eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
285 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد سید محمد موسوی
🟥 همزمان با روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی 📔 رونمایی از نسخه خطی شرح کتاب تلویحات 👤 با سخنرانی
سخنرانی.اشراق.کتابخانه.حرم.mp3
5.92M
👤 استاد در این صوت اثر گذاری شیخ شهاب الدین سهروردی را در دو حوزه 1️⃣ کلیت فلسفه 2️⃣ مسائل فلسفی بررسی کردند. ✅در پایان هم با اشاره به توجه زایدالوصف شیخ اشراق به حکمای خسروانی ایران باستان، در عین تدین و تقید به اسلام نمونه ای مناسب برای مقابله با دو قطبی اسلام و ایران بیان کردند. ایتا تلگرام
🕌 مدرسه تابستانه دارالعلم رضوی 🏛 مدرسه فلسفه و کلام 📚 نشست علمی با موضوع امکان سنجی کلام روایی در پاسخ به شبهات روز 👤 با سخنرانی استاد سید محمد موسوی 📆 ۲۵ مرداد ماه ⌚️ ساعت ۱۶ 🕌 دانشگاه علوم اسلامی رضوی 💻پیوند شرکت مجازی: https://lms2.hozehkh.com/ws/kalamfalsafe
دارالعلم.mp3
20.02M
🎧 سخنرانی استاد سید محمد موسوی 🏫 مدرسه تابستانه دار العلم دانشگاه علوم اسلامی رضوی ⚖ امکان سنجی کلام روایی در پاسخگویی به شبهات روز ایتا تلگرام
تولی و تبری.mp3
3.47M
🎙 تفسیر عرفانی تولی و تبری و لزوم تربیت کودک بر اساس آن 📆 انتشار به مناسبت ایام سوگواری ماه صفر 📅باز نشر به مناسبت روز جهانی کودک ✅ استاد در این گفتار با توضیح معنای فنای فی الله و راه های نزدیک تر شدن به آن را بیان میکنند. ⬇️ در ادامه با ستایش حضور کودکان در مجالس عزاداری اهل بیت و انتقاد از شبهات بی پایه به آثار مختلف این حضور و تربیت کودکان بر اساس آن میپردازند. ⚠️ همچنین با ذکر حدیث " هل الدین الا الحب و البغض" تفسیر عرفانی، فلسفی و کلامی ارائه میدهند. ایتا تلگرام
تفسیر عرفانی تولی و تبری و لزوم تربیت کودک بر اساس آن.pdf
228.9K
📝 تفسیر عرفانی تولی و تبری و لزوم تربیت کودک بر اساس آن 📆 انتشار به مناسبت ایام سوگواری ماه صفر 📅 بازنشر به مناسبت روز جهانی کودک ✅ استاد در این گفتار با توضیح معنای فنای فی الله و راه های نزدیک تر شدن به آن را بیان میکنند. ⬇️ در ادامه با ستایش حضور کودکان در مجالس عزاداری اهل بیت و انتقاد از شبهات بی پایه به آثار مختلف این حضور و تربیت کودکان بر اساس آن میپردازند. ⚠️ همچنین با ذکر حدیث " هل الدین الا الحب و البغض" تفسیر عرفانی، فلسفی و کلامی ارائه میدهند. 🔴متن ویرایش شده است. ایتا تلگرام
بزرگداشت ابن‌سینا دکترموسوی.mp3
3.55M
🎙 همایش بزرگداشت روز ابن سینا 📆 بازنشر به مناسبت یکم شهریور، بزرگداشت ابن سینا با سخنرانی استاد سید محمد موسوی 💠 به میزبانی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ایتا تلگرام
سخنرانی همایش طب.m4a
34.33M
فلسفه و طب 📆 انتشار به مناسبت یکم شهریور روز پزشک 🔶حکمت عملی و نظری 🔶طب شاخه ای از حکمت نظری 🔴ارتباط طب عام با فلسفه به معنای عام و خاص 🔶شناخت حقیقت و کیفیت پیدایش بدن و روح ارتباط آن دو با یکدیگر 🔸انواع تعلق روح به جسم 🔸تعلق و انس روح با جسم بعد از مرگ از بین نمی‌رود 🔹پیوند اعضا در مرگ مغزی 🔹پیوند اعضای میت 🔴ارتباط فلسفه و طب سنتی 1️⃣وجود اصطلاحات فلسفی در کتب طبی 2️⃣مبانی فلسفی درمان از طریق زمینه ساز ها به جای اصلاح ژنتیک 3️⃣مبنای معالجه در طب سنتی، درمان بیماری روح بخاری است 4️⃣مبانی راه های درمان غیر متعارف 🔸بررسی دعا در درمان 🔸بررسی مبنای راه های غیر متعارف بیماری ایتا تلگرام
📻 برنامه رادیویی سوفیا 🔎 بررسی اندیشه های فلسفی و عرفانی ملاصدرای ثانی ایتا تلگرام
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام 📆 باز نشر به مناسبت اربعین حسینی علیه السلام ایتا تلگرام
Arbaein-Musavi.mp3
13.2M
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام ایتا تلگرام
