/ws/ulomaghley-neshast1 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
💢تبیین شخصیت ملاصدرا بر بلندای علم و فلسفه 🎙 حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمد موسوی بایگی، دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی 📰 گفتگوی رسانه فکرت؛ به‌مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا 🔸مهم‌‌ترین جنبه موجود در مباحث ملاصدرا و فلسفۀ ایشان، چینش، ترکیب، نظم و سیر منطقی‌دادن به مسائل می‌‌باشد. البته این کار در فهم فلسفی و رشد فیلسوف و کسانی که بعد از او پا به میدان می‌‌گذارند، بسیار مهم می‌‌باشد. لذا ملاصدرا تقریباً آن پازل نامنظم فلسفی که قبل از خودش بود را در یک نظام جامع، کامل و منظم ترتیب داد. 📎پیوند گفتگو https://fekrat.net/?p=9157 @Fekrat_Net https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
📝بخشهایی از مقدمه استاد سید جلال الدین آشتیانی بر کتاب "مصباح الهدایة إلي الخلافة و الولاية" بسمه تعالى‏ يكى از آثار نفيس در مبحث نبوت و ولايت، به طريقه محققان از عرفا و كمّل از حكماى اسلامى، رساله مصباح الهداية إلى الخلافة و الولاية اثر سيد سادات و ماجد العرفاء و الفقهاء، قدوة الحكماء المتألهين، استاد محقق در حكمت متعاليه، مرحوم مبرور، حضرت امام خمينى، سقى اللّه تربته، می باشد. مرحوم امام خمينى كتاب سرّ الصلاة، كه بحق اثرى است بینظير، و شرح دعاء السحر، و اثر حاضر را به زبان عرفان- كه لسان خاص اين قبيل از آثار است و جز خامه كمل از ارباب عرفان هيچ قلمى را توانايى آن نيست كه اثرى قابل دوام و كتابى كه حق مطلب‏ عرفانى را ادا نمايد به وجود آورد- تصنيف فرموده ‏اند... در اين اثر منيف از مباحث «توحيد» و «علم الأسماء» و مسائل مهمى از قبيل بحث «بدا» و «سرّ قدر»، علم حق به اشيا قبل از كثرت، به طريقه حكما نيز گفتگو شده است. زبان كتاب رسا و زيبا و بهجت افزاست؛ مسائل غامض و مباحث عاليه نبوت و ولايت در عبارات نسبتا كوتاه ولى رسا با مهارت تقرير شده است. مصنف عظيم همه جا به لسان خواص از عرفا با عبارات پر معنا سخن مى‏گويد؛ و سعى فرموده است كه اثر خود را از صورت رسالة در جلباب كتاب مبسوط در نياورد، و از تعرض به مسائل غير نافع احتراز نموده است... سيد جلال الدين آشتيانى مشهد ۸ آذر ماه، سنه ۱۳۷۱ مصباح الهداية إلى الخلافة و الولاية، مقدمة، ص: ۱۰ و ۱۱ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🔶نشست صمیمی پیرامون معرفی رشته‌های فلسفه و کلام اسلامی و عرفان و حکمت (ویژه مقطع ارشد) 👤 با حضور جناب استاد سید محمد موسوی ❗️اطلاعات بیشتر در پوستر❗️ لینک جلسه https://elc.razavi.ac.ir:443/philosophy-talks https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
🔶نشست صمیمی پیرامون معرفی رشته‌های فلسفه و کلام اسلامی و عرفان و حکمت (ویژه مقطع ارشد) 👤 با حضور جن
