eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
312 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️برای نخستین بار، سخنرانی تاریخی عالی ترین رهبر اسلام سنتی اهل سنت در سازمان ملل متحد 💥احمد الطیب: سازمان ملل مسئولانه تأسیس کشور مستقل فلسطین به پایتخت بیت المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد. / واتیکان و الازهر دست در دست هم، برادری انسانی را در دنیای امروز پیگیری خواهند کرد. 🔹احمد الطیب شیخ چهل و چهارم الازهر و رئیس شورای بزرگان مسلمان در سخنرانی امشب خود در نیویورک در مورد اهمیت دعوت به گسترش صلح و رواج عشق در بین مردم سخنرانی کرد. 🔸وی در مقر سازمان ملل بر لزوم کوتاه نیامدن در برابر سخنان نفرت انگیز و استثمار و تفرقه مذاهب در شعله ور ساختن جنگ بین مردم، ایجاد رعب و وحشت در دلها تأکید کرد. 🔹الطیب خاطرنشان کرد: این همان چیزی است که الازهر الشریف با همکاری کلیسای کاتولیک، کلیساهای غربی و شرقی و سایر نهادهای مذهبی است که به دنبال احیای فرهنگ گفتگو و آشنایی بین پیروان ادیان هستند. وی تأکید کرد که باید برای تحکیم اصل صلح و همزیستی مسالمت آمیز باید تلاش مضاعف کرد. 🔸امام اعظم افزود: الازهر با همکاری شورای بزرگان مسلمان، کلیسای کاتولیک، کلیسای کانتربری و سایر نهادهای مذهبی مختلف تلاش می کند تا گردهمایی رهبران و نمادهای دینی را برای مشورت در مورد این بحران ها و تعیین تکلیف تشکیل دهد. مسئولیت مشترک در مقابله با آنها، به ویژه موضوع تغییرات آب و هوا و افزایش فراوانی جنگ ها و درگیری های جهان امروز وظیفه ماست. 🔹وی افزود: من در سخنرانی خود قصد نداشتم با شما در مورد اسلام صحبت کنم، بلکه قصد داشتم شما را به خاموش کردن جنگ های پوچی که در دهه های اخیر آغاز شده و هنوز در منطقه و جهان امروز ما ادامه دارد، دعوت کنم. من از جنگ عراق، جنگ افغانستان، و تراژدی ها، دردها و غم هایی که بیست سال پشت سر گذاشت، صحبت می کنم. من در مورد سوریه، لیبی و یمن و نابودی تمدن های عمیق آنها... و فرار فرزندان، زنان و کودکانشان از وحشت جنگ هایی که در آن هیچ قدرتی ندارند، صحبت می کنم. من از مقدسات خود و شما در فلسطین و آنچه مردم فلسطین از استکبار قدرت و ظلم ظالم رنج می برند می گویم و از سکوت جامعه جهانی در قبال حقوق این مردم سرافراز عمیقا متأسفم. 💠شیخ اعظم الازهر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد و از مسجد الاقصی در برابر تجاوزات کنونی محافظت کند. 🔸الطیب در پایان سخنرانی خود از گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به عنوان «ندای حکمت» یاد و از اعتقاد صریح ایشان به اهمیت نقش ادیان و ارزش‌های برادری بشری در تحقق صلح جهانی تشکر کرد. https://www.alkhaleej.ae/2023-06-15/%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D9%8A%D8%AE-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B2%D9%87%D8%B1-%D8%AD%D8%AF%D8%AB-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE%D9%8A-%D9%84%D8%A3%D9%88%D9%84-%D9%85%D8%B1%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D8%A9/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85/%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D8%A9 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️خاموشیِ روشن در جهان اسلام: بررسی آماری آتئیست و الحاد در جهان اسلام، جک الر، مجله اسکوپوسی مطالعات سکولار، ۲۰۲۲ میلادی. ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📉 آمارهای آتئیست ها، خداناباوران، بی‌دینان، شکاکان و منتقدانِ دین در کشورهای مسلمان‌نشین معمولاً محل بحث و اختلاف نظر بوده است. 📈 از یک سو، نهادها و مراجع دینی و سیاسیِ این کشورها تمایل دارند که تعداد این دسته از شهروندان خود را اندک جلوه دهند و از سوی دیگر، منتقدان و خداناباوران می‌کوشند چنین آمارهایی را گسترده و فراگیر نشان بدهند. 📈  متأسفانه به علت مخاطرات دینی، سیاسی، فرهنگی و محدودیت‌هایِ روشی پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها نیز هیچ‌گاه اطمینان‌آور نبوده‌اند. در چنین شرایطی شاید بررسی و تحلیل چندین پیمایش در کشورهای مسلمان‌نشین بتواند فرآیندی که در این جوامع شکل گرفته است را اندکی آشکار کند. 📉 بسیاری از پیمایش‌ها و تخمین‌های غیرحکومتی نشان‌دهنده‌ افزایش گروندگان به بی‌دینی و خداناباوری در کشورهایی‌ هستند که اکثریت جمعیت‌شان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، برای نمونه نتیجه‌ یکی از آنها این‌چنین است: 📊  ترکیه ۱۷ درصد 📊 اندونزی ۱۵ درصد 📊 ایران ۱۶ درصد 📊 مراکش ۸ درصد 📊 مصر ۷ درصد 📈 البته بنا به داده های این مقاله، میزانِ گرایش به بی‌دینی و خداناباوری در گروه‌های سنیِ پایین‌تر (زیر ۳۰سال) افزایش چشمگیری دارد می‌یابد: 📊تونس ۵۰ درصد 📊الجزایر ۲۵ درصد‌ 📜 مجله اسکوپوسی «مطالعات سکولار» یا Secular Studies که انتشارات سرشناس بریل آن را منتشر می‌کند، در اُکتبر سال گذشته‌ میلادی مقاله‌ فوق را منتشر کرده و  بررسی پدیده‌ی استراتژیک، اما خاموش و نادیده‌گرفته‌شده‌ بی‌دینی و خداناباوری در جهان اسلام پرداخته است. 📙 مقاله مذبور، افزون بر اینکه نتایج تعدادی از پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها در کشورهای اسلامی را آورده است،‌ به معانی و دلالت‌های بی‌دینی و خداناباوری در جوامع مسلمان نیز پرداخته است و مخاطرات زندگی با بی‌دینی یا خداناباوری در چنین کشورهایی را نیز بررسی کرده است. 📋 چکیده‌: هم دانشمندان و هم عموم مردم تمایل دارند که تصور کنند جهان اسلام، از مدرن‌شدن و سکولارشدن مصون است و همه‌ مسلمانان مذهبی‌هایی متعصب‌اند. با این حال، مراجع مذهبی افزایش تعداد بی‌ایمانان در کشورهایی که اکثریتِ جمعیت‌ِ آنها مسلمان‌اند را «سونامی» خوانده‌اند. این مقاله، در یک فراتحلیل، به بررسی پژوهش‌ها و پیمایش‌های موجود درباره‌ی بی‌دینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی پرداخته است. مقاله پس از بررسی اطلاعات آماری بی‌دینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی، از جمله مصر و ایران و عربستان، معانی و دلالت‌های «بی‌دینی» را در زبان کشورهای اسلامی بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که معنای‌ این واژه‌ها الزاماً معادل معنای‌شان در زبان انگلیسی نیست، بلکه در رابطه با مفاهیم محلیِ «دین» و «دین‌داری» ساخته شده‌اند. این مقاله سپس درباره‌ خطرات اجتماعی و حقوقی که افراد بی‌ایمان و خداناباور را در جوامع دینی‌ تهدید می‌کنند بحث می‌کند؛ و در نهایت به بررسی زندگی و فعالیت‌های بی‌دینان و خداناباوران به صورت فردی، گروهی، و مجازی می‌پردازد. مقاله با تأملاتی درباره‌ مدرن‌سازی و سکولارسازی پایان می‌یابد و به نیروهایی اشاره می‌کند که بی‌ایمانی را در زمینه‌های اکثریت مسلمان ممکن و رایج کرده‌اند و منجر به ظهور سکولاریسم‌ها و خداناباوری‌های خاص و گوناگون شده‌اند. ✍ مدیریت سایت و کانال علمی- تخصصی مسلمنا ضمن توجه اکید به داده های این پژوهش، پیشنهاد پژوهش در این موضوع حساس جهت ارائه در همین مجله به پژوهشگران و جریان شناسان پیشنهاد می کند. 