⚡️تِرِند شدن کاریکاتور هنرمند ایرانی در جهان عرب
🔹 این کاریکاتور پرطرفدار در جهان عرب، برنده سومین کاریکاتور برتر در جشنواره «سمارنگ اندونزی» در شاخه حقوق بشر انتخاب شد و تبعیض جنسی دختر و پسر در انتخاب مشاغل را به تصویر کشیده است. (سکسوالیزم حقوقی)
💠 کاربران عرب با هشتگ های #الازهر و #السعودیه، اسلام سنتی الازهر و اسلام سلفی عربستان را مخاطب اصلی این کاریکاتور دانسته اند.
🏷 #مدرنیته #سکسسوالیزم #اسلام_سنتی #جامعه_الازهر #اسلام_سلفی #وهابیت
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️برگزاری مراسم عروسی پرحاشیه سکولار در ازمیر
🔹در حالی که دو انتخابات اخیر آناتولی، صحنه رقابت تنگاتنگ اسلام سیاسی و اسلام سکولار بود، مراسم های مردمی نیز صحنه این نزاع قرار دارد.
🔸 کلیپ پربازدید امروز رسانه های ترکیه حاکی از آن است که در یکی از مراسم های عروسی شهر ازمیر (سومین شهر بزرگ ترکیه) هنگامی که عاقد قصد دارد برای خوشبختی عروس و داماد دعا کند با ممانعت خانم مسئول تالار مواجه شده و متولی سالن بلندگو را از عاقد گرفته و خطاب به مهمانان اعلام می کند که «دعا کردن در این تالار عروسی مجاز نیست و دعاهایتان را در خانه بخوانید و فقط مجازید که در منزل مراسم مذهبیتان را برگزار کنید»!!!
🏷 #اسلام_سکولار #اسلام_سیاسی #ترکیه
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ رمان فلسطینی «ماسک به رنگ آسمان»، برنده جایزه سال ادبیات جهان عرب ۲۰۲۴
🔹 رمان جذاب «ماسک به رنگ آسمان» نوشته باسم خندقچی فلسطینی الاصل، رمانی چند لایه با محتوای روانشناسی و جامعه شناختی است که به بررسی حقایق گزنده و تلخ زندگی در فلسطین مدرن می پردازد.
🔸 از هم پاشیدگی خانواده، آوارگی، نسل کشی و نژادپرستی و جنایات اسرائیل در آواره گاه های فلسطین متن این رمان را تشکیل داده است.
🔹 قهرمان رمان (باستانشناسی که در اردوگاه پناهندگان در رامالله زندگی میکند) سفری را شروع میکند که در آن خود، در پوشش فرد دیگری، به آسیبهای روانی فلسطین مدرن میپردازد.
🔹 زن فلسطینی دیگری که اهل حیفاست و سرسختانه به ملیت خود پایبند است، به قهرمان داستان کمک میکند تا به خود بینقاب (اصالت فلسطینی) خود بازگردد و رمان، خواننده را در تله داستانهای تند با طنزی ظریف و غیرمنتظره گرفتار میکند.
✍ پانوشت:
🔸 جایزه بینالمللی ادبیات داستانی عربی که با عنوان «بوکر عربی: the Arabic Booker» شناخته میشود، در سال ۲۰۰۷ در امارات متحده عربی به منظور قدردانی از ادبیات عربی معاصر و ترویج جهانی آثار ادبی عربی در ابوظبی تأسیس شد و اکنون بهعنوان معتبرترین جایزه ادبی و رمان در جهان عرب شناخته میشود.
💠 باسم خندقجی که از سال ۲۰۰۴ در زندان اسرائیل به سر میبرد با روایتی تلخ و سوزان به سختی های زندگی زیر سایه اسرائیل پرداخته است. برنده این جایزه پنجاه هزار دلار دریافت خواهد کرد.
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #فلسطین
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
⚡️اعتراضات بی سابقه مردمی علیه طالبان
🏷 #اسلام_سیاسی #افغانستان #طالبان
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ التقاط بیماری شغلی اسلام روشنفکری
✍ به قلم: محمد اسفندیاری
📚 التقاط، بیگانه زدگی و از همجواری و آشنایی با مکاتب و فرهنگ ها بوجود می آید.