🔶نشست صمیمی پیرامون معرفی رشته‌های فلسفه و کلام اسلامی و عرفان و حکمت (ویژه مقطع ارشد) 👤 با حضور جناب استاد سید محمد موسوی 📆 شنبه ۲۱ خرداد ماه 🕣 ساعت ۲۰:۳۰ پیوند شرکت در جلسه https://elc.razavi.ac.ir:443/philosophy-talks https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلَی سِرِّ الإلهی و الرّائی لِلحقائق کَما هی ، النُّورِ اللّاهُوتی ، و الإنسانِ الجَبَروتی ،و الأصلِ المَلَکوتی ، و العالِمِ النّاسوتی ، مِصداقِ العِلمِ المُطلَقِ ، و الشّاهدِ الغَیبی المَحَقَّق ، روحِ الأرواح ، حیوه الأشباحِ ، هِندِسَهِ المَوجودِ ، التّیّارِ فی نَشأت الوُجودِ ، کَهفِ النُّفوسِ القُدسیّهِ ، غَوثِ الأقطاب الإنسیَّهِ ، الحُجَّهِ القاطِعَه الرَّبانیَّه ، مُحَقِّقِ الحَقائِقِ الإمکانِیَّه ، أزَلِ الأبَدیّاتِ و أبَدِ الأزَلیّاتِ ، الکَنزِ الغَیبی و الکتابِ اللّارَیبی ، قُرآنِ المُجمَلاتِ الأحَدیّهِ ،فُرقانِ المفصَّلاتِ الواحدیّهِ ، أمِّ الوَری ،بدرِ الدُّجی ، علیِّ بن موسَی الرِّضا ، علیه و علی آبائهِ الصَّلواهُ و السَّلام. 🌺میلاد سراسر نور حضرت شمس الشموس، انیس النفوس، امام هشتم باب هفتم، علی بن موسی الرضا علیه السلام فرخنده و شادباش 🌺 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
✅بخشی از مناظره حضرت امام رضا با زنادقه https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
دَخَلَ رَجُلٌ مِنَ الزَّنَادِقَةِ عَلَى الرِّضَا ع وَ عِنْدَهُ جَمَاعَةٌ ... فَقَالَ فَأَوْجِدْنِي كَيْفَ هُوَ وَ أَيْنَ هُوَ قَالَ وَيْلَكَ إِنَّ الَّذِي ذَهَبْتَ إِلَيْهِ غَلَطٌ وَ هُوَ أَيَّنَ الْأَيْنَ‏ وَ كَانَ وَ لَا أَيْنَ وَ كَيَّفَ‏ الْكَيْفَ وَ كَانَ‏ وَ لَا كَيْفَ فَلَا يُعْرَفُ بِكَيْفُوفِيَّةٍ وَ لَا بِأَيْنُونِيَّةٍ وَ لَا يُدْرَكُ بِحَاسَّةٍ وَ لَا يُقَاسُ بِشَيْ‏ءٍ قَالَ الرَّجُلُ فَإِذاً إِنَّهُ‏ لَا شَيْ‏ءَ إِذَا لَمْ يُدْرَكْ بِحَاسَّةٍ مِنَ الْحَوَاسِّ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع وَيْلَكَ لَمَّا عَجَزَتْ حَوَاسُّكَ عَنْ إِدْرَاكِهِ أَنْكَرْتَ رُبُوبِيَّتَهُ وَ نَحْنُ إِذَا عَجَزَتْ‏ حَوَاسُّنَا عَنْ إِدْرَاكِهِ أَيْقَنَّا أَنَّهُ رَبُّنَا وَ أَنَّهُ شَيْ‏ءٌ بِخِلَافِ‏ الْأَشْيَاءِ ... مردى از زنادقه وارد شد بر حضرت رضا (ع)، در حالتى که جماعتى نزد آن بزرگوار حضور داشتند. [زندیق گفت] به من بنما که چگونه است خدا و در کجا است؟ [امام رضا]فرمودند واى بر تو. این خیالى که کرده غلط و باطل است. چه، خداى ما ایجادکننده مکان است و او را مکانى نیست و ایجادکننده کیف و کیفیت است. پس بودِ او را کیفیتى نیست. پس شناخته نمی‌شود به کیفیت و مکان، و ادراک نمی‌شود به حواس پنج‌گانه و چیزى را نمی‌توان به او قیاس نمود. آن مرد عرض کرد چیزى نیست که به یکى از حواس درک نشود. حضرت فرمود واى بر تو! چون‌که چشم و گوش و دماغ و دهن و دست تو به دیدن و شنیدن و بوکردن و چشیدن و بالیدن عجز پیدا کرده‌‏اند که ادراک کنند خدا را، تو انکار می‌کنى ذات خدا را و ما چون عجز پیدا کرده این حواس ما از ادراک او، یقین پیدا کرده‌‏ایم که او پروردگار ما است و اینکه او چیزی است به‌خلاف این چیزها... شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا‏، انتشارات علمیه اسلامیه، ج۱، ص۸۵-۸۶ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