📗 برای مطالعه این مقاله می توانید به آدرس پیوست مراجعه کنید: https://brill.com/view/journals/secu/4/2/article-p117_1.xml?language=en 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️کنش متفاوت کویت در برابر اخوان المسلمین ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔸با وجود سابقه طولانی تعامل بین دولت های عربی حاشیه خلیج‌فارس با جنبش اخوان‌المسلمین از دهه شصت میلادی (چهل شمسی)، اما انقلاب های بهار عربی و تجربه استقرار یک نظام سیاسی جدید در مصر پس از سال ۲۰۱۱ نگرانی‌های برخی از پایتخت های عرب نشین را برانگیخت. 🔸 ترس های مضاعف از استقرار اسلام سیاسی خود را در شکل های مختلفی از برخورد با اخوان المسلمین نشان داد. بارزترین آنها «امارات متحده عربی» بود که به نظر می رسد از افزایش تجربه یک مدل دموکراتیک اسلامی در منطقه نگران بود و به همین دلیل نیز دست به اقداماتی سختگیرانه علیه این گروه زد و اعلام کرد که اخوان یک گروهک تروریستی است. 🔹با وجود این سیاست سختگیرانه، نظام سیاسی «کویت» کنش متفاوتی را برای برخورد با اخوان برگزید. این سیاست که می‌توان آن را به‌ عنوان سیاست مهار اخوان یا (الإحتواء الاخوان) یاد کرد. این کنش بر خلاف امارات به دنبال حذف و محرومیت (الإقصاء الاخوان) اخوان المسلمین در کشور خود نیست. 🔸بر اين اساس، نظام سیاسی کویت به جای توسل به ابزار برخورد منفی، تقریبا با همان سیاست پیشین، ضمن پذیرش اخوان در ساختارها و نهادهای خود آنها را هضم و مهار کرد. 🔹 به عنوان نمونه می توان به پذیرش اخوانیون در فعالیت های خیریه داخل و خارج کویت یاد کرد و همچنین به مشارکت آنها در انتخابات و به دست گرفتن بخشی از کرسی های پارلمان اشاره کرد. 🆔 @mr_ashoori 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ضرورت تفکیک پرونده رابطه سنتی های قم و الازهر از پروژه آشتی سیاسی ایران با مصر ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ✍به قلم: سید علی بطحائی 🔹گزافه نیست اگر ادعا کنیم بیشترین آسیب را از تیرگی روابط دیپلماتیک ایران با مصر را اسلام سنتی خورد. میراث سترگی که آیت الله بروجردی به سختی بنا کرد، با سست شدن روابط تهران - قاهره به یکباره فروریخت. 🔸هنوز میوه های شیرین همگرایی این نهال با برکت، در قم و الازهر به بار ننشسته بود که پارامتر سیاست، این حلاوت را تلخ کرد. نباید بار دیگر از سوراخ افت و خیز روابط تهران - قاهره نیش خورد و روابط سنتی الازهر با قم را به روابط سیاسی ایران و مصر گره زد. چند صباحی است که زمزمه برقراری رابطه مجدد ایران و مصر در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار گرفته است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی درباره ضرورت جداسازی روابط دو نهاد سنتی قم و الازهر از این آشتی دیپلماتیک و لزوم تفکیک تعاملات اسلام سیاسی از اسلام سنتی اشاراتی خواهیم داشت. 