📚 اسلام روشنفکری مطالعات بیرون دینی دارد و دوفرهنگی است و خیلی سریع ممکن است از بیرون رنگ پذیرد و دچار التقاط شود.
💥 التقاط بیماری شغلی روشنفکران است؛ چنانچه سل بیماری شغلی معدن کاران.
📚 قصد نداریم از قبح التقاط بکاهیم، بلکه می خواهیم عجیب نبودنش را یادآور شویم.
📚 اضافه شود که اگر دیگر جریانهای اسلامی دچار بیماری التقاط نیستند، افتخاری برایشان نیست. آنها سری در فرهنگ ها و مکاتب دیگر ندارند تا از آنها تأثیر بپذیرند.
✂️ برشی از کتاب «حقیقت و مدارا»، استاد محمد اسفندیاری، نگاه معاصر، صفحه ۲۱۳.
#کتابهای_خوب_و_استاندارد_را_معرفی_کنیم
🏷 #اسلام_روشنفکری
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📂 مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۴) ❌ گزاره «طالبان، شیعه را تکفیر میکند» یک عبارت باطل، غیر علمی
📂 مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۵)
❌ چند غلط مشهور درباره اصطلاح سلفی گری
✍ به قلم: عدنان فلاحی
🔹 درسی که از تاریخ مفهومی سلفیت مدرن می گیریم، ضرورت رهایی از چند غلط رایج است؛
1⃣ ما نباید ادعا کنیم که سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده در خط مقدم نسخه مدرن سلفیت بودند و سلفیگری را شعار خود قرار دادند. آن دو این کار را نکردند. بر اساس معنایی که اصطلاح فنی سلفی برای علمای دینی مسلمان در اوایل قرن بیستم داشت، نمی توان اسدآبادی و عبده را سلفی دانست. آنها هرگز این اصطلاح را برای خود نخواستند.
2⃣ نباید فرض کنیم که مفهوم سلفیت، قبل از قرن بیستم یک مفهوم پررنگ بوده است، چه رسد به یک جنبش. اکنون ما دلیلی در دست نداریم که باور کنیم مسلمانان قبل از دهه بیست قرن گذشته، از این عنوان استفاده می کردهاند... برخلاف اسدآبادی و عبده، این رشید رضا بود که خود را «سلفی در عقیده و فقه» معرفی کرده است، اما تا آنجا که می دانیم رشید رضا اصطلاح مجرد سلفیت را در نوشته های خود به کار نبرده است و هرگز آن را به مثابه مفهوم یا جنبش تعریف نکرده و درباره آن روایتی برنساخته است.
3⃣ بر خلاف آنچه گفته میشود؛ رشید رضا ردای جنبشی سلفی را از محمد عبده به ارث نبرد، و آن ردا را برای وهابیت، حسن البنا یا هر شخص دیگری به ارث نگذاشت؛ نیز رشید رضا برای تبدیل سلفیتِ موجود از قبلْ به یک سلفیت جدید، هیچ کمکی نکرد و اینها محصول تخیلات ما هستند. اگر سلفیت را به عنوان یک مفهوم بررسی کنیم، در طول هفت قرن، و شاید بیشتر، اصطلاح فنی سلفیت وجود داشت و معنای صرفا اعتقادی داشت. این، اصطلاح کماستفادهای بود که به مذهب سلف اشاره می کرد، یعنی تعبیری که علمای دین برای توصیف دریافت غیرعقلانی و غیرمجازی از صفات الهی به کار میبردند.
⏺ سلفیها به طور خلاصه عبارت بودند از آن دسته از مسلمانانی که به باورهای کانونی عقیده حنبلی یا عقیده متأخر نوحنبلی (مطابق با آنچه که ابن تیمیه توضیح داده است) پایبند بودند. این وضعیتِ معنایی تا آغاز قرن بیستم ادامه یافت، تا زمانی که برخی از مسلمانانِ تأثیرگذار در روزنامه نگاری و چاپ عربی، نگرش سهلانگارانهتری نسبت به این اصطلاح اتخاذ کردند. رشیدرضا و دیگران، نقش مؤثری در بسط معنای این کلمه، در کارکردهای غیر متعارف و خارج از مرزهای اعتقادی داشتند. اما هر چه استفاده از این اصطلاح سهلتر شد، سردرگمیای که موجب میشد افزایش یافت. در اوایل قرن بیستم؛ واژه سلفیت معنایی فقهی پیدا کرد و به رویکرد تقلید در فقه اسلامی اشاره داشت. گاهی این کلمه ـ البته به شکلی آشفته ـ به برداشتی از اسلام اشاره می کرد که با نوآوری و جمود مخالفت می کرد. شکی نیست که بسیاری از مردم هیچ درکی از اینکه فلانی سلفی است نداشتند و یا صرفا درکی مبهم داشتند[۱].