ابونواس حسن بن هانی اهوازی، این شاعر باصفای با وفای صادق صمیمی و نجیب و بزرگوار یک قطعه چهاربیتی در مرثیه حامی مطلوب و مخدوم محبوب خود محمد امین ششمین پادشاه عباسی سروده که با آنکه در آن هیچ خیال پردازی شاعرانه نکرده است، و جز امری واقعی و حقیقی مشهود و محسوس را بیان نکرده است با اینهمه دو بیت اول آن سخت سوزناک و ظریف است که میگوید: طَویَ الموتُ ما بینی و بَینَ محمّد وَ لَیس لما یطوی المَنّية ناشِرُ فلا وصلَ الا عبرةُ تَستَدیمُها احادیثُ نفسِ مالها الدّهر ذاکرُ که چون حال ترجمه کردن ادیبانه و شاعرانه ندارم مضمون آنرا عرض میکنم، میگوید: " مرگ رشته ای که میان من و محمد بود درهم پیچید و درنوردید و آنچه را مرگ درهم پیچید کس نتواند بگشاید و باز کند. اینک برخورداری و وصال من از او فقط همین اشکهایی است که خاطرات فراموش ناشدنی که از او درونم بازمانده است و تا دنیا دنیاست کسی آنرا بازنخواهد گفت همواره از دیدگانم میریزاند." حالا دست اجل بساط گسترده اخلاص و ارادت مرا به آقای جلال الدین آشتیانی و رفاقت و عنایت او را به بنده درهم پیچید و دیدار به قیامت افتاد ولی از آنجا که دیر یا زود این فقیر نیز به او خواهد پیوست که: مَن مات فقد قامت قیامتُهُ، بنابراین وعده وصال نزدیک است... بخارا، سال نوزدهم، شماره ۱۱۶ بهمن و اسفند ۱۳۹۵ 📝بخشی از مکتوب استاد مرحوم احمد مهدوی دامغانی در بزرگداشت علامه استاد سید جلال الدین آشتیانی. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🔴هر آنچه باید درباره دو رشته "فلسفه اسلامی " و "عرفان اسلامی" بدانید. درآمدی بر امتداد علوم اصیل اسلامی ضرورت توجه طلاب حوزه های علمیه به "فلسفه اسلامی " و "عرفان اسلامی" 🔷نشست پرسش و پاسخ با اعضای هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔷 حجت الاسلام دکتر گلمکانی (مدیر گروه فلسفه) 🔷حجت الاسلام دکتر موسوی بایگی (عضو هیأت علمی گروه فلسفه ) 🔷حجت الاسلام دکتر فقیه اسفندیاری (عضو هیأت علمی گروه فلسفه و معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی) 🔴 معرفی رشته های 🔴فلسفه اسلامی 🔴عرفان اسلامی 🔷چهارشنبه اول تیرماه ساعت 20.30 لینک برگزاری: https://yun.ir/9efv35
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ، ماهیَّهِ الماهِیّاتِ ،مُطلَقِ المُقَیَّداتِ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود، المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ، أدیبِ مَعلَمَهِ الأسماء و الشُّئون، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ، غایهِ الظُهورِ و الإیجاد، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد، علیهِ الصَّلوهُ و السَّلام. 🏴 شهادت ابن الرضا حضرت امام محمد تقی علیه و علی آبائه افضل صلوات الله تسلیت و تعزیت باد. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 💠 تعقل صرف و خالص 🔻بعد از این که با مرگ رابطه نفس و بدن منقطع شد و حجاب های طبیعت و بدن مادی اولاً و سپس بقایای توجهات به عالم طبیعت در مرتبه برزخ ثانیاً برطرف شد ، همان شخصی هم که در همین نشئه ی طبیعت دارای ملکه ی ادراکات عقلی بوده نهایتا به آن تعقل صرف و ناب می رسد اما قبلش ، معمولا نمی رسند و باز ادراکات مشوب به تخیلات و توهمات است البته ابن سینا می گوید چنین چیزی برای نفوس قدسی حکمفرما نیست بلکه آن ها در همین نشئه ی طبیعت قادر به تعقل صرف و تام هستند. 