🔹 یکم: تجربه هفتاد سال رابطه حوزه علمیه قم با جامعه الازهر الشریف حاوی درس های مهمی است. حلاوت فتوای بی نظیر شیخ محمود شَلتُوت، پس از سردی روابط دیپلماتیک تهران - قاهره توسط جانشین او، محمد بیصار تلخ شد. بیصار و قرضاوی در اقدامی رسانه ای این فتوا را باطل کردند. تقریبا ۵۰ سال است که این فتوا در الازهر، طرفداری ندارد و تنها برخی خوش خیالان به آن دل خوش کرده اند. در پی تحولات ژئوپولتیک سیاسی (که لزوما منفی هم نیستند) دارالتقریب مصر تعطیل و از نشر کتب شیعه در مصر جلوگیری شد. فریادهای همگرایانه عبدالمنعم سعید هم اثری نکرد. امروزه جای تقریب محمدتقی قمّی تنها در کتابخانه های تاریخ است و جای آن عکس های یادگاری مشایخ الازهر و بزرگان سنتی قم، تنها در موزه هاست و نه میدان عمل. 🔸دوم: آنچه در تحولات دیپلماتیک کمتر مورد توجه قرار می گیرد، نگاه جریانی به جایگاه روابط نهادهای دینی و فرهنگی است. غلبه اصلی در روابط کشورها، عموما با قدرت چانه زنی سیاسی دولت هاست و نگاه جریانی جایگاهی ندارد. اگر اندک زاویه دید جریانی در تعامل سیاسی لحاظ شود و خرده جریانات فرهنگی و دینی استقلال عمل داشته باشند، می توانند از فراز و فرودها مناسبات سیاسی مصون مانده و آسیبی به فرهنگ، هویت و روابط پایدار نهادهای مستقل دینی نخواهد خورد. 🔹سوم: الازهر که در کش و قوس تاریخ هزارساله خود، طوفانهای فراوانی را در بالا و پایین شدن سیاست دیده و در سالهای اخیر در لاک سیاست گریزی عزلت گزیده و فارغ از نظام های سکولار، پادشاهی و سیاسی، امور سنتی خود را در ساحلی امن و دور از سیاست پیش می برد. هر چند قاطبه حوزه سنتی قم، بدنه اسلام سیاسی را برگزیده، ولی هنوز هم هستند طیف ها و افرادی که بسان مرحوم آیت الله بروجردی مشی می کنند و در عزلت از سیاست پیشگی، به امور علمی و تقریبی با الازهر دلمشغولند. 🔸چهارم. مناسبات ایران با مصر هرگز تفاهمی دوستانه نبود. پس از سال ۱۹۴۵ و کاریزمای عبدالناصر و رشد پان‌عربیسم و قرار گرفتن مصر در آغوش شوروی، نخستین تیرگی روابط با ایران بوجود آمد. هر چند به قدرت رسیدن سادات در سال ۱۹۷۰ تیرگی روابط را برای مدتی کم کرد، ولی سال ۱۹۷۹ نقطه‌ عطفی در روابط طرفین بود. پس از استقرار جمهوری‌ اسلامی ایران و تصمیم قاهره برای استقبال از محمدرضا پهلوی در آسوان و عادی‌سازی روابط مصر با رژیم‌ صهیونیستی در کمپ دیوید به تیرگی کامل روابط با تهران منتج شد. در طی دهه‌ ۱۹۸۰ حمایت نظامی ایران از حماس و جهاد اسلامی در غزه، افزایش تهدیدات امنیتی مصر و حمایت قاهره از صدام در جنگ ۸ ساله، چهل سال تیرگی روابط سیاسی بین دو کشور را رقم زد. برپایی دولت اخوان‌ با انتخاب مرسی می توانست به نزدیکی دو قدرت اسلامی کمک کند و ایران از این نظر، از تحولات سیاسی در مصر استقبال کرد. همه می دانند که عمق اختلافهای کلامی و راهبردی دو کشور مخصوصا در جنگ داخلی سوریه سبب شد که هر گونه تلاش برای روابط پایدار با مصر با شکست رو به روست. فارغ از روابط ایران و مصر، نزدیکی قاهره و ریاض به دلایل ایدئولوژی و سیاسی، از گذشته مانع اصلی هر گونه نزدیکی روابط مصر با ایران بوده است. همه این پارامترها، عوامل مزاحم برای برقراری روابط تهران - قاهره و شکست رابطه الازهر و قم هستند. 🔹النهایه: با توجه به مطالب پیش گفته و کثرت متغیرهای مزاحم سیاسی، اسلام سیاسی نباید دخالتی در رابطه قم با الازهر داشته باشد. پیشنهاد می شود حالا که کمیته برقراری رابطه تهران و قاهره تشکیل شده، ماده واحده استقلال و عدم دخالت عوامل سیاسی در رابطه قم با الازهر تنظیم و روابط سنتی الازهر و قم در پرونده ای مجزا با حضور سران دو جریان شکل گرفته و هدفش رابطه پایدار دو مرکز سنتی، بدون نقش آفرینی پارامترهای مزاحم سیاسی باشد. ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair
◀️ کانال علمی _ تخصصی «مطالعات اخوان المسلمین» ✔️ معرفی خط اصیل اخوان المسلمین «حسن البنا» ✔️ شناخت رهبران جوان اخوان در جهان ✔️ گروه ها و جریان‌های های انشعابی ✔️ تحلیل و ارزیابی 🌐 آدرس کانال علمی تخصصی « مطالعات اخوان المسلمین» https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️نخستین معلم اسلام سیاسی در ایران، شهید مطهری یا دکتر شریعتی؟ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹مناسبات و تأثیرگذاری فیمابین بزرگان اسلام سیاسی و اسلام سنتی از حلقه های مفقوده جریان شناسی در ایران اسلامی است. در اینکه مطهری «معلم انقلاب» است یا شریعتی «نخستین سلسله جنبان اسلام سیاسی» در ایران است اختلاف نظر جدی وجود دارد. 🔸شهید مطهری در ابتدا متکلم، فلسفه ورز و دغدغه های مسائل سنتی کلامی و فلسفی داشت و به جهت روانشناختی نیز درونگرا بود و به همین دلیل، به مباحث انتزاعی و ذهنی روی آورد. وی در مجموعه آثار، ج۱ ،ص۴۴۱ می نویسد: «به یاد دارم از اوان طلبگی که در مشهد مقدمات می خواندم، فلاسفه، متکلمان و عرفا از سایر علما و اندیشوران و مخترعان در نظرم عظیمتر و فخیم تر می نمودند.» 🔹 اما سرانجام و در اثر اختلاط و موجی که شریعتی جوان (سی تا چهل ساله) در ایران به راه انداخت، وی از مباحث فلسفه و کلام سنتی به مباحث اجتماعی و اصلاح اجتماعی و اسلام سیاسی روی آورد و مصلحان اجتماعی را بر سایر طبقات رجحان داد. وی در یادداشت های استاد مطهری، ج۷، ص۹۴ می نویسد: «ما همیشه صالح داشته و الان هم داریم ولی مصلح کمتر داشته ایم. در چند قرن اخیر، یک مصلح اجتماعی نداشته ایم و علتش این است که ما کمتر اجتماعی می اندیشیم. صلاح ما، صلاح تصوف مأبانه است که به خود پرداختن و صلاح پیغمبرمأبانه نیست.» 🔸مطهری در اجتماعیات و اسلام سیاسی تا حدودی از شریعتی اثر پذیرفت. هر چند در تحلیل مباحث با شریعتی اختلاف نظر جدی داشت؛ اما در اصل ورود به مسایل اجتماعی از شریعتی الهام گرفت و حقیقتا باید شریعتی را معلم انقلاب یا «معلم الثوره» نامید. 🔹به طور مختصر، سکه اسلام سیاسی در ایران دو رو دارد. بر روی یک طرف آن سکه نام امام خمینی (ره) به عنوان «رهبر انقلاب» حک شده و روی دیگر آن نام دکتر شریعتی به عنوان «معلم انقلاب» درج شده است. به عنوان نمونه در یک پژوهش، بررسی دیوار نوشته های صدر انقلاب شعارهای مربوط به دکتر شریعتی در رأس شعارهای مربوط به شهدای راه انقلاب بود. (محسنیان راد، مهدی: انقلاب، مطبوعات، ارزشها، ص۱۹۳). 📚 پژوهش محققانه «شعله بی قرار» اثر استاد گرانسنگ محمد اسفندیاری گفته ها و ناگفته های دقیقی را از نقش دکتر شریعتی در تاریخ معاصر به رشته تحریر کشیده است و پیشنهاد مطالعه آن را به همه مخاطبان ارجمند داریم. 🔹۲۹ خرداد یاد و خاطره دکتر علی شریعتی را گرامی می داریم. 🎥 برای مشاهده «معلم الثوره» جدیدترین مستند شبکه تلوزیونی الجزیره قطر لینک پیوست را مشاهده کنید. https://youtu.be/miFllQfnPXU 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۳) ❌آیا تمام سلفی های جهادی به انهدام مساجد و حسینیه ها ملتزمند؟ ➣