[۱]. هنری لوزیر، صناعة السلفية؛ الاصلاح الاسلامي في القرن العشرين،
ص394،395، ترجمة عمرو بِسيوني وأسامة عباس، الجزائر: ابن النديم لنشر والتوزیع، 2018.
🏷 #اسلام_سلفی
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️درباره مخالفت الازهر و اخوان با فیلم جنجالی القاهره - مکه
🎥 القاهره - مکه فیلم جنجالی مصری است که از سال گذشته با مخالفت الازهر توقیف شد. با اینکه دو سال از پایان ساخت این فیلم می گذرد، بخاطر فشارهای الازهر و ترس از اخوان اجازه پخش این فیلم داده نشد.
🎞 این فیلم نخستین فیلمی است که کشور مصر آن را در عربستان ساخته و طارق الشناوی (سکولار و استاد دانشگاه قاهره) محتوای آن را فیلمی می داند که برای صدور فکر وهابیت به مصر ارائه شده است.
🎥 فیلم «القاهره- مکه» به کارگردانی هانی خلیفه و هنرمندی مونا زکی بازیگر مصری امسال هم در جشنواره سینمایی قاهره توسط ممیزی دولت مصر توقیف و مجوز آن در جشنواره های خارج از مصر لغو شد.
🎥 سناریو فیلم داستان زن بدکاره ای است که تصمیم می گیرد برای توبه از گذشته خود از قاهره عازم حج شود. نقطه عطف فیلم این است که او برای تأمین هزینه سفرش و توبه، نیازمند تداوم اعمال منافی عفت گذشته است و اتفاقا در طول سفر با برخی از مشتریان و دلالان سابق خود مواجه و برای کسب پول سفر، مجبور به ارتباط نامشروع با آنها می شود.
🔹 هر چند این فیلم هنوز به صورت رسمی منتشر نشده، ولی سناریوی این سریال قصد دارد به مخاطب القا کند که ریشههای رشد الحاد در مصر، رفتارهای سختگیرانه شیوخ الازهر است که در کنار رعب آفرینی مرشدان اخوان عوامل اصلی وضعیت نابهنجار دینی در مصرند و سکولاریسم حاکم، راه درست مصر آینده است.
🏷 #اسلام_سنتی #الازهر #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #اسلام_سکولار #مصر
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
⚡️ عملیات وعده صادق عامل همگرایی اسلام سیاسی در شیعه و سنی
🔹 محمد المختار الشنقیطی؛ تئوریسین اخوان المسلمین و استاد روابط بینالملل دانشگاه قطر در توئیت جدید خود نوشت:
ایران برای مردم عرب همسایه دائمی و برای برخی از آنها دشمن موقت است. اسرائیل دشمن دائمی اعراب و همسایه موقت برخی از آنهاست!
درک این معادله پیچیده، نیازمند عقل و هوش سیاسی است. اما ذهنی که در آن نفوذ کردهاند، همهچیز را برعکس می فهمد!!!
✍ پانوشت:
مواضع جدید این ایدئولوگ بانفوذ سیاسی با یک میلیون فالوئر و تیک آبی در توییتر که در سال های اخیر مواضع شدید ضد ایرانی داشت، پس از ۷ اکتبر و ۱۴ آوریل قابل تأمل است.
این صرفا یک توییت ساده نیست و دارای سیگنال خاصی است و قطعا در آینده روابط طرفداران نظریه اسلام سیاسی در اهل سنت با ایران شیعی که پس از بحران سوریه تیره شده بود؛ تاثیرگذار خواهد بود.
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #اهل_سنت #جمهوری_اسلامی_ایران #شیعه #وعده_صادق
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J