🎙 جلسه دوم شرح صوتی کتاب شواهد الربوبیّه صدرالمتألهین شیرازی ، استاد سید محمد موسوی بایگی ، دقیقه 36_37 •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى وَلِيِّكَ وَ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَزِيرِهِ وَ حَبِيبِهِ وَ خَلِيلِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ‏ وَ خِيَرَتِهِ مِنْ أُسْرَتِهِ وَ وَصِيِّهِ وَ صَفْوَتِهِ وَ خَالِصَتِهِ وَ أَمِينِهِ وَ وَلِيِّهِ‏ وَ أَشْرَفِ عِتْرَتِهِ الَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ أَبِي ذُرِّيَّتِهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ‏ وَ الدَّاعِي إِلَى شَرِيعَتِهِ وَ الْمَاضِي عَلَى سُنَّتِهِ وَ خَلِيفَتِهِ عَلَى أُمَّتِهِ‏ سَيِّدِ الْمُسْلِمِينَ وَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ قَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ‏ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ أَوْصِيَاءِ أَنْبِيَائِكَ‏ 💐 عید بر عاشقان ولایت مبارک و مهنی باد ایتا تلگرام
Sohrevardi-Seyed M.Musavi.mp3
23.33M
🔈بیانات استاد 💢به مناسبت روز بزرگداشت @Musaavi_b
Sohrevardi.pdf
606.6K
📝متن گفتگوی استاد سید محمد موسوی در بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی علیه الرحمة https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
ارتحال جناب جلالت مآب حکیم بزرگوار حضرت آیت الله سعادت مصطفوی را بر همه حکمت دوستان تسلیت عرض میکنیم. آن مرحوم از اجله حکمای اسلامی معاصر بودند و مستفیدان بسیار، از محضر ایشان، کسب فیض نموده اند. رحمة الله علیه رحمة واسعة و الحقه بآبائه الکرام فی اعلی علیین. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام 🔶یکی از خصوصیات در زیارت اربعین، این است که سید الشهدا علیه السلام این قیام را انجام داد و این سختی ها را به جان خود و خانواده خرید لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله بندگان را از جهالت و حیرت خارج کند یعنی فلسفه قیام سید الشهدا و همه آن جریانات و مصائبی که برای حضرت و خاندان حضرت پیش آمد همه برای این بود که از حیرت و ضلالت و جهالت خارج بشود که حیرت و ضلالت و جهالت خود دارای مراتب و درجات است. 1⃣جهالت فقط این نیست که کسی به احکام ظاهری فقهی آگاه نباشد و مثل اهل خلاف نماز مستحبی را به جماعت بخواند و تخلفات دیگری را انجام بدهد این مرتبه نازل از جهالت است 2⃣ مرتبه بالاتر این است که در مسائل اعتقادی خودش جاهل باشد کسی که پیامبر را نمیشناسد و از پیامبر فقط یک ظاهر جسمانی میشناسد و جانشین او را همینطور یک ظاهر جسمانی میداند و میگوید پیامبر انسانی بود مثل بقیه جانشینش هم کسی باشد که اهل کمال نباشد این بسیار بد تر از جهالت در احکام است 3⃣ جهالت در توحید ، کسی که توحید حقیقی را نمیشناسد و اقتضای صمد بودن و احدیت حق تعالی را نمیشناسد این جهالت بدتر از جهالت اولیای الهی است 🔴 روز اربعین چنین ویژگی دارد که سید الشهدا قیام کرد تا همه این جهالت ها از بین برود و مردم به سمت توحید حقیقی و ولایت حقیقی بیایند و بعد در پرتو این شناخت های صحیح، در مقام عمل هم آن احکام نفس الامری الهی را بشناسد. در این روز اگر کسی در جهت غرض سید الشهدا علیه السلام که اصل این قیام را انجام داده است تلاشی نکند یک قدمی در خروج از این جهالت و حیرت برندارد، چیزی بر علمش نیفزاید تا از