📂 مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۴) ❌ گزاره «طالبان، شیعه را تکفیر می‌کند» یک عبارت باطل، غیر علمی و منافقانه است. ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔸دکتر مهدی فرمانیان «عضو هیئت‌علمی و ریاست پژوهشگاه ادیان و مذاهب» با اشاره به یکی از مصادیقی که برساختی نامطلوب و فضای نفاق آمیزی میان افغانستان و ایران بوجود آورده است، عنوان کرد: «ما در مجمع جهانی اهل بیت (ع) کتاب نهج‌البلاغه را به زبان پشتون چاپ و در کشور افغانستان در زمان حضور طالبان توزیع و منتشر کردیم و هیچ‌گونه مشکل و مانعی از جانب طالبان علیه این اقدام صورت نگرفت. نمونه‌های بسیاری از این قبیل وجود دارد که برخلاف فضای رسانه‌ای به تکذیب جریانی می‌پردازد که در پی نشان دادن این گزاره نادرست «طالبان شیعه را تکفیر می‌کند» است. 🔹همچنین جمعی از سخنرانان در نشست «آیا طالبان به کفر شیعه معتقد است؟» مطرح کردند: امیر طالبان شیعیان را با عنوان «برادر مسلمان» خطاب می‌کند. رسانه‌های غربی می‌خواهند فضای تشنج‌آمیزی میان طالبان و جمهوری اسلامی پدید آورند. حتی جالب است بدانید که «طالبان حقانی» زاویه و مشکل جدی با آمریکایی‌ها دارند. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/chalesh-ha/3335-2023-06-20-19-06-41.html 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دوئل اسلام سکولار با اسلامگرایان پاکستانی در مورد یک فیلم همجنسگرایانه ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📽 نخستین فیلم به زبان اردو با محتوای ترویج lGBT به زبان اردو «joy land» که اخیرا به جشنواره فیلم اسکار نیز راه یافته سروصدای زیادی در پاکستان بوجود آورده است. 🔹ملاله یوسفزی (چهره حقوق بشری بین المللی پاکستان) دیروز در آخرین پست توئیتری خود ضمن حمایت از نخستین فیلم پاکستانی در جشنواره اسکار نوشت: «خیلی خوشحال هستم که نخستین فیلم پاکستانی به اسکار راه یافته است.» 🔸ملاله یوسفزی بانوی بیست و پنج ساله، فعال حقوق بشر، از نمایندگان بین المللی اسلام سکولار، مخالف طالبان و از بازماندگان ترورهای دوران نخست طالبان است. وی جوانترین فردی است که جایزه صلح نوبل و ساخاروف را دریافت کرده است. در این سال ها، نهادهای بین المللی سرمایه گذاری گسترده ای برای بین المللی سازی چهره او در راستای حق تحصیل کودکان و مقابله با طالبان و اسلام گرایی داشتند و به کمک امپراطوری رسانه ای به صورت شگفت آوری او در جهان مطرح شد. 🔹 از آن سو، سناتور مشتاق احمد رئیس جماعت اسلامی (حزب اسلامگرای تحت منویات ابوالعلی مودودی) این فیلم را صد درصد ضد ارزش‌های اسلامی و فرهنگ پاکستانی دانست و گفت اجازه نمی دهیم این فیلم در پاکستان اکران شود و نمی گذاریم در بین الملل چهره پاکستان با این فیلم مخدوش شود. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️رویکرد مسئولانه جدید جامعه الازهر برای مواجه با الحاد و آتئیسم ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹جامعه مصر در راستای آزادی های غربی و در سایه دولت های سکولار، محدودیت های تبلیغ آزادانه الحاد را ندارد. مبلغان ملحد و پیروان آتئیسم بدون هیچ واهمه ای در نشریات، کتب، سیمنا، منشورات فرهنگی و دانشگاهی حضور و قویا به فعالیت های خود ادامه می دهند. 🔸مصر با داشتن بیشترین پرونده‌ قضایی در حوزه آتئیسم مواجه است. همچنین امواج گسترده مجازی الحاد در مصر رو به افزایش است و در آمارهایی تا ۱۵ درصد از جامعه مصر را ملحدین تشکیل داده اند. 