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام 🔶یکی از خصوصیات در زیارت اربعین، این است که سید الشهدا علیه السلام این قیام را انجام داد و این سختی ها را به جان خود و خانواده خرید لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله بندگان را از جهالت و حیرت خارج کند یعنی فلسفه قیام سید الشهدا و همه آن جریانات و مصائبی که برای حضرت و خاندان حضرت پیش آمد همه برای این بود که از حیرت و ضلالت و جهالت خارج بشود که حیرت و ضلالت و جهالت خود دارای مراتب و درجات است. 1️⃣جهالت فقط این نیست که کسی به احکام ظاهری فقهی آگاه نباشد و مثل اهل خلاف نماز مستحبی را به جماعت بخواند و تخلفات دیگری را انجام بدهد این مرتبه نازل از جهالت است 2️⃣ مرتبه بالاتر این است که در مسائل اعتقادی خودش جاهل باشد کسی که پیامبر را نمیشناسد و از پیامبر فقط یک ظاهر جسمانی میشناسد و جانشین او را همینطور یک ظاهر جسمانی میداند و میگوید پیامبر انسانی بود مثل بقیه جانشینش هم کسی باشد که اهل کمال نباشد این بسیار بد تر از جهالت در احکام است 3️⃣ جهالت در توحید ، کسی که توحید حقیقی را نمیشناسد و اقتضای صمد بودن و احدیت حق تعالی را نمیشناسد این جهالت بدتر از جهالت اولیای الهی است 🔴 روز اربعین چنین ویژگی دارد که سید الشهدا قیام کرد تا همه این جهالت ها از بین برود و مردم به سمت توحید حقیقی و ولایت حقیقی بیایند و بعد در پرتو این شناخت های صحیح، در مقام عمل هم آن احکام نفس الامری الهی را بشناسد. در این روز اگر کسی در جهت غرض سید الشهدا علیه السلام که اصل این قیام را انجام داده است تلاشی نکند یک قدمی در خروج از این جهالت و حیرت برندارد، چیزی بر علمش نیفزاید تا از این جهالت و ضلالت خارج بشود و با آن غرضی که سید الشهدا علیه السلام در این حرکت انجام داده توافق نکرده است. برخی خیال میکنند اقامه و تعظیم این شعائر فقط به این است که برود به مجالس روضه و گریه کنند و به سر وسینه بزند و بیاید بیرون که البته این مهم است ، خیلی هم مهم است باید هم باشد در این شکی نیست اما نباید محدود به این باشد، اینطور شده است که برخی بخواهند به مجلسی بروند میگویند آن آخرش که روضه است و مداحی است برویم و قبلش نرویم. البته مقداری از این، تقصیر طلاب و آخوند ها و منبری ها هم هست که حرف های سودمند برای مردم نمیگویند بلکه حرف های تکراری و عوامانه که مردم به آن آگاهند و دوباره به مردم تحویل میدهند، چنین مشکلاتی در برخی منبری های بی سواد هست. اما به حسب این زیارت شریف که امروز نقل شده است غایت قیام امام حسین ، استنقاذ و بیدار کردن مردم از جهالت و ضلالت است پس ما باید آن هدف را بدانیم و این شعائر ظاهری و گریه در جای خود باشد و در مسیر آن غرض و هدف حرکت کنیم . ✅در جنگ صفین در همان بهبوبه جنگ فردی از امیر المومنین درباره توحید پرسید و خدمت امام عرض کرد که شما میگویید که خدا واحد است یعنی چی ؟ اصحابی که در نزدیکی این ماجرا بودند اعتراض کردند که در میانه جنگ توحید یعنی چه؟ نمیبینی امام در معرکه و معرض جنگ است ؟! حضرت فرمودند رهایش کنید این جنگی که ما داریم با این قوم برای توحید است . تمام این دعوایی که بر سر خلافت بود و بعد به آن جنگ ها انجامید همه برای توحید حقیقی بود ، سید الشهدا همین مسیر را رفتند و برای اینکه مردم را از جهالت و ضلالت نجات بدهند برای همین توحید بود و در رتبه بعد برای ولایت حقیقی . 💡بنابراین اگر عوام توجه به این ندارند خواص که باید توجه کنند و گمان نکنند غرض از این دوماه عزاداری فقط گریه باشد و این ها هیچ جنبشی در ذات انسان و هیچ تحولی در شناخت و معرفت انسان موجب نشود ، این توقف در یک مرتبه محدود است ضمن اینکه آن عزاداری و ذکر مصیبت و گریه و ... همه به جای خود مهم است و باید هم باشد ولی در این بین حداقل از خواص این توقع هست که از آن هدفی سیدالشهدا داشتند که نجات از جهالت بود و هدفی که پدر بزرگوارشان داشتند در آن جنگ و هدف پیامبر هم همین بوده و روشن میشود تمام معصومین همه همین هدف را داشتند و میخواستند همین را بگویند و هرکس به حسب زمان خودش . خلاصه اینکه خواص از این مسیر و هدفی که در این مسیر است غافل نشوند ،ان شا الله خداوند ما را در مسیر صحیح و واقعی ولایت اهل بیت قرار بدهد. ایتا تلگرام