این جهالت و ضلالت خارج بشود و با آن غرضی که سید الشهدا علیه السلام در این حرکت انجام داده توافق نکرده است. برخی خیال میکنند اقامه و تعظیم این شعائر فقط به این است که برود به مجالس روضه و گریه کنند و به سر وسینه بزند و بیاید بیرون که البته این مهم است ، خیلی هم مهم است باید هم باشد در این شکی نیست اما نباید محدود به این باشد، اینطور شده است که برخی بخواهند به مجلسی بروند میگویند آن آخرش که روضه است و مداحی است برویم و قبلش نرویم. البته مقداری از این، تقصیر طلاب و آخوند ها و منبری ها هم هست که حرف های سودمند برای مردم نمیگویند بلکه حرف های تکراری و عوامانه که مردم به آن آگاهند و دوباره به مردم تحویل میدهند، چنین مشکلاتی در برخی منبری های بی سواد هست. اما به حسب این زیارت شریف که امروز نقل شده است غایت قیام امام حسین ، استنقاذ و بیدار کردن مردم از جهالت و ضلالت است پس ما باید آن هدف را بدانیم و این شعائر ظاهری و گریه در جای خود باشد و در مسیر آن غرض و هدف حرکت کنیم . ✅در جنگ صفین در همان بهبوبه جنگ فردی از امیر المومنین درباره توحید پرسید و خدمت امام عرض کرد که شما میگویید که خدا واحد است یعنی چی ؟ اصحابی که در نزدیکی این ماجرا بودند اعتراض کردند که در میانه جنگ توحید یعنی چه؟ نمیبینی امام در معرکه و معرض جنگ است ؟! حضرت فرمودند رهایش کنید این جنگی که ما داریم با این قوم برای توحید است . تمام این دعوایی که بر سر خلافت بود و بعد به آن جنگ ها انجامید همه برای توحید حقیقی بود ، سید الشهدا همین مسیر را رفتند و برای اینکه مردم را از جهالت و ضلالت نجات بدهند برای همین توحید بود و در رتبه بعد برای ولایت حقیقی . 💡بنابراین اگر عوام توجه به این ندارند خواص که باید توجه کنند و گمان نکنند غرض از این دوماه عزاداری فقط گریه باشد و این ها هیچ جنبشی در ذات انسان و هیچ تحولی در شناخت و معرفت انسان موجب نشود ، این توقف در یک مرتبه محدود است ضمن اینکه آن عزاداری و ذکر مصیبت و گریه و ... همه به جای خود مهم است و باید هم باشد ولی در این بین حداقل از خواص این توقع هست که از آن هدفی سیدالشهدا داشتند که نجات از جهالت بود و هدفی که پدر بزرگوارشان داشتند در آن جنگ و هدف پیامبر هم همین بوده و روشن میشود تمام معصومین همه همین هدف را داشتند و میخواستند همین را بگویند و هرکس به حسب زمان خودش . خلاصه اینکه خواص از این مسیر و هدفی که در این مسیر است غافل نشوند ،ان شا الله خداوند ما را در مسیر صحیح و واقعی ولایت اهل بیت قرار بدهد. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
فى تفسيرِ البَسْملَةِ: اللّه ُ هُو الّذى يَتألَّهُ إلَيهِ عِندَ الحَوائجِ والشَّدائدِ كُلُّ مَخْلوقٍ عِندَ انْقِطاعِ الرَّجاءِ مِن كُلِّ مَن هُوَ دُونَهُ،وتَقَطُّعِ الأسْبابِ مِن جَميعِ مَن سِواهُ . امام عسكري عليه السلام ـ در تفسير «بسم اللّه الرحمن الرحيم» ـ : اللّه هموست كه هر مخلوقي درهنگام نيازها وگرفتاريها وقتي اميدش ازهمه ، جز او ، قطع مي شود ورشته هر سببي ، جز او ، بريده مي گردد ، به او روي مي آورد . «منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۱۸۰ 💐 میلاد مسعود امام حسن عسکری فرخنده و شادباش. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b