🔹در این فضا، بخش دانشگاهی - تبلیغی جامعه الازهر الشریف که «مجمع البحوث الاسلامیه» نام دارد، در چند سال اخیر با طراحی جایزه جهانی مبارزه با الحاد «مسابقه الثقافیه لماذا یلحدون؟» را برگزار کرده است. به گفته دکتر نذیر عیاد دبیر کل و الامین العام مجمع البحوث این جایزه به بررسی پدیده‌ الحاد و مقابله با انگیزه‌های آن داشته و سعی در فتح باب گفت و گو با آتئیست ها دارد. 🔸 شعر، داستان کوتاه، کتب کودک، فیلم، پادکست، مقالات علمی و مناظره از محورهای این جایزه بین المللی هستند. 🔹 پورتال پرطمطراق، بنرهای تبلیغاتی الازهر و جوایز چشمگیر جامعه الازهر در سرتاسر مصر، از چشم مخالفین دور نمانده و به هر بهانه ای کاریکاتوری در نشریات ضد دینی، این اقدام الازهر را به باد استهزا می گیرند. 🔸برخی از فعالان مصری، مهمترین عامل گسترش الحاد در جامعه مصر را تعصبات و رادیکالیسم افراطی برخی شیوخ تکفیریِ الازهر می‌دانند. حمایت های عیان و بی حد و مرز قرضاوی (در زمان حیات و دوران نفوذ در مصر) از ترورهای دگراندیشان، نمونه های ملموس از این الحاد آشکار شمرده شده است. 🔹جالب اینکه شعار دو سال اخیر این جایزه «ما بر آنیم تا صدای ذی نفعان (از آتئیست ها و آگنوستیسیت‌ها) را همدلانه بشنویم» حکایت از رویکرد مثبت الازهر با این پدیده است. 🔸نکته‌ مثبت این اقدام مجمع البحوث الازهر در مقایسه با حوزه علمیه قم، مواجه شدن الازهر با واقعیت الحاد و فهم آن و راهکار منطقی مواجه با آن است. 🔹پذیرش وجود الحاد در جامعه ایران و آمار قابل توجه ۱۶ درصدی، بخشی از حل مسئله و رسالت سنگین دینی است که گشاده رویی، تحمل مضاعف شنیدن سخن مخالف و همدردی با او را باید در برنامه ریزی نهادهایی مثل دفتر تبلیغات حوزه های علمیه و.... قرار گیرد. 🔸با توجه به آمار شانزده درصدی الحاد در ایران اسلامی، امیدواریم مراکز تبلیغی و دینی ایران اسلامی بازنگری جدی در سیاست های گفت و گوی باز را در جامعه ترویج کنند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🕋 تمهیدات الازهر برای آموزش مناسک حج به نسل زد (Gen Z) ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹امسال مجمع البحوث الاسلامیه (مهمترین بازوی تبلیغی - پژوهشی جامعه الازهر) با برگزاری چهارمین دوره «المسابقه الثقافیه الحج و العمره ۱۴۴۴» اقدام به آموزش مناسک حج برای زومرها (Generation Z) نموده است. 🔸 این دوره از مسابقات امسال با حمایت گسترده دکتر احمد الطیب شیخ چهل و چهارم الازهر، نظارت علمی محمد الدواینی کارگزار الازهر، دبیر کل مجمع البحوث دکتر نذیر عیاد و نظارت اجرایی الهام محمد شاهین در سطح نسل زد مشتمل بر نوجوانان، جوانان، دختران، زنان و ... برگزار می شود. نذیر عیاد، الامین العام مجمع البحوث این اقدامات الازهر را برای نسل جدید در شرایط امروز ضروری خواند و آن را دروازه معنویت دانست. 🔹 مجمع البحوث از نظر سازمانی وابسته به مشیخه الازهر (دفتر شیخ الازهر) و عمده برنامه های فرهنگی تبلیغی الازهر مثل مسابقه شيخ الازهر السنوية لحفظ للقرآن الكريم و... توسط این نهاد انجام می شود. 🔸 همچنین یک مدرسه تابع الازهر در استان منیه مصر برای یاد دادن مناسک حج تمتع به کودکان، ماکت کعبه‌ای شبیه سازی کرده تا دانش‌آموزان بتوانند آداب و مناسک حج تمتع را فرا گیرند. این کودکان، با مراسم حج با شبیه سازی زیارت انجام شده و نوجوانان لباس احرام می‌پوشند و مشغول انجام آداب مناسک حج می‌شوند. در این مراسم ماکت کعبه ای شبیه سازی شده است و دختران و پسران با لباس حجاج مناسک حج را به جای می آورند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J