📝 بخشی از مقدمه ی استاد آشتیانی بر مشارق الدراری 📆 انتشار به مناسبت روز بزرگداشت زبان و ادب فارسی ایتا تلگرام
📝 بخشی از مقدمه ی استاد آشتیانی بر مشارق الدراری 📆 انتشار به مناسبت روز بزرگداشت زبان و ادب فارسی كاشانى و قيصرى و جندي و فرغانى و استاد همه آنها قونوى، در فارسى نويسى و تحرير معضلات عرفانى به لسان درى تسلط داشته‏ اند و آثار نفيسى به فارسى تأليف نموده ‏اند. بر قصيده تائيه ابن فارض از نظر اهميتى كه اين قصيده بى‏نظير داراست، شروح و تعليقات متعدد نوشته ‏اند. اولين شارح قصيده، سعيد الدين فرغانى است و به تصريح شارح و بنا بر مقدمه‏ اى كه بر اين شرح صدر الدين رومى مرقوم فرموده است و بنا به تصريح عارف نامدار، شمس الدين ايكى تلميذ صدر الدين قونوى، اين قصيده را عارف محقق، شيخ كبير صدر الدين رومى بعد از رحلت ابن فارض در روم و شام و مصر تدريس فرمود و اصحاب بحث تقريرات اين عارف عظيم را می‏نوشتند، احدى از تلاميذ از عهده ضبط و تحرير تقريرات استاد- كما هو حقّها- برنيامد، مگر شيخ المشايخ سعيد فرغانى. بنا به تصريح ايكى، صدر الدين قصيده را به زبان فارسى درى تدريس میفرمود، لذا فرغانى شرح خود را به زبان فارسى تحرير نمود و بر آن مقدمه ‏اى نافع كه جهت فهم اصل قصيده مدخليتى تمام دارد، مرقوم داشت و به نظر استاد رسانيد. قونوى بر آن مقدمه نوشت و فرغانى جهت تيمّن و تبرك، مقدمه را در صدر شرح خود و آخر مقدمه قرار داد و استاد به او دستور داد كه اين شرح را به زبان عربى برگرداند، تا محصّلان و محققان عرب زبان از آن استفاده نمايند و قونوى بر مقدمه و شرح، تحقيقاتى نافع و بى‏نظير- در باب خود- افزود، شرح عربى را «منتهى المدارك» و شرح فارسى را «مشارق الدراري» نام نهاد. مشارق الدرارى شرح تائيه ابن فارض، مقدمه‏ آشتيانى، ص: 102 و 103 ایتا تلگرام
📝بخشی از شرح استاد سید جلال الدین آشتیانی بر الفصل الثالث في الاعيان الثابتة و التنبيه على بعض المظاهر الأسمائية مقدمه قیصری 📆 انتشار به مناسبت هشتم مهر ماه روز بزرگداشت مولانا جلال الدین رومی بالاترين مرتبه و درجه علم بهر چيزى «كائنا ما كان»، در موقعى حاصل شود، كه بين عالم و معلوم، يعنى عالم بالذات و معلوم بالذات، جهات مغايرت مرتفع و جهات اتحاد حاصل شود، چون علت جهل و مانع از كمال ادراك، همان غلبه حكم مغايرت و جهات موجب امتياز است؛ چون مغايرت و مابه‏ الامتياز، موجب بعد معنوى و تفرقه بين عالم و معلوم میگردد. هر چه جهت اتحاد بين عالم و معلوم غلبه كند، و جهات موجب تفرقه و امتياز، مغلوب و محكوم گردد، علم تمام‏تر، هويت و صريح ذات و حقيقت معلوم براى عالم ظاهرتر و بارزتر است. غلبه جهات وحدت و اتحاد با قرب معنوى ملازمه دارد، بلكه عين قرب معنوى است. لذا مولانا جلال الدين رومى گفته است: قرب حق از قيد هستى رستن است نى به بالا و به پائين رفتن است‏ شرح مقدمه قيصرى بر فصوص الحكم، ص: 348 ایتا تلگرام
📣 سلسله جلسات «شرح زیارت جامعه کبیره» 🎙با ارائۀ استاد سید محمد موسوی بایگی 🕛 زمان: سه‌شنبه‌ها، بعد از نماز ظهر و عصر 🕌 مسجد میرزاجعفر انجمن حکمت دانشگاه رضوی @anjomanhekmat
📸 از برگزاری اولین جلسۀ شرح استاد موسوی بایگی 📆 سه‌شنبه؛ ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ 📚انجمن حکمت دانشگاه رضوی @anjomanhekmat
شرح جامعه کبیره جلسه اول موسوی بایگی.MP3
15.2M
📻صوت جلسه اول شرح زیارت جامعه کبیره 🎤 استاد موسوی بایگی 🗓سه شنبه 1402/07/25